معرفی کتاب‌های خوب برای تربیت فرزند از بدو تولد

بهترین کتاب برای تربیت کودک از بدو تولد

آیا شما هم دوست دارید از همان موقع تولد یا حتی قبل از آن نقش خود در جایگاه والدین را به خوبی ایفا کنید؟ به شما تبریک می‌گوییم. پس حالا نوبت به بررسی بهترین کتاب برای تربیت کودک از بدو تولد رسیده است!

ما هم می‌دانیم که دنیا فراز و نشیب‌های گوناگونی وجود دارند. نمی‌توان فقط به دنیا آوردن بچه بسنده کرد‌، و با بی‌تفاوتی و بی‌خیالی از کنار ساختن او گذشت.

در این میان ابتدا این والدین هستند که باید خود را با فرهنگ درست آشنا کنند تا بتوانند با عشق هر آنچه می‌دانند را سینه به سینه به فرزندانشان منتقل نمایند. در این صورت ما نسل‌های آتی سربلند و موفق خواهیم داشت.

در این میان نمی‌توان اهمیت کتاب‌های سودمند را نادیده گرفت. ما هم دغدغۀ شما را داشتیم. در مطالب قبلی برای تربیت کودک و تربیت نوزاد کتاب‌هایی ارائه دادیم. حال می‌خواهیم به معرفی کتاب تربیت کودک از بدو تولد بپردازیم.

والدین با آگاهی بیشتر، راحت‌تر می‌توانند به استقبال از فرزندان خود بروند. در این مطلب به معرفی لیستی ۸تایی از بهترین کتاب تربیت کودک از بدو تولد پرداخته‌ایم که خواندن آن‌ها برای شما والدین بی‌شک سودمند است. 

این شما و این لیست پیشنهادی ما:

۱- راهنمای کامل تربیت کودک

بهترین کتاب تربیت کودک از بدو تولد - راهنمای کامل تربیت کودک

در روند تربیت ممکن است هر روز چالش‌های جدیدی برای والدین ایجاد شود؛ و تصمیم‌گیری در خصوص بهترین واکنش، کاری است سخت و دشوار.

ممکن اس

ت با مشاوری در این زمینه مشورت هم داشته باشید، ولی آن راهکار به شما و کودکتان جواب ندهد.

در اینجا به معرفی کتاب برای تربیت کودک از بدو تولد می‌پردازیم که این مشکل را برطرف می‌کند. 

کتاب راهنمای کامل تربیت کودک مجموعه‌ای از ایده‌های مختلف در مورد موضوعات و چالش‌های متنوع ارائه می‌دهد. پدرها و مادرها می‌توانند بسته به روحیات فرزند خود و شرایط خانوادگی‌شان این راهکارها را مورد استفاده قرار دهند. اگر هم جواب نداد، می‌توان پیشنهادهای دیگر را به کار گرفت تا جایی که به جواب مورد دلخواه رسید.

راهنمای کامل تربیت کودک سرفصل‌های زیادی را پوشش می‌دهد و کتابی بسیار خوب و جامع از انتشارات صابرین است. این کتاب حاصل تحقیق و پژوهش الیزابت پنتلی– روانشناس و پزشک کودکان- بر روی مشکلات رفتاری کودکان است.

انتشارات صابرین از این نویسنده دو کتاب دیگر با عناوین «انضباط بدون گریه» و «کلیدهای تربیت کودک حرف شنو» نیز به چاپ رسانده که همگی در لیست بهترین کتاب برای تربیت کودک از بدو تولد قرار می‌گیرند.

نیم‌نگاهی به شناسنامۀ کتاب:

نویسنده: الیزابت پنتلی

مترجم: اکرم قیطاسی

ناشر: انتشارات صابرین

لینک خرید:


۲- روانشناسی برای والدین (از تولد تا نوجوانی)

بهترین کتابهای تربیت کودک از بدو تولد - روانشناسی برای والدین

معرفی کتاب تربیت کودک از بدو تولد بهترین کاری است که می‌توانید برای دوستان خود که به تازگی بچه‌دار شده‌اند، بکنید.

سوالات زیادی از همان ابتدا ذهن والدین را به خود مشغول می‌کند:

  • در برابر کودکم بهتر است چطور برخورد کنم؟
  • بهتر است اتاق خواب او را از همان ماه‌های اول جدا کنم یا خیر؟
  • و هزاران سوال دیگر…

متأسفانه مشکلی که وجود دارد این است که کتاب‌های تربیت کودک راهکارهای متفاوتی برای یک موضوع ارائه می‌دهند. همین مسئله پدر و مادرها را آشفته می‌کند؛ چون آن‌ها نمی‌دانند کدام یک درست و کدام یک نادرست هستند!

کتاب روانشناسی برای والدین (از تولد تا نوجوانی) کتابی است که با تکیه بر اصول روانشناختی- و نه نظرات شخصی- دستورالعمل‌های کاربردی به والدین ارائه می‌دهد.

شاید از نظر برخی از افراد در این کتاب کلی‌گویی صورت گرفته باشد؛ اما واقعیت این است که چارچوب کلی رفتار با فرزند را به خوبی ترسیم می‌کند و می‌تواند همچون چراغ راهی در برابر پدرها و مادرها باشد.  برخی از سرفصل‌های این بهترین کتاب برای تربیت کودک از بدو تولد به شرح زیر هستند:

  • تربیت و رشد اخلاقی
  • رشد زبانی و آموزش
  • سلامت روان
  • و …

مطالعۀ این کتاب برای کسانی که فرزند دارند، خالی از لطف نیست.

نیم‌نگاهی به شناسنامۀ کتاب:

نویسنده: فی کارلیسل

مترجم: فریده فتوحی

ناشر: پندار تابان

لینک خرید:


۳- نگاهی نو به پرورش ذهنی کودک 

معرفی کتاب تربیت کودک از بدو تولد - نگاهی نو به پرورش ذهنی کودک

بسیاری از والدین ممکن است این سوال برایشان پیش بیاید که بهتر است چه الگوی تربیتی برای کودک خود انتخاب کنند.

البته این واقعیت را نمی‌توان نادیده گرفت که الگوهای قدیمی برای نسل جدید جواب نمی‌دهد و والدین باید درصدد یافتن راهی باشند تا نیازها، احساسات و توانمندی‌های کودک خود را بهتر بشناسند.

در معرفی کتاب برای تربیت کودک از بدو تولد به نگاهی نو به پرورش ذهنی کودک می‌رسیم. در این کتاب بر این موضوع تأکید شده است که والدین باید مراقب رابطۀ خود با کودکانشان باشند. نویسندۀ کتاب بر این باور است که این رابطه قبل از تولد شکل می‌گیرد. 

بسیاری از متخصصین معتقدند که حرف زدن با کودک قبل از تولد می‌تواند آغازی برای ایجاد رابطۀ خوب او و والدینش باشد. باید با زبان کودکان با آن‌ها صحبت کرد تا آن‌ها را بهتر درک کرد و به نیازهایشان پی برد.

چون سر و کار تو با کودک فتاد                                          پس زبان کودکی باید گشاد

یک فصل از کتاب نگاهی نو به پرورش ذهنی کودک به قبل از تولد اختصاص دارد؛ و بعد ماه‌ به ماه یک سال اول مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ و در انتها هم به رابطۀ والدین با کودک و رابطه‌های بین خودشان پرداخته می‌شود.

این کتاب نیز بی‌شک در لیست بهترین کتابهای تربیت کودک از بدو تولد قرار می‌گیرد.

نیم‌نگاهی به شناسنامۀ کتاب:

نویسندگان: محمدعلی حقیقی/ پروانه کیوانفر

ناشر: فراروان

لینک خرید:

 


 

۴- مراقبت از کودک

معرفی کتاب برای تربیت کودک از بدو تولد - مراقبت از کودک

کتاب دیگری که در لیست بهترین کتاب تربیت کودک از بدو تولد قصد داریم معرفی کنیم، کتابی است از دکتر بنجامین اسپاک معروف!

دکتر اسپاک متخصص اطفالی بوده که برای سال‌ها، بسیاری از خانواده‌ها برای مشاوره گرفتن به او مراجعه می‌کردند. ایشان با کتاب «مراقبت از نوزادان و کودکان» خود به شهرت رسیدند. و ما می‌خواهیم در اینجا کتاب مراقبت از کودک دکتر اسپاک را در اینجا معرفی کنیم.

مراقبت از کودک به نگرانی‌های پدرها و مادرها از بدو تولد تا دو سالگی پاسخ می‌دهد.

موضوع جالبی در این کتاب مطرح می‌شود و آن هم اینکه: ابتدایی‌ترین راه ارتباطی نوزاد با والدین گریه کردن است! و اگر والدین بتوانند زبان او را درک کنند، پیوندشان مستحکم‌تر خواهد شد.

  • تغذیۀ نوزاد
  • ترس از غریبه‌ها
  • مشکلات خواب
  • بدخلقی‌ها
  • آموزش توالت رفتن 

برخی دیگر از موضوعاتی هستند که در این کتاب خوب به آن‌ها پرداخته شده است. 

برای مطالعۀ این کتاب هیچ تردیدی نداشته باشید. زیرا شما را مجهز به شیوه‌های علمی مفید می‌کند تا بتوانید فرزند خود را به‌ شایستگی و سلامت پرورش دهید.

نیم‌نگاهی به شناسنامۀ کتاب:

نویسنده: بنجامین اسپاک

مترجم: منصوره فضیلتی

ناشر: معیار اندیشه

لینک خرید:


۵- رفتار کودک

بهترین کتاب برای تربیت کودک از بدو تولد - رفتار کودک

باز هم یک معرفی کتاب برای تربیت کودک از بدو تولد دیگر؛ و این بار کتاب رفتار کودک!

در این کتاب می‌خوانیم هرقدر پدر و مادر بیشتر رفتار کودک را درک کنند، خیلی بهتر می‌توانند روند رشد او را مشاهده کنند و در این مسیر پیش بروند. کتاب «رفتار کودک» یک بچه را از بدو تولد تا سن ۹ سالگی مورد بررسی قرار داده است؛ شما با مراحل رشد کودک خود در این بازۀ زمانی آشنا خواهید شد.

موضوعاتی که در این کتاب پوشش داده می‌شوند، عبارتند از:

  • رابطۀ میان پدر، مادر و کودک
  • نظم و انضباط کودکان
  • رفتارهای جنسی کودکان
  • بیماری‌های رفتاری
  • و موفقیت در مدرسه

در خصوص بررسی مراحل رشد این کتاب را می‌توان در لیست بهترین کتابهای تربیت کودک از بدو تولد دانست. پس بهتر است آن را در سبد مطالعاتی تربیتی خود قرار دهید.

نیم‌نگاهی به شناسنامۀ کتاب:

نویسندگان: فرانسس لیلیان ایلگ/ لوئیس باتس آمس/ سیدنی بیکر

مترجم: مهدی قراچه‌داغی

ناشر: شباهنگ

لینک خرید:


۶- ۱۱۰۰ شیوۀ رشد و تربیت کودک

بهترین کتاب تربیت کودک از بدو تولد - 1100 شیوۀ رشد و تربیت کودک

آیا دوست دارید بدانید گذشتگان چطور با بچه‌هایشان کنار می‌آمدند؟

آیا دوست دارید بدانید مادربزرگ‌ها چطور نوه‌هایشان را سرگرم می‌کردند؟

اگر پاسخ مثبت است، و می‌خواهید بدون درنظرگرفتن نظریات متخصصان نکاتی را بیاموزید، قطعاً کتاب ۱۱۰۰ شیوۀ رشد و تربیت کودک برایتان مفید خواهد بود.

این کتاب ماحصل تجربیات بچه‌داری‌ای است که نسل به نسل برجای مانده تا به ما رسیده است. در خود کتاب عبارت «شیوۀ پیرزن‌ها» برای آموزه‌ها و راهکارهای بیان‌شده به کار رفته است.

آنچه شما شاهد خواهید بود راهکارهای ساده و به‌راحتی قابل‌اجراست که مخصوص یک کودک از بدو تولد تا سه سالگی‌اش است؛ به همین خاطر می‌توان آن را در فهرست بهترین کتاب تربیت کودک از بدو تولد آورد.

نیم‌نگاهی به شناسنامۀ کتاب:

نویسنده: آن باکیوس

مترجم: محسن عابدی

ناشر: نشر ذکر

۷- ۳۶۵ راه برای پرورش فرزندانی فوق‌العاده

معرفی کتاب تربیت کودک از بدو تولد - 365 راه برای پرورش فرزندانی فوق‌العاده

پرورش فرزندان فوق‌العاده، تلاش فوق‌العاده‌ای هم می‌طلبد!

شما والدین باید بدانید اولین کسانی هستید که مسئولیت شکل دادن به زندگی فرزندانتان بر عهدۀ شماست. والدین باید هر آنچه می‌دانند را به کودکان خود بیاموزند تا آن‌ها را آمادۀ زندگی واقعی بکنند. در این مسیر باید از همان بدو تولد مهارت‌های لازم را به کودک آموزش داد و او را مجهز بار آورد.

هر آنچه والدین انجام می‌دهند بر رشد بچه‌هایشان اثر می‌گذارد، پس باید تلاش کنند تاجایی‌که امکان دارد الگوی خوبی برای آن‌ها باشند تا بتوانند کودکانی

  • باهوش
  • شاد
  • مسئولیت‌پذیر
  • راستگو
  • مؤدب
  • خلاق
  • و با اعتماد به نفس

تحویل جامعه بدهند. کتاب ۳۶۵ راه برای پرورش فرزندانی فوق‌العاده می‌تواند به والدین در این مسیر کمک فراوانی بکند. این کتاب منبعی بسیار خوب هم برای والدین و هم مربیان است.

با مطالعۀ این کتاب می‌توان مهارت‌های لازم را به بچه‌ها آموزش داد تا شخصیت سالم و موفقی از آن‌ها ساخته شود. خواندن این بهترین کتاب تربیت کودک از بدو تولد را از دست ندهید.

نیم‌نگاهی به شناسنامۀ کتاب:

نویسنده: شیلا الیسون/ باربارا آن بارنت

مترجم: لاله مهدی‌نژاد

ناشر: مهرسا

لینک خرید:


۸- منِ دیگر ما

معرفی کتاب برای تربیت کودک از بدون تولد - منِ دیگر ما

با تربیت درست است که زمینۀ پرورش استعدادها در بچه‌ها فراهم می‌شود تا به هدف خلقت و آفرینش خود برسند. پدرها و مادرها نباید فرزندان را موجوداتی جدا از خود تصور کنند، زیرا در این صورت ممکن است انگیزۀ کافی برای تربیت آن‌ها نداشته باشند. پس شما والدین باید بدانید که باید:

  • بچه‌ها را جدی بگیرید
  • برایشان وقت بگذارید
  • به آن‌ها محبت کنید
  • و با آن‌ها با احترام برخورد کنید

این کارها پایه و اساس رابطۀ شما را مستحکم‌ می‌کند. این‌ها نکاتی است که در مجموعه کتاب‌های «منِ دیگرِ ما» به آن اشاره شده است. نویسندۀ این مجموعه کتاب‌ها آقای محسن عباسی ولدی هستند.

اگر به یادگیری اصول و مبانی تربیت خانوادگی بر پایۀ دین علاقه‌مند هستید، این کتاب‌ها را از دست ندهید که در هفت جلد به چاپ رسیده‌اند:

  • جلد ۱: جوجه‌های رنگی و بچه‌های فرنگی (مشکلات پیش‌روی تربیت در دنیای امروز)
  • جلد ۲: خارهای گل‌شده و گل‌های خارشده (نقش محبت در تربیت فرزند)
  • جلد ۳: پرنده‌های در قفس و کودکی‌های نارس (نقش آزادی در تربیت کودک)
  • جلد ۴: بازی‌های عسلی و عسل‌های بدلی (نقش بازی در تربیت کودک)
  • جلد ۵: قاب سراب نشان و بیداری خواب نشان (نقش تلویزیون در تربیت کودک)
  • جلد ۶: بازی روی ابر خیال و کودکی‌های رو به زوال (نقش بازی‌های رایانه‌ای در تربیت فرزند)
  • جلد ۷: ارتش رایانه‌ای و نوازش تازیانه‌ای (نقش بازی‌های رایانه‌ای در تربیت فرزند)

مخاطب این سری کتاب‌ها تمام پدران و مادران هستند؛ و محتوای کتاب‌ها به‌گونه‌ای نوشته شده‌اند که برای افراد با سطوح متفاوتی از دانش کارامد باشند. بی‌شک مطالعۀ این کتاب خوب تربیت کودک برای شما سودمند خواهد بود.

نیم‌نگاهی به شناسنامۀ کتاب:

نویسنده: محسن عباسی ولدی

ناشر: آیین فطرت

لینک خرید:

 


لیست مطالب مرتبط

در این مطلب بهترین کتاب‌ها را برای تربیت فرزند از بدو تولد، بررسی کردیم.

اگر با خواندن این مطلب احساس نیاز بیشتری کردید و نیاز به مطالب بیشتری دارید می توانید از لیست مطالب زیر نیز استفاده کنید:

مهد کودک روانشناسی

در این بخش به معرفی مطالب مخصوص کودکان پرداخته‌ام.

مطالب این قسمت را در ۲ دستهٔ روانشناسی کودک و پرورش مهارت در کودک می‌توانید مطالعه کنید:

معرفی یک کتاب خوب

در ۲ مطلب زیر به معرفی و بحث یک کتاب خوب در زمینه کودک و خانواده پرداخته‌ام که دیدنش خالی از لطف نیست.

اگر دغدغهٔ تربیت کودک را دارید و مسائل خانواده برایتان مهم است این مطالب را از دست ندهید.

کتابی در مورد تربیت کودک: “کودک، خانواده، انسان”

 کودکان خودشان را از “طرز نگاه ما به آنها” میشناسند، بخشی از کتاب کودک، خانواده، انسان

باشگاه صفر ساله‌ها

در این لیست نیز کتاب‌هایی را که مسائل چالشی این روز‌ها در مورد نوزادان را بررسی کرده‌اند معرفی کرده‌ام پس اگر به این مبحث نیز علاقه دارید به باشگاه صفر‌ساله‌ها بپیوندید.

سرگروه بهترین‌ها

علاوه بر کتاب‌هایی که در لیست بالا معرفی شد، مطلبی را نیز منتشر کرده‌ام که در آن به صورت موضوعی به همهٔ موضوعات روانشناسی پرداخته‌ام و کتاب‌های مربوط به آن را نیز معرفی کرده‌ام.

برای دیدن این مطلب می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید:

بهترین کتابهای روانشناسی 

بهترین کتابهای توسعه فردی 

بهترین کتابهای خودشناسی


نظرات شما دربارۀ بهترین کتاب برای تربیت کودک از بدو تولد

در انتها لازم به ذکر است که کتاب‌های پیشنهاد شده بر طبق نظر و تجربیات من بوده است.

شما هم از تجربیات خود در بخش دیدگاه‌ها بنویسید.

کدام یک از کتاب‌های بالا را قبلاً مطالعه کرده‌اید؟ 

اگر از شما بخواهند بهترین کتاب تربیت برای تربیت کودک از بدو تولد را نام ببرید، چه پیشنهاداتی می‌دهید؟

این مطلب توسط عفت یاغش نوشته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *