کتاب برای سالمندان

کتاب مناسب برای سالمندان

بهتون تبریک میگم که تسلیم عددی به اسم “سن” نشدید و به دنبال کتاب مناسب برای سالمندان هستید. 

این نشان‌دهنده‌ی حس سرزندگی و پیشرفت در شماست.

سالمندی مانند هر مسئولیت جدید همراه با محدودیت‌هایی می‌باشد که بعضاً انگیزه‌ی ادامه پیشرفت را از ما می‌گیرد.

با ورود به این دوره با جملات و رفتارهایی روبرو می‌شویم که کمتر خوشایند ما می‌باشد.

از طرفی به انتشار کتاب برای سالمندان توجه کمتری شده‌است و کتاب‌های کمتری نسبت به دیگر رده‌های سنی برای سالمندان منتشر می‌شود. اما این پایان ماجرا نیست!!

ما در این مطلب به موضاعات گفته‌شده توجه کامل داشته‌ایم و به معرفی کتاب های مناسب سالمندان پرداخته‌ایم که در آنها نیاز شما به طور کامل برطرف می‌شود.

کتاب‌هایی که سبب می‌شود نسبت به این دوره آگاهی بیشتری داشته‌باشید تا دیدگاهتان تغییر کند و ببینید که چگونه افراد زیادی در این دوره توانستند پیشرفت کنند و به موفقیت‌های بزرگی دست پیدا کنند. نمونه این افراد کم نیستند:

  • «هارلند سندرز »کسی بود که در سن ۶۲ سالگی، برند معروف Kfc را بنیان نهاد و بعد از ۱۲ سال آن را به ارزش ۲ میلیون دلار فروخت. قبل از تاسیس kfc، هارلند به‌عنوان وکیل، اپراتور پمپ بنزین، کارگر راه‌آهن و … کار کرده بود!
  • یا «آنا مُزز» که بیشتر او را با نام «مادر بزرگ مُزِز» صدا می‌زنند، در ۷۸ سالگی شروع به نقاشی کرد. در سال ۲۰۰۶ یکی از شاهکار‌های او به قیمت۱/۲ میلیون دلار به فروش رفت! جالب است بدانید که او قبل از این، خانه‌دار بود و کشاورزی می‌کرد.

در متن به این موارد پرداخته شده‌است :

  • ابتدا در مورد موضوع سن‌گرایی و راهی برای درمانش سخن گفته‌ام و در آخر سخنرانی اشتون اپل وایت را قرار داده‌ام که دیدنش از نان شب هم واجب‌تر است.
  • در ادامه به معرفی کتاب های مناسب سالمندان پرداخته‌ام که در بین آنها به دو رمان جذاب که دید زیباتری نسبت به سالمندی به شما می دهد قرار دارند.
  • ودر آخر جمع بندی و ارائه‌ی راهکارهایی بسیار مفید برای مطالعه کتاب مناسب برای سالمندان را خواهیم‌داشت که حتمن برای شما جذاب خواهند بود.

بریم که داشته‌باشیم:


سن‌گرایی و درمانش:


سن‌گرایی نوعی تبعیض است که شامل پیش داوری در مورد افراد بر اساس سنشان می‌باشد.این نوع نگاه در تمام سنین وجود دارد اما سالمندان بیشتر در معرض این نگاه قرار دارند.

برای ایجاد نگاهی غیر آسیب‌شناسانه به پیری باید بین  مقاومت در برابر پیرستیزی(همان کلیشه سازی و تبعیض سنی)و مقاومت مقابل خود پیری تمایز قایل‌شویم، اولی دری را به سمت امکانات به‌القوه فراهم می‌کند و رهایمان می‌کند که پیوسته رشد و تغییر کنیم،در حالیکه دومی این در را میبنند و ما را به تلاشی بی‌پایان برای بازسازی چیزی که غیر قابل بازپسگیری است محکوم می‌کند.

در جوامع غربی پیری به وضعیتی فیزیولوژِک تعبیر می‌شود اما همانطور که تغییرات فیزیولوژیک و فعالیت‌های بدن در پیری مهم هستند، عوامل دیگری از جمله فرهنگ جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم هم مهم می‌باشد.

همان‌گونه که “اشتون اپل وایت” می‌گوید: یکی از راه‌های تغییر این نگرش آگاهی نسبت به این دوره است تا ذهنیت کلیشه‌زده‌ای که این دوره را دوره‌ی زوال می‌داند و سالها در معرض بمباران این نگرش بوده، تغییر کند.

یک راه دیگر تغییر جملات و کلماتی است که برای سالمندان به کاربرد برده می‌شود.

و گذرگاه این تغییرات از ورق‌های کتاب‌هایی می‌گذرند که تمام انتقادات و سختی‌ها را تحمل‌کرده تا نشان‌دهد که سالمندان همانند دیگر اقشاری که مورد ستم کلیشه‌های ذهنی اشتباه قرار گرفته‌اند، حق بهترین نوع زندگی را دارند.

پس مطالعه و افزایش آگاهی درباره‌ی این موضوع وظیفه‌ی تمام قشرها علی‌الخصوص خود سالمندان می‌باشد که در صورت مسلح شدن به این قدرت که دوران سالمندی را هم جز جدا نشدنی‌ای از زندگی بداند که درآن زندگی انسان‌ها قابلیت تغییر و پیشرفت را نیز دارد دیگر هیچ تیری از طرف ذهن‌های کلیشه‌زده در وجودش رخنه نخواهدکرد.

ما هم در ادامه کتاب های مناسب سالمندان را معرفی خواهیم‌کرد تا شما را در این راه همراهی کنیم. اما پیشنهاد می‌کنم،حتمن قبل از شروع خواندن کتاب مناسب برای سالمندان ویدیوی سخنرانی اشتون اپل وایت را تماشا کنید:

 



کتاب های مناسب برای سالمندان


۱-کتاب “روانشناسی سالمندی”

اگر به دنبال کتاب مناسب برای سالمندان هستید که به تفاوت فرهنگی و اجتماعی ما ایرانیان با دیگر جوامع توجه کرده باشد و میخواهید کتابی بخوانید که نزدیکی بیشتری با فرهنگ ما داشته باشد، حتمن “روانشناسی سالمندی” انتخاب مناسبی است.

دکتر عبدالله متعمدی نویسنده کتاب تلاش کرده اطلاعات جامع و دقیقی در مورد سالمندی، از لحاظ جسمی و روانی و همینطور اجتماعی، ارائه دهد تا خواننده بتواند اطلاعات جامعی در مورد سالمندی کسب کند.

روانشناسی سالمندان در کتاب مناسب برای سالمندان

عوامل اجتماعی و فرهنگی بر تحول فرد، و در اینجا به طور خاص، بر سالمند نقش بسزایی دارند. مؤلف کوشیده است با استفاده از آخرین دستاوردهای علمی در زمینه روان‌شناسی سالمندی در جهان، بر غنای مطالب کتاب بیفزاید.

مطالعه ی این کتاب به تمام افرادی که می خواهند اطلاعات جامعی در مورد سالمندان داشته باشند توصیه می‌شود، همینطور دانشجویان، پژوهشگران و مربیان سالمندان نیز میتوانند از این منبع ارزشمند استفاده کنند.

مباحثی که در این کتاب می خوانید:

  • فصل اول:کلیات
  • فصل دوم:روش های مطالعه سالمندی
  • فصل سوم:نظریه های پیری
  • فصل چهارم:تغییرات جسمی
  • فصل پنجم:ویژگی های روانی و اجتماعی سالمندان
  • فصل ششم:سالمندی و شخصیت و سبک زندگی
  • فصل هفتم:نقش مذهب در دوره سالمندی
  • فصل هشتم:سالمندی موفق
  • فصل نهم:اختلالات عصبی،روانی و سالمندی
 
 

۲-  کتاب “کنار آمدن با سالمندی”

ریچارد اس. لازاروس یکی از روانشناسان برجسته قرن بیستم به یاری همسرش، برنایس ان. لازاروس در سن هشتاد سالگی، “کنار آمدن با سالمندی” را نگاشته اند.

استاد لازاروس یکی از بزرگترین روانشناسان قرن بیستم است،که تاثیرات شگرفی بر علوم رفتاری گذاشتند.

این زوج برجسته و دانشمند، در این کتاب تخصص و تجربه پر ارزش خود را در مورد سالمندی چه به لحاظ چارچوب‌های نظری و چه راه‌های عملی، سازگاری، شادمانی و پیشگیری از رویدادهای منفی این دوره، ارایه کرده‌اند.

کنار آمدن با سالمندی در کتاب های مناسب سالمندان

این کتاب یک اثر تاریخی است و آخرین نگارش مولف بزرگ، ریچارد اس. لازاروس را عرضه می کند که بر اثر یکی از مخاطرات محیطی که در این کتاب از آن سخن می گوید – یعنی زمین خوردن در حمام – فوت کرد.

این اثر همچنین نقطه عطف خدمت خلاق یک زندگی برجسته را به علوم رفتاری رقم می زند.

مباحث این کتاب در ۵ تیتر زیر بحث میشوند:

• الهام و بازنگری

• چارچوب نظری

• ثبات و تغییر

• تجارب اصلی سالمندی

• کاربست های عملی

[مطلب مرتبط:معرفی بهترین کتابهای خودشناسی]



خرید کتاب با تخفیف

وضعیت فعلی باعث شده که قیمت کتاب‌ها نیز دچار افزایش شود؛ اگر می‌خواهید که کتاب‌هایتان را با تخفیف تهیه کنید، بدنیست نگاهی به لیست کتابهای تخفیف دار دیجی‌کالا نیز بیاندازید:

 

محبوب‌ترین‌ها در یک نگاه

بعضی از کتاب‌ها به راحتی در قلب آدم جا باز می‌کنند و خواندن این کتاب‌ها قطعا تجربهٔ زیبایی را برایمان رقم خواهد زد.

اگر قصد خرید کتاب‌هایی را دارید که غوغا به پا کرده‌اند، سری به لینک زیر بزنید:

محبوب‌ترین کتاب‌های دنیا در دیجی کالا

به دنبال کتاب جدید هستید؟ این قسمت برای شماست.

به دنبال کتاب جدید هستید؟ کاری ندارد. کافیست سری به لینک زیر بزنید تا با جدیدترین کتاب‌ها آشنا شوید.

در لینک زیر به لیست کاملی از جدیدترین کتاب‌ها دسترسی خواهید داشت. بد نیست که این کتاب‌ها را نیز امتحان کنید.

جدیدترین کتاب‌های دنیا در دیجی کالا



مطالب مرتبط

برای دیدن سایر مطالب مربوط به روانشناسی می‌توانید مطلب زیر را بخوانید:

بهترین کتاب‌های روانشناسی

بهترین‌ها در حوزه‌های دیگر

در این قسمت نیز مطالبی را برایتان قرار داده‌ام که در آن مانند همین مطلب بهترین کتاب‌های حوزه‌های دیگر مانند توسعه فردی، خودشناسی و … را بررسی کرده‌ام:

۸ کتابی که با خواندن آن‌ها عاشق کتاب‌ها می‌شوید (معرفی کتاب برای شروع کتابخوانی)

بهترین کتابهای توسعه فردی – ۷ کتابی که برای رشد فردی به آنها نیاز دارید

بهترین کتابهای خودشناسی – ۷ کتاب برای شناخت علاقه، استعداد و رسالت فردی

چگونه کتاب‌خوان شویم و کتابخوان باقی بمانیم؟

بهترین کتابهای انگیزشی

تاثیر گذارترین کتاب های دنیا

بهترین کتاب های طنز جهان


 تاکید میکنم اینها کتاب‌های پیشنهادی من بود و شاید از نظر شما کتاب مناسب برای سالمندان کتاب‌های دیگری باشد.

در قسمت نظرات بگویید که لیست کتاب مناسب سالمندان شما، شامل کدام کتاب‌هاست؟

کتاب‌هایی که اینجا معرفی شد را خوانده‌اید؟ نظرتان در مورد آنها چیست؟


نوشته شده توسط بهزاد کرمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *