بهترین کتاب برای آموزش فارکس

بهترین کتاب آموزش فارکس

پرده اول در کودکی: سال ۱۳۶۹

برو توی اتاقت، درب رو ببند و به کارهای بدت فکر کن.

پرده دوم در دانشگاه: سال ۱۳۸۵

هر سیستمی در دنیا علاوه بر حالت ورودی، یک حالت خروجی و یک حالت مهمی بنام فیدبک نیز دارد.

پرده سوم در فارکس: سال ۱۳۹۶

معامله‌ای که انجام دادی، چرا خوب بود؟ معامله‌ای که ضرر داد، دلیلش چی بود؟ الان چکار کنیم؟

سه پرده‌ی بالا را با چشم خریدار مجددا نگاه کنیم. در تمام سال‌های عمرمان چه خوشمان بیاید و چه نیاید، باید یاد بگیریم برخی مواقع برای کارهایی که انجام داده‌ایم، فارغ از درست یا غلط بودنشان، بشینیم، فکر کنیم، تحلیل کنیم و بهتر از قبل ادامه دهیم. این فیدبک‌گیری به ظاهر سادست، ولی در حقیقت بسیار سخت است.

اگر تا انتها با من همراه باشید، ارتباط نوشته‌های بالا و فارکس را کاملا درک می‌کنید. 

بهترین کتاب برای آموزش فارکس

۱- کتاب معامله‌گر منضبط اثر مارک داگلاس

مارک داگلاس نویسنده کتاب ” معامله گر منضبط “ به زیبایی در ۱۷ فصل و ۴ بخش است، به ما تاکید می‌کند که یادگیری مسائل فنی و تکنیکال فقط ۲۰ درصد موفقیت ما در بازار و معامله گری فارکس هست. این کتاب به زوایای پنهان یک معامله و عوامل موثر بر آن پرداخته است. این اولین معرفی ما از بهترین کتابهای آموزش فارکس است. 

کتاب معامله گر منضبط
کتاب معامله گر منضبط – بهترین کتاب برای آموزش فارکس

در انتهای این مقاله می‌توانید توضیحات مفصلی در مورد این کتاب را مطالعه کنید.

۲- کتاب معاملات فارکس برای تازه کاران اثر مامتا میشرا

اگر در ابتدای راه هستید و قصد دارید دید کلی از بازار فارکس پیدا کنید، این کتاب مامتا میشرا را بخوانید. در این کتاب ۶ فصلی این عناوین به چشم می‌خورد:

  • اصول ابتدایی بازار فارکس 
  • تبادی ارزی 
  • واژگان بازار فارکس 
  • تحلیل تکنیکال 
  • تحلیل فاندمال یا بنیادی 
  • مدیریت ریسک 
معاملات فارکس برای تازه کاران – بهترین کتاب برای آموزش فارکس

۳- کتاب تحلیل تکنیکال در بازار سرمایه اثر جان مورفی

در صورتی که قصد دارید این بازار را بصورت علمی با جزییات آن یاد بگیرید، خواندن این کتاب را در اولویت خود قرار دهید. بعد از خواندن این کتاب شما با مواردی مانند درک مفهوم ترند در بازار، ساختار نمودارهای تحلیلی و انواع چارت‌های آن آشنا می‌شوید. انجام معامله در بهترین زمان و با بهترین قیمت یکی از رموز موفقیت در این بازار است که در این کتاب به آن اشاره شده است.

تحلیل تکنیکال در بازار سرمایه – بهترین کتابهای آموزش فارکس

۴- کتاب تحلیل بنیادی، تکنیکال یا ذهنی اثر مارک داگلاس

کلید واژه‌ی اصلی این کتاب شکل‌دهی محیط ذهن است. مارگ داگلاس معتقد است که معامله گران به سه دسته اصلی تقسیم می‌شوند.

  • فاتحان بازارهای مالی که ۱۰ درصد از بازار را تشکیل می‌دهند.
  • بازندگان بازار مالی که حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد بازار را تشکیل داده اند و بعد از چندین ضرر متوالی از بازار خارج شده‌اند.
  • چرخه رونق یا ورشکستگان که حدود ۵۰ درصد از بازار را تشکیل داده‌اند. آن‌ها سود کردن را بلدند اما حفظ پول را خیر.  

۵- کتاب سیاه معامله‌گری فارکس اثر پائول لنگر 

در معرفی پنجمین کتاب از بهترین کتاب برای آموزش فارکس به کتاب سیاه معامله گری فارکس می‌رسیم. بر روی جلد این کتاب آمده است: یک روش اثبات شده برای تبدیل شدن به یک معامله گر موفق و سودآور در طی چهار ماه و رسیدن به آزادی مالی با انجام این روش. پئول لنگر یک زخم خورده در از دست دادن پول در بازار بوده است. وی در این کتاب روش موفقیت خودش را پس از شکست‌هایش تشریح کرده است.

کتاب سیاه معامله گری فارکس
کتاب سیاه معامله گری فارکس – کتاب های آموزشی فارکس

گپ و گفتی در مورد کتاب معامله گر منضبط از بهترین کتابهای آموزش فارکس

پیشگفتاری از مترجم کتاب معامله گر منضبط

شاید شما هم مثل من به این موضوع فکر کرده باشید که چگونه می توانیم در کنار (یا حتی به جای مشاغلی که بابت آنها حقوق ثابت می گیریم)، کسب و کار دلخواه خود را داشته باشیم که از یک سو به سرمایه ی زیادی نیاز نداشته باشد و از سوی دیگر جذاب و سودمند باشد. راهی که من برای آن سراغ دارم این است: بازار بورس اوراق بهادار.

در واقع راهی که وجود دارد این است که اگر سرمایه کافی برای ایجاد یک کسب و کار دلخواه در حوزه هایی مثل فولادسازی، پتروشیمی، تولید سیمان، دارو و غیره را نداریم که خیلی های دیگر هم این چنین سرمایه عظیمی ندارند، می توانیم به اندازه ی سرمایه خودمان و با خرید سهام این شرکت ها در کسب و کارشان شریک شویم.

به عبارت دیگر، اگر نمی توانیم حتی یک کارخانه ی کوچک فولادسازی ایجاد کنیم، می توانیم بخش بسیار کوچکی از سهام یکی از کارخانه های فولادسازی سهامی عام عرضه شده در بورس یا فرابورس را بخریم و متناسب با میزان سهم خود، از این به بعد سود سالانه ی کارخانه و یا افزایش ارزش سهام کارخانه، متعلق به ما باشد. به این ترتیب می توانیم به نوعی عنوان کنیم که به کسب و کاری مانند فولادسازی مشغول هستیم.

به شخصه معتقدم که این کار حتی می تواند از ایجاد یک کسب و کار اختصاصی کوچک هم بهتر باشد. چرا که می توانیم جستجو کنیم و در پربازده ترین کسب و کار موجود که از مدیریت حرفه ای و کارامد برخوردار باشد سرمایه گذاری کنیم.

و هرگاه احساس کردیم آن کسب و کار به هر دلیل در حال افتادن از رونق است، مدیران آن عملکرد خوبی ندارند یا به هر دلیلی سود مورد انتظارمان محقق او نمی شود، با فروش سهم خود (قبل از آنکه خیلی دیر شود) از شراکت با آنها انصراف داده و سرمایه خود را به کسب و کار دیگری منتقل کنیم و نگران هزینه ی دستگاه های خریداری شده، حقوق و مطالبات کارگران، تسویه حساب های مالیاتی و غیره نباشیم. همچنین می توانیم در چند شرکت مختلف سرمایه گذاری کنیم و با چیدمان اصولی و حساب شدهٔ سبد سرمایه گذاری ها، تا حد ممکن ریسک سرمایه گذاری های خود را کاهش دهیم.

بسیاری از معامله گران هیچ گونه سررشته ای از این کار ندارند. یعنی تقریبا هیچ دانش و شناختی از مسائل اقتصادی، تحلیل های مالی، اصول حسابداری و بازار فروش تولیدات و خدمات صنعتی ندارند و صرفا با توصیه های دیگران یا با مشاهده ی روند افزایش قیمت ها اقدام به معامله می کنند و توقع دارند بتوانند سهمی را به قیمتی که فکر می کنند خیلی ارزان است بخرند و پس از مدت کوتاهی آن را به قیمت بالاتری بفروشند و از این محل سود کسب کنند.

اصولا معامله گرانی از این دست، نه تنها قادر به برقراری هیچ گونه ارتباطی میان «ارزش» و «قیمت» سهام نیستند، بلکه بسیار کم صبر و حوصله هم هستند و با رفتار هیجانی و احساسی یکی از عوامل اصلی نوسانات کوتاه مدت قیمت در بازار هستند.

“معامله گر منضبط” موانع روان شناختی پشت پرده ی این رفتارها را به تفصیل شرح می دهد. کنجکاو شدم که آن کتاب (به زبان اصلی) را مطالعه کنم و پس از مطالعه ی آن بود که به صورت ریشه ای با بسیاری از موانع روان شناختی پشت پرده ی شغل معامله گری آشنا شدم و پاسخ بسیاری از سؤالات برایم روشن شد و با توجه به جای خالی آموزش در حوزه ی بورس، و نیاز بازار سرمایه به آموزش های پایه ای (خصوصا در حوزه ی دانش مالی رفتاری)، تصمیم گرفتم این کتاب را ترجمه و به علاقه مندان تقدیم کنم.

عناوین ۱۷ فصل بهترین کتاب برای آموزش فارکس | معامله گر منضبط

  1.  چرا این کتاب را نوشتم
  2. چرا یک الگوی فکری جدید لازم است
  3.  همیشه حق با بازار است
  4.  پتانسیل سود و ضرر نامحدود است
  5.  قمت ها در حرکت دائمی هستند
  6.  بازار محیطی دون ساختار است
  7.  در بازار دلایل نامربوط اند
  8.  گام های سه گانه برای تبدیل شدن به معامله گر برتر
  9.  شناخت ماهیت محیط ذهنی
  10. لزوم فراگیری روش تطبیق
  11. ساز و کار رسیدن به هدف
  12. مدیریت انرژی ذهن
  13. تکنیک هایی برای اعمال تغییر
  14.  روان شناسی حرکت قیمت ها
  15.  قدم در راه موفقیت
  16. قدم در راه موفقیت
  17. کلام آخر

قسمتی از بهترین کتاب آموزشی فارکس

من معامله گری را از سال ۱۹۶۰ شروع کردم و خیلی سریع متوجه ضرورت روانشناسی در  معامله گری و مدیریت سرمایه شدم. به همین دلیل معتقدم که موفقیت در این کار ۸۰ درصد مربوط به روانشناسی و ۲۰ درصد مربوط به استراتژی معاملاتی هست. یعنی اگر شما علم تحلیل تکنیکال و بنیادی را بلد باشید تنها در صورتی سودآور می‌شوید که بتوانید خودتان را از نظر روانی کنترل کنید. از طرفی اگر یک سیستم معامله گری فوق العاده داشته باشید اما نتوانید خودتان را از نظر روانی کنترل کنید، در نهایت متضرر می‌شوید.

یک معامله گر خوب می‌داند که در طی زمان تعداد معاملات ضررده‌اش بیشتر از معاملات سودآورش هست. اما مدیریت سرمایه و استفاده از حد ضرر باعث می‌شود که فاجعه رخ ندهد و در نهایت معامله‌گر بتواند سودآور کند.

مدیریت سرمایه از دو جز‌ء مهم تشکیل شده است: مدیریت روان و مدیریت ریسک 

مدیریت ریسک از فاکتورهای روانشناسی نشات می‌گیرد. قبل از در نظر گرفتن ریسک این فاکتورهای روانشناسی، در ذهن تریدر هستند. درست هست که بررسی انگیزه معامله خیلی اهمیت دارد ولی نتیجه این بررسی زمانی دقیق خواهد بود که رفتار معامله‌گر در حالت واقعی یعنی تحت فشار روانی در حین ترید بررسی شود. پس باید آهسته شروع کنید و در هر ترید این سوالات را از خود بپرسید:

این معامله را بر چه اساس انجام دادم؟ مدیریت معامله چطوری بود؟ موفقیت آمیز بود؟ چرا؟ ضرر کردم؟ چرا؟

فیدبک
فیدبک – بهترین کتاب آموزشی فارکس

قبل از اینکه معامله بعدی را انجام بدهیم باید به این سوالات جواب دهیم. وقتی ضرر می‌کنیم دیگران و بازار را مقصر می‌دانیم. اما مقصر خود شما هستید. مثلا وقتی پدری به کشتن فرزندش اعتراف کرد، گفت که قبل از کشتن فرزندم میدانستم که قرار است چکار شیطانی انجام دهم، ولی خود غیر منطقی‌ام قوی‌تر از خود منطقی‌ام است.

معامله گر منظم یک راهنمای جامع و بهترین کتاب آموزش بورس فارکس برای درک روانشناسی برای تغییر خودمان و منظم‌تر شدنمان است. تا اینکه بتوانیم به یک معامله‌گر موفق تبدیل شویم. این کتاب به شما کمک می‌کند تا کم کم خودتان را با ویژگی‌های روانی دنیای معامله‌گری وفق دهید. محیط معامله‌گری با محیطی که در آن بزرگ شده‌اید کاملا متفاوت است، پس باید خودمان را با آن وفق دهیم. یعنی باورهای ما که باعث شده در جامعه عملکردهای خوبی داشته باشیم، می‌تواند بعنوان یک مانع روانی در بازار عمل کرده که همین سبب می‌شود تا معامله‌گر خوبی نشویم.

برای اینکه معامله گر خوبی باشیم باید درکمان را از بازار تغییر دهیم. محیط معامله‌گری نیازمند درجه‌ی بالایی از اعتماد به نفس و خود کنترلی است. اما ما با توجه به آموزش‌های دوران کودکی یادگرفته‌ایم که در محیط های ساختاریافته و تحت نظر یک فرد کنترل‌‌گر  و در راستای اهداف جامعه باشیم. این پروسه از طریق جایزه دادن و تنبیه کردن انجام شده است. پس این دو پارامتر سبب کنترل رفتارهای ما در بچگی بوده است.

حال همین فرآیند در محیط بازار جواب نمی‌دهد. قدرت کنترل بازار فراتر از توان ما است. یعنی ما نمی‌توانیم بازار را مجبور کنیم تا همان طوری که می‌خواهیم رفتار کند. از طرفی محدودیت‌های بیرونی که در جامعه وجود دارد و رفتار ما را کنترل می‌کند، در محیط بازار وجود ندارد. رفتار و رفاه شما در مسیر بازار اهمیت ندارد. یعنی نه شما می‌توانید بازار را کنترل کنید و نه بازار شما را. پس مسئولیت رفتارتان فقط و فقط با خودتان است. پس در این بازارها تنها چیزی را که می‌توانید کنترل کنید خودتان هستید. به عنوان تریدر یا می‌توانید سود کنید و یا می‌توانید سودتان را بدهید به یک تریدر دیگر‌.

هر معامله‌ای امکان سود و ضرر را برای شما دارد. یعنی هر تریدی امکان این را دارد که شما را به آرزوهایتان برساند و از طرفی پتانسیل از دست دادن کل داراییتان را نیز برای شما دارد. این حالت شاید سبب نادیده گرفتن ریسک در معامله از سمت شما و ندیدن قواعد معامله شود. پس اگر با محیط معامله‌گری آشنا نباشید، و طرز فکرتان بر اساس محیط اجتماعی باشد‌، مطمئن باشید که احساسی عمل کرده و فاجعه‌ی مالی رخ خواهد داد. همین دلیل نشانگر این هست که چرا تعداد کمی در این شغل موفق می‌شوند.

انعطاف روانی در اینجا به شدت کمک کننده است. ترس از دست دادن پول، ترس از اشتباه کردن، ترس از دست دادن فرصت‌های معاملاتی محرک اصلی شما در تصمیمات معاملاتی شما هستند. وقتی ترس محرک اصلی شما شود، چندین مشکل بوجود می آید:

  1. تمرکز شما کم و فرصت‌های معاملاتی را از دست می‌دهید.
  2. واکنش به موقع در موقعیت های مختلف نشان نمی‌دهید.

بر طبق بهترین کتاب آموزشی فارکس برای موفقیت در محیط‌های معامله‌گری باید اعتماد به نفس و عزت نفستان را زیاد کنید. اعتماد به نفس یعنی نبود ترس و عزت نفس یعنی اینکه بدانید در لحظه چه کاری باید انجام دهید تا بدون تردید آن کار را انجام دهید. تردید سبب شک و ترس خواهد شد.

معامله گری با حالت ترس سبب تجارب منفی خواهد شد، که احساس بی‌کفایتی و ضعیف بودن را در شما تقویت خواهد کرد.

جملات طلایی معامه گران موفق 

  1. یاد بگیرید که ضرر را متحمل شوید.
  2. درجهت بازار معامله کنید.
  3. روند دوست شماست.
  4. جلوی ضرر را بگیرید و اجازه دهید سود ادامه پیدا کند.
  5. برای شناخت بازار باید اول خودتان را بشناسید.

کمی بیشتر در مورد مارک داگلاس و بهترین کتاب آموزش بورس فارکس

مارک داگلاس
مارک داگلاس – بهترین کتاب آموزش بورس فارکس

وظیفه مارک داگلاس مشاوره به معامله‌گران بزرگ و صندوق‌های مالی بود. بواسطه‌ی شغلش یه یک سری نقطه ضعف‌ها در بین معامله گران پی می‌برد که ریشه‌های ذهنی و روانی دارند. پس تلاش می‌کند تا راه حلی برای این مشکل بدست بیاورد. آن‌ها را مکتوب و در قالب کتاب معامله گران منظم در بازار ارائه می‌کند. اعتقاد اون این بود که ۸۰ درصد موفقیت در بازارهای مالی جنبه کاملا روانی  و ۲۰ درصد جنبه تحلیلی دارد.


کلام آخر 

بر خلاف ساختار فعالیت‌های اجتماعی که تعریف مشخصی از آغاز و پایان آن وجود دارد و قوانین سفت و سختی برای کنترل و جهت دهی به رفتار شما دارد، محیط بازار بیشتر شبیه به رودخانه‌ای دائم در حال جریان هست که آغاز و پایان مشخصی ندارد. 

سیستم فیدبک‌گیری مهمترین اصل در دوام معامله‌گری است. اینکه چرا من این معامله را انجام داده‌ام و بعد از مدتی دچار ضرر شده‌ام؟ و یا چرا سود کرده‌ام؟ پاسخ به این سوالات چراغ ادامه راه شما خواهد بود.

بسیاری از باورهایی که در ذهن ما وجود دارند، قرار بوده به ما کمک کنند تا در جامعه رفتار بهتری داشته باشیم، ولی همان‌ها در محیط تجارت نقش موانع ذهنی ما را بازی می‌کنند. پس باید تغییراتی در دیدگاه‌های ما شکل بگیرد. برای این کار باید کنترل رفتار و اعتماد به نفسمان را تقویت کنیم.


مطلب مرتبط با کتاب های آموزشی فارکس

۲۰ تا از بهترین کتاب های فارکس برای موفقیت تضمینی 


مطالب خواندنی در مورد فارکس 

۱-فارکس به زبان ساده 

۲-آموزش رایگان فارکس 

۳- آموزش ویدیویی فارکس از صفر

۴- خطرات بازار فارکس 

۵- بورس کار کنیم یا فارکس


نوبت شماست: بهترین کتاب برای آموزش فارکس کدام است؟

تاکید می‌کنم این کتاب‌های پیشنهادی من بود و شاید از نظر شما بهترین کتاب‌های آموزشی فارکس، کتاب دیگری باشد.
خوشحال می‌شوم اگر لطف کنید و شما هم این لیست را بیشتر کنید. به نظر شما چه کتاب‌هایی بخوانیم بهتر است؟
کتابی که اینجا معرفی شد را خوانده‌اید؟ نظرتان در مورد آن چیست؟

این مطلب توسط رضا شیخ انصاری نوشته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *