بهترین رمانهای عاشقانه

معرفی بهترین رمانهای عاشقانه

در این مطلب سعی داریم به معرفی بهترین رمانهای عاشقانه بپردازیم. اما چرا رمان عاشقانه؟

ژانر عاشقانه از ادبیات داستانی کهن تا رمان‌های امروزی همه کشورها را در بر گرفته است.

رمان‌های عاشقانه معمولاً در لیست پرفروش‌ترین داستان‌های ادبی قرار دارند و گفته میشود این سبک سالیانه بیش از یک میلیارد دلار فروش دارد و ۸۲ درصد از خوانندگان آن‌ها زنان هستند.

این دست از رمان‌ها، به دلیل نقش محوری عشق، افراد بسیاری را شیفته خود کرده ، اما ممکن است بعضی افراد آنها را داستان‌هایی کم‌عمق و قابل پیش‌بینی بدانند، ولی واقعیت این است که برای نوشتن رمان عاشقانه هم نیاز به زمان، تلاش و خلاقیت وجود دارد.

در ابتدا حساسیت نسبت به محتوای موجود در این رمان‌ها بسیار زیاد بود و ناشران برای چاپ آنها سانسورهای بسیاری روی این آثار انجام می‌دادند. اما به مرور زمان و  بخصوص با گسترش نقش اجتماعی زنان در جامعه چنین رمان‌هایی تکامل یافت و بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت.

این شما و این بهترین رمانهای عاشقانه:

 

۱-آناکارنینا

با توجه به اسم کتاب شاید فکر کنید تمام وقایع داستان باید درباره‌ی فردی بنام آناکارنینا باشد. اما درحقیقت این رمان فقط به زندگی آنا کارنینا اشاره ندارد و در آن به زندگی و افکار شخصیت‌های دیگر داستان نیز پرداخته شده ‌است.

گرچه لئو تولستوی این رمان عاشقانه را در قرن ۱۹ نوشته شده است، ولی در جامعه امروز هم، مردان و زنانی مشابه افراد این کتاب کم نیستند. به همین دلیل آنا کارنینا داستان ناآشنایی ندارد.

داستان از اینجا شروع می‌شود که زن و شوهری به نام‌های استپان و داریا با هم اختلافی خانوادگی دارند. آنا کارنینا، خواهر استپان، از سن پترزبورگ به خانه برادرش می‌آید تا اختلاف آن‌ها را حل کند. درآنجا با مردی مجرد آشنا می‌شود و رابطه‌ای بین آن دو شکل میگیرد.

مفاهیم اصلی که در این رمان به چشم‌می‌آید عبارتند از: دو رویی، حسادت، بی‌وفایی، خانواده، ازدواج، جامعه، عشق و ارتباط.

تولستوی سعی کرده تا حوادث دنیای واقعی زمان خود را در جریان داستان روایت کند و از این طریق کاستی‌‌های اجتماعی و سیاسی زمان خود را نمایان سازد. که از آن جمله می‌توان به نقش طبقه کشاورز در روسیه، تحولات در نظام آموزشی و حقوق زنان اشاره کرد. در واقع آناکارنینا، که از برترین رمانهای معروف عاشقانه است، بازتاب‌دهنده تفکرات و نظرات خود لئو تولستوی است.

در سال ۲۰۱۲ فیلمی با اقتباس از این اثر ساخته شد که بسیار موفق بود.

رمانهای معروف عاشقانه

”  خانواده های شاد همانند یکدیگرند، در حالی که هر خانواده غمگینی دلایل متفاوتی برای غمگین بودن دارند. “

 

۲-دکتر ژیواگو

.ژیواگو، دکتر عاشق پیشه، دلداده دو زن است. اودر زمان پرتلاطم انقلاب روسیه و جنگ داخلی، درگیر روابط احساسی و دلبستگی‌هایی میشود

درونمایه داستان در مورد زندگی مردی است که حوادث بیرونی از دسترس او خارج هستند و  مسیر زندگی‌اش را تغییر میدهند. تمامی این اتفاقات درهم آمیخته شده و عشقی خاص و افسانه‌ای را به نمایش میگذارد.

پاسترناک نوشتن این داستان را در سال۱۹۱۵  آغاز کرد و در سال ۱۹۵۶ به پایان رساند. محتوای کتاب با سیاست‌های رسمی شوروی در آن دوران در تضاد بود، به همین دلیل از چاپ آن در روسیه جلوگیری شد.

در سال ۲۰۰۵ با اقتباس از این کتاب و با همین نام، یک سریال از روی آن ساخته شد.

بهترین رمانهای عاشقانه

بنا به نظر خوانندگان، این کتاب از بهترین رمانهای عاشقانه به شمار می‌رود.

 

۳-دزیره

از زندگی شخصی ناپلئون بناپارت چقدر می‌دانید؟ معمولا اطلاع‌ داشتن از زندگی خصوصی افراد مشهور برای بیشتر مردم جذابیت دارد.  

داستان از آنجا شروع می شود که برادر ناپلئون در زمانی که او تنها یک سرباز ساده بود با خواهر دزیره ازدواج می‌کند. از آن پس دزیره و ناپلئون به هم دل می‌بندند و نامزد میشوند. بعد از دو سال ناپلئون نامزدی خود را به‌هم میزند و علی‌رغم قول و قرارهی خود، با دختر دیگری ازدواج می کند. پس از آن دزیره با ژنرال ژان باتیست ازدواج می کند. از اینجا داستان به سمت و سوی جذاب‌تری سوق داده می شود.

ماری سلینکو داستان را به‌صورت مجموعه‌ای از خاطرات، از زمان نوجوانی تا میان‌سالی دزیره از زبان خود او روایت میکند.

دزیره از رمانهای معروف عاشقانه است که نام آن حتی برای افرادی که آن‌را نخوانده‌اند هم آشناست.

این داستان عاشقانه برای کسانی که به تاریخ علاقه دارند بسیار جذاب خواهد بود. همچنین با دیدن اقتباس سینمایی این اثر بهتر میتوان حس و حال تاریخی آن را درک کرد.

دزیره در ایران برای نوجوانان هم ترجمه شده است.

رمان عاشقانه

” قلبم مالامال از عشق است و در سینه ام سنگینی می کند. تا به حال نمی دانستم که انسان می تواند عشق را هم در جسمش احساس کند. “

 

 

۴-جین ایر

شارلوت برونته خواهر امیلی و آن برونته بود، که آن‌ها نیز از بزرگ‌ترین نویسندگان کلاسیک جهان محسوب میشوند.

ادبیات کلاسیک پر از قهرمانان زن است. زنانی دلبربا و فریبنده، با خصوصیات برجسته که در روند داستان‌ها مورد توجه‌اند. اما قهرمان جین ایر جنس دیگری دارد. او دختری تنهاست که دست خالی برای زندگی می‌جنگد و تنها دارایی‌اش چند فامیل بداخلاق و تحصیلاتش است.

داستان زمانی آغاز می‌شود که جین پا به دنیای بیرون می‌گذارد تا با سرنوشتش روب‌رو شود.

این رمان علاوه‌بر درونمایه‌های اخلاقی دین مسیح، مسائل اجتماعی و اخلاقی مانند اختلاف طبقاتی و روابط جنسی را نیز بیان می‌کند. عده‌ای از منتقدان معتقدند شارلوت برونته در این اثر در معرفی فمینیسم هم موفق عمل کرده است.

جین ایر، که بدون شک یکی دیگر از رمانهای معروف عاشقانه است، برای نوجوانان هم ترجمه شده.

اولین اثر سینمایی بر اساس جین ایر فیلم صامتی به همین نام بود که سال ۱۹۱۰ ساخته شد و از آن زمان تا کنون بیشتر از ۲۰ فیلم سینمایی بر اساس آن ساخته شده است.

رمانهای عاشقانه

” اگر تمام‌ دنیا هم از تو بدشان بیاید‌ و تو را آدم بدی بدانند، تا وقتی که وجدانت تو را تأیید می‌کند و گناهکار نمی‌داند، تو بدون دوست نمی‌مانی. “

 

۵-چشمهایش

رمان چشم‌هایش اثر بزرگ علوی یکی از جریان سازترین و تاثیرگذارترین رمان های ایرانی است که نه تنها بر ادبیات بلکه برجامعه ایرانی و تحولات اجتماعی دهه پنجاه موثر بوده است.

نگارش این کتاب در سال ۱۳۳۱ باعث شد که علوی به یکباره در بین نویسندگان معاصر نامدار، زبانزد شود. با اینکه این کتاب در حدود ۷۰ سال پیش و فضای ادبی متفاوت با این دوران نوشته شده است، اما هنوز هم از بهترین رمانهای عاشقانه فارسی به شما میرود

او در این رمان عاشقانه، قطعات پراکنده‌ی یک ماجرا را کنار هم گذاشته و از آن طرحی کلی آفریده است که برحدس و گمان تکیه دارد.

داستان از زبان ناظم مدرسه‌ی استاد ماکان روایت می‌شود که شیفته‌ی تابلوی «چشمهایش» استاد شده‌ بود. او که به‌طرز غریبی حس می‌کرد رازی پشت چشم‌های نقاشی‌شده در تابلو وجود دارد، برای رمزگشایی این نقاشی، تصمیم می‌گیرد زنی را که سوژه‌ی تصویر شده بود، پیدا کند. داستان از همین تلاش برای گره‌گشایی آغاز می‌شود.

بسیاری از منتقدان، استاد ماکان را برداشتی از زندگی کمال‌الملک می‌دانند و بسیاری نیز او را به تقی ارانی، نویسنده‌ی چپ‌گرا، نسبت داده‌اند.

رمان عاشقانه ایرانی

 ” در چشم‌های من دقیق‌تر نگاه کن! جز تو هیچ چیزی در آن نیست. “

 

۶-عشق در زمان وبا

گابریل گارسیا مارکز که با  کتاب «صدسال تنهایی» در ذهن بسیاری افراد ماندگار شده است، بدون شک از بزرگترین نویسندگان آمریکای لاتین محسوب میشود. عشق در زمان وبا از بهترین رمانهای عاشقانه است که حضور عشق را همچون یک بیماری روایت می‌کند.

ماجرا با عشق سوزان فرمینا و فلورنتینو آغاز می‌شود. آن‌ها نامه‌های عاشقانه به‌هم می‌نویسند و رابطه‌شان به این شکل ادامه دارد. علیرغم خواسته‌ی پدر، فرمینا به رابطه‌اش با فلورنتینو ادامه میدهد. اما پس از مدتی در می‌یابد احساسش به فلورنتینو تنها شور و هیجان جوانی است و این رابطه هیچ سرنوشتی ندارد. درنتیجه رابطه‌اش را با فلورنتینو به هم می‌زند و تمام نامه‌های او را بازمی‌گرداند.

سپس فرمینا با دکتر اوربینو آشنا می‌شود و علی‌رغم بی‌علاقگیش با او ازدواج می‌کند. فلورنتینو ادعا میکند که همواره منتظر فرمینا خواهد ماند؛ هرچند بی‌قیدی اخلاقیش همچین اجازه‌ای به او نمی‌دهد. با این حال سرنوشت چیزهای عجیبی برای این دو رقم میزند.

داستان به‌صورت حلقه‌هایی تودرتو و جذاب ادامه پیدا می‌کند. شخصیت‌های اصلی، هرکدام داستان خود را نقل می‌کنند و راوی در فصول کتاب عوض می‌شود و این جذابیت بیشتر کتاب میشود.

بهترین رمانهای عاشقانه جهان

در حالی که دست خود را به روی سینه‌اش گذاشته بود، گفت:

خیلی خوب، مرا با تیر بزن، هیچ چیز باشکوه‌تر از مردن در راه عشق نیست

 

۷-رمان‌های عاشقانه جوجو مویِز

جوجو مویز از سال ۲۰۰۲ تابحال مشغول نوشتن رمانهای عاشقانه است. او یکی از چندین نویسنده‌ای است که دوبار برنده‌ی جایزه سال رمان عاشقانه توسط انجمن نوسندگان رمانهای عاشقانه شده است. مویز رمانتیک نویس است و به سبک نوشتاری عاشقانه‌اش معروف است. تقریبا همه ی داستان های او درباره ی افرادی است که درگیر احساسات عاطفی و عاشقانه‌ی خود هستند.

با وجود بیش از ۱۰ عنوان رمان، دو عاشقانه‌ی «من پیش از تو» و «من پس از تو» باعث شهرت بیشتر او شدند و به سرعت در صدر پرفروش‌ترین‌های نیویورک تایمز قرار گرفتند.

از نظر مویز عشق چیزی است که انسان را تحریک میکند تا خارق‌العاده‌ترین کارها را انجام دهد.

با نگا به آثار او متوجه میشویم که در اغلب داستان‌هایش، شخصیت اول زنانی هستند که روحی آسیب پذیر دارند و با مشکلاتی مواجه هستند. اما آنچه نجات بخش زندگی این زنان است، عشق و امیدی است که با وجود فرد دیگری به اوج خود می‌رسد.

«دختری که رهایش کردی»، «میوه‌ی خارجی»، «یک به علاوه یک»، «هنوز هم من»، «ماه عسل در پاریس» و «آخرین نامه‌ی معشوق»، از معروف‌ترین آثار ترجمه شده‌‌ی او در ایران هستند که فروش خوبی داشته‌اند.

یکی از دلایل پرفروش بودن کتابهای جوجو مویز، دست گذاشتن روی آدم‌هایی از جنس خودمان است. او به عنوان یک نویسنده آدم هایی را به عنوان شخصیت های خود انتخاب میکند که اگر خود ما نباشیم افراد دور و برمان هستند

بهترین رمانهای عاشقانه دنیا

«من پیش از تو» در ۲۸ کشور دنیا ترجمه شده است و براساس آن فیلمی با همین نام در سال ۲۰۱۶ ساخته شده است که مانند کتابش بسیار مورد توجه قرار گرفت.

 

۸-دفتر خاطرات

دفتر خاطرات، رمان عاشقانه‌ی معاصری است که در دوران قبل و بعد از جنگ رخ می‌دهد. نوآ و الی تابستان خوبی را با هم سپری می‌کنند، اما خانواده‌ی الی و شرایط اقتصادی اجتماعی آن دوران، مانع از به هم رسیدن این دو به هم میشود.

هرچند نوا تلاش می‌کند پس از جدایی، با الی ارتباط داشته باشد، اما نامه‌هایش بی‌پاسخ می‌ماند. عاقبت نوآ در آخرین نامه‌اش به عشق جاودان و نامیرایش اعتراف می‌کند.

این داستان توسط شخصیتی در عصر حاضر روایت می‌شود که برای زنی مبتلا به آلزایمر، کتاب می‌خواند.

برتربن رمانهای عاشقانه

دفتر خاطرات داستان جدال همیشگی جبر و اختیاری است که در طول تاریخ همواره ذهن انسان های حقیقت‌جو را به خود مشغول کرده است.

در سال ۲۰۰۴ فیلمی با اقتباس از همین کتاب ساخته شد.

 


دسته‌بندی مطالب مرتبط

قبلا در مطلب بهترین کتاب‌های جهان به معرفی بهترین کتاب‌های دنیا پرداخته‌ایم، اما در لیست زیر قصد داریم که به صورت دسته‌بندی شده بهترین رمان‌ها را بررسی کنیم:

بهترین‌های ایرانی

در این قسمت به معرفی بهترین رمان‌های ایرانی پرداخته‌ایم. بهترین‌هایی که شاید حتی یک بار هم که شده باید آن‌ها را بخوانید.

بهترین رمان‌های ایرانی

بهترین کتاب‌های ایرانی

بهترین رمان‌ها در موضوعات مختلف

در لیست زیر به معرفی رمان‌ها در موضوعات مختلف پرداخته‌ایم، اگر به هر یک از موضوعات زیر علاقه دارید با خواندن مطلب مربوط به آن می‌توانید به لیست پرباری از کتاب‌های مربوط به آن موضوع دست پیدا کنید:

جوانان از مخاطبان اصلی رمان‌ها

در مطلبی که قبلا در مورد رمان‌های مخصوص جوانان نوشته‌ایم می‌توانید رمان‌‌های مخصوص جوانان را پیدا کرده و آن‌ها را مطالعه کنید، در انتخاب این رمان‌ها سعی کرده‌ایم که بهترین‌ها را با توجه به نظر کارشناسان و منتقدان انتخاب کنیم:

بهترین رمان‌ها برای جوانان

جذاب‌ترین رمان‌ها برای نوجوانان پرشور

در مطلب زیر در مورد بهترین رمان‌های جهان که مناسب نوجوانان هستند صحبت کرده‌ایم، همچنین با توجه به لیست کاملی که در انتهای مطلب زیر قرار دارد می‌توانید متناسب با سن و ویژگی کتاب، بهترین انتخاب را داشته باشید:

بهترین کتاب‌ها برای نوجوانان

 

مطالب دیگر مرتبط به کتابخوانی

کتابی که با خواندن آن‌ها عاشق کتاب‌ها می‌شوید (معرفی کتاب برای شروع کتابخوانی)

چگونه کتاب‌خوان شویم و کتاب خوان باقی بمانیم؟

بهترین کتابها برای دختران نوجوان

بهترین داستانهای کوتاه ایرانی

بهترین نمایشنامه‌های جهان

بهترین کتابها بر اساس دسته‌بندی موضوعی

بهترین کتابهای خودشناسی – ۷ کتاب برای شناخت علاقه، استعداد و رسالت فردی

بهترین کتابهای توسعه فردی، ۷ کتابی که برای رشد فردی به آنها نیاز دارید

بهترین کتابهای روانشناسی، ۱۰ کتاب روانشناسی که زندگی شما را تغییر می‌دهند


بهترین رمانهای عاشقانه از نظر شما کدام رمان‌ها هستند؟

با رمان‌ها و نویسندگام پیشنهادی ما آشنا شدید.

حالا نظرتان را در مورد جذاب‌ترین رمانهای عاشقانه، در قالب کامنت با ما درمیان بگذارید.


نوشته شده توسط صنم شاهی

دیدگاه ها

  1. تقی

    شاید ورود به زندگی خصوصی یک زوج و آشنا شدن با سبک زندگی عاشقانه آنها فقط با خواندن کتاب‌ها مقدور باشد. کتاب «قصه دلبری» از جمله این کتاب هاست. خواندن این کتاب هیجانی به همراه دارد که می‌توانیم مدتی کوتاه با آن همراه شویم و نوعی متفاوت از زندگی را با خواندن داستان های عاشقانه آن دو تجربه کنیم.

    در این کتاب، با شکل گیری یک زندگی عاشقانه آشنا می‌شویم. زندگی عاشقانه ای که با بالا و پایین روزگار گره می خورد؛ اما این سختی ها باعث کم‌رنگ‌شدن عشق آنها نمی‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *