آینده شغلی و بازار کار : ریاضی یا تجربی ؟ (ده نکته در مورد انتخاب رشته و حرفهای مرتبط)

آینده شغلی و بازار کار : ریاضی یا تجربی ؟ (ده نکته در مورد انتخاب رشته و حرفهای مرتبط)

برای هر دانش‌آموزی در ایران در مقطع خاصی از عمرش که به دنبال انتخاب رشته است، این سوال پیش می‌آید که رشته ریاضی بهتر است یا تجربی ؟ و اصولا تفاوت رشته ریاضی با تجربی چیست ؟. سوالی که به نظر می‌آید بسیار مهم باشد و روی آینده فرد تاثیر بسیار زیادی بگذارد. فارغ از اینکه ماهیت رشته‌ی تجربی یا ریاضی چیست، شاید جالب باشد که بسیاری از ما با پرسیدن همین سوال در مورد رشته ریاضی یا تجربی داریم یکی از گزینه‌های دیگر را حذف می‌کنیم : رشته انسانی! اما در نهایت در پس مقایسه رشته ریاضی و تجربی، چیزی که مهم است این است که بدانیم بازار کار کدام رشته‌ ها بهتر است و آینده شغلی کدام رشته بهتر است . اما شاید ما داریم نگاهمان را به چند گزینه بسیار اندک، محدود می‌کنیم.

چند شب پیش به بهانه انتخاب رشته یکی از بچه‌های فامیل، حرف‌هایی در آن جمع خانوادگی زدم. دیدم بد نیست آن‌ها را جمع و جور کنم و اینجا هم بیاورم. موضوعِ آن بحث انتخاب رشته ریاضی فیزیک یا تجربی بود و سوال این دانش آموز این بود که «رشته تجربی بهتره یا ریاضی». اما بحث به آینده شغلی و بازار کار رشته ریاضی و بازار کار رشته تجربی هم کشیده شد و به جاهای دیگری هم رفت. چند نکته در این مورد:

۱

اولین نکته‌ای که در چنین بحثی و در پس پرسش «رشته ریاضی بهتر است یا تجربی» به چشم من می آید، کم بودن گزینه های روی میز است. وقتی انتخاب در مورد آینده شغلی ختم میشود به انتخاب بین رشته ریاضی یا تجربی و قرار است در نهایت هم به انتخاب بین مهندس یا دکتر شدن برسد یعنی گزینه های روی میز خیلی کم است. نکته دردناک تر این است که محدود بودن گزینه‌ها به این دو مورد، بصورت یک واقعیت محتوم توسط بچه ها و والدینشان پذیرفته شده است. بنابراین چندان هم عجیب نیست که چنین نصیحت‌هایی را خطاب به فرزند مورد نظر بشنویم: «مهندسی آینده خوبی ندارد، برو دکتر شو، برو تجربی»

پس دفعه بعدی که کسی از شما پرسید «رشته ریاضی بهتره یا تجربی» یا خودتان تنها به انتخاب از میان این دو رشته فکر می‌کردید، بدانید که گزینه‌هایتان را بسیار محدود کرده‌اید.

۲

برای پیدا کردن گزینه های بیشتر باید اندکی به خودمان زحمت بدهیم و به دنبال گزینه‌های بیشتر برویم. دیگر پرسیدن این سوال که «بازار کار کدام رشته بهتر است» و «کنکور ریاضی بدم یا تجربی» کافی نیست. آیا واقعا تمام راه‌های کسب درآمد به همین دو مورد میرسد؟ همه مردم ایران از یکی از همین دو پیشه کسب درآمد میکنند؟ یا دکترند یا مهندس؟

قطعا چنین نیست. اما چه شده که والدین و فرزندانشان به گزینه های دیگر فکر نمیکنند و تنها با در نظر داشتن همین دو رشته از مشاوران و معلمان می‌پرسند که بازار کار چه رشته‌ ای خوب است؟ فکر میکنم کمبود آگاهی یکی از دلایل مهم آن است. نبود گزینه های موفق در سایر کسوتها در اطرافیان هم دلیل دیگری است. وقتی همه اطرافیان کارمند دولت و نشسته بر سر سفره نفت هستند، احتمال اینکه گزینه‌ای غیر از آن روی میز تصمیم‌گیری گذاشته شود، کم خواهد بود.

۳

روند، روند و روند. باید آینده را دید. نسل قبل که ما را تشویق میکرد که مهندس شویم، چون در سالهای ابتدایی دهه ۸۰ اوضاع مهندسان خوب بود، جایی جلوتر از نوک دماغش را ندید. برای تصمیم‌گیری برای آغاز یک مسیر شغلی، باید روندها را مدنظر قرار دهیم و آینده هر شغلی را ببنیم و نه وضعیت امروزش را و باز هم می‌گویم که منظور من از دیدن روندها بررسی اینکه بازار کار ریاضی بهتر است یا تجربی نیست. 

فقط دکترها و مهندس‌ها پولدار نمی‌شوند!

این تصور که اگر دکتر یا مهندس نشوی کارت در زندگی ساخته است را دور بریز!

 بی‌نهایت مسیر شغلی وجود دارد، که اگر درست انتخابشان کنی، قطعاً به موفقیت در شغل و زندگی می‌رسی.

در دورۀ طراحی مسیر شغلی، با روش‌های معتبر و کاربردی کمکت می‌کنم که مسیر شغلی‌ ایده‌آل خودت را بسازی.

در همین رشته‌های مهندسی دوستانی دارم که با رتبه‌هایی بهتر، مکانیک و برق خوانده‌اند، اما امروز میانگین درآمدشان به طرز محسوسی کمتر از دوستان کامپیوتر خوانده من است. این یعنی آن سالها، باید به فکر امروز و هرچه بیشتر وابسته شدن زندگیها به کامپیوتر می‌بودند، نه اینکه صرفا به رشته‌هایی با وضعیت شغلی نسبتا خوب در آن سالها توجه کنند.

البته اینکه معیار انتخاب صرفا درآمد بیشتر باشد یا نه بحث دیگری است که در ادامه به آن خواهم پرداخت.

۴

نسل بالاتر اگر میخواهد کمک حال باشد، باید مطلع تر باشد. اینکه به دلیل عدم اطلاعش، گزینه‌های محدودی روی میز بگذارد و نصایح ارزنده‌اش! را در باب ارجحیت یکی بر دیگری (آن هم با توجه به شرایط امروز و نه روندهای موجود و شرایط احتمالی آینده) بگوید ظلم بزرگی در حق فرزندان مرتکب شده است. در این خصوص قبلا مفصل نوشته‌ام:

میخواهم پدر/مادر خوبی باشم! (۲): آینده شغلی فرزندان

در مورد آینده شغلی رشته تجربی و پزشک شدن هم مطلبی نوشته‌ام:

پزشکان، آینده و یک سری حرفها

۵

نسل قبل این شانس (یا بدشانسی) را داشته که بخاطر یک کاغذ (همان مدرک دانشگاهی)، توانسته کار کند. (رجوع شود به سری کارنکن و تعریف کار نکردن) امکانش بوده که به دلیل وجود آن کاغذ، یک میز و تضمین سی ساله برای آب باریکه به آنها بدهند، اما امروز خوشبختانه این فرصت مهیا نیست و برای کسب درآمد باید ارزشی برای دیگران خلق کنیم.

دوران استخدام‌های دولتی به سرآمده (و انشالله برنخواهد گشت)، اگر کارآمدی اقتصادی در کشور میخواهیم، دولت باید بسیار کوچکتر از این شود. کارمندان دولت، اگر منصف باشند، خودشان هم معترفند که بخش اعظمشان در ادارات اضافی هستند و نبودشان هیچ خللی در هیچ جا ایجاد نمیکند!

۶

فکر میکنم بر خلاف تصور عامه، اتفاقا موقعیت‌های شغلی بسیار هم زیاد است. فقط مهارت و دانش بدردبخور و البته صبر و پشتکار لازم است. حالا که کسی برای آن کاغذپاره به ما پول نمیدهد، باید بتوانیم ارزش آفرین باشیم، باید مهارت داشته باشیم. دانشِ مفید داشته باشیم. و البته در ابتدای راه باید خاکِ کار را بخوریم و برای رسیدن به موقعیت‌های بهتر شغلی، عجله نداشته باشیم.

همین الان که کارجویان از نبود فرصت شغلی حرف میزنند، کارفرمایان هم از نبود نیروی متخصص حرف میزنند. این یعنی یک نیروی متخصص و با دانش، موقعیتهای شغلی خوبی خواهد داشت.

یادتان نرود در هر رشته‌ای که وارد دانشگاه شدید، بیش از عنوان رشته، به این توجه کنید که باید صاحب مهارت باشید. در بازار کار امروز صرف داشتن مدرک، شما را به شغل مناسب نمیرساند و بدون مهارت، بیکار می‌مانید.

اگر فکر میکنید یادگیری مهارت کار سختی است و تلاشهای گذشته شما برای یادگیری مهارت (مثل زبان انگلیسی یا یک نرم‌افزار) به شکست منجر شده، باید پیش از هر چیز یادگرفتن را یاد بگیرید.

[مطلب مرتبط : دوره آنلاین یادگیری اثربخش]

پس از یادگیری یادگرفتن، شما را به دورۀ تجربه محور تولید محتوا و SEO در کارنکن دعوت می‌کنم.

فقط در ۸ هفته مهارت موردنیاز بازارکار را صد در صد عملی یاد بگیرید:

۷

از هر کس بپرسید میگوید وضعیت شغلی برای رشته های فنی خوب نیست و در جواب تجربی بهتر است یا ریاضی گزینه پزشک شدن را به شما پیشنهاد می‌دهد، اما من قبلا به یک مثال عینی برای موقعیت شغلی بسیار خوب برای آدم بامهارت و دانش در یکی از قسمت های کار نکن پرداخته‌ام. بد نیست ببینیدش:

کار نکن، قسمت هجدهم: سلمان قاسمی و زاگرس کمپرسور: مهندسِ مکانیکی که نیازی به تغییر مسیر نداشته!

۸

پیدا کردن مقصر برای وضعیت ناخوشایند ما در ده سال آینده هیچ دردی از ما دوا نمیکند. تاوان ندانم‌کاری و کم‌اطلاعی امروزمان را ما با تمام وجودمان در آینده خواهیم داد. حالا اگر به فرض خودمان را قانع کنیم که تقصیر دولت بوده که مثلا شغل برای مهندسین ایجاد نکرده، باز هم تغییری در وضعیت ناخوشایند ما اتفاق نخواهد افتاد.

این والدین و فرزندان هستند که باید با چشمهای باز، گزینه‌های موجود را ببینند و انتخاب‌های درستی انجام دهند.

۹ 

تلاش و پشتکار است که شایسته احترام است. کاش فرزندانمان را هیچ‌وقت بخاطر استعداد ذاتی و برتری بدون تلاششان بر دیگران تحسین نکنیم. اما تا میتوانیم آنها را برای تلاش بیشتر تشویق کنیم. در این مورد همانطور که قبلا گفته‌ام:

افتخار کردن به هر چیزی که برای بدست آوردنش زحمتی نکشیده ایم، نوعی حماقت است.

مطلب مستقلی هم در این مورد نوشته‌ام:

پدر پولدار (۱)

۱۰

فکر میکنم برای مسئله‌ی انتخاب شغل، تابع هدف مناسبی برای بهینه‌یابی تعریف نشده. اینکه معیارمان برای انتخاب یک شغل و مسیر منتج به آن، تنها میزان درآمد آن باشد، خوب نیست. بنظرم رضایت از مسیر باید اولویت ما در انتخاب آن مسیر شغلی باشد. پیشنهاد مشخص من در این زمینه کارنکردن است. در مورد شرایط کارنکردن و نمونه‌های عینی آن هم فکر میکنم به اندازه کافی در سری کارنکن حرف زده‌ام.

در مورد اهمیت رضایت از مسیر هم قبلا به تفصیل نوشته‌ام:

داستان تکراری “رضایت از مسیرِ زندگی”

مطالب مرتبط

ادامه تحصیل بدهم یا نه؟ (۱): دکترا بخوانم؟

چرا ترجیح میدهم مدرس کنکور و استاد دانشگاه نباشم؟

پزشکان، آینده و یک سری حرفها

دانشگاه، مهندسین بیکار و چیزهای دیگر

دیدگاه ها

  1. سارینا

    سلام من امسال یازدهمم‌ رشتم‌ تجربیه . نمراتم خوبه جوری که با وجود آنلاین بودن درسا و حضوری بودن امتحانا معدل کل دهمم ۱۹/۸۰ شد‌ . ولی مساله‌ اینجاست که من علاقه چندانی به زیست ندارم و وقتی نشستم با خودم فکر کردم گفتم من اگه بخوام یه رشته بدردبخور قبول بشم اونی تا کنکور باید زیست بخونم اونیم بعدش چه پزشکی چه پرستاری یا کلا رشته های تجربی و قبول شم باز باید زیست بخونم . من از اول میخواستم برم ریاضی ولی مادرم گفت رشته تجربی بازتر کار بهتری داره ولی ریاضی اونم برای دختر آینده آنچنانی نداره . رو همین حساب اومدم تجربی ولی الان زیاد از زیستش خوشم نمیاد. بعد دلیل دیگه ایم که هست اینه که من میخوام یه رشته ای بر دارم که بعدا بتونم از طریق بورسیه تحصیلی برم از ایران و واسه همین به نظرم اگه برم رشته ریاضی و رشته های کامپیوتر و مهندسی مکانیک و … هم راحت تر میتونم بورسیه بگیرم هم توی کنکور قبول شدن این رشته ها راحت تر پزشکی و اینجور چیزاست . الان موندم برای سال یازدهم تغییر رشته بدم از تجربی به ریاضی یا همین تجربی و بخونم از طریق رشته های تجربی مهاجرت تحصیلی کنم . میشه لطفا راهنمایی کنین؟

  2. امیر حسین حجازی

    سلام
    من یه پشت کنکوری هستم و میخام همه ی اونایی که این مطلب میخونن بفهمن اوضاع الان چطوره قشنگ تو رو خدا به خاطر اینده خودتون گوش کنید من تجربی خوندم کنکور دادم ۱۴۰۰ شدم ۱۸۰۰۰دو رو براش ببینید در مورد بازار کار اره بیشتر شاغل ها تو تجربی اند علت چون درس هایی که تو دانشگاه بهشون داده میشه درست مثل حقوق حسابداری به کارشون میاد ریاضی ها حقیقتش قبولی راحته ولی بازارکار نداره چون همه فقط یه تیکه کاغذ گرفتن ولی تجربی من و دوستام از دو کلاس ۶۰ نفره از نمونه دولتی شهر خودمون که مثلا همه میگفتن به اینا خوب در میدن درس خونن ۳ تا پزشکی قبول شد یکی خانواده شهید با رتبه ۱۴۰ یکی شبانه علوم پزشکی اردبیل یکی هم پردیس هنوز بدون در نظر گرفتن اینکه خیلی از معلم ها مخصوصا تو دبیرستان پولی شدن تبلیغ کلاسشون میکنند و هزینه ها سر به فلک کشیده همین سه نفرن کلی هزینه کرده بودند جون منم قول نمیدونم مشاور ها رو نخورید نمیدونم میگن من پزشکم و فلان نو متخصص قبولی زمان کم دروغه طرف ۱۰۰۰نفر با منتور هاش برمیداره از اونا ۳ نفر اونم از جاهای مسخره درمیاد بقیه رو نگه میداره پشت جمعا ۱ درصد تاثیر دارن یه چند نفر هم ناامید پرستاری رو و فرهنگیان و برداشتن بقیه نزدیک ۴۴ نفر موندیم پشت در حالی که از یه کلاس ۳۰ نفره ریاضی فقط چهار نفر موندن اونا هم برا شریف موندن در مورد شغل عرض کنم بهتون من پسر داییم پرستاره و به من گفته درس ها عین سختی پزشکی سختی کار شیفت های شبانه دارن و از پرستار ها رسمی کم برمیدارن گفته بماند ۶ ماه ازشون کار میکشن ۶ ماه بیکار درامد هم ۸ میلیون فرهنگیان درامد کمه اما میشه رفت یه شغل دیکه ایجاد کرد چون مثلا معلم های راهنمایی با ۳ روز در هفته ۶ ساعت الان دارن میگیرن ۵اره میدونم کمه من خودم معلم داشتم راهنمایی مغازه تعمیرات لوزام خانگی داشت و سختی کار بسته به طرف متفاوته یه نکته ای رو بهتون بگم به هیچ وقت تعهد پزشکی برندارین چون اخرش درامد تون عین پرستاری اونم با ۷ سال درس
    من خودم الان تغییر رشته دادم میخوام ریاضی بدم و فرهنگیان قبول شم انشالله
    نتیجه ریاضی درامودن اسون کار سخت باید خودتون یاد بگیرید مدرک اشغاله برای مثال کامپیوتر
    تجربی دراومدن خیلی خیلی سخت درامد هم فقط برای پزشکی و دندون و دارو مگر نه اتاق عمل و هوشبری و پرستاری اصن به اندازه کاری که کار میکنن تازه اگه استخدام دولت بشن کافی نیست

  3. مصطفی

    سلام
    من دهم رشته ریاضی هستم دوره اول هم نمراتم بالا ۱۹ و همه رشته ها هم آوردم و همچی اوکی بوده
    خواستم یک چیزی بگم من خودم سر علاقه اومدم ریاضی و راضی هم هستم
    ببینید شما باید خیلی چیز هارو برای انتخاب رشته در نظر بگیرید
    اولا علاقه باید در نظر بگیرید ولی نه اینکه بگی مثلا مثل خودم بگی من به ریاضی و زیست علاقه دارم پس هردو رشته برام خوبه نه این غلطه من خودم میگم به هردو درس علاقه دارم ولی بازار کار تجربی دکترا و اون محل و عمل های جراحی و … علاقه ندارم سر همین اومدم ریاضی چون همچی در نظر گرفتم و علاقه دارم
    دوم اینکه به حرف هرکسی گوش ندید آینده خودتون باید خودتون بسازید نه دیگران که با نظر های غلط شما هم بیچاره میشید
    سوم اینکه ما تو همه رشته ها بیکار داریم
    الان به نظر شما دانشگاه امیر کبیر تحصیل کنی برای مهندسی بازار کار بهتر داره یا دانشگاه آزاد پزشکی؟!
    خیلی حرف زدم ولی بدردتون میخوره و مفید

  4. علیرضا

    سلام
    من پایه هشتم هستم
    من علاقه شدیدی به مسائل ریاضی و درست کردن چیز های جدیدی دارم و کامپیوتر هم تقریبا فوله ولی متاسفانه ترم اول امسال ریاضی و علوم را خراب کردم و قبولم دارم که نخوندم ین دو درسو ولی بقیه درسام همش۲۰ بودن پارسال هفتم ریاضی ۱۹ علوم ۲۰ شدم
    امسال ترم دوم میخوام جبران کنم
    من خودم دوست دارم برم رشته ریاضی و مهندس بشم ولی فشار خانواده و اقوام خیلی زیاده نمیزارن درست تصمیم بگیرم من وقتی که مهندس شدم میرم خارج و توی ایران نمیمونم با این حال به نظر شما برم چه رشته ای

  5. Mobina

    سلام خسته نباشید من موندم تجربی برم یا انسانی من کلاس هفتم معدلم ۱۷ بود هشتم ۱۸ نهم هستم الان ترم اول یکم خراب کردم ولی ترم دومم جبران میکنم ۱۹ میشم من علاقه ای به معلمی ندارم و پزشکی دکتر جراحی دوس دارم ولی پدرمم میگه نمیتونی برو معلمی از یک طرف میگه دندون پزشکی میگه شاید بیاری و مادرم میگه تجربی نمیتونی بری من الان موندم هدفمم اینطوری از بین رفت ولی من سعی میکنم تجربی برم چون واقعا این شغلو دوس دارم میشع راهنماییم کنین من چکار کنم ?

  6. Mobina

    سلام خسته نباشید من الان موندم کدوم رشته برم نمره معدل هفتمم ۱۷ بود هشتم شدم ۱۸ الان نهمم که اول ترممو خراب کردم ولی ترم دومم هست جبران میکنم که اگه تلاش کنم معدلم ۱۹ میشه بین انسانی و تجربی موندم رشته انسانی زیاد علاقه ی به معلمی ندارم رشته تجربی علاقه به دکتر جراحی دارم پدرم میگه برو معلمی از یک طرف میگه برو دندون پزشکی و مادرم میگه نمیتونی بیاری بنظرتون من میتونم برم تجربی یا خیر

  7. Master of puppets

    سلام
    من کلاس یازدهمم و رشتم تجربیه
    تو این دو سال خیلیا رو دیدم که مثل خودم با تلقین اینکه به پزشکی علاقه داون اومدن تجربی
    خواستم بگم من واقعا پشیمونم و چن روز اینده قراره تغییر رشته بدم
    اقا تا مثل من تو چاه نیفتادین علاقتون رو مشخص کنین
    تو ایران که وضعیت بحرانیه باید بریم خارج اول اخرش
    پس فک نکنم زیاد باید نگران بازار کار باشیم
    اینم هست که هر کاری رو واقعا علاقه داشته باشی و تاپ باشی دخل اون رشته همیشه بازار کار خوبی در انتظارته
    اقا همه چی پول نیست
    فکرشو بکنین
    شما یه پزشک متخصص و پولدارین ولی از زندگیتون هیچ لذتی نمیبرین و این خیلی وحشتناکه
    حتی فکرش ادمو افسرده میکنه
    خیلی حرف زدم به بزرگی خودتون ببخشین

  8. Unknown

    قرار نیست رشته ای رو خراب کنی فقط باید خوبی بدی هر کدوم رو بگی…چندین سال زندگی کردن خارج از کشور سخت نیست چندین سال کار کردن توی یه جای آلوده و کثیف مثل بیمارستان سخته

  9. آیلین

    سلام من پایه دهم هستم و رشتم تجربیه .
    میخواستم تغیر رشته بدم چون به ساخت و درست کردن وسایل اینا خیلی علاقه دارم و از کامپیوتر و اینا همه چی میدونم.
    نمره زیست و ریاضی امسالم هر دو ۲۰ شد ولی هنوز گیرم که تغیر رشته بدم یا نه .
    راستش من نمیخوام ایران بمونم انشالله دیپلمم رو بگیرم میخوام برم پیش خواهرم ترکیه.
    اون اونجا پزشکی میخونه ولی من هنوز اواره ریاضی و تجربی هستم.
    از یه طرف میگم تجربی رو بخونم چون برای رفتنم به اونجا چه رشته ای خوندم تو ایران مهم نیس.
    میشه راهنماییم کنین ؟؟؟؟؟؟

  10. Ali

    سلام وقتتون بخیر
    من پایه دهم هستم و رشتم ریاضیه
    پارسال که موقع انتخاب رشته بود همه بهم میگفتن برو تجربی.تمام اطرافیان و مدیر و معلم و خلاصه همه به جز پدر و مادرم بهم میگفتن برو تجربی چون آیندش خیلی خوبه و اینا. ولی پدر و مادرم میگفتن الان که بین ریاضی و تجربی گیر کردی ریاضی رو انتخاب کن چون رشته پایه‌ای هست و از اون میتونی راحت تغییر رشته بدی. من خودمم عاشق هردوتاشونم. الان که اخرای دهممه جدا افسرده و ناامید شدم. چون همه میگن چون ایران کشور صنعتی نیست اصلا به مهندسین ارزشی قائل نمیشن. راستم میگن.الانم من درسم خوبه و تو نمونه دولتی درس میخونم و از کنکور و رقابت نمیترسم. میخواستم بدونم که آیا تغییر رشته الان به نفع من هست؟
    بحث علاقه هم نیست چون عاشق هردوتا رشته هستم.
    و اینکه اگه تغییر رشته بدم میتونم تجربی روهم تو نمونه دولتی ادامه بدم؟

    1. اشکان محمدی

      سلام. چرا ارزشی قائل نمیشن؟ چون اکثر مهندس ها فقط یه تیکه کاغذ میگیرن دستشون و انتظار شغل های آنچنانی دارن اون هم در حالی که هیچ مهارتی ندارن. مثلا من خودم مهندس کامپیوتر دیدم که پز ارشد بودنش رو میده ولی هیچی تاکید می کنم هیچی حتی در حد اینکه سیستم عامل چیه رو هم بلد نیست.
      ولی من نه مدرک دارم و نه هیچ چیز دیگه، ۱۵ سالمه و می خوام امسال انتخاب رشته کنم و قطعا هم ریاضی رو انتخاب می کنم. من می خوام متخصص هوش مصنوعی بشم و واقعا هم توی این ۳ سال خاکشو خوردم …
      واسه دوستام برنامه ساختم، وبسایت شخصی ساختم، اپلیکیشن های سطح پائین و مزخرف ساختم، تا نصف شب پای کامپیوتر بیدار موندم (برای رفع اشکال برنامه و …)، تو پست بانک دائیم کار کردم (شاگردی و تی کشیدن و …). مقاله علمی نوشته ام، آموزش داده ام و … و در کنار همه اینها درس هام رو هم خونده ام، معدل پارسال هشتمم ۱۹٫۹۳ بود.
      امیدم به توانایی های خودمه، مهارت هایی که به زور و زحمت و با کار مداوم به دست آوردم نه به مدرکی که هیچ کسی براش ارزش قائل نیست. دلیلم برای انتخاب ریاضی اینه که واقعا به ریاضی نیاز دارم (به خودش نیاز دارم نه به مدرکش)چون توی هوش مصنوعی به طرز وحشتناکی از ریاضی استفاده میشه.
      تو هم اگه با هدف و با همین دید وارد رشته ریاضی بشی و در کنارش مهارت یاد بگیری، می تونی گلیم خودت رو از آب بکشی بیرون و خودت رو نسبت به بقیه متمایز کنی. وقتی تمایز حاصل بشه کار هم پیدا میشه ولی نباید اول کاری انتظار داشته باشی مقام بالایی بهت بدن. از کارآموزی شروع می کنی و پله پله میری بالا.
      حرف آخرم اینه که زیاد نگران نباش، خدا بزرگه و روزی رسان. امیدوارم موفق باشی.

  11. آرمیتا

    سلام من پایه نهمم تیزهوشان و امسال انتخاب رشته داریم
    من خودم علاقه م به ریاضیو فیزیکه اما کاملا استعدادم خداروشکر خوبه در حدی که با یکم خوندن راحت ۱۹-۲۰ میگیریم توی همه درسا، اما از زیست بدم میاد و همیشه معدل زیستم پایین ترین نمره کارنامه مه خودمو واسه زیست میکشم ولی ۱۷-۱۸ میگیرم…
    من خودم دوست دارم برم ریاضی ولی داییم خودش ریاضی خونده و مهندس مپنا هست که حقوقشم خوبه امامیگه که برو پزشکی بخون ۳ سال سختی بکش (دبیرستان) و باقی عمرتو راحت ماهی ۲۰-۳۰ میلیون بلکم بیشتر پول در بیار… اما من میترسم توی کنکور زیستو گند بزنم…. و اینکه اصلا از زیست خوشم نمیاد… ولی به بازار کاری ریاضی هم شک دارم…
    از طرفی هدفم از رشته ریاضی خوندن بورسیه هست و رتبه برتر شدن تا بورسیه بگیرم… و توی ایران نمونم و چند تا ایده واسه کارآفرینی دارم… چند تا ایده دارم واسه شاپ های مختلف
    واقعا شک دارم که چیکار کنم….
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. زهرا شاکری

      سلام آرمیتاجان.
      اگر به زیست علاقه نداری اصلا سمت تجربی نرو که یک عمر پشیمونیه.
      به این فکر کن که اگر حتی پزشکی قبول بشی چیزی جز درس‌هایی از جنس زیست نمی‌خونی.

      دایی شما مهندسه، چطور از دنیای پزشکی اطلاع داره؟ حتی خیلی از کسانی که به این دنیا نزدیک هم هستند نمی‌دونند چه خبره توش.
      بهت پیشنهاد میکنم حتما به به پادکست کارنکن گفتگو با امیرمحمد قربانی گوش بدی.

    2. aaa

      ۳ سال سختی بکش غلطه سختی های اصلی تازه وقتی شروع میشه که قبول میشی ۷ سال باید برای یک پزشک عمومی که در آمد خیلی بالایی نداره سختی بکشی بعد دو سال بری طرح
      اگه بخوای تخصص همبخونی ۴ سال که میشه ۱۱ سال به اضافه اون ۳ سال دبیرستان میشه ۱۴ سال ۲ سال طرح که میشه ۱۶ سال سختی.

  12. محمد

    سلام.من فارغ التحصیل تجربی هستم پارسال به خاطر مسائل خانوادگی کنکور ندادم.اما تو آزمونای کانون ترازهام حدود ۶۸۰۰ هست و احتمالا پزشکی قبول بشم اما هیچ علاقه ای ندارم.علاقه ای ندارم به به معنای واقعی.تا الان هم خیلی خوندم اما خانوادم مطمئنم نمیذارن برم ریاضی.دوست دارم برم مکانیک شریف با اپلای و … و دوری از وطن هم مشکلی ندارم.فقط میخام اذیت نشم

      1. ديبا

        سلام . من پایه نهم هستم و نمونه دولتی درس میخونم
        بین ریاضی و تجربی موندمو واقعا نمیدونم چیکار کنم
        خالم آمریکاست میگه ریاضی بخون بیا اینجا پول پارو کن
        پدرم میگه ما مهندس بی کار زیاد داریم ولی دکتر بی کار نداریم
        مادرم میگه نمیتونی تجربی قبول شی
        دکتر بودن دردسر داره
        ممکنه شب کار بشی و …
        از طرف دیگه هم همه دوستام میخوان برن تجربی و میگن تجربی خوبه تجربی بخون تو استعدادشو داری و این حرفا
        من خودم هم هر دو تارو دوست دارم و میدونم برای رسیدن به یه زندگی خوب هرچقدر که لازم باشه تلاش میکنم
        ولی واقعا بین تجربی و ریاضی نمیدونم کدوم رو انتخاب کنم
        خیلی تحقیق کردم
        با ۵-۴ تا مشاور صحبت کردم
        باز کار هاشون رو مطالعه کردم … رشته های دانشگاهی شون رو شناختم …
        ولی بازم نمیتونم تصمیم بگیرم
        میگم رشته ریاضی بعد ٢ روز یه اتفاقی میوفته یا یه چیز جدید متوجه میشم و نظرم عوض میشه
        بعد دوباره یه چیزی میشه میگم ریاضی
        اصلا یه شرایط فوق العاده بدی دارم و از بلاتکلیفی رو دوست ندارم
        میشه راهنمایی ام کنید تا یه تصمیم قاطع بگیرم ؟

  13. Moslek

    سلام دوستان عزیز:نظر خیلی ها رو خوندم و واقعا ناراحت شدم:چرا باید نظام اموزشی از ریشه جوری یه دانش اموزش رو تربیت کنه که در نهایت برسه به دوراهی محدود انتخاب و در نهایت هم بعد چند سال درس خوندن و عدم کسب مهارت داخل این سیستم فلج و کم کم خفه میشن:نکته ای که وجود داره اینه که ماها یعنی ایرانی ها به دلیل عدم مطالعه درست و اصولی نمیتونیم راه رو درست انتخاب کنیم و اگه قرار باشه کل سیستم یه کشور روی یک رشته متمرکز شه عملا در چند سال اینده تبدیل به کشوری فرسوده و فلج میشیم:کسایی که به دنبال اینده خوب:موفق شدن:کسب مهارت:کسب درامد نجومی وارد دانشگاه میشن متاسفانه بزرگ ترین ضربه رو میخورن:به مرور در کل دنیا و ایران دیگه رشته و دانشگاه جایگاه خاصی ندارن و این افراد و بشریت هستن که پول تولید میکنن:پس اگه به دنبال کسب مهارت:اینده ای شغلی:درامد نجومی هستید دانشگاه هیچ کمکی به شما نمیکنه:اینو از قول شخصی(خودم) گفتم که سه سال عمرش رو داخل رشته تجربی تلف کرد و هیچ گونه مهارتی هم کسب نکرد ولی خداروشکر تونست با مطالعه درست و اصولی راه موفق شدن داخل این سیستم رو پیدا کنه و برای اون مسیر(ایجاد ایده های بزرگ و خدمت به بشریت) شروع به تکاپو و تلاش کنه:
    برای همه ارزوی موفقیت تویی در رشته و زمینه ای دارم:
    به امید روزی که همه با هم ایرانمون رو از نوع بسازیم:

  14. ممول

    دوستان گوگولم پذیرش دانشجو و تعداد پزشکی در ایران از میانگین جهانی بسیار پایینتره ، شما یه تحقیق و سرچ ساده انجام بدید۔ به تعداد کنکور تجربی چرا نگاهه میکنید وقتی کلا ۶ هزارنفر شرکت میکنن؟ یکم ذهنتون رو باز کنید ۔ بعد از کنکور ۱۵۰ هزارنفر تو ریاضی میتونن مهندس بشن و ۶۰۰۰ در تجربی به هدفشون میرسن

  15. Amin

    قضیه اینکه میگن تجربی بری بعد نمیدونم اینقدر سال باید درس بخونی و فلان و این حرفا قضیه گربه و گوشته …. خیلی از دانشجوهای پزشکی از تدریس در کنار اون حقوق کم حتی در دوران دانشجویی هم درامد خوبی دارن ۔ دوما اون ۷ سال برای کسی که علاقه داشته باشه خیلی هم سادس ۔ بعدش هم اوکیه ۔ مهندسی تو ایران زیر صفره خارج هم اگر بخوای بری باید تو یه شریف باشی و اگر بری ببین میتونی ۱۰ ۱۵ سال تک نفره تو یه کشوره دیگه دووم بیاری ؟ در صورتی که تو همین تجربیا میتونی هر سال بری سفر خارج

  16. Nazanin

    سلام من نازنین هستم
    امسال ورودی سال نهم هستم و انتخاب رشتم برام خیلی مهمه راستش من توی هردوتا درس ریاضی و تجربی نمرات و استعدادم بالاس و میشه گفت یکسانه حقیقتا اینکه دارم سوال میپرسم واسه یک راهنمایی از اینده ی رشته هاست
    و من میدونم وارد هر کدوم از این رسته ها شم با تلاش و توکل به خدا به رشته مورد علاقم خواهم رسید فقط یک چیزی میمونه اینکه من شنیدم توی ده سال اینده که میسه دوره ی ماها پزشکی کاملا اشباعه و مهندسی هم که بیکار ولی اگه اپلای کنی یا بورسیه شی مهندسی خیلی پردامد و کاربردی تر از پزشکی توی خارج از کشور چون خارج مدارک ما البته فکر کنم که خیلی معتبد نیست براشون و میگن که پزشکی تا به خودت بیایو اینا پیر شدیو کل جوونیت رفته(از لحاظ سال هایی که برا تخصص باید خوند) ولی خب مهندسا نمیگم کارش سخت نیی ولی یهو یک پروژه میدن و میترکونی باهاش واقعا دودلم چون نیگن اگه بری ریاصی و بتونی شریف بیاری رو هوا میزننت وایه بورسیه
    میشه جزو راهنمایبهاتون تفاوت و شدایط و نحوه اپلای و بورسیه هم توضیح بدین؟
    ممنونم?

    1. ارسلان

      سلام من میدونم چجوری پذیرش یا همون اپلای بگیری چون خودم میخوام برم و نکات مهمی رو بهت میگم که حتما باید بدونی وگرنه کلی ضرر میکنی…. بیا واتس اپ بهت بگم
      در ضمن تا ۱۰ سال دیگه یعنی دوره من و تو همه رشته ها چه پزشکی چه مهندسی و… اشباع میشن و هیچ کاری نخواهد بود و نظام اقتصادی ایران به طور کامل فرو می پاشه،مردم دچار بدبختی و فقر و گرسنگی میشن و خلاصه وضعیت ایران خیلی نامطلوب هست.بنابراین اگر دنبال ارامش و اینده خوبی و دوست داری به موفقیت برسی در هر رشته ای چه مهندسی چه پزشکی…. باید بری خارج از کشور اروپا و آمریکا وژاپن و استرالیا و….و….این حقیقته هیچ راهی نیست فقط باید بریم از اینجا.اینده در خارج هست و باید بری اگه نری کارت تمومه ….. در کل بیا واتس اپ بهت راهنمایی میکنم بلکه کمکی کنم به پول و موفقیتت بتونی برسی :))))

  17. Reyhaneh

    سلام
    مقالتون خیلی خوب بود ولی خب ازین مقاله ها زیاد خوندم نمیدونم چرا روم تاثیری نداره
    آقای آرامش من از ته قلبم عاشق رشته تجربی و ریاضی ام و هرررر سال نمره هام تو این دوتا درس ۲۰ بوده
    علاقه و استعداد عجیبی تو رشته تجربی و ریاضی دارم ولی نمیدونم کدوم رو انتخاب کنم
    میشه یه توضیح قانع کننده بدید یا به ایمیل یا همینجا?

  18. محمد

    سلام آقای آرامش.من دانش اموزی با درس قوی سال دوازدهم هستم و به مشکلی برخوردم و دیدم که جواب بچه هارو با ایمیل یا جیمیل میدید و ممنون میشم که من رو هم کمک کنید.من دانش اموز دوازده تجربی هستم و در هر دو رشته ریاضی و تجربی استعداد بالا دارم.الان به نحوی پشیمونم از اینکه تجربی انتخاب کردم نه به خاطر اینکه رقابت بالاست و اعتقاد دارم ادم هر رشته ای بخواد در میاد،بلکه دیدم شرایط زندگی برخی ادمارو که توی تجربی یا ریاضی تحصیل کردن.مثلا افرادی رو میبینم که مهندسی خوندن و خارج رفتن و زندگیشون خیلی بهتر از پزشکان هست.حتی خیلی دیدم پزشک هایی که افسرده و ناراضی اند.الان هم میخوام تغییر رشته بدم ولی کلا جامعه طوریه که هر جا میری حرف از تجربیه!انگار این ادما همونایی نیستن که بیست سال پیش همه رو تشویق میکردن برن ریاضی بخونن!

    1. zahra abbasi

      سلام آرش عزیز
      اگر بخواهی در هر رشته ای تاپ باشی باید زحمت بکشی برای هر دو باید زحمت زیادی کشید
      اما چون تعداد داوطلبان رشته تجربی بیشتره قطعا رقابت بیشتر و قبولی سخت تره اما برای اینکه در رشته ریاضی در یک دانشگاه خیلی خوب درس بخونی باید زحمتت چه بسا بیشتر از اون هم باشد.

  19. رميصا

    سلام
    من الان کلاس نهم هستم و هدایت تحصیلیم هم به دستم رسیده من توى رشته ریاضى فیزیک الف آوردم و ترازم هم بالاست و از طرفى هم انسانى هم ترازم مى رسه ولى من بیشتر علاقه به تجربى دارم و دلم مى خواد توى اون رشته تحصیل کنم ولى متاسفانه الان بخش نامه اومده که تجربى باید از تراز ۸۹٫۳۰ باید به بالا باشه ولى مال من ۸۶٫۲۷هستش بعد من الان موندم چطورى برم تجربى
    با چند نفر از مشاور ها صحبت کردم اونها هم بهم گفتن که چند تا راه داره یا اینکه باید یک سالم رو ریاضى بخونم و تو تابستان امتحان زیست بدم و اگه قبول شدم مى تونم برم تجربى ولى من ترسم از اینکه یه موقع نتونم زیست رو قبول شم و تو ریاضى بمونم و آیندم تباه شه ویا برم انسانى و اون رو هم یک سالش رو بخونم و تو تابستان چند تا کتاب رو امتحان بدم که این راه واقعا برام سخته
    و اینکه من شنیدم تو کنکور تجربى رقابت خیلى زیاده و مى ترسم که تو کنکور بمونم و نتونم قبول شم من الان چون با چند تا مشاور خوب صحبت کردم بین تجربى و انسانى موندم و من از انسانى خوشم مى یاد ولى علاقه اى به تاریخ ندارم حالا من نمى دونم باید چى کار کنم
    اگه میشه راهنمایم کنید تا بتونم تو اون موفق تر بشم
    اگه میشه زود تر جواب بدید چون وقت کافى براى فکر کردن ندارم و باید دو سه روز دیگه تو مدرسه ثلت نام کنم
    ممنون

  20. Zeinab

    سلام آقای ارامش
    من امسال میرم دهم و تو هدایت تحصیلی ریاضی اولویت الف شد
    ولی خودم به شدت عاشق تجربی هستم و از ریاضی میشه گفت متنفرم
    ولی ریاضیم تو این سه سال بهتر بوده و هیچ وقت نمره های ترمم زیر ۲۰ نشده اما علومم خب یکم کمتر بوده… الان واقعاً گیج شدم چون نه شناختی از ریاضی دارم نه علاقه ای…و مدرسه ی هدف من اولویت ب رو کلاً قبول نداره
    برادر و پدر خودم ریاضی خوندن و خیلی علاقه دارن اما من حتی وقتی حرف میزنن از ریاضی هیچی متوجه نمیشم اما درس علوم برای هر صفحش و کلمش هزار تا حرف برای زدن دارم
    لطفاً درباره ی رشته ی ریاضی و اینده ی شغلیش یکم توضیح بدید و اینکه تو کنکور کدوم رو بهتر میشه نتیجه گرفت ??

    1. عسل

      سلام
      من دانش اموز پایه نهمم بین دوراهی ریاضی و تجربی گیر کردم خودم میدونم علاقه و کشش بیشتر به ریاضیه ولی می ترسم از اینکه تو ایران اینده خوبی داره یا نه من اگه برم ریاضی می خوام مهندسی پزشکی بخونم یا شایدم بعدا نظرم عوض شد نمیدونم من واقعا گیر کردم حالم خیلی بده

    2. مسعود

      سلام دوستان عزیز
      من کلاس دهم رشته تجربی هستم تو این اوضاع کرونا همه دانش اموزا ضعیف شدن و حتی خود من هیچی از زیست و ریاضی و نمیدونم این دسا بلد نیستم این وضعیت کرونا کشور رو نابود کرد
      دوستان عزیز اگر کسی بین شما هست که ریاضی خوب و قوی دارن یه لطفی در حف منه بد بخت بکنه اگر کمکی مثل فیلم و نمیدونم کتابی چیزی داره به من بگه به خدا ثوابه بدجور گیر کردم اگر کسی کمکی چیزی میتونه بکنه این شمارمه واتساپ اماده پاسخ گوی

  21. فاطمه

    سلام من دانش اموز پایه دهم هستم ورشته تجربی دارم تحصیل میکنم.امسال متوجه شدم نمیتونم روزی ۱۲ساعت برای تجربی بخونم و تنها انگیزم برای انتخاب رشته تجربی قبولی درپزشکی هست من ریاضیم خیلی خوبه درحدی که نخونم ۲۰میشم.علاقم به تجربی بیشتره ولی استعدادم درریاضی بیشتره نمیدونم چیکارکنم لطفا کمکم کنیدممنون

    1. Reyhaneh

      سلام فاطمه جان
      ببین عزیزم اگه تو واقعا و قلبی به رشته تجربی علاقه داشته باشی براش همه کار میکنی حتی اون ۱۲ ساعت رو براش کنار میذاری
      مهمتر از استعداد علاقه‌س
      اگه تو تو ریاضی بدون خوندن ۲۰ میشی ولی علاقه ای بش نداری یه روز توی راهت میمونی
      برو سمت علاقت
      مطمئن باش اگه تجربی علاقه واقعیت باشه براش خیلی کارا میکنی D:

  22. سارا

    سلام.
    من نهمی هستم و چیزی نمونده تا هدایت تحصیلی بیاد.
    بین رشته های ریاضی و تجربی خیلی تردید دارم،اصلا نمیتونم تصمیم بگیرم.
    به دروس تجربی بیشتر علاقه دارم ولی چون داوطلب خیلی زیاده و من فقط رشته های پزشکی و پیراپزشکی رو برای ادامه تحصیل میخوام میترسم تجربی رو انتخاب کنم.
    از طرفی هم معماری رو دوست دارم ولی نمیدونم واقعا میتونم از پس ریاضی بر بیام یا نه و البته فیزیک رو چندان دوست ندارم.
    لطفا راهنماییم کنید و بگید به نظرتون کدوم انتخاب بهتریه؟؟
    درضمن معدلم ۲۰ هست و مشکل نمره ندارم.
    ????????????

    1. اریا

      سلام. بنده سال یازدم ریاضی هستم این اشتباهه که ریاضی نهم رو با ریاضی تخصصی که ما داریم میخونیم مقایسه کنید،ریاضیات ما شامل کتاب های حسابان،هندسه،آمار و احتمال،ریاضیات گسسته میشه که واقعا سخته و اصلا جالب نیست با ریاضی نهم مقایسه بشه.
      فیزیک هم دروس تخصصی ریاضی واقعا چالشیه اما بازم به سختی ریاضیات نمیرسه.

      چنانچه به دروس ریاضی و فیزیک علاقه ندارید اصلا رشته ی ریاضی پیشنهاد نمیشه، به غیر از این دو درس بقیه دروس ما با تجربی ها مشترکه .

  23. mobina

    سلام خسته نباشید
    من امسال پایه دهم تجربی بودم . اول سال که وارد دبیرستان شدم کلا گیج شده بودم که این انتخابی که کردم درسته یا نه
    چون من ریاضی فیزیکم عالیه و حتی نخونده ۲۰ میشم اما زیست و شیمی رو باید کلی وقت بزارم که ۲۰ بشم . من حتی المپیاد زیست شرکت کردم و مرحله اول رو قبول شدم .پیش مشاوره های زیادی رفتم و نظر همشون تجربیه و میگن که واسه ی یه دختر ، شغل های رشته ی ریاضی مناسب نیست و اقایون مطرح تر هستن . اما من الان گیج شدم و نمیتونم تصمیم بگیرم که تغییر رشته بدم و برم ریاضی یا همین تجربی بمونم . اما باز هم هرچی فکر میکنم احساس میکنم علاقه ام ریاضیه و دوست دارم اپلای کنم و در رشته های تجربی که اصلا امکان اپلای وجود مداره و پارسال رشته ی غلطی رو انتخاب کردم. من حتی فرم تغییر رشته رو پر کردم و یه هفته دیگه آزمون تغییر رشته هستش . ممنون میشم هر چه سریع تر راهنماییم کنید و اینکه دندانپزشکی یا رشته های مهندسی زودتر وارد بازار کار میشن؟؟

    1. ناشناس

      در اخبار باشگاه خبرنگاران جوان خواندم تا سال ۱۴۰۰ ما ۱۱ میلیون تحصیل کرده بیکار داریم که از این میان حدود ۴ میلیون نفر مهندس بیکار هستند اگر فکر می کنید ایران بهشت مهندسی است بیایید.
      برای جوانی عمر و روزهای زندگی اتان ارزش قائل باشید زمان می گذرد وبه عقب برنمی گردد.توصیه می کنم پیش یک روان شناس بروید بگوئید می خواهم انتخاب شغل کنم آنها تعدادی آزمون استعداد از شما می گیرند و پیشنهاد هم می دهند به عنوان مثال کسی که دامپزشک می شود هم باید هوش طبیعت گرایی بالایی داشته باشد هم هوش ریاضی بالا داشته باشد و کسی که شخصیت تجارت طلبی دارد به درد پزشکی پرستاری و…. نمی خورد ولی متاسفانه برخی پزشکان به بیمار به چشم کیسه پول نگاه می کنند روحیه کمک به مردم کجاست

  24. محدثه

    چرا انسانی نه؟ 🙂
    به عنوان یه دانش آموز کنکوری انسانی و علاقه مند به رشتم
    کاملا با اینکه رشته انسانی حفظیه مخالفم
    این تفکر غلط باعث رخوت در رشته انسانی شده
    در حالی که کلاس های ما باید صحنه بحث و گفت و گو باشه
    (راستی طبق تفسیر شما ما اصلا نباید دانش آموز قوی انسانی داشته باشیم؟)
    من حفظیاتم هیچ وقت خوب نبود
    اما عاشقانه دلم می خواد انسان های روانشون جامعه شون اقتصادشون و البته ادبیات قشنگشون رو بشناسم.
    بیاید یه بار متون علوم انسانی رو شکل کلماتی کنار هم برای حفظ کردن نبینیم
    و یه بار اونا رو درک کنیم

    1. نویسنده
      پست
      امین آرامش

      آخ آخ، نگو محدثه. مباحث مرتبط به علوم انسانی که محشره. کی گفته فقط حفظیه؟
      این رو که قبلا در مورد اقتصاد نوشتم، بخون:
      چرا باید اقتصاد بدانیم؟
      و البته لذتی که من از خوندن روانشناسی بردم رو توی این کتابها ببین:
      معرفی کتابهای روانشناسی
      و تفکر سیستمی:
      بومرنگ یا سنگ؟ مسئله این است (یا اخلاق را رها کن، به فکر خودت باش!)

  25. M

    سلام آقای آرامش من از حل کردن مسئله های ریاضی فوق العاده لذت می برم اوایل دوست داشتم برم ریاضی فیزیک اما همه میگن بازار کارش خیلی بده منم از زیست خوشم نمیاد ریاضیم ۱۹/۵وعلومم ۲۰معدلمم ۱۹/۳۸از رشته ادبیاتم خیلی بدم میاد چون میونه خوبی با عربی ندارم نمیدونم چیکار کنم لطفا رانمایم کنید

  26. احمدرضا

    سلام آقا آرامش . من امسال نهم هستم و باید انتخاب رشته کنم . اولش میخواستم برم تجربی که دندانپزشک شوم دیدم تجربی رقابت توش سخته و کنکورش سخته و روزانه باید خیلییییی درس بخونی و منم مخم نمیکشه که روزانه ۱۲ یا ۱۳ ساعت درس بخونم و ….. بعد تصمیم گرفتم که ریاضی بزنم که مهندس شم بعد فهمیدم الان مهندس ها وضعشون خرابه و بیکارنو و آینده شغلی و بازار کار نداره و … کلا گیج و سردرگم شدم . از شما خواهش میکنم که منو راهنمایی کنی ریاضی برم یا تجربی که در آینده شغل مناسب و پول داشته باشم . خواهش میکنم جواب بدید

  27. پریماه

    سلام
    من دانش آموز دهم ریاضی از مدرسه نمونه دولتی هستم.پارسال طبق علاقه ای که به ریاضی داشتم با وجود اصرار های پدرو مادرو اطرافیانم به رشته تجربی،رشته ریاضیو انتخاب کردم و رشتمو خیلی دوست دارم.تا اینکه چند وقت پیش،مشاورم بهم پیشنهاد تغییر رشته داد و گفت که تضمین میکنه من حتما میتونم یه رشته خوب پیرا پزشکی قبول بشم،و هنوز دیر نشده،من زیستو خوندم و مشکل خاصی باهاش نداشتم اما همچنان به رشته های مهندسی علاقه بیشتری دارم و پدرم مهندس هستش،بعد از ۲،۳ هفته از تصمیمم منصرف شدم و تصمیم گرفتم که رشته ی خودمو ادامه بدم و یه مهندس خوب بشم،ولی هنوز سردرگمم ،نمیدونم باید چیکار کنم.اصلا نمیتونم تصمیم بگیرم و رو هیچ چیزی تمرکز ندارم،اطرافیان بهم میگن که رشته خودمو بخونم و در کنارش زیستو بخونم،اما من به رشته خودم علاقه بیشتری دارم.میترسم نتونم تصمیم درستی بگیرم و در آینده دچار مشکل بشم،خواهش میکنم کمکم کنید.راهنماییم کنین لطفا،من کنکور تجربی بدم یا ریاضی؟

  28. elham

    باسلام امیدوارم حالتون خوب و عالی باشه
    من نهمم قبلا میگفتم میرم تجربی فقط قبلا یعنی هفتم وهشتم اصلا به ریاضی اهمیت نمیدادم واصلا درکش نمیکردم و همیشه ریاضیم ۱۵ میشد ولی امسال که باید انتخاب رشته کنم شروع کردم به ریاضیو جدی گرفتن و حسابی تمرین کردن و بهش علاقه مند شدم درحدی که از شاگردهای اول سال های قبل که ریاضیشون ۲۰ بود بالاتر شدم واحساس خوبی بهم دست میداد ولی به خودم ایمان دارم که اگه برم تجربی میتونم زیست رو خوب بخونم وقبول بشم و از یه طرف به مهندس معمار شدن علاقه دارم ولی شنیدم که معمار شدن بازارکار خوبی نداره به جز اینکه تو خارج ادامه تحصیل بدی خب من دختری ام که تو خانواده با مشکل مالی مواجهه و خرجمون زیاده وهمه چی گرونه ونمیتونم تو رشته ایی تحصیل کنم که بازار کار خوبی نداره وتهش هیچی به هیچی من ازاون تیزهوشانا نیستم که شب وروز درس میخونن نه اقا من همینجوریشم هیچی نخونم معدلم ۱۹ میشه میترسم برم ریاضی آینده تباه بشه ولی برم تجربی قبول نشم باخودم فکر میکردم که اگه بایه مشاور درجه یک که رتبه تک رقمی و… ارتباط داشته باشم بهم راهکار بده روزی ۱۲ ساعت درس بخونم یا بیشتر وکتاب های مختلف بخونم میتونم حداقل رتبه ۴ رقمی یا ۳ رقمی بیارم تورشته تجربی و یه رشته پردرامد قبول بشم خونوادم فقط منو دارن پس میتونم کتاب های مختلف بگیرم چون خواهر برادرم کار میکنن با توکل به خدا و دعا کردن قطعا درمیام و به خودم ایمان دارم وحتی امیدم دارم که قبول میشم من دنبال رشته پردرامدیم نه رشته بی درامد و پر هزینه مثل معماری میترسم اینقدر براش هزینه کنم وسیله بگیرم اخرش نتونم حتی یه شرکت بزنم راستش من حوصله کار کردن با اتوکد و… ندارم فقط دوست دارم نظارت کنم وطراحی معماری داخلی همین. بامشاور مدرسه حرف زدم گفت بهتره از طریق فنی بری ولی من نمیتونم این همه ادبیات عربی و درسای عمومی بگذرم که تو آینده به دردم میخورن رو ول کنم برم فقط معماری کار کنم من ترجیح میدم تو دبیرستان چیزایی رو یاد بگیرم که بعدا به دردم بخورن بتونم یه جمله انگلیسی رو ترجمه کنم من هنوزم میگم من میتونم موفق بشم چون اراده و پشتکارقوی دارم در ضمن اون جمعیتی که ازش حرف میزنن که میرن تجربی به جرعت میتونم بگم که خیلیاشون جا میزنن و بشیین سر صندلی کنکور حالشون بد میشه و…پس امار اون همه جمعیت از شرکت کنندگان واقعی رشته تجربی همش وهم م خیاله و خیلیا علکی یا به اجبار میشنین کنکورمیدن پس میتونیم بگیم امار ۶۴۰ هزار نفری رومیشه نصفش کرد .ولی من هنوز نگرانم هنوز استرس ودلهره دارم نمیدونم تصمیم درستیه یانه !مدیونتونم اگه جوابم رو بدین کمکم کنید ایندم رو بسازم مرسی.

  29. moham2ad

    سلام من محمد هستم
    امسال قراره به کلاس دهم برم درس هام هم خوبه مخوام برم رشته ریاضی چون درصد قبولیش از رشته تجربی بیشتره
    میخواستم بدونم که دانشگاه افسری نیروی انتظامی رشته ریاضی قبول میکنه و با چه مدرک تحصیلی آیا تو سال های آینده ارتش ثبت نام میکنه
    لطفا پاسخ بدید همه

  30. Pouria

    سلام حال شما خوبه من الان تو رشته تجربی سال دهم هستم وعلاقه خودمو تو این رشته میبینم ولی از طرفی تعداد شرکت کنندگان خیلی بالاست ومن رو خیلی میرسونه وکسایی هم هستم که میگن تجربی بری شاید نتیجه نگیری وهیچ جا قبول نشی ولی اگه ریاضی بری صد در صد یه جای خوب قبول میشی ومن به درس های ریاضی وفیزیک علاقه ندارم ولی به بعضی از شغل های مهندسی علاقه دارم مثل مهندسی شهر سازی ومهندسی معماری وهمچنین به دبیری ولی واقعا الان گیجم ونمیدونم چی کار کنم ومدرسه برای من زهر مار شده ممنون میشم اگه کمکم کنید

  31. امیر

    سلام من نهم میخونم تو تیزهوشان و تو ریاضی واقعا استعداد خیلی زیادی دارم تقریبا تو این سه ساله بیشتر امتحاناتم ۲۰ گرفتم تو شهر اول شدم چن بار و… ولی همه میگن تو که استعداد داری برو تجربی بردار ولی خودم اصلا اصلا علاقه ندارم بهش معلمام میگن اگه دانشگاه شریف قبول میشی ریاضی بردار دانشگاه های دیگه به درد نمیخوره من تصمیم گرفتم ریاضی بردارم لطفا نظر بدید

  32. ....

    سلام. من امسال انتخاب رشته دارم و توی مدرسه نمونه دولتی درس میخونم. از الان دارم به انتخاب رشته ام فکر میکنم. خودم ریاضو رو خیلی دوست حتی هوش فضاییم خیلی خوبه طوری که خود حدفم رو گذاشتم رشته های مهندسی ولی به هرکی میگم میگه بازار کار نداره و از این جور چیزا. به نظر شما اگه ریاضی بهتره ؟ آخه از طرفیم درس زیست شناسی و شیمی هم همشه نوی آزمون های مبتکران صد درصد میزنم.

  33. سينا

    سلام دوستان ، خب بحث علاقه رو اول میزاریم کنار چون خیلی مشکلات جلوی علاقه رو میگیره من خودم دوازدهم تجربیم ولی میخوام کنکور ریاضی بدم به چند دلیل ، اگه دقت کرده باشین تو دهه هشتاد تعداد داوطلب رشته ریاضی تو کشور خیلی زیاد بود چون مهندس ها خیلی پولدار بودن و تعداد تجربی ها کم بود و اونایی که تجربی خوندن و پزشک شدن و کلی پول به جیب زدن و رسید به الان که خیلیا برای پول به جیب زدن که علاقه رو همراه داشت رفتن تجربی اما دوستان الکی نیست قبولی پزشکی سختیم زیاده اما فکر کنین کسایی که الان ریاضی میخونن و مهندس میشن همین الان تا فوق رو بگیرن میشه هشت سال دیگه تقریبا یه دهه دیگه یعنی موقع پول به جیب زدن مهندس ها ، به نظر خودم اگه جلو علاقم رو میتونستم بگیرم این اشتباه رو نمیکردم و ریاضی میرفتم

    1. زهره

      اسلام علیکم و رحمته الله امید که جور و صحتمند باشید. من یک تن از شاگردان رشته ریاضی هستم و ریاضی رو خیلی دوست دارم میخواهم ماستری خوده در رشته کامپیوتر ساینس بیگیرم من میخواهم یک تعریف از ترکیب این دو رشته در زنده گی خود داشته باشم اگه لطف کنین رهنماییم کنین که دقیقن با ترکیب این دورشته میتوانم چی کارهای بسیار بزرگ شوم یک شغل خوبی پیداکنم بر علاوه استاد شدن بسیار خوش خواهد شدم .
      تشکر.

    2. خب

      عموجان از دهه ۶۰ تا الان بازار تجربی خوبه و خواهد بود چون پذیرشش کمه اما همه تو ریاضی پذیرفته میشن

  34. آتنا

    سلام
    من آتنام همونی که کامنت قبلیو گذاشت
    ممکنه جواب سوالمو از طریق ایمیلم بدید؟
    چیکار کنم برم تجربی یا علاقمو دنبال کنم؟
    در ضمن یادم رفت بگم ک اصلا ب پزشکی علاقه ندارممم
    و فقد تو تجربی میتونم ب پیراپزشکی ها فکر کنم
    لطفااا کمکم کنید
    ایمیل بزنید

  35. آتنا

    سلام آقای آرامش
    نمیدونم به پیامم جواب میدید یا نه
    ولی من واقعا کمک احتیاج دارم
    من دانش آموز مدرسه تیزهوشانم و درسم هم خوبه امسال انتخاب رشته داشتم.
    من اول رشته ریاضی رو انتخاب کردم چون واقعااا علاقه داشتم به فیزیک و ریاضی.
    به شدتتتت.
    )نه این که شغل خاصی رو دوست داشته باشم ولی(
    من کلاسای تابستونه مدرسه م رو به عنوان دانش آموز ریاضی گذروندم و واقعا خوب بودم!تو کلاس خیلی راحت بودم
    درسا خوب پیش رفتن
    و میتونم بگم تو کلاس خودم بهترین بودم
    اما در عین حال همیشه روم فشار بود.
    از طرف پدر مادر
    اقوام
    همه میگفتن تو بری ریاضی بیکار میشی و فلان منم تصمیم گرفتم تغییر رشته بدم اما واقعااا خیلی برام سخته ک از ریاضی بگذرم واقعا دارم عذاب میکشم از طرفی میدونم که توی ریاضی صددرصد موفق ترم اما دیگ نمیتونم فشاری که روم هست رو تحمل کنم. چیکار کنم ب نظرتون؟
    این که رشته مو عوض کنم درست بوده؟
    کمک لازم دارمم. پ. ن:واقعا ب زیست قدر ریاضی و فیزیک و شیمی علاقه ندارم

    1. ناشناس

      همون ریاضیو ادامه بده اگه از درس زیست شناسی خوشت میاد برو رشته تجربی اما اگه خوشت نمیاد همون رشتت رو ادامه بده با جون و دل بخون و به پدر و مادر و اقوامت بگو که من نمی تونم تجربی بخونم از درس زیست شناسی بدم میاد بخاطر همین نرفتم تجربی بگو همه اینارو منم رشتم ریاضیه از زیست شناسی متنفرم بخاطر همین نرفتم تجربی

    2. بنده ی خدا

      ببین می خوام راهنمایی ات کنم تصمیم با خودت است. اوضاع مهندس ها اصلا خوب نیست متاسفانه کسانی که مهندسی خواندن بیکار هستند واقعیت تلخ است. در وب بگرد نظرات مهندسانی را ببین که تا مقطع ارشد در دانشگاه های خوب درس خواندن الان به چه روزی افتادن !وقتی این همه دانشگاه های بی کیفیت علمی کاربردی پیام نور بیشتر غیر انتفاعی و برخی آزاد ها رشد افسار گسیخته دارند مهندسی خاک برسر می شه و این که هستند کسانی که ارشد روزانه خواندن و بیکار ماندن و مجددا کنکور تجربی دادن تا بقیه عمرشان تباه نشود.
      خودم نفر دوم آزمون نظام مهندسی ۹۵ بودم چی شد امروز پشیمانم که مهندسی خواندم.اگر می خوای مهندسی بخوانی این رشته از اشباع هم اون طرف تر رفته باید به خارج از کشور برای تحصیلات تکمیلی و پیدا کردن شغل فکر کنی وگر نه ببین این که می گی به ریاضی و فیزیک بیشتر از زیست علاقه داری باید بگم تجربی تنها پزشکی نیست رشته های دیگر هم داره مثلا رشته تکنولوژی پرتوشناسی را تو اینترنت جستجو کن می بینی که بر پایه فیزیک است شاید راضی ات کند و همچنین چارت دروس رو نگاه کن تا آشنایی ات با هاش بیشتر شود این رشته را در ارشد می توانی با عنوان فناوری تصویر برداری پزشکیMRI دنبال کنی و گویا دکترا هم در ایران دارد. می توانی در مورد آینده شغلی و … این رشته تحقیق و جستجو کنی البته کسانی هستند پزشکی عمومی می خوانند برای تخصص رادیولوژی را انتخاب می کنند. البته انتخاب با شماست .
      داروسازی پس گذراندن دوسال دروس علوم پایه که با پزشکی تقریبا مشترک است پس از آن گویا شیمی پر رنگ می شود والبته خودت بیشتر در موردش و عنوان درس هاش جستجو و تحقیق کن. اشکالی که وجود دارد در مورد رشته های دانشگاهی اطلاعات مفید به دانش آموزان و داوطلبان کنکور داده نمی شود و تمام حرف هایی که زدم تنها از جهت راهنمایی بود انتخاب با خودت است.

  36. فاطمه ذبیحی

    سلام آقای آرامش من شمارو نمیشناسم اما اینجور که شنیدم میتونید کمکم کنید من هفتم و هشتم یا حتی نهم به فکر انتخاب رشته نبودم اما الان که میخوام برم دهم به مشکل خوردم من بین رشته ریاضی و تجربی موندم من معدلم ۱۹/۳۳شده ریاضیم۱۹/۲۵وعلوم۱۹و اصلا نمی دونم چی کارکنم و پدر من یک ادم سخت گیر هست و میخواد اگر جایی کار کردم یک جو خانمانه داشته باشه من ریاضی رو دوست دارم تجربی هم دوست دارم لطفا کمکم کنید خیلی دیر شده لطفا زودتر کمکم کنید

    1. Reyhaneh

      سلام فاطمه
      نمیگم رشته تجربی خیلی زنانه‌اس
      ولی بیشتر داوطلبان دختر هستن
      اکثر پسرا میرن فنی یا ریاضی
      اکثریت وقتی به یه رشته ای علاقه داشته باشن جنسیت مهم نیست
      ولی تجربی برای شما بهتره

    2. داریوش خراسانی

      کار خوبی نیست روی همه چیز جنسیت میذاریم اصلا به اینکه بگی زنم یا مردَم فکر نکن…علمی(بازار ایران یا خارج) و بر اساس علاقه تصمیم بگیر چون چندین سال قراره دروس زیست و… رو بخونی و توی بیمارستان کار کنی

    3. فاطمه رضویان

      سلام من امسال سال دهنم و بین رشته ریاضی و تجربی گیر کردم و واقعا نمیدونم چیکار کنم همه میگن ریاضی اینده نداره همش مهندسیه بدرد نمیخوره برای ی خانم و هیچ کاری نمیتونی کنی برو تجربی ایندش بهتره برات…
      من تو درسا عااشق ریاضیم و حل مساعل و معادلات و هندسه و اینا زیستم دوست دارم و توش خوبم فیزیک و شیمیم خوبه ولی بیشترین علاقم ب ریاضی و معادلاته
      واسه انتخاب شغلم من اگه بخوام از فضای ی کارخونه و بیمارستان یکیو انتخاب کنم صدرصد کارخونه رو انتخاب میکنم یا اگه بخوام از درمان ی انسان و درست کردن ی ماشین و سازه انتخاب کنم اون سازه رو انتخاب میکنم ​
      البته میتونم سعی کنم خودمو با اون شرایط وقف بدم ولی میترسم توش ننتونم خوب باشم از ی طرفم میترسم تو رشته ریاضی اینده ای نداشته بباشم واقعا گیجم اگه میشه یه راهنمایی کنی

  37. زهرا

    سلام خسته نباشید .من امسال میرم دهم رشته تجربیم ثبت نام کردم . ولی خانوادم و دوستام خیلی از این تصمیمم ناراضین میگن ک احتمال قبولیم خیلی کمه خیلیا هستن که سهمیه دارن درس خونن استعداد دارن و … خلاصه که پشیمون دارم میشم
    ولی من خودم ایمان دارم ک حداقل یه شاخه از پزشکیو میارم ولی انرژی منفی خیلی زیاده و من دارم روحیمو از دست میدم
    به نظرتون من تغیر رشته بدم برم فنی تا دیر نشده یا ادامه بدم؟

  38. فاطمه نوری

    سلام اقای ارامش. من به رشته تجربی و ریاضی تقریبا ه یک میزان علاقه دارم. استعدادم هم تقریبا به یک میزان. میخواستم بدونم برای من که هم علاقه هم استعداد یکیه کدوم رشته بهتره و مزیت بیشتری داره.

  39. z.a

    سلام من میخوام برم دهم و از چندین ماه پیش اطلاعات درمورد رشاه های تجربی و زیر گروه هاشون کسب کردم و هنوز بین ریاضی و تجربی ماندم.من معدلم در این سه سال نزدیک ۲۰ و یا ۲۰ میشدن و به دروس ریاضی و زیست علاقه زیادی دارم و نگران هستم که اگر برم ریاضی بازار کار نداشته باشه ولی راهنمایی کردن گفتن کنکورش میگن خیلی ساده هست نسبت به تجربی و فارغ از ماجرای کار و اینا ریاضی برای ذهن خیلی مفیده و من از طرفی تجربی را هم دوست دارم یعنی دوست دارم این را هم که بتونم پزشک بشم و متاسفانه تعداد داوطلب های تجربی بسیار بالاست و نمیدونم چکار کنم و واقعا کلافه شده ام و تماااام ذهنم شب و روز درگیر این مسعله است و وقت خیلی خیلی خیلی کمی دارم و اینده ام خیلی خیلی برایم مهم است و عاشق علم هستم و قصد تعریف از خودم را ندارم ولی لطفا به من کمک کنید خواهشششششش میکنم اقای ارامش.

  40. Nazanin

    سلام من دوازدهم هستم و رشتم ریاضیه نمیدونم کدوم رشته باز کاز خوبی داره دلم نمیخاد یه مدرک بدرد نخور داشته باشم

    1. Mehdi

      اگه واقعا استعداد داری رشتتو ادامه بده مطمئن باش ریاضی بهتره در ضمن مدرکی که از دانشگاه های برتر گرفته شده باشه هیچ وقت بدرد نخور نیست

  41. setayesh

    با سلام و عرض خسته نباشید خدمت شما…
    من الان پایه نهم هستم و تا چند روز آینده باید یکی از دورشته تجربی و ریاضی رو انتخاب کنم
    از طرفی از بچگی علاقه شدیدی به پزشکی داشتم اما به دلیل اشباع بودن این رشته و نسبتا سخت بودنش ترس عجیبی از انتخاب این رشته دارم
    ازطرف دیگه من ریاضیم خیلی خوبه و در پایه های هفتم و هشتم و نهم همیشه نمره ی بیست در این درس گرفتم و همچنین علاقه زیادی هم به خود درس ریاضی دارم،اما به شغل های رشته ریاضی علاقه ای ندارم
    رشته انسانی هم که به دلیل نفرت من از درس های حفظی و اینکه حفظیاتم در حد ۱۹ و ۱۸ هست و علاقه ای هم ندارم بهشون کلا گذاشتم کنار …
    تعدادی از مشاوران و مدیر مدرسه گفتن که میتونم برم رشته ریاضی و زیست رو در تابستان بخونم و کنکور تجربی بدم و گفتن که اینطوری شانس بیشتری در کنکور تجربی دارم والان با این اوضاع و نظرات کاملا گیج شدم
    و اینکه واقعا نمیدونم چه کار کنم؟ و به راهنمایی نیاز دارم
    ((اگه میشه لطف کنید زود تر جواب بدید چون که آیندم در همین چند روز مشخص میشه))
    ممنون…

    1. فاطمه رضویان

      سلام من امسال سال دهنم و بین رشته ریاضی و تجربی گیر کردم و واقعا نمیدونم چیکار کنم همه میگن ریاضی اینده نداره همش مهندسیه بدرد نمیخوره برای ی خانم و هیچ کاری نمیتونی کنی برو تجربی ایندش بهتره برات…
      من تو درسا عااشق ریاضیم و حل مساعل و معادلات و هندسه و اینا زیستم دوست دارم و توش خوبم فیزیک و شیمیم خوبه ولی بیشترین علاقم ب ریاضی و معادلاته
      واسه انتخاب شغلم من اگه بخوام از فضای ی کارخونه و بیمارستان یکیو انتخاب کنم صدرصد کارخونه رو انتخاب میکنم یا اگه بخوام از درمان ی انسان و درست کردن ی ماشین و سازه انتخاب کنم اون سازه رو انتخاب میکنم ​
      البته میتونم سعی کنم خودمو با اون شرایط وقف بدم ولی میترسم توش ننتونم خوب باشم از ی طرفم میترسم تو رشته ریاضی اینده ای نداشته بباشم واقعا گیجم اگه میشه یه راهنمایی کنی

  42. مهرانه

    سلام
    من امسال میرم دهم و بین رشته تجربی و ریاضی موندم
    از اینور بابام میگه برو تجربی از اونور مامانم میگه برو ریاضی. در رشته تجربی خیلی علاقه به سونوگرافی دارم و در رشته ریاضی علاقه به مهندسی مراقبت پرواز دارم
    همچنین ریاضییم در حد عالی نیست حولش در حد ۱۶ یا ۱۷ هستم اما در هدایت تحصیلی ریاضی فزیک رو الف آوردم و تجربی رو ج آوردم.
    به رشته انسانی هم علاقه خاصی ندارم و حفظیاتم در حد متوسطه.
    خیلی خوشحال میشم به من کمک کنید??
    و در کانال تون (کار نکن) هم عضو شدم.

  43. Mehrane

    سلام
    من امسال میرم دهم و بین رشته تجربی و ریاضی موندم
    از اینور بابام میگه برو تجربی از اونور مامانم میگه برو ریاضی. در رشته تجربی خیلی علاقه به سونوگرافی دارم و در رشته ریاضی علاقه به مهندسی مراقبت پرواز دارم
    همچنین ریاضییم در حد عالی نیست حولش در حد ۱۶ یا ۱۷ هستم اما در هدایت تحصیلی ریاضی فزیک رو الف آوردم و تجربی رو ج آوردم.
    به رشته انسانی هم علاقه خاصی ندارم و حفظیاتم در حد متوسطه.
    خیلی خوشحال میشم به من کمک کنید??
    و در کانال تون (کار نکن) هم عضو شدم.

  44. Mehrane

    سلام
    من امسال میرم دهم و بین رشته تجربی و ریاضی موندم
    از اینور بابام میگه برو تجربی از اونور مامانم میگه برو ریاضی. در رشته تجربی خیلی علاقه به سونوگرافی دارم و در رشته ریاضی علاقه به مهندسی مراقبت پرواز دارم
    همچنین ریاضییم در حد عالی نیست حولش در حد ۱۶ یا ۱۷ هستم اما در هدایت تحصیلی ریاضی فزیک رو الف آوردم و تجربی رو ج آوردم
    به رشته انسانی هم علاقه خاصی ندارم و حفظیاتم در حد متوسطه.
    خیلی خوشحال میشم به من کمک کنید??
    و در کانال تون (کار نکن) هم عضو شدم.

  45. سارا

    سلام
    من امسال میرم کلاس دهم و مثل خیلیای دیگ بین ریاضی و تجربی گیر کردم
    من بابام توی بخش اشتغال کار میکنه و همیشه میگ ک رشته ی ریاضی و مهندسی و فلان اصلااااااا بازار کار نداره و حتی کسایی ک دکترا گرفتن هم بیکارن
    من خودم علاقم و استعدادم ریاضی و فیزیکه
    ب رشته های پزشکی علاقه ی خاصی ندارم
    ولی خب خیلی وقتا شده ک یه چیزیو دوس نداشته باشم ولی بعر علاقه مند شم یا برعکس
    الان بابا و مامانم تصمیم اخرو با خودم گذاشتن
    ولی تنها حرفشون ک خیلیم پافشاری میکنن روش اینه که شغل گیرت نمیاد و تو اینده باید با چن تا مدرک بشینی توی خونه و…
    میشه کمکم کنین

  46. امیرحسین

    سلام من تو دوراهی گیر کردم رشته ریاضی رادوست دارم وبه دلیل بی دقتی نمره پایانی ۱۷اوردم و مستمر شدم ۲۰تمام سوالاتی که داخل امتحان ترم بود را وقتی اومدم خونه بدون کتاب ببینم دوسه تاش که شک داشتم را جواب دادم وتوبرگه اشتباه نوشتم میخوام قاضی یا وکیل شم و به مهندسی ساختمان هم علاقه دارم اما به دلیل نبودن بازار کار بیشتر مدنضر من وکیل یا قاضی هست میخواستم بدونم از طریق ریاضی مطشه حقوق خوند ووکیل شد و راه وکیل شدن درریاضی چگونه هست وقتی من کنکور امتحان دادم ایا حقوق جزو ریاضی میشه لطفا ایمیل کنید

  47. نادیا

    سلام آقای آرامش
    من نهمم و واقعا از همه درسای رشته ریاضی و تجربی بجز زیست خوشم میاد و دلم میخواد برم ریاضی ولی از آینده شغلی مطمعن نیستم
    از طرفی بااینکه پدر و مادرم دوست دارن برم تجربی ولی تصمیم گیری رو به عهده خودم گذاشتن تو رودا کمکم کنین من دارم دیوونه میشم

  48. *MOHAMMAD*

    سلام من رشته تجربیم ،خواستم تجربم رو باهاتون درمیون بزارم ببینید تفاوت اصلی رشته تجربی با ریاضی اینه که شما در تجربی ۳سال سختی میکشی(در حد مرگ) وهیچ تفریحی هم نباید بکنی(که برای خیلی ها خیلی سخته) ولی بعدا اوضاع خوب میشه ولی در رشته ریاضی کاملا میتونی به تفریح و خوش گذرونی (با دوستات بری بیرونو و …) بپردازی ولی بعد از ۳سال اوضاع بد میشه(بیکاری و…)

    توصیه من اینه که اگه واقعا مرد میدونین و میتونین روزی ۱۳-۱۲ ساعت درس بخونین بیاین تجربی (البته اگه پول براتون مهمه) ،، اگه هم دغدغه مالی ندارین و از لحاظ پول مشکلی ندارین ریاضی بهتره چون واقعا سختیش یک صدم تجربی هم نیست
    موفق باشید…

    1. مازیار

      سلام.شما تجربی هستی ولی اطلاعاتت ناقصه.اوضاع پزشکی برای چندسال اینده هم خیلی تعریفی نیست همین الانشم تعریفی نداره چونکه باید ۷ سال بخونی بدون هیچ درامدی بعد دوسال منطقه محروم تازه بعد میشی یه پزشک عمومی که درامد خاصی نداری بعضا ۲ تا ۳ نهایتا بعضیا کارای خاصی میکنن و خیلی تلاش میکنن و تو مناطق محروم هم هست شاید حدود ۲۰ تومن که همینطور که گفتم در موارد خاصه و اگه بعدشم برای تخصص کلی بخونی و شانسم بیاری قبول بشی چند سال دیگه هم باید با حقوق یک میلیون دویست یا سیصد درس بخونی که انقد فشار کار هم زیاد هست که نمیتونی کار دومی در کنارش انجام بدی تو خوشبینانه ترین حالت برای رسیدن به یه درامد معقول که اگر بعدش سواد بالا و جزو بهترینها باشی میتونی پولدارشی دست کم ۱۲ سال طول میکشه

    2. ناشناس

      نه داداش رشته تجربی با ریاضی هیچ فرقی نداره فقط ریاضی هندسه داری زیست نداره تجربی هم بر عکس و فیزیکشون فرق داره شما یک یا دو فصل فیزیک ما رو نمیخونید اما ما میخونیم

  49. Yasaman

    سلام آقای آرامش من یاسمن هستم و کلاس هشتمم راستش هنوز نمیدونم چیکار کنم چون من میخوام در آینده یک خواننده شم و قراره تجربی بخونم(داروسازی )ولی هنوز مطمئن نیستم چون داروسازی ۶سال طول میکشه و من حداکثر تو سن ۲۴سالگی میتونم به دنبال هدفم برم اما پای رشته ریاضی هم وسط از اونطرف هم میخوام درسم حداقل ۵یا۶ سال طول بکشه و من نمیدونم چیکار کنم.ممنون میشم راهنماییم کنید

  50. محمد جواد

    سلام اقای ارامش
    خسته نباشید♥
    ▒▒▒▒من امسال نهم هستم و دیگه وقت انتخاب رشته▒▒▒▒
    میدونم که شاید دیر شده باشه اما میگن ماهی رو هر وقت از اب بگیری تازس▒
    من به رشته های ریاضی خیلی علاقه دارم مثل برق و مهندسی پزشکی و هوافضا و کامپیوتر علاقه ی شدید به برنامه نویسی دارم ، از این رو رشته ریاضی رو انتخاب کردم (هوش ریاضیم خوبه ، نمیگم خیلی مخ ریاضی هستم اما میدونم که کم نمیارم).اما حالا بین حرف هایی که هس واقعا سردرگم شدم که رشته ریاضی بازار کار نداره و درامد چندانی نداره نسبت به تجربی و مهندسی چیزی توش نیس. خب از حق نگذریم نمیشه به درامد فکر نکرد هرچند که من قبول دارم اگه به یه چیز علاقه داشته باشی و پشتکار به درامد هم میرسی ولی خب ایرانه دیگه!!! میشناسم کسایی که علاقه و پشتکار دارن بسیااااار اما دستشون به هیچ جا بند نشده:(
    حالا به نظر شما ریاضی یا تجربی!؟☺☻
    (خیلی عجله دارم ممنون میشم جوابمو بدین♥)

    1. Reyhaneh

      سلام
      اگه از من میشنوی نگران بازار کار نباش
      آدم اگه توی کارش ماهر باشه و واقعا بلد باشه قطعا کار هست
      به هرحال کشور ما به همه شغل ها نیازمنده دیگه نمیشه که

  51. sajedeh

    سلام
    من الان دهمم از بچگی همه بهم میگفتن خانم دکتر و من باورم شده بود که میتونم دکتر شم و اصلا به شغلای دیگه فکر نکردم حتی شغلای مربوط به تجربیو هم نمیشناختم فقط میخواستم دکتر شم
    الان اومدم تجربی و تازه فهمیدم چ خبره…من خیلی زیاد به زیست علاقه دارم ولی تعداد داوطلبا واسه کنکور خیلیییی زیاده و تعداد قبولی کم منم میخوام حتما تهران قبول شم اما من تهران زندگی نمیکنم و اونجا دبیرا خیلی بهتر از دبیرای اینجان مشاورا بهترن ١٠٠٪؜ قبولیا اونجا خیلی بیشترن با اینکه مدرسه ی منم جزو بهترین مدارس اینجاست
    حالا بدجور سردرگمم که رشتمو عوض کنم یا نه؟برم ریاضی؟اینده داره؟علاقه ی من تجربیه ولی بعید میدونم بتونم قبول شم
    احتمال اینکه برم دبی درس بخونمم هم هست و اونجا مهندسا موفقتر از پزشکا هستن
    اگه میشه بهم ایمیل بدین راهنمایی کنید ممنون❤️

    1. نویسنده
      پست
  52. Aynaz

    سلام آقای آرامش
    من امسال یازدهم ریاضی هستم.
    از نظر بقیه شاگرد زرنگی هستم که من اینو هیچ وقت قبول نداشتم شاید به خاطر اینکه همیشه خودمو با کسایی تاپ تر از خودم مقایسه کردم.سال نهم که قرار بود یکی از تصمیم های مهم زندگیمو بگیرم اشتباه بزرگی کردم! هنوزم دیر نشده میتونم تغییر رشته بدم اما وقت کمی تا کنکور مونده.قبل از این که انتخاب رشته کنم میدونستم که ریاضی من در حد عالی نیست (به خودم که دیگه نمیتونم دروغ بگم ) با اینکه تمام نمرات من در دوره راهنمایی و دبیرستان در درس ریاضی همیشه ۲۰ بوده اما من ضعفم رو تو تست ها حس میکنم پدر و مادرم هیچ وقت منو مجبور به کاری نکردن و همیشه گفتن که این زندگی توعه و با عقل و فکرت بهترین تصمیم رو بگیر اما خب!اون موقع علایقمو نمیدونستم و با این فکر که استعداد و توانایی مهم نیست مهم تلاش و پشتکاره ریاضی رو انتخاب کردم این رشته رو انتخاب کردم چون فک میکردم نمیتونم تو رشته تجربی موفق بشم (برعکس بقیه همیشه میگفتند که تو درسخون هستی و قطعا میتونی موفق بشی) در اصل اون موقع فک میکردم که قابلیت اینو دارم که تو یکی از زیرشاخه های ریاضی تحصیل کنم اما الان به این نتیجه رسیدم که برای رشته ریاضی توانایی و هوش ذاتی هم درکنار پشتکار خیلی مهم هست (باور کنید!!! )
    برای من مادیات زیاد مهم نیس برام مهمه که از شغلم احساس رضایت کنم از اینکه با کفایت باشم خوشحال باشم و الان واقعا سردرگمم .نمیتونم تغییر رشته بدم وفقط میتونم تو کنکور رشته دیگه ای شرکت کنم خانواده ام پیشنهاد دادن که اگه تغییر رشته بدم (یعنی بخوام برا کنکور رشته دیگه شرکت کنم) تجربی رو انتخاب کنم اما من خودم میدونم که تنش و اضطرابی که بچه های تجربی دارن رو نمیتونم تحمل کنم و حتی ممکنه که تحت استرس دست به خودکشی هم بزنم اما احساس میکنم که میتونم تو کنکور رشته انسانی موفق بشم البته من حفظیاتم زیاد خوب نیس در حد متوسطه (تنها نقاط قوت من تو درس های اختصاصی رشته خودم فقط فیزیک و شیمی هستش) و تو انتخاب رشته هم به خاطر حفظیات زیاد گذاشتم کنار اما الان میبینم که رشته شیرینی هستش
    میدونم که اگه این دوسال رو خوب بخونم میتونم یه دانشگاه خوب قبول بشم ولی این وسط علاقه چی میشه؟من از اول هم با علاقه و شور و شوق زیاد به این رشته نیومدم و فقط با امید اینکه پشتکار زیادی دارم رشته ریاضی رو انتخاب کردم اما الان چون تو درس ریاضی ضعف پیدا کردم علاقم هم کم شده به ادامه این رشته
    نمیدونم واقعا چیکار باید بکنم ؟!

    1. نویسنده
      پست
      امین آرامش

      سلام آیناز
      ببخشید که کامنتت رو با تاخیر دارم تایید میکنم. گذاشته بودم که شاید یه فرصتی پیش بیاد و مفصل برات بنویسم. اما راستش دیدم اگر بخوام منتظر اون باشم، باید چند هفته‌ای احتمالا توی صف انتشار باشه کامنتت. 😉
      امیدوارم فرصت بشه و مفصل برای تو و باقی کسانی که زیر این مطلب سوال پرسیدن بتونم بیشتر بنویسم.
      علی الحساب پیشنهادم اینه که باقی مطالب کارنکن رو بخون.
      بازم ببخشید.
      مخلصم. 🙂

  53. fateme

    سلام آقای آرامش خسته نباشید.
    من متن های شما رو خوندم و با نظر های شما درباره ی انتخاب رشته موافقم و اینکه ما نباید کار کنیم اما من نمیدونم چیکار کنم من دارم میرم کلاس نهم و امسال وقت انتخاب رشتم هست دو تا رشته ی تجربی و هنر مد نظرم هست اما بنابر شنیده هایم که پزشکی در آینده کار نداره نظرم عوض شده و می خوام هنر بخونم.
    اما پدرم میگه که هنر شغل نداره .
    حالا من موندمو یه دو راهی که اصلا تابلویی برای عبور نداره هیچ کسم راه درستو نمیدونه که کمکم کنه و من باید خودم عبور کنم و این برای من در این سن که توانایی تصمیم گیری های بزرگ رو ندارم خیلی سخته .
    حتما شما که تجربه دارید میتونید کمکم کنید درسته؟
    پس ممنون میشم اگه راهنماییم کنید .

    1. نویسنده
      پست
  54. حسین

    سلام من ۱۶ ساله از شهرکرد یه خواهشی داشتم که اقای امین به جیمیل من پیام بدم نمیدونم برم تجربی بخونم یا ریاضیhossein.shervani1342@gmail.com

  55. طاها

    سلام
    من دارم میرم دهم و تا یک هفته دیگه باید مدرسه ثبت نام کنم اما نمیدونم برم ریاضی یا تجربی.
    تا حدود یک ماه پیش تقریبا مطمئن شدم که علاقم توی رشته ریاضیه ولی بعد از اینکه به خودم اومدم دیدم که این نظر واقعی خودم نیست بلکه مدرسه و مشاورا دارن طوری به ما تلقین میکنن که تجربی خیلی بده و داولبانش زیادنو امکان قبولی درش خیلی کمه.اما وقتی بیشتر راجب رشته ی تجربی تحقیق کردم دیدم که درسی مثل تجربی رو دوست دارم و توی ازمون های سمپاد وقتی بقیه میانگین درصدشون حدود ۳۰% هست من ۹۰% میزنم .
    در کل اگر تعداد داوطلب های ریاضی و تجربی برابر بود قطعا میرفتم تجربی ولی حالا واقعا تجربی سخت شده با این تعداد شرکت کننده خیلی قبولی درش سخت شده.
    به نظر شما اینکه تعداد داوطلب های ریاضی کم و قبولی راحته باید توی انتخابم فاکتور مهمی باشه یا اینکه به تجربی علاقه دارم
    ممنون از سایتتون که اینهمه مطلب خوب اماده کردید و به سوال ها پاسخ میدید???

  56. مهدیه

    سلام من امسال انتخاب رشته دارم و شدیدا بین رشته تجربی و انسانی موندم شاید براتون جالب باشه … من معدلم از سال هفتم تا الان نهم ۲۰ شده اما بین دوراهی موندم … پشت کنکوری بودن توی تجربی یا قبولی در رشته شاید کم اهمیت انسانی من فکر میکنم اگه بخوام برم تجربی باید حتما هزینه کنم البته هزینه های میلیونی و میترسم ک زحمات هزینه های پدرو مادرم بی نتیجه باشه و خودمم افسرده شم به خاطر ترس از همین هم ب فکر رشته انسانی افتادم تعریف از خود نباشه حفظیاتم خیلی خوبه ب طوری ک دبیرم اصرار زیادی ب حفظ قران من داشت اما من ب دلیل دوری از دبیرم دیگه پیگیر این قضیه نشدم … ریاضی ام هم خوبه امتحان پایانی مو ۱۹ شدم و *البته خیلی هم بی دقت ام *چون مستمر هام حتی بعضی از مواقع ب ۱۸ هم میرسید و علوم تجربی هم بین ۱۹ و ۲۰ هستش سوال من اینه که ایا میشه با همچین خصوصیاتی که از خودم گفتم توی یک دبیرستان عادی پزشکی قبول شم و مهم برام اینه ک بدونم قبول میشم وگرنه وکالت یا روانشناسی رو ب پشت کنکوری بودن در تجربی ترجیح میدم چون اکثرا میگن حتما باید دبیرستان غیردولتی مشهور بری تا قبول بشی .. البته دبیرستان دولتی ام ک بخوام برم معلم ها و دانش اموزای زرنگی داره ممنون میشم سریع جواب بدین چون بهش نیاز دارم

  57. m

    با سلام
    من رفتم ریاضی … سال ۸۱ کنکور داشتم
    به دلایلی مهندسی شیمی را دوست داشتم اما تو شهر خودم نیاوردم
    رفتم آمار
    راستش تو دانشگاه درسها خیلی محض بود
    البته من درسهایی که پروژه داشت را دوست داشتم
    بعد از فارغ تحصیلی مدتی برای یه شرکت خصوصی کار کردم
    اونجا حقوق خوبی نداشت اما به من یاد داد برای موفقیت باید نرم افزار یاد بگیری
    خیلی از نرم افزارهای رشته ام را با دانلود فایل آن هم به زبان انگلیسی از اینترنت یاد گرفتم
    کنارش برای یه پژوهشکده دولتی ساعتی کار کردم
    اوایل کسی قبولم نداشت ساعتی ۱۵۰۰ میگرفتم
    خب این مقدار حتی برای سال ۸۷ کم بود
    اما کم کم جای خودم را پیدا کردم و استخدام شدم
    البته بعد استخدام هم بیکار نشستم
    هم تحصیلات دانشگاهیم را ادامه دادم هم به یادگیری نرم افزار و روشهای جدید اماری پرداختم

    تازه کسانی را می شناسم که از من وضعشان خیلی بهتر است و فقط تو یه زمینه از امار کار می کنند ..
    هدفم از نوشتن این مطلب اینست که لزومی ندارد مهندس بشین… رشته های دیگری از ریاضیات هستند که می توانند بازار خوبی داشته باشند .. تازه وضعیت رشته ما خارج از ایران خیلی خوبه..
    من فکر می کنم باید تلاش مضاعف داشته باشید و صبر …
    امیدوارم موفق باشین

  58. آرمین

    سلام
    مطالب وب خیلی خوب بود واقعا استفاده کردم
    من تو دوران راهنمایی توی مدرسه تیزهوشان درس می خوندم ولی بخواطر علاقه و اصرار شدید خودم به یه دبیرستان عادی رفتم (چون تو تیزهوشان رشته ریاضی نبود) علاقه خودم به رشته مکانیکه ولی همون طور که تو متن نوشته بودید و خودم هم تحقیق کردم وابستگی داره به کامپیوتر خیلی زیاد میشه دو دل موندم نظر شما چیه؟؟

  59. زهرا

    سلام،من تجربی بودم و رشته شیمی دانشگاه آزاد خوندم،الانم ترم سوم ارشدم ولی کلا ناامیدم از رشته و انتخابم و دلم میخواد کارای عملی انجام بدم،الان موندم چیکار کنم،بخونم دوباره از اول کنکور بدم برای پزشکی و زیر مجموعه ی اون یا اینکه برم کنکور هنر؟؟آدمی هم نیستم یکجا آروم بشینم،زود خسته میشم،الان دنبال هرکدوم که برم چشمم دنبال اونیکی میمونه،از طرفی ترس برداشتن کنکور و معدل.آینده شغلیم برام مهمه.الانم خییییلی کلافه ام اصلا نمیدونم چیکار کنم خسته شدم واقعا لطفا راهنماییم کنید زودتر،خودم هرچی فکر میکنم نتیجه خاصی نمیگیرم.

  60. دلارام

    سلام
    من پایه نهم هستم و امسال اتنخاب رشته دارم خودم به معماری علاقه شدیدی دارم اما به گفته اطرافیان و یک مهندس معمار این شغلی رشته برای دختران اصلا اینده شغلی نداره و به درد دخترا نمی خوره
    من خودم کارهای عملی رو به خوندن درس ترجیح میدم مهندسی که باهاش صحبت کردم گفت حیف معدلت هست بهتره یه چیزه دیگه انتخاب کنی اما خب دیوانه وار این رشته رو دوس دارم ولی بخاطر حرف ها و مشورت هام دو دل شدم میشه شما هم نظر خودتون رو بدید ؟ واقعا بین دو راهی گیر کردم

  61. امیر علی

    سلام دوستان یه سریا کامنت گذاشتم برید دنبال علاقه به هردری میزنی میگن برو دنبال علاقه پیش مشاور میری میگه علاقه!!!!!آخه برادر من عزیز من من الان ۱۰۰ نفر فقط از دوستان و رفقا و بچه محلامون میشناسم که رفتن دنبال علاقه و الان هیچچچچچچ پخی نشدن همه بیکار یکی رفته بناییی یکی رفته راننده آژانس دوستان فقط برید دنبال پول فقط پول علاقه رو بندازید دور علاقه برا خارجه

    یاعلی

  62. متین

    سلام من واقعا از همه دودل تر هستم من تجربی باید برم غیر انتفاعی اما ریاضی میتونم برم نمونه حالا موندم کودومو برم من واقعا دوست دارم دکتر شم از طرف دیگه مهندسام بیکارن؟لطفا جواب منو بدید اقای ارامش

  63. رضا

    سلام خدمت شما
    من مهندسی هوافضا خوندم و در حال حاضر سربازم شرایط کار و محیط بهم این رو فهموند که بری سربازی بهتره البته من کار هم کردم موقع درسم چند مدل کار پاره وقت
    حالا به این نتیجه رسیدم که تجربی بخونم و انقدر دو دلم و ضعف در تصمیم گیری دارم که نمیدونم چه کنم
    بیکاری از یه طرف فشارهای مالی و روحی از طرف دیگه
    علاقه کوذکی من تجربی بود و نمیدونم چرا رفتم ریاضی وقتی رفتم توش ترسم اجازه نداد که عوض کنم حالا خیلیا میگن بهترین تصمیم رو گرفتم اگر ممکنه بهم ایمیلی بزنید و راهنمایی کنید ممنون میشم
    چون این دو راهی منو ول نمیکنه و باعث شده جلوی اطرافیانم سرخورده بشم

  64. مازیار

    با سلام. راستش امسال من میرم پایه دهم و کلاس های اموزشی از همین الان شروع شده و واقعا بین دو رشته تجربی و ریاضی سر در گمم
    مادرم از بچگی اقا دکتر صدام میکرده و خیلی اصرار به این داره که برم رشته تجربی و اینکه همه مهندسا الان بیکارن و اینده شغلی خوبی نداره . علاقه زیادی به رشته تجربی دارم و نسبت به رشته ریاضی علاقه بیشتری دارم درسم خیلی خوبه و معدلم همیشه نزدیک به بیست بوده و از بچگی استعداد زیادی داشتم و تا الان هدفم رشته تجربی بوده ولی از وقتی امار کنکور و تعداد داوطلبان خیلی زیاد و قبولی خیلی کم تجربی رو دیدم خیلی دو دل شدم در حدی که الان در کلاس های مربوط به رشته ریاضی درس میخوانم و فک میکنم رشته ریاضی برای من مناسب تر است و از طرفی دوباره به اینده شغلی بد ریاضی نگاه میکنم و نظرم رو به تجربی بر میگردد و برعکس
    لطفا مقاله مربوطه را زودتر بزارید من و امثال من به همچین مشاوره ای شدیدا نیاز داریم
    با تشکر.

  65. Abolfazl

    سلام. در کامنت ها به آماده کردن یه متن درباره انتخاب رشته و آینده رشته ها اشاره کردین ؛ میخواستم بدونم اون رو میزارین.

    1. نویسنده
      پست
  66. فاطمه

    سلام آقای آرامش من هم امسال میرم دهم ورشته ام هم ریاضی نوشتم از خود ریاضی بدم نمیاد ولی فیزیک رو دوست دارم، ولی اول نظرم روی تجربی بود، ولی بعد که با مادر و پدرم مشورت کردم اونا بهم پیشنهاد دادن برم ریاضی چون تجربی هم رقابت توش زیاده، کنکورش سخته، رشته های انتخابیش محدوده (رشته های خوبش) و رتبه آوردن توش و خوب بودن تو اون جون کندن میخواد تازه اگه پزشکی بخواید بخونید فقط ۷ سال عمومیه و بعد تخصص و… تازه همه اینها خودش سخته که هیچ، برای دخترا سخت تره. ولی من همیشه درسای زیست رو دوست داشتم. و مادر و پدرم و کلا فامیلامون همه ریاضی خوندن و به همین دلیل ریاضی رو به من پیشنهاد میکنن.درضمن من الویتم درشغل آیندمه چون می خوام حتما شغلی خوب با درآمد مناسب داشته باشم ولی اونو هم دوست داشته باشم ولی اونو هم دوست داشته باشم. من درسم خوبه ولی زیاد درسخون نیستم و میدونم برای تجربی باید خیلی خوند.مدرسه ای که میخوامم برم میگن رشته ریاضی خوب کار میکنن و تجربی کمتر و بچه های خیلی قوی ای هم توش هستن. برای ریاضی معماری و برای تجربی پزشکی، داروسازی در نظر دارم فعلا.لطفا کمکم کنید و نظرم رو بخونید و راهنماییم کنید، اصلا نمی دانم چه کنم، و اگه رشته های بهتری میدونید بگید. لطفا پاسخم رو همین جا یا به ایمیلم بفرستید، ممنون میشم :)☺☺?

    1. نویسنده
      پست
  67. الهه

    با سلام.
    من امسال میرم یازدهم.رشته ام هم ریاضی هست.ولی خب هنوز بین ریاضی و تجربی موندم.بنظرم آدم تا تجربه نمی تونه بگه به چی علاقه داره.اخه این چندین بار برای خود من اتفاق افتاده که به چیزی علاقه نداشتم اما رفتم تجربه اش کردم و فهمیدم بهش علاقه دارم.
    از طرفی من همیشه دوست داشتم لباس دکتری تنم کنم.ولی خب همین الان داشتم توی یه سایت دیگه میخوندم که تعداد شرکت کننده های رشته تجربی کنکور ۹۷ حدود ۶۴۰ هزار نفر و تعداد شرکت کننده های رشته ریاضی ۱۴۰ هزار نفره.بنظرم خیلی سخته رقابت.ولی خب اگه قرار باشه زندگی و آینده من به کنکور وابسته باشه حاضرم براش سختی بکشم.بابام هم از طرفی میگه اگه بری تجربی احتمالا میفرستیمت یه جای دیگه،شاید مجارستان(البته اگه آلمان و اتریش نشد).ولی خب قطعی نیست. نمی دونم چیکار باید بکنم.توی ریاضی و فیزیک از نظر خودم بد نیستم خوبم.حفظیاتم هم نمی دونم چجوریه.اونم میشه گفت بد نیست خوبه.با این شرایط فقط باید ببینم به چی علاقه دارم که اونم نمی دونم چجوری بفهممش.
    نمره فیزیک سال دهمم هم ۱۶.۲۵ و ریاضی هم ۱۸.۷۵ شد.ولی خب اگه قرار باشه رشته ریاضی باشم حاضرم تلاش کنم تا بهتر بشم.البته مدرسه ای هم که توش درس میخونم عادی نیست و سخت میگیره امتحاناشو.
     اگه جوابتون رو به ایمیلم ارسال کنین خیلی ممنون میشم (:

    1. نویسنده
      پست
  68. مینا

    سلام پسر من نهم را تمام کرده با معدل ۱۹/۵ و درس ریاضی با نمره ۱۸ به ریاضی اصلا علاقه نداره و میخواد دانشگاه رشته کامیپوتر درس بخونه یا باید به هنرستان رشته کامپیوتر بره یا دبیرستان رشته ریاضی نمی دونم چطوری راهنماییش کنم که پشیمان نشوم همه می گویند هنرستان خوب نیست از طرفی می ترسم بره ریاضی جا بزنه لطفا مرا راهنمایی کنید

  69. ریحانه

    سلام
    نوشته هاتون خیلی زیبا بودن
    لطفاً راهنماییم کنین
    من پیش دانشگاهی رشته ریاضی هستم اول با علاقه خانوادم که گفتن دوست دارند پزشک بشم اومدم رشته ریاضی که ریاضی و فیزیک و رو بهتر بزنم و کنکور تجربی بدم ولی با توجه به سختی درسهای دیفرانسیل و.. تصمیم عوض شد که همون کنکور ریاضی بدم با وجود اینکه علاقم همیشه پزشکی دندانپزشکی فیزیوتراپی و … بوده به همین خاطر تصمیم گرفتم مهندسی پزشکی رو به عنوان هدفم انتخاب کنم اما با توجه به این که دیدم بازار کارش اصلا خوب نیست نامید شدم حتی دیگه نتونستم درست درس بخونم الان که چند روز دیگه به کنکور مانده ولی اصلا اماده نیستم
    فکر کردم شاید سال دیگه بتونم کنکور تجربی بدم
    به نظرتون چیکار کنم است میشهربا توجه به این که سال ۹۸سال اخری هست که از نظام قدیم امتحان میگیرن قبول بشم یا همون ریاضی کنکور بدم
    لطفاً کمکم کنید

  70. ٍEli

    من به رشته های ریاضی علاقه ی زیادی دارم اما همه به من میگن که رشته های ریاضی برای خانما بازار کار نداره و میگن برو تجربی به نظرتون چیکار کنم؟

  71. رضا

    سلام.
    با تشکر از انتخاب و پرداختن به این موضوع گرانبهاء. دوستان این مورد رو مد نظر داشته باشید که: انسان موفق کسی هست که تمام ابعاد زندگی خودش رو نگهداره. باید بدونید که کار کردن برای دیگران تقریبا حمالی دیگران حساب میشه فرقی نمی کنه شرکت، ارگان دولتی یا غیر دولتی.. این رو بدونید که برای استارت باید این فعالیت رو که من اسمش رو گزاشتم (حمالی) رو انجام بدیم چراکه برای استارت کار و فعالیت خودمون باید یه پیشنه مالی و تجربی داشته باشیم اما اینکه بخوایم ۳۰ سال از عمرمون رو وقف یه ارگان خاص بکنیم واقعا زجر آوره. این رو بدونید که زیاد مهم نیست چی انتخاب می کنید، مهم اینه: (برای انتخاب هاتون چه کارهایی انجام می دین)

  72. kimiya

    سلام منم یه کلاس نهمی هستم و باید تا چند روز دیگه اولویت هام رو واسه شرکت در آزمون نمونه و تیزهوشان مشخص کنم. من علاقه زیادی به تجربی دارم ولی از اون جایی که تعداد درخواست کنندگان واسه تجربی زیاده نمی خوام ریسک کنم و تجربی رو انتخاب کنم ولی احتمال ۸۰ درصدی هم میدم که تجربی قبول بشم.بعد کلی تحقیق تصمیم گرفتم ریاضی رو انتخاب کنم چون آینده ام برام بیش تر از هر چیز دیگه ای اهمیت داره و توی درس ریاضی هم بد نیستم و توی این سه سالی که توی نمونه درس می خوندم معدلم ۲۰ بود ولی من بازم مردد هستم که آیا می تونم ریاضی بخونم یا نه کشش ریاضی رو دارم یانه به فیزیک هم خیلی علاقه دارم لطفا راهنماییم کنید?

  73. فرزاد

    سلام
    فقط دو-سه روز تا تایین کردن سرنوشتم (انتخاب رشته)وقت دارم.من در طول سال به رشته ی مورد علاقم (ریاضی)فک میکردم.سال رو گذروندم تا اینکه ب مرحله نهایی انتخابم رسیدم.اونجا بود که همه دست به دست هم داده بودن که منو متقاعد به رشته تجربی کنن.من از تجربی بدم نمیاد ولی میخوام بین خوب و بهتر،بهتر رو انتخاب کنم.من نظرم به سمت تجربی جلب شد.توی این چند مدت احساس میکردم این تصمیم رو به من القا کردن.از خودم راضی نبودم.تصمیم گرفتم که یک بار دیگه تصمیم بگیرم و بین این دو تا،گزینه ی بهتر رو انتخاب کنم.الانم دوست دارم برم رشته ی ریاضی اما یه ترسی توی وجودمه که آزارم میده.برا همین نمیتونم خودمو قانع کنم.توی پرانتز بگم که از موفق شدن توی رشته ی ریاضی صد در صد مطمئنم ولی تجربی یکی دو درصد پایین تر.حالا به نظرتون من چیکار کنم؟(ممنون میشم اگه تو این فرصت کم پیش رو نظر شما هم بدونم)

  74. زهرا

    سلام
    من الان ۱۴ سالمه و کلاس نهمم و تا ده روز دیگه باید اولویتامو واسه انتخاب رشته معلوم کنم
    علاقه خاصی به حسابداری دارم ولی با اصرار پدر و مادرم و یه سری دلایل که فکر میکنم منطقیه ریاضی رو انتخاب کردم راستش هوش ریاضیم خوبه و راجع به حسابداری با کسایی که باهاش سروکار دارن و رشته شونه خیییلی مورت کردم و میدونم که ریاضیش متفاوته مثلا کسایی که حسابداری خوندن کلا ۴ تا اتحاد از دوره راهنمایی بلدن ولی بقیه بچه های ریاضی و تجربی و حتی انسانی ریاضیشون پیشرفته تره و من واقعا دوست دارم تو زمینه ریاضی پیشرفت کنم ولی از طرفی حسابداری رو دوست دارم راستش اکثر بچه ها حتی بیشتر به حسابداری تمایل بیشتری دارن و بنظرم حسابداری داره اشباع میشه و واقعا جامعه به مهندسهایی هم نیاز پیدا خواهد کرد و من یه دخترم و نمیدونم چه شغلی میتونم داشته باشم تست شخصیت شناسی mbti رو دادم و تیپ شخصیتم istj هستش
    از طرفی هم دوست ندارم واسه کنکور کل زندگیمو تعطیل کنم و بکوب دررررس بخونم چون واقعا سنگینه و بنظرم کِشِش اش رو ندارم فشار والدینم خیلی اذیتم میکنه البته دلیل اصلی من نظر اونا نبود ولی درکل اذیت میشم وقتی به علایقم احترام نمیذارن یا توهین و مسخره میکنن خیلی خوبه که رشته های مربوط به هنر هن فدهنگ سازی بشه که بچه ها واقعا به مشکل برنخورن..

  75. محمد

    سلام خدمت شما ی سوال برام پیش اومده
    من الان یازدهمم اگه تغییر رشته بدم برم تجربی میشه الان یانه
    اخه من الان دارم معماری میخونم خیلی ناامیدوم کردن از معماری?

    1. نویسنده
      پست
  76. پریناز

    سلام ، خسته نباشید ممنون به خاطر مطلب خوبتون
    من ریاضی میخونم و یازدهم هستم ، کم کم باید برای کنکور شروع کنم ، ولی واقعا به رشته هنر و طراحی علاقه مندم و هیچ وقت به ریاضی علاقه مند نبودم ، حالا هم که ریاضی میخونم باز هم دوستش ندارم فقط نسبتا شیمی رو دوست دارم، به نظرتون من با این علایق کنکور هنر شرکت کنم یا ریاضی؟
    خیلی به راهنماییتون احتیاج دارم مرسی

    1. نویسنده
      پست
  77. M.E

    با سلام …
    مرسی از متن بسیار عالی شما.
    لطفا اگه میشه اسم کتاب بابای پولدار/بابای بی پول رو هم پیوست کنید چون خیلی تخصصی متنتون رو به اثبات میرسونه. با تشکر

  78. مونا

    سلام من رشته ریاضیو انتخاب کردم و دختر هستم‌.واقعن همونطور هست ک میگین ؟ینی اگه دانش داشته باشیم شغل گیر میاریم؟من راجع ب آینده نگرانم.

    1. احسان

      سلام
      لطفا این کار را نکنید. برای موفقیت فقط علاقه کافی نیست. جامعه ای که در آن زندگی میکنید را بشناسید. فرهنگ حاکم بر کشور، سیاست هایی که اون بالا اتخاذ میکنند و …
      ما در کشور عقب افتاده و جهان سوم هستیم. صنعت نداریم. در حقیقت صنایع و کارخانجات ما فقط کارگر و تکنسین میخواهند. صنایع پیشرفته هم که نداریم. پس درس خوان و تحصیل در این رشته توجیهی ندارد.
      از عاقبت زندگی دیگران درس بگیرید و از تجربه دیگران استفاده کنید.
      آزموده را آزمودن خطاست

  79. مینا

    سلام من کنکوریه ۹۷ ام تا حالا هیچی نخوندم (میدونم خراب کردم خواهش میکنم سززنش نکنید) الان نمیدونم این ۵ ۶ ماه ایندرو واسه کنکور تجربی بخونم یا کنکور ریاضی ثبت نام کنم و واسه اون بخونم اصلا به چیز خاصی علاقه ندارم فقط میخوام پول در بیارمو بیکار نباشم
    خوااااش میکنم به من کمک کنید فقط یک هفته وقت دارم واسه ثبت نام هرکسیم یه چیزی میگه واقعا دارم دیوونه میشم

    1. نویسنده
      پست
      امین آرامش

      میناجان، سلام
      یه سری مطلب رو به باقی بچه‌ها توی کامنتهای قبلی پیشنهاد کردم، فکر کنم خوندن اونها بتونه توی تصمیم‌گیری کمکت کنه. یه چیز مهم:
      امروزه راه‌های بسیار زیادی برای پول درآوردن وجود داره و برای این هدف همه راه‌ها از دانشگاه نمیگذره. لطفا اگر وقت کردی قسمت‌های مختلف سری کارنکن رو بخون.
      موفق باشی مینا.

  80. ماهان

    سلام آقای آرامش و دگیر دوستان
    من دانش آموز سال نهم هستم و امسال انتخاب رشته دارم. نمیخوام از خودم تعریف کنم اما درسم خیلی خوبه به طوری که توی آزمون های قلم چی و… رتبه هام بین ۹۰۰ تا ۱۳۰۰ هست. منم مثل بقیه دانش اموزایی که اینجان بین تجربی و ریاضی واقعا موندم . اگه برم ریاضی میتونم توی دانشگاه های خوب و معتبر تحصیل کنم اما در حال حاضر از شرایط فعلی این رشته اصلا راضی نیستم. با درس های ریاضی و فیزیک که پایه های این رشته هستن هیچ مشکلی ندارم اما توی رشته های مهندسی فقط و فقط به مهندسی نفت علاقه دارم از طرف دیگه چون که ریاضیم خوبه خیلیا حتی مشاور ها بهم میگن برو رشته تجربی اینطور چون که پدرم هم معلم ریاضی فیزیک هست میتونم فیزیک رو بهتر کار کنم و زیست رو هم بیشتر بخونم. اینو هم بگم که به تمام شغل هایی که از رشته تجربی حاصل میشن علاقه دارم شاید عجیب باشه ولی مثلا ترجیح میدم یه پرستار باشم تا یه مهندس مکانیک. دو سه نفر از آشناهامون که شرایط مشابه من رو دارن رفتن تجربی و الان پزشک هستن. اما به نظرم آینده رشته تجربی نگران کتنده هست چون که ۵۰ درصد دانش آموز ها توی انتخاب رشته تجربی رو انتخاب میکنن. این نمیتونه تاثیری روی شرایط کاری این رشته بزاره؟ درصورتی که الان عده کمی میرن ریاضی و باز هم میگن کار نیست! این یعنی ممکنه تو اینده کشور با کمبود مهندس ها و زیادی پزشک ها و پرستارها و… رو به رو بشه و یعنی بیکاری توی رشته تجربی و اشتغال توی ریاضی.
    من واقعا گیر کردم و فکر میکنم رشته تجربی توی اینده بخاطر داوطلباش به بحران بیکاری دچار میشه
    اقای ارامش و بقیه دوستای عزیزم که این متنو میخونین لطفا بهم کمک کنید تا بتونم انتخاب درستی بکنم?

  81. شیوا

    سلام…
    من امسال کلاس نهمم و همونطور که میدونید باید انتخاب رشته کنم…
    و مثل خیلی از کسای دیگه بین ریاضی و تجربی موندم..
    در صورتی که هم عاشق زیستم و هم دوستدار ریاضی…
    و فکر میکنم با این اوضاعی که کنکور تجربی داره حداقل تو این سال ها نرفتن به رشته تجربی کار عاقلانه تری هست..
    ولی من این رو در خودم میبیبنم که هر چیزی رو که بخوام به دست بیارم ولی الان واقعا نمیدونم چیکار کنم.
    از چند نفر هم که پرسیدم اون ها مهندسی ITرو معرفی کردند…
    کم و بیش درباره ش میدونم ولی میخوام که شما هم توضیحاتی رو به من در رابطه با بازار کارش و درآمدش و آیا رشته ای هست که بتونم برای ایندم روش حساب باز کنم؟؟
    چون اینده م فوق العاده برام مهمه…واین در صورتی هست که همین الانش هم من رو مهندس کامپیوتر صدا میزنن چون کلا توی کامپیور و رسانه ها زیاد سر در میارم..
    با تشکر از حمایتتون از ما..

    1. نویسنده
      پست
      امین آرامش

      شیواجان، سلام
      میتونم حدس بزنم که چه حسی داری.
      شیوا توی چند روز آینده یه مطلبی در مورد “نقش مدرک دانشگاهی توی انتخاب شغل مناسب” مینویسم. فکر کنم بخشی از حرفهای اون پست، پاسخی برای تو باشه.
      اما علی الحساب پیشنهادم اینه که این مطالب رو بخونی:
      مهندسی بیکارم، چه کنم؟ (درباره بازار کار مهندسی و مسائل مرتبط)
      شغل مناسب من چیست؟

      شیوا، از شیوۀ نوشتنت معلومه که دختر باهوشی هستی. حتما میدونی که نباید انتظار داشته باشی که کس دیگه‌ای با خوندن این چندخط از تو بتونه “بجای تو تصمیم بگیره”. تو خودت بهترین تصمیم‌گیرنده در این مورد هستی و برای گرفتن یه تصمیم خوب هم باید تا میتونی اطلاعات جمع کنی. (که تو هم همینکارو کردی و سوالت رو از گوگل پرسیدی و اون هم تو رو رسونده به اینجا) این مطلب رو بد نیست در این مورد بخونی:
      تصمیم گیری (۱): چیزهایی در مورد فرایند اتخاذ تصمیم
      راستی شیوا، سری هم به سری کارنکن بزن؛ هم الان و هم چندوقت بعد. به شرط حیات، مطالب بیشتری در مورد انتخاب مسیر شغلی (که انتخاب رشتۀ تو هم در همین مسیره) خواهم نوشت و سعی میکنم یه “نقشه راه” برای این موضوع تدوین کنم. این نقشۀ راه قرار نیست دقیقا مشخص کنه که تو یا هرکس دیگه‌ای چیکار کنید. بلکه صرفا قراره اطلاعات لازم رو بده و اونوقت هرکس بر اساس ویژگی‌ها و علایق خودش باید تصمیم بگیره که چه مسیر شغلی‌ای رو انتخاب کنه.
      موفق باشی شیوا جان

      1. شیوا

        سلام ممنونم از پاسخ سریعتون آقای آرامش…
        مرسی از اینکه آینده من و امثال من براتون اهمیت داره…
        چون ما هستیم که اینده ساز این جامعه هستیم…
        حتما کارهاتون رو دنبال میکنم..

  82. حسین میرزاپور

    سلام واقعا مطالب خوبی دارین من امسال نهم را تموم میکنم و باید انتخاب رشته کنم پدرم گیر داده که من باید دکتر شوم یک راه به من پیشنهاد بدهید که باید با پدرم چه کار کنم من هم به رشته ی فنی علاقه دارم. ممنون میشم از راهنماییتون.

    1. نویسنده
      پست
      امین آرامش

      سلام حسین
      امیدوارم بتونم در اولین فرصت حرفهایی رو که در این زمینه با والدین دارم در قالب یک پست مجزا بنویسم.
      البته خوشحالم که تو هنوز وقت زیاد داری برای انتخاب رشته، فکر کنم تا تابستون وقت داری، درسته؟
      علی الحساب پیشنهاد میکنم مطالبی رو که با موضوع “کارنکن” نوشتم بخونی. خیلی از حرفهام رو اونجا زدم.
      موفق باشی حسین جان.

  83. حسام

    با سلام من امسال کنکور دارم رشته ریاضی مشکلم این هست که نمی دونم از بین این رشته ها (مهندسی مواد-مهندسی صنایع-مهندسی سیستم-مهندسی دریا-مهندسی رباتیک-شیمی-الکترونیک هواپیمایی) کدوم مد نظر قرار بدم برای رسیدن بهش تلاش کنم که مطمعن باشم بازار کارش وقطی فارغ تحصیل میشم خوب باشه و نمی دونم براش باید چه رتبه ای بدست بیارم که بتونم دانشگاه دولتی قبول شم ؟؟؟؟؟
    لطفا اگه میشه در این مورد مطالبی رو برای من یه جیمیلم بفرستید به خاطر اینکه من زیاد نمی تونم بیام تو سایت با تشکر.

  84. امیرحسین

    سلام,پایهدهم ورشته ریاضی هستم ولی اصلا به این رشته علاقه ندارم ومن علاقم تجربیه ولی ترازاونو نیاوردم(شب امتحان مشکلی پیش اومد)برای اینکه راحتر بتونم تغییررشته بدم اومدم ریاضی ولی متاسفانه همه خانواده واطرافیانم به من میگن بروانسانی ومدرسه نمونه هم قبول شدم ولی من تجربی رودوست دارم الانم کلادارن پشیمونم میکنن برم انسانی به نظرتون چیکارکنم؟خواهشا کمک کنید.

    1. نویسنده
      پست
      امین آرامش

      سلام امیرحسین
      اطلاعاتتی که دادی برای اظهارنظر کردن خیلی کمه.
      پیشنهاد میکنم حتما سر فرصت با یه مشاورِ خوب و متخصص در این مورد مشورت کنی.
      اگر هم حوصله داشتی، مطالبی که من با دستۀ “آموزش دانشگاهی” نوشتم بخون. شاید توی تصمیم‌گیری بهت کمک کنه.
      چیزِ دیگه‌ای هم که الان به ذهنم میرسه بهت بگم اینه که «تاثیر رشته دانشگاهی توی زندگیِ شغلیت احتمالا کمتر از اون چیزیه که الان فکر میکنی.»
      موفق باشی.

      1. Sadaf

        سلام آقای آرامش وقتتون بخیر باشه ❤
        من دانش اموز پایه دوازدهم تجربی هستم از طرفی عاشق ریاضی فیزیک همین شده که این آخری فکر تغییر رشته از سرم نمیره بیرون همیشه از همون اول کلاس دهم هی خواستم یه جوری خودمو قانع کنم که دوس دارم زیست و پزشکی و این چیزا رو.ولی واقعیتش بگم از تمام رشته های تجربی به جز دارو بدم میاد دارو هم از نظر من کسل کننده اس . من خودم ادمیم که دوست دارم با ادمای زیادی در ارتباط باشم ولی نه به شکلی که همه اطرافیانی که در طول روز ببینم بیمار باشن من خودم علاقه مند به برنامه نویسی شدم و بع همین خاطر میخوام سمت رشته های ریاضی برم میدونم اگر توشش عالی بشم چیزی نیست که کار براش پیدا نشه ولی هنوز با خانوادم مطرح نکردم و هنوز دقیق نمیدونم باید چیکار کنم بعضی وقتا مصمم میشم بعضی وقتا مردد میشم اصلا هیچ نمیدونم . جدا از اینکه اگر بخوام کنکور ریاضی بدم باید کتاب ها و کلاس های مخصوص این رشته رو داشته باشم ولی با وجود همه هزینه هاش فکرش از سرم بیرون نمیره جدا از مهندسی کامپیوتر از مهندسی پزشکی و مهندسی معماری و مهندسی صنایع هم خوشم میاد ولی اصلا حرف هایی که در مورد این رشته ها میزنن که چقد وضع بدی دارن ناامیدم میکنه من حتی فکر اینکه اگر برم رشته های تجربی دیگ خبری از ریاضی و فیزیک پیشرفته نیست دلم میگیره
        من دلم نمیخواد تو زندگی ایندم یه جایی برگردم به خودم بگم کاش دل و جرئت بیشتری داشتم تا علاقمو دنبال کنم
        از طرفی کاملا ادم با پشتکاری هستم میدونم برا سال دوم بمونم صد در صد تجربی قبولم ولی من دوست دارم برای رشته ریاضی بخونم یه دانشگاه خوب قبول شم
        خیلی ممنون میشم اگر راهنمایی کنید منو اگر جواب بدین ❤❤❤

        1. نویسنده
          پست
  85. Pingback: شغل مناسب من چیست؟ (بر مبنای مدلی سه‌گانه برای انتخاب شغل) - امین آرامش

  86. امید

    خیلی خوبه که مردم رو تشویق می کنید به دنبال آرزوهاشون باشن.رشته مورد علاقشون رو برند و به حرف مردم کاری نداشته باشن.واقعا هم اگه کسی عاشق چیزی باشه تو اون به مراتب از بقیه بهتره.
    کاش منم میدونستم علاقم چیه و از زندگی چی می‌خوام.حقیقتش من به همه رشته ها علاقه دارم و ترجیح خاصی هم ندارم.از عوارض کمالگراییه که همه چیز رو بخوای و دوست داشته باشی تو همه چیز خوب باشی.
    به هرحال موفق باشید و ممنون که اینو خوندید.

    1. نویسنده
      پست
      امین آرامش

      از لطفت ممنونم.
      امید، در چند روز آینده یه مطلبی در مورد همین علاقه و انتخاب شغل مینویسم. گفتم بهت بگم، شاید دوست داشته باشی بخونیش.
      امیدوارم در آینده انتخابهای خوبی بکنی، به نحوی که رضایت رو برات توی زندگیت به ارمغان بیاره.
      این مطلب رو هم شاید بد نباشه بخونی:
      هزینۀ انتخابها

  87. سهیل

    سلام
    من الان در پایه دهم رشته تجربی هستم
    زمانی که باید انتخاب رشته میکردم بسیار سردرگم بودم و نتوانستم علاقه خود را پیدا کنم و الان هم همین شرایط رو دارم.اما با توجه به اینکه مدارس سمپاد درس میخونم و اکثر دوستانم به رشته تجربی رفتن به این رشته وارد شدم.
    میخواستم بدونم مطلبی که به دوستان قول داده بودید منتشرشده؟اگر منتشر شده لطفا عنوانش رو ذکر کنید.من به این مطلب به شدت نیاز دارم مرسی

  88. علی

    سلام ببخشید اون پستتون که میگفتیم مفصل در مورد انتخاب رشته دبیرستان خواهد بود اماده نشد ؟ منظریما

  89. امیرحسین

    دوستان برای انتخاب رشته پایه دهم، به بازار کار الان توجه نکنید. مثلا پرستاران و داروسازها و پرسنل بیمارستان ها و… درحال حاضر درآمد مناسبی دارند اما با هجوم دانش آموزان به رشته تجربی در سال های اخیر(۵۸۰ هزار داوطلب تجربی کنکور ۹۶) و کاهش شدید دانش آموزان رشته ریاضی(۱۴۰ هزار داوطلب ریاضی کنکور ۹۶) مسئولین پیش بینی می کنند که دانش آموزان تجربی در ۱۰ یا ۲۰ سال آینده در اشتغال دچار مشکل شوند. در حالی که کشور درحال توسعه ما در آینده نیاز به مهندسان مختلفی داره.

    حالا خوددانید. من که از تجربی به ریاضی تغییر رشته دادم. بازم میگم به بازارکار الان نگاه نکنید.

    1. مهندس

      شما به این نکته توجه کنید که بااین که شرکت کممدگان تجربی زیادند ولی تعداد پذیرفته شدگان تجربی خیلی کم است
      فکر می کنید در سال چند نفر پزشک دندانپزشک فیزیوتراپ شنوایی سنجی بینایی سنجی و…. پذیرفته می شود؟
      حالا در سال چند نفر مهندس عمران پذیرفته می شود
      الان بازار کار دیپلم بهیاری هم از مهندسی ها بهتر است
      چون تعدادشان کمتر است و جامعه به آنها نیاز دارد
      با پیر شدن نسل جوان کشور (متولدین دهه ۵۰ و ۶۰) نیاز به این رشته ها بیشتر هم می شود
      وزارت بهداشت هم هرگز مجوز پذیرش بالای این رشته ها را نخواهد داد چون با این کار درامد خود مسوولان وزارت بهداشت کم خواهد شد؟!
      بنابراین سرمایه گذاری در رشته تجربی حتما پر سود خواهد بود

  90. @khanoom.__.goli

    سلام من دیپلم افتخار ریاضی دارم به گفته ی مشاورم اومدم رشته ی تجربی اما هرچی زیست میخونم یاد نمیگیرم به این نتجیه رسیدم که تغیر رشته بدم و برم رشته ریاضی‌فیزیک معاون آموزشی مدرسه بهم یک روز وقت داده تصمیم بگیرم نظر شما چیه؟
    اسمی که باهاش پیام دادم اکانت اینستاگراممه چون نمیتونم دوباره بیام و سایت رو چک کنم لطفا اونجا بهم جواب بدین⚘⚘⚘

  91. امیر

    سلام دوستان
    من دانش آموز سال دهم هستم
    من به حل ریاضیات علاقه ی زیادی دارم.
    میخواستم که درمورد کنکور و سال های بعد از کنکور بیشتر اطلاع داشته باشم….
    لطفا کمکم کنید …

    با تشکر.

  92. ابوالفضل

    سلام من امسال میرم تو یازدهم ریاضی و انقدر گیجم که نمیدونم چیکار کنم کنکور تجربی یا ریاضی. علاقه یکسان و مسائل پولی منو به سمت تجربی میکشونه و کنکور اسون تر ریاضی منو به سمت ریاضی اخرشم نمیدونم کدوم یکی رو انتخاب کنم
    تغییر رشته هم نمیتونم بدم چون سمپاد تغییر رشته نداره
    میشه راهنمایی کنید تا ده سال دیگه مهندسی ها پیشرفت میکنن یا نه
    و اخرین غم من حرف های فامیل که منو دیوانه کرده ?

    1. نویسنده
      پست
  93. Samira

    سلام من تازه انتخاب رشته کردم اونم ریاضی ولی قبلا تو نظرم تجربی بود ولی بخاطر کنکور سخت و پرجمعیتش که شانس کمی برای قبولی داره ریاضی رو انتخاب کردم به نظر شما ریاضی آینده شغلی نداره؟

    1. نویسنده
      پست
      امین آرامش

      سلام پریسای عزیز
      سعی میکنم به زودی این مطلب رو آپدیتش کنم و چیزهای دیگه ای هم در این مورد بنویسم.
      اما این رو بدون که با این توضیح یک خطی تو نمیشه چیزی گفت که بدردت بخوره.

  94. N

    سلام
    من هم چنین مشکلی دارم
    دیوانه ریاضی هستم،ولی از اینده شغلیش نگرانم
    نمونه دولتی ریاضی قبول شدم ولی نمیدونم باید بعدا تغییر رشته بدم یا نه
    من برام خیلی مهمه که شاغل بشم
    باتوجه به اینکه دختر هستم هم همه میگن مدرکتو باید قاب بگیری
    به تجربی و زیست هم علاقه بسیار زیادی دارم ولی همانطور که گفتم دیوانه ریاضی هستم
    من چندسال بود نظرم روی رشته ریاضی بود و از بچگی بخاطر استعداد ریاضیم تحسین میشدم
    ولی حالا واقعا نمیدونم چکار بکنم
    لطفا راهنماییم کنین??
    بنظر شما سه سال دوره متوسطه مهم تره یا شغل؟
    ممکنه در اینده کشور با کمبود متقاضی ریاضی رو به رو بشه؟

    1. نویسنده
      پست
  95. معصومه

    سلام من واقعا نمیدونم چیکار کنم…تو دو راهی ریاضی یا تجربی موندم.
    به تجربی علاقه زیادی دارم درسمم خیلی خوبه ولی همش ریاضی سر راهمه پدر و مادرم هم ریاضیو بهم توصیه میکنن..تازه نمونه دولتیم ریاضی قبول شدم اما واقعا علاقه زیادی به ریاضی ندارم فقطم به خاطر آینده شغلیشه…لطفا راهنماییم کنین?

    1. نویسنده
      پست
  96. جواد عزیزان

    امین جان
    با نکته ایی که در مورد “تحلیل روندها” گفتی بسیار موافقم.
    به نظرم شاید یکی از مشکلات جوانان ما در انتخاب رشته استفاده از فرهنگ تعبیتی از یکدیگر باشد. مثلا در یکسالی کشور به مهندس عمران نیاز دارد اغلب جوانان، به این رشته متمایل می شوند تا چهار سال دیگر، دانش آموخته مهندسی عمران شوند. حالا کشور پس از ۴ سال با انبوه مهندسین عمران مواجه می شود و دوباره تب بازار افت می کند.
    نکته دیگری که در باب کار دولتی گفتید مرا یاد توصیه دکتر سریع القلم انداخت:
    آنجایی که در سی ویژگی شهروند مدنی می گویند: او کسی است که اگر می‌خواهد ثروتمند شود، نهاد‌های دولتی و حکومتی را بایستی ترک کند.
    مرسی

    1. نویسنده
      پست
      امین آرامش

      جواد جان، از اینکه بعد از مدتها کامنتت رو اینجا دیدم واقعا خوشحال شدم.
      امیدوارم خوب و خوش باشی.
      بابت لطفت هم ممنون.
      دکتر سریع القلم انسان بسیار بزرگیه و برای من باعث افتخاره که همیشه خواننده مطالب ارزشمند ایشون هستم.

      1. جواد عزیزان

        ممنونم امین جان
        احتمالا می دانی، چند وقتی بشدت مشغول کار بر روی مقاله بودم
        ایشالا بیشتر اینجا میام و یاد می گیرم
        ارادت

        1. نویسنده
          پست
      2. امیر

        اقا من الان امروز میرم به دهم ثبتنام کنم و رشته ریاضی الف اومده
        من الان رشته ریاضی علاقه دارم
        الان من به رشته ریاضی برم یا به انسانی

  97. مهشید

    سلام؛ خیلی خوب نوشتید. خانواده من هم امسال درگیر انتخاب رشته داداش کوچیکه بود که امسال میره کلاس دهم. خوشبختانه انقدر درسش خوب نیست که اصرار داشته باشند بفرستنش تجربی. یه جورایی خوشحالم میکنه که در فشار کنکور و … مثه وضعیت گذشته من قرار نمیگیره.
    میتونه تجربه کنه، اگه خواست تغییر رشته بده، علاقه ش رو پیدا کنه تا یه روزی به قول شما بتونه کار نکنه. من سعی میکنم فقط مطالب جدیدی که میدونم براش جالبه مثل کتاب یا پادکست براش بفرستم و به حرفا و نظراتش گوش کنم و در کل امیدوارکننده با ایده هاش برخورد کنم. نتونستم پیشنهادی درباره انتخاب رشته بهش بدم ولی تست های مهارت و علاقه که به عنوان راهنمای انتخاب رشته از طرف مدرسه باید پر می کرد رو کامل براش توضیح دادم و با هم پر کردیم تا کمک کنه خودش و علایقش رو بهتر بشناسه.

    1. نویسنده
      پست
    2. M. مهدی

      سلام آقای آرامش من از حل کردن مسئله های ریاضی فوق العاده لذت می برم اوایل دوست داشتم برم ریاضی فیزیک اما همه میگن بازار کارش خیلی بده منم از زیست خوشم نمیاد ریاضیم ۱۹/۵وعلومم ۲۰معدلمم ۱۹/۳۸از رشته ادبیاتم خیلی بدم میاد چون میونه خوبی با عربی ندارم نمیدونم چیکار کنم نمی دونم کدوم رشته برا پسرا بهتره به کل هر روز درگیرشم لطفا راهنماییم کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *