بهترین کتاب ها برای کودک ۶ ساله

بهترین کتاب ها برای کودک 6 ساله

اگر در حال خواندن این مطلب هستید نشانه‌­ای از اهمیت شما به مبحث پرورش کودک در رده سنی گروه الف دارد و به دنبال بهترین کتاب ها برای کودک ۶ ساله هستید.

کودکان برای رشد و درک دنیای پیرامون خود نیاز دارند تا کتاب­‌ها و داستان­‌های گوناگونی برای آنان خوانده شود. آن‌ها از این طریق درک می­‌کنند که شخصیت­‌ها چگونه در رویارویی با احساسات مختلفی همچون ترس، عصبانیت، نگرانی­‌ها و دیگر شرایط خود را کنترل کرده و به چه صورت عمل می­‌کنند.

هرچه کودکان با طیف وسیع‌­تری از کتاب­‌ها آشنا شوند، این امر کمک می­‌کند تا آن­‌ها بین زندگی شخصی خود و مفاهیم جهانی پیوند بهتری برقرار کنند.

حال ممکن است از خود بپرسید بهترین کتاب برای کودک ۶ ساله چه ویژگی­‌هایی باید داشته باشد؟

در پاسخ باید بگوییم: کتاب­ کودک قصه­‌ای است که به کمک تصاویری جذاب برای کودکان، مطلبی را به آن­‌ها آموزش می‌­دهد.

یکی از ویژگی­‌ها ساختار به هم پیوسته و وقایعی است که به ترتیب در طول داستان رخ می­‌دهند. از این طریق نیز به ذهن کودک نظم و منطق خاصی را می­‌دهند.

ویژگی دیگر یک کتاب داستان کودک ۶ ساله خوب این است که کشش و جذابیت داشته باشد تا کودک را به شنیدن و دنبال کردن ادامه آن ترغیب کند.

در ادامه به بررسی گونه­‌های مختلف کتاب کودک می‌­پردازیم. برای آشنایی با بهترین کتاب ها برای کودک ۶ ساله تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

  • کتاب ­قصه 
  • کتاب‌های آموزشی
  • کتاب صوتی

 

معرفی کتاب­‌های قصه:

۱-مجموعه‌ی اول «قصه‌های شب» نوشته‌ی برادران گریم

بهترین کتاب ها برای کودک 6 سالهمجموعه‌­ای داستانی پر از قصه­‌های مختلف برای سنین مختلف.

این کتاب شامل پنجاه داستان برای کودکان با رنج سنی گروه الف و ب است. «هنسل و گرتل و ۱۰ قصه دیگر»، «بندانگشتی و ۱۰ قصه دیگر»، «غاز طلایی و ۸ قصه دیگر»، «جادوگر و مادربزرگش و ۹ قصه دیگر» و «کلاغ غیبگو و ۸ قصه دیگر» عنوان کتاب‌های این مجموعه است.

اگر به دنبال یک مجموعه کامل و سرگرم­‌کننده برای کودک خود هستید، قصه­‌های شب یکی از بهترین کتاب‌­ها در این زمینه است.

 

۲-پنیر داداش ماسته  حرف می­‌می‌­نی راسته

بهترین کتاب ها برای کودک 6 ساله

این کتاب با تصاویر بامزه خود و داستانی درباره میمون کوچولو­یی به نام می­‌می‌­نی می­‌تواند توجه کودک ۶ ساله شما را به خود جلب کند.

این کتاب درون­‌مایه‌­ای آموزشی نیز دارد و با پرداختن به مسئله دروغ گفتن، یک مفهوم را آموزش می­‌دهد.

نویسنده این کتاب ناصر کشاورز از شاعران و نویسندگان نام آشنای کتاب کودک است.

 

۳-مجموعه‌ی محله­‌ی موش‌­ها

بهترین کتاب ها برای کودک 6 ساله

یکی از بهترین مجموعه­‌های کودک نوشته «کوین هنکس» محله­‌ی موش­‌ها است که در قالب ۹ جلد جمع‌­آوری شده است.

بخشی از این مجموعه:

«ویلسون و چستر، دو یار جدانشدنی. چستر همیشه کارهایش را به روش خودش انجام می‌دهد. ویلسون، دوست جان‌جانی‌اش، هم درست مثل اوست. با هم گرسنه‌شان می‌شود. با هم دوچرخه‌سواری می‌کنند. با هم برگ‌های حیاط را جارو می‌کنند و با هم برف‌بازی می‌کنند.

آن‌ها همه‌ کارهایشان را با هم انجام می‌دهند. تا این‌که لی‌لی به محله‌ی آن‌ها اسباب‌کشی می‌کند. اتفاقاً لی‌لی هم کارهایش را به روش خودش انجام می‌دهد.»

داستان‌های این مجموعه به موضوعاتی مانند شجاعت، همزیستی مسالمت‌آمیز، پذیرش تفاوت‌ها، غلبه بر وابستگی، ورود نوزاد جدید به خانواده و افزایش اعتمادبه‌نفس می‌پردازد.

 

معرفی کتاب­های آموزشی:

   ۱- کتاب‌های هوش و خلاقیت

بهترین کتاب ها برای کودک 6 ساله

کتاب‌های  هوش و خلاقیت که توسط نویسندگان مختلف نوشته شده است، مناسب دوران پیش از دبستان؛ دوران ابتکار و خلاقیت کودک است.

کودکان با تلاش در انجام فعالیت‌های خلاق ابراز وجود می‌کنند. مجموعه کتاب‌های هوش و خلاقیت، برای فعال کردن ذهن جستجوگر کودک و رشد خلاقیت او طراحی شده است و یکی از بهترین کتاب های آموزشی برای کودک ۶ ساله است.

 

  ۲- بازی­های شنیداری

بهترین کتاب ها برای کودک 6 ساله

کتاب مصور «بازی‌های شنیداری» نوشته‌ «داریوش صادقی» برای کودکان گروه سنی (الف) تدوین شده است.

این کتاب با ارائه‌ی روش‌های تقویت حافظه‌ی شنیداری در کودکان ۴ تا ۷ ساله، از مجموعه‌ «سلام پیش‌دبستانی‌‌ها» است که آموزش‌های قبل از مدرسه را دربردارد.

تشخیص صداهای مشابه در اول کلمات، تشخیص صداهای مشابه در آخر کلمات و تمرین‌هایی برای تقویت حساسیت شنیداری، بخش‌های این کتاب است.

 

 ۳-بازی­های دیداری

بهترین کتاب ها برای کودک 6 ساله

کتاب مصور «بازی‌های دیداری» نوشته‌ «داریوش صادقی»  برای کودکان گروه سنی (الف) تدوین شده است.

این کتاب با ارائه‌ی روش‌های تقویت گفتار و حافظه‌ی دیداری در کودکان ۴ تا ۷ ساله، از مجموعه‌ «سلام پیش‌دبستانی‌‌ها» است که آموزش‌های قبل از مدرسه را دربردارد.

داستان‌های تصویری-ترتیبی، تمرین‌های دیداری-گفتاری و تشخیص اختلالات حافظه‌ دیداری در کودکان و درمان آن، بخش‌های این کتاب است.

 

کتاب­‌های صوتی:

 ۱-سوال موموکی

بهترین کتاب ها برای کودک 6 ساله

کلرژوبرت نویسنده فرانسوی در سال ۱۹۶۱ میلادی (۱۳۴۰ خورشیدی) در پاریس متولد شد.

خانم ژوبرت از زمانی که مادر شد و می‌خواست کودکانش را به کتاب علاقه‌مند کند، به نوشتن ادبیات کودک علاقه‌ زیادی پیدا کرد.

او سعی می‌کند در داستان‌های خود به زبان ساده، جواب سوال‌های کودکان را درباره‌ مفاهیمی همچون خدا و … بدهد. به دلیل استقبال زیاد مخاطبان، برخی آثار این نویسنده موفق، به صورت نمایش درآمده است.

داستان آخرین اثر این نویسنده درباره موش کوری است که نمی‌تواند خدا را با چشم‌هایش ببیند و از دیگر حیوانات جنگل سوال می‌کند که خدا چه شکلی است؟

برای شنیدن این قصه جذاب، از لینک زیر می‌توانید استفاده کنید.

 

نسخه چاپی این کتاب را از اینجا می‌توانید تهیه کنید.

 

 ۲-غول عینکی

بهترین کتاب ها برای کودک 6 ساله

از بهترین کتاب‌­های کودک می­‌توان آثار شکوه قاسم‌نیا شاعر و نویسنده کودکان را نام برد.

غول عینکی داستان یک غول پیر است که پس از گذشت سال­‌ها چشم­‌هایش ضعیف شده و همه را با هم اشتباه می­‌گیرد. بالاخره یک روز تصمیم می‌­گیرد به عینک فروشی برود و ادامه ماجرا.

این شما و این هم داستان غولی بامزه نوشته یکی از بهترین نویسندگان کودک:

 

نسخه چاپی این کتاب را از اینجا می‌توانید تهیه کنید.

 

  ۳- دودو دروغ‌گو

بهترین کتاب ها برای کودک 6 ساله

فسقلی­‌ها مجموعه‌­ای چند جلدی نوشته تونی گراس و باز­آفرینی شکوه قاسم‌­نیا یکی از مجموعه‌­های کامل در این حوزه است.

دودو دروغگو؛ داستان دختربچه­‌ای خیال­‌پرداز و دروغ‌گو است که صبح تا شب مشغول دروغ گفتن به دوستان و اطرافیان خود است.

این کتاب جلد ۳۵ ام از مجموعه فسقلی­‌هاست.

 

نسخه چاپی کتاب‌های فسقلی‌ها را از اینجا می‌توانید تهیه کنید.

 

نکات پایانی در مورد بهترین کتابها برای کودک ۶ ساله

ما می‌دانیم انتخاب بهترین کتاب ها برای کودک ۶ ساله با توجه به گستردگی در موضوع، توجه به سلیقه و روحیات مختلف کودک و جنسیت آن‌ها می‌تواند دشوار باشد.

در این مطلب سعی کردیم تا دغدغه‌های شما را درک کرده و از آثار معروف نویسندگان در حوزه کتاب کودک نام ببریم. لیست تهیه شده پیشنهاد و نظر شخصی ما است و قطعا آثار خوب و مناسب دیگری هم در این حوزه وجود دارد.

عطش و نیاز کودک ۶ ساله شما به کتاب، پایان‌ناپذیر است، ناگزیر باید هر از چندگاهی برای خرید کتاب‌های جدید، سری به فروشگاه‌ها یا سایت‌های فروش کتاب بزنید. برای اطلاع از جدیدترین و پرفروش‌ترین کتاب‌های حوزه کودکان پیش از دبستان، به لینک زیر نیز می‌توانید نگاهی بیاندازید و کتاب‌های مفید دیگری را برای فرزند ۶ ساله خود تهیه کنید.

 


دسته بندی لیست مطالب مرتبط

در مطالب زیر نیز به معرفی کتاب‌های مناسب دیگر در حوزه کودک پرداخته‌ایم:

بهترین کتابهای کودک جهان

بهترین کتاب‌قصه‌های شاد کودکانه

بهترین کتاب‌قصه برای کودکان

بهترین رمان‌ها برای کودکان

بهترین کتاب داستان برای کودکان

معرفی کتاب مناسب سن کودک شما

اگر می‌خواهید براساس سن کودکتان کتاب‌های مناسبی را انتخاب کنید، لیست مطالب زیر به شما کمک خواهد کرد، در این لیست به معرفی کتاب‌ها بر اساس ردهٔ سنی پرداخته‌ایم :

بهترین کتابهای مناسب کودکان براساس گروه سنی

همچنین در لیست زیر به معرفی کتاب‌ها بر اساس اینکه کودک شما در چه مرحله‌ٔ تحصیلی قرار دارد پرداخته‌ایم.

بهترین کتابهای مناسب کودکان بر اساس سال تحصیلی

زبان را در ذهن بچه‌ها حک کنید

گرچه می‌گویند که در دوران کودکی به بچه‌ها فشار نیاورید که مطالب زیادی را بیاموزند اما این بدین معنی نیست که از آموزش کودکانمان غافل شویم، چرا که مطالبی را که کودکان در دورهٔ کودکی می‌آموزند در ذهنشان حک شده و به سختی فراموش خواهند کرد.

یادگیری علم با طعم شکلات برای بچه‌ها

اگر به دنبال کتاب‌هایی برای کودکان خود هستید که علمی باشند و ذهنشان را درگیر کنند لیست مطالب زیر مناسب شماست، در این لیست به معرفی کتاب‌هایی که از نظر علمی برای کودکان شما مفید خواهند بود پرداخته‌ایم:

گنجینهٔ کتاب‌ها با موضوعات جذاب مختلف:

اگر به دنبال کتابی با موضوع خاص هستید می‌توانید نگاهی به لیست زیر بیاندازید و کتاب مورد نظر خود را پیدا کنید.

به روان کودکمان اهمیت بدهیم

اگر کودکان در محیط سالم و پویا و به صورت مناسب تربیت شوند در آینده انسان‌های بسیار موفقی خواهند بود به همین دلیل در این قسمت به معرفی مطالبی پرداخته‌ایم که به ما کمک خواهد کرد که کودکان خود را به صورت سالم تربیت کنیم.

باشگاه صفر ساله‌ها

در این لیست نیز کتاب‌هایی را که مسائل چالشی این روز‌ها در مورد نوزادان را بررسی کرده‌اند معرفی کرده‌ایم؛ پس به باشگاه صفر‌ساله‌ها بپیوندید.

چیزی نمانده که نوجوان شوم!

اگر کودکتان در آستانه ورود به دوره نوجوانی است خواندن مطلب زیر را به شما توصیه می‌کنم، در این مطلب به بررسی کتاب‌های مناسب نوجوانان پرداخته‌ایم.

بهترین کتابها برای نوجوانان

کودکانه‌های ایرانی

اگر به دنبال پیدا کردن بهترین کتابهای ایرانی مناسب کودکان هستید در مطلب زیر به معرفی بهترین کتابهای کودکانه ایرانی پرداخته‌ایم:

بهترین کتابهای کودکانه ایرانی

کودکانه‌های دخترانه

از آنجایی که کودکان دختر روحیات حساس‌تری دارند در مطلب جداگانه‌ای به معرفی بهترین کتابهای مناسب کودکان دختر پرداخته‌ایم که می‌توانید از طریق لینک زیر آن را ببینید:

بهترین کتابهای کودکانه دخترانه


مجددا تاکید میکنم لیست ارائه شده، کتاب‌های پیشنهادی من بود و شاید از نظر شما بهترین کتاب‌ها برای کودک ۶ ساله، کتابی با ویژگی‌های دیگر باشد.
در قسمت نظرات، تجربه خودتان از لیست بهترین کتاب ها برای کودک ۶ ساله را با ما به اشتراک بگذارید و بگویید که شامل کدام کتاب‌هاست؟
کتاب‌هایی که اینجا معرفی شد را خوانده‌اید؟ نظرتان در مورد آنها چیست؟

این مطلب توسط مائده زمانی نوشته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *