بهترین کتاب ‌های فلسفی دنیا

بهترین کتاب‌ های فلسفی که باید خواند

حقیقت چیست؟ واقعیت چیست؟ معنای هستی چیست؟ آیا اصلا این‌ها مهم هستند؟

این‌ها از آن سوال‌هایی هستند که بشر تا ابد خواهد پرسید و به دنبال پاسخی برای آن خواهد گشت.

به همین خاطر فلسفه مخصوص گروه خاصی مانند اهالی دپارتمان‌های فلسفه نیست. فلسفه به ما کمک می‌کند تا خودمان، جهان کنونی و وضعیت‌مان در جهان کنونی را بیشتر بشناسیم.

اگر به دنبال پاسخی برای سوال‌هایتان در فلسفه می‌گردید، به لیستی از بهترین کتاب های فلسفی نیاز دارید.

تعداد بهترین کتاب های فلسفی دنیا واقعا زیاد است و انتخاب از بین آن‌ها کار دشواری است. در ابتدا می‌خواستم تعداد بیشتری کتاب فلسفی مثلا ۲۰ تا یا ۱۲ تا از بهترین کتاب های فلسفی جهان را معرفی کنم. اما با توجه به وسواسی که از خودم در هر کاری از جمله نوشتن سراغ دارم، تصمیم گرفتم به جای یک جین به یک دست یعنی ۶ تا از بهترین کتاب های فلسفی رضایت دهم.

مطمئنا هیچ بقالی نخواهد گفت ماستم ترش است. اما من با اطمینان می‌گویم که مطلب پیش‌‌ رو را که یک فلسفه‌دوست آن را نوشته، از دست ندهید.

آن‌چه در ادامه می‌خوانید به صورت زیر است:

  • فلسفه چیست؟
  • معرفی ۶ کتاب از بهترین کتا‌ب های فلسفی دنیا
  • چرا به فلسفه نیاز داریم؟
  • آیا چیزی به اسم فلسفه اسلامی وجود دارد؟
  • بهترین کتاب های فلسفی برای شروع

 

فلسفه چیست؟

واژه فلسفه یا فیلوسوفیا واژه‌ای یونانی است که از دو بخش فیلو به معنی دوست داشتن و سوفیا به معنی دانایی تشکیل شده است. بنابراین فلسفه از آغاز به معنای عشق ورزیدن به دانایی و تفکر بوده است.

فلسفه تفکر درباره اساسی‌ترین مسائل مانند هستی، حقیقت، آگاهی و… است.

 

معرفی ۶ کتاب از بهترین کتاب های فلسفی دنیا :

در این قسمت ۶ کتاب از بهترین کتاب های فلسفی را معرفی کرده‌ام. بعد از معرفی هر کتاب، لینک نسخه کاغذی را برای خرید قرار داده‌ام. اگر به دنبال pdf بهترین کتاب های فلسفی هستید و نسخه pdf را به نسخه کاغذی ترجیح می‌دهید، می‌توانید نسخه‌های الکترونیک کتابها را از سایت‌های فیدیبو، طاقچه و کتابراه خریداری کنید.

 

۱- دنیای سوفی (Sophie’s World)

بهترین کتاب ‌های فلسفی دنیا

اگر از یک فلسفه‌دوست و فلسفه‌خوان بخواهید بهترین کتاب درباره فلسفه را برای شروع مطالعه معرفی کند، مطمئنا رمان دنیای سوفی یکی از اولین گزینه‌ها خواهد بود.

دنیای سوفی اثر یوستین گردر نویسنده نروژی، کتابی درباره تاریخ فلسفه در قالب رمان است. 

گردر معلم دبیرستان بود و به همین خاطر دنبال کتابی بود که فلسفه را به صورت ساده به دانش‌آموزانش آموزش دهد؛ و چون گشت و دید نبود، خودش آستین‌ها را بالا زد و آن را نوشت.

این کتاب یکی از آن کتا‌ب های فلسفی است که هم مناسب نوجوان و هم بزرگسال است. کتاب در مورد دختری به نام سوفی است که در آستانه ۱۵ سالگی نامه‌های عجیبی را دریافت می‌کند که با سوال‌هایی مانند تو کیستی؟ و جهان چگونه به وجود آمد؟ او را دعوت به تفکر می‌کند.

دنیای تئو هم کتابی درباره تاریخ ادیان در قالب رمان است که خواست سبک گردر در دنیای سوفی را تقلید کند. اگر کتاب دنیای تئو را خوانده باشید به عظمت دنیای سوفی و تلاش موفق گردر در نوشتن بهترین کتاب فلسفه به زبان ساده پی خواهید برد.

بهترین ترجمه کتاب دنیای سوفی متعلق به حسن کامشاد است.

برای خرید کتاب دنیای سوفی از لینک زیر می‌توانید استفاده کنید.

 

۲-  تاریخ فلسفه غرب (a history of western philosophy)

بهترین کتاب ‌های فلسفی

تاریخ فلسفه غرب اثر برتراند راسل، فیلسوف و ریاضیدان برجسته انگلیسی قرن بیستم، یکی از بهترین کتاب ها درباره فلسفه می‌باشد.

این کتاب خواندنی همان‌قدر که کتابی درباره فلسفه است، در مورد تاریخ هم هست. به این معنی که در دوره‌هایی که فلسفه نقش کم‌رنگی داشته، راسل به شرح تاریخ و تاثیر آن بر فیلسوفان بعدی می‌پردازد. درواقع این‌که چگونه تاریخ روی فلسفه و فلسفه روی تاریخ اثر گذاشته تم کلیدی کتاب است.

کتاب به بررسی فلسفه از آغاز، یعنی از دوره پیشاسقراطی (عصر هراکلیتوس و پارمنیدس) هم‌زمان با هزاره اول قبل از میلاد مسیح تا اواسط قرن بیستم می‌پردازد. و دارای سه بخش اصلی شامل فلسفه قدیم، فلسفه قرون وسطی و فلسفه جدید است.

این کتاب بازنوبسی درس‌هایی است که راسل در مورد تاریخ فلسفه در سال‌های ۱۹۴۱ و ۱۹۴۲ در فیلادلفیا آمریکا داده بود. یکی از دلایلی که کتاب را خواندنی می‌کند، نظرات راسل در مورد مکاتب فلسفی است. درواقع کتاب خنثی نیست و bias (سوگیری) دارد. طوری‌که گویی راسل از نقد فیلسوفان بزرگ لذت می‌برد.

این طرز نگاه راسل به تاریخ فلسفه، برای ما می‌تواند الهام‌بخش و راهگشا باشد. به این معنی که اگر بتوانیم با سنت تاریخی خودمان دیالوگ کنیم، مطمئنا قادر خواهیم بود از بصیرت‌های بنیادینی که در سنت ایرانی-اسلامی ما وجود دارد، بهره ببریم.

بهترین ترجمه کتاب تاریخ فلسفه غرب، مربوط به نجف دریابندری می‌باشد. او این کتاب را در سال‌هایی که به خاطر عضویت در حزب توده به زندان افتاده بود، ترجمه کرده است.

برای خرید کتاب تاریخ فلسفه غرب از لینک زیر می‌توانید استفاده کنید.

 

۳- جمهور (republic)

بهترین کتاب های فلسفی برای مطالعه

ممکن نیست لیستی از بهترین کتاب های فلسفی دنیا وجود داشته باشد که کتابی از افلاطون در آن نباشد. کتاب جمهور یکی از مهم‌ترین و بهترین کتاب های فلسفی کلاسیک در زمینه فلسفه سیاسی، اثر افلاطون شاگرد سقراط و استاد ارسطو می‌باشد.

کتاب جمهور شامل ۱۰ نمایشنامه است که مانند دیگر کتاب های افلاطون به صورت گفت و گو نوشته شده است. جمهور گفت و گو بین سقراط و دیگران در مورد مسائلی مانند عدالت، حقیقت، نوع حکومت و… می‌باشد.

افلاطون در کتاب جمهور، اتوپیای (مدینه فاضله یا همان آرمان‌شهر) مورد نظرش و انسان آرمانی‌ای که در آن زندگی می‌کند را به تصویر می‌کشد.

افلاطون در این کتاب از داستان‌های تمثیلی مانند تمثیل معروف غار برای بیان اندیشه‌اش استفاده می‌کند.

در اتوپیای او حاکمان همان فیلسوفان هستند که از آن‌ها با عنوان “شاه‌فیلسوف” یاد می‌کند. از نظر او تنها فیلسوفان شایسته حکومت هستند و نه اکثریت مردم، زیرا تنها فیلسوفان به حقایق عقلی آگاه‌اند.

کارل پوپر از فیلسوفان علم قرن بیستم که نظریه ابطال‌پذیری او معروف است، در کتاب “جامعه باز و دشمنان آن” افلاطون را به دلیل نظریه شاه‌فیلسوف و انتقاد از دموکراسی، یکی از دشمنان جامعه باز معرفی می‌کند. پوپر از هر وسیله‌ای برای ناچیز جلوه دادن تفکر و اندیشه افلاطون استفاده می‌کند.

درواقع پوپر به جای برخورد فلسفی با اندیشه‌های فیلسوف بزرگی چون افلاطون که تفکرش برخاسته از عشق به حقیقت است، برخورد ایدئولوژیک می‌کند.

برای خرید کتاب جمهور از لینک زیر می‌توانید استفاده کنید.

 

۴-  هستی و زمان (Being and Time)

بهترین کتاب‌ های فلسفی جهان

هستی و زمان اثر مارتین هایدگر، فیلسوف بزرگ آلمانی قرن بیستم، یکی از بهترین کتاب های فلسفی برای مطالعه و البته باید گفت از دشوارترین نوع آن می‌باشد.

فهم این کتاب نه تنها برای ما فارسی‌زبان‌ها که باید ترجمه آن را بخوانیم، بلکه برای خود آلمانی‌ها هم دشوار است.

بخشی از این دشواری به خاطر کلمات و اصطلاحات و درواقع بازی‌های زبانی است که هایدگر برای بیان اندیشه‌اش از آن‌ها استفاده می‌کند؛ بخش دیگر هم به خود موضوع یعنی هستی یا همان وجود و ارتباط آن با زمان و مفاهیم بدیعی مثل “دازاین” که هایدگر مطرح می‌کند، مربوط است.

هایدگر می‌گوید همه فیلسوفان از افلاطون تا به امروز، از پرسش اصلی فلسفه که همان “هستی یا وجود چیست” اجتناب کرده و به جای تمرکز بر خود وجود بر موجود تمرکز کرده‌اند.

به زعم هایدگر، تاریخ غرب همان تاریخ متافیزیک یعنی غفلت از وجود و بسط سوبژکتیویسم است.

او در کتاب هستی و زمان، پرسش از معنای هستی و وجود را که در روزهای آغازین فلسفه در هزار سال قبل از میلاد مسیح مطرح بود؛ دوباره مطرح می‌کند.

هایدگر در این کتاب به تصور دکارتی از انسان و جهان و نسبت‌شان، یعنی به ثنویت سوبژه-ابژه دکارتی حمله می‌کند. او از مفهومی به نام “دازاین” یعنی “در جهان بودگی” و مسائل اساسی آن از جمله زمان‌مندی و مرگ صحبت می‌کند.

دشوار بودن فهم کتاب هستی و زمان باعث شده که شرح‌ها و تفسیرهای زیادی برای این کتاب توسط شارحان هایدگر در دنیا نوشته شود. ما در ایران به‌واسطه احمد فردید با این فیلسوف بزرگ و تفکراتش آشنا شدیم.

برای خرید کتاب هستی و زمان از لینک زیر می‌توانید استفاده کنید.

 

۵-  چنین گفت زرتشت (Thus Spoke Zarathustra)

بهترین کتاب فلسفه

اولین بار دختردایی‌ام کتاب چنین گفت زرتشت را به من داد تا بخوانم. در آن سال‌هایی که تب “گفتار نیک، پندار نیک و رفتار نیک” بالا گرفته بود و خیلی‌ها فکر می‌کردند ریشه همه بدبختی‌ها و توسعه‌نیافتگی ما در اسلام  و حمله اعراب است و مثلا در دوره باستان که زرتشتی بودیم اوضاع خیلی بهتر بود؛ دختردایی‌ام به خیال این‌که کتاب در مورد زرتشت و دین زرتشتی است، آن را خریده بود.

وقتی فهمیده بود که کتاب ربطی به آن چیزی که در پی‌اش بود ندارد، آن را به من داد تا بخوانم.

چنین گفت زرتشت اثر فریدریش نیچه، فیلسوف بزرگ آلمانی قرن نوزدهم، یکی از بهترین کتاب های فلسفی است که در قالب داستان نوشته شده و در اغلب لیست‌های “بهترین کتاب های فلسفی که باید خواند” قرار دارد. نیچه عقاید خود را از زبان زرتشت که شخصیت اصلی داستان است بیان می‌کند.

در این کتاب مفاهیم “ابرانسان”، “مرگ خدا” و “بازگشت جاودان” که از اساسی‌ترین کلیدواژه‌های تفکر نیچه هستند، مطرح می‌شود.

دین زرتشتی می‌گوید زرتشت در سی سالگی به کوهستان رفت و ده سال در آن‌جا اندیشید و با خدای خود گفت و گو کرد. سپس در مقام پیامبر از طرف ایزد نیکی یعنی اهورامزدا به سوی مردم آمد تا آن‌ها را از گردش چرخ هستی بر محور پیکار نیکی و بدی آگاه کند، و به گرفتن جانب نیکی برانگیزد.

زرتشتِ  نیچه نیز در چنین گفت زرتشت در سی سالگی، ده سال برای تفکر به کوهستان می‌رود. اما پیامی که می‌آورد درست ضد پیام زرتشت اصلی است.

پیام او این است: “خدا مرده است!”

و با این پیام، با اعلام پایان امکان تفسیر اخلاقی هستی و انکار تاریخ روحانی، تاریخ دیگری را برای انسان، در مقام “ابرانسان” بشارت می‌دهد.

پیام او این است: “به زمین وفادار باشید و باور ندارید آنانی را که با شما از امیدهای ابرزمینی سخن می‌گویند.”

نیچه فیلسوفی است که هم بحران مدرنیته را به درستی تشخیص داد و هم علی‌رغم همه تلاش‌های تا سرحد جنونش، ناخواسته سبب بسط سوبژکتیویسم متافیزیکی و لذا اوج‌گیری همان بحرانی شد که خواهان گذر از آن بود.

بهترین ترجمه کتاب چنین گفت زرتشت مربوط به داریوش آشوری است.

برای خرید کتاب چنین گفت زرتشت از لینک زیر می‌توانید استفاده کنید.

 

۶- ذن و هنر نگهداری موتور سیکلت (Zen and The Art of Motorcycle Maintenance)

بهترین کتاب فلسفه زندگی

اولین بار که کتاب ذن و هنر نگهداری موتور سیکلت را دیدم یاد یکی از خاطرات دوم راهنمایی افتادم. یکی از همکلاسی‌هایم کتاب سرود کریسمس را از کتابخانه مدرسه به امانت گرفته بود. چون فکر کرده بود در مورد سرودهایی است که گروه‌های کر در کلیسا همراه با ارگی که نواخته می‌شود، اجرا می‌کنند. وقتی کتاب را خواندم، دیدم مثل بقیه کتابهای چارلز دیکنز شاهکار است. شاهکاری که شخصیت اصلی آن یعنی اسکروچ در فرهنگ عامه به نماد خسیس بودن تبدیل شده است.

عنوان کتاب ذن و هنر نگهداری موتور سیکلت هم خیلی غلط‌انداز است و نه ربطی به ذن و بودا دارد و نه به نگهداری موتورسیکلت. کتاب یک اتوبیوگرافی تخیلی است که در قالب سفرنامه نوشته شده است. سفر پدر و پسری از مینه سوتا به کالیفرنیا با موتورسیکلت، سفری که در آن پیرسیگ دیدگاه‌های فلسفی خود را بیان می‌کند.

در این کتاب دو رویکرد به زندگی معرفی می‌شود، یکی رویکرد منطقی و دیگری رویکرد رمانتیک. شخصیت اصلی کتاب نماینده رویکرد منطقی یا کلاسیک است که موتورسیکلتی قدیمی دارد که قادر به عیب‌یابی و تعمیر آن از طریق مهارت‌های حل مساله می‌باشد.

از سوی دیگر دوست او “جان” نماینده انسان‌هایی با رویکرد رمانتیک است که علاقه‌ای به یادگیری چگونگی نگهداری از موتورسیکلت گران‌قیمت و جدید خود ندارد. وقتی مشکلی برای موتورش پیش می‌آید آن را برای تعمیر پیش مکانیک حرفه‌ای می‌برد. او نماینده انسان‌هایی است که در لحظه زندگی می‌کنند و علاقه‌ای به تحلیل‌های منطقی ندارند.

شخصیت اصلی به دنبال ادراکی از جهان است که هر دو دیدگاه رمانتیک و منطقی را می‌پذیرد. به نظر او ترکیب منطق و رمانتیسیسم می‌تواند کیفیت زندگی‌مان را بالا ببرد.

این کتاب از بهترین کتاب های فلسفه زندگی و بسیار کاربردی است.

اگر به دنبال کتابهای دیگری از این جنس هستید، کتابهای آلن دوباتن نویسنده سوییسی که دانش‌آموخته فلسفه است و سعی کرده فلسفه را وارد زندگی روزمره کند، مناسب شما هستند. “تسلی بخش های فلسفه” ، “جستارهایی در باب عشق”، “اضطراب موقعیت” و… از بهترین کتاب های فلسفه زندگی ، نوشته دوباتن هستند.

برای خرید کتاب ذن و هنر نگهداری موتور سیکلت  از لینک زیر می‌توانید استفاده کنید.

 

چرا به فلسفه نیاز داریم؟

با کمک فلسفه می‌توانیم جهان کنونی را بشناسیم. تا زمانی که درکی از جهان کنونی نداشته باشیم و ضرورت شناخت آن را درک نکنیم، نمی‌توانیم بحران های خود را حل کنیم.

فلسفه به ما کمک می‌کند تا پدیدارها را همان‌گونه که هستند بشناسیم. این مساله برای ما که نگاهی ایدئولوژیک‌ و سیاست‌زده به همه چیز داریم اساسی است. مثلا مواجه ما با غرب هیچ‌وقت پدیدارشناسانه نبوده است. یا مانند تقی‌زاده شیفته‌وار گفته‌ایم باید از فرق سر تا نوک پا غربی شویم با مثل جلال آل احمد با کینه با آن برخورد کرده‌ایم و خواسته‌ایم بر رویش آب دهان بیندازیم.

کتاب‌های “در جست‌و‌جوی معاصریت”، “ما و جهان نیچه‌ای” و “پایان تئولوژی” از دکتر بیژن عبدالکریمی استاد فلسفه دانشگاه آزاد، از بهترین کتاب های فلسفی است که به ما برای درک جهان کنونی و شرایط خودمان در این جهان کمک می‌کند.

آیا چیزی به اسم فلسفه اسلامی وجود دارد؟

به نظر می‌رسد اصطلاح فلسفه اسلامی، اصطلاح غلطی باشد؛ زیرا فلسفه خاستگاهی یونانی دارد. اصطلاح فلسفه اسلامی یک اصطلاح متاخر است. هیچ‌کدام از فیلسوفان ما در قدیم خود را فیلسوف اسلامی نمی‌دانستند، درواقع می‌توان گفت ما فیلسوفان مسلمان داشته‌ایم.

اصلا به خاطر بحران بزرگ تضاد میان عقل به معنای یونانی و وحی بود که غزالی به مبارزه با فلسفه برخاست. زیرا شکاکیت عقلی فکر فلسفی با تسلیم به وحی ناسازگار بود.

اکنون ما بار دیگر با اندیشه یونانی در بنیاد روبه‌رو هستیم که بسط آن تمدن مدرن را به وجود آورده است.

شاید با کمی جستجو در ویترین کتاب‌فروشی‌های آنلاین، کتاب‌های دیگری را بخواهید انتخاب کنید. از طریق لینک زیر می‌توانید نگاهی به کتاب‌های فلسفی دیجی‌کالا بیاندازید. اگر کتاب جالبی پیدا کردید آن را در قسمت نظرات پایین همین صفحه، با ما و دیگر علاقمندان فلسفه به اشتراک بگذارید.

 

بهترین کتاب های فلسفی برای شروع

تاریخ فلسفه غرب و دنیای سوفی از بهترین کتاب ها درباره فلسفه برای شروع یادگیری و آشنایی با فلسفه است. با این دو کتاب شما با تاریخ فلسفه، مکاتب فلسفی مختلف و فیلسوفان بزرگ آشنا می‌شوید.

و بعد از آن می‌توانید بفهمید نظرات کدام مکتب فلسفی برایتان جذاب است و تصمیم بگیرید که کتاب‌های کدام یک از فلاسفه را بخوانید.

مثلا خود من به شخصه عاشق فیلسوفان آلمانی هستم. به نظر من شور و وجهی رمزآلود در اندیشه آن‌ها وجود دارد که به تفکر معنوی ما نزدیک است.


دسته‌بندی مطالب مرتبط

قبلا در مطلب بهترین کتاب‌های جهان به معرفی بهترین کتاب‌های دنیا پرداخته‌ایم، اما در لیست زیر قصد داریم که به صورت دسته‌بندی شده بهترین رمان‌ها را بررسی کنیم:

بهترین‌های ایرانی

در این قسمت به معرفی بهترین رمان‌های ایرانی پرداخته‌ایم. بهترین‌هایی که شاید حتی یک بار هم که شده باید آن‌ها را بخوانید.

بهترین رمان‌های ایرانی

بهترین کتاب‌های ایرانی

بهترین رمان‌ها در موضوعات مختلف

در لیست زیر به معرفی رمان‌ها در موضوعات مختلف پرداخته‌ایم، اگر به هر یک از موضوعات زیر علاقه دارید با خواندن مطلب مربوط به آن می‌توانید به لیست پرباری از کتاب‌های مربوط به آن موضوع دست پیدا کنید:

جوانان از مخاطبان اصلی رمان‌ها

در مطلبی که قبلا در مورد رمان‌های مخصوص جوانان نوشته‌ایم می‌توانید رمان‌‌های مخصوص جوانان را پیدا کرده و آن‌ها را مطالعه کنید، در انتخاب این رمان‌ها سعی کرده‌ایم که بهترین‌ها را با توجه به نظر کارشناسان و منتقدان انتخاب کنیم:

بهترین رمان‌ها برای جوانان

جذاب‌ترین رمان‌ها برای نوجوانان پرشور

در مطلب زیر در مورد بهترین رمان‌های جهان که مناسب نوجوانان هستند صحبت کرده‌ایم، همچنین با توجه به لیست کاملی که در انتهای مطلب زیر قرار دارد می‌توانید متناسب با سن و ویژگی کتاب، بهترین انتخاب را داشته باشید:

بهترین کتاب‌ها برای نوجوانان

داستان‌ها و رمان‌های جذاب مناسب دنیای کودکان

در لیست زیر به معرفی رمان‌های مخصوص کودکان پرداخته‌ایم که مناسب دنیای کودکان می‌باشند و بچه‌ها عاشق این‌جور کتاب‌ها هستند:


این‌ها بهترین کتاب های فلسفی دنیا از نظر من بود، شاید شما کتاب‌های دیگری را هم در این زمینه خوانده باشید.
در قسمت نظرات بگویید که لیست بهترین کتاب های فلسفی دنیا از نظر شما، شامل کدام کتاب‌هاست؟
کتاب‌هایی که اینجا معرفی شد را خوانده‌اید؟ نظرتان در مورد آنها چیست؟

 نوشته شده توسط آرزو اسماعیلی

دیدگاه ها

  1. سعید

    کتاب هرمتیکا حکمت مفقوده ی فرعونان، گزیده هایی از متون هرمسی، نوشته تیموتی فرک و پیتر گندی، ترجمه‌ی فریدالدین رادمهر، یکی از بهترین کتاب های فلسفی دنیا از نظر من بهترین کتاب فلسفی است که به تایید بسیاری از فیلسوفان معاصر و گذشته از جمله سهروردی و… رسیده است.
    در آغاز نویسنده با معرفی هرمس توسط شواهد و مدارک تحقیقاتی درباره ی فیلسوفان بزرگ قدیم که وی را معرفی و تایید و تحسین نموده و از رهنمودها و مکاشفه ی او استفاده و حتی بعضی دنباله رو سبک سیروسلوک او و خود را شاگرد هرمس میدانند، خواننده کتاب را از وجود و شناخت هرمس آگاه میکندو با بیانی شفاف و نسبتا واضح به بیان و تفسیر مکاشفه ی هرمس میپردازد.
    هرمس در صده ی سی ام قبل از میلاد در مصر میزیسته و همان زمان در کتیبه‌های سنگی و گلی به خطوط هیروگلیفی مکاشفه ی اعلی خود را ثبت میکند و در طی این چند هزار سال این سنگ نوشته ها و گل نوشته ها ترجمه و تفسیر و بدست همه گان میرسد، اگر به من بگویند کسی در زندگی تنها فرصت خواندن یک کتاب را دارد، این کتاب را پیشنهاد میکنم، گرچه قرآن را کامل ترین و بی نقص ترین کتاب عالم میدانم اما از آنجایی که درک آن بسیار مشکل است مخصوصا برای عوام، به همین دلیل این کتاب را اول پیشنهاد میکنم. و سپس بوستان حافظ عزیزمان که فلسفه را تمام و کمال در ابیاتی کوتاه معجزه وار بیان نموده و سپس عطار نیشابوری، خیام که اروپا و غرب بسیار بیش از ما از وجودش فیض میبرند و از عظمتش آگاهند، وگل سر سبد مولانای عزیز که از نظر من در فلسفه حجت را تمام کرده است، ودر نهایت به سراغ فیلسوفان خارجی معاصر و قدیمی برویم. چراکه ما در تمدن و گذشته ی خود غنی ازین علم هستیم و از ابو علی سینا تا خیام و…. بیسار فیلسوفان کمال یافته داریم که از وجودشان نا آگاهیم. سپاسگزارم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *