معرفی کتاب های مناسب برای نوجوانان ۱۶ ساله

معرفی کتاب برای نوجوانان 16 ساله

۱۶ سالگی یکی از طلایی ترین دوران زندگی می‌باشد و مطالعه کتاب های مناسب برای نوجوانان ۱۶ ساله می تواند مسیر زندگی آن ها را عوض کند و موجب خوشبختی و سعادت آن ها شود. در  این مقاله قصد داریم تا کتاب های مناسب برای نوجوانان ۱۶ ساله را معرفی کنیم.

البته خواندن کتاب وقتی موثر می‌باشد  که فقط به مطالعه کتاب اکتفا نکنیم و به تمرینات آن کتاب ها عمل کنیم.

در ابتدا ضرورت کتابخوانی برای نوجوانان را شرح می دهیم و سپس چند کتاب الهام بخشی که هر نوجوان ۱۶ ساله ای باید مطالعه کند را بررسی می کنیم و در قسمت آخر چهار کتاب تاثیرگذار که برای دختران ۱۶ ساله مناسب می باشد را معرفی خواهیم کرد.

 چرا باید نوجوانان ۱۶ ساله کتاب بخوانند؟

معرفی کتاب برای نوجوانان 16 ساله

دوران نوجوانی، دورانی است که مسیر زندگی شخص مشخص می شود و بی توجهی به این موضوع می تواند شخص را از مسیر درست منحرف کند و حسرت زیادی را به دنبال داشته باشد.

یکی از منابعی که می تواند در پیدا کردن مسیر درست شخص را یاری کند، مطالعه کتاب های مناسب و عمل کردن به دستورات آن ها می باشد.

  • نوجوانانی که اهل مطالعه و یادگیری باشند علاوه بر پیدا کردن مسیر درست زندگی، در دیگر جنبه ها هم موفق تر خواهند بود.
  • هرچه نوجوان کتاب های بیشتری بخواند، اطلاعات بیشتری در زمینه های مختلف خواهد داشت.  این موضوع نگرشی وسیع نسبت به دنیا پیرامون به آن‌ها اعطا می کند تا راحت تر با مسائل زندگی کنار بیاید.

 

به دلیل اهمیت زیاد معرفی کتاب های مناسب، در این نوشته قصد داریم تا کتاب های مناسب برای نوجوانان ۱۶ ساله را معرفی کنیم و درباره هر یک اطلاعات مفیدی را ارائه کنیم.

 

۶ کتاب الهام بخشی که هر نوجوان ۱۶ ساله ای باید مطالعه کند.

۱- کتاب تاثیر مثبت‌اندیشی بر موفقیت نوجوانان

کتاب تاثیر مثبت‌اندیشی بر موفقیت نوجوانان

نوجوانی دورانی است که شخص تحت انواع فشار ها و چالش ها قرار دارد. در این شرایط داشتن نگرشی که بتواند به انسان نیرو و انگیزه‌ای دهد که نه تنها این فشارها باعث ضربه زدن به او نشود بلکه بتواند از این چالش ها به سود خود استفاده کند، بسیار حیاتی و مهم می باشد.

اولین کتابی که به نوجوانان ۱۶ ساله معرفی می کنیم و می تواند در موفقیت نوجوان تاثیر بسزایی داشته باشد، کتاب «تاثیر مثبت اندیشی بر موفقیت نوجوانان» می باشد که خانم ماندانا سلحشور آن را نوشته است. 

هدف این کتاب این است که شما را با مثبت اندیشی آشنا کند تا از این طریق بتوانید احساس ها و باورها مثبت را در خود ایجاد کنید و علاوه بر آن بتوانید احساس منفی و مخرب را از خود دور سازید.

 

۲-    کتاب ای کاش وقتی ۲۰ ساله بودم می دانستم 

کتاب ای کاش وقتی 20 ساله بودم می دانستم اثر تینا سیلیگ

اگر چه مخاطب کتاب ای کاش وقتی ۲۰ ساله بودم می دانستم عموما بزرگسالان هستند اما کتابی بی نظیر است که اگر هر نوجوانی واقعا به آن عمل کند، در زندگی شغلی خود پیشرفت خواهد کرد.

تینا سیلیگ استاد دانشگاه استنفورد و دارای مدرک دکترا می باشد. او این کتاب را در ۹ فصل تهیه کرده است.

هدف پروفسور سیلیگ در این کتاب این است که خواننده را تشویق کند تا خارج از عرف جامعه فکر کند و باورهای اشتباهی که در ضمیر ناخوداگاه قرار دارد را بیرون بکشد. یک کتاب فوق العاده در زمینه پرورش خلاقیت و کارآفرینی می باشد.

 

۳- کتاب ۵۰۱ روش عملی برای تقویت عزت نفس بچه ها از تولد تا ۱۸ سالگی

کتاب 501 روش عملی برای تقویت عزت نفس بچه ها از تولد تا 18 سالگی

آیا تا به حال انسان های با استعدادی که در زندگی خود ناکام هستند را دیده اید؟ و آیا انسان هایی را دیده اید که  استعداد خارق‌العاده‌ای ندارند اما بسیار موفق هستند؟ مطمئنم که بیشتر شما با چنین انسان هایی روبرو شده اید. به نظر شما علت این امر چیست؟

پاسخ این سوال قطعا عزت نفس یا همان self esteem می‌باشد. انسان هایی که عزت نفس پایینی دارند فارغ از اینکه چه استعدادهایی دارند، در زندگی با دشواری هایی روبرو خواهند شد.

 هدف این کتاب این است که عزت نفس را در افراد زیر ۱۸ سال فزایش دهد و کتاب مفیدی است که خواندن آن را به همه نوجوانان و والدین توصیه می‌کنم.

 

۴- کتاب پدر ثروتمند پدر فقیر برای نوجوانان 

کتاب پدر ثروتمند پدر فقیر برای نوجوانان اثر رابرت کیوساکی

کتاب « پدر پولدا پدر بی پول » یکی از بهترین کتاب ها در خصوص پول، سرمایه گذاری و مدیریت پول می باشد.

در نسخه ای از این کتاب که رابرت کیوساکی برای نوجوان نوشته است، تمامی موارد مرتبط به پول را متناسب با سن نوجوانان توضیح داده است.

 

۵- کتاب قدرت تفکر مثبت اثر نورمن وینسنت پیل

کتاب قدرت تفکر مثبت اثر نورمن وینسنت پیل

این کتاب که عنوان اصلی آن «The Power of Positive Thinking» است، توسط دکتر نورمن وینسنت پیل نوشته شده است و بر اساس تجربه های او در جهت رسیدن به آرامش و لذت بردن از زندگی نوشته شده است.

نویسنده در این کتاب از تاثیر فوق العاده مثبت اندیشی در زندگی سخن می گوید و توضیح می دهد که مثبت اندیشی چگونه قدرت انسان را چند برابر می کند.

دکتر وینست پیل توضیح می‌دهد که می توان با مثبت اندیشی و دوری از تفکرات ناامید کننده، انرزی لازم جهت رسیدن به آرزوها را بدست آورد. علاوه بر وی، نویسندگان معروف دیگری هم به مقوله مهم مثبت اندیشی پرداخته‌اند که خواندن کتاب‌های آنها خالی از لطف نیست.

 

۶- کتاب تئوری انتخاب برای والدین و نوجوانان

کتاب تئوری انتخاب برای والدین و نوجوانان اثر نورمن ویلیام گلسر

والدین می توانند با خواندن این کتاب از سازوکار رفتار مثبت با فرزندان آگاه شوند و به جای کشمکش و جدال، با انتخاب شیوه مناسب تعامل با فرندان، از وجود فرزندان لذت بیشتری ببرند.

اگر آموزه های این کتاب به کار برده شوند، هم والدین و هم نوجوان روابط بهتری را تجربه خواهند کرد.

 

معرفی ۴ کتاب مفیدی که هر دختر ۱۶ ساله ای باید مطالعه کند

۱- کتاب دختران جسور 

کتاب دختران جسور

در سال های اخیر کتاب های عالی در مور مسائل مربوط به دختران نوشته شده است و یکی از بهترین کتاب هایی که هر دختر ۱۶ ساله ای باید بخواند، کتاب «دختران جسور» می باشد که النا فاویلی و فرانچسکو کاوالو آن را نوشته اند.

این کتاب داستان های حقیقی  و الهام بخش صد بانوی اسطوره‌ای را بیان می کند که در سختی های زندگی تسلیم نشدند و در برابر بی عدالتی ها ایستادند. بانوانی که سرمشق و الگویی شایسته برای دیگر زنان می باشند، مانند خواهران برونته، هلن کلر، کلئوپاترا، فلورانس نایتینگل، جین آستین و … . این کتاب به دختران نوجوان یادآوری می‌کند، هرچه زندگی بیشتر فشار می‌آورد، باید بیشتر استقامت کنند زیرا هدف بسیار نزدیک تر از آن چه تصور می کنند، است. کتاب دختران جسور هدیه ای بی‌نظیری برای دختران ۱۶ ساله خواهد بود.

 

ضمناً کتاب زنان پیشرو اثر الهام نظری و گلچهره سهراب به بررسی ۵۰ زن ایرانی موفق پرداخته است که یکی از بهترین کتاب ها در زمینه معرفی زنان پیشروی ایرانی است.

 

۲- کتاب خودت باش دختر 

کتاب خودت باش دختر اثر ریچل هالیس

یکی از بهترین کتاب ها که برای دختران ۱۶ ساله مفید می باشد، کتاب «خودت باش دختر» اثر خانم ریچل هالیس می باشد که در سال ۲۰۱۸ یکی از پرفروش ترین کتاب های آمازون و نیویورک تایمز بود. این کتاب می تواند زندگی دختران را برای همیشه تغییر دهد.

این کتاب باورهای غلطی را که درباره خود از دیگران شنیده‌ایم را به چالش می کشد و آن ها را نفی می کند و ما را با یک حقیقت بنیادین آشنا می کند و آن اینکه هر فرد مسئول خوشبختی و موفقیت خود می باشد و انسان های دیگر تاثیری در این روند ندارند، مگر اینکه باور کنیم که آنها در زندگی ما تاثیرگذار می باشند.

این کتاب بسیار روشنگر می باشد و نه تنها یکی از بهترین کتاب ها برای دختران ۱۶ ساله می باشد بلکه برای تمامی انسان ها موثر می باشد.

 

۳- کتاب شرمنده نباش دختر: یک برنامه بدون شرمساری برای رسیدن به اهداف 

کتاب شرمنده نباش دختر

یکی دیگر از کتاب های مناسب برای دختران ۱۶ ساله، کتاب «شرمنده نباش دختر: یک برنامه بدون شرمساری برای رسیدن به اهداف» اثر خانم ریچل هالیس نویسنده کتاب پرفروش «خودت باش دختر» می‌باشد.

هدف خانم ریچل در این کتاب این است که انسان ها را در دستیابی به اهداف و آرزوهایی که دارند، کمک کند. این کتاب یک کتاب عالی در زمینه اهداف و آرزوها می‌باشد و در سایت دیجی کالا قابل خرید می باشد.

 

۴- کتاب سه دختر حوا اثر الیف شافاک

کتاب سه دختر حوا

نویسنده این کتاب خانم الیف شافاک است که در آن به داستان جذاب و خواندنی سه دختر به نام های شیرین، مونا و  پری را روایت می کند که هنگام تحصیل در دانشگاه آکسفورد با هم آشنا می شوند.

کتاب سه دختران حوا که اسم اصلی آن « Three Daughters of Eve » می باشد  به واکاوی جنبه‌های مختلف روان‌شناختی و جامعه‌شناختی زندگی این سه دختر می‌پردازد.

منتقدان بر این باورند حوادثی که در طول این داستان رقم می‌خورد با اتفاقات و فرهنگ کشور ترکیه که همیشه با تضادها و تناقضات فرهنگی همراه بوده است نزدیکی زیادی دارد و همین موضوع جذابیت داستان را دو چندان می‌کند.

 


دسته بندی مطالب مرتبط

اگر علاقه‌مند به خواندن کتابهای مخصوص نوجوانان در زمینه های خاص و مشخص شده هستید و دنبال کتاب مناسبی می‌گردید، در لیست زیر کتابهای مناسب نوجوانان را دسته بندی کرده‌ام:

لیست کامل‌تر همهٔ مطالب مرتبط با نوجوانان را می‌توانید در لینک زیر ببینید:

بهترین کتابها برای نوجوانان

دسته بندی بر اساس سن و گروه

امروزه شاید دقت زیادی به رده‌بندی سنی کتابها نداشته باشیم ولی طبق تجربه اگر در انتخاب کتاب برای خودمان و یا حتی هدیه دادن آن به رده‌سنی توجه کنیم قطعا نتیجه آن را خواهیم دید.

در لیست زیر به دسته بندی مطالب بر اساس رده و گروه سنی پرداخته‌ام:

می‌خواهم خودم انتخاب کنم

در این قسمت به معرفی کتابها در موضوعات مختلف پرداخته‌ام، پس اگر می‌خواهید انتخاب کتاب دست خودتان باشد و براساس موضوعی که دوست دارید کتاب مورد نظرتان را انتخاب کنید پس این شما و این هم موضوعات متنوع:

چی بپوشم؟ چی بخونم؟

شاید هیچ پسری به اندازهٔ یک دختر با این سوال درگیر نباشد، به همین دلیل یک مطلب اختصاصی برای نوجوانان دختر نوشته‌ام که در آن به معرفی کتابهای مناسب برای دختران نوجوان پرداخته ام:

بهترین کتابهای مناسب برای نوجوانان دختر

چیزی نمانده که جوان شوم!

اگر یک پای‌تان در دورهٔ نوجوانی و پای دیگرتان در دورهٔ جوانی‌ست، خواندن مطلب زیر را به شما توصیه می‌کنم:

در این مطلب به معرفی کتابهای مناسب جوانان پرداخته ام.

بهترین کتابهای مناسب جوانان


در این قسمت نیز به معرفی مطالبی پرداخته‌ام که شاید مربوط به نوجوانان نباشد ولی با توجه به اینکه مطالب جالبی هستند ممکن است علاقه‌مند باشید که نگاهی به آن‌ها بیاندازید:

مطالب مرتبط به کتابخوانی

چگونه کتاب‌خوان شویم و کتاب خوان باقی بمانیم؟

۸ کتابی که با خواندن آن‌ها عاشق کتاب‌ها می‌شوید (معرفی کتاب برای شروع کتابخوانی)

بهترین کتابها بر اساس دسته‌بندی موضوعی

۱- بهترین کتابهای خودشناسی، ۷ کتاب برای شناخت علاقه، استعداد و رسالت فردی

۲- بهترین کتابهای توسعه فردی، ۷ کتابی که برای رشد فردی به آنها نیاز دارید

۳- بهترین کتابهای روانشناسی، ۱۰ کتاب روانشناسی که زندگی شما را تغییر می‌دهند


در این نوشته چندین کتاب کاربردی برای نوجوانان را معرفی کردم. امیدوارم نوجوانانی که این کتاب ها را خریده اند، به تمرینات آن ها عمل کنند تا از تاثیر این کتاب ها در زندگی خود استفاده کنند.

در قسمت نظرات بگویید که کدام یک از این کتاب ها را خوانده اید؟ چه تاثیری بر زندگی تان داشته است؟

نظرتان در مورد این کتاب ها چیست؟


نوشته شده توسط شورش قادری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *