بهترین کتاب های فلسفی برای نوجوانان

بهترین کتاب های فلسفی برای نوجوانان برای نوجوانان

اگر به دنبال بهترین کتاب های فلسفی برای نوجوانان هستید، این مطلب مختص شماست. با توجه به این‌که خواندن کتاب های فلسفی کار ساده‌ای نیست، یک نوجوان برای شروع باید کتابهایی را انتخاب کند که به زبان ساده نوشته شده‌اند. این کتاب های فلسفی معمولا در دسته کتاب های خودآموز فلسفه قرار می‌گیرند.

اگر به عنوان یک نوجوان می‌خواهید بدانید که با کدام کتاب فلسفی شروع کنید و بهترین کتاب فلسفه نوجوانان کدام است؟

باید بگویم که جواب مطمئنا رمان دنیای سوفی است. زیرا این کتاب توسط معلمی نوشته شده است که هدفش آموزش فلسفه به زبان ساده به نوجوانان بود.

ذن و هنر نگهداری موتورسیکلت دیگر کتاب فلسفی مناسب نوجوانان است که برای آشنایی با آن می‌توانید به مطلب بهترین کتاب های فلسفی دنیا مراجعه کنید.

در این مطلب ۴ کتاب فلسفه برای نوجوانان و البته برای هر کسی که می‌خواهد با فلسفه آشنا شود معرفی شده است. این کتابها شامل دنیای سوفی، الفبای فلسفه، تسلی‌بخشی‌های فلسفه و تاریخ فلسفه می‌باشند. همه کتاب های معرفی شده، به زبان ساده نوشته شده‌اند و به همین علت از بهترین کتاب های فلسفه برای نوجوانان می‌باشند.

اگر به دنبال کتاب فلسفه برای کودکان هم هستید، کتابهای مجموعه کودکان فیلسوف و مجموعه فلسفه را بچشیم کتابهای خوبی برای آموزش فلسفه به کودکان هستند. برای خرید این کتابها می‌توانید به سایت هدهد مراجعه کنید.

 

بهترین کتاب های فلسفی برای نوجوانان

۱- دنیای سوفی (Sophie’s World)

کتاب فلسفه نوجوانان

دنیای سوفی نوشته یوستین گردر نویسنده نروژی، از بهترین کتاب های فلسفی برای نوجوانان و بزرگسالان است. این رمان فلسفی که داستانی درباره تاریخ فلسفه است؛ به صورت خودآموز مباحث پیچیده فلسفه غرب را، به زبان ساده و همه‌فهم بیان می‌کند:

از جمله بهره‌جویی مسیحیت را از نظریه‌های افلاطون و ارسطو، ریشه‌گرفتن فرهنگ اروپایی را از فرهنگ سامی و هند-اروپایی، هگل را و بحث آن‌چه عقلی است ماندنی است، و دوران خود ما را و انسان محکوم به آزادی را و…

کتاب در مورد دختری به نام سوفی است که در آستانه ۱۵ سالگی نامه‌های عجیبی را دریافت می‌کند که با سوال‌هایی مانند تو کیستی؟ و جهان چگونه به وجود آمد؟ او را دعوت به تفکر می‌کند.

بهترین ترجمه کتاب دنیای سوفی متعلق به حسن کامشاد است.

بخش‌هایی از کتاب دنیای سوفی

بخشی از فصل هگل

هگل می‌گوید حقیقت ذهنی است، و بدین ترتیب وجود هرگونه حقیقت مافوق یا ماورای عقل انسان را رد می‌کند. به گفته هگل، هر معرفتی معرفت انسانی است.

نظام‌های فلسفی پیش از هگل، همه می‌کوشیدند برای شناخت انسان از جهان، ضوابط جاودان وضع کنند. این در مورد دکارت، هیوم و کانت مصداق داشت. هگل می‌گفت این کار میسر نیست. به عقیده او مبنای معرفت بشر نسل یه نسل تغییر می‌کند. بنابراین “حقایق جاودان” و “عقل بی‌زمان” وجود ندارد. تنها نقطه اتکا ثابت که فلسفه می‌تواند به آن بچسبد خود تاریخ است.

بخشی از فصل کرکه‌گور

کرکه‌گور در هفده سالگی به تحصیل الهیات پرداخت، ولی روز به روز بیشتر به مسائل فلسفی کشانده شد. موضوع رساله فوق‌لیسانس او “درباره مفهوم طنز” بود. در این اثر با بازی‌کردن غیرمسئولانه رمانتیک‌ها با وهم و خیال به مبارزه برخاست. آن را با “تجاهل سقراطی” مقایسه کرد. گفت با آن‌که سقراط فراوان از طنز بهره جست، هدف او رهیافت به حقایق عمده حیات بود. سقراط، برخلاف رمانتیک‌ها، آن‌چیزی است که کرکه‌گور متفکر “وجودی” می‌نامد. یعنی اندیشمندی که تمامی وجود خود را درون بازاندیشی فلسفی‌اش می‌کشد.

کرکه‌گور به توصیف کلی سرشت بشر علاقه‌ای نداشت. فقط “هستی خود” هر انسان را مساله مهم می‌دانست و انسان “هستی خود” را پشت میز تحریر نمی‌آزماید. تنها وقتی‌که دست به عمل می‌زنیم-و به‌ویژه وقتی تصمیم‌های مهم می‌گیریم-در آن‌موقع است که با هستی خود رابطه برقرار می‌کنیم.

برای خرید کتاب دنیای سوفی از لینک زیر می‌توانید استفاده کنید.


۲- الفبای فلسفه (Philosophy: The Basics)

کتاب فلسفه برای نوجوانان

کتاب الفبای فلسفه نوشته نایجل واربرتون فیلسوف و نویسنده انگلیسی، از بهترین کتاب های خودآموز فلسفه است و به همین علت می‌توان آن را کتاب فلسفه برای نوجوانان هم به شمار آورد. خود نویسنده در کتاب گفته است که سعی کرده همه فصل‌ها را طوری بنویسد که برای خواننده‌ای که تا به حال هرگز فلسفه نخوانده است قابل‌فهم باشد.

چرا فلسفه بخوانیم؟

نویسنده برای این سوال سه پاسخ دارد: زندگی وارسی شده، یادگیری تفکر و لذت.

زندگی وارسی شده

یک دلیل مهم در تایید مطالعه فلسفه این است که سر‌ و کار فلسفه با مسائل بنیادینی است که به معنای وجودمان مربوط می‌شود. این مسائل بنیادین، سوالاتی فلسفی از قبیل از کجا آمده‌ام؟ آمدنم بهر چه بود؟ غرض و غایت زندگی ما چیست؟ حسن و قبح ریشه در چه دارد؟ و سوالاتی نظیر این‌ها هستند.

اغلب کسانی که فلسفه می‌خوانند این را مهم می‌دانند که هر کدام از ما چنین مسائلی را بررسی کنیم. حتی برخی از آن‌ها می‌گویند که زندگی وارسی نشده ارزش زیستن ندارد.

یادگیری تفکر

دلیل دیگری که می‌توان در تایید فلسفه آورد بدین قرار است که این کار راه مناسبی است برای آن‌که بیاموزیم چگونه به طرزی روشن‌تر درباره طیف گسترده‌ای از موضوعات تفکر کنیم.

لذت

توجیه دیگری برای مطالعه بدین قرار است که برای بسیاری از افراد فلسفه فعالیتی لذت‌بخش است.

الفبای فلسفه در ۷ فصل نوشته شده است. در انتهای هر فصل نویسنده منابعی را برای مطالعه بیشتر معرفی کرده است. این کتاب توسط مسعود علیا ترجمه و توسط انتشارات ققنوس منتشر شده است.

فصل‌های کتاب الفبای فلسفه

فصل اول: خدا

فصل دوم: حسن و قبح

فصل سوم: سیاست

فصل چهارم: جهان خارج

فصل پنجم: علم

فصل ششم: ذهن

فصل هفتم: هنر

چگونه از کتاب الفبای فلسفه استفاده کنیم؟

نویسنده گفته که کتابش را نباید به طرز انفعالی بخوانیم. از نظر نویسنده، خواننده ایده‌آل این کتاب آن را با نظری انتقادی می‌خواند و پیوسته در استدلال‌های به کار رفته در آن شبهه و تردید می‌افکند.

قصد و غرضی که در پس این کتاب نهفته، این است که تفکر را برانگیزد، نه این‌که جایگرین آن شود. اگر آن را با نظری انتقادی بخوانید، بی‌تردید مطالب فراوانی پیدا می‌کنید که با آن‌ها مخالفت کنید و در این روند باورهای خود را پالایش کنید.

بخشی از کتاب الفبای فلسفه

همان‌طور که هیوم مدلل کرده است، احساس شگفتی و حیرتی که از اعتقاد به رخدادهای خارق عادت برمی‌خیزد به مذاق کثیری از آدمیان خوش می‌آید. در مورد ایمان به خدا، این نکته اهمیت دارد که میان ایمان راستین و لذت حاصل از داشتن و نگهداشتن اعتقاد به وجود خدا تمایز قائل شویم.

خطااندیشی در مورد انگیزه خویش در این عرصه بسیار آسان است. درنهایت، هر مومنی باید کلاه خودش را قاضی کند که آیا ایمان او راستین و سزاوار است یا نه.

برای خرید کتاب الفبای فلسفه از لینک زیر می‌توانید استفاده کنید.


۳- تسلی بخش های فلسفه (The Consolations of Philosophy)

کتاب فلسفی مناسب نوجوانان

تسلی‌بخشی‌های فلسفه نوشته آلن دوباتن از موسسان مدرسه زندگی، به دلیل زبان ساده‌ای که دارد، می‌توان آن را از کتاب های فلسفه برای نوجوانان هم در نظر گرفت.

دوباتن نویسنده سوییسی که دکترا فلسفه هاروارد را برای نوشتن کتابهای فلسفی نیمه‌کاره رها کرد، همواره کوشیده تا در کتابهایش فلسفه را به زبان ساده و کاربردی بیان کند. در این کتاب هم او سعی کرده تا از زندگی ۶ فیلسوف بزرگ شامل سقراط، اپیکور، مونتنی، سنکا، شوپنهاور و نیچه بصیرت‌‌ها و آموزه‌هایی را برای زندگی امروز ما بیرون بکشد تا در رویارویی با مشکلات زندگی از آن‌ها بهره ببریم.

این کتاب توسط عرفان ثابتی به فارسی ترجمه و توسط انتشارات ققنوس به چاپ رسیده است.

فصل‌های کتاب تسلی‌بخشی‌های فلسفه

فصل اول: تسلی‌بخشی در مواجهه با عدم محبوبیت

فصل دوم: تسلی‌بخشی در مواجهه با کم‌پولی

فصل سوم: تسلی‌بخشی در مواجهه با ناکامی

فصل چهارم: تسلی‌بخشی در مواجهه با ناتوانی و نابسندگی

فصل پنجم: تسلی‌بخشی در مواجهه با قلب شکسته

فصل ششم: تسلی‌بخشی در مواجهه با سختی‌ها

بخش‌هایی از کتاب تسلی‌بخشی‌های فلسفه

بخشی از فصل مربوط به سقراط (فصل اول)

سقراط در برابر عدم محبوبیت و محکوم شدن از طرف حکومت، متزلزل نشد. او به سبب گله و شکایت دیگران از افکار خود دست برنداشت. علاوه بر این، اعتماد به نفس او ناشی از امری ژرف‌تر از تندخویی و شجاعت احمقانه بود. این اعتماد به نفس ریشه در فلسفه داشت. فلسفه به سقراط عقایدی داده بود که می‌توانست در هنگام رویایی با مخالفت دیگران، به این باورها اعتمادی عقلانی و نه عصبی، داشته باشد.

بخشی از فصل مربوط به اپیکور (فصل دوم)

از نظر اپیکور دوستان، آزادی، تفکر و غذا و پوشاک و مسکن نیازهای طبیعی و ضروری‌اند. برای ترسیم رابطه اپیکوری میان پول و خوشبختی بر روی نمودار می‌توان گفت قابلیت پول برای تامین خوشبختی در درآمدهای کم وجود دارد و این قابلیت با بیشتر شدن درآمد، افزایش نخواهد یافت. پول بیشتر ما را از خوشبختی محروم نخواهد کرد، ولی بنا به تاکید اپیکور، در این صورت خوشبختی ما از خوشبختی افراد کم‌درآمد فراتر نخواهد رفت.

بخشی از فصل مربوط به مونتنی (فصل چهارم)

مونتنی بدون نگرانی صراحتا به مشکل خود با کتابهای مرموز اقرار می‌کرد. “اگر در هنگام مطالعه با عبارت‌های دشواری روبه‌رو شوم، هرگز مضطرب نمی‌شوم. پس از یکی-دو حمله آن‌ها را رها می‌کنم. اگر کتابی خسته‌ام کند، کتاب دیگری برمی‌دارم.” اشاره‌های مکرر مونتنی به تنبلی و کندذهنی خودش، راه‌های حساب‌شده‌ای برای تصحیح درکی نادرست از هوشمندی و خوب نوشتن بود.

بخشی از فصل مربوط به نیچه (فصل ششم)

نیچه سعی می‌کرد این عقیده را تصحیح کند که رضایت خاطر یا باید به آسانی حاصل شود یا اصلا حاصل نشود. این عقیده آثار ویرانگری دارد، زیرا سبب می‌شود به‌طور نابهنگام از چالش‌هایی که می‌توانیم بر آن‌ها غلبه کنیم کنار بکشیم. البته فقط در صورتی می‌توانیم بر این چالش‌ها غلبه کنیم که خود را برای دشواری‌هایی آماده کرده باشیم که به‌حق لازمه تقریبا تمام چیزهای ارزشمند هستند.

برای خرید کتاب تسلی‌بخشی‌های فلسفه از لینک زیر می‌توانید استفاده کنید.


۴- تاریخ فلسفه (The Story of Philosophy)

کتاب های فلسفه برای نوجوانان

کتاب تاریخ فلسفه نوشته ویل دورانت را نه‌تنها می‌توان کتابی خواندنی در زمینه فلسفه برای بزرگسالان به شمار آورد، بلکه می‌توان آن را کتاب فلسفی مناسب نوجوانان هم دانست.

ویل دورانت، تاریخ‌نگار، فیلسوف و نویسنده آمریکایی که همه او را با مهم‌ترین اثرش “تاریخ تمدن” می‌شناسند، از جمله افرادی است که افکار پیچیده فلسفی را به زبان ساده بیان کرد. او فلسفه را که دور از دسترس مردم عادی بود، به خانه‌های آن‌ها برد و آن را برای همه قابل‌فهم کرد.

کتاب تاریخ فلسفه ویل دورانت همانند کتاب تاریخ فلسفه غرب برتراند راسل، کتابی است هم در مورد فلسفه و هم تاریخ. این کتاب به نوجوانان کمک می‌کند تا با تاریخ فلسفه از افلاطون تا فیلسوفان معاصری چون راسل آشنا شوند.

این کتاب در یازده فصل نوشته شده است. عباس زریاب خوئی آن را به فارسی ترجمه کرده است.

فصل‌های کتاب تاریخ فلسفه

فصل اول: افلاطون

فصل دوم: ارسطو و علم یونان

فصل سوم: فرانسیس بیکن

فصل چهارم: اسپینوزا

فصل پنجم: ولتر و روشنایی‌های فرهنگ فرانسه

فصل ششم: ایمانوئل کانت و مکتب اصالت تصور (ایده‌آلیسم) آلمان

فصل هفتم: شوپنهاور

فصل هشتم: هربرت اسپنسر

فصل نهم: فردریک نیچه

فصل دهم: حکمای معاصر اروپا

فصل یازدهم: حکمای معاصر آمریکا

 

بخش‌هایی از کتاب تاریخ فلسفه

بخش سقراط از فصل افلاطون

چیزی که شاگردان سقراط بیشتر به سبب آن او را دوست می‌داشتند، فروتنی او در عقل و حکمت بود، او مدعی حکمت نبود، فقط می‌گفت که با عشق و شوق به دنبال آن می‌رود؛ او خود را شاغل مقام حکمت یا به اصطلاح حکیم نمی‌دانست بلکه دوستدار آن می‌شمرد. می‌گویند که وحی معبد دلفی، با یک لحن غیرمعمولی، او را فرزانه‌ترین مردم یونان دانسته بود و او خود می‌گفت که این ستایش و تمجید، تصدیق این اعتراف به جهل است که مبدا فلسفه محسوب می‌شود: “من تنها یک چیز می‌دانم و آن این‌که هیچ‌چیز نمی‌دانم”. فلسفه وقتی آغاز می‌شود که راه شک را فراگیرند.

بخشی از فصل مربوط به ولتر

ولتر در عصری می‌زیست که همه‌چیز در طلب یک مخربی بود تا بنیان کهن را براندازد. نیچه می‌گوید: “لازم بود که شیرهای خندانی قدم به میدان نهند، بنابراین ولتر آمد و با خنده همه‌چیز را نابود کرد. ” انتقال دامنه‌داری از وضع سیاسی و اقتصادی حکومت اشرافی فئودال به حکومت طبقه متوسط، در جریان بود و روسو و ولتر منادی این انتقال بودند.

ولتر و روسو علل انقلاب نبودند؛ بلکه هم ولتر و روسو و هم انقلاب کبیر فرانسه باهم نتایج قوایی بودند که در زیر سطح سیاسی و اجتماعی زندگی مردم فرانسه در جوشش و غلیان بود. اگر قومی تفکر را آغاز کند، نمی‌توان او را متوقف ساخت. فرانسه هم با ولتر تفکر را آغاز کرده بود.

بخش برتراند راسل از فصل حکمای معاصر اروپا

آزادی خیر اعلی و اکمل است؛ زیرا بدون آزادی شخصیت غیرممکن است، علم و حیات امروزی چنان پیچیده شده است که فقط از راه بحث آزاد می‌توانیم از اشتباهات و اوهام به درآمده، منظر کلی حقیقت را مشاهده کنیم. جنگ و کینه از عقاید ثابت و متحجر برمی‌خیزد، آزادی فکر و گفتار همچون باد، خرافات و اوهام جدید را از میان می‌برد.

برای خرید کتاب تاریخ فلسفه از لینک زیر می‌توانید استفاده کنید.


دسته بندی مطالب مرتبط

در صورتی که به مباحث فلسفی علاقه دارید حتما مطلب زیر نیز برایتان جالب خواهد بود:

بهترین کتاب های فلسفی دنیا

اگر علاقه‌مند به خواندن کتابهای مخصوص نوجوانان در زمینه های خاص و مشخص شده هستید و دنبال کتاب مناسبی می‌گردید، در لیست زیر کتابهای مناسب نوجوانان را دسته بندی کرده‌ام:

دسته بندی بر اساس سن و گروه

امروزه شاید دقت زیادی به رده‌بندی سنی کتابها نداشته باشیم ولی طبق تجربه اگر در انتخاب کتاب برای خودمان و یا حتی هدیه دادن آن به رده‌سنی توجه کنیم قطعا نتیجه آن را خواهیم دید.

در لیست زیر به دسته بندی مطالب بر اساس رده و گروه سنی پرداخته‌ام:

می‌خواهم خودم انتخاب کنم

در این قسمت به معرفی کتابها در موضوعات مختلف پرداخته‌ام، پس اگر می‌خواهید انتخاب کتاب دست خودتان باشد و براساس موضوعی که دوست دارید کتاب مورد نظرتان را انتخاب کنید پس این شما و این هم موضوعات متنوع:

چی بپوشم؟ چی بخونم؟

شاید هیچ پسری به اندازهٔ یک دختر با این سوال درگیر نباشد، به همین دلیل یک مطلب اختصاصی برای نوجوانان دختر نوشته‌ام که در آن به معرفی کتابهای مناسب برای دختران نوجوان پرداخته ام:

بهترین کتابهای مناسب برای نوجوانان دختر

چیزی نمانده که جوان شوم!

اگر یک پای‌تان در دورهٔ نوجوانی و پای دیگرتان در دورهٔ جوانی‌ست، خواندن مطلب زیر را به شما توصیه می‌کنم:

در این مطلب به معرفی کتابهای مناسب جوانان پرداخته ام.

بهترین کتابهای مناسب جوانان


در این قسمت نیز به معرفی مطالبی پرداخته‌ام که شاید مربوط به نوجوانان نباشد ولی با توجه به اینکه مطالب جالبی هستند ممکن است علاقه‌مند باشید که نگاهی به آن‌ها بیاندازید:

مطالب مرتبط به کتابخوانی

چگونه کتاب‌خوان شویم و کتاب خوان باقی بمانیم؟

۸ کتابی که با خواندن آن‌ها عاشق کتاب‌ها می‌شوید (معرفی کتاب برای شروع کتابخوانی)

بهترین کتابها بر اساس دسته‌بندی موضوعی

۱- بهترین کتابهای خودشناسی، ۷ کتاب برای شناخت علاقه، استعداد و رسالت فردی

۲- بهترین کتابهای توسعه فردی، ۷ کتابی که برای رشد فردی به آنها نیاز دارید

۳- بهترین کتابهای روانشناسی، ۱۰ کتاب روانشناسی که زندگی شما را تغییر می‌دهند


مجددا تاکید میکنم اینها کتابهای پیشنهادی من بود و شاید از نظر شما بهترین کتاب های فلسفی برای نوجوانان کتابهای دیگری باشد.
در قسمت نظرات بگویید که لیست بهترین کتاب های فلسفه برای نوجوانان شما، شامل کدام کتابهاست؟
کتابهایی که اینجا معرفی شد را خوانده‌اید؟ نظرتان در مورد آنها چیست؟

نوشته شده توسط آرزو اسماعیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *