بهترین رمان تاریخی ایرانی

بهترین رمان تاریخی ایرانی

برای افراد بسیاری، مطالعۀ کتاب‌های تاریخی، خسته کننده به نظر می‌رسد. این افراد ترجیح می‌دهند، برای هر حادثۀ تاریخی ایران، بهترین رمان تاریخی ایرانی را یافته و بخوانند.

خوشبختانه تاکنون نویسندگان متعددی، دست به قلم شده و رمان تاریخی ایرانی نگاشته‌اند؛ و ما هم در این مطلب، تعدادی از بهترین رمان‌های ایرانی تاریخی را به شما معرفی نموده‌ایم.

بهترین رمان های تاریخی ایرانی معرفی شده در این مطلب، داستان‌هایی را در زمان حکومت‌های مختلف مانند: ساسانیان، مغولان، صفویان، قاجار، مشروطه، پهلوی، انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی، روایت می‌کنند.

با ما همراه باشید و بهترین رمان تاریخی ایرانی را در لیست ۱۵ تایی زیر جستجو نمایید.

۱- ایراندخت – بهترین رمان تاریخی ایرانی

ایراندخت، عنوان اولین رمان نویسندۀ معاصر ایران، «بهنام ناصح» است. او با نوشتن این رمان، برندۀ جایزۀ گام اول شد. رمان ایراندخت در میان خوانندگان نیز بسیار محبوب است و تا به حال چندین بار، تجدید چاپ شده است.

بهترین رمان تاریخی ایرانی

ماجرای این رمان، مربوط به اواخر حکومت ساسانیان است. می‌توان گفت داستان، ظاهراً دربارۀ زندگی «سلمان فارسی» است و علیرغم نام رمان، شخصیت اصلی آن، «روزبه» است.

برای خرید این رمان خواندنی، روی لینک زیر کلیک کنید.

۲- از صید ماهی تا پادشاهی

از صید ماهی تا پادشاهی عنوان یکی از بهترین رمان های تاریخی ایران است که «حمزه سردادور»، یکی از پاورقی نویسان قدیمی ایرانی، آن را نوشته است.

رمان تاریخی ایرانی

سردادور در این رمان خود، ماجرای به قدرت رسیدن خاندان آل بویه را، در قالب داستانی پرکشش و جذاب، روایت می‌کند. البته داستان، تا زمان انقراض این حکومت ادامه دارد.

برای خرید این رمان زیبا، روی لینک زیر کلیک کنید.

۳- شمس و طغرا

این کتاب که اولین رمان تاریخی ایرانی به شمار می‌رود، توسط «محمدباقر میرزا» معروف به «خسروی» نوشته شده است. شمس و طغرا در واقع مجموعه‌ای از سه رمان است. عناوین این سه رمان به ترتیب عبارتند از: شمس و طغرا، ماری ونیزی و طغرل و همای.

بهترین رمان های تاریخی ایران

داستان این رمان‌، به دوران حکومت مغول‌ها در ایران (قرن هفتم هجری) برمی‌گردد. همچنین هر یک از این سه رمان، شامل ماجراهایی عاشقانه هستند. قهرمان اصلی آن نیز، یکی از شاهزادگان خاندان اتابکان فارس، «شمس»، است.

برای خرید کتاب، می‌توانید از لینک زیر اقدام نمایید.

۴- بانوی سربدار – بهترین رمان تاریخی ایرانی

رمان بانوی سربدار، اثر نویسندۀ موفق ایرانی، «حمزه سردادور» است. البته رمان‌های تاریخی فراوانی از ایشان به یادگار مانده است. این رمان، بسیار شیرین، دلچسب، پرجاذبه و خواندنی است.

بهترین رمان های تاریخی ایرانی

رمان به یکی از مهم‌ترین وقایع تاریخی قرن هشتم هجری اشاره دارد؛ یعنی قیام سربداران. با خواندن این رمان، اطلاعات خوبی راجع به نحوۀ شکل‌گیری دولت سربداران و ایستادگی آنان در برابر ایلخانان مغول، بدست می‌آورید.

جهت خرید یکی از بهترین رمان های تاریخی ایران ، روی دکمۀ زیر کلیک کنید.

۵- زندانی قلعه قهقهه

زندانی قلعه قهقهه، عنوان یکی از مهم‌ترین رمان‌های تاریخی ایرانی است. نویسندۀ این رمان هم، حمزه سردادور است. این کتاب هم، بسیار جذاب و خواندنی و لذت بخش است.

بهترین رمان تاریخی ایرانی

قلعه قهقهه، در واقع دژی تاریخی است که در استان اردبیل قرار دارد. این دژ در گذشته، محل زندانی شدن شاهزادگان صفوی، از جمله شاه اسماعیل دوم بوده است و ماجرای رمان به همین قضیه مربوط می‌شود.

جهت تهیۀ کتاب، روی دکمۀ زیر کلیک نمایید.

۶- ده نفر قزلباش

ده نفر قزلباش، نوشتۀ «حسین مسرور» است. او با خلق این اثر، در گروه مهم‌ترین نویسندگان رمان تاریخی ایران قرار گرفته است. حجم رمان، نسبتاً زیاد است و به همین دلیل در پنج جلد به چاپ رسیده است.

رمان تاریخی ایرانی

رمان ده نفر قزلباش، قسمتی از تاریخ ایران را که مربوط به دورۀ صفویه می‌شود، در قالب داستانی جذاب روایت می‌کند. قزلباش‌ها در واقع سربازان ارتش صفویه بودند که شخصیت‌های اصلی رمان را شکل می‌دهند.

برای تهیۀ رمان، روی دکمۀ زیر کلیک کنید.

۷- افسانه قاجار

افسانه قاجار نام رمان دیگری از حمزه سردادور است. این رمان نیز همانند دیگر آثار ایشان، بسیار جذاب، مهیج، پرفراز و نشیب و دلنشین است.

بهترین رمان های تاریخی ایران

نیازی به توضیح نیست که ماجرای رمان، به اتفاقات دوران قاجار (حکومت محمدشاه و ناصرالدین شاه) مربوط می‌شود. داستان، دربارۀ یک شاهدخت قاجار به نام «افسانه» است.

جهت تهیۀ کتاب، روی لینک زیر کلیک نمایید.

۸- دیلماج

رمان دیلماج، از آثار بسیار خوب نویسندۀ معاصر ایران، «حمیدرضا شاه آبادی» است. وی با نوشتن این اثر، برندۀ جایزۀ شهید غنی‌پور و همچنین لوح تقدیر جایزۀ ادبی واو شده است.

بهترین رمان های تاریخی ایرانی

داستان، دربارۀ شخصیتی به نام «میرزا یوسف خان مستوفی» معروف به «دیلماج» است. دیلماج در واقع روشنفکری است که در دورۀ قاجار، روزگار می‌گذراند.

جهت تهیۀ رمان، روی لینک زیر کلیک کنید.

۹- گیلداد – بهترین رمان تاریخی ایرانی

این رمان، کتابی زیبا و خواندنی به قلم «حسن قلی‌پور» است. ایشان پس از نگارش این اثر، برندۀ جایزۀ قلم زرین شده‌اند. گیلداد از آن دسته رمان‌هایی است که برای هر نوع خواننده‌ای، بسیار جذاب است.

بهترین رمان تاریخی ایرانی

داستان رمان گیلداد، در یکی از پرآشوب‌ترین دوره‌های تاریخ ایران یعنی، دورۀ انقلاب جنگل و تاریخ مشروطه، رقم می‌خورد. همچنین این رمان شامل یک درام عاشقانه نیز است.

رمان گیلداد را از لینک زیر بخرید.

۱۰- شکوفه‌های عناب

یکی از بهترین رمان های تاریخی ایرانی رمان شکوفه‌های عناب، اثری از «رضا جولایی» است. این کتاب همانند دیگر آثار رضا جولایی، بسیار زیبا و جذاب و به طور کلی بی‌نظیر است.

رمان تاریخی ایرانی

رضا جولایی در این اثر خود، اشاره دارد به دوران مشروطه، ماجرای به توپ بستن مجلس در زمان محمدعلی شاه قاجار و همچنین قتل یک روزنامه‌نگار، به نام «میرزا جهانگیرخان صوراسرافیل».

جهت تهیۀ کتاب، روی لینک زیر کلیک کنید.

۱۱- پاریس پاریس – رمان تاریخی ایرانی

کتاب پاریس پاریس را «سعید تشکری» نوشته است. در واقع ایشان قسمتی از تاریخ معاصر ایران را بر اساس مستنداتی زنده، در قالب رمانی جذاب و خواندنی نگاشته است.

بهترین رمان های تاریخی ایران

نویسنده در این رمان، واقعۀ مسجد گوهرشاد مشهد را که در سال ۱۳۱۴ اتفاق افتاده، روایت می‌کند. البته نقل این اتفاقات تاریخی با یک داستان عاشقانه همراه شده است.

برای خرید این رمان روی دکمۀ ریر کلیک کنید.

۱۲- من منچستر یونایتد را دوست دارم

من منچستر یونایتد را دوست دارم، اثری از «مهدی یزدانی خرم» است. این کتاب تاکنون برگزیدۀ سومین دورۀ جایزۀ ادبی هفت اقلیم و برندۀ اول جشنوارۀ ادبی بوشهر، شده است.

بهترین رمان های تاریخی ایرانی

ماجراهای کتاب، در دهه‌های بیست و سی ایران اتفاق می‌افتند؛ یعنی زمان اشغال ایران توسط متفقین و بعد نخست وزیری مصدق و در نهایت کودتای ۲۸ مرداد.

جهت خرید این کتاب، روی لینک زیر کلیک کنید.

۱۳- آتش بدون دود

این رمان، اثر ارزشمند «نادر ابراهیمی»، یکی از نویسندگان معاصر ایران، است. آتش بدون دود، رمانی بلند و هفت جلدی است که نادر ابراهیمی برای خلق آن، سی سال زحمت کشیده و در نهایت جوایز مختلفی را از آن خود کرده است.

بهترین رمان تاریخی ایرانی

ماجرای رمان، از زمان پیدایش دو قبیلۀ بزرگ و معروف، در منطقۀ «ترکمن صحرا» شروع می‌شود و زندگی سه نسل از انسان‌های این اقوام را روایت می‌کند. در نهایت، داستان در اواخر دورۀ پهلوی به پایان می‌رسد.

برای خرید این رمان، روی لینک زیر کلیک کنید.

۱۴- مونالیزای منتشر

این رمان، یکی از آثار «شاهرخ گیوا» است. او برای نوشتن این کتاب، برندۀ جایزۀ مهرگان ادب شده و همچنین در جایزۀ ادبی واو تقدیر شده است.

رمان تاریخی ایرانی

نویسنده در این کتاب، در کنار یک ماجرای عاشقانه، برخی از مهم‌ترین اتفاقات تاریخی ایران را از زمان قاجار تا کنون، روایت می‌کند.

برای خرید این کتاب، روی لینک زیر کلیک کنید.

۱۵- جاده جنگ – رمان تاریخی ایرانی

جاده جنگ رمانی از «منصور انوری» است. این اثر در دوازده جلد نگاشته و به عنوان طولانی‌ترین رمان ایرانی شناخته شده است. منصور انوری با خلق این اثر، برندۀ جایزۀ کتاب سال، جلال آل احمد، کتاب فصل و قلم زرین شده است.

بهترین رمان های تاریخی ایران

این رمان همۀ وقایع تاریخی ایران را، از زمان هجوم روس‌ها به ایران و اشغال کشور توسط متفقین، در شهریور ۱۳۲۰، تا زمان پایان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، در قالب داستانی جذاب روایت می‌کند.

این اثر را می‌توانید از لینک زیر تهیه نمایید.

بهترین رمان های تاریخی ایرانی برگرفته از حوادث گذشته

همانطور که می‌دانید خواندن بهترین رمان تاریخی ایرانی بسیار لذت بخش است؛ چرا که برخی حوادث واقعی که در گذشته رخ داده‌اند با تخیل نویسنده، همراه شده و یک داستان جذاب را به وجود آورده‌اند.

ممکن است بخواهید، مستقیما به کتاب‌های تاریخی مراجعه کنید و اصل ماجرا را از روی یک کتاب تاریخی بخوانید. در این صورت روی لینک‌های زیر کلیک کنید تا با بهترین کتاب‌های تاریخ ایران آشنا شوید.

بهترین کتاب های تاریخ ایران باستان

بهترین کتاب های تاریخی ایران

بهترین کتاب های تاریخ معاصر ایران

بهترین رمان های تاریخی ایران یا جهان

ممکن است علاوه بر تاریخ ایران، دانستن تاریخ جهان نیز برایتان جالب باشد؛ و همانطور که برای اطلاع از حوادث تاریخ ایران در جستجوی بهترین رمان تاریخی ایرانی بودید، برای تاریخ جهان نیز دنبال بهترین رمان‌های تاریخی باشید. اگر این طور است، پس روی لینک زیر کلیک کنید.

بهترین رمان‌های تاریخی دنیا

لینک‌های مرتبط

بهترین رمان های عاشقانه ایرانی

ده رمان برتر ایرانی

صد رمان برتر ایران

بهترین کتاب های تاریخی

بهترین کتاب های تاریخ جهان

در مطلبی که خواندید، تعدادی از بهترین رمان های تاریخی ایرانی را معرفی نمودیم.

کدام یک از آن‌ها را خوانده‌اید؟ نظرتان در مورد آن‌ها چیست؟


نوشته شده توسط زهرا رستمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *