معرفی ۶ کتاب برای کودکان ۱۰ ساله که آن‌ها را مشتاق علم می کند

کتاب برای کودکان 10 ساله ، بهترین کتاب برای سن 10 سال

آیا دانشجویان، کارمندان و مدیران موفق آن‌هایی نبوده‌اند که هنگام مواجهه با مسئله‌ای جدید، با مطالعه و جستجو پاسخ مناسب را یافته‌اند؟ فکر می‌کنید چگونه روحیه‌ی جستجوگری در آن‌ها نهادینه شده است؟

من فکر می‌کنم از سنین حدود ۱۰ سالگی به صورت جدی روحیه‌ی مطالعه کردن و جستجوگری در آن‌ها تقویت شده است. به همین دلیل شاید بهترین کتاب برای سن ۱۰ سال کتاب‌های علمی باشند.

در این مطلب قصد دارم ۶ عنوان کتاب برای کودکان ۱۰ ساله در این زمینه معرفی کنم.

کودکان در این سن خواندن و نوشتن را به خوبی یاد گرفته‌اند. به همین دلیل نسبت به دنیای اطرافشان هوشیارتر از گذشته هستند. پس می‌توان از این سن به صورت جدی روحیه‌ی مطالعه کردن و جستجوگری را در آن‌ها تقویت کرد.

فکر می‌کنید چگونه با کتاب‌های علمی می‌توان روحیه جستجوگری را در آن‌ها تقویت کرد؟

ابتدا باید آن‌ها را به مطالعه علاقه‌مند کرد. خواندن کتاب‌های علمی لذت خاصی دارد و می‌تواند تجربه‌ی دل‌انگیزی را از مطالعه کردن برای کودکان به همراه بیاورد.

در این مطلب:

  • ابتدا ۶ کتاب علمی از حوزه‌های گوناگون را معرفی کرده‌ام که برای مطالعه‌ی کودکان ۱۰ ساله و تقویت روحیه‌ی جستجوگری آن‌ها مناسب هستند. البته قطعاً این لیست کامل نیست و کتاب‌های دیگری نیز وجود دارند. اما سعی کرده‌ام کتاب‌هایی را که کیفیت خوبی دارند معرفی کنم.
  • سپس به نکاتی که باید هنگام خرید اینگونه کتاب‌ها در نظر بگیریم، پرداخته‌ام؛ تا بتوانید بهترین کتاب را برای کودک مورد نظرتان انتخاب کنید.
  • در انتها نیز گفته‌ام که به نظرم ما بزرگ‌ترها چگونه باید با کتاب خواندن بچه‌ها، به خصوص خواندن کتاب‌های علمی، برخورد و رفتار کنیم. قبلاً نیز در مطلب چگونه کتاب‌خوان شویم، ۱۰ نکته را که در ایجاد عادت کتاب خواندن مفید است، بیان کرده‌ایم.

مطمئنم از خواندن این مطلب پشیمان نمی‌شوید، تا انتها با من همراه باشید.

۱- اطلس تاریخ جهان برای دانش‌آموز

کتابی جامع، روان و کم‌نظیر در مورد تاریخ ویژه‌ی دانش‌آموزان.

به نظر شما کتاب مناسب برای دختر ۱۰ ساله یا کتاب مناسب پسر ۱۰ ساله‌ای که نسبت به گذشته‌ها کنجکاو است، چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟ رنگی باشد؟ نقشه‌های زیادی داشته باشد؟ ساختارمند باشد؟ و در مورد زندگی مردم هر دوره، توضیحاتی کافی داشته باشد؟

اطلس تاریخ جهان برای دانش‌آموز ، کتاب مناسب برای دختر 10 ساله

کتاب اطلس تاریخ جهان برای دانش‌آموز تمامی ویژگی‌های کتاب تاریخی مناسب را دارد. همچنین این کتاب ساختارمند بوده و اطلاعاتی درباره‌ی امپراتوری‌ها، مرزها، آداب مردم، مناطق جغرافیایی و تغییراتی که در طول زمان ایجاد شده است به همراه ۶۰ نقشه دارد. به این ترتیب به مرور نظم مناسبی به نگاه کودکان نسبت به دنیای پیرامون‌شان و اتفاقاتی که در آن رخ داده است، می‌دهد و با تفکر در طول زمان آشنا می‌شوند.

مطمئناً وجود این کتاب در کتابخانه‌ی هر کودک ۱۰ ساله‌ای مفید خواهد بود. از طریق لینک زیر می‌توانید نظرات خریداران این کتاب را در سایت دیجی‌کالا مشاهده کنید.

 

۲- مجموعه دانستنی‌های علمی برای کودکان

اگر به دنبال کتابی هستید که مجموعه‌ای از موضوعات علمی را با بیانی ساده توضیح داده باشد، کتاب مجموعه دانستنی‌های علمی برای کودکان بسیار مناسب است.

دانستنی‌های علمی برای کودکان ، کتاب مناسب دختر 10 ساله

این کتاب با پوشش موضوعاتی چون بدن انسان، بیماری‌ها، رشد گیاهان، پرواز پرندگان، آب و هوا و… مرجع مناسبی برای کودکان ۱۰ ساله است. با داشتن این کتاب آن‌ها می‌توانند هر زمانی که سوالی برایشان ایجاد شد، بخش مربوطه را باز کرده و اطلاعات مفیدی درباره‌ی آن کسب کنند. این کتاب حتی پاسخگوی چند سال آینده آن‌ها نیز است.

تنوع موضوعات این کتاب باعث شده است کتاب مجموعه دانستنی‌های علمی برای کودکان، به عنوان کتاب مناسب دختر ۱۰ ساله و کتاب مناسب پسر ۱۰ ساله شناخته شود.

با کلیک بر لینک زیر می‌توانید این کتاب را در دیجی‌کالا ببینید.

 

۳- ۶۲ آزمایش علمی درباره ستاره‌شناسی

چه چیزی بهتر از اینکه وقتی سوالی برای کودکان ایجاد می‌شود، با انجام یک آزمایش ساده پاسخ آن را پیدا کنند؟ و با نوشتن گزارش آن، گزارش‌نویسی را نیز تمرین کنند؟

در این کتاب شیوه‌ی انجام ۶۲ آزمایش علمی با وسایل ساده برای کشف پاسخ سوالات بچه‌ها درباره‌ی فضا و ستاره‌شناسی نوشته شده است.

کتاب 62 آزمایش علمی درباره ستاره‌شناسی برای دبستانی‌ها ، کتاب برای کودکان 10 ساله

بسیاری از این آزمایش‌ها با مشارکت والدین انجام می‌شود. پس فرصت خوبی‌ست تا پدرها و مادرها در مورد موضوعی علمی با فرزندشان گفتگو کنند. علاوه بر این بچه‌ها با نوشتن گزارش آزمایش‌هایی که انجام می‌دهند، با گزارش‌نویسی نیز آشنا می‌شوند.

برای دیدن این کتاب در دیجی‌کالا روی لینک زیر کلیک کنید. 

 

۴- سفر واقعی به منظومه شمسی

گردش در منظومه شمسی خیلی جذاب است ولی مگر می شود کودکان رو به فضا ببریم؟ پس راهکار چیست؟

کتاب سفر واقعی به منظومه شمسی با داشتن نرم‌افزار اختصاصی با تکنولوژی واقعیت افزوده، کودکان را به گردش در منظومه شمسی می‌برد.

کتاب سفر واقعی به منظومه شمسی ، بهترین کتاب برای سن 10 سال

کودکان با داشتن این کتاب می‌توانند سیارات منظومه شمسی را به صورت سه‌بعدی و مانند دنیای واقعی مشاهده کنند. این کتاب در کنار کتاب قبلی که معرفی کردم می‌تواند تجربه‌ای بهتر و عمیق‌تر از آشنایی با فضا برای کودکان به ارمغان آورد.

شاید در نگاه اول تصور کنید کتاب‌هایی که مربوط به فضا می‌‌شوند تنها برای پسرها مناسب هستند. اما مطمئناً این کتاب مناسب دختر ۱۰ ساله نیز می‌باشد. تنها کافی‌ست ما ذهنیت خاصی را به کودکان القا نکنیم. موافق نیستید؟ نظر شما چیست؟

برای دیدن این کتاب در دیجی‌کالا روی لینک زیر کلیک کنید.

 

۵- سفر واقعی به دل توفان

طوفان‌ها چگونه ایجاد می‌شوند و درون آن‌ها چه می‌گذرد؟ رفتن به درون طوفان‌ها که خطرناکه! ? چیکار کنیم پس؟

کتاب سفر واقعی به دل توفان رو برای کودکان تهیه کنید.

کتاب سفر واقعی به دل طوفان ، کتاب برای کودکان 10 ساله

با این کتاب به دلیل داشتن نرم‌افزار اختصاصی، کودکان می‌توانند اجزای طوفان‌ها را به صورت سه‌بعدی ببینید. اینجوری خیلی راحت‌تر می‌توانند پدیده‌های دنیای واقعی را درک کنند.

برای دیدن این کتاب در دیجی‌کالا روی لینک زیر کلیک کنید.

 

۶- سفر واقعی به مرزهای دانش

نام کوچک‌ترین ذره چیست؟ آب از چه چیزی تشکیل شده؟ اگر من روی ماه بودم وزنم چقدر بود؟ 

این گونه سوالات برای کودکانی که به علوم علاقه دارند، ایجاد می‌شود. این کتاب یکی از بهترین کتاب‌هایی هست که آن‌ها می‌توانند پاسخ این سوالاتشان را پیدا کنند.

کتاب سفر واقعی به مرزهای دانش ، بهترین کتاب برای سن 10 سال

این کتاب نیز به دلیل داشتن نرم‌افزار اختصاصی تجربه‌ای شگفت‌انگیز از علم برای کودکان به ارمغان می‌آورد. برای دیدن این کتاب در دیجی‌کالا روی لینک زیر کلیک کنید.

 

هرچند اغراق است و باید چندین و چند عامل را در انتخاب بهترین کتاب برای کودکان در نظر گرفت؛ اما شاید انتخاب کتاب‌هایی که از تکنولوژی واقعیت افزوده استفاده کرده‌اند، به عنوان بهترین کتاب برای سن ۱۰ سال چندان بی‌راه نباشد.

دو نکته مهم در انتخاب کتاب‌های علمی برای کودکان

  • تا اینجای مطلب به لزوم تهیه‌ی کتاب‌های علمی برای کودکان اشاره کردم.
  • همچنین ۶ عنوان مناسب از انواع کتاب برای کودکان ۱۰ ساله را نیز معرفی کردم.
  • در ادامه به نکاتی اشاره می‌کنم که در انتخاب نهایی کتاب مناسب برای دختر ۱۰ ساله یا کتاب مناسب پسر ۱۰ ساله مهم هستند.

۱- توجه به سوالات پرتکرار کودکان و جذابیت کتاب

کودکی که قصد دارید برای او کتاب بخرید، بیشترین سوالاتش در مورد چه موضوعی است؟ خرید کتاب متناسب با زمینه‌ای که بیشترین کنجکاوی را نسبت به آن دارد، قطعاً نقطه‌ی شروع مناسبی برای او خواهد بود.

اگر کودک ۱۰ ساله تجربه‌ی مطالعه آزاد نداشته باشد، اگر کتابی برای او تهیه کنید که کنجکاوی خاصی نسبت به آن حوزه ندارد، مطالعه‌ی پیوسته‌ای از او نخواهید دید. به این ترتیب ممکن است به اشتباه تصور کنید مشکل از آن بچه است و کتاب‌خوان نیست! اما به نظر من برای چنین کودکی کتابی که تصاویر سه‌بعدی دارد، جذابیت بیشتری نسبت به سایر کتاب‌ها خواهد داشت.

۲- توجه به حوزه‌های مکمل

اگر قصد تهیه‌ی کتاب برای کودکی دارید که تجربه‌ی خواندن کتاب غیر درسی را دارد، بهتر است هنگام خرید به این نکته دقت کنید که تنوع مطالعاتی او را افزایش دهید. به این ترتیب به تدریج و با افزایش آگاهی آن‌ها نسبت به علوم گوناگون، هنگام تصمیم‌گیری‌های مهم در زندگی‌شان مانند انتخاب رشته‌ی دانشگاهی یا زمینه‌ی شغلی یا هر تصمیم دیگری، اطلاعات وسیع‌تری خواهند داشت.

علاوه بر این، تنوع مطالعاتی کنجکاوی آن‌ها را بیش از پیش برانگیخته و باعث می‌شود به جستجو کردن ترغیب گردند. اینگونه آن‌ها نگاه ژرف‌تری به دنیای اطرافشان بدست می‌آورند.

کتاب‌های زیادی با این ویژگی‌ها برای کودکان رده سنی ۱۰ سال وجود دارد که پس از شناخت علایق و نیازهای آنها می‌توانید بهترین کتاب را برایشان انتخاب کنید. لیست پرفروش‌ترین کتاب‌های علمی کودکان و نوجوانان سایت دیجی‌کالا شاید نقطه شروع خوبی برای جستجوی شما باشد.

 

چگونه کودکان را هنگام مطالعه‌ی کتاب‌های علمی همراهی کنیم؟

مطمئناً کودکان درون یک کتاب پاسخ تمام سوالاتشان را پیدا نمی‌کنند؛ یا سوالات جدیدی برایشان به وجود می‌آید. من فکر می‌کنم ما به عنوان یک بزرگتر باید سعی کنیم آن‌ها را در مسیر درستی هدایت کنیم.

چگونه؟

  • اگر سوالی برایشان به وجود آمد و از ما پرسیدند، سعی کنیم آن‌ها را به جستجوی اینترنتی ترغیب و راهنمایی کنیم. به این ترتیب آن‌ها با کاربردهای مفید فضای آنلاین آشنا می‌شوند.
  • سعی کنیم آن‌ها را کنار خودمان بنشانیم و با یکدیگر کتاب را ورق بزنیم. در این بین سوالات گوناگونی مطرح کنیم و کنجکاوی آن‌ها را برانگیزیم.
  • خودمان نیز کتاب بخوانیم. کودکان از رفتار بزرگترها تقلید می‌کنند. اینگونه ترغیب می‌شوند کتابشان را بردارند و بخوانند.

من فکر می‌کنم ما بزرگترها مانند یک مربی برای کودکان هستیم. اگر قوی باشیم، کودکانی قوی تربیت می‌کنیم و اگر ضعیف، نمی‌توانیم از کودکان نیز انتظاری بیشتری داشته باشیم. در مطلب جداگانه‌ای به معرفی کتاب عادت مربی‌گری پرداخته‌ایم. می‌توانید با خواندن آن مهارت مربی‌گری را در خود تقویت کنید.


دسته بندی لیست مطالب مرتبط

در مطالب زیر نیز به معرفی کتاب‌های مناسب دیگر در حوزه کودک پرداخته‌ایم:

بهترین کتابهای کودک جهان

بهترین کتاب‌قصه‌های شاد کودکانه

بهترین کتاب‌قصه برای کودکان

بهترین رمان‌ها برای کودکان

بهترین کتاب داستان برای کودکان

معرفی کتاب مناسب سن کودک شما

اگر می‌خواهید براساس سن کودکتان کتاب‌های مناسبی را انتخاب کنید، لیست مطالب زیر به شما کمک خواهد کرد، در این لیست به معرفی کتاب‌ها بر اساس ردهٔ سنی پرداخته‌ایم :

بهترین کتابهای مناسب کودکان براساس گروه سنی

همچنین در لیست زیر به معرفی کتاب‌ها بر اساس اینکه کودک شما در چه مرحله‌ٔ تحصیلی قرار دارد پرداخته‌ایم.

بهترین کتابهای مناسب کودکان بر اساس سال تحصیلی

زبان را در ذهن بچه‌ها حک کنید

گرچه می‌گویند که در دوران کودکی به بچه‌ها فشار نیاورید که مطالب زیادی را بیاموزند اما این بدین معنی نیست که از آموزش کودکانمان غافل شویم چرا که مطالبی را که کودکان در دورهٔ کودکی می‌آموزند در ذهنشان حک شده و به سختی فراموش خواهند کرد.

یادگیری علم با طعم شکلات برای بچه‌ها

اگر به دنبال کتاب‌هایی برای کودکان خود هستید که علمی باشند و ذهنشان را درگیر کنند لیست مطالب زیر مناسب شماست، در این لیست به معرفی کتاب‌هایی که از نظر علمی برای کودکان شما مفید خواهند بود پرداخته‌ایم:

گنجینهٔ کتاب‌ها با موضوعات جذاب مختلف:

اگر به دنبال کتابی با موضوع خاص هستید می‌توانید نگاهی به لیست زیر بیاندازید و کتاب مورد نظر خود را پیدا کنید.

به روان کودکمان اهمیت بدهیم

اگر کودکان در محیط سالم و پویا و به صورت مناسب تربیت شوند در آینده انسان‌های بسیار موفقی خواهند بود به همین دلیل در این قسمت به معرفی مطالبی پرداخته‌ام که به ما کمک خواهد کرد که کودکان خود را به صورت سالم تربیت کنیم.

باشگاه صفر ساله‌ها

در این لیست نیز کتاب‌هایی را که مسائل چالشی این روز‌ها در مورد نوزادان را بررسی کرده‌اند معرفی کرده‌ام پس به باشگاه صفر‌ساله‌ها بپیوندید.

چیزی نمانده که نوجوان شوم!

اگر کودکتان در آستانه ورود به دوره نوجوانی است خواندن مطلب زیر را به شما توصیه می‌کنم،در این مطلب به بررسی کتاب‌های مناسب نوجوانان پرداخته‌ام

بهترین کتابها برای نوجوانان

کودکانه‌های ایرانی

اگر به دنبال پیدا کردن بهترین کتابهای ایرانی مناسب کوکان هستید در مطلب زیر به معرفی بهترین کتابهای کودکانه ایرانی پرداخته‌ام:

بهترین کتابهای کودکانه ایرانی

کودکانه‌های دخترانه

از آنجایی که کودکان دختر روحیات حساس‌تری دارند در مطلب جداگانه‌ای به معرفی بهترین کتابهای مناسب کودکان دختر پرداخته‌ام که می‌توانید از طریق لینک زیر آن را ببینید:

بهترین کتابهای کودکانه دخترانه


شما چگونه فکر می‌کنید؟ آیا جایی از متن هست که با آن موافق نباشید یا نکاتی برای تکمیل آن داشته باشید؟

آیا این شیوه‌ی همراهی با کودکان ۱۰ ساله و حتی کم سن‌تر یا بزرگتر درست است؟

آیا تجربه‌ای از خرید کتاب علمی برای کودکان دارید؟

لطفاً نظرتون رو بنویسید تا با هم گفتگو کنیم و دیگران نیز بتوانند هنگام خرید، بهترین کتاب برای سن ۱۰ سال را متناسب با نیاز کودک مورد نظرشون پیدا کنند.


این مطلب با مهر در جهت تربیت کودکانی ژرف‌اندیش توسط محسن زنگویی نوشته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *