بهترین کتابها برای تربیت کودک

بهترین کتابها برای تربیت فرزند

کودکان ثمرۀ زندگی ما هستند. در جستجوی بهترین کتابها برای تربیت کودک خود کوتاهی نکنید.

همۀ والدین عاشق فرزندان خود هستند، ولی این عشقی است که در ابتدا آسان می‌نماید.

زیرا در عمل می‌بینیم که گاهی این والدین عاشق با اینکه می‌خواهند، ولی نمی‌توانند تمام عشق خود را نثار کودکانشان بکنند و حتی گاهی نمی‌دانند چطور باید با آن‌ها رفتار نمایند.

یک دلیل ممکن است این باشد که کسی به آن‌ها مادری و پدری کردن را یاد نداده است. اینجاست که باید خودشان آستین‌ها را بالا بزنند. یاد بگیرند و طرز فکر خود را عوض کنند تا بتوانند بستری مناسب برای رشد فرزندان خود فراهم نمایند.

در ادامه به معرفی چند کتاب خوب برای ترییت کودکان می‌پردازیم. به امید اینکه این کتاب‌ها برایتان مفید باشند و همچون چراغی جادۀ تربیت را برای شما روشن‌تر از قبل بکنند تا شما بتوانید به‌نیکی به ثمر نشستن فرزندان خود را شاهد باشید. 

 

۱- شادترین کودک محله

  • آیا شما هم از آن دسته والدینی هستید که ساعت‌ها پای صحبت روانشناس‌ها نشسته‌اید و بسیاری کتاب‌ خوب برای تربیت کودکان خوانده‌اید، ولی باز هم در برخورد با کودک خود احساس سردرگمی می‌کنید؟
  • آیا تا به حال شده احساس کنید گیج شده‌اید و با خود بگویید کاش یک نفر به من بگوید که باید با این بچه‌ام چگونه رفتار کنم؟
  • آیا با همۀ دانسته‌هایتان وقتی بچه‌تان شروع به گریه می‌کند، یا پایش را به زمین می‌کوبد، نمی‌دانید واقعاً باید با او چه کار کنید؟

اگر این چنین است، کتاب شادترین کودک محله همان کتاب خوب در زمینۀ تربیت فرزند است که شما به عنوان والدین به آن نیاز دارید. این کتاب همان چیزی را به شما می‌دهد که می‌خواهید؛ یعنی راهکار و دستورالعمل‌های سریع و عملی که اجرایشان راحت باشد. به همین خاطر می‌توان گفت از بهترین کتابها برای تربیت کودک به حساب می‌آید.

کتاب خوب برای تربیت کودکان

نشر پنجره این کتاب را به چاپ رسانده و مخصوص کودکان نوپا- ۹ ماهه تا ۴ ساله- است. همان طور که خودتان می‌دانید کودک در این سن مدام در حال تغییر است و لج‌بازی‌های خاص خودش را دارد.

اگر می‌خواهید به سلامت از این مسیر عبور کنید که نه سیخ بسوزد نه کباب- یعنی نه بچۀ‌تان آسیب ببیند؛ نه اعصاب مبارک شما درب و داغان شود- باید هر چه هنر دارید را رو کنید.

این کتاب خوب تربیت کودک ، هنرمندانه رفتار کردن را به شما می‌‌آموزد؛ و به شما کمک می‌کند پیشگیری قبل از وقوع حادثه کنید!

اگر آموزه‌های این کتاب را در موقعیت‌های مختلف به کار ببندید، دیگر کار به جایی نمی‌رسد که کودکتان از کوره در برود و نتوانید جلویش را بگیرید.

 

۲- به بچه‌ها گفتن، از بچه‌ها شنیدن

برخی از والدین بر این باورند که بچه بزرگ کردن سخت‌ترین کار دنیا بعد از کار معدن است!

کلاس‌های زیادی با عنوان «چگونه والدین بهتری باشیم؟» هستند که در آن کلیات زیادی آموزش می‌دهند. اما گاهی وقتی برخی از آن آموزه‌ها را در مقابل کودک خود پیاده می‌کنید، می‌بینید که نه تنها تأثیر نداشت که حتی شرایط را بدتر هم کرد.

اگر به دنبال کتاب‌های خوب برای تربیت کودک هستید که راهکارهای عملی ارائه نمایند، «به بچه‌ها گفتن و از بچه‌ها شنیدن» گزینه‌های بسیار خوبی هستند.

کتاب خوب برای تربیت کودک

این مجموعه از بهترین کتابها برای تربیت کودک ویژگی‌های مثبت فراوان دارد:

  • بد نیست بدانید نویسندگان این کتاب هم والدینی بودند که خود کلاس‌های «چگونه والدین بهتری باشیم؟» شرکت کرده‌اند، آموزش‌ها را پیاده نموده‌اند، سپس گزارشات تحقیقات تجربی و عملی خود را به صورت کتاب درآورده‌اند.
  • این کتاب نگاه بالا به پایین ندارد. بلکه به والدین یاد می‌دهد از دریچۀ نگاه بچه‌ها به اتفاقات نگاه کنند و در پسِ رفتارهایشان نشانه‌ها و علت آن‌ها را بیابند.
  • در این کتاب خبری از دستور دادن و بکن نکن نیست، بلکه دستورالعمل‌هایی ارائه می‌کند تا شرایطی ایجاد شود که خود بچه‌ها به نتیجه‌ای که باید برسند.

آدل فابر و الین مازلیش در این مجموعه کتاب خوب برای تربیت فرزند ، دو جلد اول را به بچه‌ها اختصاص داده‌اند:

  • موضوع جلد اول: چگونه با کودکان سخن بگوییم و چگونه به سخنان آن‌ها گوش فرا دهیم.
  • موضوع جلد دوم: در خانه و مدرسه با کودکان چگونه سخن بگوییم تا بیاموزند.

البته این مجموعه جلد سومی هم دارد که برای نوجوانان نوشته شده است.

برای خرید این کتاب‌ها می‌توانید از لینک‌های زیر استفاده کنید:

 

۳- کلیدهای پرورش هوش اخلاقی در کودکان و نوجوانان

  • «نمی‌دونم این بچه به کی رفته؟!»
  • «نمی‌دونم کجای کارم اشتباه بوده که این بچه این کارها رو می‌کنه و این رفتارها ازش سر می‌زنه؟!»
  • «اصلاً نمی‌فهمم چطور ممکنه بچه‌ام این قدر بی‌احساس و بی‌وجدان شده باشه.»

اگر این جملات و موارد مشابه آن برای شما آشناست؛ یا اگر نمی‌خواهید روزی در ذهن خود سنگینی این‌ جملات را حمل کنید، با ما همراه باشید.

به خاطر داشته باشید: «هر بذری که در کودکی در وجود فرزندتان بکارید، همان را در بزرگسالی درو خواهید کرد».

یه کتاب خوب برای تربیت فرزند

باید این واقعیت را پذیرفت که هر آنچه از بچه‌های ما سرمی‌زند، همان چیزهایی است که ما در آن‌ها نهادینه کرده‌ایم. شاید پذیرش این موضوع که رفتارهای نادرست بچه‌ها ریشه در تربیت ما دارد، برای بسیاری از والدین سخت باشد؛ اما واقعیت دارد!

حال چه باید کرد؟

ما با معرفی یک کتاب خوب تربیت فرزند به شما می‌گوییم که چه باید کرد. کلیدهای پرورش هوش اخلاقی در کودکان و نوجوانان آن چیزی است که شما به آن نیاز دارید. این کتاب از هفت فضیلت حرف می‌زند:

  • همدلی،
  • وجدان،
  • خویشتن‌داری،
  • احترام،
  • مهربانی،
  • بردباری،
  • و انصاف.

معرفی چند کتاب خوب برای تربیت کودکان

به عقیدۀ دکتر میشل بُربا، نویسندۀ کتاب، اکثر بچه‌ها در زمان به‌ دنیا آمدنشان این فضیلت‌ها را در درون خود دارند. تنها کاری که والدین گرامی باید انجام بدهند این است که یاد بگیرند چگونه آن‌ها را پرورش دهند تا ظهور و بروز کنند.

باید پذیرفت که والدین اولین الگوهای بچه‌ها هستند و آن‌ها از رفتار بزرگترها الگوبرداری می‌کنند. متأسفانه گاهی شاهد هستیم که این فضیلت‌ها این روزها در میان برخی از والدین گم شده است. درحالی‌که نسل‌هایی بوده‌اند که این آموزه‌ها را سینه به سینه منتقل می‌کردند؛ ولی والدین امروز نیاز دارند یاد بگیرند و یاد بدهند.

برای خرید آنلاین این کتاب از لیست بهترین کتابها برای تربیت کودک می‌توانید از لینک زیر اقدام کنید:

 

۴- کودک، خانواده، انسان

بار دیگر دو مادر- آدل فابر و الین مازلیش- دست به نوشتن تجربیات خود زده‌اند. تجربیاتی که از پنج سال شرکت در کلاس‌های تربیت کودک دکتر هایم جینات به دست آورده‌اند.

اگر بر این باورید که با به دنیا آوردن فرزندتان در برابر تربیت او نیز مسئول هستید، کتاب کودک، خانواده و انسان را به شما پیشنهاد می‌دهیم. پیش‌تر در نوشته‌ای به بررسی این کتاب پرداخته‌ایم و خلاصه‌هایی از این کتاب را نیز در نوشتۀ دیگری در اختیارتان قرار داده‌ایم.

معرفی کتاب خوب برای تربیت کودک

بی‌شک شما در این کتاب با پوست و گوشت خود لمس می‌کنید که تربیت کودک کار ساده‌ای که بسیاری از والدین تصور می‌کنند، نیست.

کار با تولد فرزند تازه شروع می‌شود، باید فرزند خود را به خوبی تربیت کنید تا آن بتواند به مقاوم والای انسانیت خود برسد. و قطعاً در این مسیر به کمک افراد متخصص نیازمندید، نویسندگان این کتاب این کار را کرده‌اند و با پیاده کردن نظرهای مشاورین به شما از تجربیات خود می‌گویند.

این کتاب خوب برای تربیت کودک به زبانی ساده و قابل فهم نوشته شده و شما می‌توانید برای تهیۀ این کتاب به لینک زیر وارد شوید:

 

۵- راهنمای کامل والدین

اگر به شما بگوییم بسیاری از تضادهایی که برای شما والدین در مسیر تربیت فرزندانتان پیش می‌آید، ناشی از انتظارات غیرواقعی خودتان است، چه واکنشی نشان می‌دهید؟

اما واقعیت دارد. بسیاری از مواقعی که والدین احساس می‌کنند با مشکل مواجه‌شده‌اند، زمانی است که اطلاعات کافی در مورد ویژگی‌های سنی که فرزندشان در آن هست، ندارند.

حال وقت سبک کردن بارهایی است که به دوش می‌کشید!

رابین گلداستن و جنت گالانت با تکیه بر پشتوانۀ علمی قوی کتابی در سه جلد با عنوان راهنمای کامل والدین نوشته‌اند که جزو بهترین کتابها برای تربیت کودک هستند. آن‌ها از زبانی ساده برای انتقال مفاهیم استفاده کرده‌اند تا مورد استفادۀ مادران و پدران قرار گیرد. آن‌ها می‌گویند: «مأموریت ما کمک به والدین برای درک بهتر کودکان است».

  • جلد اول مربوط به تولد تا ۵ سالگی است،
  • جلد دوم به ویژگی‌های ۶ تا ۹ سالگی می‌پردازد،
  • و جلد سوم هم بچه‌های ۱۰ تا ۱۳ ساله را مورد مطالعه قرار می‌دهد.

کتاب خوب تربیت کودک

چه موضوعاتی در این مجموعه مورد بررسی قرار گرفته؟

  • آمادگی برای زایمان
  • روش مناسب و صحیح شیر دادن
  • تولد فرزند دوم
  • نقش پدر در تربیت کودک
  • پرورش کودک تیزهوش
  • آموختن به کودکان دربارۀ خدا
  • سلامت جنسی در کودکان و نوجوانان
  • پرورش فرزندان امیدوار موفق
  • کلیدهای رفتار با نوجوانان
  • و …

از ویژگی‌های خوب این کتاب این است که در پاسخ به پرسش‌های مطرح شده، تفکیک جنسیت را در نظر گرفته‌است؛ یعنی برای فرزند دختر و پسر جواب‌های متفاوتی ارائه می‌دهد. 

همه می‌دانیم که پرورش کودک، وظیفه‌ای چالش‌برانگیز است که علاوه بر نیاز به عشق، فداکاری، ازخودگذشتگی، وقت و حوصله، به کمک تخصصی گرفتن هم نیاز است که شما آن را در این سه جلد کتاب خواهید یافت.

برای تهیۀ هر سه جلد کتاب خوب در زمینۀ تربیت کودک می‌توانید از لینک‌های زیر استفاده کنید:

 

۶- قدرت والدین

«پدر و مادر بودن مثل حرکت کردن با ترن هوایی شهربازی است. وقتی سوار آن می‌شوی، دیگر پیاده شدنی در کار نیست و هرگز نمی‌دانی چند لحظه بعد چه اتفاقی خواهد افتاد. تنها کاری که باید بکنی این است که در جریان حرکت باشی، طاقت بیاوری و از این تجربه لذت ببری!»

متن بالا برگرفته از کتاب قدرت والدین است. این کتاب برای تمام کسانی نوشته شده است که مسئولیت نگهداری از کودکان و نوجوانان را برعهده دارند؛ و در معرفی کتاب خوب برای تربیت کودکان نمی‌توان نام این کتاب را نیاورد.

هدف این کتاب صرفاً ارائۀ راه‌حل نیست، بلکه از شما به عنوان والد می‌خواهد دربارۀ روش‌های تربیتی مناسب با کودک خود تأمل کنید. کتاب به دو بخش تقسیم شده است:

  • بخش اول: تربیت کودکان ۳ تا ۱۲ سال
  • بخش دوم: تربیت نوجوانان

کتاب خوب در زمینۀ تربیت کودک

آنچه این کتاب به ما می‌آموزد این است که:

والدین محترم!

لطفاً به خودتان سخت نگیرید!

لطفاً خودتان را فراموش نکنید!

فقط سعی کنید بهترین کاری که می‌توانید را انجام دهید؛ هم خودتان و هم فرزندانتان را آن‌گونه که هستید بپذیرید و دوست داشته باشید. چون متأسفانه برخی از والدین این قدر خود را درگیر فرزندان می‌کنند که کاملاً فراموش می‌کنند خودشان هم نیاز به مراقبت و توجه دارند. و بدون تردید این موضوع در ارتباط آن‌ها با بچه‌ها تأثیر منفی می‌گذارد.

برای تهیۀ نسخه الکترونیکی این کتاب تربیت بچه‌ها می‌توانید از لینک زیر اقدام نمایید: 

 

۷- تربیت کودکان همیشه موفق

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا برخی از کودکان نسبت به دیگران موفق‌تر عمل می‌کنند؟

آیا شما نحوۀ خوب گوش کردن و خوب صحبت کردن با کودک خود را می‌دانید؟ 

این دو هنرهایی هستند که برای ارتباط برقرار کردن با کودکان ضروری‌اند؛ و یادگیری آن‌ها نیازمند صبوری و تمرین است.

شعار این کتاب در مورد تربیت بچه که می‌خواهیم در این مرحله به شما معرفی کنیم و تربیت کودکان همیشه موفق نام دارد، این است:

چگونه با کودکان صحبت کنیم تا گوش کنند و چگونه گوش دهیم تا صحبت کنند!

کتاب خوب برای تربیت فرزند

به گفتۀ نویسندگان کتاب شیوۀ برخورد با کودکان در موفقیت آن‌ها تأثیر بسیار زیادی خواهد گذاشت. در این کتاب از والدین خواسته می‌شود تا به بیان احساسات کودک خود توجه نشان دهند. در غیر این صورت ممکن است کودک با نادیده گرفته شدن حرف‌ها و احساساتش دیگر به آن‌ها توجه نشان ندهد. و درنهایت چیزی که شما خواهید داشت کودکی بدون اعتماد به نفس خواهد بود.

برای پی بردن به راز و رمز والدینی که فرزندان همیشه موفق دارند، تعلل نکنید و این کتاب که از بهترین کتابها برای تربیت کودک است را مطالعه نمایید. شما می‌توانید برای خرید کتاب تربیت کودکان همیشه موفق وارد لینک زیر شوید:

 

۸- تربیت بدون فریاد

والدین گرامی!

مراقب باشید!

جادۀ تربیت لغزنده است!

با احتیاط حرکت کنید!

آنچه باید بدانید این است که بچه‌ها به والدین خوب نیاز دارند. خب! والدین خوب یعنی چه؟

  • یعنی نه آن‌قدر مقابل فرزندان کوتاه بیایند که آن‌ها هر کار خواستند بکنند.
  • و نه آن‌قدر مضطرب و نگران باشند که با هر اتفاقی از کوره در بروند و رفتارهای نامناسب از خود نشان دهند.

اگر به دنبال برقراری ارتباط بر پایۀ شادی، همکاری، توازن و احترام متقابل هستید، ما می‌توانیم کتاب خوب تربیت بدون فریاد را به شما معرفی کنیم. این کتاب راهی برای بازنشاندن والد و فرزند در جایگاه راستین خود در خانواده را برای ما ترسیم می‌کند.

معرفی کتاب خوب برای تربیت فرزند

منظور از فریاد کشیدن فقط داد و بیداد کردن نیست، بلکه می‌تواند شکل‌های مختلفی مثل موارد زیر داشته باشد:

  • فاصله گرفتن
  • قطع ارتباط کردن
  • باج اضافی دادن
  • تاوان بیش‌ از اندازه دادن

در این کتاب گفته شده: برای اینکه بتوانید بدون فریاد فرزند خود را تربیت کنید، باید یاد بگیرید بیش از حد بر روی آن‌ها تمرکز نکنید. بچه‌های ما بیش از هر چیزی نیاز به والدینی نسبتاً خونسرد دارند تا بتوانند به‌خوبی رشد و پرورش یابند.

این کتاب آموزش‌های گام‌به‌گام دارد و یک کتاب خوب برای تربیت بچه به حساب می‌آید. مطالب این کتاب بر اساس داستان‌های واقعی روایت شده؛ و انتشارات خوب صابرین این کتاب را به چاپ رسانده است.

برای تهیۀ کتاب تربیت بدون فریاد می‌توانید از لینک زیر اقدام نمایید:

 

۹- این بچه که اومد زندگی ما به هم ریخت

کتاب خوب تربیت فرزند

این کتاب شاید به ظاهر کتاب تربیت فرزند نباشد؛ اما بی‌ربط به موضوع هم نیست.

کتاب این بچه که اومد زندگی ما به هم ریخت مخصوص سلامت روان پدر و مادر بچه‌هاست. 

با وجود عشقی که اکثر پدر و مادرها نسبت به تولد فرزند خود دارند، اما از آنجایی که با به دنیا آمدن بچه تغییرات زیادی در سیستم خانواده ایجاد می‌شود، گاه شاهد تعارضاتی هستند.

به دلیل اینکه برای تربیت درست کودک نیاز به محیطی سالم و شاد احساس می‌شود، خواندن این کتاب را به والدین توصیه می‌کنیم تا از مشکلاتی که ممکن است با تولد بچه برایشان ایجاد گردد، آگاه باشند.

شما می‌توانید از لینک زیر نسخه الکترونیکی این کتاب را تهیه نمایید:

 

۱۰- والد متفکر، کودک متفکر

قطعاً برای شما پیش آمده که

  • زمانی که مهمان دارید، بچه وسط بازی با گریه و زاری پیش شما بیاید،
  • یا موقعی که تلفن صحبت می‌کنید، با صدای بلند بخواهد با شما حرف بزند،
  • یا بی‌توجه به درخواست‌های شما، هر کار دلش بخواهد بکند.

در این مواقع اتفاقی که می‌افتد این است که شما سردرگم و ناراحت می‌شوید؛ نمی‌دانید چه باید بکنید. برای کمک کردن به شما در این گونه مواقع، ما کتاب والد متفکر، کودک متفکر را به شما پیشنهاد می‌دهیم که جزو بهترین کتابها برای تربیت کودک است.

کتاب خوب در زمینۀ تربیت فرزند

در این کتاب شما یاد می‌گیرید که:

  • به کودک خود تصمیم‌گیری را آموزش دهید.
  • چگونه فرزندان خود را آمادۀ تغییر رفتار کنید.
  • چگونه با مسأله‌گشایی به رشد و پیشرفت فرزند خود کمک کنید.
  • چگونه در برابر رفتارهای بچه‌ها واکنش نشان دهید.
  • و …

نویسندۀ این کتاب دکتر میرنا بی. شر، استاد روان‌شناسی دانشگاه درسکل فیلادلفیلا است که به مدت ۳۰ سال در حوزۀ تعلیم و تربیت کودکان کار کرده‌اند.

با خواندن این کتاب می‌توانید به یک والد متفکر تبدیل شوید.

در واقع والد متفکر کسی است که به فرزندان خود چگونه فکر کردن را یاد می‌دهد، نه اینکه به آن‌ها بگوید به چه فکر کنند یا رفتار خاصی را دیکته نمایند.

برای تهیۀ این کتاب از لینک زیر اقدام کنید:

 

۱۱- تربیت جنسی کودکان

در دنیای امروزی که اخبار خشونت جنسی کودکان را کم و بیش می‌شنویم؛ آیا تا به حال این سوال در ذهنتان شکل گرفته که «چگونه می‌توانم از فرزندم در برابر این خطرات محافظت کنم؟»

بدیهی است که دور کردن همۀ مشکلات از فرزندان، کاری است غیرممکن! اما لااقل می‌توان به‌گونه‌ای آن‌ها را تربیت کرد که در مقابل مسائلی که با آن‌ها روبرو می‌شوند به بهترین شکل ممکن از خود دفاع کنند.

باید کودکانی آگاه، قوی، سرشار از اعتماد به نفس تربیت کرد و در حد نیاز به آن‌ها نکات تربیتی در زمینۀ جنسی را آموخت.

باید به فرزندان خود بفهمانید که همیشه در کنار آن‌ها هستید و هر وقت به کمک نیاز داشته باشند، می‌توانند به شما رجوع کنند.

در این زمینه کتابی با نام تربیت جنسی کودکان وجود دارد که مربوط به آشنایی با مراحل رشد جنسی کودکان است و می‌تواند به شما کمک کند.

بهترین کتاب برای تربیت بچه

سرفصل‌های این کتاب به صورت زیر هستند:

  • من بدنم را دوست دارم
  • آموزش بهداشت به کودکان
  • تربیت جنسی از طریق حواس
  • من خودم هستم و این خوب است
  • نمی‌خواهم مرا ببوسید
  • احساسات خوشایند و ناخوشایند
  • من به خودم اعتماد دارم و می‌توانم «نه» بگویم

برای تهیۀ این کتاب می‌توانید از لینک زیر اقدام نمایید:

 

۱۲- بگذار خودم یاد بگیرم، تو فقط راهنمایی‌ام کن

قطعاً اسم دکتر ماریا مونته سوری به گوشتان خورده است. ایشان روشی برای تعلیم و تربیت کودکان پیش‌دبستانی ارائه کردند که باعث ایجاد انقلاب در تعلیم و تربیت کودکان شد. امروز از روش مونته‌ سوری در بسیاری از مراکز آموزشی دنیا استفاده می‌شود.

مشاهداتی پس از پیاده کردن این روش بر روی تعدادی زیادی از کودکان انجام شد؛ و خواستۀ کودکان این‌ بود: بگذار خودم یاد بگیرم، تو فقط راهنمایی‌ام کن.

این دقیقاً نام کتابی است که در بخش معرفی چند کتاب خوب برای تربیت کودکان آن را انتخاب کرده‌ایم.

کتاب خوب برای تربیت بچه

کتاب حاضر تجربۀ عملی روش مونته سوری در یکی از مهدکودک‌های آلمان است. این کتاب پر از نکات کاربردی و مفید برای تربیت و آموزش کودکان است.

علاوه بر والدین، مربیان نیز می‌توانند از این کتاب استفاده کنند. برای خرید آن از لینک زیر اقدام کنید:

 

۱۳- الگوهای کودک سالم

موسسۀ پژوهشی کودکان دنیا بر اساس نظریات پنج تن از روانشناسان خوب؛ یعنی

  • گوردون آلپورت
  • ویکتور فرانکل
  • اریک فروم
  • کارل راجرز
  • و آبراهام مزلو

کتابی با نام الگوی کودک سالم نوشته‌ است.

کتاب تربیت بچه‌ها

این کتاب پنج فصل دارد که هر فصل آن مخصوص به یکی از روانشناسان فوق است. 

در ابتدای هر فصل معرفی مختصری از خود این افراد ارائه می‌شود و در ادامه نظریات آن‌ها با زبانی ساده و قابل فهم برای مخاطب توضیح داده می‌شود.

این کتاب فعالیت‌هایی نیز دارد که والدین و مربیان می‌توانند از آن استفاده کنند. و خوشبختانه محتوای این کتاب به‌گونه‌ای است که سازگار با فرهنگ ماست.

برای خرید این کتاب از فهرست بهترین کتابها برای تربیت کودک می‌توانید از لینک زیر وارد شوید:

 

۱۴- آیا مادر خوبی هستم؟

بسیاری از زنان بعد از مادر شدن سوالاتی این چنینی در ذهنشان مرور می‌شود:

  • آیا من مادر خوبی هستم؟
  • آیا وقت کافی برای فرزندم می‌گذارم؟
  • آیا نیازهای او را به‌درستی برطرف می‌کنم؟

این سوال «آیا من مادر خوبی هستم؟» از همان سال‌های اول کودکی یک دختر بچه در ذهن او شکل می‌گیرد؛ دقیقاً در روزهایی که او به تقلید از رفتار مادرش، عروسک خود را بغل می‌کند، به او غذا می‌دهد و آن را می‌خواباند.

تعداد زیادی از دختران دقیقاً بر اساس الگویی که از مادر خود آموخته‌اند، با کودک خود رفتار می‌کنند، و اگر متأسفانه الگوهای خوبی برای این کار نداشته باشد، در روند مادری کردنشان به مشکل بر می‌خورد.

ما در اینجا برای معرفی کتاب خوب برای تربیت فرزند، کتاب آیا مادر خوبی هستم؟ را برای شما انتخاب کرده‌ایم. این کتاب حاصل ده جلسه مصاحبۀ نویسنده با دکتر عبدالحسین رفعتیان– متخصص روان و روانکاو خوب کشورمان- است.

کتاب در مورد تربیت بچه

در بخش‌هایی از این کتاب می‌خوانیم:

«مادر خوب کسی است که خودش به بلوغ عاطفی رسیده و برای پرورش دادن یک کودک سالم آماده است؛ و هویت فرزندش را به عنوان یک شخص مجزا و مستقل به رسمیت می‌شناسد.»

البته لازم به ذکر است که ابزارها و معیارهایی که یک مادر برای رسیدن به بلوغ عاطفی و پرورش یک کودک سالم به آن نیاز دارد، در این کتاب در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد. 

شما می‌توانید کتاب آیا من مادر خوبی هستم را از لینک زیر تهیه نمایید:

 

۱۵- هفتۀ چهل و چند

«هفتۀ چهل و چند» داستان مادرانگی‌های مادران امروزی است که در قالب ۲۰ روایت به چاپ رسیده است. مادرانی که جدای از نقش‌های مستقلی که در جامعه دارند، نقشی دیگر به نام نقش مادری را  نیز ایفا می‌کنند.

انتظار نداشته باشید این کتاب الگو و ایدئالی برای مادری کردن به شما نشان دهد، زیرا اصلاً چنین هدفی ندارد!

بلکه آنچه باید از این کتاب انتظار داشته باشید روایت‌هایی از تربیت کودک در دنیای معاصر است. زمانی که الگوها و قالب‌های قبلی کمک‌کننده شما در برخورد با فرزندانتان نیستند، شنیدن و خواندن تجربه‌های زنده و دقیق می‌تواند کمک کنندۀ شما در این راه باشد.

کتابهایی خوب برای تربیت کودک

شما می‌توانید این کتاب را از لینک زیر تهیه کنید:


کتاب‌های داستان کودک که پیشنهاد می‌کنیم والدین بخوانند

در اینجا قصد داریم دو کتاب به شما معرفی کنیم که کتاب داستان کودک هستند؛ اما خواندن آن‌ها را به پدر و مادرهای گرامی توصیه می‌کنیم و شاید بتوان گفت به‌نوعی جزو بهترین کتابها برای تربیت کودک هستند:

«یک عدد مامان به فروش می‌رسد» و «یک عدد بابا به فروش می‌رسد»

دو کتاب طنزی که داستان بچه‌ای را روایت می‌کنند که از دست پدر و مادرش خسته شده و می‌خواهد آن‌ها را بفروشد.

بهترین کتابها برای تربیت کودک

شاید خواندن این کتاب برای بچه‌ها بامزه و جالب باشد؛ اما برای والدین می‌تواند جنبۀ آموزشی داشته باشد. 

با خواندن این مجموعه می‌توان از دریچۀ نگاه یک کودک به رابطۀ فرزند و والدی نگاه کرد. اینکه چه می‌شود که یک بچه کارش به جایی می‌رسد که می‌خواهد پدر و مادرش را بفروشد و مامان و بابای دیگری برای خودش بخرد.

برای تهیۀ این دو کتاب از نشر هوپا می‌توانید از لینک‌های زیر استفاده کنید:

 


لیست مطالب مرتبط

اگر با خواندن این مطلب احساس نیاز بیشتری کردید و نیاز به مطالب بیشتری دارید می‌توانید از لیست مطالب زیر نیز استفاده کنید:

در این بخش به معرفی مطالب مخصوص کودکان پرداخته‌ام.

مطالب این قسمت را در ۲ دستهٔ روانشناسی کودک و پرورش مهارت در کودک می‌توانید مطالعه کنید:

بهترین کتابهای مرتبط به روانشناسی مخصوص کودکان

شبکه کودک و نوجوان

موضوعات کودک و نوجوان به گونه‌ای هستند که در بعضی موارد جدا کردنشان کار سختی ا‌ست به همین دلیل لیست زیر را ایجاد کرده‌ام.

در این لیست نیز کتاب‌هایی را معرفی کرده‌ام که موضوعات کودک و نوجوان را به صورت یکجا در بر گرفته‌اند:

سرگروه بهترین‌ها

علاوه بر کتاب‌هایی که در لیست بالا معرفی شد، مطلبی را نیز منتشر کرده‌ام که در آن به صورت موضوعی به همهٔ موضوعات روانشناسی پرداخته‌ام و کتاب‌های مربوط به آن را نیز معرفی کرده‌ام.

برای دیدن این مطلب می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید:

بهترین کتابهای روانشناسی 

بهترین کتابهای توسعه فردی 

بهترین کتابهای خودشناسی


نظرات شما دربارۀ بهترین کتابها برای تربیت کودک

در انتها لازم به ذکر است که کتاب‌های پیشنهاد شده بر طبق نظر و تجربیات من بوده است.

شما هم از تجربیات خود در بخش دیدگاه‌ها بنویسید.

کدام یک از کتاب‌های بالا را قبلاً مطالعه کرده‌اید؟ 

اگر از شما بخواهند بهترین کتابها برای تربیت بچه را نام ببرید، چه پیشنهاداتی می‌دهید؟

این مطلب توسط عفت یاغش نوشته شده است.

دیدگاه ها

  1. حمیرا باجلان

    خیلی مقاله خوبی بود
    همیشه دنبال چنین منبعی برای پیدا کردن کتاب درباره تربیت فرزند بودم. کتاب های خوبی معرفی شده اند و به نظرم برای خیلی از والدین ضروری هست مطالعه این منابع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *