بهترین کتاب ها برای سن ۹ سال

بهترین کتاب برای سن 9 سال

اگر به دنبال بهترین کتاب ها برای سن ۹ سال هستید این مطلب به شما اختصاص دارد.

کتاب‌خوانی و «علاقه به مطالعه کتاب» ریشه در کودکی افراد دارد.

تمامی افراد بزرگسال که کتاب خواندن جزو تفریحات اصلی آن‌ها محسوب می‌شود، همگی یک نقطه اشتراک دارند و آن این است که تمام این افراد در دوره کودکی، اطرافشان پر از کتاب بوده است.

در این میان هوشمندی پدر و مادر در گزینش کتاب‌ها اهمیت به سزایی دارد.

کتاب‌هایی که ضمن دارا بودن محتوای غنی و آموزنده، اشتیاق به مطالعه کتاب را در کودکان برانگیزانند. 

انتخاب کتاب خوب برای بچه‌ها از میان انبوه کتاب‌های موجود در بازار، برای والدین دغدغه‌مند کار آسانی نیست و نیازمند آن است که زمانی را برای تحقیق و مشاوره با کارشناسان حوزه کتاب کودک نوجوان صرف نمایند.

هدف ما در این مطلب این بوده است که تجربه خودمان از جستجو و گزینش بهترین کتاب‌ها برای سن ۹ سال را با شما به اشتراک بگذاریم. 

پس در ادامه با ما همراه باشید تا ضمن معرفی کتاب‌ها نکاتی را در پایان با شما در میان بگذاریم. ضمنا بسیار باعث افتخارمان است که اکنون در این صفحه حضور دارید و ما در مورد این موضوع با شما صحبت می‌کنیم.

معرفی ۷تا از بهترین کتاب‌ ها برای سن ۹ سال:

۱- شازده کوچولو

بهترین کتاب برای سن 9 سال

شازده کوچولو یکی از پرفروش‌ترین کتاب های تاریخ است، ۲۰۰ میلیون نسخه از آن در جهان به فروش رفته و به بیش از ۳۰۰ زبان و گویش ترجمه شده است.

این کتاب را قبلا در مطلب معرفی کتاب برای شروع کتابخوانی به تمامی افراد (بدون محدودیت سنی) پیشنهاد کردیم و از این کتاب ارزشمند به عنوان یک کتاب کم‌حجم که از مطالعه آن بسیار لذت خواهید برد و شما را به مطالعه کتاب های بیشتر ترغیب خواهد کرد، یاد کردیم. 

این کتاب دیالوگ محور است و شامل مکالمه های پسر کوچکی دوست داشتنی با موجودات دیگر است. که با ملاقات «آنتوان دوسنت اگزوپری» که در بیابان هواپیمایش دچار نقص فنی شده آغاز میشود. 

این اثر غنی و ارزشمند پایه‌های تفکر فلسفی را در کودکان بنا می‌نهد و روحیه پرسشگری را در کودکان ایجاد و تقویت می‌نماید.

اگر شما و یا فرزندتان علاوه بر خواندن نسخه چاپی کتاب‌ها، به شنیدن کتاب های صوتی علاقه مند هستید، می‌توانید در این ویدیو به خوانش دلنشین این کتاب با صدای شاملو گوش دهید. (بسیار پیشنهاد می‌شود)

تهیه کتاب شازده کوچولو از دیجیکالا:

 

۲- کارآگاه سیتو

بهترین کتاب برای سن 9 سالاین کتابِ هیجانی و ماجراجویانه، برای بچه‌ها بسیار جذاب و خواندنی است؛ بطوریکه با خواندن صفحات ابتدایی، به خواندن ادامه کتاب تشویق می‌شوند.

یک مجموعه ۱۰ جلدی که داستان آن درباره‌ی یک کاراگاه باهوش به نام سیتو به همراه دستیار چینی‌اش، چین‌می‌ادو است که در اداره پرونده‌‌های معمایی پلیس کار می‌کنند و به دنبال حل پیچیده ترین پرونده‌های پلیسی هستند. داستان هر جلد مجزا از جلدهای دیگر است و در هر جلد یک پرونده پلیسی پیچیده با موضوع متفاوت دنبال می‌شود.

هوش و مهارت کاراگاه سیتو در حل پ،پ،پ (پیچیده ترین پرونده های پلیسی) باعث شده همه او را یکی از بهترین کاراگاهان دنیا بدانند.

تصویرگری‌های این مجموعه بدون شک یکی از بهترین‌ نمونه‌ها در حوزه کتاب کودک و نوجوان است. تصاویر خوش‌رنگ که خود گویای بخشی از داستان است.

این کتاب ضمن جذاب و مهیج بودن برای بچه‌ها، حاوی مطالب مفید و آموزنده می‌باشد.

این کتاب با ترجمه‌ی خوب و روان رضا اسکندری توسط نشر هوپا (از ناشران بسیار خوب حوزه کودک و نوجوان است) منتشر شده است. شعار جالب نشر هوپا: ناشر کتاب‌های خوردنی

تهیه مجموعه کارآگاه سیتو از دیجیکالا:

 

۳- خانه درختی ۱۳ طبقه

بهترین کتاب برای سن 9 سال

این کتاب عضوی از مجموعه داستان‌های خانه درختی نوشته اندی گریفیس است. اندی گریفیس به عنوان یکی از نویسندگان حوزه کودک در استرالیا از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. کتاب‌های او همواره جزو پرفروش‌های نیویورک تایمز بوده و کتاب‌هایش به انتخاب کودکان جوایز بسیاری دریافت کرده است.

داستان کتاب درباره دو شخصیت به نام‌های تِری دنتون و دوستش اندی است که در یک خانه درختی ۱۳ طبقه زندگی می‌کنند و با هم کتاب‌های با مزه می‌نویسند. اندی قصه‌ها را می‌نویسد و تری نقاشی‌شان را می‌کشد.

شخصیت‌های کتاب در واقع همان نویسنده و تصویرگر کتاب هستند. 

تصویرگری‌هایِ جالب و خنده‌دار کتاب به جذابیت متن افزوده و خواننده را بیشتر با خود همراه می‌کند.

این کتاب هم مانند کتاب قبلی توسط نشر خوب «هوپا» منتشر شده است.

اگر برای بچه‌های ۹ تا ۱۲ بدنبال خرید یک کتاب جذاب هستید، خانه درختی ۱۳ طبقه یکی از بهترین انتخاب‌هاست.

در قسمت نظرات دیجیکالا نیز، افراد بسیاری خرید این کتاب را پیشنهاد کرده‌اند.

تهیه کتاب‌های خانه درختی از دیجیکالا:

 

۴- قصه‌های مجید

بهترین کتاب برای سن 9 سال

نام قصه‌های مجید برای همه ما بزرگترها آشناست و یادآور سریال دلنشینی که اوایل دهه هفتاد از تلویزیون به کارگردانی کیومرث پور احمد پخش می‌شد.

سریال قصه‌های مجید که با آن داستان دلنشینش در خاطره همه‌مان مانده در واقع بر اساس کتاب قصه‌های مجید نوشته «هوشنگ مرادی کرمانی» ساخته شده است.

داستان کتاب درباره نوجوانی کرمانی به نام مجید است که پدر و مادر خود را از دست داده و به همراه مادربزرگش «بی بی» زندگی میکند. (البته در مجموعه تلویزیونی، محیط قصه به اصفهان منتقل شده است)

این کتاب در واقع روایتگر داستان زندگی واقعی هوشنگ مرادی کرمانی است.

کتاب قصه‌های مجید در سال ۱۳۶۴ به عنوان کتاب برگزیده سال انتخاب شد.

این کتاب در ۵ چلد و جلد اول آن در سال ۱۳۵۸ منتشر شده است.

تهیه کتاب قصه‌های مجید از دیجیکالا:

 

۵- ماتیلدا اثر رولد دال

بهترین کتاب برای سن 9 سال

ماتیلدا اثر شاهکار رولد دال، یکی از بهترین رمان های کودک و نوجوان در دنیاست و در فهرست برترین رمان‌های کودک و نوجوان در رتبه سوم قرار دارد.

این کتاب را قبلا در مطلب بهترین کتاب ها برای نوجوانان نیز معرفی کرده‌ایم. 

داستان کتاب درباره دختر کوچک فوق‌العاده‌ای به نام ماتیلدا است که چندان مورد توجه والدینش نیست. او با تکیه بر توانایی‌های درونی خود، شرایط را برای خود تغییر می‌دهد.

داستان کتاب می‌تواند الگوی خوبی برای دختران کوچک باشد تا توانایی‌هایشان را جدی بگیرند.

تهیه کتاب ماتیلدا از دیجیکالا:

 

۶- بابای پرنده‌ی من

بهترین کتاب برای سن 9 سال

این کتاب نوشته نوشته دیوید آلموند، نویسنده انگلیسی کتاب‌های کودک و نوجوان است.

دیوید آلموند جزو ده نویسنده‌ای است که جایزه «هانس کریستین آندرسن» (معروف به نوبل ادبیات کودک) را دریافت کرده است.

بابای پرنده من داستان شگفت انگیز دختری مهربان به نام لیزی است که مادر خود را از دست داده و از پدرش مراقبت میکند.

پدر لیزی کارهای عجیب و غریبی انجام می‌دهد و این کتاب، داستانِ عشق، دوست داشتن و وابستگی بین لیزی و پدرش است که در طول داستان اتفاقات شگفت انگیزی رخ می‌دهد.

مهم‌ترین ارزش‌هایی که این کتاب به آنها پرداخته: رابطه صمیمانه پدر و دختر، شاد بودن، تقویت قوه‌ی تخیل، تاکید بر نیروی ایمان و اراده برای انجام کارهایی که دوستشان داریم.

این کتاب فوق‌العاده، جزو معدود کتاب‌هایی بوده است که از نظر کارشناسان گروه «لاکپشت پرنده» -که جمعی از نویسندگان و مترجمان کتاب کودک هستند- امتیاز ۶ لاک‌پشت (به معنی کتاب‌های بسیار عالی) را دریافت کرده است. 

تهیه کتاب بابای پرنده‌ی من از دیجیکالا:

 

۷- فلیکس به کشف کره زمین می‌رود

بهترین کتاب برای سن 9 سال

این کتاب عضوی از مجموعه «قصه های فلیکس» نوشته آنت لنگن، نویسنده آلمانی ادبیات کودک و نوجوان است.

خلاقیت‌های این کتاب برای بچه‌ها بسیار جالب و هیجان انگیز است. 

یکی از ابتکارات جالبی که در این کتاب به کار رفته، نامه‌هایی واقعی است که در لابه‌لای کتاب وجود دارد.

این نامه‌ها را فلیکس برای سوفی می‌فرستد و در آنها اطلاعات زیادی را درباره مناطق مختلف کره زمین و اهمیت حفاظت از محیط زیست به مخاطبان کوچک می‌دهد.

این کتاب با ترجمه خوب و روان محبوبه نجف‌خانی توسط انتشارات زعفران منتشر شده است.

اگر به دنبال یک کتاب خوب برای سن ۹ سال هستید به طوریکه ضمن مفید و آموزنده بودن، از کتابخوانی لذت برده و اشتیاق به مطالعه را در کودک زیاد کند این کتاب می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌ها باشد.

تهیه کتاب فلیکس به کشف کره زمین می‌رود از دیجیکالا:

 

نکات پایانی انتخاب «کتاب مناسب کودک ۹ ساله»:

  • در ۹ سالگی بچه‌ها قادرند متن‌های سخت‌تر و طولانی‌تری را بخوانند پس از انتخاب کتاب‌های حجیم‌تر برای بچه‌ها نترسید.
  • بچه ها در این سن برای استقلال فردی ارزش بیشتری قائل‌اند و ممکن است دوست‌داشته باشند کهکتاب‌ها را خودشان انتخاب کنند.
  • شما بهتر از هرکسی کودکتان را می‌شناسید پس باتوجه به شناختی که از روحیات فرزندتان داریدبرای او کتاب تهیه کنید،این شناخت را باتوجه به چیزی که هست درنظربگیرید نه چیزی که دوس دارید باشد، برای مثال اگر فرزندتان از خواندن داستان‌های طنز لذت می‌برد، اما شما دوست دارید که به نجوم یا زیست‌شناسی علاقه‌مند باشد،کتاب طنزی مناسب سن او برایش تهیه کنید.
  • کانون‌فکری‌وپرورشی کودکانان و نوجوانان کتاب مناسب کودک ۹ سال به بالا را با رده‌سنی نونهالان و علامت +۹ روی تمام کتاب‌های تألیفی یا ترجمه‌ای مشخص می‌کند هرچند این دسته‌بندی مطلق نیست اما می‌تواند راهنمای خوبی برای حجم و سطح لغات و همین‌طور پیچیدگی متن کتاب‌ها برای هر رده سنی از کودکان باشد.

      توجه: این رده بندی قبلا با حروف مشخص می‌شد، اگه علامت+۹ یا نونهال رو پیدا نکردید دنبال حرف «ج» بگردید.

  • یک پیشنهاد: شما همچنین می‌توانید برای آگاهی از کتاب‌های خوبی که در حوزه کودکان منتشر می‌شود گروه خوبِ «لاکپشت پرنده» را دنبال نمایید. لاکپشت پرنده نام گروهی است متشکل از نویسندگان و کارشناسان کتاب‌های حوزه کودک و نوجوان که در هر فصل کتاب‌های منتخب در موضوعات مختلف را گزینش و منتشر می‌کنند. نمونه‌ای از این فهرست را در لینک زیر می‌توانید دانلود نمایید.

دسته بندی لیست مطالب مرتبط

در این مطلب به معرفی بهترین کتاب‌ها برای کودکان پرداختیم؛ اگر علاقه‌مند به مطالعه آثار دیگر در زمینه‌های دیگر نیز هستید می‌توانید از لیست مطالب زیر استفاده کنید:

در مطالب زیر نیز به معرفی کتاب‌های مناسب دیگر در حوزه کودک پرداخته‌ایم:

بهترین کتاب‌های کودکانه جهان

زبان را در ذهن بچه‌ها حک کنید

گرچه می‌گویند که در دوران کودکی به بچه‌ها فشار نیاورید که مطالب زیادی را بیاموزند اما این بدین معنی نیست که از آموزش کودکانمان غافل شویم چرا که مطالبی را که کودکان در دورهٔ کودکی می‌آموزند در ذهنشان حک شده و به سختی فراموش خواهند کرد.

معرفی کتاب مناسب سن کودک شما

اگر می‌خواهید براساس سن کودکتان کتاب‌های مناسبی را انتخاب کنید، لیست مطالب زیر به شما کمک خواهد کرد، در این لیست به معرفی کتاب‌ها بر اساس ردهٔ سنی پرداخته‌ایم :

بهترین کتابهای مناسب کودکان براساس گروه سنی

همچنین در لیست زیر به معرفی کتاب‌ها بر اساس اینکه کودک شما در چه مرحله‌ٔ تحصیلی قرار دارد پرداخته‌ایم.

یادگیری علم با طعم شکلات برای بچه‌ها

اگر به دنبال کتاب‌هایی برای کودکان خود هستید که علمی باشند و ذهنشان را درگیر کنند لیست مطالب زیر مناسب شماست، در این لیست به معرفی کتاب‌هایی که از نظر علمی برای کودکان شما مفید خواهند بود پرداخته‌ایم:

گنجینهٔ کتاب‌ها با موضوعات جذاب مختلف:

اگر به دنبال کتابی با موضوع خاص هستید می‌توانید نگاهی به لیست زیر بیاندازید و کتاب مورد نظر خود را پیدا کنید.

به روان کودکمان اهمیت بدهیم

اگر کودکان در محیط سالم و پویا و به صورت مناسب تربیت شوند در آینده انسان‌های بسیار موفقی خواهند بود به همین دلیل در این قسمت به معرفی مطالبی پرداخته‌ام که به ما کمک خواهد کرد که کودکان خود را به صورت سالم تربیت کنیم.

باشگاه صفر ساله‌ها

در این لیست نیز کتاب‌هایی را که مسائل چالشی این روز‌ها در مورد نوزادان را بررسی کرده‌اند معرفی کرده‌ام پس به باشگاه صفر‌ساله‌ها بپیوندید.

چیزی نمانده که نوجوان شوم!

اگر کودکتان در آستانه ورود به دوره نوجوانی است خواندن مطلب زیر را به شما توصیه می‌کنم،در این مطلب به بررسی کتاب‌های مناسب نوجوانان پرداخته‌ام

بهترین کتابها برای نوجوانان

کودکانه‌های ایرانی

اگر به دنبال پیدا کردن بهترین کتابهای ایرانی مناسب کوکان هستید در مطلب زیر به معرفی بهترین کتابهای کودکانه ایرانی پرداخته‌ام:

بهترین کتابهای کودکانه ایرانی

کودکانه‌های دخترانه

از آنجایی که کودکان دختر روحیات حساس‌تری دارند در مطلب جداگانه‌ای به معرفی بهترین کتابهای مناسب کودکان دختر پرداخته‌ام که می‌توانید از طریق لینک زیر آن را ببینید:

بهترین کتابهای کودکانه دخترانه


 لازم به تاکید است اینها کتابهای پیشنهادی من بود و شاید از نظر شما کتابهای خوب دیگری، بهترین کتاب ها برای سن ۹ سال باشد.

در قسمت نظرات بگویید که لیست بهترین کتابها برای سن ۹ سال از نظر شما شامل کدام کتابهاست؟

کتابهایی که اینجا معرفی شد را خوانده‌اید؟ نظرتان در مورد آنها چیست؟


 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *