بهترین کتاب ها برای کودک ۷ ساله

بهترین کتاب ها برای کودک 7 ساله

اگر شما هم به دنبال بهترین کتاب ها برای کودک ۷ ساله هستید، ما در این مطلب با تشریح مسائل مهم پیرامون این موضوع، به شما در انتخاب کتاب مناسب برای کودک ۷ ساله تان کمک خواهیم نمود. 

بنا به نظر کارشناسان و تجربه، بهترین زمان برای به وجود آوردن عادت کتاب خوانی دوران کودکی است.

کودکانی که اهل مطالعه و یادگیری هستند، اعتماد به نفس بیشتری دارند و هنگام صحبت کردن از دایره ی واژگان غنی تری نسبت به هم سن و سالان خود برخوردار هستند.

کودک اهل مطالعه احساس نیاز برای خودنمایی و کسب ارزش در فضاهای مجازی را نخواهد داشت.

 

بهترین کتاب ها برای کودک 7 ساله

 

کودک ۷ ساله چه چیزهایی را درک می کند؟

در سن ۷ سالگی توانایی تمرکز بر یک موضوع و درک مفهوم زمان در کودک به وجود می آید.

حس اخلاقی کودک شروع به رشد کرده و فرق کار خوب و بد را می داند.

او در این سن نسبت به داستانی که در آن قهرمان خوب پیروز نمی شود واکنش نشان می دهد. همچنین شوخی های کلامی و موقعیت های طنزآمیز را درک می کند.

انتخاب کتاب مناسب برای کودکان ۷ ساله چگونه است؟

یکی از آسان ترین راه ها برای انتخاب کتاب مناسب توجه به گروه بندی های سنی هست که توسط کارشناسان کتاب کودک در پشت جلد کتاب در نظر گرفته شده است.

کتاب مناسب برای کودکان ۷ ساله در گروه “ب”  قرار می گیرد یعنی کلاس های اول، دوم و سوم.

اما لحاظ کردن این مورد به تنهایی، برای انتخاب کتاب مناسب برای کودک ۷ ساله کافی نیست و باید به نکته مهم دیگری نیز توجه نماییم و آن در نظر گرفتن روحیات و علایق فرزندمان است.

برای انتخاب بهترین کتاب ها در هر موضوع هم بهتر است مجموعه هایی که به طور تخصصی کتاب های حوزه کودکان را بررسی می نمایند، مانند شورای کتاب کودک و گروه خوب لاک پشت پرنده را دنبال نماییم.

ویژگی های ظاهری کتاب مناسب برای کودکان ۷ ساله چیست؟

  • کتاب مناسب برای کودکان ۷ ساله باید دارای حجم مناسب باشد (بهتر است بین بیست و پنج تا سی و پنج صفحه باشند.) تا حوصله ی آنها سر نرود.
  • کتاب باید دارای تصاویر رنگی و جذاب باشد تا کودک بهتر بتواند با شخصیت ها و داستان آن ارتباط برقرار کند. تصاویر به پرورش قوه ی تخیل او هم کمک می کنند.
  • کتاب مناسب برای کودکان ۷ ساله باید درشت و خوانا باشند تا او به تنهایی هم بتواند آنها را بخواند.

لینک های مرتبط

معرفی کتاب

در ادامه مطلب، هدف ما این بوده که شما را از جستجوهای بیشتر بی نیاز نموده و ۱۰ تا از بهترین کتاب ها برای کودک ۷ ساله از نگاه متخصصان حوزه کتاب کودک، که همگی جزو پرفروش ترین ها می‌باشند، به شما معرفی نماییم:

 

۱-المر

بهترین کتاب ها برای کودک 7 ساله

این کتاب در مورد تفاوت های فردی و ویژگی های منحصر به فرد است.

المر فیلی است که شبیه هیچ فیل دیگری نیست. او رنگارنگ و شوخ طبع است.

المر در ابتدا می خواهد به رنگ خاکستری دربیاید تا همرنگ جماعت شود. اما در آن صورت دیگر کسی او را نمی شناسد و نمی تواند ویژگی های منحصربه فردش را درک کند.در ادامه او تصمیم می گیرد خودش باشد و ویژگی های منحصر به فردش را نشان دهد.

المر یکی از بهترین کتاب ها در زمینه ی خودشناسی برای کودکان است. این کتاب در مهدکودک ها و مدارس سراسر دنیا خوانده می شود. المر یک مجموعه ی داستانی ۳۹ جلدی است.

 

۲- دوست بزرگ

بهترین کتاب ها برای کودک 7 ساله

این کتاب درباره ی دوستی و حد و مرز های آن به کودکان می آموزد. مادر بچه کلاغ وقتی می فهمد پسرش با یک فیل دوست شده است برای او نگران می شود.

او مانند بسیاری از والدین به بچه کلاغ هشدار می دهد و برای قطع دوستی او با کلاغ دلایلی را مطرح می کند.او از بچه کلاغ می خواهد از فیل توقع نداشته باشد مانند کلاغ ها رفتار کند.بچه کلاغ هم به مادرش یادآوری می کند که می داند با چه کسی دوستی کند.

این کتاب از والدین می خواهد همان طور که از کودکانشان حمایت می کنند،به آنها اعتماد هم داشته باشند. این کتاب برای کودکان ۷ ساله مناسب است. چرا که در سن ورود به مدرسه هستند. با آدم های جدید آشنا می شوند و دوستی های جدیدی برایشان پیش خواهد آمد.

 

۳-شنگال

بهترین کتاب ها برای کودک 7 ساله

او نه یک چنگال است و نه یک قاشق. شنگال نمی داند کیست.

از او هیچ وقت سر سفره استفاده نمی شود. نه چنگال ها او را می پذیرند و نه قاشق ها. تا این که روزی بچه ای کوچک در خانه پیدا می شود که نمی تواند از قاشق و یا چنگال استفاده کند. این بچه به چیزی شبیه او نیاز دارد و این همان چیزی است که شنگال برای آن ساخته شده است.

داستان شنگال به تفاوت های فردی و نقاط ضعف و قوت هر کسی می پردازد. در خلال داستان کودک پی می برد که شنگال بی مصرف نیست، بلکه بسیار مفید است و برای هدفی خاص طراحی شده است.

 

۴-هر چیزی را دور نریز

بهترین کتاب ها برای کودک 7 ساله

این کتاب در مورد حفاظت از محیط زیست است و به کودکان می آموزد تا هر چیزی را به سطل زباله نیندازند. بلکه به چیزهای دور ریختنی دوباره نگاه کنند و ببینند چگونه می توانند از آنها چیزهای زیبا و به درد بخور بسازند.

طی سال های اخیر آلودگی محیط زیست مشکلات زیادی را برای ما به وجود آورده است. بنابراین کتابی با این موضوع برای کودکان می تواند مفید واقع شود.

 

۵-همیشه پای خورشید در میان است

بهترین کتاب ها برای کودک 7 ساله

کتابی برای آشنایی کودکان با کیهان شناسی است. خورشید نقش مهمی در منظومه ی شمسی دارد به خصوص برای کره ی زمین و گونه های گیاهی و جانوری آن.با این کتاب کودکان در مورد منظومه ی شمسی و نقش خورشید در آن با زبانی دوستانه و طنزآمیز چیزهای زیادی یاد می گیرند.

 

۶-داستان هایی برای کلاس اولی ها

بهترین کتاب ها برای کودک 7 ساله

اگر دنبال کتاب داستان برای کودکان ۷ ساله هستید این مجموعه با سیزده داستان خواندنی از نویسندگان محبوب کودکان گزینه خوبی است.

برخی از این داستان ها عبارتند از: مریخی و فروشگاه، میمون بازیگوش و قصه ی درخت مروارید. این داستان ها بسیار جالب هستند و مطالعه ی آنها به پرورش قوه ی تخیل کودک ۷ ساله کمک می کند.

 

۷-ناروال، تک شاخ دریا (مجموعه کتاب های ناروال و ژلی)

بهترین کتاب ها برای کودک 7 ساله

ناروال و ژلی دو دوست هستند که هر یک فکر می کند دیگری خیالی است.این کتاب درباره ی مرز باریک بین واقعیت و خیال است. هم علم است و هم تخیل، هم بازی است و هم یادگیری. هم دوستی و هم خنده و تمام این ها در قالب داستانی زیبا به تصویر کشیده شده است.

از این مجموعه دو کتاب دیگر هم به زبان فارسی ترجمه شده است. کتاب های”ناروال قهرمان و ژلی فلفلی” و “کره  بادام زمینی و ژلی”.

 

۸-مجموعه کتاب های سواد مالی

بهترین کتاب ها برای کودک 7 ساله

این مجموعه ی ۱۷ جلدی به کودکان درباره ی مسائل مالی آموزش می دهد و به همین خاطر ارزشمند است.

در این مجموعه مفاهیمی مثل پس انداز کردن، سرمایه گذاری، کار آفرینی و … در قالب داستان هایی خواندنی به کودکان آموزش داده می شود.

با توجه به افراد تحصیل کرده و بی کاری که در طی سال های گذشته در جامعه زیاد و زیادتر می شوند، چنین آموزش هایی برای کودکان امروزی ضروری به نظر می رسد. تعدادی از کتاب های این مجموعه “از من کلاه بخرید” و “پولم چه زود تمام شد” و “وقت خرید با مامان” هستند.

 

۹-مجموعه کلاس اولی، کتاب اولی

بهترین کتاب ها برای کودک 7 ساله

این کتاب در پنج سطح مختلف در حال انتشار است.هر کدام از این کتاب ها شامل داستان هایی از نویسندگان مطرح دنیای کودک و نوجوان مثل آتوسا صالحی،مژگان کلهر،لاله جعفری و معصومه یزدانی هستند.

کودکان ۷ ساله می توانند همزمان با یادگیری الفبا و با سواد شدن، با خواندن داستان های جالب این کتاب لذت مطالعه ی مستقل را تجربه کنند.

 

۱۰-آدم کوچک و خواب های بزرگ

بهترین کتاب ها برای کودک 7 ساله

این کتاب به یکی از مهم ترین مسائلی که کودکان با آن درگیر هستند می پردازد: آرزوی زود بزرگ شدن.

شخصیت داستان کودکی به نام بهمن است که آرزو دارد بزرگ شود. برای همین رفتارهای بزرگ تر ها را تقلید می کند و لباس های آنها را می پوشد و … . داستان طوری پیش می رود که بهمن در پایان متوجه می شود اندازه ی خود بودن چه قدر بهتر است.

 

نکات پایانی در مورد انتخاب بهترین کتاب ها برای کودک ۷ ساله

در پایان به نکاتی که ما بزرگترها باید درباره انتخاب کتاب مناسب برای کودکان ۷ ساله دقت نماییم، می‌پردازیم:

۱- همه ی کودکان باهم برابر نیستند!

  • طبیعی است که تمام کودکان ۷ ساله با هم یکسان نیستند. نباید به آنها خواندن در مورد موضوعاتی که دوست ندارند تحمیل کرد.
  • ما در انتخاب کتاب های این لیست به تمام موضوعاتی که برای کودکان ۷ ساله ی امروزی مناسب است توجه کرده ایم. مسائلی مانند فردیت، تقویت اعتماد به نفس، پرورش قوه ی تخیل، و همچنین مسائل مربوط به زندگی اجتماعی کودک ۷ساله مثل آشنایی با مسائل مالی و انتخاب دوست را در در نظر گرفته ایم.
  • این کتاب ها در سایت هایی مثل هدهد و دیجی کالا  پرفروش بوده اند و بازخوردهای مثبت زیادی دریافت کرده اند.

 ۲- اهمیت کتاب خوان شدن در کلاس اول

  •  بسیاری از کارشناسان عقیده دارند اگر کودکان تا پایان کلاس اول به مطالعه علاقه نشان ندهند،احتمال این که در سنین بالاتر اهل مطالعه بشوند کمتر است. بنابراین باید عادت مطالعه برای کودکان ۷ ساله را بیشتر جدی بگیریم.
  • راه دیگر تشویق کودکان ۷ ساله به مطالعه، بلند کتاب خواندن برای آنها است. کلاس اول دبستان موقعیت بسیار خوبی برای کتاب خوان شدن کودکان است.

۳- کودکان باید خود را بشناسند.

  • از اصول مهم تربیت کودکان پرورش اعتماد به نفس و خود باوری کودک است.
  • خواندن کتاب های خوبی که در این راستا تالیف شده اند، به آنها کمک خواهد کرد تا شناخت بهتری از خود و توانایی هایشان به دست بیاورند.
  • کتاب کودک باید در عین سرگرم کننده بودن باعث یادگیری چیزهای جدید برای او بشود.

۴- کودکانی که مسائل و مشکلات خاصی را تجربه می کنند.

  •  بسیاری از کودکان هنگام ورود به مدرسه مشکلات خاصی را تجربه می کنند. این مشکلات شامل ترس از مدرسه یا معلم، ترس جدایی از والدین، کنار نیامدن با هم کلاسی ها و یا مشکلاتی مثل لجبازی، ترس از تاریکی و دروغ گویی و … هستند.
  • می توان هنگام انتخاب کتاب برای کودکان ۷ ساله، کتاب هایی درباره ی این موضوع ها برایشان تهیه کرد.

شاید بد نباشد گاهی اوقات سری به صفحه جدیدترین کتاب‌های کودکان بزنید و از میان صدها عنوان کتاب منتشر شده برای کودکان، مناسب‌ترین آنها را خود انتخاب و خریداری کنید.

 


دسته بندی لیست مطالب مرتبط

در مطالب زیر نیز به معرفی کتاب‌های مناسب دیگر در حوزه کودک پرداخته‌ایم:

بهترین کتابهای کودک جهان

بهترین کتاب‌قصه‌های شاد کودکانه

بهترین کتاب‌قصه برای کودکان

بهترین رمان‌ها برای کودکان

بهترین کتاب داستان برای کودکان

معرفی کتاب مناسب سن کودک شما

اگر می‌خواهید براساس سن کودکتان کتاب‌های مناسبی را انتخاب کنید، لیست مطالب زیر به شما کمک خواهد کرد، در این لیست به معرفی کتاب‌ها بر اساس ردهٔ سنی پرداخته‌ایم :

بهترین کتابهای مناسب کودکان براساس گروه سنی

همچنین در لیست زیر به معرفی کتاب‌ها بر اساس اینکه کودک شما در چه مرحله‌ٔ تحصیلی قرار دارد پرداخته‌ایم.

بهترین کتابهای مناسب کودکان بر اساس سال تحصیلی

زبان را در ذهن بچه‌ها حک کنید

گرچه می‌گویند که در دوران کودکی به بچه‌ها فشار نیاورید که مطالب زیادی را بیاموزند اما این بدین معنی نیست که از آموزش کودکانمان غافل شویم چرا که مطالبی را که کودکان در دورهٔ کودکی می‌آموزند در ذهنشان حک شده و به سختی فراموش خواهند کرد.

یادگیری علم با طعم شکلات برای بچه‌ها

اگر به دنبال کتاب‌هایی برای کودکان خود هستید که علمی باشند و ذهنشان را درگیر کنند لیست مطالب زیر مناسب شماست، در این لیست به معرفی کتاب‌هایی که از نظر علمی برای کودکان شما مفید خواهند بود پرداخته‌ایم:

گنجینهٔ کتاب‌ها با موضوعات جذاب مختلف:

اگر به دنبال کتابی با موضوع خاص هستید می‌توانید نگاهی به لیست زیر بیاندازید و کتاب مورد نظر خود را پیدا کنید.

به روان کودکمان اهمیت بدهیم

اگر کودکان در محیط سالم و پویا و به صورت مناسب تربیت شوند در آینده انسان‌های بسیار موفقی خواهند بود به همین دلیل در این قسمت به معرفی مطالبی پرداخته‌ام که به ما کمک خواهد کرد که کودکان خود را به صورت سالم تربیت کنیم.

باشگاه صفر ساله‌ها

در این لیست نیز کتاب‌هایی را که مسائل چالشی این روز‌ها در مورد نوزادان را بررسی کرده‌اند معرفی کرده‌ام پس به باشگاه صفر‌ساله‌ها بپیوندید.

چیزی نمانده که نوجوان شوم!

اگر کودکتان در آستانه ورود به دوره نوجوانی است خواندن مطلب زیر را به شما توصیه می‌کنم،در این مطلب به بررسی کتاب‌های مناسب نوجوانان پرداخته‌ام

بهترین کتابها برای نوجوانان

کودکانه‌های ایرانی

اگر به دنبال پیدا کردن بهترین کتابهای ایرانی مناسب کوکان هستید در مطلب زیر به معرفی بهترین کتابهای کودکانه ایرانی پرداخته‌ام:

بهترین کتابهای کودکانه ایرانی

کودکانه‌های دخترانه

از آنجایی که کودکان دختر روحیات حساس‌تری دارند در مطلب جداگانه‌ای به معرفی بهترین کتابهای مناسب کودکان دختر پرداخته‌ام که می‌توانید از طریق لینک زیر آن را ببینید:

بهترین کتابهای کودکانه دخترانه


مجددا تاکید میکنم اینها کتابهای پیشنهادی من بود.شاید نظر شما بهترین کتاب ها برای کودک هفت ساله کتابهای دیگری باشد.
در قسمت نظرات بگویید که لیست بهترین کتاب ها برای کودک هفت ساله، شامل کدام کتابهاست؟
کتابهایی که اینجا معرفی شد را خوانده‌اید؟ نظرتان در مورد آنها چیست؟

این مطلب توسط المیرا خزاعی نوشته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *