بهترین کتاب‌های علمی تخیلی برای نوجوانان

 آیا شما هم به این موضوع فکر کرده‌اید که آینده چگونه خواهد بود؟ یا پیشرفت تکنولوژی چه تغییراتی در زندگی‌مان بوجود می‌آورد؟

شاید شما هم این اتفاق را تجربه کرده باشید، که اختراع مهمی صورت بگیرد یا اتفاق عجیبی بی‌افتد و خیلی‌ها بگویند این اتفاق در فلان کتاب علمی تخیلی یا فلان فیلم افتاده بود.

در کتاب‌های علمی تخیلی، معمولا چنین موضوعاتی مطرح میشود.

ژانر علمی تخیلی، یکی از پرطرفدارترین ژانرها در ادبیات، بخصوص برای نوجوانان است. ما در این مطلب سعی داریم بهترین کتابهای علمی تخیلی برای نوجوانان را به شما معرفی کنیم.

کتاب‌های بسیار زیادی درباره‌ی کهکشان‌ها، فضا و سیارات وجود دارند. آنقدر زیاد که شاید ندانید از کجا باید شروع به خواندن آن‌ها کنید. اما نگران نباشید، ما در این مطلب علاوه بر جذاب‌ترین کتابهای علمی تخیلی برای نوجوانان، بهترین داستانهای علمی تخیلی فضایی را نیز به شما معرفی خواهیم کرد.

پس اگر طرفدار پروپاقرص این ژانر هستید، و یا تازه میخواهید پا به این دنیای هیجان‌انگیز و نامحدود بگذارید، با ما همراه باشید؛ تا علاوه بر بهترین کتابهای علمی تخیلی برای نوجوانان، شما را با کاربلدترین نویسندگان این سبک آشنا کنیم.

بنظر شما بهترین کتابهای تخیلی برای نوجوانان و همچنین بهترین کتاب علمی برای نوجوانان، چه کتاب‌هایی هستند؟ در پایان مطلب و در قالب کامنت نظرتان را با ما درمیان بگذارید.

این شما و این ۵ مورد از بهترین کتابهای علمی تخیلی برای نوجوانان:

۱-مجموعه کتاب‌های تلماسه

مجموعه کتاب‌های تلماسه از پرفروش‌ترین و بهترین کتاب‌های علمی تخیلی نوجوانان در جهان به شمار می‌روند. اولین کتاب این مجموعه، موفق به کسب نخستین جایزه نبولا برای بهترین رمان علمی تخیلی و پس از آن چندین جایزه‌ی دیگر شد.

این کتاب که در ۸ مجموعه کلی نوشته شده توسط فرانک هربرت آغاز شد و بعد از مرگ او پسرش، برایان هربرت و کوین جی اندرسن ادامه کتاب را نوشتند.

تلماسه اولین رمان علمی تخیلی است که به صورت جامع به مبحث بوم‌شناسی پرداخته است. هربرت عمدا تکنولوژی را در جهان تلماسه محدود کرد تا بتواند بر آینده و تغییر و تحول نوع بشر در طول زمان تمرکز کند. او با نوشته‌هایش فضایی برای مخاطبانش بوجود آورد که به راحتی میتوانستند از موضوعاتی همچون اندیشه‌های پیچیده‌ی فلسفی، روان شناختی، سیاسی و… آگاهی پیدا کنند.

بهترین کتابهای علمی تخیلی برای نوجوانان

بعد از دوره تاریخی «جهاد بزرگ باتلری» تولید ربات‌ها و کامپیوترها رونق یافت. همین عامل باعث شد، مردم مجبور شوند توانایی‌های جسمی و ذهنی خود را پرورش دهند. آن‌ها برای این کار از ماده‌ای بنام ملانژ استفاده می‌کنند که قدرت ذهنی انسان را افزایش و پیش‌بینی‌های دقیقی انجام میدهد. ملانژ، ماده‌ای کمیاب است که از ماسه‌های منطقه آراکیس ساخته می‌شوند و افرادی که برای استخراج آن به آراکیس اعزام می‌شوند، مجبورند با آب و هوای وحشتناک آن مقابله کنند. داستان اصلی تلماسه، درباره جنگ میان ۳ خاندان برای تصاحب سیاره‌ آراکیس است

با اقتباس از این اثر، یک فیلم سینمایی و سریال هم ساخته شده است.

هرچند به ترجمه‌ی بعضی از قسمت‌های کتاب نقدهایی وارد است اما به معنای بد بودن آن نیست. با این حال اگر خواندن متن زبان اصلی برایتان دشوار است، میتوانید از لینک زیر برای تهیه‌ی کتاب استفاده کنید.

 

۲-فرانکشتاین

فرانکنشتاین دانشمند جوان و جاه‌طلبی است که با کنار هم قرار دادن تکه‌های بدن مردگان و استفاده از نیروی الکتریکی، جانوری زنده به شکل انسان اما با ابعادی بزرگ‌تر می‌سازد. موجودی ترسناک که در همه جای بدنش رد بخیه‌های ناشی از دوختن به چشم می‌خورد. این موجود آنقدر وحشتناک میشود که همه از دست او فرار می‌کنند. هیولایی که خالقش هم نمی‌تواند آن را کنترل کند.

کتاب علمی تخیلی برای نوجوانان

مری شلی نخستین نویسنده‌ای‌ است که قوانین علمی را در آثارش به‌کار گرفت و با ابتکار خود ژانر علمی تخیلی را در ادبیات جهان خلق کرد. فرانکشتاین مشهورترین اثر اوست که نه تنها داستانی جذاب و دلهره‌آور را روایت می کند، بلکه سوالاتی درباره‌ی مفهوم زندگی و جایگاه آدمی را در ذهن مخاطب برمی‌انگیزاند.

این اثر علاوه بر ژانر علمی تخیلی جنبه‌ی رمانتیک هم دارد. هیولایی که شلی در این کتاب به تصویر کشیده، تمثیلی است‌ از انسان تنها و هراسان مدرن، که در جهان سرگشته و حیران است.

تأثیر هیولای فرانکنشتاین در سراسر دنیا بقدری زیاد بوده که نویسندگان مختلفی از آن به عنوان شخصیت کتاب‌های خود استفاده کرده‌اند. از روی این اثر بیش از ۳۰ اقتباس سینمایی و تلویزیونی ساخته شده‌ است. میتوان اینطور گفت فرانکشتاین نه تنها کتاب علمی تخیلی برای نوجوانان، بلکه برای تمام سنین است.

 

۳-کتاب‌های آرتور سی کلارک

 آرتور سی کلارک، نویسنده‌، مخترع و دانشمند بریتانیایی بود. او در نوجوانی موشک دست‌ساز می‌ساخت و به هوا میفرستاد.

کلارک در نوشته‌هایش بسیاری از اتفاقات دنیای امروز را پیش‌بینی کرد. اما تأکید می‌کرد که قصد او از داستان‌های علمی تخیلی‌اش پیش‌بینی آینده نیست. بلکه او به آنچه که ممکن است روی دهد، تأکید می‌کند و ذهن انسان‌ها را برای آینده و اتفاقات گوناگونی که ممکن است روی دهد، آماده می‌سازد.

آثار برجسته‌ی او، «چشمه‌های بهشت»، «میعاد با راما» و «۲۰۰۱ ادیسه فضایی» است و میتوان به آن‌ها داستان‌های علمی تخیلی فضایی گفت.

در «چشمه‌های بهشت» ایده‌ی آسانسور فضایی را مطرح کرد. در «میعاد با راما» از سفینه‌ای غول پیکر میگوید که با سرعتی زیاد وارد منظومه شمسی میشود و دانشمندان را شگفت‌‌زده میکند.

بهترین کتابهای تخیلی برای نوجوانان

۲۰۰۱ اودیسه‌ی فضایی، تقابل بشر و یک تکه سنگ سیاه اسرارآمیز (مونولیت) را روایت میکند. کلارک فیلمنامه‌ای با همین نام نوشت و استنلی کوبریک آن‌را کارگردانی کرد و به عنوان یکی از از تأثیرگذارترین فیلم‌های تاریخ شناخته شد.

با توجه به این که کلارک علاوه بر کتاب‌های علمی تخیلی، آثار علمی هم داشت، بدون شک میتوان آثارش را از بهترین کتاب‌های علمی تخیلی برای نوجوانان نیز دانست.

 

۴- کتاب‌های آیزاک آسیموف

آیزاک آسیموف نویسنده‌ی مشهوری در ژانر علمی و علمی تخیلی و استاد بیوشیمی بود. او حدودا در یازده سالگی شروع به داستان نویسی کرد و چند سال بعد توانست آن‌ها را به مجله‌های عامه پسند بفروشد.

داستان‌های علمی تخیلی او برنده‌ی جایز‌ه‌های زیادی شد.

آسیموف نزدیک به ۵۰۰کتاب نوشت اما شهرت اصلی او بیشتر به‌خاطر سری «بنیاد» است. این مجموعه ۷جلدی، مشهورترین مجموعه‌ی علمی تخیلی شناخته شده و در ایران با نام «سری امپراتوری کهکشانی» ترجمه شده است. اما یادتان باشد این مجموعه به ترتیب زمان انتشار پیش نمی‌رود. برای مثال ششمین کتاب مجموعه، از نظر خط زمانی، نخستین کتاب و سرآغاز داستان به‌شمار میرود.

داستانهای علمی تخیلی فضایی

او در مقاله‌ای در سال ۱۹۶۴ پیش‌بینی‌های خود را در مورد جهان در ۵۰ سال آینده تشریح کرده بود.

قوانین سه‌گانه‌ی رباتیک وی از شهرت جهانی برخوردار است و سیارک آسیموف ۵۰۲۰ به افتخار او نامگذاری شده.

بنظر شما این مجموعه بیشتر در رده‌ی بهترین کتابهای تخیلی برای نوجوانان قرار میگیرد یا بهترین کتاب علمی برای نوجوانان ؟

 

۵-کتاب‌های رابرت هاین‌لاین

رابرت هاین‌لاین نویسنده‌ی آمریکای ژانر علمی تخیلی بود. او به همراه سی‌کلارک و آسیموف، که پیشتر به معرفی آنها پرداختیم، سه نویسنده‌ی بزرگ و مهم این ژانر شناخته میشوند.

تم کلی داستان‌های هاین‌لاین اجتماعی است. داستان‌های او شامل موضوعاتی همچون فردگرایی، آزادی‌خواهی، مذهب، ارتباط بین عشق جسمی و ذهنی بود. نگاه و رویکرد سنت‌شکن او که باعث به وجود آمدن این مفاهیم شده بود، به‌طور گسترده‌ای در آثارش قابل مشاهده‌است.

آثار او میتواند از برترین کتابهای علمی تخیلی برای نوجوانان باشد. جوایز معتبر ادبی که، چه در زمان حیات و چه پس از مرگش، به او داده شد، گواه این ادعا است.

کتابهای علمی تخیلی برای نوجوانان

هاین‌لاین اکتشاف در فضا را از یک رویا به حد یک امکان رساند و جنگ سرد را قبل از وقوع آن پیش‌بینی کرد. بعد از مرگش، دهانه‌ی آتشفشانی در مریخ را به اسم او نامگذاری کردند.

«حفره‌های تاریک لونا» از معروفترین آثار اوست. این کتاب شامل داستان‌های کوتاه علمی تخیلی با زبانی ساده است که میتوانید آن‌را از لینک زیر تهیه کنید.

 

جای خالی هری‌پاتر در این لیست

شاید جای خالی مجموعه‌ی هری پاتر و ارباب حلقه‌ها و کتابهای ژول ورن را در لیست معرفی کتاب علمی تخیلی برای نوجوانان حس کرده باشید.

از این مجموعه‌ها، پیشتر در مطلب بهترین کتابها برای نوجوانان صحبت کرده‌ایم. با کلیک بر روی لینک زیر میتوانید آن‌ها را مطالعه بفرمایید:

 


دسته بندی مطالب مرتبط

اگر علاقه‌مند به خواندن کتابهای مخصوص نوجوانان در زمینه های خاص و مشخص شده هستید و دنبال کتاب مناسبی می‌گردید، در لیست زیر کتابهای مناسب نوجوانان را دسته بندی کرده‌ام:

دسته بندی بر اساس سن و گروه

امروزه شاید دقت زیادی به رده‌بندی سنی کتابها نداشته باشیم ولی طبق تجربه اگر در انتخاب کتاب برای خودمان و یا حتی هدیه دادن آن به رده‌سنی توجه کنیم قطعا نتیجه آن را خواهیم دید.

در لیست زیر به دسته بندی مطالب بر اساس رده و گروه سنی پرداخته‌ام:

می‌خواهم خودم انتخاب کنم

در این قسمت به معرفی کتابها در موضوعات مختلف پرداخته‌ام، پس اگر می‌خواهید انتخاب کتاب دست خودتان باشد و براساس موضوعی که دوست دارید کتاب مورد نظرتان را انتخاب کنید پس این شما و این هم موضوعات متنوع:

چی بپوشم؟ چی بخونم؟

شاید هیچ پسری به اندازهٔ یک دختر با این سوال درگیر نباشد، به همین دلیل یک مطلب اختصاصی برای نوجوانان دختر نوشته‌ام که در آن به معرفی کتابهای مناسب برای دختران نوجوان پرداخته ام:

بهترین کتابهای مناسب برای نوجوانان دختر

چیزی نمانده که جوان شوم!

اگر یک پای‌تان در دورهٔ نوجوانی و پای دیگرتان در دورهٔ جوانی‌ست، خواندن مطلب زیر را به شما توصیه می‌کنم:

در این مطلب به معرفی کتابهای مناسب جوانان پرداخته ام.

بهترین کتابهای مناسب جوانان


در این قسمت نیز به معرفی مطالبی پرداخته‌ام که شاید مربوط به نوجوانان نباشد ولی با توجه به اینکه مطالب جالبی هستند ممکن است علاقه‌مند باشید که نگاهی به آن‌ها بیاندازید:

مطالب دیگر مرتبط به کتابخوانی:

چگونه کتاب‌خوان شویم و کتاب خوان باقی بمانیم؟

۸ کتابی که با خواندن آن‌ها عاشق کتاب‌ها می‌شوید (معرفی کتاب برای شروع کتابخوانی)

بهترین کتابها برای دختران نوجوان

بهترین کتابها بر اساس دسته‌بندی موضوعی:

۱-بهترین کتابهای خودشناسی، ۷ کتاب برای شناخت علاقه، استعداد و رسالت فردی

۲-بهترین کتابهای توسعه فردی، ۷ کتابی که برای رشد فردی به آنها نیاز دارید

۳-بهترین کتابهای روانشناسی، ۱۰ کتاب روانشناسی که زندگی شما را تغییر می‌دهند


بهترین کتاب‌های علمی تخیلی برای نوجوانان از نظر شما چه کتاب‌هایی هستند؟

با عناوین کتاب‌هایی که از نظر ما بهترین و پرفروش‌ترین کتاب‌های علمی تخیلی برای نوجوانان بود آشنا شدید.

حالا شما نظرتان را در این مورد برایمان در قالب کامنت بنویسید.


نوشته شده توسط صنم شاهی

دیدگاه ها

  1. Behnam

    سلام به نظرم اینجا کتاب های تکرار نشدنی و با اختلاف بهترین کتاب های جهان به اسم:جوینده اثر امین فرد و مجموعه سقوط مرگ از معین فرد خالیه پیشنهاد میکنم بخونید از اون رمان هایی هست که خواب رو ازتون میگیره و مجبورید بیس چهاری بخونید

  2. یاسرقجر

    شما با این مقاله هاتون کمر ژانر علمی تخیلی ایران را شکسته اید. زیرا در تمام دنیا ژانر علمی تخیلی از ژانرهای پر طرفدار و موفق است، ولی در ایران امثال نویسندگان این مقاله در جامعه جا انداخته اند که علمی تخیلی ژانر تینیجری میباشد و مناسب احساسات نو جوانان میباشد، همین کار شما باعث شده تیراژ کتب علمی تخیلی بسیار پایین باشد برای مثال از یک شاهکار جهانی علمی تخیلی ۵۰۰ جلد چاپ میشود آن هم فروش نمیرود،شمایی که در این دسته نویسنده قرار دارید تفاوت ژانر فانتزی با علمی تخیلی را نمیدانید

  3. مینا

    سلام
    مطلب مفیدی بود،در زمان کمی عقب تر کتاب های ژول ورن و یک کتاب فارسی که به نام افسانه ی تتیس که ماجرای سفر به اقیانوس تتیس رو بازگو ی کنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *