بهترین کتاب برای کودک ۲ ساله چه ویژگی‌هایی دارد؟

کتاب_برای_کودک_دو_سال

قبل از اینکه شروع به نوشتن کنم قصد دارم تجربهٔ خود را از کتاب خواندن در زمان کودکی بیان کنم. یکی از جذاب‌ترین و ماندگارترین خاطره من از کودکی، داستان‌ها و قصه‌هایی است که مادرم و دیگران برایم تعریف می‌کردند. در دوران دبستان عاشق درس خواندن و کتاب و مدرسه بودم. هنوز بعد از گذشت ۳۰ سال همهٔ داستان‌ها را با جزئیات به یاد دارم. عاشق تک‌تک شخصیت‌های آن‌ها هستم.

با توجه به تجربه، کتاب خواندن می‌تواند سرگرمی مناسبی برای فرزندان دلبند شما باشد که علاوه بر سرگرمی، جنبه آموزشی نیز دارد و کودکان را با دنیای اطراف نیز آشنا خواهد کرد. از این رو می‌بایست والدین توجه ویژه‌ای به مقوله کتاب و کتاب‌خوانی داشته باشند. به همین خاطر می‌خواهیم نکاتی را که برای انتخاب کتاب مناسب سن ۲ سال نیاز است ارائه دهیم.

در ادامه مطلب:

  • نکاتی که والدین باید رعایت کنند.
  • معرفی ۲ کتاب خوب برای کودک ۲ ساله
  • معرفی ۲ کتاب خوب برای والدین
  • ویژگی‌های کتاب خوب برای کودک زیر دو سال
  • نکاتی که والدین باید رعایت کنند

با خواندن این مطلب پاسخ سوالات خود را تا حد زیادی خواهید گرفت پس اگر به دنبال انتخاب کتاب برای کودک دو ساله هستید با ما همراه باشید.

معرفی کتاب مناسب برای کودکان زیر دو سال

۱- کتاب پارچه‌ای لیمان

کتاب_پارچه‌ای_لیمان_برای_کودک_دو_سله

کتاب‌های زیبا، رنگارنگ و متنوع پارچه‌ای، گزینهٔ خوبی برای سرگرم کردن کودکان زیر دو سال هستند. کتاب پارچه‌ای لیمان در ۶ طرح مختلف از جمله وسایل حمل و نقل، مزرعهٔ حیوانات، حیوانات وحشی ، میوه‌ها، تصاویر و اشکال هندسی منتشر شده است. 

این کتاب برای آشنایی کودک با دنیای پیرامون خود مناسب است. از آنجائی‌ که یک کودک دو ساله با کنجکاوی با دنیای اطراف خود رفتار می‌کند کتاب‌های پارچه‌ای می‌تواند گزینهٔ مناسبی برای فرزند شما باشد زیرا پاره نمی‌شود و هنگام استفاده به کودک آسیب نمی‌رساند. کتاب‌های لیمان برای آموزش رنگ‌ها و تصاویر مختلف مناسب است و به تقویت حافظهٔ کودک کمک می‌کند. این کتاب‌ها رنگ‌های شاد و متنوع دارند و بدون سرب و رنگ‌های حساسیت زا (۱۰۰ درصد پارچه بهداشتی) هستند و از نظر بهداشتی هم بسیار مناسب هستند.

برای خرید کتاب می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید:

 

۲- کتاب حمام

کتاب_برای_کودک_دو_ساله

کتاب حمام یکی از وسایل آموزشی برای کودکان زیر دو سال است این سری کتاب‌ها به صورت پلاستیکی و بادی بوده و دارای رنگ‌ها و شکل‌های متنوع است. در این نوع از کتاب‌ها سوتک‌هایی نصب شده است که با فشار کتاب صدای آن برای بچه‌ها خوشایند است. همچنین این کتاب‌ها خاصیت ضد‌آب نیز دارند و برای آشنایی کودک با مفاهیم انگلیسی از جمله رنگ‌ها، الفبای انگلیسی و … نیز کاربرد دارند. این سری کتاب‌ها بدون سرب و رنگ‌های حساسیت‌زا هستند و از نظر بهداشتی هم یک کتاب مناسب برای کودک ۲ ساله شماست.

برای خرید کتاب می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید:

 

معرفی کتاب‌هایی که برای والدین مناسب است

۱- کتاب چگونه با کودک خود رفتار کنیم اثر سال سیور

بهترین کتاب برای کودک دو ساله

کتاب “چگونه با کودک خود رفتار کنیم” کتابی پرفروش از روان‌شاس آمریکایی دکتر سال سیلور است. دکتر سیلور این کتاب را به زبانی بسیار ساده بیان کرده تا همهٔ والدین از هر قشری که باشند بتوانند فرزندان خود را به درستی تربیت کنند. این کتاب بیش از ۱۲۰۰ راهکار علمی و مؤثر برای حل مشکلات کودکان از تولد تا ۱۲ سالگی را ارائه داده است.

برای خرید کتاب می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید:

 

۲- کتاب رفتار با کودک دو ساله اثر مگ زویبک

کتاب مناسب برای کودک 2 ساله

دو سالگی یکی از چالش‌برانگیزترین و هیجان‌انگیزترین دوران زندگی کودک شما است. نویسندهٔ کتاب «کلیدهای رفتار با کودک دو ساله»، شما را در رابطه با این دورهٔ سخت راهنمایی می‌کند. سپس پیشنهادهایی ارائه داده و نکات خوبی را بیان می‌کند تا بتوانید از پس مشکلات رفتاری کودک در این سن برآیید.

این کتاب آموزشی برای کودکان ۲ ساله سه بخش دارد.

  • در بخش اول، «فرزند دوساله شما چگونه رشد و تغییر خواهد کرد»، نویسنده، رشد و تغییر کودک در رابطه با شما، نحوه تفکر و روش استفاده او از حواس و مهارت‌های جسمی خود برای یادگیری، را توصیف می‌کند.
  • بخش دوم، «سبک مزاجی»، تفاوت‌های رفتاری گوناگون بچه‌ها را با ذکر جزییات آن توصیف می‌کند. همه دوساله‌ها در نهایت مراحل رشد یکسانی را پشت سر می‌گذارند اما هر کدام، این مرحله را با روشی منحصر به فرد طی می‌کنند. شما در این بخش می‌آموزید تا مشکل رفتاری فرزند خود را درک کنید از متفاوت بودن او با بچه‌های دیگر و با خودتان کمتر احساس ناراحتی کنید.
  • در بخش سوم، «رفتارها و بدرفتاری‌های نوعی دوساله‌ها»، درباره رفتارهای گوناگونی که می‌توانید طی سال آینده از فرزند خود انتظار داشته باشید، می‌خوانید. در این بخش یاد می‌گیرید هر رفتاری که کودک انجام می‌دهد را چگونه مدیریت کنید.

برای خرید کتاب می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید:

 

نکاتی را که باید در انتخاب کتاب مناسب برای کودکان رعایت کنید

از نظر من دو دسته کتاب وجود دارد:

  • کتاب مناسب برای کودکان زیر ۲ سال
  • کتاب هایی برای والدین و آموزش به آن‌ها

 

ویژگی‌های کتاب مناسب برای کودک دو ساله:

در دو سالگی کودکان به سرعت کلمات را یاد می‌گیرند. از این رو کتاب‌ها بهتر است هم جنبه آموزشی داشته باشند هم داستانی. از آنجائی که کودکان در این سن به کتاب‌هایی نیاز دارند که :

  • به رشد زبانی و تقویت مهارت‌های حرکتی و دیداری کودک کمک کند.
  • کتاب‌های پارچه‌ای، کتاب‌های مقوایی و سفره‌ای مناسب‌تر هستند زیرا کودک هنگام بازی با این قبیل کتاب‌ها آسیب کمتری می‌بیند.
  • کتاب‌هایی که متن‌های کوتاه و کلمات محدود داشته باشد. کتاب‌هایی با تصاویر زیاد و تصاویر حیوانات ممکن است بسیار مورد علاقه کودکان زیر دو سال باشد.
  • چون کودکان در این سن بیشتر بصری هستند تصویرگری کتاب‌ها بسیار مهم است. و تصاویری ساده، بدون پیچیدگی و با رنگ‌های متنوع و جذاب برای تقویت مهارت‌های دیداری کودکان مناسب است.
  • از آنجا که ممکن است کودک کتاب‌ها را در دهان خود بگذارد، از لحاظ بهدشتی نیز باید به کتاب‌ها توجه شود.

 

نکاتی که والدین باید رعایت کنند:

  • والدین می‌بایست کتاب را وسیله‌ای برای سرگرمی کودک قرار دهند.
  • داستان را با علاقه نقل کنند. می‌توانید داستان را قبل از نقل برای کودک، چندین بار بخوانید تا مسلط شوید.
  • کتاب قصه برای کودک ۲ ساله خود را در نظر بگیرید و به زبانی ساده و شیرین برای کودک قصه تعریف کنید. این داستان‌ها را از روی تصاویر کتاب نقل کنید. اگر کودک واکنش مثبتی به قصه خاصی نشان داد به آن کتاب و کتب مشابه آن توجه بیشتری کنید.
  • یک کتب را چندین بار برای کودک بخوانید. گاهی شخصیت‌های داستان را در صورت وجود عروسک آن، تهیه کنید.
  • گاهی چندین کتاب داستان را به کودک نشان دهید تا خودش انتخاب کند کدام را برایش تعریف کنید. با این کار به کودک یاد می‌دهید در زندگی خود حق انتخاب دارد.
  • همیشه به روز باشید. کتب و مقالات به ‌روز را در رابطه با تربیت و آموزش کودکان مطالعه کنید. سن ۲ سالگی سنی بسیار حیاتی در زندگی کودک است با توجه کافی و اصولی آینده تحصیلی کودک خود را به درستی رقم بزنید.
  • با قانون و مقررات فرزند خود را محدود نکنید. برای قصه‌گویی زمان و مکان و شرایط خاصی مشخص نکنید. هر زمان هر داستانی کودک به آن علاقه داشت برایش تعریف کنید.
  • خودتان کتاب بخوانید تا فرزندتان نیز علاقه‌مند شود. در سنین پایین والدین بیشترین تاثیر را بر فرزندان خود دارند. فرزندان به شدت الگوبرداری می‌کنند، از این رو در سنین زیر ۲ سال بهترین فرصت برای نهادینه کردن فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی در کودک است. این زمان را بسیار جدی بگیرید.
  • با والدین کودکان دیگر ارتباط برقرار کنید، از علایق فرزندان آن‌ها نیز آگاه شوید. این کار باعث می‌شود کتاب مناسب‌تری برای کودک خود بخرید.
  • در کنار کتاب‌ها و لالایی های شبانه می‌توانید از محتواهای صوتی نیز استفاده کنید.

سخن آخر

تا سن دو سالگی، کودک والدین خود را الگوی خود قرار می‌دهد. تلاش کنید الگوی خوبی برای فرزندان خود باشید و فرهنگ کتاب‌خوانی را در فرزندان خود نهادینه کنید. برای اطلاع از جدیدترین کتاب‌های حوزه کودک، هرازچند گاهی سری به کتابفروشی‌ها یا سایت‌های فروش کتاب بزنید و بهترین کتاب برای کودک ۲ ساله خود را تهیه نمایید.


دسته بندی لیست مطالب مرتبط

در مطالب زیر نیز به معرفی کتاب‌های مناسب دیگر در حوزه کودک پرداخته‌ایم:

بهترین کتابهای کودک جهان

بهترین کتاب‌قصه‌های شاد کودکانه

بهترین کتاب‌قصه برای کودکان

بهترین رمان‌ها برای کودکان

بهترین کتاب داستان برای کودکان

معرفی کتاب مناسب سن کودک شما

اگر می‌خواهید براساس سن کودکتان کتاب‌های مناسبی را انتخاب کنید، لیست مطالب زیر به شما کمک خواهد کرد، در این لیست به معرفی کتاب‌ها بر اساس ردهٔ سنی پرداخته‌ایم:

بهترین کتابهای مناسب کودکان براساس گروه سنی

همچنین در لیست زیر به معرفی کتاب‌ها بر اساس اینکه کودک شما در چه مرحله‌ٔ تحصیلی قرار دارد پرداخته‌ایم.

بهترین کتابهای مناسب کودکان بر اساس سال تحصیلی

زبان را در ذهن بچه‌ها حک کنید

گرچه می‌گویند که در دوران کودکی به بچه‌ها فشار نیاورید که مطالب زیادی را بیاموزند اما این بدین معنی نیست که از آموزش کودکانمان غافل شویم چرا که مطالبی را که کودکان در دورهٔ کودکی می‌آموزند در ذهنشان حک شده و به سختی فراموش خواهند کرد.

یادگیری علم با طعم شکلات برای بچه‌ها

اگر به دنبال کتاب‌هایی برای کودکان خود هستید که علمی باشند و ذهنشان را درگیر کنند لیست مطالب زیر مناسب شماست، در این لیست به معرفی کتاب‌هایی که از نظر علمی برای کودکان شما مفید خواهند بود پرداخته‌ایم:

گنجینهٔ کتاب‌ها با موضوعات جذاب مختلف:

اگر به دنبال کتابی با موضوع خاص هستید می‌توانید نگاهی به لیست زیر بیاندازید و کتاب مورد نظر خود را پیدا کنید.

به روان کودکمان اهمیت بدهیم

اگر کودکان در محیط سالم و پویا و به صورت مناسب تربیت شوند در آینده انسان‌های بسیار موفقی خواهند بود به همین دلیل در این قسمت به معرفی مطالبی پرداخته‌ایم که به ما کمک خواهد کرد که کودکان خود را به صورت سالم تربیت کنیم.

باشگاه صفر ساله‌ها

در این لیست نیز کتاب‌هایی را که مسائل چالشی این روز‌ها در مورد نوزادان را بررسی کرده‌اند معرفی کرده‌ایم پس به باشگاه صفر‌ساله‌ها بپیوندید.

چیزی نمانده که نوجوان شوم!

اگر کودکتان در آستانه ورود به دوره نوجوانی است خواندن مطلب زیر را به شما توصیه می‌کنیم، در این مطلب به بررسی کتاب‌های مناسب نوجوانان پرداخته‌ایم:

بهترین کتابها برای نوجوانان

کودکانه‌های ایرانی

اگر به دنبال پیدا کردن بهترین کتابهای ایرانی مناسب کودکان هستید در مطلب زیر به معرفی بهترین کتابهای کودکانه ایرانی پرداخته‌ایم:

بهترین کتابهای کودکانه ایرانی

کودکانه‌های دخترانه

از آنجایی که کودکان دختر روحیات حساس‌تری دارند در مطلب جداگانه‌ای به معرفی بهترین کتابهای مناسب کودکان دختر پرداخته‌ایم که می‌توانید از طریق لینک زیر آن را ببینید:

بهترین کتابهای کودکانه دخترانه

 

مجددا تاکید می‌کنم این‌ها کتاب‌های پیشنهادی من بود و شاید از نظر شما بهترین کتاب‌های مناسب کودکان ۲ ساله کتاب‌های دیگری باشد.
در قسمت نظرات بگویید که لیست بهترین کتاب‌های شما، شامل کدام کتاب‌هاست؟
کتاب‌هایی که اینجا معرفی شد را خوانده‌اید؟ نظرتان در مورد آن‌ها چیست؟

این مطلب توسط زهرا احمدی نوشته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *