با پرفروش‌ترین کتاب‌های ایران در ۴ دهه گذشته آشنا شوید

پرفروش ترین کتابهای ایران و جهان

پرفروش ترین کتابهای ایران معمولاً رمان‌هایی هستند که مخاطب عام دارند. رمان‌هایی که معضل یا موضوعی اجتماعی، سیاسی یا فرهنگی را شالوده‌ی کار قرار داده و با بنا نهادن داستانی بر آن، به روشنگری و شفافیت جنبه‌های مختلف موضوع می‌پردازند. البته در لیست کتابهای پرفروش ایران رمان‌هایی که صرفاً برای سرگرم کردن مخاطب نوشته شده‌اند و به موضوعات اجتماعی، سیاسی یا فرهنگی نمی‌پردازند نیز وجود دارد. اینگونه رمان‌ها به دلیل اینکه برای لحظاتی مخاطبان را از دنیای پرهیاهوی اطرافشان جدا می‌کند، ارزش‌آفرینی بسیار بالایی ایجاد کرده و مورد استقبال قرار می‌گیرند.

پیش از این، در مطلب دیگری نیز به پرفروش ترین کتابهای ایران و جهان پرداخته‌ام. در آن مطلب ۹ رمان و ۴ کتاب توسعه فردی پرفروش جهان که خوانندگان را عاشق خود کرده‌اند، را معرفی کرده‌ام. برای خواندن آن مطلب روی این لینک کلیک کنید.

در ادامه‌ی این مطلب ابتدا ۲ عنوان از پرفروش ترین کتابهای ایران سال ۹۸ را معرفی کرده‌ام و سپس به معرفی ۱۰ عنوان از پرفروش ترین کتابهای ایران در چهار دهه گذشته پرداخته‌ام. در انتها نیز لیستی از کتابهای پرفروش تابستان سال ۹۹ انتشارات چشمه و ثالث را قرار داده‌ام.

امیدوارم تا انتهای این مطلب را بخوانید و کتاب مورد نظرتان را انتخاب کنید.

 

پرفروش ترین کتابهای ایران سال ۹۸

برخی از کتاب‌ها هرساله در لیست کتابهای پرفروش ایران جای می‌گیرند. سال ۹۸ نیز از این قاعده مستثنی نبودند و بخش بزرگی از کتابهای پرفروش در ایران را به خود اختصاص داده‌اند. در ادامه دو عنوان از این کتاب‌ها را معرفی کرده‌ام.

۱- رمان ۱۹۸۴ اثر جورج اورول

رمان ۱۹۸۴ به عنوان یکی از پرفروش ترین کتابهای ایران و جهان هر ساله در لیست کتابهای پرفروش خودنمایی می‌کند.

رمان 1984 پرفروش ترین کتابهای سال 98

نویسنده در قالب این رمان تصویر روشنی از نظام‌های سیاسی تمامیت‌خواه ارائه کرده و به حدی به نقد و نکوهش آن‌ها کوشیده است که تعبیر جهان‌های اورولی به عنوانی برای این جهان‌ها تبدیل شد.

برای دیدن این رمان در سایت دیجیکالا روی لینک زیر کلیک کنید.

 

۲- رمان اعلان قرعه‌ی ۴۹ اثر تامس پینچن

رمان اعلان قرعه‌ی ۴۹ برای اولین بار در سال ۹۸ چاپ شد و در نمایشگاه همان سال به یکی از کتابهای پرفروش در ایران تبدیل شد.

پرفروش ترین کتابهای ایران سال 98 رمان اعلان قرعه 49

پیرس اینوراریتی پس از مرگش مسئولیت دارایی‌هایش را به معشوق سابق خود می‌بخشد. اودیپا ماس، این زن کالیفرنیایی در جریان عمل به وصیت پیرمرد، به هنگام سفر در کالیفرنیای جنوبی، ماجراها و اتفاقاتی برایش رقم می‌خورد که داستان این رمان را شکل می‌دهند.

برای دیدن این رمان از سایت دیجیکلا روی لینک زیر کلیک کنید.

 

پرفروش ترین کتابهای ایران در ۴ دهه گذشته

در این قسمت ۱۰ عنوان از لیست کتابهای پرفروش ایرانی را در ۴ دهه گذشته نوشته‌ام. این کتاب‌ها نه تنها در زمان انتشار خود پرفروش بوده‌اند، بلکه همچنان هرساله تجدید چاپ می‌شوند.

اگر قصد دارید کتابی را بابت پرفروش بودنش بخوانید، به شما توصیه می‌کنم بدون توجه به لیست کتاب‌های پرفروش سال ۹۸ یا ۹۹، از میان این کتاب‌ها یکی را انتخاب کنید.

۳- رمان آتش بدون دود اثر نادر ابراهیمی

رمان “آتش بدون دود” اثر نادر ابراهیمی، رمانی‌ست که به زندگی ترکمن‌های ایران با تمام فراز و فرودهای آن در طول تاریخ می‌پردازد. این رمان چندین جلد است که هر کدام دارای داستانی با تضادها و ماجراهای خاص خود هستند.

رمان آتش بدون دود از پرفروش ترین کتابهای ایران

نخستین داستان این رمان با “گالان و سولماز” نام دارد و داستانی عاشقانه است که قوانین دو قبیله، این عشق را ممنوع و ناپسند کرده‌اند. دیگر داستان‌های این مجموعه با عناوین درخت مقدس، اتحاد بزرگ، واقعیت‌های پرخون، حرکت از نو، تو هرگز از حرکت باز نخواهی ایستاد و هر سرانجام آغازی‌ست نوشته شده‌اند.

پرداختن به موضوعات و دغدغه‌های اجتماعی، نثر روان با جملاتی کوتاه به همراه پیوستگی عمیق داستان‌های این مجموعه، رمان آتش بدون دود را به یکی از پرفروش ترین کتابهای ایران در دهه ۵۰ و اوایل دهه ۶۰ شمسی تبدیل کردند.

خوانندگان این رمان در سایت دیجیکالا معتقدند این رمان یکی از شاهکارهای ادبیات فارسی است. پیشنهاد می‌کنم از طریق لینک زیر نظراتی را که برای این کتاب نوشته شده است، بخوانید.

 

۴- رمان زمین سوخته اثر احمد محمود

علاوه بر رمانی که نادر ابراهیمی نوشته بود، رمان زمین سوخته نیز در دهه ۶۰ شمسی نظر خوانندگان را به خود جلب کرد. احمد محمود نویسنده‌ی رمان “زمین سوخته” آن را بر اساس تجربه‌های شخصی خودش از جنگ نوشت.

او که خبر شهادت برادرش را شنیده بود، عازم مناطق جنگی شد. در این عزیمت هویزه، سوسنگرد، اهواز و بسیاری از مناطق دیگر را با پوست و استخوان لمس کرد و وقتی به تهران برگشت از اطلاعات اندک مردم و گاه بی‌تفاوتی آن‌ها نسبت به جنگ متحیر و متعجب شد. همین مسئله سبب شد رمان زمین سوخته نوشته شود.

رمان زمین سوخته یکی از کتابهای پرفروش ایران اثر احمد محمود

احمد محمود می‌گوید:

«وقتی برگشتم، واقعا دلم تلنبار شده بود. دیدم چه مصیبتی را تحمل می‌کنم. اما مردم چه آرامند. چون تا تهران موشک نخورد، جنگ را حس نمی‌کنند. دلم می‌خواست لااقل مردم مناطق دیگر هم بفهمند که چه اتفاقی افتاده است. همین فکر وادارم کرد که زمین سوخته را بنویسم.»

بیان مصیب‌های جنگ در قالب داستانی روان و منسجم در کنار شخصیت‌پردازی قوی به قلم احمد محمود سبب شد این رمان در لیست کتابهای پرفروش ایرانی جای بگیرد.

آقای احمد محمود مصیبت‌های جنگ را به رشته‌ی تحریر در آوردند. اما آیا مسئله بی‌تفاوتی‌ها فقط به جنگ ختم می‌شود؟

اکثر ما انسان‌ها وقتی از نظر جغرافیایی از مصیبتی فاصله داریم، نمی‌توانیم شدت جراحات آن را درک کنیم. کم آبی، نابودی محیط زیست در نقاط مختلف کشورمان و کسانی که در سکونت‌گاه‌های نامناسب حاشیه شهرها زندگی می‌کنند تنها ۳ مثال دیگه از این مسائل است. شاید خواندن رمان زمین سوخته باعث شود بتوانیم بیش از گذشته عمق مصیبت‌هایی که از ما دور هستند را درک کرده و با مردم آن مناطق همدردی کنیم.

در صورتی که علاقه‌مند به خواندن این رمان هستید، برای خرید آن از سایت دیجیکالا روی لینک زیر کلیک کنید.

 

۵- رمان بامداد خمار اثر فتانه حاج سیدجوادی

از میان کتاب‌های دهه‌ی ۷۰، رمان بامداد خمار بیش از دیگران مورد توجه قرار گرفت. این رمان با رسیدن به چاپ پنجاه و پنجم در میان لیست کتابهای پرفروش ایران خوش درخشید.

رمان بامداد خمار در لیست کتابهای پرفروش ایران قرار دارد

خانم فتانه حاج سیدجوادی در این رمان داستان عشق نافرجام دختری از طبقه اعیان تهران قدیم را به تصویر می‌کشد که عاشق پسری نجار از طبقه‌ی پایین جامعه‌ی آن زمان شده است.

در دهه‌ی ۷۰ بیش از امروز چنین داستانی درونمایه‌ی اجتماعی داشته است. مسئله‌ای که در کنار قلم شیوا و گیرای آن سبب شد مخاطبان استقبال بسیار خوبی از آن نشان دهند و به یکی از کتابهای پرفروش ایران تبدیل شود.

یکی  از خوانندگان دیدگاهش را در مورد این رمان اینگونه نوشته است:

کتابی پر از فراز و نشیب که نفس را در گلوی خواننده حبس می‌کند.

برای دیدن این کتاب در سایت دیجیکالا روی لینک زیر کلیک کنید.

 

 

۶- رمان “روی ماه خداوند را ببوس” اثر مصطفی مستور

سال ۱۳۷۹ بود که مصطفی مستور نویسنده‌ی مشهور معاصر کشورمان این رمان را منتشر کرد و از آن زمان تاکنون با بیش از ۷۰ بار تجدید چاپ به یکی از کتابهای پرفروش در ایران تبدیل شده است.

کتاب مصطفی مستور پرفروش ترین کتاب های فارسی

این رمان داستان درگیری‌ها و تناقضات و شکیات جامعه‌شناسی جوان نسبت به خدا را روایت می‌کند. نگاه نو به صحبت‌ها و مسائل مذهبی و دیدی که در آن افراد، نه کاملاً سفید هستند و نه کاملاً سیاه، سبب شد به یکی از پرفروش ترین کتابهای ایران تبدیل شود.

برای دیدن این کتاب در سایت روی لینک زیر کلیک کنید.

 

رمان‌های آقای مصطفی مستور از پرفروش ترین کتاب های فارسی بوده‌اند. برای دیدن سایر کتاب‌هایشان روی لینک زیر کلیک کنید.

 

۷- رمان کافه پیانو اثر فرهاد جعفری

کافه پیانو به سبب منشأ حقیقی روایت‌هایش، توانست تنها در دو سال اول انتشارش به چاپ بیست و پنجم برسد. به همین ترتیب با ادامه‌ی استقبال مخاطبان از این رمان، چاپ ۵۹ آن نیز روانه بازار شد تا به یکی از پرفروش ترین کتابهای ایران تبدیل شود.

رمان کافه پیانو از لیست کتابهای پرفروش ایرانی

داستان با بیان عقایدی درباره‌ی تأثیر لباس و کفش خوب در انجام کار بزرگ آغاز می‌شود و در ادامه اتفاقات جالبی از شخصیت‌های داستان روایت می‌شود.

پیشنهاد می‌کنم قبل از تصمیم به خواندن این رمان، حتماً از طریق لینک زیر نظرات خوانندگان این کتاب را بخوانید.

 

۸- رمان رویای نیمه شب اثر مظفر سالاری

رویای نیمه شب رمانی با زمینه‌ی مذهبی‌ست که داستانی عاشقانه از دلدادگی جوانی سنی‌مذهب به دختری شیعه‌مذهب را روایت می‌کند.

رمان رویای نیمه شب از پرفروش ترین کتابهای ایران

داستان متفاوت کتاب برآمده از دل جامعه با قلم گیرای آقای مظفر سالاری در کنار تبلیغاتی که برای این رمان انجام شد، آن را وارد لیست کتابهای پرفروش ایران در دهه‌ی ۹۰ کرد.

 

۹- رمان قهوه‌ی سرد آقای نویسنده اثر روزبه معین

یکی دیگر از کتابهای پرفروش ایران در دهه ۹۰، رمان قهوه‌ی سرد آقای نویسنده است. این رمان با تمی معمایی-هیجانی داستان پسری نویسنده و دختری روزنامه‌نگار است که با نقل خاطره‌ای از دوران کودکی پسر آغاز می‌شود.

رمان قهوه سرد آقای نویسنده از کتابهای پرفروش در ایران

آقای روزبه معین نویسنده‌ی این رمان ابتدا بخش‌هایی از داستانشان را در صفحه‌ی اینستاگرام خود به اشتراک گذاشتند. پس از اینکه اقبال و اشتیاق مخاطبان نسبت به داستان را دیدند، اقدام به انتشار کتاب کردند. همین ابتکار ایشان بر فروش کتاب افزود و لیست کتابهای پرفروش ایرانی را بزرگتر کرد.

 

رضا امیرخانی نویسنده‌ای پر کار و شناخته شده است که آثار او در سال‌های متمادی مورد توجه خوانندگان قرار گرفته است. در ادامه ۳ عنوان از کتابهای پرفروش او را معرفی می‌کنم.

۱۰- رمان “منِ او” اثر رضا امیرخانی

منِ او رمانی از رضا امیرخانی‌ست که اواخر دهه ۷۰ خیلی‌ها آن را به یکدیگر هدیه می‌دادند. اولین چاپ این کتاب در سال ۱۳۷۸ صورت گرفت و تاکنون ۴۵ چاپ از آن منتشر شده است.

رمان من او اثر رضا امیرخانی از کتابهای پرفروش در ایران

داستان کتاب ساده به نظر می‌رسد. پسری ثروتمند عاشق خواهر عزیزترین دوستش شده است که در طول حیات دختر، وصالی صورت نمی‌گیرد. ماجراهایی که اتفاق می‌افتد و پیچیدگی‌هایی که این داستان دارد، ابتدا خواننده را سردرگم و سپس غافلگیر می‌کند. پس اگر قصد خواندن این کتاب را دارید، با خواندن ۶۰ صفحه اول، آن را کنار نگذارید. به خواندن ادامه دهید و از آن لذت ببرید.

برای دیدن این کتاب در سایت دیجیکالا روی لینک زیر کلیک کنید.

 

۱۱- رمان قِیدار اثر رضا امیرخانی

قیدار شخصیت با مرام داستان است که به گفته‌ی نویسنده بن‌مایه‌ی شکل‌گیری آن پهلوان تختی بوده است.

قیدار اثر رضا امیرخانی از کتابهای پرفروش ایران

قِیدار مردی است که مردانگی را معنا کرده است. کتاب ۹ فصل دارد که در هر کدام، قیدار به روایت داستانی از زندگی‌اش می‌پردازد. رمان قیدار با فروش ۵۴ هزار نسخه‌ای به یکی از پرفروش ترین کتابهای ایران در دهه ۹۰ تبدیل شد.

فصل به فصل بر جذابیت کتاب افزوده می‌شود و فصل آخر به گفته خوانندگان جذاب‌ترین فصل کتاب است؛ اما برای چشیدن این جذابیت باید هر هشت فصل قبلی را خوانده باشید.

 

۱۲- رمان ره‌ش اثر رضا امیرخانی

به نظرتان می‌شود موضوع توسعه‌ی شهری و تأثیرات آن بر زندگی انسان معاصر را در قالب رمان نقد و بررسی کرد؟

رضا امیرخانی با به تصویر کشیدن داستان زندگی زوجی معمار در تهران، با قلم خود چنین شاهکاری را خلق کرده است.

رمان رهش از پرفروش ترین کتاب های فارسی سال 2018

رمان ره‌ش که یکی از پرفروش ترین کتابهای ایران سال ۹۸ است با صف کشیدن مردم برای خرید آن و فروش ۴۲ هزار نسخه‌ای رنگ و بویی تازه به بازار پرفروش ترین کتاب های فارسی سال ۲۰۱۸ بخشید؛ به گونه‌ای که خبرگزاری‌های بسیاری از آن به عنوان اتفاقی نادر یاد کردند.

 

سایر آثار رضا امیرخانی نیز جزو کتابهای پرفروش ایران بوده‌اند. برای دیدن آن‌ها، روی لینک زیر کلیک کنید.

 

 

کتابهای پرفروش سال ۹۹

سال ۹۹ هنوز به پایان نرسیده است که در یک رده‌بندی کلی کتابهای پرفروش ایران در این سال مشخص شده باشند.  از طرفی هر ساله پس از برگزاری نمایشگاه کتاب تهران لیست کتابهای پرفروش ایرانی منتشر می‌شد. اما امسال نمایشگاه کتاب نیز از رونق افتاد.

به همین دلیل به نام بردن از کتاب‌های پرفروش دو ناشر کشورمان که معمولاً کتاب‌هایشان با استقبال خوبی مواجهه می‌شوند اکتفا می‌کنم. این رده‌بندی بر اساس فروش هر ناشر در کتاب‌فروش‌های سراسر کشور توسط خود ناشران انجام شده است.

لیست کتاب‌های پرفروش انتشارات چشمه:

۱ـ «هاملت در نم نم باران» (مجموعه داستان)، نوشته اصغر عبداللهی

۲ـ «چشم سگ»، نوشته عالیه عطایی

۳ـ «آخرین رویای فروغ»، نوشته سیامک گلشیری

۴ـ «سرخ سفید»، نوشته مهدی یزدانی خرم

۵ـ «چیزهای شفاف»، ولادیمیر ناباکوف، ترجمه محمدحسین واقف

لیست کتاب‌های پرفروش کتابفروشی نشر ثالث :

۱ـ «اتاق اتفاق» نوشته جان بولتون، ترجمه سعید کلانی، نشر ثالث

۲ـ «فیلسوفان بدکردار»، نوشته نایجل راجرز، ترجمه احسان شاه قاسمی، انتشارات امیرکبیر

۳ـ «میخائیل باکونین» (شورشی سودایی)، ادوارد هلت کار، ترجمه محمود حبیبی، انتشارات نشرنو

۴ـ «مدرنیته سیاسی در ایران» (تولد نخستین دولت ملت ایرانی)، نوشته سالار کاشانی، انتشارات طرح نو

۵ـ «خیال حلاج»، نوشته مقبول العلوی، ترجمه سید حمیدرضا مهاجرانی، انتشارات ثالث

لیست‌های فوق مربوط به تابستان ۹۹ هستند. برای دیدن لیست کتابهای پرفروش در بهار ۹۹ روی این لینک کلیک کنید.


دسته‌بندی مطالب مرتبط

قبلا در مطلب بهترین کتاب‌های جهان به معرفی بهترین کتاب‌های دنیا پرداخته‌ایم، اما در لیست زیر قصد داریم که به صورت دسته‌بندی شده بهترین رمان‌ها را بررسی کنیم:

بهترین‌های ایرانی

در این قسمت به معرفی بهترین رمان‌های ایرانی پرداخته‌ایم. بهترین‌هایی که شاید حتی یک بار هم که شده باید آن‌ها را بخوانید.

بهترین رمان‌های ایرانی

بهترین کتاب‌های ایرانی

بهترین رمان‌ها در موضوعات مختلف

در لیست زیر به معرفی رمان‌ها در موضوعات مختلف پرداخته‌ایم، اگر به هر یک از موضوعات زیر علاقه دارید با خواندن مطلب مربوط به آن می‌توانید به لیست پرباری از کتاب‌های مربوط به آن موضوع دست پیدا کنید:

جوانان از مخاطبان اصلی رمان‌ها

در مطلبی که قبلا در مورد رمان‌های مخصوص جوانان نوشته‌ایم می‌توانید رمان‌‌های مخصوص جوانان را پیدا کرده و آن‌ها را مطالعه کنید، در انتخاب این رمان‌ها سعی کرده‌ایم که بهترین‌ها را با توجه به نظر کارشناسان و منتقدان انتخاب کنیم:

بهترین رمان‌ها برای جوانان

جذاب‌ترین رمان‌ها برای نوجوانان پرشور

در مطلب زیر در مورد بهترین رمان‌های جهان که مناسب نوجوانان هستند صحبت کرده‌ایم، همچنین با توجه به لیست کاملی که در انتهای مطلب زیر قرار دارد می‌توانید متناسب با سن و ویژگی کتاب، بهترین انتخاب را داشته باشید:

بهترین کتاب‌ها برای نوجوانان

مطالب مرتبط دیگر

بهترین کتاب برای تغییر عادت

تاثیر گذار‌ترین کتاب‌های دنیا

کتابهای پرفروش جهان

پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک تایمز

بهترین کتاب‌های خودشناسی


این مطلب توسط محسن زنگویی نوشته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *