کتاب روانشناسی کودک و نوجوان

کتاب روانشناسی کودک و نوجوان

درک رفتار و برخورد با عکس‌العمل فرزندان یکی از دغدغه‌های پدرها و مادرهاست که گاهی باعث نگرانی اونها هم می‌شه. اینکه در مقابل هر رفتاری چه عکس‌العملی باید انجام داد؟ یا چه رفتاری مناسب فرزند ما در شرایط مختلفه؟ و سوالاتی از این قبیل که تصمیم‌گیری ما رو در لحظات حساس سخت می‌کنه.

روانشناسی کودک و نوجوان و شناخت روحیات آن‌ها به ما کمک می‌کنه تا بتونیم راحت‌تر به این سوالات پاسخ بدیم و تا حدی رفتار بهتری رو پیش بگیریم. اگرچه ممکنه همه‌ی این توصیه‌ها و راه‌کارها در مورد فرزند ما صدق نکنه اما قطعاً تأثیر زیادی در بهتر شدن روابط خواهد داشت.

قبلاً در پست کتابی در مورد تربیت کودک: “کودک، خانواده، انسان” و کودکان خودشان را از “طرز نگاه ما به آنها” میشناسند، بخشی از کتاب کودک، خانواده، انسان این کتاب رو معرفی کردیم که در لیست بهترین کتابهای روانشناسی که خوانده‌ام هم نام برده شده بود.

در این پست هم سعی کردیم اون دسته از کتاب‌‌ها، مقالات و منابع مختلف در حوزه روانشناسی کودک و نوجوان رو معرفی کنیم که علاوه بر کاربردی بودنشون، برای مطالعه ساده بوده و در دسترس هم باشن.

در اینجا کتاب‌های روانشناسی کودک و نوجوان را بر اساس سه دسته کلی زیر انتخاب کردیم:

  • روانشناسی رشد کودک و نوجوان
  • روانشناسی آموزش کودک و نوجوان
  • روانشناسی رفتاری کودک و نوجوان

این سه دسته موضوعات روانشناسی مختلفی رو در برمیگیرن که در توضیحات هر کتاب موضوع هرکدام را مشخص کردیم تا برطبق موضوع مورد نظرتون انتخاب براتون راحت تر بشه:

  1. رفتار و برقراری ارتباط والدین و کودک
  2. تربیت جنسی و پرسش‌های جنسی کودک
  3. انگیزه در کودک
  4. خلاقیت کودک
  5. بلوغ کودک
  6. بازی با کودک
  7. مهارتهای اجتماعی و رفتاری کودک

 

در این راستا، خواندن مقاله‌ی زیر که بر اساس روانشناسی رشد کودک و نوجوان از آغاز تولد تا سنین نوجوانی نوشته شده هم می‌تونه مفید باشه:

مثل همیشه امتیاز مخاطبین و فروش کتاب‌ها و انتشارات معتبر را هم در نظر گرفتیم تا بهترین کتاب‌های روانشناسی کودک و نوجوان رو به شما معرفی کنیم. پس با ما همراه باشین.



۱- کتاب راهنمای کامل تربیت کودک (الیزابت پنتلی)

کتاب روانشناسی کودک و نوجوان

این کتاب با محوریت رفتار و برقراری ارتباط والدین و کودک پاسخ‌های مناسبی برای مسائل مربوط به کودکان ارائه می‌کنه؛ نگرش منطقی در پرورش فرزندان و راه‌حل‌های کاربردی در مسائل تربیتی. ایزابت پنتلی، نویسنده‌ی این کتاب در این زمینه کارگاه‌های موفق زیادی برای والدین برگزار کرده و همین موضوع این کتاب رو به لیست پرفروش‌ترین کتاب‌های روانشناسی کودک و نوجوان در سراسر دنیا اضافه کرده.

برای تهیه این کتاب می‌تونید از لینک زیر استفاده کنید.

 

۲- کتاب فوت و فن‌های تربیت جنسی کودک و نوجوان (هاجر سجاد)

کتاب روانشناسی کودک و نوجوان

اگه بدنبال پاسخ مناسب به کنجکاوی‌ها و سوالات جنسی کودکان و نوجوانان هستین، این کتاب بهتون کمک زیادی می‌کنه. والدین علاوه بر پرورش فرزندان و نکات رفتاری، نباید این جنبه‌ی مهم تربیتی و آموزشی رو هم فراموش کنن. چرا که محافظت در مقابل خطرها و سوء‌استفاده از کودکان و همچنین هدایت درست سوالات آن‌ها هم به اندازه‌ی موارد دیگه اهمیت داره.

همچنین کتاب تربیت جنسی و فرزندان ما، روان‌شناسی تربیت جنسی کودکان و نوجوانان و کتاب راهنمای کاربردی تربیت جنسی کودک و نوجوان از دیگر کتاب‌های مرتبط با کتاب روانشناسی کودک و نوجوان هستن که می‌تونید مطالعه کنید.

این کتاب رو از لینک زیر از دیجیکالا می‌تونید تهیه کنید.

 

۳- کتاب ایجاد انگیزه در کودکان (الیزابت هارتلی بروئر)

کتاب روانشناسی کودک و نوجوان

تشویق کودک و ایجاد انگیزه در او، از نکات اصلی تربیت کودک و نوجوانه که این روزها با توجه به رشد سریع تکنولوژی و مناسبات دنیا، بیشتر از قبل باید بهش توجه بشه.

این کتاب روانشناسی کودک و نوجوان با محوریت پرورش انگیزه و خلاقیت کودک به ما کمک می‌کنه تا سعی کنیم علاوه بر اهمیت دادن به تمایل و خواسته‌های فرزندانمون، با جهت دادن درست به کنجکاوی‌ها و تمایلاتش، محیط امن تجربه کردن و آزمایش رو براش فراهم کنیم تا بتونه از استعدادهاش به شیوه‌ی مناسب استفاده کنه.

از لینک زیر برای خرید این کتاب استفاده کنید.

 

۴- تشویق خلاقیت و تخیل در کودکان (برنادت دافی) 

کتاب روانشناسی کودک و نوجوان

در زمینه‌ی نیازهای یاگیری و رشد کودک و نوجوان، نباید از حوزه‌های مختلف غافل شد. خلاقیت قلمرو وسیعی داره که هرکسی می‌تونه تو یه زمینه قدم بذاره و پیش بره و وظیفه‌ی والدین اینه که بهترین و مناسب‌ترین مسیرها رو پیش روی فرزندانشون قرار بدن و یا آن‌ها رو در مسیری که انتخاب کردن به خوبی همراهی و هدایت کنن.

این کتاب رو می‌شه در لیست بهترین کتاب روانشناسی کودک و نوجوان قرار داد؛ چرا که راهنمای خوبی برای تشویق و جهت دادن به خلاقیت کودکانه و راه‌کارهای خوبی در این زمینه ارائه می‌ده.

برای خرید این کتاب در دیجی‌کالا از لینک زیر استفاده کنید.

 

۵- کتاب روانشناسی بلوغ (هایم گینوت)

کتاب روانشناسی کودک و نوجوان

 

کتاب روان‌شناسی بلوغ؛ چگونه حالات روانی نوجوانان را بررسی کنیم؟ با دو مفهوم سکوت و پس از آن گوش دادن آغاز می‌شه که به ما درک درست و رفتار درست در قبال رفتارهای فرزندمون رو نشون می‌ده.

تاکید اصلی کتاب به مذاکره و برخورد منطقی با نوجوان در حال بلوغه که قطعاً در این سن، هم نیاز به تحسین و توجه داره و هم انتقاد و راهنمایی. و اینکه قاطعیت نیازی به خشونت نداره و می‌شه با روش‌های بهتر، رفتار مناسب‌تری با نوجوان‌ها داشت.

اگر نوجوان در سنین بلوغ دارین، حتماً این کتاب رو در لیست بهترین کتاب روانشناسی کودک و نوجوان خودتون بذارین!

این کتاب را به راحتی از لینک زیر خریداری کنید.

 

۶-کتاب مهارت‌های اجتماعی و اخلاقی (پرستو محمود‌عربی)

کتاب روانشناسی کودک و نوجوان

این کتاب علاوه بر آموزش مهارت‌های برقراری ارتباط سعی داره کودک را با محیط اطرافش هم آشنا کنه. داستانی بیان می‌شه و در ادامه راه‌های رویارویی با آن مطرح می‌شه و در پایان از کودک می‌خواد تا روش‌های پیشنهادی خودش را هم ارائه کنه.

این کتاب در حوزه‌ی مهارت‌های اجتماعی و رفتاری و بازی کودک کتاب خوبیه. به ویژه برای سن پیش از دبستان، که به ما کمک می‌کنه کودک رو با اطلاعات مناسب و شناخت درست از محیط اطرافش برای ورود به مدرسه آماده کنیم.

برای خرید کتاب از دیجی‌کالا از لینک زیر استفاده کنید.


سخن آخر:

در این لیست سعی کردیم مطالب مرتبط با ابعاد مختف رشد کودک، نیازهای کودک و روش‌های مقابله با بحران ها در راستای فرزندپروری رو پوشش بدیم.

اگر زمان مطالعه ندارید پیشنهاد ما برای شنیدن کتاب‌های صوتی رو فراموش نکنید. در ادامه لینک کتاب‌های صوتی روانشناسی کودک و نوجوان را هم براتون می‌ذاریم.

پیشنهاد می‌کنیم در کنار بالا بردن اطلاعات و آشنایی با کتاب‌های روانشناسی کودک و نوجوان، از راهکارها و راهنمایی‌های مراکز مشاوره‌ی کودک و نوجوان هم کمک بگیرید و بصورت مداوم با یک مشاور در ارتباط باشید تا با توجه به ویژگی‌های خاص فرزندتون بتونید به بهترین نحو عمل کنید.


خرید کتاب با تخفیف

وضعیت فعلی باعث شده که قیمت کتاب‌ها نیز دچار افزایش شود؛ اگر می‌خواهید که کتاب‌هایتان را با تخفیف تهیه کنید، بدنیست نگاهی به لیست کتابهای تخفیف دار دیجی‌کالا نیز بیاندازید:

 

محبوب‌ترین‌ها در یک نگاه

بعضی از کتاب‌ها به راحتی در قلب آدم جا باز می‌کنند و خواندن این کتاب‌ها قطعا تجربهٔ زیبایی را برایمان رقم خواهد زد.

اگر قصد خرید کتاب‌هایی را دارید که غوغا به پا کرده‌اند، سری به لینک زیر بزنید:

محبوب‌ترین کتاب‌های دنیا در دیجی کالا

به دنبال کتاب جدید هستید؟ این قسمت برای شماست.

به دنبال کتاب جدید هستید؟ کاری ندارد. کافیست سری به لینک زیر بزنید تا با جدیدترین کتاب‌ها آشنا شوید.

در لینک زیر به لیست کاملی از جدیدترین کتاب‌ها دسترسی خواهید داشت. بد نیست که این کتاب‌ها را نیز امتحان کنید.

جدیدترین کتاب‌های دنیا در دیجی کالا



لیست مطالب مرتبط

در این مطلب بهترین کتاب‌های روانشناسی کودک و نوجوان را بررسی کردیم.

اگر با خواندن این مطلب احساس نیاز بیشتری کردید و نیاز به مطالب بیشتری دارید می توانید از لیست مطالب زیر نیز استفاده کنید:

مهد کودک روانشناسی

در این بخش به معرفی مطالب مخصوص کودکان پرداخته‌ام.

مطالب این قسمت را در ۲ دستهٔ روانشناسی کودک و پرورش مهارت در کودک می‌توانید مطالعه کنید:

معرفی یک کتاب خوب

در ۲ مطلب زیر به معرفی و بحث یک کتاب خوب در زمینه کودک و خانواده پرداخته‌ام که دیدنش خالی از لطف نیست.

اگر دغدغهٔ تربیت کودک را دارید و مسائل خانواده برایتان مهم است این مطالب را از دست ندهید.

کتابی در مورد تربیت کودک: “کودک، خانواده، انسان”

 کودکان خودشان را از “طرز نگاه ما به آنها” میشناسند، بخشی از کتاب کودک، خانواده، انسان

باشگاه صفر ساله‌ها

در این لیست نیز کتاب‌هایی را که مسائل چالشی این روز‌ها در مورد نوزادان را بررسی کرده‌اند معرفی کرده‌ام پس اگر به این مبحث نیز علاقه دارید به باشگاه صفر‌ساله‌ها بپیوندید.

سرگروه بهترین‌ها

علاوه بر کتاب‌هایی که در لیست بالا معرفی شد، مطلبی را نیز منتشر کرده‌ام که در آن به صورت موضوعی به همهٔ موضوعات روانشناسی پرداخته‌ام و کتاب‌های مربوط به آن را نیز معرفی کرده‌ام.

برای دیدن این مطلب می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید:

بهترین کتابهای روانشناسی 

بهترین کتابهای توسعه فردی 

بهترین کتابهای خودشناسی


لینک‌ کتاب‌های صوتی

کتاب سبز

کتاب صوتی پرورش، تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان

کتاب صوتی چگونه با کودکان صحبت کنیم


لینک‌های مرتبط

دانلود کتاب‌های روانشناسی کودک و نوجوان در کتابراه

دانلود کتاب روان‌شناسی کودک و نوجوان در طاقچه


 این‌ها کتاب‌های پیشنهادی من در حوزه‌ی کتاب‌های روانشناسی کودک و نوجوان بود.

اگر شما هم کتاب خوبی در این زمینه می‌شناسید، در قسمت نظرات برای ما بنویسید.

و اینکه آیا کتاب‌هایی که اینجا معرفی شد را خوانده‌اید؟ نظرتون در مورد آن‌ها چیه؟


نوشته شده توسط بهناز شکویی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *