۱۰ کتاب برتر دنیا – معروف‌ترین نویسندگان جهان چه کتاب‌هایی را برای خواندن توصیه می‌کنند؟

ده کتاب برتر دنیا

ده کتاب برتر دنیا چه کتاب‌هایی می‌توانند باشند؟

فرانسیس بیکن می‌گوید: «بعضی کتاب‌ها را باید چشید، بعضی کتاب‌ها را باید قورت داد. اما تعداد کمی را باید کاملاً بجویم و هضم  کنیم.»

اما چه کتاب‌هایی در طول کوتاه عمر ما ارزش جویده شدن دارند؟ چطور از خواندن کتاب‌‎های نامناسب اجتناب کنیم و کتاب‌های مناسب و خوب را پیدا کنیم؟

سال ۲۰۰۰، جان پدر زین-روزنامه نگار آمریکایی- تصمیم گرفت جوابی برای این پرسش پیدا کند. بنابراین طی چند سال سراغ ۱۲۵ نویسنده معروف و سرشناس رفت و آنها خواست لیست ۱۰ تا از بهترین کتاب های جهان، در طول همه زمان، از بین رمان‌ها، مجموعه داستان‌ها، نمایشنامه‌ها و اشعار را به‌ترتیب رتبه‌بندی کنند.

به هر کتاب امتیازاتی اختصاص یافت و یک لیست کلی رتبه‌بندی شده ایجاد و منتشر شد. لیستی که در زیر می‌بینید ده رمان برتر همان لیست است.

درضمن اگر به خواندن رمان علاقه‌مندید، کتاب‌های پیشنهادی مطلب ۱۹ کتاب پیشنهادی برای گذراندن اوقات فراغت ، را از دست ندهید.

این شما و لیست نام ده کتاب برتر دنیا با رای ۱۲۵ نویسنده مشهور دنیا:

۱- آناکارنینا، اثر لئو تولستوی

ده کتاب برتر دنیا

اولین کتاب از لیست ۱۰ تا از بهترین کتاب های جهان را با کتابی از یک نویسنده روس شروع می‌کنیم.

آناکارنینا بعداز جنگ و صلح، یکی از جذاب‌ترین رمان‌های تولستوی و یکی از معروف‌ترین کتاب‌های ادبیات اروپا به‌شمار می‌آید.

آناکارنینا داستان عشق و خیانت است.

آنا برای حل مشکل برادر و همسر برادرش عازم سفر می‌شود تا زندگیشان با یک خیانت از هم نپاشد. اما خبر نداشت که خودش نیز درگیر عشق به یک اشراف‌زاده می‌شود.

تولستوی از پرداختن به جزییات لذت می‌برد و این را در کتاب آناکارنینا و در توصیف صحنه‌ها و جزییات بسیار می‌توانید ببینید.

۲- مادام بوآری، اثر گوستاو فلوبر

ده کتاب برتر دنیا

یکی دیگر از ۱۰ کتاب برتر جهان، کتاب مادام بواری می‌باشد.

اِما شخصیت اصلی داستان، دختری شهرستانی است که انتظارات سیری‌ناپذیری از دنیای خودش دارد. و خواهان زیبایی، ثروت، عشق و رسیدن به سطح بالای جامعه است. و همین باعث شده به رفتارهای مردانه سوق پیدا کند، چه در معاشرت و چه در امور خوشگذرانی و اقتصادی و…

شیوه داستان نویسی فلوبر بدلیل ریزبینی و دقت زیاد در انتخاب کلمات و آرایه‌های ادبی، در ادبیات فرانسه کاملا منحصربفرد است.

۳- جنگ و صلح، اثر لئو تولستوی

ده کتاب برتر دنیا

یکی دیگر از شاهکارهای ادبی که در لیست ۱۰ کتاب برتر دنیا قرار می‌گیرد، کتاب جنگ و صلح می‌باشد.

این شاهکار ادبی در پس‌زمینه حمله ناپلئون به روسیه و جنگ و آتش‌سوزی در مسکو اتفاق می‌افتد. تولستوی در این داستان به شرح زندگی پنج خانواده اشرافی روسی و تاثیر جنگ بر زندگی آنها می‌پردازد.

استراخف، منتقد روسی درباره این کتاب نوشته: جنگ و صلح تصویر کاملی از زندگی بشری است، تصویر کاملی از روسیه آن زمان است تصویر کاملی از همه چیزهایی است که در آن‌ها مردم سعادت و عظمت اندوه و خواری خود را می‌یابند این است جنگ و صلح. این رمان چه به لحاظ ادبی و چه به لحاظ تاریخی جز ارزشمندترین رمان های جهان است.

۴- لولیتا، اثر ولادیمیر ناباکوف

ده کتاب برتر دنیا

این کتاب شاید نسبت به باقی کتاب‌های لیست ده کتاب برتر جهان، شناخته شده نباشد.

لولیتا، از مهمترین آثار ولادیمیر ناباکوف، با نثر شورانگیز و نیش‌دار یکی از جنجالی‌ترین رمان‌های قرن بیستم است. مجله تایمز، روزنامه گاردین، مدرن لایبرری لولیتا را به عنوان یکی از صد رمان برتر جهان می‌دانند.

این رمان در قالب یادداشت‌های یک استاد ۳۸ ساله ادبیات به نام هامبرت روایت می‌شود که عاشق دلورس هیز ۱۲ ساله  می‌شود که او را لولیتا خطاب می‌کند.

استنلی کوبریک برای اولین بار از روی این رمان، فیلمی با همین نام ساخت.

متاسفانه در حال حاضر فقط نسخه الکترونیکی این کتاب موجود است.

۵- ماجراهای هاکلبری فین، اثر مارک تواین

ده کتاب برتر دنیا

هاکلبری، پسربچه ای شرور و همدست تام سایر که خانم داگلاس به فرزندخواندگی قبول می‌کند و سعی دارد به او آموزش‌های دینی را بیاموزد و به مدرسه بفرستد. هاک تازه به خواندن و نوشتن علاقه‌مند شده که سرو کله پدر لاابالیش پیدا می‌شود و تردید ندارد برایش نقشه‌های شومی کشیده.

ماجراهای هاکلبری فین با روایت طنزگونه و انتقادهای گزنده‌ی اجتماعی، به سفر هیجان‌انگیز هاکلبری با همراهی برده‌ای فراری به نام جیم می‌پردازد.

در طول داستان توصیفات زیبایی از مکان‌ها و آدم‌های حاشیه رودخانه می‌سی‌سی‌پی به تصویر کشیده شده است.

۶- هملت، اثر ویلیام شکسپیر

ده کتاب برتر دنیا

شاید برایتان جالب باشد که یک نمایشنامه هم در لیست ده تا از بهترین کتاب های دنیا قرار داشته باشد.

هملت یکی از مشهورترین نمایشنامه‌های تاریخ ادبیات جهان و بلندترین اثر شکسپیر به‌شمار می‌آید.
داستان از آنجا آغاز می‌شود که هملت شاهزاده دانمارک برای مراسم خاکسپاری پدرش به دانمارک باز می‌گردد. پدری که بطور مرموزی به قتل رسیده و هیچ کس اطلاعاتی از این قتل ندارد. روح پدر در خواب به او می‌گوید که بدست برادرش به قتل رسیده و هملت تصمیم میگیرد که انتقام خون پدر را بگیرد.

۷- گتسبی بزرگ، اثر اسکات فیتز جرالد

ده کتاب برتر دنیا

در طول دسته بندی‌هایی که تا به امروز در مورد کتاب انجام داده‌ام، این کتاب در بیشتر دسته‌بندی‌ها قرار داشته. شماره ۷ لیست ۱۰ کتاب برتر جهان هم به این کتاب تعلق می‌گیرد.

گتسبی مرد ثروتمندی است که بخاطر مهمانی‌های با شکوهش معروف شده. راوی داستان بعداز اینکه به مهمانی‌های گتسبی راه پیدا می‌کند در می‌یابد که گتسبی عاشق است و به شوق دیدن معشوقش در این مهمانی‌ها را برپا می‌کند.

این کتاب یکی از ماندگارترین و پرفروش‌ترین کتاب‌های ادبیات آمریکاست.

۸- در جستجوی زمان از‌دست‌رفته، اثر مارسل پروست

ده کتاب برتر دنیا

این رمان در هفت جلد نوشته شده و هر جلد نام مستقلی دارد. جدا از خطوط کلی داستان که این کتاب‌ها را به هم پیوند می‌دهد، هر کدام از هفت جلد از بسیاری دیدگاه‌ها کامل و مستقل‌اند.

نام هر جلد به ترتیب: طرف خانه سوان، در سایه دوشیزگان شکوفا، طرف گرمانت، سدوم و عموره، اسیر، گریخته(آلبرتین گمشده)، زمان بازیافته می‌باشد.

۹- داستان‌های آنتوان چخوف، اثر آنتوان چخوف

ده کتاب برتر دنیا

شماره ۹ لیست ده کتاب برتر جهان هم به داستان‌های کوتاه تعلق می‌گیرد.

آنتوان چخوف داستان‌نویس و نمایشنامه‌نویس روسی، بیش از ۷۰۰ اثر ادبی دارد و از مهمترین داستان کوتاه‌نویس‌های جهان بشمار می‌آید.

کتابی که معرفی شده شامل ۳۴ داستان کوتاه و برگزیده از آثار اوست و بین سالهای ۱۸۸۴ تا ۱۹۰۳ به نوشته تحریر درآمده.

۱۰- میدل مارچ، اثر جرج الیوت

ده کتاب برتر دنیا

و آخرین کتاب از لیست ده کتاب برتر جهان، متعلق به کتاب دو جلدی میدل مارچ می‌باشد.

جورج الیوت در این کتاب از  شخصیت‌هایی استفاده کرده که هرکدام نماینده قشری از جامعه هستند. این شخصیت‌ها تصویر فوق‌العاده با جزییات را پیش روی مخاطب قرار داده و مخاطب را مجذوب خود می‌کند.

شخصیت های رمان میدل مارچ به رغم سادگی ظاهری شان زندگی درونی بغرنجی دارند. گاهی برای معیارهایی پای فشاری می‌کنند که همه آنها را فقط تحسین می‌کنند نه تشویق، و گاهی بر عاداتی متکی‌اند همه آن‌ها را تشویق می کنند نه تحسین. میدل مارچ داستان یک شهر است با همه ابعاد و مناسبات و احوالش.

این اثر دو جلد نوشته شده و قابل خرید می‌باشد.


مطالب مرتبط


همانطور که در ابتدای مطلب اشاره کردم این ده کتاب به انتخاب نویسندگان مطرح دنیا بوده و ممکن است سلیقه شما با این نویسنده‌ها متفاوت باشد. اما خالی از لطف نیست که بدانیم که مشهورترین نویسنده ها چه کتاب‌هایی را می‌پسندند.

در قسمت نظرات به ما بگویید آیا از این لیست بالا کتابی بوده که خوانده باشید و تجربه ای داشته باشید؟

آیا با نظر این نویسنده ها موافق هستید؟

اگر شما بودید چه کتابی را به این لیست اضافه می‌کردید؟


این مطلب توسط سمیه شیرعلی نوشته شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *