بهترین کتابها برای دختران نوجوان

بهترین کتاب‌ها برای نوجوانان دختر چه کتاب‌هایی هستند؟ ما در این مطلب سعی کردیم به معرفی کتاب‌هایی بپردازیم که به کتاب‌های دخترانه شهرت دارند. اما این به آن معنی نیست که اگر شما دختری نوجوان نباشید، از خواندنشان لذت نمی‌برید، بلکه با توجه به موضوعاتی که این کتاب‌ها دارند، ممکن است برای دختران نوجوان جذاب‌تر باشند.

طبیعتا لیست پیشنهادی ما برای معرفی کتاب دخترانه، با توجه به کتابهایی که خوانده‌ایم، درست شده است. خوشحال می‌شویم اگر شما هم در انتهای مطلب، در قالب کامنت، با معرفی چند کتاب برای نوجوانان دختر نظرتان را با ما در میان بگذارید.

این شما و این هم لیست ۵ تا از بهترین کتاب‌ها برای نوجوانان دختر:

۱-دختر ستاره‌ای

از روزی که دختر ستاره‌ای با اسم، لباس‌ها و رفتار عجیبش وارد دبیرستان مایکا شد، همه چیز تغییر کرد.

او متفاوت اما مهربان است. مثلاً هر وقت موهایش را کوتاه می‌کند، آن‌ها را در سبدی لب پنجره می‌گذارد تا پرندگان بتوانند از آن برای ساختن لانه استفاده کنند.

اما خیلی‌ها تحمل این متفاوت بودن را ندارند، و آنقدر او را در مدرسه تحت فشار می‌گذارند، که او مدرسه را ترک می‌کند.

اما در این میان، لئو، که همیشه تابع مقررات مدرسه بوده، با یک لبخند عاشق دختر ستاره‌ای شده است.

کتابهایی که هر دختری باید بخواند

این کتاب جوایز زیادی کسب کرده و منتقدین معتقدند با وجود رفتارهای خاصی که جری اسپینلی برای دختر ستاره‌ای در نظر گرفته، شخصیتش برای همه‌ دختران، در هر جغرافیایی، قابل درک است.

دختر ستاره‌ای را می‌توان در گروه کتاب‌هایی که هر دختری باید آن را بخواند قرار داد.

” ستاره‌ی درون‌تان را پیدا کنید. “

۲-من ملاله هستم

ملاله یوسف زی، دختر ۲۲ ساله‌ پاکستانی، به کمک کریستینا لمب، داستان زندگی خودش را از کودکی تا نوجوانی روایت می‌کند. دختران در محل زندگی او اجازه‌ تحصیل نداشتند و ملاله برای دفاع از این مسئله، مورد اصابت گلوله‌ طالبان قرار گرفت.

پس از تیرانداری، جراحی و به انگلستان منتقل شد. او در آن‌جا بنیاد ملاله را راه‌اندازی کرد که هدفش کمک به تحصیل دختران است.

با وجود متن ساده و روان کتاب، گاهی ممکن است توصیف محل زندگی ملاله و برخوردهای دیگران، باعث بی‌حوصلگی شما شود. اما درست در همین موقع می‌توان فکر کرد تنها خواندن این توصیف‌ها آنقدر باعث عصبانیت یا بی‌حوصلگی ما می‌شود و این دختر سال‌ها در این فضای خفقان‌آور برای خواسته‌هایش جنگیده. شاید همین موضوع باعث شود سعی کنیم بیشتر خودمان را جای ملاله بگذاریم. ملاله از بهترین کتابها برای نوجوانان دختر است که به آن‌ها یاد می‌دهد چگونه برای خواسته‌هایشان بجنگند.

این کتاب در سال ۲۰۱۳ پرفروش‌ترین کتاب در زمینه‌ اتوبیوگرافی شد.

کتاب برای نوجوانان دختر

”بیایید قلم‌ها و کتاب‌هایمان را در دست بگیریم چرا که تنها اسلحه قدرتمند ما هستند. یک کودک، یک معلم، یک کتاب و یک قلم می‌تواند دنیا را دگرگون سازد.”

۳-آنی شرلی

” آنه تکرار غریبانه‌ی روزهایت چگونه گذشت “

بدون شک می‌توان گفت این جمله برای کسانی ‌که با آن شرلی خاطره دارند، از آن دسته جمله‌هایی است که هیچ‌گاه از ذهنشان پاک نمی‌شود. آن شرلی همان دختر مو قرمز با صورت کک مکی است که شاید کارتون آن را به‌ یاد آورید.

معرفی کتابهای مناسب برای دختران نوجوان

گفته می‌شود لوسی ماد مونتگمری ایده‌ نوشتن این مجموعه و خلق شخصیت آن شرلی را از یک خبر روزنامه که درباره‌ دختری یتیم بود گرفت.

آنه دختر بسیار مهربانی است و با وجود اینکه در یتیم‌خانه زندگی می‌کند، بسیار پرانرژی و شاد است. خواهر و برادر پیری سرپرستی او را به عهده می‌گیرند و آن شرلی همراه آن‌ها به عمارت «گرین گیبلز» که نام اولین جلد از مجموعه‌ هشت جلدی آنی شرلی هم هست، می‌رود. او در آن‌ جا زندگی تازه‌ای را شروع می‌کند و اتفاقات زیادی برایش می‌افتد.

توصیفات جذاب از فضاها، زبان ساده و کارهای شگفت‌انگیز و دوست‌داشتنی و بعضاً عجیب آنه، باعث شد که این کتاب جزء بهترین کتاب‌های نوجوان و البته کتاب‌های دخترانه قرار بگیرد.

سریال و فیلم‌های مختلفی از کتاب‌های آن شرلی اقتباس شده.

به نظر شما آنه چگونه با سختی‌های زندگی‌اش کنار می‌آید؟

۴-غرور و تعصب

غرور و تصب را جین آستین در ۲۱ سالگی نوشت.

داستان درباره خانواده بنت است که پنج دختر دارند و خانم بنت دوست دارد دخترانش زودتر ازدواج کنند. با آمدن آقای بینگلیِ جوان که ثروتمند است و به تازگی همسایه‌ آن‌ها شده، خانم بنت در مورد ازدواج دخترانش امیدوارتر می‌شود. در یک مهمانی عمومی، خانواده بنت با آقای بینگلی و دوستش دارسی مواجه می‌شوند. پس از آن دختر بزرگ خانواده‌ بنت از آقای بینگلی خوشش می‌آید. اما الیزابت، دختر دوم خانواده، از دارسی، که بسیار مغرور و از خود راضی است، نفرت پیدا می‌کند.

بهترین کتاب برای نوجوانان دختر

داستان همینجا تمام نمی‌شود و ماجراهای فراوانی را روایت می‌کند تا به پایانی دل‌پذیر برسد.

آثار جین آستین به دلیل بیان شیوا و طنز قوی او، در ردیف پرخواننده‌ترین آثار ادبی دنیا قرار گرفته و از قرن ۱۷ تا به امروز طرفداران زیادی داشته.

حدودا ۲۰۰ سال از نوشتن این داستان می‌گذرد اما جذابیت غرور و تعصب به گونه‌ای بوده که طی این سال‌ها بیشتر از ۵ فیلم و سریال با اقتباس از این کتاب ساخته شده و به نظر می‌تواند انتخاب مناسبی برای کتاب دختران نوجوان باشد.

۵-نحسی ستاره‌های بخت ما

جان گرین نویسنده‌ ۴۴ ساله‌ آمریکایی، از نوشتن همان اولین رمانش توانست جایزه‌ ادبی پرینتر را بگیرد. این کتاب که ششمین کتاب اوست و با نام دیگر ” بخت پریشان ما ” هم ترجمه شده، در هفته‌ اول انتشارش توانست در لیست پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک تایمز قرار بگیرد.

کتابهای دخترانه

هیزل شانزده ساله که از کودکی بیمار بوده، به تازگی متوجه شده سرطان دارد و به همین دلیل گوشه‌گیرتر شده است. با پیشنهاد مادرش در جلسات نوجوانانی که سرطان دارند شرکت می‌کند تا بیشتر از این افسرده نشود. در آن جمع هیزل با پسری به‌نام آگوستوس آشنا می‌شود که بخاطر سرطان یکی از پاهایش را از دست داده. این آشنایی اتفاقات عجیب و در عین حال دوست داشتنی را برای هیزل و آگوستوس به‌وجود می‌آورد.

این کتاب اگرچه عاشقانه است، اما قراموش نکنید، هیزل و آگوستوس هر دو بیمارند و آن‌طور که مشخص است، جان گرین تصمیم نداشته صرفاً روابط خوشایند  و عاشقانه‌ این دو را بنویسد. او دنیای نوجوانانه‌ آنها را آنطور که هستند، با وجود بیماری و تلخی‌هایی که برایشان به‌وجود می‌آید برای مخاطب ترسیم می‌کند و حتی گاهی ممکن است اشک‌تان را دربیاورد.

” تو در مدتی محدود به من بی‌نهایتی نامحدود بخشیدی، و من از تو سپاسگزارم. “

دو سال بعد از انتشار کتاب، فیلم سینمایی با اقتباس از آن ساخته شد که به رتبه‌ اول پرفروش‌ترین فیلم‌ها رسید.

بهترین کتابها برای نوجوانان

کتاب‌های زنان کوچک، ماتیلدا و بابا لنگ دراز هم از بهترین و پرفروش‌ترین کتاب‌های دخترانه به شمار میروند. ما پیش‌تر به معرفی آن‌ها در بهترین کتابها برای نوجوانان پرداخته‌ایم که می‌توانید این مطلب را از لینک زیر مطالعه بفرمایید:

نوجوانی فصل زیبای به خود آمدن است!

نوجوانی دوران پرچالش اما شیرینی است. شیرین است، چون در آن خودمان و علایقمان را می‌شناسیم. پرچالش است، چون در بیشتر مواقع در هر تصمیم‌گیری با مخالفت دیگران مواجه می‌شویم.

در دورۀ طراحی مسیر شغلی به تو یاد می‌دهیم که چطور مسیر موفقیت آینده‌ات را از همین نوجوانی بسازی، و چطور به مخالفت اطرافیان واکنش درست نشان دهی.


دسته بندی مطالب مرتبط

در این مطلب بهترین کتابها را برای نوجوانان دختر، معرفی کردم؛ این کتابها جزو کتابهایی هستند که شاید همه دوست داشته باشند و خواندنشان به همه توصیه می‌شود.

اگر علاقه‌مند به خواندن کتابهای مخصوص نوجوانان در زمینه‌های خاص و مشخص شده هستید و دنبال کتاب مناسبی می‌گردید، در لیست زیر کتابهای مناسب نوجوانان را دسته‌بندی کرده‌ام:

همچنین اگر مایل به خواندن بهترین کتاب‌های دنیا هستید می‌توانید به مطلب دیگری که در این باره منتشر کرده‌ایم سری بزنید، قطعا برایتان جالب خواهد بود:

دسته بندی بر اساس سن و گروه

امروزه شاید دقت زیادی به رده‌بندی سنی کتابها نداشته باشیم ولی طبق تجربه اگر در انتخاب کتاب برای خودمان و یا حتی هدیه دادن آن به رده ‌سنی توجه کنیم قطعا نتیجه آن را خواهیم دید.

در لیست زیر به دسته‌بندی مطالب بر اساس رده و گروه سنی پرداخته‌ایم:

می‌خواهم خودم انتخاب کنم

در این قسمت به معرفی کتابها در موضوعات مختلف پرداخته‌ایم، پس اگر می‌خواهید انتخاب کتاب دست خودتان باشد و براساس موضوعی که دوست دارید کتاب مورد نظرتان را انتخاب کنید پس این شما و این هم موضوعات متنوع:

چیزی نمانده که جوان شوم!

اگر یک پای‌تان در دورهٔ نوجوانی و پای دیگرتان در دورهٔ جوانی‌ست، خواندن مطلب زیر را به شما توصیه می‌کنیم:

در این مطلب به معرفی کتابهای مناسب جوانان پرداخته‌ایم.

بهترین کتابهای مناسب جوانان


در این قسمت نیز به معرفی مطالبی پرداخته‌ایم که شاید مربوط به نوجوانان نباشد ولی با توجه به اینکه مطالب جالبی هستند ممکن است علاقه‌مند باشید که نگاهی به آن‌ها بیاندازید:

مطالب دیگر مرتبط به کتابخوانی:

چگونه کتاب‌خوان شویم و کتاب خوان باقی بمانیم؟

کتابی که با خواندن آن‌ها عاشق کتاب‌ها می‌شوید (معرفی کتاب برای شروع کتابخوانی)

بهترین کتابها بر اساس دسته‌بندی موضوعی

۱- بهترین کتابهای خودشناسی، ۷ کتاب برای شناخت علاقه، استعداد و رسالت فردی

۲- بهترین کتابهای توسعه فردی، ۷ کتابی که برای رشد فردی به آنها نیاز دارید

۳- بهترین کتابهای روانشناسی، ۱۰ کتاب روانشناسی که زندگی شما را تغییر می‌دهند


بهترین کتاب‌ها برای نوجوانان دختر از نظر شما

در انتها باید بگوییم این‌ها بهترین کتاب‌ها برای نوجوانان دختر از دیدگاه ما بود و مسلما کتاب‌های دیگری هم وجود دارند که برای دختران جذاب باشد.

اگر قرار بود شما به معرفی کتاب دخترانه بپردازید، چه کتاب‌هایی را معرفی می‌کردید؟


این مطلب توسط صنم شاهی نوشته شده است.

دیدگاه ها

  1. خوره کتاب

    من کتاب های: قهرمانان المپ که پنج جلدی هستش مجموعه کتاب قصه های همیشگی که چهار جلدش ترجمه شده ولی شش جلدی هست مجموعه کتاب اسکارلت و آیوی و شش جلدی هست و مجموعه کتاب خوب های بد بد های خوب که دوجلدی هستش رو بهتون پیشنهاد میدم واقعا قشنگن همشونو خوندم

  2. A.y.s.a.n

    به نظر من همه دختر ها باید کتاب داستان زندگی من مریلین مونرو رو بخونن چون خیلی چیزای خوبی میگه میدونستین بهدمریلین مونرو تجاوز کردن؟اگه نمیدونستین حتما کتابشو بخونین برای دختر های بالای ۱۲ سال عالیه

    1. سودا

      من کتاب در متکب عشق و با خالق هستی را به شما پیشنهاد میکنم خیلی کتاب های خوبی هست درباره چگونه خودتون رو تغییر بدین هست من واقعا میگم تونستم با اون کتاب خودمو تغییر بدم
      کتاب لطفا گوسفند نباشید یه کتاب فوق العاده است

  3. فاطمه

    من فیلم کتاب نحسی ستاره های بدبخت ما رو دیدم و خیلی قشنگ و درام بود اما اگه کتاب دیگه ای خواسیتید حتما کتاب اسب جنگی رو بخونید

  4. ?Reyhaneh

    سلام
    خیلی ممنون که برای پرواز کبوتر های خیالِ ما نوجوانان، در قلبِ درخشان آسمانِ آبیِ کتاب تلاش می‌کنید.

    من برای دختران کتاب‌های بی بال پریدن اثر استاد دکتر قیصر امین پور، هوشمندان سیاره‌ی اوراک اثر خانم فریبا کلهر، آوازهایم برای تو اثر خانم نورا حق پرست، من زنده‌ام اثر خانم معصومه آباد، خاطرات سفیر اثر خانم دکتر نیلوفر شادمهری و کتاب غول بزرگ مهربان اثر آقای رولد دال را پیشنهاد می کنم.

    سپاس گزارم?

  5. راحیل

    برای دخترای ۱۳ تا ۱۵ ساله کتاب های شاید عروس دریایی ،سرافینا و شنل سیاه، خوب های بد بد های خوب و قصر آبی رو پیشنهاد می کنم 🙂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *