از صفر تا بازار کار: فقط 8 هفته – دورۀ تجربه‌محور تولید محتوا و SEO (کلیک کنید)
معرفی بهترین کتابهای قصه برای کودکان-انتخاب کتاب خوب و مناسب برای کودک

کتاب داستان خوب برای کودکان

بهترین کتاب قصه های کودکان

برای انتخاب کتاب داستان خوب برای کودکان علاوه بر توجه به محتوا و ویژگی‌های خود کتاب، باید به نکات دیگری مثل سلیقه و ویژگی‌های فردی خود کودک هم توجه کنیم تا بر اساس آن بتوانیم بهترین کتاب قصه‌های کودکان را انتخاب کنیم. در پست‌های قبلی به معرفی بهترین کتاب‌های کودک ایرانی و معرفی بهترین کتاب‌های کودک جهان پرداختیم. در این مطلب سعی داریم با توجه به معیارهای انتخاب کتاب و ویژگی‌های کتاب خوب و همچنین نقش والدین در این انتخاب، به معرفی چند نمونه از این کتاب‌ها بپردازیم و در پایان نکاتی برای تشویق و علاقمندساختن کودک به خواندن و مطالعه را بیان کنیم.

در اینجا سوالی که برایمان پیش می‌آید این است که چه کتابی برای کودک ما مناسب است؟

برای اینکه بدانیم چه کتابی برای کودک ما مناسب است و بهترین کتاب داستان برای کودکان را انتخاب کنیم، ابتدا باید با ویژگیهای یک کتاب داستان خوب برای کودکان آشنا شویم.

 

ویژگی‌های کتاب داستان خوب برای کودکان:

کتاب داستان خوب برای کودکان

یک کتاب داستان خوب برای کودکان باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

۱-عنوان جذاب

اسم کتاب برای کودک ما جالب باشد و او را به خواندن کتاب تشویق کند.

۲-تصویرگری و جلد زیبا

رنگ‌های شاد و جذاب و تصویرگری متناسب با عنوان و موضوع کتاب به کشش داستان برای کودک کمک می‌کند.

۳-امتیاز و نظر خوانندگان کتاب

به نظر خوانندگان کتاب در سایت‌های معتبر سری بزنیم و میزان محبوبیت کتاب را بسنجیم.

۴-آموزش ضمنی در محتوا

محتوای کتاب دارای آموزش ضمنی  غیرمستقیم مفاهیم و موضوعات مختلف اجتماعی و فرهنگی و اخلاقی در خلال داستان باشد.

۵-حجم مناسب مطالب

محتوای کتاب حجم مناسبی به نسبت تصاویر و عکس‌های کتاب داشته باشد. برای سنین کمتر بهتر است حجم مطالب کمتر و در عوض، تصاویر بیشتر و رنگارنگ‌تری داشته باشد.

۶-تناسب گروه سنی تعریف شده

به گروه سنی کتاب هم توجه کنید. این معیار استاندارد در بیشتر کودکان یکسان است.

پس از آشنایی با ویژگی‌های کتاب خوب، والدین باید با توجه به نکاتی در مورد فرزند خود و شناختی که از او دارند، و همچنین تجربه‌ی موارد جدید، بهترین کتاب داستان کودکان را برای کودک خود انتخاب کنند.

آنچه والدین باید بدانند:

بهترین کتاب داستان برای کودکان

 دانستن موارد زیر در انتخاب بهترین کتاب داستان کودکانه به والدین کمک خواهد کرد:

•شناخت کودک خود

روحیات روانشناختی کودک خود را دانسته و به تفاوت‌ها و مشترکاتشان با سایر بچه‌ها آگاه باشند.

مطابقت با علایق کودک

به علایق کودک خود آگاه باشند و کتاب را بر اساس آن انتخاب کنند. مثلاً برای کودکی که به حیوانات علاقمند است کتاب‌هایی با کاراکتر حیوانات جذاب‌تر است. یا برای کودکی که به ورزش علاقه دارد، کتاب‌هایی با این موضوع گزینه‌ی خوبی خواهد بود. 

پاسخ به سوالات کودک با کتاب

سوالات کودکمان را با معرفی یا خواندن کتاب‌های مرتبط با سوالش پاسخ بدهیم.

در پست‌های قبلی کتاب‌هایی در زمینه روانشناسی کودک و نوجوان معرفی کرده بودیم. برای آشنایی با این کتاب‌ها به این لینک هم سری بزنید.

 

معرفی کتاب

در اینجا با توجه به معیارها و مطالبی که گفتیم، تعدادی از بهترین کتاب‌‌های قصه برای کودکان را معرفی می‌کنیم.

۱-کتاب شب بخیر خرگوش کوچولو (روترات سوزانه برنر)

بهترین کتابهای قصه برای کودکان

 

۲-مجموعه داستان‌های فیلی و فیگی (مو ویلمز)

بهترین کتاب قصه های کودکان

فیلی و فیگی، دو شخصیت اصلی مجموعه داستان‌های مو ویلمز، نویسنده آمریکایی این کتاب هستند که در هر داستان،اتفاقان هیجان‌انگیز و جالبی را تجربه می‌کنند. این مجموعه از بهترین کتاب‌های قصه برای کودکان است که علاوه بر جذابیت بصری تصاویر و محتوای خوب، آموزش‌های ضمنی خوبی هم برای کودکان بهمراه دارد.

این مجموعه تا کنون جوایز زیادی مثل جایزه (Cyblis(2008، جایزه کتاب کودکان (Buckeye (201 ، مدال خوانندگان جوان کالیفرنیا(۲۰۱۳) را از آن خود کره و  نامزد دریافت جایزه بهترین کتاب مصور گودریدز(۱۱-۲۰۰۹)، جایزه گلدفینچ(۲۰۱۱)، جایزه تئودور سوزگیل(۲۰۱۱) بوده است. همچنین در لیست بهترین کتاب داستان برای کودکان منتخب لاک‌پشت پرنده هم قرار دارد.

این مجموعه ۲۱ جلد دارد که هرکدام داستان متفاوتی را روایت می‌کند.

از لینک زیر می‌توانید این داستان‌ها را مشاهده و خریداری کنید.

 

۳-کتاب بابای پرنده‌ی من (دیوید آلموند)بهترین کتاب داستانهای دنیا برای کودکان

این کتاب مناسب گروه سنی ج می‌باشد و داستان فانتزی و زیبایی از رابطه‌ی پدر و دختری است که می‌خواهند پرواز را تجربه کنند.

کتاب‌های دیوید آلموند، نویسنده انگلیسی این کتاب، پر از خیال و رویاست و خاطرات کودکی او الهام‌بخش بسیاری از موضوعات داستان‌های او هستند که همین موضوع باعث شده از بهترین کتاب قصه‌های کودکان محسوب شوند.او تا کنون جوایز زیادی چون مدال کارنگی، جایزه هانس کریستین اندرسن و جایزه وایت برد را از آن خود کرده است. این کتاب هم منتخب لاک‌پشت پرنده با نشان ۶ لاکپشت است.

از لینک زیر می‌توانید این کتاب را از دیجیکالا تهیه کنید.

سخن آخر

فراموش نکنیم که با تمام این توضیحات، علاقمندکردن کودک به کتاب و کتاب خواندن، مهم‌ترین نکته در انتخاب بهترین کتاب داستان کودکانه برای آن‌هاست. برای این کار می‌توانید در شروع از کتاب‌های صوتی هم کمک بگیرید تا علاوه بر آشنایی با داستان و کتاب، اشتیاق کودک برای کتاب خواندن را هم بیشتر کنید.

بهترین کتاب داستان کودکان

چگونه کودک خود را به کتاب و کتابخوانی علاقمند کنیم؟

  1. تبدیل کردن به عادت: کتاب خواندن را به عادت تبدیل کنیم. برای این کار اختصاص دادن زمان خاص به کتاب خواندن در کنار سایر فعالیت‌ها و تفریحات و کارهای روزانه، روش خوبی است.
  2. الگوسازی: خود والدین الگوی خوبی برای این عادت هستند. اگر کتابخوان هستیم و کودکمان بارها کتاب را در دستان ما دیده، احتمال علاقمندی او هم به کتاب بیشتر است.
  3. شعرخوانی و قصه خوانی: والدین برای شروع، با خواندن شعر و داستان جذاب برای کودک و با انتخاب بهترین کتاب‌های قصه برای کودکان می‌توانند اشتیاق او به خواندن کتاب را بیشتر کنند.
  4. تشویق به تصویرسازی داستان: این کار به پرورش خلاقیت کودک و همچنین میل او به شنیدن داستان‌های بیشتر کمک خواهد کرد.
  5. تشویق به بازگویی داستان: تشویق به تعریف کردن داستان برای دوستان یا والدین علاوه بر مرور داستان، تمرکز کودک را برای کتاب‌های بعدی بیشتر کرده و از طرفی به شما نشان می‌دهد کدام قسمت‌های داستان برای او جذاب‌تر بوده است.
  6. استفاده از بازی و نمایش: قصه‌گویی و کتاب‌خوانی را با بازی و نمایش جذاب‌تر کنید.
  7. تلفیق فعالیتهای روزانه با موضوع کتاب: این کار برای اضافه کردن هیجان به کتاب‌خوانی روش بسیار خوبی است و همچنین به آموزش ضمنی هم کمک می‌کند. مثلاً با شخصیت داستان، شما هم به همراه کودکتان شروع به آشپزی کنید یا وقتی در حال جمع کردن اتاقش است، شما هم این کار را انجام دهید.
  8. خواندن مکرر داستانی که دوست دارد: اگر کودکتان داستانی را دوست دارد بارها آن را برایش بخوانید و از اینکه تکراری است او را سرزنش نکنید که به جای آن می‌تواند کتاب دیگری بخواند. مطمئن باشید او از این کتاب لذت بیشتری می‌برد!
  9. دیدن انیمیشن و فیلم کتاب‌ها: تعداد زیادی انیمیشن و فیلم از بهترین کتاب قصه‌های کودکان ساخته شده که دیدن آن‌ها برای کودکانی که آن کتاب را خوانده‌اند جذاب است. هم داستان را در ذهن خود مرور می‌کنند و هم تصویرهای ساخته‌ی ذهن خود را با آن مقایسه خواهند کرد.
  10. انتخاب مجموعه هایی با شخصیتهای ثابت: بسیاری از بهترین کتاب‌های قصه برای کودکان به صورت مجموعه‌ای با داستان‌های متفاوت و شخصیت‌های ثابت هستند که در چندین جلد منتشر شده‌اند. اگر کودکتان به این شخصیت‌ها و داستانشان علاقمند بود، می‌توانید سایر جلدهای آن را هم برایش تهیه کنید.

خرید کتاب با تخفیف

وضعیت فعلی باعث شده که قیمت کتاب‌ها نیز دچار افزایش شود؛ اگر می‌خواهید که کتاب‌هایتان را با تخفیف تهیه کنید، بدنیست نگاهی به لیست کتابهای تخفیف دار دیجی‌کالا نیز بیاندازید:

 

محبوب‌ترین‌ها در یک نگاه

بعضی از کتاب‌ها به راحتی در قلب آدم جا باز می‌کنند و خواندن این کتاب‌ها قطعا تجربهٔ زیبایی را برایمان رقم خواهد زد.

اگر قصد خرید کتاب‌هایی را دارید که غوغا به پا کرده‌اند، سری به لینک زیر بزنید:

محبوب‌ترین کتاب‌های دنیا در دیجی کالا

به دنبال کتاب جدید هستید؟ این قسمت برای شماست.

به دنبال کتاب جدید هستید؟ کاری ندارد. کافیست سری به لینک زیر بزنید تا با جدیدترین کتاب‌ها آشنا شوید.

در لینک زیر به لیست کاملی از جدیدترین کتاب‌ها دسترسی خواهید داشت. بد نیست که این کتاب‌ها را نیز امتحان کنید.

جدیدترین کتاب‌های دنیا در دیجی کالا



دسته بندی لیست مطالب مرتبط

در این مطلب به معرفی بهترین کتاب‌ها برای کودکان پرداختیم؛ اگر علاقه‌مند به مطالعه آثار دیگر در زمینه‌های دیگر نیز هستید می‌توانید از لیست مطالب زیر استفاده کنید:

در مطالب زیر نیز به معرفی کتاب‌های مناسب دیگر در حوزه کودک پرداخته‌ایم:

بهترین کتابهای کودک جهان

کتاب قصه های شاد کودکانه

کتاب قصه خوب برای کودکان

بهترین رمان‌ها برای کودکان

زبان را در ذهن بچه‌ها حک کنید

گرچه می‌گویند که در دوران کودکی به بچه‌ها فشار نیاورید که مطالب زیادی را بیاموزند اما این بدین معنی نیست که از آموزش کودکانمان غافل شویم چرا که مطالبی را که کودکان در دورهٔ کودکی می‌آموزند در ذهنشان حک شده و به سختی فراموش خواهند کرد.

معرفی کتاب مناسب سن کودک شما

اگر می‌خواهید براساس سن کودکتان کتاب‌های مناسبی را انتخاب کنید، لیست مطالب زیر به شما کمک خواهد کرد، در این لیست به معرفی کتاب‌ها بر اساس ردهٔ سنی پرداخته‌ایم :

بهترین کتابهای مناسب کودکان براساس گروه سنی

همچنین در لیست زیر به معرفی کتاب‌ها بر اساس اینکه کودک شما در چه مرحله‌ٔ تحصیلی قرار دارد پرداخته‌ایم.

بهترین کتابهای مناسب کودکان بر اساس سال تحصیلی

یادگیری علم با طعم شکلات برای بچه‌ها

اگر به دنبال کتاب‌هایی برای کودکان خود هستید که علمی باشند و ذهنشان را درگیر کنند لیست مطالب زیر مناسب شماست، در این لیست به معرفی کتاب‌هایی که از نظر علمی برای کودکان شما مفید خواهند بود پرداخته‌ایم:

گنجینهٔ کتاب‌ها با موضوعات جذاب مختلف:

اگر به دنبال کتابی با موضوع خاص هستید می‌توانید نگاهی به لیست زیر بیاندازید و کتاب مورد نظر خود را پیدا کنید.

به روان کودکمان اهمیت بدهیم

اگر کودکان در محیط سالم و پویا و به صورت مناسب تربیت شوند در آینده انسان‌های بسیار موفقی خواهند بود به همین دلیل در این قسمت به معرفی مطالبی پرداخته‌ام که به ما کمک خواهد کرد که کودکان خود را به صورت سالم تربیت کنیم.

باشگاه صفر ساله‌ها

در این لیست نیز کتاب‌هایی را که مسائل چالشی این روز‌ها در مورد نوزادان را بررسی کرده‌اند معرفی کرده‌ام پس به باشگاه صفر‌ساله‌ها بپیوندید.

چیزی نمانده که نوجوان شوم!

اگر کودکتان در آستانه ورود به دوره نوجوانی است خواندن مطلب زیر را به شما توصیه می‌کنم،در این مطلب به بررسی کتاب‌های مناسب نوجوانان پرداخته‌ام

بهترین کتابها برای نوجوانان

کودکانه‌های ایرانی

اگر به دنبال پیدا کردن بهترین کتابهای ایرانی مناسب کوکان هستید در مطلب زیر به معرفی بهترین کتابهای کودکانه ایرانی پرداخته‌ام:

بهترین کتابهای کودکانه ایرانی

کودکانه‌های دخترانه

از آنجایی که کودکان دختر روحیات حساس‌تری دارند در مطلب جداگانه‌ای به معرفی بهترین کتابهای مناسب کودکان دختر پرداخته‌ام که می‌توانید از طریق لینک زیر آن را ببینید:

بهترین کتابهای کودکانه دخترانه


لینک‌های مرتبط

کتاب‌های منتخب لاک‌پشت پرنده

کتابهای برگزیده شورای کتاب کودک

دانلود بهترین کتاب داستان برای کودکان

کتابهای صوتی کودکان

دانلود کتاب‌های محبوب خارجی کودکان 


 این‌ها کتاب‌های پیشنهادی من بعنوان کتاب داستان خوب برای کودکان بود.

بهترین کتاب‌ داستان برای کودکان از نظر شما کدوم کتاب‌ها هستن؟ اگر شما هم کتاب خوبی در این زمینه می‌شناسید، حتماً در قسمت نظرات برای ما بنویسید.

و اینکه آیا کتاب‌هایی که اینجا معرفی شدن رو خوندین؟ نظرتون در مورد آن‌ها چیه؟


نوشته شده توسط بهناز شکویی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *