کتاب‌هایی برای نوآموزان و کلاس اولی‌ها

تصور کنید یک کودک ۷ ساله به مدت یک سال، هر ماه یک یا دو کتاب بخواند.

این یعنی هزاران کلمه جدید؛ که در نتیجه دایره لغاتش نیز وسیع‌تر می‌شود و حتی روان‌تر و سلیس‌تر سخن خواهد گفت. 

او می‌تواند بهتر فکر کند و حتی نمرات بهتر و پیشرفت تحصیلی محسوسی خواهد داشت.

در این مطلب ۱۴ کتاب قصه برای کلاس اولی ها به شما معرفی شده است تا با توجه به علایق کودکانتان بهترین کتاب داستان برای کلاس اولی ها را انتخاب کنید.

در مطالب جداگانه‌ای به معرفی کتاب آموزش مهارت های زندگی به کودکان و کتاب آموزش مهارت های اجتماعی کودکان پرداخته شده است که پیشنهاد می‌کنم آن‌ها را مطالعه و از کتاب‌‌های معرفی شده استفاده کنید.

 

۱-کتاب قصه های روان خوانی کلاس اولی ها

کتاب-قصه-های-روان-خوانی-کلاس-اولی-ها

خواندن؛ اولین مرحله از علم‌آموزی است که هر چه کودک بتواند روان‌تر بخواند قطعاً در آینده‌ تحصیلی نیز رشد بیشتری را حس خواهد کرد. این کتاب داستان مخصوص کلاس اولی ها نوشته‌ ناصر کشاورز با بیش از ۱۶۰ عنوان کتاب و جمعی از نویسندگان است. این نویسنده کارآزموده، به اعتبار خوبی در دنیای کتاب کودکان دست یافته است و شاهد این ادعا چندین و چند جایزه می‌باشد، که دریافت کرده است. کتاب مطابق با کتاب درسی اول دبستان، به همراه بازی و تمرین نوشته شده است و کودکان بدون کمک شما می‌توانند آن را مطالعه کنند.

تهیه کتاب قصه های روان خوانی کلاس اولی ها از دیجی‌کالا:

 

۲-کتاب کلاس اولی آسان بخوان

کتاب کلاس اولی آسان بخوان-کتاب قصه کلاس اول

این کتاب قصه برای کلاس اولی ها از آن دست کتاب‌هایی است که آموزش کلمات را در لابلای کلمات خود جای داده است و ۱۵ جلد کتاب را مطابق جدول آموزشی اول دبستان پیش‌ می‌رود. در جلد اول آن حروف «ت»، «ر» و «ن» در قالب داستان کوتاه به کودکان آموزش داده می‌شود.

تهیه کتاب کلاس اولی آسان بخوان از دیجیکالا:

 

۳-مجموعه کتاب‌های خودم می‌خوانم

کتاب خودم می‌خوانم آب نبات-کتاب داستان کلاس اولی ها

چه لذتی از این بالاتر برای یک کودک ۷ ساله که بدون کمک کسی کتابی در دست بگیرد و شروع به مطالعه آن کند و قطعاً یکی از بهترین لحظه‌های زندگی والدین است. این کتاب یکی از انواع کتاب های مناسب برای کلاس اولی ها است که نثر روان آن باعث می‌شود کودکان در آینده نه چندان دور به کتابخوانی تشویق شوند.

اینجا باید اشاره کنیم نویسنده کتاب، شکوه قاسم‌نیا است که نیاز به تعریف و تمجید ندارد و حتی بعضی از والدین کودکان ۷ ساله نیز با کتاب‌ها و شعرهای او خاطره دارند. این مجموعه برای هر حرف الفبا کتابی جداگانه تدارک دیده است. به نظر هر چه بیشتر کودکان کتاب بخوانند، علاوه بر بسیاری از مزایا یک مورد خاص را هم زودتر می‌توانید بفهمید و آن اختلال خوانش پریشی  است و در نیتیجه سریعتر به فکر چاره خواهید بود.

تهیه کتاب‌های خودم می‌خوانم از دیجیکالا:

 

۴-کتاب قصه‌ هایی برای کلاس اولی‌ ها 

کتاب قصه هایی برای کلاس اولی ها

کتاب قصه هایی برای کلاس اولی ها سیزده داستان از اقصی نقاط جهان را در خود جای داده است و کودکان با لذت قصه‌هایی مثل میمون بازیگوش، درخت مروارید، مریخی و فروشگاه و … را به تنهایی یا با همراهی والدین می‌خوانند. این کتاب توسط جمعی از نویسندگان نوشته شده است.

تهیه کتاب قصه‌ هایی برای کلاس اولی‌ ها از دیجیکالا:

 

۵-کتاب بهترین دوست من

کتاب بهترین دوست من-کتاب های مناسب برای کلاس اولی ها

داستان یک خرگوش که در یک سیب زندگی می‌کند؛ به اندازه کافی هیجان‌انگیز است چه برسد به اینکه تخم‌مرغ تنهایی هم به این ترکیب اضافه شود، نور علی نور است!

کتاب قصه کلاس اول، به کودکان ۷ ساله مفاهیمی چون تفاوت انسان‌ها، تحول در زندگی، دوستی و جدایی دوستان صمیمی را در یک داستان چند لایه به لطیف‌ترین شکل ممکن می‌آموزد.

ساته تن اهل کشور ژاپن این کتاب داستان برای کلاس اولی ها را نوشته است. او برنده جایزه تصویرگری بولونیا شده است و داستان‌های لطیف همراه با تصویر گری چشم نوازی را برای کودکان محیا می‌کند.

 تهیه کتاب بهترین دوست من از دیجیکالا:

 

۶-کتاب حلزونی که پرواز نکرد

کتاب حلزونی که پرواز نکرد-کتاب قصه برای کلاس اولی ها

اگر دوست دارید کودکتان با روحیه پیشرفت و ترفیع آشنا بشوند و همچنین تمرین روان‌خوانی داشته باشند این کتاب پیشنهاد خوبی برای شما خواهد بود.

ماجرای این کتاب داستان کلاس اولی ها از این قرار است که حلزون قصه از همه‌ شرایطش راضی است و برای همسایه‌اش که یک کرم ابریشم است دلش خیلی می‌سوزد که خانه‌ای ندارد و برای غذا حسابی دردسر می‌کشد، تا اینکه کرم ابریشم یک پیله دور خود می‌پیچد و ادامه ماجرا.

تهیه کتاب حلزونی که پرواز نکرد از دیجی‌کالا:

 

۷-کتاب من یک نخود فرنگی متفاوتم

کتاب من یک نخود فرنگی متفاوتم-کتاب داستان کلاس اولی ها

یک کتاب قصه برای کلاس اولی ها که درباره‌ یک نخودفرنگی است که نمی‌خواهد شبیه بقیه باشد پس دست به کار می‌شود؛ یک دم مثل طاوس، پوستی مثل ببر و دماغی مثل فیل برای خودش دست‌و‌پا می‌کند اما آنقدر عجیب و غریب شده است که همه‌ نخودفرنگی‌های باغچه او را مسخره می‌کنند. اریک باتو در این کتاب مصور سعی در آموزش مهارت‌های اجتماعی به کودکان ۷ سال به پایین است.

کتاب من یک نخود فرنگی متفاوتم در فهرست ۱۳۹۴ لاکپشت پرنده جای گرفته است و نامزد دریافت جایزه PAL در سال ۲۰۱۲ نیز بوده است.

تهیه کتاب من یک نخود فرنگی متفاوتم از دیجی‌کالا:

 

۸-کتاب ریاضی با موشی

ریاضی با موشی1-کتاب های مناسب برای کلاس اولی ها

نوبتی هم باشد نوبت یک کتاب در مورد آموزش ریاضی به کودکان است. بهترین راه برای درک بهتر ریاضی، روش غیرمستقیم است که در این کتاب از  کتاب های مناسب برای کلاس اولی ها صورت گرفته است و احتمالاً کودکان با این کتاب‌ها، آن عذابی که بعضی از افراد در درک ریاضی کشیده‌اند را نخواهند چشید.

آلبرت و وندا دو موش هستند که به شهربازی می‌روند اما آلبرت از بازی‌هایی که چپ و راست و بالا و پایین می‌روند، حسابی می‌ترسد.

تهیه کتاب ریاضی با موشی (۶ جلدی) از دیجیکالا:

 

۹-کتاب مامانم را می خوام

کتاب مامانم را می خوام-کتاب قصه هایی برای کلاس اولی ها

فقط خدا می‌داند که روز جدایی از مادرمان در روز اول مدرسه چه استرسی را تحمل کردیم! اما اگر می‌خواهید که کودکان دچار اضطراب جدایی و دلتنگی نشوند قبل از رفتن به مدرسه یکسری کارها نیاز است انجام دهید که یکی از آن کارها خواندن کتاب «مامانم را می‌خواهم» است. این کتاب را قبل از بازگشایی مدارس برای فرزندتان بخوانید تا با روش دختر کوچولو و تخیلاتش آشنا شود.

تهیه کتاب مامانم را می خوام از دیجی‌کالا:

 

۱۰-کتاب اولین روز مدرسه

کتاب اولین روز مدرسه- کتاب قصه کلاس اول

راوی داستان یک مدرسه تازه تاسیس به نام فردیک داگلاس است که نگران شروع سال تحصیلی جدید است. در طرف دیگر ماجرا نیز دختر بچه‌ای وجود دارد که اتفاقاً او نیز از شروع مدرسه نگران است؛ در پایان مدرسه و دختربچه دوستان خوبی برای هم می‌شوند.

این کتاب داستان برای کلاس اولی ها توسط ادم رکس نوشته شده است.

تهیه کتاب اولین روز مدرسه از دیجی‌کالا:

 

۱۱-کتاب پلوتو سیاره‌ی کوتوله

کتاب پلوتو سیاره‌ی کوتوله - کتاب قصه برای کلاس اولی ها

یادتان هست یک زمانی پلوتو یک سیاره بود اما طی مراسمی رسماً اعلام شد که پلوتو را به عناون یک سیاره، دیگر به رسمیت نمی‌شناسند؛ فکر کردید چه بلایی سر پلوتو بیچاره آمد؟ اول خیلی ناراحت شد اما بعد عزم سفر کرد تا خانه‌ مناسب خودش را پیدا کند.

پس اگر یک کتاب در مورد منظومه شمسی به زبان طنز می‌خواهید کتاب پلوتو سیاره‌ی کوتوله را از دست ندهید و به نظرم بهترین کتاب داستان برای کلاس اولی ها خواهد شد.

در این کتاب، استف وید سعی کرده است اطلاعات ساده نجوم را به زبان ساده و تصاویر زیبا به کودکان ۳ تا ۷ سال بیاموزد.

تهیه کتاب پلوتو سیاره‌ی کوتوله از دیجیکالا:

 

۱۲- کتاب خرس کوچولوی قطبی و خرگوش شجاع

کتاب خرس کوچولوی قطبی و خرگوش شجاع - کتاب قصه کلاس اول

دوستی خرس و خرگوش هم از آن مدل دوستی‌هاست که نیاز به فداکاری زیادی دارد. ماجرای دوستی آن‌ها از کمک خرس به خرگوش شروع شد. این کتاب داستان برای کلاس اولی ها است تا با مفهوم فداکاری و تفاوت‌ها در قالب یک داستان زیبا بیشتر آشنا شوند.

تهیه کتاب خرس کوچولوی قطبی و خرگوش شجاع از دیجیکالا:

 

۱۳-کتاب این کتاب عکس ندارد

کتاب این کتاب عکس ندارد - کتاب قصه برای کلاس اولی ها

یک استندآپ کمدین و بازیگر، یک کتاب برای کودکان نوشته است و از همان ابتدا با اسم عجیب و غریبش حجت را تمام کرده است. بی. جی. نواک بازیگر سریال معروف اداره (office) این کتاب را برای کودکان ۳ تا ۷ ساله نوشته است؛ اما به نظر می‌رسد جزو کتاب های مناسب برای کلاس اولی ها باشد! نویسنده در این کتاب بدون تصویر و فقط با رنگ و تغییر سایز و شکل فونت و خلاقیت سعی دارد کتاب را از حالت یکنواختی خارج کند. ضمناً پیشنهاد خوبی که در جستجوها در مورد این کتاب با آن برخورد کردم این بود که از کودکانتان بخواهید که خودشان برای این کتاب تصویری را نقاشی کنند، به نظر بسیار کار هیجان‌انگیزی برای کودکان خواهد بود.

این کتاب چندین سال از پرفروش‌ترین‌های نیویورک تایمز بوده و جوایزی کسب کرده است.

تهیه کتاب این کتاب عکس ندارد از دیجیکالا:

 

۱۴-کتاب موش کتابخانه

کتاب موش کتابخانه - کتاب داستان کلاس اولی ها

موش کوچکی در کتابخانه با مطالعه کتاب‌ها تصمیم می‌گیرد که خودش کتاب بنویسد از قضا همه از نوشته‌های او خوششان می‌آید و مسئول کتابخانه در طی یادداشتی از موش قصه می‌خواهد که در روز دیدار با نویسندگان او را ملاقات کند.

موش کتابخانه نوشته‌ دنیل کرک است و می‌تواند بهترین کتاب داستان برای کلاس اولی ها باشد، زیرا بعد از مطالعه این کتاب می‌توانید کودک را تشویق کنید که یک کتاب داستان بنویسد.

این کتاب موفق به دریافت جوایزی مانند مدال طلای نشریات تربیت ملی در آمریکا شده است و به عنوان کتاب سال ۲۰۰۸ به انتخاب معلمان انجمن بین‌المللی خواندن شناخته شده است.

تهیه کتاب موش کتابخانه از دیجیکالا:

 

چگونه کودک ۷ ساله به کتابخوانی علاقه‌مند می‌شود؟

  • والدین کتابخوان کودکان کتابخوان نیز خواهند داشت پس اولین قدم را والدین باید بردارند تا کودکی عاشق یادگیری تربیت کنند.
  • اگر بعد از پایان کتاب برای کودکان بازی یا کاری مرتبط در نظر بگیرید مانند نقاشی، نوشتن کتاب خودشان، صحبت در مورد خود کتاب و … قطعاً کم‌کم به کتابخوانی علاقه‌مند خواهند شد.
  • به مناسبت‌های مختلف برای کودم ۷ ساله خود کتاب هدیه بدهید.
  • همراه کودک خود به کتابفروشی‌ها سر بزنید و یا از صفحات معرفی کتاب سایت‌ها دیدن کنید و اجازه بدهید از بین کتاب‌های مختلف، کتاب‌های مورد علاقه خود را انتخاب کند.

مشاهده پرفروش‌ترین کتاب‌های حوزه کودک در دیجی‌کالا:

 


دسته بندی لیست مطالب مرتبط

در این مطلب به معرفی بهترین کتاب‌ها برای کودکان پرداختیم؛ اگر علاقه‌مند به مطالعه آثار دیگر در زمینه‌های دیگر نیز هستید می‌توانید از لیست مطالب زیر استفاده کنید:

در مطالب زیر نیز به معرفی کتاب‌های مناسب دیگر در حوزه کودک پرداخته‌ایم:

بهترین کتابهای کودک جهان

کتاب قصهٔ خوب برای کودکان

کتاب قصه های شاد کودکانه

بهترین رمان‌ها برای کودکان

بهترین کتاب داستان برای کودکان

زبان را در ذهن بچه‌ها حک کنید

گرچه می‌گویند که در دوران کودکی به بچه‌ها فشار نیاورید که مطالب زیادی را بیاموزند اما این بدین معنی نیست که از آموزش کودکانمان غافل شویم چرا که مطالبی را که کودکان در دورهٔ کودکی می‌آموزند در ذهنشان حک شده و به سختی فراموش خواهند کرد.

معرفی کتاب مناسب سن کودک شما

اگر می‌خواهید براساس سن کودکتان کتاب‌های مناسبی را انتخاب کنید، لیست مطالب زیر به شما کمک خواهد کرد، در این لیست به معرفی کتاب‌ها بر اساس ردهٔ سنی پرداخته‌ایم:

بهترین کتابهای مناسب کودکان براساس گروه سنی

همچنین در لیست زیر به معرفی کتاب‌ها بر اساس اینکه کودک شما در چه مرحله‌ٔ تحصیلی قرار دارد پرداخته‌ایم.

یادگیری علم با طعم شکلات برای بچه‌ها

اگر به دنبال کتاب‌هایی برای کودکان خود هستید که علمی باشند و ذهنشان را درگیر کنند لیست مطالب زیر مناسب شماست، در این لیست به معرفی کتاب‌هایی که از نظر علمی برای کودکان شما مفید خواهند بود پرداخته‌ایم:

گنجینهٔ کتاب‌ها با موضوعات جذاب مختلف:

اگر به دنبال کتابی با موضوع خاص هستید می‌توانید نگاهی به لیست زیر بیاندازید و کتاب مورد نظر خود را پیدا کنید.

به روان کودکمان اهمیت بدهیم

اگر کودکان در محیط سالم و پویا و به صورت مناسب تربیت شوند در آینده انسان‌های بسیار موفقی خواهند بود به همین دلیل در این قسمت به معرفی مطالبی پرداخته‌ایم که به ما کمک خواهد کرد که کودکان خود را به صورت سالم تربیت کنیم.

باشگاه صفر ساله‌ها

در این لیست نیز کتاب‌هایی را که مسائل چالشی این روز‌ها در مورد نوزادان را بررسی کرده‌اند معرفی کرده‌ایم پس به باشگاه صفر‌ساله‌ها بپیوندید.

چیزی نمانده که نوجوان شوم!

اگر کودکتان در آستانه ورود به دوره نوجوانی است خواندن مطلب زیر را به شما توصیه می‌کنیم، در این مطلب به بررسی کتاب‌های مناسب نوجوانان پرداخته‌ایم

بهترین کتابها برای نوجوانان

کودکانه‌های ایرانی

اگر به دنبال پیدا کردن بهترین کتابهای ایرانی مناسب کودکان هستید در مطلب زیر به معرفی بهترین کتابهای کودکانه ایرانی پرداخته‌ایم:

بهترین کتابهای کودکانه ایرانی

کودکانه‌های دخترانه

از آنجایی که کودکان دختر روحیات حساس‌تری دارند در مطلب جداگانه‌ای به معرفی بهترین کتابهای مناسب کودکان دختر پرداخته‌ایم که می‌توانید از طریق لینک زیر آن را ببینید:

بهترین کتابهای کودکانه دخترانه


این کتاب‌های مناسب برای کلاس اولی ها پیشنهاد و سلیقه‌ شخصی من بوده است.

لطفاً در قسمت نظرات بگویید که از نظر شما بهترین کتاب های مناسب برای کلاس اولی ها، شامل کدام کتاب‌هاست؟

 نظرتان در مورد  کتاب‌های معرفی شده در اینجا چیست؟


نگارنده: افسانه نجفی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *