کتاب داستان‌های جذاب برای کلاس ششمی‌ها

کتاب داستان مناسب کلاس ششم

در این مطلب سعی شده است کتاب داستان مناسب کلاس ششم معرفی شود تا دانش‌آموز ۱۲ ساله یا والدین بدون دردسر در کوتاه‌ترین زمان ممکن به گلچینی از کتاب داستان برای کلاس ششمی ها دست پیدا کنند. مطمئن هستم از ۱۰ کتاب معرفی شده قطعاً یک مورد را در سبد خریدتان قرار خواهید داد.

با عوض شدن نظام آموزشی در سال‌های اخیر مشکلات زیادی برای دانش‌آموزان و معلمان به وجود آمد. یکی از این مشکلات قرار گرفتن دانش‌آموزان پایه ششم با دبستانی‌ها در یک مدرسه بوده است. دانش‌آموز دوازده ساله هم از نظر جثه و هم از نظر نزدیک شدن به دوران بلوغ باعث ایجاد تفاوت‌هایی در مدرسه خواهند شد که والدین و معلمان عزیز باید حواس‌ها را حسابی جمع کنند. راه حل‌های بسیاری برای رفع مشکل وجود دارد اما در مطلبی در سایت به معرفی کتاب های مهارت‌های اجتماعی و کتاب های مهارت‌های فردی پرداخته شده است که پیشنهاد می‌کنم از خواندن این کتاب‌ها غافل نشوید.

 

۱- کتاب کنسرو غول

کتاب کنسرو غول- کتاب داستان مناسب کلاس ششم

از دست دادن یک عزیز همواره سخت بوده است حالا تصور اینکه در نوجوانی پدر خانواده از دست برود خیلی دردناک و سخت خواهد بود. این کتاب با دست مایه قرار دادن فوت پدر خانواده و تاثیرات آن بر روی توکا و مادرش، سعی در خلق داستانی فانتزی روانشناختی و در عین حال لذتبخش کرده است. این کتاب موفق به دریافت نشان نقره ای لاک پشت شده است.

توکا با افسردگی مادرش و مرگ پدرش دست و پنجه نرم می‌کند و از ریاضی و مدرسه اصلاً خوشش نمی‌آید. آرزوی توکا این است که جنایتکار و دزد معروفی شود، اما روزی پیرزنی یک کتاب و یک کنسرو غول به او می‌فروشد و این اول ماجرای توکا و غول داستان است. غول باعث علاقه توکا به ریاضی می‌شود و داستان‌های جالبی در این بین به وقوع می‌پیوندد.

نویسنده این کتاب داستان برای کلاس ششمی ها مهدی رجبی است که یک سیر تحول آرام را برای شخصیت اصلی داستان در نظر گرفته به نحوی که در ابتدا توکا خود را زشت و بی‌مصرف معرفی می‌کرد اما در انتهای کتاب از سه زنگ معرکه مدرسه تعریف می‌کند و از اینکه خانم معلم به دلیل هوشی که در ریاضی و حفظ اعداد اول از خود نشان داد و به او گفته است نابغه جهانی بسیار خوشحال بود.

تهیه کتاب کنسرو قول از دیجیکالا:

 

۲- کتاب دشمن

کتاب دشمن - کتاب داستان مناسب کلاس ششم

قصد تهیه کتاب داستان برای کلاس ششم را دارید این اثر بینظیر نوشته دیوید کلی را از دست ندهید. همانطور که از اسم کتاب مشخص است موضوع آن در مورد دشمنی و جنگ است اما در اصل مضمونی ضد جنگ دارد. دو سرباز روبروی هم در دو گودال جداگانه با توجه به دستورالعمل‌ها در حال مبارزه و شلیک به سمت هم هستند. شاید در کتاب دشمن ابتدا به ثمرات بیهوده جنگ بپردازد اما در لایه‌های دیگر کتاب به مسئله جنگ با خود و پذیرش خود نیز پرداخته می‌شود و به کودکان یادآوری می کند که از پیله تنهایی خود بیرون بیایند بیرون از درونشان، دشمنی وجود ندارد.

تهیه کتاب دشمن از دیجیکالا:

 

۳- کتاب لباس همیشگی من

کتاب لباس همیشگی من -کتاب داستان برای کلاس ششم

بعد از مطالعه این کتاب احتمال دارد نوجوان دوازده ساله خانه را زیر و رو کند تا به چند تکه پارچه دست پیدا کند و آن موقع است که به فکر دوخت و دوز خواهد افتاد. کتاب داستان مناسب کلاس ششم می‌تواند نیروی محرک خوبی برای بازیافت دور ریزهای خانه مثل تکه پارچه‌ها یا لباس‌های کهنه باشد پس خود را از مطالعه یا خرید این کتاب بی‌نصیب نکنید. لیز مورفی تصویرگر کتاب هم مفهوم را با کلاژ روزنامه و پارچه به راحتی به مخاطب منتقل کرده است.

مادر بزرگ قصه‌ی لباس همیشگی من یک رسم جالب دارد و آن استفاده از تکه پارچه‌ها و دوخت لباس برای نوه‌اش، هر سال هم به این رسم پایبند می‌ماند. به این ترتیب صرفه‌جویی و کاهش حجم زباله‌ها با این کتاب آموزش داده می‌شود.

هریت زیفرت کتاب خوب هدیه‌ای برای مامان بزرگ را نیز نگاشته است.

تهیه کتاب لباس همیشگی من از دیجیکالا:

 

۴-  مجموعه کتاب های ترس و لرز

کتاب بگو پنیر و بمیر - کتاب داستان برای کلاس ششم

کتاب‌های ترسناک معمولا برای نوجوانان بسیار لذت بخش هستند و از حس ترس و هیجانی که این مدل کتاب‌ها به آن‌ها می‌دهند شاید به مطالعه انواع دیگر کتاب نیز ترغیب شوند.

داستان در مورد دوربین عکاسی مرموز و عجیبی است که عکس‌های این دوربین مناظر و آدم‌های داخل عکس را جور دیگری نمایش می‌دهد مثلا ماشین سالم در عکس قراضه نشان داده می‌شود یا بعد از عکاسی یکی از افراد از عکس دسته جمعی حذف می‌شود. نکته‌ی ترسناک ماجرا اینجا است که اتفاقاتی بعد از عکاسی برای افراد و وسایل به حقیقت می‌پیوندد مثلا تصادفی برای ماشین سالم رخ می‌دهد و …

آر. ال. استاین معروف نوسینده این کتاب داستان برای کلاس ششمی ها می‌باشد. کتاب بگو پنیر و بمیر در مجموعه کتاب‌های ترس و لرز (یا با نام دیگر مورمور) این نویسنده دسته بندی شده است. استاین معتقد است داستان ترسناک مثل سوار شدن بر ترن هوایی است. همه از داستان‌های ترسناک لذت می‌برند زیرا مطمئن هستند که در محل امنی قرار دارند.

تهیه کتاب بگو پنیر و بمیر از دیجی کالا:

 

دانلود دیگر کتاب‌های آر ال استاین از دیجی کالا:

 

۵- کتاب خوب های بد، بد های خوب

کتاب خوب های بد، بدهای خوب - کتاب داستان برای کلاس ششمی ها

معرفی این کتاب داستان مناسب کلاس ششم از جایی در ذهنم زده شد که در سایت انتشارات پرتقال یکی از خوانندگان نوجوان کامنتی گذاشته بود و آنقدر اصرار کرده بود که جلد سوم کتاب خوب‌های بد، بدهای خوب منتشر شود، که حد ندارد. البته لطافت و صداقت نظرات هم بسیار زیبا و جالب بود، در ضمن خوانندگان نوجوان انگلیسی زبان کتاب هم نقدهای خوبی داشتند و مانند نوجوانان ایرانی منتظر جلدهای بعدی این کتاب بودند. پس نتیجه گرفتم این کتاب از آن کتاب‌هاست که احتمالاً عاشقان بی‌شماری را گرد خود جمع خواهد کرد.

داستان کتاب از این قرار است که مدرسه‌ای برای تبدیل آدم‌ها به خوب‌ها و بدهای قصه‌ها وجود دارد و هر فرد در مدرسه باید یا به فرد شرور یا به فرد خوب قصه‌ها تبدیل شود، اما در این کتاب با نقد این نوع دسته‌بندی به مفهوم انسان‌های خاکستری هم می‌پردازد.

تهیه کتاب خوب‌های بد، بدهای خوب جلد ۱ از دیجیکالا:

 

تهیه کتاب خوب‌های بد، بدهای خوب جلد ۲ از دیجیکالا:

 

۶- کتاب شاید عروس دریایی

کتاب شاید عروس دریایی - کتاب داستان برای کلاس ششم

مرگ یک دوست آن هم در سن حساس دوازده سالگی چقدر درناک خواهد بود. کتاب شاید عروس دریایی در مورد مرگ ناگهانی دوست صمیمی شخصیت اصلی داستان به نام سوزی می‌باشد. مادر سوزی او را با نام معمای نامرئی صدا می‌کند و دختر این قصه عاشق حل معما است و برخلاف هم سن و سالانش اطلاعات بسیاری دارد. سوزی اعتقاد دارد دوستش که در آب غرق شده است احتمالاً با نیش یک عروس دریایی کمیاب به نام ایروکانجی کشته شده است و همین اعتقاد باعث می‌شود دست به کارهایی برای کشف این راز بزند.

 این کتاب داستان برای کلاس ششم مناسب است و توسط الی بینجامین  که نامزد جایزه ملی کتاب امریکا بود، نوشته شده است.

تهیه کتاب شاید عروس دریایی از دیجیکالا:

 

۷- کتاب آزمایش های علمی خانوادگی

کتاب آزمایش های علمی خانوادگی - کتاب داستان برای کلاس ششمی ها

کتاب داستان برای کلاس ششمی ها با محوریت ۵۳ آزمایش علمی است. نکته‌ی هیجان انگیز ماجرا نیز نویسندگان این کتاب می‌باشند.  گروهی از کارشناسان موزه علوم سانفرانسیسکو (پت مورفی، الن کلاکمن، لیندا شور و جیسون گرسکی) هستند.

این کتاب به همراه سرگرمی و زبان طنز سعی دارد بچه‌ها را به آزمایش در کنار خانواده علاقه‌مند کند. کتاب عنوان بندی شده است و در انتهای هر بخش توضیحاتی علمی در مورد آن آزمایش ارائه می‌گردد.

تهیه کتاب آزمایش های علمی خانوادگی از دیجیکالا:

 

۸- کتاب مطلقا تقریبا

کتاب مطلقا تقریبا - کتاب داستان برای کلاس ششم

داشتن اعتماد به نفس در همه‌ی بچه‌ها بسیار حیاتی است و به نظر آینده‌ی آن‌ها وابسته به عملکرد و اعتمادی است که به خود دارند. کتاب داستان برای کلاس ششم با معرفی پسری به نام آلبی که از مدرسه اخراج شده است شروع می‌شود. پسر این قصه هیچ ویژگی شاخصی که از نظر بقیه و اجتماع مهم هستند، ندارد و با وجود پدری کمالگرا، آلبی تمام اعتماد به نفسش را از دست داده است. در این بین معلم ریاضیش در مدرسه جدید فرشته‌ی نجات او خواهد شد. داستان گیرایی است برای دانش‌آموزانی که در بین همسالان خود محبوب نیستند یا اعتماد به نفس ضعیفی دارند. این اثر نوشته‌ی لیزا گراف می‌باشد.

تهیه کتاب مطلقا تقریبا از دیجیکالا:

 

۹- کتاب خودت داستان بنویس

کتاب خودت داستان بنویس - کتاب داستان برای کلاس ششم

بعد از معرفی کتاب و خواندن کتاب داستان مناسب کلاس ششم حالا وقت آن فرا رسیده است که ۱۲ ساله‌ها خود شروع به نوشتن داستان کنند. این کتاب آموزش‌های بسیار خوبی مانند طراحی داستان، فضای داستان، نقل قول و زمان، وقتی مغز قفل می‌شود چه باید کرد، تقویت نوشتن، ساختار داستان‌ها و عادت نویسندگان موفق را ارائه می‌دهد. بعد از هر آموزش در کتاب، کادر یا صفحه‌ای معین شده است تا خواننده هم بنویسد و با تمرینات آن کم‌کم پیشرفت کند. در کل نکات داستان نویسی در کتاب خودت داستان بنویس ارائه خواهد شد تا نوجوان ۱۲ ساله بتواند یک کتاب بنویسید.

سیمون چشایر نویسنده‌ی این اثر با نوشتن کتاب‌ها علمی و تخیلی  مانند «جرمی براون سرویس مخفی شهرت» پیدا کرده است.

تهیه کتاب خودت داستان بنویس از دیجیکالا:

 

۱۰- کتاب اولین کتاب بازیگری من

کتاب اولین کتاب بازیگری من

صرف خواندن کتاب یک کلاس ششمی پر انرژی را شاید خسته کند پس توصیه می‌شود هر از چندگاهی بعد از مطالعه کتاب داستان مناسب کلاس ششم هم باید تنوعی به طیف کتاب‌های نوجوان ۱۲ ساله داد یکی از پیشنهاد‌ها، کتاب اولین کتاب بازیگری من است.

بازیگری علاوه بر اینکه حرفه جذابی است قدرت تخیل کودکان را نیز افزایش می‌دهد. این کتاب شروع خوبی برای بازیگری می‌باشد. کل ماجرای کتاب بر اساس تظاهرکردن خلاصه می‌شود. تمرین‌هایی برای صدا و بدن در کتاب گنجانده شده است. دانش‌آموز کلاس ششمی که علاقه به بازیگری دارد این کتاب پیشنهاد بسیار خوبی است تا خود را محک بزند. به نظر کتاب دوست داشتنی برای گروه سنی ۷ تا ۱۲ سال خواهد شد.

تهیه کتاب اولین کتاب بازیگری من از دیجیکالا:

 

به پایان این مطلب رسیدیم اما حکایت همچنان باقی است زیرا آنقدر سلیقه‌ها متفاوت و کتاب‌ها زیاد است که هرگز پایانی برای آن وجود ندارد. تلاش شده است در این مطلب به معرفی کتاب داستان مناسب کلاس ششم پرداخته شود و با کیفیت‌ترین کتاب‌های موجود انتخاب تا باعث لذت بردن دانش‌اموزان ۱۲ ساله از مطالعه گردد.


دسته بندی لیست مطالب مرتبط

در این مطلب به معرفی بهترین کتاب‌ها برای کودکان پرداختیم؛ اگر علاقه‌مند به مطالعه آثار دیگر در زمینه‌های دیگر نیز هستید می‌توانید از لیست مطالب زیر استفاده کنید:

در مطالب زیر نیز به معرفی کتاب‌های مناسب دیگر در حوزه کودک پرداخته‌ایم:

بهترین کتاب‌های کودک جهان

زبان را در ذهن بچه‌ها حک کنید

گرچه می‌گویند که در دوران کودکی به بچه‌ها فشار نیاورید که مطالب زیادی را بیاموزند اما این بدین معنی نیست که از آموزش کودکانمان غافل شویم چرا که مطالبی را که کودکان در دورهٔ کودکی می‌آموزند در ذهنشان حک شده و به سختی فراموش خواهند کرد.

معرفی کتاب مناسب سن کودک شما

اگر می‌خواهید براساس سن کودکتان کتاب‌های مناسبی را انتخاب کنید، لیست مطالب زیر به شما کمک خواهد کرد، در این لیست به معرفی کتاب‌ها بر اساس ردهٔ سنی پرداخته‌ایم :

بهترین کتابهای مناسب کودکان براساس گروه سنی

همچنین در لیست زیر به معرفی کتاب‌ها بر اساس اینکه کودک شما در چه مرحله‌ٔ تحصیلی قرار دارد پرداخته‌ایم.

یادگیری علم با طعم شکلات برای بچه‌ها

اگر به دنبال کتاب‌هایی برای کودکان خود هستید که علمی باشند و ذهنشان را درگیر کنند لیست مطالب زیر مناسب شماست، در این لیست به معرفی کتاب‌هایی که از نظر علمی برای کودکان شما مفید خواهند بود پرداخته‌ایم:

گنجینهٔ کتاب‌ها با موضوعات جذاب مختلف:

اگر به دنبال کتابی با موضوع خاص هستید می‌توانید نگاهی به لیست زیر بیاندازید و کتاب مورد نظر خود را پیدا کنید.

به روان کودکمان اهمیت بدهیم

اگر کودکان در محیط سالم و پویا و به صورت مناسب تربیت شوند در آینده انسان‌های بسیار موفقی خواهند بود به همین دلیل در این قسمت به معرفی مطالبی پرداخته‌ام که به ما کمک خواهد کرد که کودکان خود را به صورت سالم تربیت کنیم.

باشگاه صفر ساله‌ها

در این لیست نیز کتاب‌هایی را که مسائل چالشی این روز‌ها در مورد نوزادان را بررسی کرده‌اند معرفی کرده‌ام پس به باشگاه صفر‌ساله‌ها بپیوندید.

چیزی نمانده که نوجوان شوم!

اگر کودکتان در آستانه ورود به دوره نوجوانی است خواندن مطلب زیر را به شما توصیه می‌کنم،در این مطلب به بررسی کتاب‌های مناسب نوجوانان پرداخته‌ام

بهترین کتابها برای نوجوانان

کودکانه‌های ایرانی

اگر به دنبال پیدا کردن بهترین کتابهای ایرانی مناسب کوکان هستید در مطلب زیر به معرفی بهترین کتابهای کودکانه ایرانی پرداخته‌ام:

بهترین کتابهای کودکانه ایرانی

کودکانه‌های دخترانه

از آنجایی که کودکان دختر روحیات حساس‌تری دارند در مطلب جداگانه‌ای به معرفی بهترین کتابهای مناسب کودکان دختر پرداخته‌ام که می‌توانید از طریق لینک زیر آن را ببینید:

بهترین کتابهای کودکانه دخترانه


نظر شما

این کتاب‌ها با توجه به سلیقه‌ی شخصی معرفی شده است، شاید از نظر شما بهترین کتاب داستان برای کلاس ششم، کتاب‌های دیگری باشد.
لطفا در قسمت نظرات بگویید که شما چه کتاب داستانی برای کلاس ششمی ها تهیه کرده‌اید یا خوانده‌اید؟

نگارنده افسانه نجفی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *