ده کتاب برتر روانشناسی

به جرات می‌توان گفت که درصد قابل توجهی از ما مردم ایران، شرایط سختی را می‌گذرانیم. شرایط سخت اجتماعی، سیاسی، خانوادگی، شغلی و … از طرفی همه ما دوست داریم تا در این دوران، حال خوبتر را تجربه کنیم. هر کسی به شکلی. در این مقاله می‌خواهم به معرفی ده کتاب برتر روانشناسی که خواندن آن‌ها به اعتقاد من، جزو حال خوب کن‌هاست، اشاره کنم.

ده کتاب برتر روانشناسی

۱- افسانه کاریزما

اولین کتاب از لیست ده کتاب روانشناسی برتر دنیا از اولیویا فاکس کابان است. در نگاه اول نام این کتاب من را یاد فیلم‌های شرقی می‌اندازد. اما کتاب در مورد شخصیت آدم‌های کاریزماتیک است. این کتاب از آن دسته کتاب‌هایی است که ترکیب تجربیات نویسنده و منابع علمی می‌باشد.

کاریزما بودن نیز مانند خیلی از ویژگی‌های دیگر بصورت ذاتی و خدادای نیست، بلکه آموختنی است. این خبر خوشحال کننده‌ای است. بر اساس این کتاب یک انسان کاریزماتیک دارای ۳ ویژگی زیر است:

  • حضور با تمام وجود
  • شایستگی
  • دوستانه بودن

خواندن این کتاب را از دست ندهید.

افسانه کاریزما - ده کتاب برتر روانشناسی
افسانه کاریزما

۲- پشت پرده ریاکاری 

این کتاب با این عنوان یا با نام حقایقی صادقانه در مورد عدم صداقت است. این جمله‌ی عمیق را ببینید: شرایط محیطی است که ما را به سمت کار درست یا نادرست سوق می‌دهد. دن اریلی نویسنده کتاب، معتقد است که انجام کارهای غیر اخلاقی، پارتی بازی، تقلب و دزدی همگی تابع فراهم شدن محیط هستند. این کتاب را باید خواند تا این ابعاد شفاف‌تر شوند.

پشت پرده ریاکاری- ده کتاب برتر روانشناسی
پشت پرده ریاکاری

۳- عیبی ندارد اگر حالت خوش نیست

چاره‌ای نیست. مرگ اطرافیان برای تمام ما رخ خواهد داد یا داده است. حس سنگین و تلخی است. در این کتاب مگان دیواین به سوگ و از دست دادن از زاویه ای دیگر نگاه کرده است. در قسمتی از کتاب آمده است:

سوگ، مشکل نیست که به راه‌حل نیاز داشته باشد. بلکه تجربه‌ای است که به حمایت نیاز دارد.

اگر سوگ را مشکل ببینید، راه‌حل ارائه می‌دهید: باید لباس‌هایش را دور بریزی، حالا به جای بهتری رفته است، پس سعی کن خوشحال باشی. نمی‌شود که تمام مدت یک گوشه بنشینی و غصه بخوری، او چنین چیزی را برای تو نمی‌خواهد. شاید بهتر باشد بیشتر از خانه بیرون بروی.

… از طرف دیگر، فرد سوگوار می‌داند که سوگش چیزی نیست که بخواهد حل کند. می‌داند هیچ «مشکلی» ندارد. هر چه دیگران بیشتر سعی می‌کنند سوگ او را حل کنند، بیشتر مأیوس می‌شود (و در حالت دفاعی فرو می‌رود). مأیوس می‌شود، زیرا راه‌حل نمی‌خواهد، حمایت می‌خواهد؛ حمایت برای این‌که بتواند در شرایطی که برایش پیش آمده زندگی کند. حمایت برای این‌که بتواند آن‌چه را بر او محول شده است به دوش بکشد.

عیبی ندارد اگر حالت خوش نیست-10 کتاب برتر روانشناسی دنیا
عیبی ندارد اگر حالت خوش نیست

۴- کتاب شکوفایی 

مارتین سلیگمن نویسنده دوست داشتنی که اگر قبلا یکی از کتاب‌هایش را خوانده باشید، احتمال زیاد عاشقش می‌شوید. در ابتدای این کتاب هم با مثال‌هایی که آورده، ذهن را با خودش همراه می‌کند. این کتاب حال خوب کن در مورد روانشناسی مثبت گراست. یکی از تمارین جذاب در این کتاب، شمردن اتفاق‌های خوب است. هر شب ۱۰ دقیقه قبل از خواب سه موردی که امروز برایتان خوب بودند را با ذکر دلیل بنویسید. ابتدای این مدل تمارین سخت هست. ولی با گذشت زمان به آن معتاد خواهید شد.

 

۵- شیرجه در خوشبختی 

دن گیلبرت نویسنده این کتاب، تمام تلاشش در انتقال این پیام هست:

برآورد ما در  مورد شادمانی حاصل از تصمیماتمان، دارای خطاست.

علت آن نیز  عملکرد مغزمان است. که در پیش‌بینی احساسات ما در مورد آینده ناتوان است. پیشنهاد جالب او برای رفع این مورد استفاده از مشورت دیگران است. برای خودم بسیار جالب بود…

شیرجه در خوشبختی-ده کتاب روانشناسی برتر جهان
شیرجه در خوشبختی

۶- تلنگر یا سقلمه 

ما همگی بصورت آگاهانه یا ناآگاهانه بر تصمیمات و انتخابات دیگران تاثیر می‌گذاریم. این کار در سه حالت قابل بررسی است:

حالت اجبار: فرض کنید در هنگام ثبت‌نام در یک وب سایت از ما شماره موبایل جهت ارسال کد تایید را می‌خواهند.

حالت تشویق یا تنبیه مالی: فرض کنید دولت برای واردات خودروهای خارجی به داخل کشور مالیات سنگین‌تر در نظر می‌گیرد.

حالت سقلمه یا تلنگر: تصویر ریه‌های خراب روی پاکت‌های سیگار.

سقلمه -ده کتاب روانشناسی برتر جهان
سقلمه

۷- دانش چراها یا علم علت‌ها 

این کتاب از دو جنبه مفید است. اگر به دنبال مطالبی برای انگیزاننده‌های شخصی هستید یا بدنبال شناخت و تحلیل انگیزاننده‌های دیگران هستید، این کتاب می‌تواند بدردبخور باشد. نویسنده این کتاب موسس شرکت مشاوره فوربس است.

علم چرا - ده کتاب روانشناسی برتر دنیا
علم چراها

۸- کتاب پاداش | انگیزه 

دن اریلی یک فرد فوق العاده است. اگر بخواهیم محتوای این کتاب را بیشتر بشناسیم، باید به کلمات معنا و هویت توجه کنیم. اگر کاری که انجام می‌دهیم، برایمان معنا داشته باشد حتما انگیزه انجام آن را نیز پیدا خواهیم کرد. پس برای داشتن انگیزه درونی باید معنای عملی که قصد انجامش را داریم، بدانیم.

ده کتاب روانشناسی برتر دنیا - پاداش
کتاب پاداش

۹- کتاب نظریه های شخصیت – ده کتاب برتر روانشناسی

 این کتاب از آقای شولتز، یکی از ۱۰ کتاب برتر روانشناسی دنیاست که کاملا علمی و دانشگاهی است. برعکس دیگر کتاب‌های معرفی شده، عمومی نیست. برخی از رویکردهایی که در این کتاب بحث شده است، عبارت اند از:

  • رویکرد روانکاوی یا روان تحلیل گری
  • رویکرد روانکاوی نوین
  • رویکرد تحول شخصیت در طول عمر
  • رویکرد صفاتی
  • رویکرد انسان گرایانه
  • رویکرد شناختی
  • رویکرد رفتاری
  • رویکرد یادگیری اجتماعی
نظریه های شخصیت
نظریه های شخصیت

۱۰- کتاب شناخت بیماری‌های روانی 

آخرین کتاب از ده کتاب روانشناسی برتر جهان، کتاب کم حجم از آقای دکتر احمد جلیلی می‌باشد. با خواندن این کتاب کلمات اختلال روانی، بیمار روانی،  روان پریشی، اختلال شخصیت و روان‌درمانی برای ما بهتر جا می‌افتد. در قسمتی از این کتاب به زیبایی به تفاوت بین اعتیاد و احتیاج اشاره می‌کند. اعتیاد به دارو یا احتیاج به دارو؟ این کتاب را از دست ندهید.

شناخت بیماری های روانی
شناخت بیماری های روانی

کلام آخر در مورد ده کتاب برتر روانشناسی

همانطور که در ابتدای این مطلب گفتم، هر کسی به طریقی برای تجربه حال بهتر اقدام می‌کند. کتاب‌های روانشناسی یکی از آن دسته روش‌های پرطرفداری است، که برای این مورد انجام می‌شود. این لیست ۱۰ تایی، کاملا سلیقه‌ی شخصی من در معرفی است. شاید شما از این کتاب‌ها خوشتان نیاید.

لیست کتاب‌های پرطرفدار و تخفیف دار در دیجی کالا را نیز مشاهده کنید:


بهترین کتاب‌ها از نظر دسته بندی موضوعی 

۱-بهترین کتاب‌های خودشناسی، ۷ کتاب برای شناخت علاقه،استعداد و رسالت فردی

۲-بهترین کتاب‌های توسعه فردی، ۷ کتابی که برای رشد فردی نیاز دارید

۳-بهترین کتاب‌های روانشناسی، ۱۰ کتاب روانشناسی که زندگی شما را تغییر می‌دهند


نوبت شماست: ده کتاب برتر روانشناسی از نظر شما کدامند؟ 

مجددا تاکید میکنم اینها کتابهای پیشنهادی من بود و شاید از نظر شما کتاب‌هایی که هر ایرانی باید بخواند، کتابهای دیگری باشد.
خوشحال می‌شوم اگر لطف کنید و شما هم این لیست ۱۰ تایی را بیشتر کنید. به نظر شما چه کتاب‌هایی بخوانیم بهتر است؟
کتابهایی که اینجا معرفی شد را خوانده‌اید؟ نظرتان در مورد آنها چیست؟

این مطلب توسط رضا شیخ انصاری نوشته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *