بهترین رمان های سیاسی جهان

بهترین رمان های سیاسی جهان

در این مطلب ۵ رمان سیاسی اجتماعی از بهترین رمان های سیاسی جهان معرفی شده است. ۳ رمان از رمان‌های معرفی شده، در نقد کمونیسم و به‌طور کلی نظام‌های توتالیتر و تمامیت‌خواه هستند. این رمان‌ها شامل قلعه حیوانات و ۱۹۸۴ از جورج اورول و دکتر ژیواگو از بوریس پاسترناک می‌باشند.

دو رمان دیگر شامل دنیای قشنگ نو و فارنهایت ۴۵۱، رمان‌هایی پادآرمانی هستند که به صورت بدبینانه آینده انسان‌ها، از بین رفتن فرهنگ و اخلاق و کنترل جوامع توسط حکومت‌ها به کمک تکنولوژی را به تصویر کشیده‌اند.

در معرفی هر کتاب سعی شده تا تم اصلی کتاب به خوبی بیان شود. لینک خرید هر کتاب هم بعد از بخش معرفی قرار داده شده است.

اگر علاوه بر بهترین رمان های سیاسی دنیا به دنبال بهترین رمان های سیاسی ایرانی هم هستید رمان چشمهایش بزرگ علوی، همسایه ها از احمد محمود و رازهای سرزمین من از رضا براهنی، رمان های خوبی برای مطالعه هستند.

 

بهترین رمان های سیاسی جهان

۱- قلعه حیوانات (Animal Farm)

بهترین رمان های سیاسی اجتماعی

قلعه حیوانات یا مزرعه حیوانات اثر جورج اورول نویسنده و روزنامه‌نگار انگلیسی را می‌توان بهترین رمان سیاسی قرن بیستم دانست. جورج اورول که مانند بسیاری از نویسندگان و روشنفکران هم‌عصر خود چون همینگوی، برای شرکت در جنگ‌های داخلی و مبارزه با فاشیسم به اسپانیا رفت، با ماهیت حکومت کمونیستی شوروی آشنا شد و دو کتاب قلعه حیوانات و ۱۹۸۴ را در نقد آن نوشت.

قلعه حیوانات رمانی پادآرمان‌شهری است که در طول جنگ جهانی دوم نوشته شد. اورول در این کتاب مدل حکومت آرمان‌شهری کمونیسم را به چالش کشیده و نشان می‌دهد که چگونه بهشت ادعایی کمونیسم نهایتا به جهنمی غیرقابل تحمل تبدیل می‌شود.

در این رمان سیاسی، انقلاب حیوانات مزرعه، نماد انقلاب کارگری و سرنوشت آن بر ضد نظام سرمایه‌داری است.

خلاصه کتاب قلعه حیوانات

آقای جونز، صاحب مزرعه با سخت‌گیری موجب آزار حیوانات مزرعه شده است. شبی همه حیوانات به درخواست میجر  پیر، یکی از خوک‌ها، در طویله بزرگ جمع می‌شوند. میجر پیر برای حیوانات از زندگی فلاکت‌بارشان می‌گوید و حیوانات را به امید برقراری آزادی و برابری به شورش علیه جونز و انسان‌ها تشویق می‌کند. حیوانات انقلاب می‌کنند و موفق می‌شوند جونز را  از مزرعه بیرون کنند. میجر پیر قبل از شکل‌گیری مزرعه حیوانات می‌میرد و موفق نمی‌شود مدینه فاضله‌ای را که همه را به آن دعوت کرده بود ببیند.

بعد از پیروزی انقلاب، خوک‌ها که باهوش‌تر از بقیه حیوانات بودند، رهبری حیوانات را به عهده می‌گیرند و قوانینی وضع می‌کنند که این قوانین به مرور توسط خود رهبران نقض می‌شود و فقط قانون “همه حیوانات با هم برابرند” به “همه حیوانات با هم برابرند، اما بعضی برابرترند” تغییر می‌کند. قیام حیوانات در نهایت تبدیل به دیکتاتوری خوک‌ها می‌شود.

بعضی از نمادها در کتاب قلعه حیوانات

میجر پیر: نماد نظریه‌پردازان جنبش کمونیستی از قبیل مارکس، انگلس و لنین.

ناپلئون: رهبران فاسد و مستبد انقلاب‌های کمونیستی، نماد استالین.

اسنوبال: رهبران انقلابی که قربانی انقلاب می‌شوند، نماد تروتسکی.

گوسفندان: نماد توده‌های دنباله‌رو که بدون هیچ تفکری شعارهای رهبران را تکرار می‌کنند.

موزز: نماد کلیسای ارتدکس که در زمان استالین دوباره اجازه فعالیت یافت. موزز با دادن وعده زندگی رویایی در دنیای دیگر، باعث می‌شود که حیوانات عادی رنج زندگی کنونی‌شان را بپذیرند.

برای خرید کتاب قلعه حیوانات می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید.

 


۲- ۱۹۸۴

بهترین رمان های سیاسی دنیا

کتاب ۱۹۸۴ همانند قلعه حیوانات از بهترین رمان های سیاسی جهان است که اورول در رد کمونیسم و نظام‌های توتالیتر نوشته است. اورول در این کتاب پادآرمان‌شهری را به تصویر می‌کشد که در آن برادر بزرگ (big brother) رهبر حزب است و همه را تحت نظر دارد. در این جامعه هیچ‌کس حریم خصوصی و آزادی فردی ندارد، طوری‌که حتی صفحات نمایش (تله اسکرین) در خانه‌ها از شهروندان جاسوسی می‌کنند.

خلاصه کتاب ۱۹۸۴

شخصیت اول داستان وینستن اسمیت در جامعه‌ای زندگی می‌کند که دارای سه طبقه است: طبقه کارگر، اعضای عادی حزب و اعضا رده بالا حزب. او عضو عادی حزب است. او که از حزب بیزار است، روزی دفترچه‌ای می‌خرد و در آن می‌نویسد “مرگ بر برادر بزرگ”. وینستن با جولیا که از اعضا حزب است آشنا می‌شود. در ابتدا فکر می‌کند جولیا جاسوس است، اما وقتی جولیا به او ابراز علاقه می‌کند، با هم وارد رابطه می‌شوند. این در حالی است که براساس قوانین حزب رابطه عاشقانه ممنوع است.

آن دو تصمیم می‌گیرند با حزب مبارزه کنند. شایعاتی در مورد وجود انجمن برادری که به صورت مخفیانه بر ضد حزب فعالیت می‌کند، می‌شنوند. بعد از مدتی با ابراین که فکر می‌کنند عضو انجمن برادری است آشنا می‌شوند. او به آن‌ها وعده کمک برای عضویت در انجمن برادری می‌دهد، ولی در واقع مامور حزب برای مبارزه با جرایم افکاری است.

روزی وینستن همراه جولیا دستگیر می‌شود. ابراین او را تحت انواع شکنجه قرار می‌دهد تا باور کند فقط حزب درست می‌گوید. بعد از بازپروری آزاد می‌شود و در نهایت می‌پذیرد که حقیقتی جز آن‌چه حزب می‌گوید وجود ندارد. و عشق به جولیا و انسانیت نمی‌تواند حقیقت داشته باشد.

نکاتی در مورد کتاب ۱۹۸۴

در کتاب چهار وزارتخانه وجود دارد که همه کاری را برخلاف اسمشان انجام می‌دهند. این موردی است که در رساله تعریفات عبید زاکانی هم وجود دارد. مانند تعریف واعظ که می‌شود “آن‌که بگوید و نکند” یا تعریف وکیل، “آن‌که حق را باطل گرداند”. اورول هم به همین سبک، چهار وزارتخانه زیر را در کتاب ۱۹۸۴ تعریف می‌کند:

وزارت صلح: حفظ جنگ، ایجاد آشفتگی و وحشت

وزارت عشق: شکنجه، ایجاد ترس و شست‌و‌شوی مغزی

وزارت حقیقت: انحراف و بازنویسی تاریخ

وزارت فراوانی: ادامه دادن کمبود و قحطی

اصطلاحاتی مانند برادر بزرگ از طریق این کتاب به واژه‌های روزمره مردم و مطبوعات تبدیل شدند.

برادر بزرگ: نماد نظام دیکتاتور و توتالیتر است که بر زندگی مردم نظارت دارد و تمام رفتارهای آن‌ها را کنترل می‌کند.

بهترین ترجمه کتاب مربوط به صالح حسینی است.

برای خرید کتاب ۱۹۸۴ می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید.


۳- دنیای قشنگ نو (Brave New World)

بهترین رمان سیاسی

کتاب دنیای قشنگ نو یا دنیای شگفت‌انگیز نو از بهترین رمان های سیاسی دنیا است که توسط آلدوس هاکسلی نویسنده انگلیسی نوشته شده است.

هاکسلی در این رمان پادآرمانی، دنیایی را در لندن سال ۲۵۴۰ به تصویر می‌کشد که در آن یک دولت واحد بر تمام جهان حاکم است.

خلق انسان‌ها با ویژگی‌های از پیش تعیین‌شده به کمک مهندسی ژنتیک ممکن شده و بنابراین زنده‌زایی (تولد از شکم مادر) و خانواده منسوخ شده است.

همه به یک زبان صحبت می‌کنند و مذهب هم مانند خانواده از بین رفته است و مردم تنها هنری فورد را با لفظ فورد ما (Our Ford) به جای خدای ما (Our Lord) تقدیس  می‌کنند.

از آن جایی که وجود طبقات اجتماعی برای اداره جامعه لازم است، در این دنیا طبقاتی به اسم آلفا، بتا، گاما و اپسیلون وجود دارد.

حکومت با استفاده از شرطی‌سازی، خواب‌آموزی و قرص سوما کاری کرده تا همه طبقات احساس رضایت و خوشبختی کنند و میل به تغییر وجود نداشته باشد.

در این رمان، سوما قرصی است که در ذهن انسان‌ها لذت و شادی القا می‌کند.

در این دنیا، علاوه بر خانواده و دین، فرهنگ، فلسفه، عشق و اخلاق هم از بین رفته است و لذت‌طلبی بر هر چیزی مقدم است.

بخش‌هایی از کتاب دنیای قشنگ نو

ما دلمان نمی‌خواهد چیزی را تغییر بدهیم. هر تغییری تهدیدی‌ست نسبت به ثبات. این دلیل دیگری است بر اینکه چرا تا این حد در استفاده از ابتکارات جدید احتیاط به خرج می‌دهیم. هر کشفی در زمینه‌ی علم محض بالقوه زیر و رو کننده است! حتی علم را هم گاهی اوقات باید به چشم یک دشمن احتمالی نگاه کرد. بله، حتی علم را!

چون دنیای ما شبیه دنیای اتللو نیست. هلیکوپترها را نمی شود بدون فولاد ساخت – تراژدی را هم نمی شود بدون عدم ثبات اجتماعی ساخت. اوضاع دنیا در حال حاضر تثبیت شده است. مردم خوشبختند؛ آنچه را می خواهند به دست می آورند و آنچه را نتوانند به دست بیاورند، نمی خواهند. وضعشان روبه‌راه است؛ در امان‌اند؛ هیچ وقت مریض نمی شوند؛ از مرگ پروایی ندارند؛ از شر و شور و پیری بیخبرند، که مایه سعادتشان است؛ وبالی به اسم پدر و مادر ندارند؛ زن یا بچه یا عشاقی هم دل در گرو آن ها ببندند ندارند؛ طوری شرطی می شوند که نمی توانند رفتار غیرمقتضی داشته باشند.

برنارد: لنینا تو دلت نمی‌خواد آزاد باشی؟/ لنینا: منظورت رو نمی‌فهمم. من که آزادم. آزادم در اینکه بهترین کیف و گذران ها رو بکنم. امروزه روز همه خوشبختند./برنارد خندید: امروزه روز همه خوشبختند. ما اینو از سن پنج سالگی به خورد بچه ها میدیم. اما لنینا، دلت نمی‌خواست آزاد بودی که به یه طریق دیگه خوشبخت باشی؟ مثلاً به طریقه خاص خودت، و نه به روش همه افراد دیگه؟/ لنینا تکرار کرد: منظورت رو نمی‌فهمم.

برای خرید کتاب دنیای قشنگ نو می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید.


۴- فارنهایت ۴۵۱

دانلود رمان سیاسی

کتاب فارنهایت ۴۵۱ رمانی پادآرمانی و در ژانر علمی-تخیلی از بهترین رمان های سیاسی اجتماعی است که توسط ری بردبری نویسنده آمریکایی در سال ۱۹۵۳ نوشته شده است. موضوع کتاب، تاثیر رسانه در کنترل جامعه، سانسور حکومتی و کتاب‌سوزی است.

شخصیت اصلی کتاب مردی است به نام گای مونتاگ که آتش‌نشان است، اما وظیفه اصلی او سوزاندن کتاب‌ها است؛ زیرا در جامعه به تصویر کشیده در کتاب فارنهایت ۴۵۱، کتاب‌ها منشا بدبختی محسوب می‌شوند. در طول داستان، مونتاگ دچار تحول می‌شود.

کتاب فارنهایت ۴۵۱ جهانی را نشان می‌دهد که در آن افراد آن‌قدر توسط تلویزیون سرگرم شده‌اند که مفاهیمی مانند واقعیت و آزاداندیشی را فراموش کرده‌اند. در جهان فارنهایت ۴۵۱، دلیلی برای مطالعه و نگهداری کتاب وجود ندارد؛ زیرا استقلال فکری عملی ناپسند تلقی و از تکنولوژی برای کنترل جامعه استفاده می‌شود.

در این جهان کتاب‌ها را می‌سوزانند تا از گسترش افکار جلوگیری کنند.

بخش‌هایی از کتاب فارنهایت ۴۵۱

چشماتو با چیزای عجیب پر کن. طوری زندگی کن که انگار ده ثانیه دیگه قراره بمیری. دنیا رو ببین. جالب تر از هر رویاییه که تو کارخونه ها ساخته می شه. دنبال ضمانت نباش، دنبال وثیقه نباش، هیچ وقت همچین حیوونی نبوده. و اگر هم بوده از اونایی بوده که تمام روز رو بالای یه درخت لم می ده و تمام زندگیشو می خوابه. لعنتی. درختو تکون بده و این نماد تنبلی رو با سر بنداز زمین.

کتاب برای این است که خریت و نادنی ما را جلوی چشم‌هایمان قرار دهد. پدربزرگم می‌گفت: هر کسی باید وقت مُردن یه چیزی پشت سرش باقی بذاره. یه بچه یا یه کتاب یا یه نقاشی یا یه خونه یا یه دیوار یا یه جفت کفش. یا یه باغ سرسبز. یه چیزی که دستات یه جوری لمسش کرده باشه. این‌جوری وقتی مُردی روحت یه جایی برای رفتن داره و وقتی مردم به اون درخت یا گلی که کاشتی نگاه می‌کنن، تو رو می‌بینن. می‌گفت، مهم نیست که چی کار کردی، تا وقتی که یه چیزی رو نسبت به قبلش تغییر بدی و به شکلی که خودت دوست داری، دربیاری. می‌گفت، فرق بین مردی که فقط چمنا رو کوتاه می‌کنه و یه باغبون واقعی تو شیوه لمس کردن درختا و گُلاس. کسی که چمنا رو کوتاه می‌کنه احتمالاً قبل از کارش هیچ وقت کنار چمنا نبوده و اما باغبون عمری رو پای درختا و گلا گذاشته.

برای خرید کتاب فارنهایت ۴۵۱ می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید.


۵- دکتر ژیواگو (Doctor Zhivago)

رمان عاشقانه سیاسی

کتاب دکتر ژیواگو نوشته بوریس پاسترناک نویسنده روسی از بهترین رمان های سیاسی اجتماعی است که داستان دکتر یوری ژیواگو پزشک و شاعر از طبقه بورژوا و ثروتمند را در طول انقلاب اکتبر سال ۱۹۱۷ روسیه علیه تزارها و حوادث تاریخی بعد از آن و تاثیر این حوادث بر زندگی او روایت می‌کند. در این رمان عاشقانه سیاسی، عشق ژیواگو به لارا و آسیب‌پذیری او در برابر خشونت بلشویک‌ها به زیبایی به تصویر کشیده شده است.

بوریس پاسترناک نوشتن این رمان را در سال ۱۹۱۵ شروع و در سال ۱۹۵۶ به پایان رساند. این رمان سیاسی جایزه نوبل را برای نویسنده به ارمغان آورد.

دیکتاتوری توتالیتر اتحاد جماهیر شوروی و تاثیرش بر زندگی روزمره شهروندان، در این رمان تاریخی سیاسی به خوبی نشان داده شده است. این کتاب از مهم‌ترین کتاب‌ها علیه حکومت‌های توتالیتر، تمامیت‌خواه و ایدئولوژیک است. به همین علت از چاپ این کتاب در روسیه جلوگیری شد. اولین بار در سال ۱۹۵۷ در ایتالیا منتشر شد و عاقبت در سال ۱۹۸۸ با از بین رفتن کمونیسم در روسیه به چاپ رسید.

دیوید لین کارگردان شهیر انگلیسی که احتمالا لارنس عربستان او را به یاد دارید، در سال ۱۹۶۵ فیلم دکتر ژیواگو را با اقتباس از این کتاب ساخت. پیشنهاد می‌کنم علاوه بر خواندن کتاب، فیلم را هم حتما ببینید. در این فیلم بازیگران معروفی چون عمر شریف بازیگر مصری هالیوود نقش دکتر ژیواگو و جولی کریستی نقش لارا را بازی کرده‌اند. جرالدین چاپلین دختر چارلی چاپلین هم نقش تونیا زن دکتر ژیواگو را ایفا کرده است.

برای خرید کتاب دکتر ژیواگو می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید.


خرید کتاب با تخفیف

وضعیت فعلی باعث شده که قیمت کتاب‌ها نیز دچار افزایش شود؛ اگر می‌خواهید که کتاب‌هایتان را با تخفیف تهیه کنید، بدنیست نگاهی به لیست کتابهای تخفیف دار دیجی‌کالا نیز بیاندازید:

 

محبوب‌ترین‌ها در یک نگاه

بعضی از کتاب‌ها به راحتی در قلب آدم جا باز می‌کنند و خواندن این کتاب‌ها قطعا تجربهٔ زیبایی را برایمان رقم خواهد زد.

اگر قصد خرید کتاب‌هایی را دارید که غوغا به پا کرده‌اند، سری به لینک زیر بزنید:

محبوب‌ترین کتاب‌های دنیا در دیجی کالا

به دنبال کتاب جدید هستید؟ این قسمت برای شماست.

به دنبال کتاب جدید هستید؟ کاری ندارد. کافیست سری به لینک زیر بزنید تا با جدیدترین کتاب‌ها آشنا شوید.

در لینک زیر به لیست کاملی از جدیدترین کتاب‌ها دسترسی خواهید داشت. بد نیست که این کتاب‌ها را نیز امتحان کنید.

جدیدترین کتاب‌های دنیا در دیجی کالا



مطالب مرتبط

اگر محتوای این مطلب توجه شما را جلب کرد می‌توانید کتاب‌های بیشتری را از لینک زیر بخوانید:

بهترین کتاب‌های سیاسی دنیا

بهترین‌های ایرانی

در این قسمت به معرفی بهترین رمان‌های ایرانی پرداخته‌ایم. بهترین‌هایی که شاید حتی یک بار هم که شده باید آن‌ها را بخوانید.

بهترین رمان‌های ایرانی

بهترین کتاب‌های ایرانی

بهترین رمان‌ها در موضوعات مختلف

در لیست زیر به معرفی رمان‌ها در موضوعات مختلف پرداخته‌ایم، اگر به هر یک از موضوعات زیر علاقه دارید با خواندن مطلب مربوط به آن می‌توانید به لیست پرباری از کتاب‌های مربوط به آن موضوع دست پیدا کنید:

جوانان از مخاطبان اصلی رمان‌ها

در مطلبی که قبلا در مورد رمان‌های مخصوص جوانان نوشته‌ایم می‌توانید رمان‌‌های مخصوص جوانان را پیدا کرده و آن‌ها را مطالعه کنید، در انتخاب این رمان‌ها سعی کرده‌ایم که بهترین‌ها را با توجه به نظر کارشناسان و منتقدان انتخاب کنیم:

بهترین رمان‌ها برای جوانان

بهترین‌ها در جهان

در مطلب دیگری به معرفی بهترین کتاب‌های جهان پرداخته‌ایم که می‌توانید از لینک زیر آن را مشاهده کنید:

بهترین کتاب‌های جهان


این ها کتابهای پیشنهادی من بود و شاید از نظر شما بهترین رمان های سیاسی جهان کتابهای دیگری باشد.
در قسمت نظرات بگویید که لیست بهترین رمان های سیاسی دنیا از نظر شما، شامل کدام کتابهاست؟
کتابهایی که اینجا معرفی شد را خوانده‌اید؟ نظرتان در مورد آنها چیست؟

نوشته شده توسط آرزو اسماعیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *