۳۰ کتاب برای کودکان تا زندگی بهتری را تجربه کنند

کتاب آموزش مهارت های زندگی به کودکان

حتماً این ضرب‌المثل «خشت اول گر نهد معمار کج، تا ثریا می‌رود دیوار کج» را شنیده‌اید. اگر می‌خواهید دیوار فکری و روانی کودکانتان در آینده کج نباشد باید از سنین پایین به فکر چاره باشید.

قطعاً شما راهکارهای خودتان را به کار گرفته اید اما راهکار این مطلب معرفی کتاب مهارت های زندگی برای کودکان است، البته قطعاً کتاب مثل چوب جادوئیِ جادوگران نیست که اگر بدن کودکتان را لمس کند او را از این رو به آن رو کند ولی بهتر از من می‌دانید دوستی بهتر از کتاب نمی‌تواند روشن کننده‌ی راه پر پیچ و خم زندگی کودکانتان باشد.

در این مطلب سعی شده است معرفی کتاب مهارت های زندگی برای کودکان صورت بگیرد تا شما با آسودگی حداقل یک کتاب خوب از این تعداد کتاب را انتخاب کنید.

ده مهارت که بهتر است هر فرد در زندگی شخصی داشته باشد به همت سازمان بهداشت جهانی معرفی شد، که در این مطلب، کتاب‌هایی که این ده عنوان را به نوعی پوشش می‌دهند معرفی می شوند.

مهارت همدلی و تفکر خلاق جداگانه به تفصیل ارائه شده است.

 نکته ای که باید اشاره کنم این است که مقابله با فشار عصبی و مدیریت هیجان را در یک دسته قرار دادم زیرا از نظر من دو مهارت بسیار بهم شبیه و در هم تندیده هستند.

 

مهارت خودآگاهی

۱_ کتاب ۵۰۱ نکته مهم برای تقویت اعتماد به نفس کودک

کتاب 501 نکته مهم برای تقویت اعتماد به نفس کودک

برای شروع به نظرم اول باید از والدین شروع کنیم و نکاتی را به آن‌ها یادآوری کنیم که این کتاب با حجم کم زمان زیادی از شما که مشغله کاری بی‌شماری دارید، مناسب است. این کتاب همانطور که از اسمش پیدا است یکسری نکات یک یا دو جمله‌ای را به والدین یادآوری می کند که به تقویت اعتماد به نفس کودکان کمک خواهد کرد و از تعداد صفحات کتاب ۵۰۱ نکته مهم برای تقویت اعتماد به نفس کودک نیز کاملاً مشخص است که به تفصیل مطالب توضیح داده نشده است.

نکاتی که در این کتاب آورده شده است به این شرح است :

  • اگر فرزندتان شما را به بازی دعوت کرد تمام حواستان را جمع آن بکنید.
  • هیچوقت از گفتن جمله‌ی دوستت دارم به فرزندتان دریغ نکنید.
  • در بیرون از منزل با فرزندتان وقت بگذرانید.
  • نقاشی‌هایش را جلوی چشم قرار دهید.
  • همیشه به فکر چی میشد اگر… یا ای کاش می‌شد … نکنید
  • و…

رابرت دی رمزی این کتاب آموزش مهارت های زندگی به کودکان را برای والدین به رشته‌ی تحریر در آورده است تا فقط یادآوری باشد برای آن‌ها که این نکات را جدی بگیرند.

برای تهیه کتاب ۵۰۱ نکته مهم برای تقویت اعتماد به نفس کودک از دیجیکالا:

 

۲- کتاب ۹۴ روش کاربردی برای بهبود عزت نفس کودکان

کتاب 94 روش کاربردی برای بهبود عزت نفس کودکان

اگر ر جستجویی کتابی هستید که توسط روانشناسان تربیتی و مشاوران کودک نگاشته شده باشد و با فرهنگ ایرانی آشنا باشند، این کتاب تالیفی که توسط سعید متولی، سمیه صالحی و مریم غلامپور نوشته شده است. تعداد نویسندگان به نحوی نقاط ضعف‌ها را پوشش خواهد داد. این کتاب مهارتهای زندگی کودکان در واقع برای پدران و مادران نوشته شده است تا با مطالعه‌ی آن به فرزندانتان یادآوری کنید که چه موجودات فوق‌العاده ای هستند.

برای تهیه کتاب ۹۴ روش کاربردی برای بهبود عزت نفس کودکان از دیجیکالا:

 

مجموعه کتاب‌های پانچلو

دهکده ومی‌کی‌ها با آدم کوچولوهایی که توسط ایلای نجار ساخته شده، پر شده است. این مجموعه داستان روایتگر زندگی پانچلو در این دهکده است.

این مجموعه کتابهای مهارتهای زندگی کودکان که توسط مکس لوکیدو برای رده سنی ۷ سال به بالا نوشته شده است. این داستان شباهت‌هایی با داستان پینوکیو دارد اما در بستری کاملاً متفاوتی است.

کودکان را با مفاهیم والای انسانی، اعتماد به نفس و خودآگاهی آشنا خواهد کرد.

کتاب «تو بینظیری» از این مجموعه در مطالب پیشین سایت معرفی شده است که من در اینجا از معرفی این کتاب مهارتهای زندگی کودکان خودداری می کنم و شما را دعوت می کنم. 

 

۳- کتاب ای کاش بینی من هم سبز بود

کتاب ای کاش بینی من هم سبز بود-کتاب مهارتهای زندگی کودکان

پذیرفتن تفاوت‌ها ظاهری و فردی در نهایت باعث ایجاد اعتماد به نفس می‌شود که این اثر سعی در فهماندن این موضوع بسیار مهم و شایع به کودکان را دارد.

پانچلو و لوسیا از پنجره کارگاه ایلای ومی‌کی ها را می دیدند که در صفی منتظر بودن تا بینیشان سبز رنگ شود. پانچلو با اینکه معتقد بود این کار بسیار احمقانه است و فکر می‌کرد آن‌ها با این کار باهوش تر و قوی تر نمی شوند، اما وسوسه شد تا از نزدیک یک بینی سبز را ببیند و این شروع ماجرای این کتاب است.

برای تهیه کتاب ای کاش بینی من هم سبز بود از دیجیکالا:

 

۴- کتاب بهتر از همه

کتاب بهتر از همه-کتاب مهارتهای زندگی کودکان

روزی در شهر ومی‌کی‌ها خانم رُز مشهور که از بهترین درختان اصیل ساخته شده بود، قدم می‌گذارد تا اعضای باشگاه عالی را انتخاب کند. این شرایط باعث شد پانچلو احساس حقارت کند اما باز هم مثل همیشه ایلای نجار به دادش می رسد و او را به یاد ویژگی های بی‌نظیری که دارد می‌اندازد.

به راستی اگر فرزندانمان را با چنین کتابهای مهارتهای زندگی کودکان آشنا کنیم علاوه بر اینکه باعث می‌شویم دچار خودکم بینی نشوند، موجب می شویم از حسادت هم فاصله بگیرند و از فشارهایی که شبکه‌های اجتماعی ممکن است برای آن‌ها ایجاد کنند نیز فاصله بگیرند.

برای تهیه کتاب بهتر از همه از دیجیکالا:

 

۵- کتاب تو برای من عزیزترینی

کتاب تو برای من عزیزترینی--کتاب مهارتهای زندگی کودکان

در این قصه از کتاب آموزش مهارت های زندگی به کودکان به موضوع مد می‌پردازد و به موجی که هر مد می تواند ایجاد کند، اشاره می‌شود. پانچلو با دردسر جدیدی روبه‌رو شده است زیرا تاک جعبه‌ای بسیار زیبا خوش رنگ و لعاب که پر از توپ بود، داشت و به آن حسابی می‌نازید. این‌ جعبه باعث شد ولوله‌ای در دهکده به راه بیفتد و هر کس تمایل داشت توپ بیشتری بخرد تا از دیگری بهتر باشد. پانچلو هم گرفتار این ماجرای توپ خریدن شد تا اینکه دوباره ایلای به او یادآوری کرد که تو را همانگونه که هستی دوست دارم چون تو را با عشق ساخته ام و معنای زندگی تو با تعداد توپ‌هایی است که داری، سنجیده نمی‌شود.

برای تهیه تو برای من عزیزترینی از دیجیکالا:

 

۶- کتاب هدیه‌ی مخصوص تو

کتاب هدیه مخصوص تو-کتاب مهارتهای زندگی کودکان

پانجلو یک هدیه قرمز رنگ گرفته است. یک چکش بود. همه‌ی اهالی ومی‌کی یک هدیه مخصوص خودشان داشتند یکی وسایل خیاطی هدیه گرفته بود دیگری قلمو و رنگ، یکی ساز و … . هدیه‌ها کاملاً مطابق علایق و استعدادهای اهالی بودند.

این قسمت از مجموعه داستان کتاب مهارتهای زندگی کودکان به موضوع کشف استعداد و کمک به دیگران است.

برای تهیه هدیه‌ی مخصوص تو از دیجیکالا:

 

هنر نه گفتن

برکسی پوشیده نیست این مهارت چه کمکی به فرزندتان در آینده‌ی نه چندان دور خواهد کرد. راه‌های بیشماری برای تقویت این مهارت وجود دارد که در این مطلب به کتاب آموزش مهارت های زندگی به کودکان پرداخته شده است.

۷- کتاب کار مهارت های زندگی پیش دبستانی

اگر کتاب آموزش مهارت های زندگی به کودکان را می‌خواهید که بسیار کاربردی باشد و بتوانید بعد از مطالعه به همراه فرزندتان در مورد آن ساعتی گفت‌وگو کنید این کتاب نوشته ثنا حسین‌پور مناسب شما خواهد بود.

در کتاب سینا و نینا قرار است تا مهارت‌های مثل نه گفتن، آداب معاشرت، دوستی و همکاری و … را به یک خرس آموزش دهند.

برای تهیه کتاب کار مهارت های زندگی پیش دبستانی از دیجیکالا:

 

۸-کتاب گاهی به دیوارها بخند

کتاب گاهی به دیوارها بخند--کتاب مهارتهای زندگی کودکان

دو روستا همیشه در حال جنگ و اختلاف بر سر باران، آفتاب، پرنده‌ها و … هستند اما بچه‌های این دو روستا دوست دارند با هم بازی کنند ولی هر روز دیوار بین این دوروستا با بالا گرفتن اختلافات بلندتر می‌شود. این قصه قدرت نه گفتن در برابر شرایط سخت را به کودکان به خوبی آموزش خواهد داد.

این کتاب مهارتهای زندگی کودکان اثر سید علی شجاعی برای ۹ تا ۱۱ سال نوشته شده است. از این نویسنده کتاب‌های بسیار خوب «هیچ طوفانی راهش را عوض نمی‌کند»، «شاید دیگران از آسمان می‌آید» و «اگر آدم برفی‌ها آب نشوند» (این کتاب به چند زبان ترجمه شده است و برنده جایزه‌ای از کشور آلمان شده است و به لیست کتاب‌های کمک آموزشی این کشور اضافه شده است) چاپ شده است.

برای تهیه کتاب گاهی به دیوارها بخند از دیجیکالا:

 

حریم شخصی

این بخش از مهارت خودآگاهی یکی از حساس ترین و مهم‌ترین بخش‌هایی است که باید به کودکان معصومتان آموزش دهید. هیچگونه اهمال کاری در این امر حیاتی پذیرفته نیست. در این بخش به معرفی کتاب مهارت های زندگی برای کودکان در ضمینه حریم شخصی و تربیت جنسی پرداخته خواهد شد.

 

۹- کتاب تربیت جنسی کودکان

کتاب تربیت جنسی کودکان

قبل از این مسئله حساس اما کاملاً طبیعی که گاهی خانواده ها از جواب به کودکان باز می ماند، بهتر است از یک کتاب که با شعر، قصه و بازی اطلاعات ارزشمندی را به کودک منتقل می کند، استفاده کنید. این کتاب اثر رگینا فینکه برای والدین نوشته شده است. بخش از نگرانی والدین برای پاسخ به فرزندانشان توسط این کتاب رفع شده است.

برای تهیه کتاب تربیت جنسی کودکان از دیجیکالا:

 

۱۰- کتاب تربیت جنسی کودکان از تولد تا ۹ سالگی

کتاب تربیت جنسی کودکان از تولد تا 9 سالگی

این کتاب توسط فاران حسامی مطابق فرهنگ ایران برای والدین و مربیان نوشته شده است. تربیت جنسی، راه‌های پیشگیری از سواستفاده جنسی، مبانی رشد ذهنی و جنسی کودک و بسیاری نکات کاربردی دیگر در ۸ فصل این کتاب جای گرفته است.

لازم به ذکر است که این کتاب به طور مستقیم کتاب آموزش مهارت های زندگی به کودکان نیست و مخصوص والدین نوشته شده است، اما شما بهتر می دانید در تربیت جنسی فرزندان و خود مراقبتی، قبل از کودکان، نیازمند آگاهی والدین هستیم.

این لینک اطلاعاتی در مورد آنچه که در مورد جلوگیری از سو استفاده جنسی کودکان باید بدانیم، ارائه داده است.

کانال اینستاگرام قایم‌باشک و کانال تلگرامیشان نیز اطلاعات مفیدی درباره‌ی این موضوع بسیار حساس در اختیارتان قرار خواهد داد.

برای تهیه کتاب تربیت جنسی کودکان از تولد تا ۹ سالگی از دیجیکالا:

 

۱۱- کتاب بدن من مال منه!

کتاب بدن من مال منه-کتاب مهارتهای زندگی کودکان

اثر موسسه پروفامیلیا است و جز کتاب مهارتهای زندگی کودکان محسوب می شود. برای گروه سنی ۷ تا ۹ سال مناسب می‌باشد. مواردی را به کودک یادآوری می کند که حق دارد از دیگران بخواهد که انجام ندهند مانند بدون اجازه قلقلک دادن یا لمس بدن.

برای تهیه کتاب بدن من مال منه از دیجیکالا:

 

۱۲-کتاب بدن تو مال خودته

کتاب بدن تو مال خودته-کتاب مهارتهای زندگی کودکان

این کتاب مانند اثر قبلی از انتشارات نردبان است و نویسنده اثر کورنیلیا اسپل‌من می‌باشد و کتاب مهارتهای زندگی کودکان مناسب گروه سنی ۷ تا ۱۳ سال را به رشته تحریر درآورده است. حرف اصلی کتاب درمورد حقوق کودک در قبال بدن خودشان است. کودک حق دارد که اجازه ندهد حتی اطرافیان و نزدیکانش او را بغل کنند. حق دارد اجازه لمس بدنش را به دیگران ندهد. کتاب این حقوق را به کودک آموزش خواهد داد.

برای تهیه کتاب بدن تو مال خودته از دیجیکالا:

 

۱۳- کتاب فاصله‌ات را با من حفظ کن!

کتاب فاصله‌ات را با من حفظ کن-کتاب مهارتهای زندگی کودکان

کتاب آموزش مهارت های زندگی به کودکان اثر جولیا کوک انتشارات نردبان است. لویس قصه عاشق فضانوردی و بیگانه با فضای شخصی بود یک تناقض کامل فضایی در این دختر کوچک به چشم می‌خورد!

مجموعه کتاب های جولیا با ۳۰ عنوان کتاب مختلف سعی در کمک به پیشرفت و رشد اجتماعی و فردی کودکان دارد و این کتاب مناسب کودک ۷ تا ۹ سال است. کودکان با این کتاب معنی و مفهوم حریم شخصی را می‌فهمند و اهمیت آن را همراه با لوییس درک خواهند کرد.

برای تهیه کتاب فاصله‌ات را با من حفظ کن از دیجیکالا:

 

۱۴- کتاب تپلی به بدنم دست نزن

کتاب تپلی به بدنم دست نزن-کتاب مهارتهای زندگی کودکان

آموزش مسائل جنسی کلاً سخت است حالا برای کودکان زیر ۶ سال سخت تر هم خواهد بود. این کتاب آموزش مهارت های زندگی به کودکان اثر گروه نویسندگان، سعی دارد این مفاهیم را برای کودکان آسان کند.

داستان از این قرار است که تپلی و کپلی دو خرس خواهر برادر هستند که از مامان در مورد نقاط خصوصی بدنشان سوال می کنند.

برای تهیه کتاب تپلی به بدنم دست نزن از دیجیکالا:

 

مهارت همدلی

همانطور که قبلاً نیز اشاره کردم کتاب‌های مربوط به این بخش در مطلب دیگری منتشر شده است، اما لازم دیدم در مورد مهارت همدلی باز هم صحبت مختصری داشته باشم.

همدلی به طور کلی به معنی درک کردن دیگران در هر شرایطی است. اولین چیزی که در همدلی باید سر لوحه ذهن همه‌ی ما قرار بگیرد، قضاوت نکردن می‌باشد. واقعاً مهارت سختی است اگر می‌خواهید فرزندانتان بدور از کلیشه‌های موجود و با قلبی بدور از تفکر منفی نسبت به سایرین بزرگ شوند، علاوه بر راهکارهایی که خودتان دارید کتاب آموزش مهارت های زندگی به کودکان هم می‌تواند کمک کننده باشد.

 

۱۵-کتاب گرگوشک گرگ ‌کوچولو‌ در ‌خانواده ی خرگوش‌ ها

کتاب گرگوشک گرگ کوچولو در خانواده‌ی خرگوش‌ها-کتاب مهارتهای زندگی کودکان

گرگ این کتاب اثر ایمن دایکمن برخلاف گرگ‌های دیگر در یک خانواده خرگوشی قرار است بزرگ شود اما خرگوشی کوچولو اصلاً حس خوبی به این قضیه ندارد، در طول کتاب مهارتهای زندگی کودکان که مناسب گروه سنی کمتر از ۷ سال می‌باشد بلاخره خرگوش قصه گرگ را به عنوان برادر خود می‌پذیرد.

این داستان با اینکه قصه‌ی قضاوت نکردن و اهمیت خانواده را به خوبی بیان می‌کند اما عیب بزرگی که در آن نهفته است این است که باعث می‌شود در ناخودآگاه کودک این قضیه متبادر شود که همه‌ی انسان‌های بدجنس قطعاً خوب هستند و ممکن است که آن‌ها اشتباه کنند، اما اصلاً اینطور نیست این که فرزندتان به دیگران به راحتی اعتماد کند واقعاً دلهره آور است. این هنر شما والدین گرامی است که خط باریک قضاوت نکردن و اعتماد بیجا را برای فرزندتان تشریح کنید و به درستی که عجب کار سختی در پیش دارید!

برای تهیه کتاب گرگوشک گرگ ‌کوچولو‌ در ‌خانواده ی خرگوش‌ هااز دیجیکالا:

 

مهارت روابط بین فردی

باید بتوانیم دوستی پایداری داشته باشیم و دوستی های ناسالم را خاتمه بدهیم. این مهارت را با کتابهای مهارتهای زندگی کودکان هم می‌توان در ذهن نهادینه کرد.

 

۱۶- کتاب با هم بودن را یاد بگیریم

کتاب با هم بودن را یاد بگیریم-کتاب مهارتهای زندگی کودکان

کودکتان در دوست ‌پیدا کردن دچار مشکل است یا دچار استرس می‌شود پس کتاب مهارتهای زندگی کودکان اثر چری جی. مینرز که مناسب کودکان ۷ تا ۱۱ سال است، کمک قابل توجهی به آن‌ها خواهد کرد. این مجموعه ۱۰ جلدی با موضوعات مختلف است. کتاب با هم بودن را یاد بگیرم در واقع به مبحث شریک شدن پرداخته است و با صفحه‌های بزرگ و پر از رنگ کودکان پای این کتاب میخکوب خواهند شد. ضمناً هر چند صفحه یکبار در این کتاب نکاتی به والدین گوشزد می‌شود تا با اجرای آن کودکان به صورت عملی شریک شدن را تمرین کنند، پس با تهیه این کتاب با یک تیر دو نشان زده‌اید.

کتاب آموزش مهارت های زندگی به کودکان از این مجموعه شامل موارد پایین می‌باشد:

برای تهیه کتاب با هم بودن را یاد بگیریم از دیجیکالا:

 

۱۷- کتاب سطل مهربانی

کتاب سطل مهربانی-کتاب مهارتهای زندگی کودکان

با دیدن اسم کتاب به یاد دیوار مهربانی خودمان افتادم والبته مضمون این داستان نیز شباهت‌هایی با آن قضیه دارد. فیلیکس در اتفاق عجیب بالای سرش یک سطل آب ظاهر می‌شود که با اتفاقات ناخوشایندی که در طول روز به وجود می‌آید آب سطل کم می‌شود. فلیکس فهمید با خوشحالی افراد دیگر خودش هم شاد خواهد شد و سطل آب نیز پر و پر تر می‌شود. تام راث با این کتاب مهارتهای زندگی کودکان برای سن ۹ تا ۱۴ سال سعی دارد زندگی جمعی و توجه به شادی جمعی و تاثیر آن را بر روی افراد جامعه عنوان کند.

برای تهیه کتاب سطل مهربانی از دیجیکالا:

 

۱۸- کتاب اجازه هست؟

کتاب اجازه هست-کتاب مهارتهای زندگی کودکان

در دنیا اردک‌ها هم تنهایی آزردهنده است. مثل هر موجود دیگری، اردک این قصه تصمیم می‌گیرد با لباس‌های مبدل وارد باشگاه شیر، مار، فیل و … شود اما هر بار می‌فهمند و از باشگاه بیرونش می‌کنند. کتاب مهارتهای زندگی کودکان اثر جان کلی و ترجمه رضی هیرمندی است. ماجراهای این قصه سعی دارد به کودکان ۷ تا ۹ سال بیاموزد که خود را دوست بدارند و برای پذیرفته شدن احتیاج نیست تغییرات عجیب و غریبی ایجاد کنند.

برای تهیه کتاب اجازه هست؟ از دیجیکالا:

 

مهارت ارتباط موثر

مهارت ارتباط موثر به ما یادآوری می کند حتی اگر عواطف منفی بین افراد وجود داشته باشد اما باید ارتباط رضایت بخش و تاثیرگذار بین آن‌ها شکل بگیرد. تقویت این مهارت به ما آموزش می دهد که احساسات و نیازهای دیگران را درک کنیم.

کودکان برای ایجاد این مهارت باید ابتدا احساسات و عواطفشان (غم، شادی، عصبانی، خوشحال، ناراحتی، نگرانی، نفرت، غرور، احساس شعف، ترس و نگرانی) را به روشنی بشناسند و بعد بدانند که با چه حسی درگیر هستند تا ارتباط موثری با دوستانشان و والدین پیدا کنند. باید یادآوری کرد ارتباط موثر یک رفتار دوسویه است.

در این بخش به معرفی کتاب مهارت های زندگی برای کودکان می‌پردازیم که یکی از بهترین مجموعه‌هایی است که در ایران به چاپ رسیده است و به زیباترین شکل ممکن در ۱۲ جلد احساسات مختلف را برای کودکان شرح داده است.

 

۱۹-کتاب احساس های تو، من خوش‌حالم

کتاب احساس های تو من خوش حالم-کتاب مهارتهای زندگی کودکان

توسط برایان موزس برای کودکان کمتراز ۱۱ سال با نثری روان و تصاویری جذاب نوشته شده است و به دست انتشارات قدیانی چاپ شده است. دانشنامه رشد آموزش و پرورش آن را در لیست کتاب‌های مناسب آموزش به کودکان قرار داده است.

برای تهیه کتاب احساس های تو، من خوش‌حالم از دیجیکالا:

 

۲۰- کتاب احساس های تو، من غمگینم

کتاب احساس های تو من غمگینم-کتاب مهارتهای زندگی کودکان

کتاب آموزش مهارت های زندگی به کودکان اثر برایان موزس و انتشارات قدیانی می‌باشد. کودکان تفاوت احساس غم، نگرانی و عصبانیت را نمی‌دانند که این نوع کتاب‌ها و راهنمایی والدین به آن‌ها در شناخت خود کمک ویژه‌ای می‌کند.

برای تهیه کتاب احساس های تو، من غمگینم از دیجیکالا:

 

این مجموع ۱۲ جلدی کتابهای مهارتهای زندگی کودکان توسط لینک‌های زیر در دیجیکالا قابل دسترس هستند:

کتاب‌های احساس تو، من حسودم

کتاب‌های احساس تو، من نگرانم

کتاب‌های احساس تو، به حق خودم نمی‌رسم

کتاب‌های احساس تو، من بی‌حوصله‌ام

کتاب‌های احساس تو، من تنهایم

کتاب‌های احساس تو، من ترسویم

کتاب‌های احساس تو، من عصبانیم

 

۲۱- کتاب گوسفندی که عصبانی بود خیلی عصبانی

کتاب گوسفندی که عصبانی بود خیلی عصبانی-کتاب مهارتهای زندگی کودکان

حتماً شنیده‌اید که می‌گویند «شیر، شیر است حتی اگر پیر شود»، قضیه انتشارات کانون پرورش فکری هم مصداق بارز این اصطلاح است. با وجود اینکه در این سال‌ها از روزهای اوجش فاصله گرفته است اما هر بار که اسم این انتشارات آورده می‌شود یاد بسیاری از کتابهای مهارتهای زندگی کودکان خوب می‌افتیم و بی درنگ مایل هستیم کتاب‌های کانون را تهیه کنیم.

این کتاب نوشته‌ی ژوزف تئوبالد برای انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و مناسب کودکان ۵ تا ۷ سال می‌باشد.

جالب است بدانید حق کپی رایت این محصول رعایت شده است و یکی از پرمخاطب‌ترین کتاب‌های کانون می‌باشد. کتاب ماجرای گوسفندی را روایت می‌کند که وقتی  عصبانی است افسار گسیخته می‌شود. گُل‌ها را لگد می‌کند، اردک‌ها و گاو‌های بیچاره را اذیت می‌کند. داستان خوبی برای کودکان است تا ببینند از نگاه افراد دیگر عصبانیت چه شکلی است.

برای تهیه کتاب گوسفندی که عصبانی بود خیلی عصبانی از دیجیکالا:

 

مهارت مقابله با فشار استرس‌ و کنترل هیجان‌

این مهارت موجب می‌شود کودک هیجانات مثبت و منفی را در خود تشخیص و واکنش مناسبی از خود بروز دهد .باید عامل به وجود آمدن خشم را در کودک پیدا کرد و بعد در جهت رفع آنتلاش کرد مثلا در مدرسه با قلدری بزرگترها روبه‌رو شده است یا از اینکه مورد قبول دوستانش واقع نشود دچار نگرانی و تنش شده است و هزاران مثال دیگر که می‌توان اشاره کرد.

در این اینجا به خوبی با روش‌های مقابله با تنش عصبی و اضطراب کودکان آشنا می‌شوید.

با اینکه کتابهای مهارتهای زندگی کودکان راه حل کاملی نیستند اما برای شروع انتخاب مناسبی خواهند بود.

 

۲۲- کتاب رهایی از استرس؛ راهنمایی برای کاهش استرس در کودکان

کتاب رهایی از استرس راهنمایی برای کاهش استرس در کودکان-کتاب مهارتهای زندگی کودکان

این موضوع کمال طلبی والدین یکی از مواردی است که به کودکان استرسی ناخواسته را وارد می کند و در این کتاب به کودکان برای مدیریت این دست استرس‌ها راهکار ارائه می‌شود. تصاویر زیبا و نثر ساده ویژگی خوب این کتاب می‌باشد 

برای تهیه کتاب رهایی از استرس؛ راهنمایی برای کاهش استرس در کودکان از دیجیکالا:

 

ما آگاهیم (ما حریف عصبانیتمان می شویم! استرس به سراغ بچه‌ها هم می‌آید!)، کتاب مناسب دیگری برای کاهش استرس‌ها و عصبانیت کودکان ۷ تا ۱۰ ساله خواهد شد.

 

۲۳- کتاب پاستیل‌ ضد قلدری

کتاب پاستیل ضد قلدری-کتاب مهارتهای زندگی کودکان

اگر تمایل دارید فرزندتان با مطالعه یک کتاب مهارتهای زندگی کودکان بتواند جلوی قلدرها بایستد به نظرم این کتاب نوشته‌ی جولیا کوک با سابقه، عالی است. کتاب مناسب سن ۹ تا ۱۱ ساله می‌باشد.

ماجرا از این قرار است که در مدرسه،‌ دختری به نام بوبت قلدری می‌کرد و حسابی بچه‌های مدرسه از دست او کلافه بودند تا این‌که یکی از بچه‌ها این موضوع را با مادرش درمیان گذاشت و راه حل عالی از مادرش شنید.

به طور کلی با مطالعه این کتاب متوجه اهمیت صحبت کودکان با والدین و درمیان گذاشتن مشکلاتشان می‌شویم.

برای تهیه کتاب پاستیل‌ ضد قلدری از دیجیکالا:

 

مهارت حل مسئله

اتفاقات فراوانی ممکن است برای کودکان به وجود بیاید اما اگر مهارت حل مسئله داشته باشند می توانند یکی پس از دیگر مشکلات را پشت سر بگذارند.

۲۴- کتاب مهارت هایی برای زندگی، کجا کمک بگیرم

کتاب مهارتهایی برای زندگی کجا کمک بگیرم-کتاب مهارتهای زندگی کودکان

در معرفی کتابی که در بخش قبلی آورده شد به لزوم کمک فرزندان از والدین به صورت مختصر توضیح داده شد و این کتاب مهارتهای زندگی کودکان اثر مریم اسلامی به صورت شعر به این موضوع مهم اشاره می‌شود. کودک ۹ تا ۱۱ ساله با این اشعار اهمیت کمک گرفتن را درک می‌کند. این مجموعه شعر، ۱۲ جلد کتاب دارد.

برای تهیه کتاب مهارت هایی برای زندگی، کجا کمک بگیرم از دیجیکالا:

 

۲۵- کتاب همکاری در یک روز شیری: حل مسئله کار گروهی

کتاب همکاری در یک روز شیری حل مسئله کار گروهی-کتاب مهارتهای زندگی کودکان

یک روز بارانی که از زنگ تفریح و از زنگ ورزش خبری نیست، پویان و همکلاسی‌هایش باید به پیشنهاد معلمشان کاردستی درست کنند و این سرآغاز داستان کار گروهی و حل مشکلات است.

این کتاب مهارتهای زندگی کودکان مناسب ۷ تا ۹ سال اثر بدری مشهدی می‌باشد.

تهیه کتاب همکاری در یک روز شیری: حل مسئله کار گروهی از دیجیکالا:

 

۲۶- کتاب لبخند گم ‌شده

کتاب لبحند گم شده-کتاب مهارتهای زندگی کودکان

چی بدتر از گم شدن عزیزترین چیزی که داری یعنی لبخند زیبایت! سوفی دست از تلاش برای پیدا کردن دزد لبخندش بر نمی دارد.

تلاش با حل مسئله رابطه‌ی تنگانگی دارد که دراین کتاب مهارتهای زندگی کودکان اثر تیئری روبرشت

به این موضوع پرداخته شده است و مناسب سن ۷ تا ۹ سال می‌باشد.

برای تهیه کتاب لبخند گم ‌شده از دیجیکالا:

 

۲۷- کتاب چگونه شیر باشیم؟

کتاب چگونه شیر باشیم-کتاب مهارتهای زندگی کودکان

در این داستان به صورت غیر مستقیم مهارت حل مسئله را از زبان یک شیر به نام لئوناردو و یک اردک با نام ماریان، به بچه‌ها بیاموزید. لئوناردو یک شیر احساساتی و شاعر است و با اردکی دوست می‌شود و این اول ماجراهای لئوناردو است تا به دیگر شیرها ثابت کندکه درنده نیست و نمی‌خواهد اردک را بخورد!

کتاب چگونه شیر باشیم؟ توسط اد ویر تالیف شده و توسط مترجم به نام کشورمان رضی هیرمندی ترجمه شده است. مناسب کودکان ۳ تا ۶ سال می‌باشد. این کتاب جوایزه معتبری را در سال ۲۰۱۹ برنده شده است.

برای تهیه کتاب چگونه شیر باشیم؟ از دیجیکالا:

 

مهارت تصمیم گیری

 

۲۸- کتاب تامی الاغه و دوستانش، باید تصمیم بگیری کامیل

کتاب تامی الاغه و دوستانش باید تصمیم بگیری کامیل-کتاب مهارتهای زندگی کودکان

یک کتاب مهارتهای زندگی کودکان دیگر که با کامیل همراه می‌شود تا تصمیماتی بگیرد و انتخاب‌هایی انجام دهد و به کودکان کوچکتر از ۹ سال بیاموزد که اگر تصمیم اشتباهی بگیری هم می‌توانی آن را تغییر دهد. این مجموعه ای اثر استوارت جی مورفی است و در کتابنامه دوره آموزش ابتدایی رشد به این کتاب اشاره شده است.

برای تهیه کتاب تامی الاغه و دوستانش باید تصمیم بگیری کامیل از دیجیکالا:

 

۲۹- کتاب درست و نادرست

کتاب درست و نادرست-کتاب آموزش مهارت های زندگی به کودکان

کودکان درست و غلط را متوجه نمی‌شوند در این کتاب آموزش مهارت های زندگی به کودکان نوشته‌ی لیزا او. انگلهارت، مفهوم تصمیم گیری را می‌آموزند.

برای تهیه کتاب درست و نادرست از دیجیکالا:

 

مهارت تفکر نقادانه

این مهارت از آن مهارت‌هایی است که احتمالاً اگر کودکان یاد نگیرند با چندبار آزمون و خطا و کسب تجربه خواهند آموخت زیرا تفکر نقادانه به موضوع راحت نپذیرفتن اخبار و شایعات اشاره دارد، که در شرایط امروزی به هر حال مجبور هستید این مهارت را بیاموزید و اگر به راحتی موضوعی را قبول کنید بعد از مدت کوتاهی راست و دروغ معلوم خواهد شد. باید اشاره کنم که این مهارت ضریب خطای کودکان را کاهش خواهد دا و  قطعاً آموزش اصولی بهتر از کسب تجربه با گذشت زمان و آزمون و خطا است. قضیه بر سر کمترین هزینه برای کسب مهارت است که اگر در کودکی این مهم صورت بگیرد به نظر کودک تاوان زیادی برای اشتباه پرداخت نخواهد کرد.

 

۳۰- کتاب بز زنگوله پا

کتاب بز زنگوله پا-کتاب آموزش مهارت های زندگی به کودکان

بعد از جستجوی بسیار در مورد تفکر نقادانه تازه به کتاب بز زنگوله پا رسیدم نمی دانستم این کتاب که در دوران کودکی برای ما می‌خواندن چنین مهارت مهمی را به ما آموزش ‌داده است فکر کنم دلیل همیشه شکاک بودن و قبول نکردن اخباری که از تلویزیون پخش می‌شود این کتاب بوده است. نام نویسنده هم کسی نیست جز احمد شاملو، پس این شما و این هم کتاب آموزش مهارت های زندگی به کودکان یعنی بز زنگوله پا.

در هفدهمین جشنواره کتاب کودک و نوجوان ۳ جلد کتاب با عنوان «قصه‌های بز زنگوله پا» اثر علی‌اصغر سیدآبادی توسط داوران به دلیل نگاهی طنز به داستانی قدیمی و پرورش تفکر نقادانه شایسته تقدیر دانسته شد.

برای تهیه کتاب بز زنگوله پا از دیجیکالا:

 

سخن آخر

به امید اینکه حداقل یکی از این کتابهای مهارتهای زندگی کودکان مورد قبول شما واقع شود.

اگر کودکان عزیزی این متن را می‌خواند باید بگوییم من به تو دوست نادیده‌ام افتخار می‌کنم کاش من هم در کودکی مثل تو بودم و به دنبال کتاب مناسب تحقیق و جستجو می‌کردم و بدانید که برای ایران شما بسیار مهم هستید.

 


لینک‌های مرتبط

کودکی و نوجوانی ریشهٔ روانشناسی هر فرد

حتما شما هم مثل من در مراجعه به دکتر با این جمله مواجه شده‌اید که این مشکل ریشه در دوران کودکی شما دارد.

پس این شما و این هم لیست کتاب‌هایی که روانشناسی دورهٔ کودکی و نوجوانی را برای شما می‌شکافد.

باشگاه صفر ساله‌ها

در این لیست نیز کتاب‌هایی را که مسائل چالشی این روز‌ها در مورد نوزادان را بررسی کرده‌اند معرفی کرده‌ام پس به باشگاه صفر‌ساله‌ها بپیوندید.

بهترین کتاب‌های مناسب کودکان در حوزه‌های دیگر

بهترین کتاب‌های کودک جهان


مجددا تاکید می‌کنم این‌ها کتاب‌های پیشنهادی من بود و قطعاً نواقصی در آن‌ مشاهده کردید و شاید از نظر شما بهترین کتابهای مهارتهای زندگی کودکان، کتاب‌های دیگری باشد.
در قسمت نظرات بگویید که لیست بهترین کتابهای مهارتهای زندگی کودکان شما، شامل کدام کتاب‌هاست؟
کتاب‌هایی که اینجا معرفی شد را برای کودکتان گرفته‌اید یا خوانده‌اید؟ نظرتان در مورد آنها چیست؟

نگارنده: افسانه نجفی

دیدگاه ها

  1. هستی

    سلام
    با آرزوری سلامتی و سربلندی

    بسیار سپاسگزارم از معرفی دقیق کتاب ها که در مورد چه موضوعی هست و چه سنی. به من خیلی کمک کرد
    متاسفانه معرفی کتاب های کودک معمولا محدود به عنوان کتاب می شود و انتخاب خیلی سخت می شود و باید شانسی انتخاب کرد!!!

    وقت و عمرتان پر برکت باشه….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *