بهترین کتاب رفتار با کودک

بهترین کتاب رفتار با کودک

«بهترین کتاب رفتار با کودک» احتمالا یکی از موضوعاتی است که والدین عزیز در موردش بسیار جستجو کرده اند. ما در این مطلب میخواهیم به کمک شما آمده و شما را از جستجوهای بیشتر بی نیاز نماییم.

همه ما می‌دانیم دغدغه اصلی والدین، تربیت صحیح و اصولی فرزندانشان می‌باشد. برای رسیدن به این مهم، باید رفتار درست با کودکان، واکنش‌های به موقع، آشنایی با خلق و خوی کودک و روش های تشویق و تنبیه آنها را یاد بگیریم.

همانطور که می‌دانید روش‌های قدیمی و سنتی دیگر چاره ساز نیستند. شیوه آزمون و خطا هم برای تربیت و رفتار با کودک کاری اشتباه و غیراصولی است. کودکان نباید قربانی روش‌های نادرست تربیتی ما شوند.

کلید اصلی ارتباط موثر با کودک، درک شخصیت، رفتار و شناخت ویژگی های اوست. بهترین راه برای دستیابی به این شناخت، مشورت با افراد متخصص و خواندن کتاب های خوب در مورد رفتار با کودکان می‌باشد.

ما در این مطلب کوشیده ایم تا بهترین کتاب های رفتار با کودک را به شما معرفی نماییم. امیدواریم کتابها را تهیه کنید و از نکات و آموزش‌های کاربردی آنها بهره‌مند شوید.

 

معرفی ۸تا از بهترین کتاب های چگونگی رفتار با کودک:

 

۱-کودک- خانواده- انسان

دانلود کتاب آموزش رفتار با کودکان

این کتاب از آن دسته کتاب‌هایی است که به زبان ساده و روان برای همه‌ی والدین با هر سطح سواد مناسب می‌باشد.

نویسندگان کتاب ادل فبر و آیلین مزلیش هستند که کتاب را طی سالها فعالیت و تجربه دریک گروه تربیت کودک در آمریکا و با همکاری دکتر جینات روانشناس و روانکاو کودک نوشتند. در واقع کتاب حاصل تلفیق تجربه دو مادر (نویسندگان کتاب) و علم و تخصص دکتر جینات به نگارش درآمده است.

به صورت کلی این اثر به دو بخش «کودکان انسان اند» و «والدین انسان اند» تقسیم شده است که در بخش یک مباحثی مانند استقلال کودک، دوستی‌های کودک، تغییر شخصیت، تغییر حالت به طور کامل بررسی می شود.

در بخش دوم مباحث برطرف کردن تضادهای بین والد و کودک، اهمیت احساسات هر دو طرف، روش‌های مقابله با خشم و… بطور کامل شرح داده شده است.

تهیه کتاب کودک-خانواده-انسان از دیجیکالا:

 

۲-قدرت والدین

دانلود کتاب آموزش رفتار با کودکان

قدرت والدین از معدود کتاب هایی است که با ارائه راهکارهای علمی به شما کمک می‌کند تا بتوانید والد مسئولیت پذیر و در عین حال دوست‌داشتنی باشید.

با خواندن این کتاب شما نحوه چگونگی رفتار با کودکان را به خوبی می‌آموزید. همچنین با یادگیری تعامل درست با فرزندتان، یک رابطه رضایت بخش و صحیح دوطرفه ایجاد می‌کنید. قطعا این رابطه درست مسئولیت پذیری، رشد، استقلال، اعتماد بنفس و آینده درخشانی را برای فرزندتان بدنبال می‌آورد.

جان شری نویسنده کتاب که درمانگر و رئیس مددکاری چند بیمارستان است درمقدمه کتاب می‌نویسد: «پدر ومادر بودن مثل حرکت با ترن هوایی شهربازی است. فراز و نشیب آن میتواند سرشار از شادی و هیجان باشد بشرطی که طاقت بیاوری و تلاش کنی تا ازین تجربه لذت ببری.»

تهیه کتاب قدرت والدین از ۳۰بوک:

 

۳-روانشناسی برای والدین: از تولد تا نوجوانی

دانلود کتاب آموزش رفتار با کودکان

آیا تابحال از خود پرسیده اید: در برخورد با فرزندم باید مهربان باشم یا سخت گیر، چگونه نوجوانم را تشویق به گفتگو با خود کنم؟ چگونه دروغ گویی او را علت یابی کنم؟ کارلیس دراین کتاب به همه سوالات بر پایه تحقیقات روانشناختی و نه نظرات شخصی خود، پاسخ می‌دهد.

این کتاب یکی از بهترین کتاب های آموزش رفتار با کودک و نوجوان می باشد. همچنین این اثر موضوعات متنوعی چون هوش، شخصیت، نیازهای ویژه و سلامت روان کودکان و نوجوانان را دربرمی‌گیرد و مرجع مناسبی برای والدین است.

تهیه کتاب روانشناسی برای والدین از کتابراه:

 

۴-خطاهای تربیتی والدین

دانلود کتاب آموزش رفتار با کودکان

اگرشما هم به عنوان پدر یا مادر برای تنبیه فرزندتان مکانی ترسناک را برایش توصیف می‌کنید که همه بچه های بد و حرف گوش نکن را به آنجا می‌برند و اگر از دستورات شما سرپیچی کنند باید به آن مکان بروند، باید بدانید سخت در اشتباهید و این یکی از خطاهای شما برای تربیت فرزندتان است.

کتاب «خطاهای تربیتی والدین» نوشته مسعود راد، ۳۰ نکته از اشتباهاتی که ممکن است در تربیت کودکان مرتکب شوید. با زبان ساده و خلاقانه در قالب داستان و حکایت های طنز و لطیفه آورده است.

اگر شما هم دغدغه چگونگی رفتار مناسب با کودکان را دارید، پیشنهاد میکنم حتما این کتاب را بخوانید و از روش های تربیتی نادرست خود آگاه شوید.

تهیه کتاب خطاهای تربیتی از دیجیکالا:

 

۵-از دخترت قهرمان بساز

دانلود کتاب آموزش رفتار با کودکان

ما پیشتر در مطلبی جداگانه به معرفی بهترین کتاب های تربیت فرزند دختر پردخته‌ایم. اما در مورد این کتاب:

دارلین براک درهرفصل از این کتاب تمام مسئولیت ها و رفتارهای لازم برای پرورش یک دختر قهرمان را برای والدین شرح داده است.

کتاب شامل ۱۶ فصل است که ۱۳ فصل آن برای مطالعه مادران و ۳ فصل برای پدران نوشته شده است.

نویسنده در بخشی از کتاب می نویسد: برای فهمیدن اینکه چه‌ کارهایی برای دخترتان مناسب‌تر است، با قراردادن او در‌معرض انتخاب‌های تاحد‌امکان زیاد تحقیقاتتان را شروع کنید. توجه داشته باشید که من نگفتم او را در کلاس‌ها یا جاهای مختلف ثبت‌نام کنید؛ به‌ جای این کار، او را برای تماشای مسابقات فوتبال، مشاهدۀ کنسرت‌ها و موسیقی‌های مختلف و دیدن نقاشی‌های موزه‌های هنری ببرید. به دخترتان دقت کنید تا ببینید چه‌ زمانی چشمانش برق می‌زنند، به نظرات و برداشت‌هایی که از آن اتفاق دارد خوب گوش کنید و از او بپرسید که آیا باز‌ هم دلش می‌خواهد به آن مکان برود؟

تهیه کتاب از دخترت قهرمان بساز از دیجیکالا:

 

۶-مامان با من کودکانه سخن بگو

دانلود کتاب آموزش رفتار با کودکان

یک کتاب فوق العاده عالی با محتوای ساده و روان که جزو بهترین کتاب‌ها درباره رفتار با کودکان محسوب می شود. کتاب اثر درنا شریفی نویسنده محبوب کشورمان است.

در این کتاب راه های برقراری ارتباط لذت بخش با کودکان را به خوبی می‌آموزید. آموزش در قالب چیدن یک پازل ۱۶ تیکه ای بیان می‌شود. با قراردادن هر تکه آن در جای مناسب می‌توانید ارتباط دلپذیرتری را با فرزندتان خلق کنید.

تهیه کتاب مامان با من کودکانه سخن بگو از کتابراه:

 

۷-واکسیناسیون روانی کودک

دانلود کتاب آموزش رفتار با کودکاناین کتاب اثری ارزشمند و پرمحتوا از دکتر حسام فیروزی می باشد. دکتر فیروزی در این کتاب از ابداع روشی نوین برای تربیت و پرورش کودکان سخن می گوید.

نثر کتاب ساده و سرشار از تمثیل و استعاره و در عین حال علمی و کاربردی است. یکی از ویژگی‌های خوب کتاب این است که پیش از مطالعه هر تکنیک و استفاده از آن، فلسفه وجودی و نتایج استفاده و عدم استفاده آن در رشد و آینده کودکان را بیان می‌کند و به خواننده حق انتخاب می‌دهد.

چند مورد از اهداف متد آموزشی این کتاب در پایین ذکر شده است:

  • ایجاد مسئولیت‌پذیری در کودک
  • به وجود آوردن محیطی امن در خانه برای پرورش کودک
  • بالا بردن مهارت‌های کودک
  • آموزش مدیریت رفتار به کودک و والدین به گونه‌ای سازنده و کم‌ضرر
  • کاهش مشکلات رفتاری کودک و والدین

تهیه کتاب واکسیناسیون روانی کودک از دیجیکالا:

 

۸-کتابی که آرزو می‌کنید والدینتان خوانده بودند

دانلود کتاب آموزش رفتار با کودکان

فیلپا پری نویسنده این کتاب، به شما یاد می‌دهد که چگونه با فرزندتان ارتباط موثری برقرار کنید. ما خواندن این کتاب را به همه والدین و آنهایی که قصد فرزنددار شدن را دارند، اکیدا توصیه میکنیم.

در طول خواندن وقتی با نویسنده همگام می‌شوید، گاه به دوران کودکی خود بازمی‌گردید و شیوه‌های مفیدی که والدینتان در رفتار با شما بکار می‌گرفتند را دوباره مرور و استفاده می‌کنید و از آن روش‌های غیرکاربردی و نادرست پرهیز می‌کنید. این کتاب یکی از بهترین ها درباره رفتار با کودکان است.

«آلن دوباتن» نویسنده معروف انگلیسی درباره کتاب میگوید: کتابی بی‌نهایت صمیمی، خردمندانه، امیدبخش و دلگرم کننده

تهیه کتاب «کتابی که آرزو می‌کنید والدینتان خوانده بودند» از دیجیکالا:

 

نکات پایانی (۵ نکته مهم برای تربیت فرزندان):

  1. سعی نکنید همه چیز را خودتان به تنهایی درست کنید. اجازه دهید کودکان سرسخت بودن و اتکای به خود را بیاموزند. کارهای آسان را به آنها بسپارید.
  2. با کودکتان بازی کنید. اجازه دهید آنها نوع بازی را انتخاب کنند. درباره قوانین بازی وسواس به خرج ندهید و در جریان بازی با کودکتان لذت ببرید.
  3. وقتی مرتکب خطایی شدید به آن اعتراف کنید. این روش بهترین راهی است که به بچه‌ها نشان می‌دهد چطور و چه‌وقت باید عذرخواهی کنند.
  4. رضایت خود را از کارهای خوب فرزندتان به او نشان دهید. وقتی متوجه‌ی کار مثبت یا سودمند فرزندتان شدید، به او بفهمانید که چه احساسی دارید. بیان احساس خوب‌تان به او راهی عالی برای تقویت رفتارهای خوب است و احتمال اینکه آن کارها را تکرار کند، بالا می‌برد.
  5. حداقل یک وعده غذایی را خانوادگی میل کنید. در کنار هم و با آرامش غذا خوردن راه خوبی برای تحکیم پیوندهای خانوادگی است. در زمان غذا خوردن درباره خبرهای خوب، وقایع روز و حرفهای خنده دار و جوک صحبت کنید.

 


لیست مطالب مرتبط

اگر با خواندن این مطلب احساس نیاز بیشتری کردید و نیاز به مطالب بیشتری دارید می توانید از لیست مطالب زیر نیز استفاده کنید:

در این بخش به معرفی مطالب مخصوص کودکان پرداخته‌ام.

مطالب این قسمت را در ۲ دستهٔ روانشناسی کودک و پرورش مهارت در کودک می‌توانید مطالعه کنید:

بهترین کتابهای مرتبط به روانشناسی مخصوص کودکان

شبکه کودک و نوجوان

موضوعات کودک و نوجوان به گونه‌ای هستند که در بعضی موارد جدا کردنشان کار سختی‌ست به همین دلیل لیست زیر را ایجاد کرده‌ام.

در این لیست نیز کتاب‌هایی را معرفی کرده‌ام که موضوعات کودک و نوجوان را به صورت یکجا در بر گرفته‌اند:

سرگروه بهترین‌ها

علاوه بر کتاب‌هایی که در لیست بالا معرفی شد، مطلبی را نیز منتشر کرده‌ام که در آن به صورت موضوعی به همهٔ موضوعات روانشناسی پرداخته‌ام و کتاب‌های مربوط به آن را نیز معرفی کرده‌ام.

برای دیدن این مطلب می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید:

بهترین کتابهای روانشناسی 

بهترین کتابهای توسعه فردی 

بهترین کتابهای خودشناسی


مجددا تاکید میکنم اینها کتابهای پیشنهادی من بود و شاید از نظر شما بهترین کتابهای رفتار با کودکان کتابهای دیگری باشد.
در قسمت نظرات بگویید که لیست بهترین کتابهای چگونگی رفتار با کودک ، شامل کدام کتابهاست؟
کتابهایی که اینجا معرفی شد را خوانده‌اید؟ نظرتان در مورد آنها چیست؟

این مطلب توسط طیبه رضایی نوشته شده است . 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *