معرفی بهترین کتاب‌ برای ۱۲ ساله‌ها

بهترین کتاب برای سن 12 سال

نوجوانی دوران بسیار حساسیه و تغییرات زیادی رو به همراه داره. خیلی از رفتارها و عادت‌های ما در این دوران و به ویژه در سن ۱۲ سالگی برای همیشه شکل می‌گیرن. کتاب خوندن هم یکی از همین عادت‌هاست که اگه با انتخاب کتاب‌ خوب برای سن ۱۲ سال شروع بشه برای همیشه به یک عادت شیرین تبدیل خواهد شد.

با یک سرچ ساده در گوگل، لیست صدها کتاب‌ داستان برای سنین ۱۲ سال و کلی فروشگاه آنلاین و وبسایت کودک و نوجوان پیدا می‌شه که کتاب‌های پرفروش و یا پرتقاضا را معرفی و دسته‌بندی کرده‌اند. ولی از بین این همه کتاب و تنوع محصولات، کتاب مناسب سن ۱۲ سال کدومه و چه کتابی رو باید انتخاب کنیم؟

 

بهترین کتابها برای سنین 12 سال

 

در پست‌های قبلی در مورد بهترین کتاب‌های علمی تخیلی برای نوجوانان ، بهترین کتاب‌ها برای نوجوانان و بهترین کتاب‌ها برای دختران نوجوان صحبت کردیم.در این پست با توجه به معیارهای زیر سعی کردیم بهترین کتاب برای سن ۱۲ سال رو با توجه به کتاب‌های پرفروش و مناسب ویژه‌ی این گروه سنی معرفی کنیم:

  • روان شناسی و شناخت روحیات کودکان ۱۲ سال
  • مطابقت با تقسیم بندی گروه سنی ج
  • انتشارات معتبر
  • ترجمه‌ی مناسب
  • امتیازات و نظرسنجی‌های سایت‌های معتبر
  • تصویرسازی و جلد کتاب
  • دسترسی و خرید آسان

در ادامه ۷ مجموعه و کتاب برای سنین ۱۲ سال با توجه به این استانداردها معرفی شده‌اند. 

 

۱- درخت بخشنده (شل سیلور استاین)

کتاب برای سنین 12 سال

خوندن شعرها و داستان‌های صمیمی و کوتاه شل سیلور استاین، در هر سنی لذت بخشه. داستان لافکادیو، یک زرافه و نصفی، در جستجوی قطعه گمشده و مجموعه عاشقانه‌ها و کتاب‌های دیگرش که هرچندبار هم بخونی خسته نمیشی.

این کتاب هم یک ماجرای ساده از درخت سیبیه که هرکاری می‌کنه تا پسرک داستان را خوشحال کنه. فداکاری و محبت درخت تا آخر داستان، عشق و بخشندگی بدون چشمداشت او را نشون می‌ده. اگه دنبال کتاب مناسب سن ۱۲ سال هستین، این کتاب رو فراموش نکنید.

از لینک زیر میتونید این کتاب رو به صورت آنلاین بخرید.

 

۲- آلیس در سرزمین عجایب (لوئیس کارول)

کتاب خوب برای سن 12 سال

آلیس کنار رودخانه نشسته بود که ناگهان خرگوشی را می‌بینه که ساعتی در دست داره و می‌گه:”ای واااای!دیرم شد!” و شروع می‌کنه به فرار کردن… آلیس بدنبال خرگوش می‌ره و داخل دالانی تاریک می‌شه و ناگهان به داخل یک چاه سقوط می‌کنه که اونو به دنیایی عجیب می‌بره…

دنیای فانتزی و عجیب آلیس، بقدری جذاب است که این اثر را به یکی از بهترین داستان‌های دنیا تبدیل کرده و این کتاب داستان مناسب سن ۱۲ سال هم هست.

پس خوندن این کتاب رو از دست ندین!

با لینک زیر از سایت دیجی کالا هم می‌تونید این کتاب رو تهیه کنید.

 

۳- سرود کریسمس (چارلز دیکنز)

کتاب مناسب سن 12 سال

این کتاب از آثار مشهور نویسنده‌ی محبوب انگلیسی یعنی چارلز دیکنزه که به خاطر موضوع جالب و داستان جذابش، هنوز هم خوانندگان زیادی داره. میتونید فیلم و انیمیشن این کتاب رو هم ببینید و لذت ببرید. 

داستان در مورد اسکروج، تاجر خسیس و ثروتمندیه که بعد از دیدن روح دوستش در غل و زنجیر  می‌فهمه که باید زندگیش را عوض کنه تا به سرنوشت دوستش دچار نشه…

کتاب آرزوهای بزرگ هم از دیگر آثار مشهور این نویسنده است که می‌تونه در لیست بهترین کتاب برای سن ۱۲ سال قرار بگیره.

بعضی از کتاب‌های قدیمی بقدری مهیج هستن که چندین نسل میتونن بخونن و لذت ببرن. کتاب‌های چارلز دیکنز هم از همین گروهه.

با لینک زیر می‌یتونید کتاب رو به راحتی از دیجی کالا تهیه کنید.

 

۴- دور دنیا در هشتاد روز (ژول ورن)

کتاب برای 12 سال

شاید قبل‌تر در مطلب بهترین کتاب برای نوجوانان ، نام این کتاب را در آثار معروف ژول ورن هم دیده باشید. کتاب‌های علمی و تخیلی ژول ورن سال‌های سال برای کودکان کنجکاو، جذاب و پرطرفدار بوده.

اگر علاقمند به ماجراجویی و هیجان هستین، حتمن این کتاب رو بخونید! داستان یک سفر جالب و پر از اتفاق به دور دنیا در هشتاد روز آن هم در دورانی که نه هواپیمایی بود و نه قطارهای پرسرعت! سفری که در آن زمان برای مردمش غیرقابل باور بود… تخیل نویسنده در این داستان عالیه! پیشنهاد می‌کنم این کتاب رو هم در لیست کتاب خوب برای سن ۱۲ سال خود قرار بدین!

این کتاب هم در دیجی کالا قابل خریده.

 

۵- مجموعه داستان های خانه‌ درختی (اندی گریفیتس)

بهترین کتاب برای سن 12 سال

هیچ بعید نیست با خوندن این کتاب به نویسندگی یا تصویرگری کتاب علاقمند بشین! داستان‌های خنده‌دار و پرهیجان اندی که یک نویسنده است و تری که تصویرگر کتاب‌های اوست. آن‌ها در خانه‌ای درختی با اتاق‌ها و مسیرهای عجیب، حوضچه‌ی کوسه‌های آدم‌خوار، آزمایشگاه مخفی، اتاق یادآوری چیزهای فراموش شده و… زندگی میکنن که مدام به طبقات این خانه اضافه هم می‌شود.

کتاب‌های اندی گریفیتس در بیست سال گذشته جزو پرفروش‌ترین‌های نیویورک تایمز بوده و همچنان بین خوانندگان، محبوب باقی مونده. این کتاب برای سنین ۱۲ سال مناسبه، مخصوصاً اون دسته از ۱۲ ساله‌هایی که تازه کتاب خوندن رو شروع کردن. مطمئنم با خوندن این مجموعه عاشق کتاب خوندن می‌شن!

از لینک زیر تمامی جلدهای این مجموعه رو  از دیجی‌کالا می‌تونید خریداری کنید.

 

۶- ماجراهای اسپایدرویک (تونی دی ترلیزی – هولی بلاک)

کتاب‌ داستان برای سنین 12 سال

این مجموعه پنج جلدی داستان کشف یک راه مخفی توسط سه خواهر و برادره که در خانه‌ی جدیدشان به اتاق صاحب قبلی خانه یعنی آرتور اسپایدرویک می‌رسند. دنیایی پر از موجودات عجیب و غریب و هیجان انگیز که داستان‌های بعدی این کتاب رو رقم میزنه.

این مجموعه در پنج جلد با عنوان ماجراهای اسپایدرویک منتشر شده که در رده‌بندی ما جزو بهترین کتاب‌ها برای سنین ۱۲ سال قرار می‌گیره.

در سال ۲۰۰۸ هم فیلمی با همین عنوان از روی این داستان ساخته شد.

از لینک زیر برای خرید این کتاب از دیجی کالا استفاده کنید.

 

۷- مجموعه کتابهای تام گیتس (لیز پیشون)

کتاب داستان مناسب سن 12 سال

 خوندن کتاب‌های طنزآمیز و پر از تصاویر رنگی و مهیج، برای کسانی که تازه کتابخوانی رو شروع کردن عالیه! این مجموعه‌ی ۱۰ جلدی هم از اون دسته کتاب‌های پرفروش بوده که تا حالا خیلی‌هارو به کتاب خوندن علاقمند کرده.

شیطنت‌ها و دردسرهای پسربچه‌ای به نام تام گیتس که به شکل یادداشت روزانه برای ما روایت می‌شه. پس اگه این مجموعه رو توی لیست کتاب برای ۱۲ سال قرار بدیم، علاوه بر خوندن کتاب، نوشتن یادداشت روزانه هم ممکنه برامون جذاب بشه!

این مجموعه‌ی پرطرفدار تا حالا به ۳۶ زبان در دنیا ترجمه شده و چندین جایزه ادبی رو از آن خود کرده.

اگر هم دنبال کتاب مناسب سن ۱۲ سال برای هدیه و کادو به دیگران هستین، این مجموعه انتخاب خوبیه.

تمامی کتاب‌های این مجموعه رو از سایت دیجی کالا می‌تونید تهیه کنید.

 


سخن آخر

برای شروع کتابخوانی می‌تونید از کتاب‌های صوتی هم استفاده کنید. خیلی از کتاب‌های کودک و نوجوان هم مثل کتاب‌های بزرگسالان نسخه‌ی صوتی هم دارن و اگه علاقمند به شنیدن باشید، بد نیست این روش را هم تجربه کنید. می‌تونید اول یه قسمت آزمایشی رو گوش بدین و ببینید لحن و سرعت راوی رو می‌پسندین یا نه؟! در ادامه لینک کتاب‌های صوتی نوجوان را هم می‌تونید ببینید.

کتاب داستان مناسب سن 12 سال

 همچنین برای انتخاب کتاب‌های پرفروش نوجوان و بهترین کتاب برای سن ۱۲ سال، سایت‌هایی مثل  goodreads و Amazon منابع مفیدی برای کتاب‌های خارجی هستن که توضیحات کاملی از کتاب ارائه می‌دن و بیشتر این کتاب‌ها به فارسی هم ترجمه شدن. در این کتاب‌ها کودک ۱۲ ساله در گروه  Middle-grade books  قرار می‌گیره.

فراموش نکنیم که قرار نیست همه‌ی ۱۲ ساله‌ها از خوندن این کتاب‌ها لذت ببرن! ولی پیشنهادش شاید انتخاب رو کمی آسون‌تر کنه. 

از لینک زیر می‌تونید تعدادی از کتاب‌های نوجوان رو دانلود کنید. بعضی از این کتاب‌ها رایگان هستن.

 

همچنین از این لینک  می‌تونید کتاب‌های صوتی رایگان را دانلود کنید و اگه علاقمند شدید از این روش هم استفاده کنید.

 

اگر دوست دارید از جدیدترین کتاب‌های سایت دیجی کالا مناسب برای نوجوانان ۱۲ ساله هم باخبر شوید سری به لینک زیر بزنید:


دسته بندی مطالب مرتبط

اگر علاقه‌مند به خواندن کتابهای مخصوص نوجوانان در زمینه های خاص و مشخص شده هستید و دنبال کتاب مناسبی می‌گردید، در لیست زیر کتابهای مناسب نوجوانان را دسته بندی کرده‌ام:

لیست کامل‌تر همهٔ مطالب مرتبط با نوجوانان را می‌توانید در لینک زیر ببینید:

بهترین کتابها برای نوجوانان

دسته بندی بر اساس سن و گروه

امروزه شاید دقت زیادی به رده‌بندی سنی کتابها نداشته باشیم ولی طبق تجربه اگر در انتخاب کتاب برای خودمان و یا حتی هدیه دادن آن به رده‌سنی توجه کنیم قطعا نتیجه آن را خواهیم دید.

در لیست زیر به دسته بندی مطالب بر اساس رده و گروه سنی پرداخته‌ام:

می‌خواهم خودم انتخاب کنم

در این قسمت به معرفی کتابها در موضوعات مختلف پرداخته‌ام، پس اگر می‌خواهید انتخاب کتاب دست خودتان باشد و براساس موضوعی که دوست دارید کتاب مورد نظرتان را انتخاب کنید پس این شما و این هم موضوعات متنوع:

چی بپوشم؟ چی بخونم؟

شاید هیچ پسری به اندازهٔ یک دختر با این سوال درگیر نباشد، به همین دلیل یک مطلب اختصاصی برای نوجوانان دختر نوشته‌ام که در آن به معرفی کتابهای مناسب برای دختران نوجوان پرداخته ام:

بهترین کتابهای مناسب برای نوجوانان دختر

چیزی نمانده که جوان شوم!

اگر یک پای‌تان در دورهٔ نوجوانی و پای دیگرتان در دورهٔ جوانی‌ست، خواندن مطلب زیر را به شما توصیه می‌کنم:

در این مطلب به معرفی کتابهای مناسب جوانان پرداخته ام.

بهترین کتابهای مناسب جوانان


در این قسمت نیز به معرفی مطالبی پرداخته‌ام که شاید مربوط به نوجوانان نباشد ولی با توجه به اینکه مطالب جالبی هستند ممکن است علاقه‌مند باشید که نگاهی به آن‌ها بیاندازید:

مطالب مرتبط به کتابخوانی

چگونه کتاب‌خوان شویم و کتاب خوان باقی بمانیم؟

۸ کتابی که با خواندن آن‌ها عاشق کتاب‌ها می‌شوید (معرفی کتاب برای شروع کتابخوانی)

بهترین کتاب های دنیا – ۱۰+۳ تا از بهترین کتابهای دنیا

بهترین کتابها بر اساس دسته‌بندی موضوعی

۱- بهترین کتابهای خودشناسی، ۷ کتاب برای شناخت علاقه، استعداد و رسالت فردی

۲- بهترین کتابهای توسعه فردی، ۷ کتابی که برای رشد فردی به آنها نیاز دارید

۳- بهترین کتابهای روانشناسی، ۱۰ کتاب روانشناسی که زندگی شما را تغییر می‌دهند


لینک‌های مرتبط

کتاب‌های برگزیده شورای کتاب کودک

کتاب‌های برگزیده لاک‌پشت پرنده

لیست کتابهای کانون پرورشی فکری کودک و نوجوان

سایت کتابک

سایت هدهد

دانلود کتاب داستان برای سنین ۱۲ سال


کتاب‌های صوتی کودک و نوجوان

فیدیبو

طاقچه

کتابراه

کتاب سبز


بهترین کتاب‌ها از دیدگاه شما 

این کتاب‌ها انتخاب ما بعنوان بهترین کتاب‌ها برای ۱۲ ساله‌ها بود. قطعاً شما هم کتاب‌های زیادی می‌شناسید که از خوندنشون لذت بردین. خوشحال می‌شیم نظرتون رو بگین و به ماهم کتاب‌های مورد علاقتون رو معرفی کنید.


نوشته شده توسط بهناز شکویی

دیدگاه ها

  1. بلینک/آرمی

    من خودم یه نوجوونم. کتابخونم. ولی واقعا این کتابایی که شما گذاشتید.. یا نمیدونین کتاب چیه یا نمیدونین نوجوون چیه. من به همه نوجوونای دختر که این کامنت رو میخونن کتاب خانه ی پشتی رو معرفی میکنم

  2. مهناز نقیپور

    سلام خدا قوت عزیزان.من کتابخوان هستم و برای فرزندان خود از کودکی کتاب میخریدم وزمانی که خواندن نمیدانستن میخواندم خوشبختانه آنها کتابخوان شدندو از اینکه فرزند جوانم عشق و بخشندگی خودش رو به اشتراک گذاشته و با این سایت همکاری نموده بسیار خوشحالم?

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *