کتاب‌ های معروف دنیا

کتاب های معروف دنیا

وقتی تصمیم گرفتم در مورد کتاب‌ های معروف دنیا بنویسم، با خودم گفتم چه فرصت خوبی! راستش مدت‌ها بود موضوعی ذهنم را به شدت مشغول کرده بود: «چرا همیشه وقتی صحبت کتاب های معروف دنیا می‌شود نام یک سری نویسندگان تکراری و آثاری نام آشنا به میان می‌آید؟»

این در حالی است که میلیون‌ها کتاب از نویسندگان مختلف در سراسر دنیا به چاپ رسیده است که اتفاقاً در بین آن‌ها آثاری وجود دارد که از فرط روانی و زیبایی روایتگری، روح خواننده را اسیر خود می‌کنند.

پس بیراه نیست اگر در این مقاله از کتاب‌هایی نام ببرم که شاید در لیست کتاب‌های معروف دنیا کمتر از آن‌ها نامی برده شده است.

در واقع، نامشان در لابلای نام کتاب‌ های معروف قرار دارد اما انگار کمرنگ‌تر از سایر عناوین دیده می‌شوند؛ به هر دلیلی.

این را هم اضافه کنم که تمامی کتاب‌های معرفی‌شده برنده جایزه شده‌اند. حالا این جایزه یا به واسطه خود اثر یا به واسطه سبک خاصی است که نویسنده در اثر از آن بهره برده است.

البته معیار انتخاب‌هایم را گرفتن جایزه از سوی نهاد خاصی قرار ندادم. تنها از سر اتفاق هنگامی که داشتم در مورد این آثار بیشتر مطالعه می‌کردم، پی به این نکته بردم.

همین مسئله به خوبی مشخص می‌کند که آثار معرفی‌شده یا به واسطه تأثیر عمیقشان بر روح شما به عنوان خواننده یا به واسطه سبک خاصی که نویسنده در توصیف صحنه‌ها از آن بهره برده، آن‌ها را در لیست برندگان جایزه‌های ادبی قرار داده است.

توضیحات کوتاه و ناقص من در وصف این آثار قطعاً نمی‌تواند روح داستان را آنطور که شایسته آن‌هاست بیان کند. هیچ تجربه‌ای بالاتر از تجربه شخصی شما در لمس اتفاق‌ها و صحنه‌های داستان نخواهد بود. پس به شدت توصیه می‌کنم به لینک‌هایی که در انتهای هر قسمت قرار داده شده سر بزنید.

بیش از این روده‌درازی جایز نیست. در ادامه، شما خواننده عزیزم را به مرور اجمالی ۱۰ اثر که به نظر خودم جزو کتاب‌ های معروف دنیا هستند، دعوت می‌کنم. امید است که لذت ببرید.

 

۱- کتاب اسلحه، میکروب و فولاد – جرد دایموند

دانلود کتابهای معروف دنیا

اگر از شما بپرسند چطور جوامعی مثل اروپا یا حتی آمریکای شمالی تا این حد پیشرفت کرده‌اند چه جوابی می‌دهید؟

اگر از شما بپرسند چرا کشورهای آفریقایی یا آمریکای جنوبی همچنان کشورهایی عقب‌مانده هستند، پاسختان چه خواهد بود؟

این‌ها همان سؤال‌هایی بود که یکی از بومیان گینه نو در سفر جرد دایموند به این کشور از او پرسید. 

جواب این پرسش در وهله اول ممکن است ساده به نظر برسد، اما سخت در اشتباهید! با کمی تأمل متوجه خواهید شد که آنقدرها هم که فکرش را می‌کردید پاسخ ساده نیست.

جرد دایموند جغرافی‌دان، مورخ، پرنده‌شناس و انسان‌شناس برای پاسخ به این سؤالات سال‌ها تحقیق کرد. نتیجه تحقیقات او بعدتر به صورت کتابی درآمد که به یکی از کتاب‌های معروف جهان بدل شد. 

این کتاب معروف روند پیشرفت جوامع بشری را در طی هزاران سال از شروع زیستن موجودی به نام انسان دو پا بر روی کره زمین با قلمی جذاب بیان می‌کند.

آن چه باعث می‌شود جذابیت کتاب دوچندان شود پرداختن به چرایی و چگونگی پیشرفت و عقب‌ماندگی جوامع بشری با نگاهی ظریف و ریزبین است.

با خواندن این اثر، دریچه‌ای از اتفاقاتی که هرگز انتظارش را هم نداشتید به روی شما باز می‌شود. همین غافلگیری در طول داتان است که شیرینی خاصی به کتاب بخشیده است. 

اصلاً عجیب نیست اگر حین خواندن توضیحات نسبت به دقت نظر و هوش نویسنده انگشت به دهان بمانید. 

این تحیر به خصوص زمانی بیشتر می‌شود که متوجه شوید عواملی به ظاهر ساده تا چه حد در تعیین سرنوشت جوامع بشری تأثیرگذار بوده‌اند. عواملی همچون جغرافیا، اهلی کردن حیوانات بومی، سلاح‌های ابداع‌شده و بیماری‌های مختلف از آن جمله هستند. 

برای آن که لذت خواندن را با توضیحات اضافی‌ام از بین نبرم، مطالعه یکی از بهترین کتاب‌های معروف دنیا را به خودتان واگذار می‌کنم.

لینک‌ مرتبط: پادکست بی پلاس: معرفی کتاب اسلحه، میکروب و فولاد

 

۲- رمان صد سال تنهایی – گابریل گارسیا مارکز

کتابهای معروف جهان

در ادامه معرفی چند کتاب معروف دنیا به رمانی می‌رسیم که در سال ۱۹۸۲ جایزه نوبل ادبی را برای نویسنده‌اش، گابریل گارسیا مارکز، به ارمغان آورد. در متن جایزه‌ این طور آمده است:

«به خاطر رمان‌ها و داستان‌های کوتاهش، که در آن جهان واقع‌گرایانه و رئالیستی در یک جهان پرشده از تصویرهای خیالی به هم می‌پیوندند که بازتاب‌دهنده زندگی و درگیری‌های یک قاره است.»

ممکن است پیش خودتان بگویید که خب این رمان به عنوان یکی از بهترین کتاب‌های معروف دنیا شناخته می‌شود. در ادامه ممکن است پیش خودتان فکر کنید آن مقدمه کجا و این معرفی کجا؟! 

حرف شما کاملاً درست است. واقعیت این است که به واسطه سخت بودن کتاب احتمال دادم بسیاری از خوانندگان در میانه خواندن کتاب آن را رها کرده باشند. پس فرصت را مناسب دیدم تا هم‌زمان با معرفی چند کتاب معروف، نامی هم از این اثر جاوادانه مارکز ببرم. امیدوارم با معرفی این کتاب معروف، آن‌هایی که در اتمام داستان جذاب کتاب ناکام ماندند، به خواندن مجدد تشویق شوند.

اتفاقی که برای خود من هم ۲ بار قبلاً افتاده بود؛ ۲ بار کتاب را نیمه‌کاره رها کرده بودم.

جالب است که هر بار در جمع دوستانم صحبت از کتاب‌های معروف می‌شد، نام این اثر حتماً به میان می‌آمد. قسمت ناراحت‌کننده ماجرا این بود که متوجه می‌شدم در آن جمع همه آن را خوانده‌اند جز من!

انگار وقتی صحبت از چند کتاب معروف می‌شود، نام کتاب «صد سال تنهایی» باید در آن لیست باشد!

با تمام صحبت‌هایی که از سخت بودن پیگیری روند داستان داشتم، این امید را بدهم که رمز خواندن این اثر تا انتها صبوری است. اگر در خواندن این کتاب معروف شکیبایی لازم را به خرج دهید پایانی متفاوت در انتظار شما خواهد بود.

– علت سختی داستان که اینقدر همه از آن سخن می‌گویند دقیقاً کجاست؟

یکی از دلایل دشوار بودن این رمان، نام‌های سخت اسپانیایی است که علاوه بر خواندنشان، به خاطر سپردنشان در طول رمان را هم دشوار و البته طاقت‌فرسا می‌کند.

یکی دیگر از سختی‌های داستان، نام‌های مشابه در شخصیت‌های غیریکسان است. به نظر می‌رسد ساکنان ماکاندو علاقه زیادی دارند تا نام سایر اعضای بزرگ خانواده را روی فرزندان تازه متولد شده خود بگذارند.

یک پیشنهاد برایتان دارم و آن را جدی بگیرید: از چارت درختی اول کتاب که نوعی شجره‌نامه خانوادگی شخصیت‌های داستان است سرسری رد نشوید؛ چرا که در اواسط داستان به ناگاه خود را در بین اسامی تکراری و مشابه گیج و سردرگم می‌یابید.

اما ماکاندو کجاست؟

ماکاندو شهری است که شبی خوزه آرکادیو بوئندیا رؤیای آن را در خواب می‌بیند.

این رؤیا الهام‌گر خوزه بوئندیا، این ژنرال تحت تعقیب، برای ساختن جزیره‌ای با همین نام در وسط آب شد؛ به دور از دنیاهای دیگر.

داستان به روایت ۶ نسل از خانواده بوئندیا در این جزیره است.

این جزیره با رؤیای بدل شدن به آرمانشهر خانواده بوئندیا بر روی آب‌ها ساخته شد. اما این که بوئندیا و خانواده‌اش تا چه حد توانستند به این رؤیا دست یابند را باید خودتان از لابلای ماجراهای پیش‌آمده جستجو کنید.

یکی از جذابیت‌های این کتاب در غیرقابل پیش‌بینی بودن اتفاقات آن است. تا انتهای داستان نمی‌توانید حدس بزنید چه اتفاقاتی پیش روی شخصیت‌های داستان خواهد بود.

مارکز به خوبی خواننده‌اش را تا انتهای داستان در گمراهی نگه می‌دارد تا بتواند به ناگاه او را در آخر ماجرا شگفت‌زده کند.

مارکز در این رمان که بیش از ۱ سال از عمر خود را وقف نوشتن آن کرده است، سبک رئالیسم را با صحنه‌های خیالی در هم می‌آمیزد و سبکی نو به نام رئالیسم جادویی را خلق می‌کند.

اگر این توصیفات شما را برای خواندن ماجراهایی توأم با صحنه‌های خیالی به اندازه کافی متقاعد کرده است، می‌توانید به لینک زیر سر بزنید.

لینک‌ مرتبط:

کتاب صوتی صد سال تنهایی



۳-کتاب ۱۹۸۴ – جورج اورول

کتابهای معروف دنیا

اگر قرار بر معرفی یک کتاب معروف باشد، بعید است نام جورج اورول به عنوان نویسنده در ذهنمان نقش نبندد. این روزها به خصوص کتاب مزرعه حیوانات او در تمام کتاب‌فروشی‌ها در لیست کتاب‌های پرفروش گل کرده است.

اورول با دو کتاب خود به نام‌های «مزرعه حیوانات» و «۱۹۸۴» به شهرت جهانی رسید. اورول پیشتر از این دو اثر نیز نویسنده شناخته‌شده‌ای بود، اما این دو اثر نام او را تا ابد در ذهن خوانندگان جهانی زنده نگه می‌دارد.

همچون مزرعه حیوانات در رمان ۱۹۸۴، نویسنده با بیان داستانی خیالی به توصیف فضایی با حاکمیت دیکتاتوری می‌پردازد. فضای داستان روایتی تاریک و اختناق‌آمیز از شهری با حاکمیت دیکتاتوری است.

– داستان کتاب ۱۹۸۴ از چه قرار است؟

ماجرا در شهر لندن، یکی از شهرهای بزرگ کشور اوشینیا، یکی از سه کشور ابرقدرت جهان، اتفاق می‌افتد.

لندن در داستان شهری است که غذای کافی در آن یافت نمی‌شود. کمبود لباس و کفش به عنوان احتیاجات حداقلی مردم در شهر وجود ندارد. غذاها بسیار بدمزه هستند و شهر خرابه‌ای بیش نیست. تنها جای آباد مربوط به ساختمان هرمی شکل غول‌آسایی است که به حزب تعلق دارد.

حکومت، تحت رهبری شخصی با نام «برادر بزرگ» است که پوستر او در تمام شهر نصب شده است. حین خواندن داستان اولین چیزی که در ذهنم تداعی شد تصویری از حکومت کمونیستی چین و شوروی بود. روایت کتاب درست شبیه توضیفاتی بود که پیش‌تر در مورد شوروی سابق شنیده بودم.

به واسطه نوع حکومت، تمام افراد زیرنظر قرار دارند؛ از رفت و آمدهای شخصی‌شان تا افکار و عقایدشان.

جالب‌تر این که ابزاری با نام تله‌اسکرین در تمام خانه‌ها نصب شده است تا همه حرکات افراد حتی در خصوصی‌ترین فضاها نیز قابل کنترل باشد.

کوچک‌ترین مخالفت با حکومت مرکزی، منجر به دستگیری فرد توسط پلیس افکار می‌شود. پس از آن هرگز از فرد دستگیرشده اثری نخواهد بود؛ گویی شخصی با آن نام هرگز وجود خارجی نداشته‌ است.

اوج داستان زمانی است که وینستون با جولیا آشنا می‌شود. در ابتدا وینستون به جولیا به دید یک جاسوس که از اعضای پلیس افکار است نگاه می‌کرد.

زیبایی داستان زمانی به اوج خود می‌رسد که می‌فهمیم در قوانین وضع‌شده برقراری هرگونه روابط عاشقانه بین افراد ممنوع است. این که چطور این دو نفر به صورت مخفیانه با یکدیگر دیدار می‌کنند و باقی ماجراهایی که انتظارشان را می‌کشد از جذابیت‌های کتاب است.

خواندن ادامه داستان و ماجراهای این کتاب معروف را به خودتان واگذار می‌کنم تا لذت غافلگیری را از بین نبرده باشم.

– خلاقیتی از نویسنده برای فضاسازی بهتر داستان که لذت خواندن را دو چندان می‌کند

یکی از نکته‌های جالب توجه کتاب ۱۹۸۴ خلاقیت نویسنده اثر در طراحی زبانی جدید برای توصیف شرایط است. به این ترتیب، واژه‌ها معنای واقعی خود را از دست می‌دهند. کلمات آن طور معنی می‌شوند که حکومت مستبد می‌خواهد از آن‌ها ب منافع خودش بهره ببرد.

جای هیچ‌گونه توضیح نیست که این تغییر اساسی در گفتار و ادبیات با هدف محدود کردن اندیشه‌ها و کنترل عقاید مردم کشور صورت گرفته است.

اورول به خوبی از پس انتقال فضای خفقان‌آوری حکومت‌ها به خواننده خود برآمده است. بیهوده نیست که کتاب ۱۹۸۴ در لیست کتاب‌های معروف دنیا جای دارد.

رنگ باختن معانی کلمات به خوبی از غیر همسو بودن نام‌های انتخابی سازمان‌ها و مسئولیت‌هایشان مشخص است. برای درک بهتر این موضوع در ادامه به چند مورد اشاره می‌کنم. 

وزارت حقیقت جایی برای تحریف تاریخ و اتفاقات گذشته است. وزارت صلح به منظور ایجاد آشفتگی و پرداختن به امور جنگ به وجود آمده است. وظیفه وزارت فراوانی جیره‌بندی مواد غذایی است. در نهایت وزارت عشق، بر خلاف نامش، با هدف شستشوی مغزی، ایجاد ترس و شکنجه تشکیل شده است.

– چرا آثار اورول همیشه در بین نام کتاب‌های معروف دنیا به چشم می‌خورد؟

از بارزترین ویژگی‌آثار این نویسنده انگلیسی ایجاد حس همزادپنداری با خواننده است. در سبک داستان‌نویسی او اتفاقات در چارچوب زمانی خاصی نمی‌گنجد. شاید همین ویژگی باشد که خوانندگان را بیش از هر چیزی مجذوب اتفاقات و شخصیت‌های داستان‌های او می‌کند.

درست است که سال‌ها از چاپ کتاب‌های او می‌گذرد اما داستان‌های او انگار متعلق به هیچ زمان و دوره خاصی نیستند.

اگر خواننده از پیش‌ نسبت به زمان انتشار داستان آگاهی نداشته باشد، هرگز نخواهد فهمید کتاب‌ در چه سالی نوشته شده‌ است.

برای خواندن این اثر فوق‌العاده که به درستی یکی از بهترین کتاب‌های معروف جهان است، به لینک زیر سر بزنید.

لینک‌های مرتبط

مزرعه حیوانات، جورج اورول

دنیای قشنگ نو، آلدوس هاکسلی

فارنهایت ۴۵۱، ری بردبری

 

۴- دن کیشوت – سروانتس

نام چند کتاب معروف

– آیا تا به حال برایتان پیش آمده است که آنقدر غرق خیالاتتان شده باشید که زمان و مکان را گم کرده باشید؟

– آیا تا به حال برایتان پیش آمده آنقدر به خیال‌پردازی‌هایتان بال و پر داده باشید که پیش خودتان فکر کنید اگر کسی بفهمد چقدر مسخره‌تان کند؟!

«دن کیشوت» پر از خیال‌پردازی‌های شخصیت اول داستان است. اگر اهل خیال‌پردازی باشید، داستان «دن کیشوت» حسابی به شما می‌چسبد.

بی‌شک در بین بی‌شمار کتا‌ب‌های منتشرشده در جهان، «دن کیشوت» اثر سروانتس یکی از چند کتاب معروف است. این اثر با نثر روان خود مملو از دنیای خیالی شخصیت اول داستان یعنی دن کیشوت است.

آلونزو کیشانو شخصیت محوری رمان، عاشق خواندن داستان دلاوری‌ شوالیه‌هاست.

آلونزو به واسطه غرق شدن زیاد در مطالعه نه تنها دچار سوء تغذیه می‌شود بلکه جنون نیز به سراغش می‌آید.

آنچنان که در بخشی از کتاب اینطور نوشته شده است: «عاقبت از فرط سوء تغذیه شدید به خاطر کم غذا خوردن و مطالعه طولانی عقل خود را از دست داد.»

در نهایت با عقلی نه چندان سالم در شمایل یک شوالیه با نام مستعار «دن کیشوت» اسباب سفر را مهیا می‌کند.

فراموش نکنیم آلونزو در زمانه‌ای زندگی می‌کرد که عمر شوالیه‌ها سال‌ها قبل‌ به سرآمده بود. به این ترتیب، دیدن شخصی در شمایل یک شوالیه نخ‌نما چقدر خنده‌دار می‌توانسته باشد!

این شوالیه‌نما با شمشیری در دست به همراه اسب سفری پرماجرا را آغاز می‌کند. در طول داستان مهتری با نام «سانکوپانزا» هم او را همراهی می‌کند.

تقابل میان این دو شخصیت طنازی خاصی به داستان داده است که مخاطب را به خنده وا می‌دارد.

سانکوپانزا انسانی ساده‌لوح اما در عین حال بی‌تعارف نسبت به واقعیت‌ها است. او حقیقت را انکار نمی‌کند بلکه آنطور که در واقعیت وجود دارد می‌پذیرد. درست برخلاف دن کیشوت که هرگز واقعیتی را بدون چاشنی خیال‌پردازی نمی‌پذیرد.

به نظر می‌رسد شخصیت سانکوپانزا ابزاری در اختیار نویسنده است تا هر چه بیشتر بتواند ضعف‌های شخصیت محوری داستان و افکارش را به خواننده بشناساند.

پیشنهاد می‌کنم خواندن این کتاب معروف را از دست ندهید. گول قطور بودن کتاب را هم نخورید. با داستان آنقدر می‌خندید که دلتان نمی‌آید به این زودی‌ها کتاب را ببندید.

لینک مرتبط:

کتاب صوتی دن کیشوت – نوار

کتاب صوای دن کیشوت – کتابراه

بهترین رمان‌های جهان برای ساختن انسان‌های بهتر



۵-زوربای یونانی – نیکوس کازانتزاکیس

چند کتاب معروف

مطالعه برخی آثار نویسندگان آنچنان تغییرات اساسی را در نگرش خواننده‌ ایجاد می‌کند که زندگی خواننده متأثر را می‌توان به قبل و بعد از خواندن اثر تقسیم کرد. «زوربای یونانی» به همین اندازه در نگرش من به زندگی اثرگذار بود.

این کتاب معروف را نخستین بار دوست عزیزی به من معرفی کرد. او به خوبی از ماجرای شرکت من در کلاس‌های خودشناسی آگاه بود. این کلاس‌های خودشناسی که با نام «نیروی حال» نامیده می‌شود بر آموزش فلسفه فکری در لحظه ریستن متمرکز است.

آن دوست عزیز که اتفاقاً آدم اهل مطالعه‌ای هم بود، پیشتر چندین اثر از نیکوس کازانتزاکیس را خوانده بود. این شد که بنا بر شرایط آن زمان من و البته تجربه‌اش نسبت به آثار این نویسنده، مطالعه زوربای یونانی را به من پیشنهاد کرد.

جالب این که هم کتاب «نیروی حال» و هم «زوربای یونانی» بر یک موضوع اصلی تمرکز داشتند: «لذت از زمان حال».

آنچه کتاب زوربای یونانی را برای من در زمره کتاب‌های معروف دنیا قرار داد، تقابل زیبای دو شخصیت اصلی داستان بود.

مرد جوان داستان در تلاش برای تغییر سبک زندگی گذشته‌اش، دعوت دوستش برای سفر به قفقاز را رد می‌کند. در مقابل، با هدف استخراج از معدن زغال سنگ به بزرگ‌ترین جزیره یونان رهسپار می‌شود. سفری که هرگز پیش‌بینی نمی‌کرد روزی به بزرگ‌ترین تجربه زندگی‌اش بدل شود.

داستان با شروعی بسیار جذاب از توصیف یک رستوران محلی که بیشتر شبیه قهوه‌خانه لب ساحلی است آغاز می‌شود. توصیفات آنقدر دقیق و زیباست که خواننده به خوبی می‌تواند خودش را به عنوان یکی از افراد حاضر در آن قهوه‌خانه تجسم کند، حتی بوی نم هوای ابری و قهوه‌خانه قدیمی کار سختی نخواهد بود!

درست از همان صحنه‌های ابتدایی داستان، ارباب و زوربا با یکدیگر آشنا می‌شوند و زیبایی داستان از همان صفحات ابتدایی آغاز می‌شود.

ارباب تصمیم می‌گیرد به واسطه سماجت زوربا، او را به عنوان سرکارگرش در طول سفر با خود همراه کند. این آشنایی تازه مقدمه اتفاقاتی بسیار جالب است. اتفاقاتی که نه تنها ارباب بلکه ما را به عنوان خواننده داستان، که شاید چندان با نگاه ارباب بیگانه نباشیم، متعجب می‌کند.

– نگاهی به دو شخصیت اصلی داستان

یکی از شخصیت‌های داستان مردی جوانی است که تصور می‌کند فلسفه زندگی‌ را از لابلای صفحات کتاب‌ها می‌توان جستجو کرد. شخصیت دیگر، مردی پا به سن گذاشته با نام الکسیس است که معنای زندگی را در تجربه شخصی و در لحظه زیستن می‌داند.

مرد جوان به عنوان شخصیت اول داستان به دنبال فرار از هیاهوی جهان صنعتی، در تلاش برای پی بردن به فلسفه زیستن است. از همین روست که انبوهی از کتاب‌های فلسفی را دور خودش جمع کرده است. او با عنوان «ارباب» در طول داستان از سوی الکسیس یا همان «زوربای یونانی» مورد خطاب قرار می‌گیرد.

الکسیس مردی است که سفرهای زیادی را در طول زندگی‌اش انجام داده است. او لذات زیادی را در طول عمرش تجربه کرده و با زن‌های زیادی عشق‌ورزی کرده است. زوربای داستان کمتر پیش می‌آید از چیزی بترسد. شخصیتی جسور دارد که خود را مردی شبیه پدربزرگش می‌داند: مردی شهوتران که زیاد می‌نوشید.

او در زندگی‌ فلسفه خاص خودش را دنبال می‌کند. از بابت تجربه‌های زیادی که در طول زندگی کسب کرده است، لذت بردن از هر لحظه از نظر زوربا تنها حقیقت زندگی است. با کتاب و البته زنان میانه خوبی ندارد. معتقد است فلسفه زندگی نه در کتاب‌ها بلکه با تجربه در طول عمر آدمی به دست می‌آید.

– چرا نویسنده از دو شخصیت کاملاً متضاد در داستانش استفاده کرد؟

آنچه داستان «زوربای یونانی» را جالب توجه‌تر می‌کند بیان خاطرات و تجربه‌های زندگی زوربا از زبان مرد جوان است. مرد جوان تمثیلی از همه ما آدم‌های معمولی است که به جای لذت بردن از زندگی، در آن غرق می‌شویم.

نویسنده گویی با زیرکی هرچه تمام‌تر شخصیتی شاد و خوش گذران را در مقابل روی خواننده‌اش قرار می‌دهد.

خواننده در طول داستان بارها و بارها درست مثل مرد جوان از حرکات و رفتارهای سهل‌انگارانه زوربا حرص می‌خورد. اما درست در میانه‌های کتاب و حتی کمی جلوتر شخصیت زوربا برایش به مردی دلنشین تبدیل می‌شود. مردی که خواننده را شیفته خودش می‌کند.

حضور مرد جوان به نوعی ابزاری در اختیار نویسنده برای توصیف بهتر شخصیت زوربا و البته بیان اتفاقات از نقطه نظر آدم‌هایی بسیار عادی شبیه ما است. آدم‌هایی که زندگی را سخت زیست می‌کنیم.

زوربا آنقدر با هر چیز کوچکی سر ذوق می‌آید که به عنوان خواننده گاهی از خودمان متعجب می‌مانیم. زوربا در یک جمله مردی است که از هر چیز به ظاهر بی‌ارزشی بهانه‌ای برای سرخوشی و لذت می‌آفریند.

کتاب را بخوانید تا خودتان متوجه دلیل معرفی این اثر به عنوان یک کتاب معروف شوید.

لینک‌های مرتبط:
تهیه کتاب‌های صوتی زوربای یونانی از نوار و شنوتو

سایر کتاب‌های نیکوس کازانتزاکیس

کتاب نیروی حال اکهارت توله

۶- آیشمن در اورشلیم – هانا آرنت

کتابهای معروف

– اهمیت بررسی و بازبینی اتفاقات جنگ جهانی دوم چیست؟

– چرا محققان تا این اندازه با نگاهی موشکافانه به بررسی وقایع جنگ جهانی اول و دوم می‌پردازند؟

– اصلاً چرا بررسی تاریخ و اتفاق‌هایش برای تاریخدانان، متفکران، نظریه‌پردازان و جامعه‌شناسان تا این اندازه اهمیت دارد؟

شاید اهمیت سؤالات بالا با طرح سؤالات از منظری دیگر بهتر برایتان درک شود.

– آیا می‌توان از بروز فجایع انسانی در دنیا جلوگیری کرد؟

– اصولاً چه مقدماتی لازم است تا یک فاجعه انسانی مثل جنگ جهانی دوم به وقوع بپیوندد؟

– چه انسان‌هایی با چه سطحی از تفکرات فجایعی مثل جنگ‌های جهانی را رقم می‌زنند؟

هانا آرنت با دغدغه پاسخ به این دست سؤالات، با بهره‌گیری از نگاه موشکافانه خاص خودش به بررسی عمیق دفاعیه‌های آیشمن پرداخت.

آرنت نظریه‌پرداز و فیلسوف یهودی قرن بیستم خود از قربانیان جنگ جهانی دوم بوده است. او با حاضر شدن در دادگاه آیشمن در تلاش بود تا هرچه بهتر بتواند به پرسش‌هایش پاسخ بدهد.

آرنت گزارشات خود را در قالب مقالاتی در روزنامه نیویورکر ارائه کرد. نتایج تحقیقات او بعد از انتشار، مخالفان زیادی را به دنبال داشت. از جمله مخالفان او جامعه یهودیت بود.

نظریه ابتذال شر او بعد از گذشت ۶۰ سال، همچنان موضوعی چالش‌برانگیز و مورد اختلاف در بین روشنفکران است. همین نظریه بود که کتاب «آیشمن در اورشلیم» را به یکی از کتاب های معروف دنیا تبدیل کرد. 

– نظریه ابتذال آرنت دقیقاً از چه حرف می‌زند؟

او در این کتاب اصل جرم آیشمن را زیر سؤال نمی‌برد بلکه سؤال اصلی را معطوف به شخصیت آیشمن و افرادی شبیه او می‌داند.

دست داشتن آیشمن در کشتار دسته‌ جمعی یهودیان اردوگاه کار اجباری، از دیدگاه آرنت دلیلی کافی در توجیه خباثت روح آیشمن نبود. این اقدام می‌توانست از یک انسان با ذهنی مبتذل هم سر بزند. ذهنی که توانایی تفکر مستقلانه را ندارد و فرمان‌برداری تبدیل به رفتاری از سر عادت شده است.

گاهی انسان آنقدر به شخصی مطیع و فرمان‌بردار بدل می‌شود که اعمال شرارت بار او نه از روی خباثت انسانی که بیشتر ناشی از حماقت انسانی است: شخصی که فکر نمی‌کند چون فکر کردن را بلد نیست.

البته جای هیچ بحثی وجود ندارد که ماهیت کار افسران و سربازان نازی در قبال یهودیان، اقدامی وحشیانه بوده است، اما اصل ماجرا بر روی قدرت ضعیف تفکر در میان اقدام‌کنندگان به اعمال وحشیانه متمرکز است.

آن چه که به آن اشاره کوتاهی شد، توضیحی خلاصه از نظریه ابتذال شر هانا آرنت است.

آنچه کتاب آیشمن در اورشلیم را به یکی از کتاب‌های معروف دنیا بدل کرده است، فاصله گرفتن نویسنده دردمند یهودی از احساسات شخصی به عنوان یک شهروند آلمانی-یهودی و نزدیک شدن به واقعیت ماجرا بوده است.

آرنت به عنوان یک متفکر، تلاش می‌کند تا به عمق علت فاجعه و شخصیت آیشمن رخنه کند. هدف او تا دریابد آن چه که آیشمن به عنوان یک کارمند معمولی دولت نازی انجام می‌داده، نه از سر خصومت شخصی نسبت به یهودیان که به دلیل علاقه به ارتقای شغلی و فراتر از آن علاقه به اطلاعت از مافوق بوده است.

خواندن این کتاب وسعت دید ما را نسبت به مسائل گسترش می‌دهد. آرنت آنقدر زیبا و هوشمندانه مسائل را موشکافی می‌کند که ذهن خوانندگانش را به این سمت هدایت می‌کند که گاهی مسائل آن‌طور که به نظر می‌رسند، نیستند.

اگر مایل هستید لذت عمیق شدن را تجربه کنید، این کتاب معروف را به شما پیشنهاد می‌کنم.

فراموش نکنید که بسیاری از افراد این شانس را ندارند تا مانند شما بعد از خواندن این کتاب لذت عمیق‌تر نگریستن را تجربه کنند. پس فرصت را از دست ندهید.

لینک مرتبط: 

کناب‌های هانا آرنت

بد نیست حالا که اسم هانا آرنت به میان آمد، سری هم به کتاب‌های استاد او مارتین هایدگر هم بزنید:

کتاب‌های مارتین هایدگر



۷- توپ‌های ماه اوت – باربارا تاکمن

کتاب های معروف

اگر قرار به معرفی یک کتاب معروف درباره تاریخ باشد، حتماً نامی از «توپ‌های ماه اوت» برده خواهد شد.

باربارا تاکمن با آگاهی نسبت به آثار نوشته‌شده از جنگ جهانی اول که تا آن زمان تنها به اتفاقات جنگ و تبعات پس از آن پرداخته‌ بودند، به موضوعی کمتر اشاره‌شده پرداخت.

تمرکز اصلی این کتاب بر مرور اتفاقات پیش از جنگ جهانی اول است. 

تیزهوشی تاکمن در انتخاب موضوع و روایتگری آنقدر محسوس است که بدون شک هر خواننده‌ای را جذب داستان می‌کند.

«توپ‌های ماه اوت» داستانی واقعی از تأثیر خودخواهی‌ها و کوته‌فکری‌های قدرت مردان در ایجاد فاجعه‌ای انسانی است. این که چطور تصمیمات یا بهتر بگویم حماقت‌های دولتمردان اروپایی توانست در ماه اوت ۱۹۱۴ اولین توپ‌های جنگی خانمانسوز را شلیک کند.

با خواندن این کتاب این موضوع به خوبی برایم روشن شد که پشت هر داستان تاریخی، تجربه‌ای عمیق برای روشنگری کل بشریت نهفته است.

اگر از هر اتفاق تاریخی درس عبرت گرفته نشود، آن اتفاق باز هم تکرار می‌شود. همچنان که تاریخ و تمام وقایع تکراری آن گواه این حقیقت تلخ است.

تاکمن در این اثر تمرکز اصلی روایت را نه بر رویدادهای جنگ جهانی اول بلکه بر اتفاقاتی که آغازگر جنگ بودند، قرار داد.

شاید انتخاب این موضوع از سوی نویسنده به نوعی تیزهوشی او در موضوعی کمتر پرداخته‌شده باشد.

موضوعی که با آن متن جذاب به یکی از کتاب‌های معروف دنیا که دارنده جایزه پولیتزر است، بدل شد.

– در توپ‌های ماه اوت به طور خلاصه چه می‌گذرد؟

هفته‌های ابتدایی جنگ برای کشورهای اروپایی حاضر در جنگ از اهمیت به سزایی برخوردار بوده است. هفته‌های نخستین از آن بابت برای طرف‌های درگیر در جنگ حائز اهمیت بود که موفقیت در جنگ رابطه مستقیمی به سرعت عمل ارتش در هفته های به خصوص اول دارد. اما چه کسی پیش بینی می کرد که جنگی که آلمآن‌ها می خواستند آن را تا پیش از آمدن پاییز تمام کنند به ماه ها و حتی سال ها به طول بیانجامد.

شاید تمام ماجرا هم از امپراطوری آلمان شروع شده باشد. رؤیایی که از حکمرانی بر کل دنیا، تنها خاکسترهایش باقی مانند و جان هزاران انسان بی گناه که تاوان حماقت های سیاستمردان را آن‌ها پرداختند.

لینک‌های مرتبط:

سایر کتاب‌های باربارا تاکمن

صلحی که همه صلح ها را بر باد داد

۸-پیرمرد و دریا – ارنست همینگوی

کتاب های معروف دنیا

خواندن برخی کتاب‌ها، غلیانی درونی را در ما به عنوان خواننده ایجاد می‌کند. این حس برانگیخته باعث می‌شود تا داستان مدت‌ها ذهن را درگیر کند. گاهی هم تا پایان عمر این درگیر شدن ادامه می‌یابد. در مورد کتاب «پیرمرد و دریا» هم برای من همین اتفاق افتاد.

ارنست همینگوی به عنوان نویسنده اثر تلاش کرده است تا شخصیت‌های داستان را آنقدر واقعی معرفی کند که بیشترین اثرگذاری را بر خواننده داشته باشد.

در طول داستان، خواننده آینه تمام نمای زندگی واقعی خود را می‌بیند.

ارنست همینگوی برای روایت داستانش از کلماتی بسیار ساده و قابل فهم استفاده کرده است. به قول خود همینگوی، خواننده برای فهم جملات نیازی به جستجوی معنی کلمات ندارد. همین موضوع نیز باعث نفوذ هرچه بیشتر داستان در جان خواننده می‌شود.

آنچه بیشتر از نام بلندآوزاه نویسنده‌اش من را به خواندن این اثر واداشت مقدمه زیبایی بود که نجف دریابندری در ابتدای کتاب نوشته بود:

«با آفرینش سانتیاگو، قهرمان پیرمرد و دریا، همینگوی به مرتبه تازه‌ای از آگاهی می‌رسد. پیش از این او از ضعف و زخم‌پذیری آدم‌های سرسخت سخن می‌گفت، اکنون از سرسختی یک پیرمرد ضعیف سخن می‌گوید. پیش از این قهرمان او روشنفکر حساسی بود که از جنگ می‌گریخت، اکنون قهرمانش ماهیگیر ساده‌ای است که هر روز به جنگ طبیعت می‌رود. پیش از این قهرمان او می‌کوشید احساسات خود را بروز ندهد. اکنون سانتیاگو مدام فکر می‌کند و حتی با دریا و پرنده و ماهی حرف می‌زند.»

آن هنگام که این مقدمه را در کتابفروشی خواندم، تنها یک موضوع ذهنم را درگیر کرده بود: چطور شخصیت‌های یک داستان که زاده ذهن خود نویسنده است، می‌تواند زندگی و افکار ساحب اثر را منقلب کند.

برایم جالب بود که آنچه قرار است بخوانم تلاشی از نویسنده اثر برای نشان دادن زیبایی مقاومت و تسلیم‌ناپذیری در برابر ناملایمات زندگی است.

کمی که بیشتر در مورد زندگی شخصی ارنست همینگوی کنجکاوی کردم، متوجه شدم زندگی خود او هم پر از فراز و نشیب بوده است. نوشتن اثری مثل «پیرمرد و دریا» شاید روایتی کوتاه از زندگی خود همینگوی باشد.

– داستان پیرمرد و دریا چطور داستانی است؟

پیرمردی ماهیگیر به نام سانتیاگو شخصیت اول داستان است.

تمام ماجرا از آنجایی شروع می‌شود که این پیرمرد ۸۴ روز موفق به صید نمی‌شود. این در حالی است که او به عنوان یک ماهیگیر کارکشته در بین سایر ماهیگیران شناخته می‌شود.

ماهیگیر به خاطر این خفت در روز ۸۵ام تصمیم می‌گیرد تا از ساحل فاصله بگیرد و به دریا برود. تصمیم می‌گیرد تا آنچه همیشه در آرزویش بوده را بالاخره به دست بیاورد: صید یک ماهی بزرگ و نشان دادن مهارتش در ماهیگیری حتی در این سن که قدرت بدنی‌اش به مراتب کم‌تر شده است.

تنها در ۱ روز بعد از ترک ساحل، قلاب ماهیگیری‌اش خبر از طعمه‌ای بزرگ را می‌دهد: یک اره ماهی بزرگ. داستان به همین موفقیت ختم نمی‌شود. تلاش‌های پیرمرد برای به خشکی بردن شکارش با ماجراهای تازه‌ای همراه است. اوج جذابیت داستان تازه از شکار آغاز می‌شود.

پیرمرد در این داستان نماد فرد شکست‌خورده‌ای است که روح مقاومت و استمرار از او شخصیتی تازه می‌سازد.

داستان سانتیاگوی ماهیگیر این نکته را به مخاطبانش گوشزد می‌کند که قرار نیست آدمی در تمام چالش‌های زندگی‌اش حتما پیروز شود. در دل هر ناکامی می‌تواند درسی تازه از زیستن وجود داشته باشد. زیستنی که به راستی ارزشمند است؛ چرا که اگر نبود، پا به این دنیا نمی‌گذاشتیم.

مصمم بودن پیرمرد به صید اره ماهی، با تمام سختی‌هایی که برایش به همراه داشت، او را مأیوس و ناامید نکرد.

او برای رسیدن به خواسته‌اش جنگید و در نهایت به خواسته‌اش هم رسید اما نه به طور تمام و کمال.

لذت خواندن کتاب را با بیان جزییات دقیق از ماجرا نمیخواهم ازبین ببرم. تنها به این نکته بسنده میکنم که درصحنه پایانی داستان آنجا که پیرمرد به خانه باز می گردد، شما احساسی از سبک بالی و افتخار را به خوبی در شخصیت اول داستان احساس میکنید. خواندن این کتاب معروف در ذهن شما، این موضوع را که زندگی مملو از تلاش و ممارست در راه رسیدن به اهداف است، پررنگ تر می نماید.

بدون شک با خواندن کتاب متوجه می‌شوید چرا داستان پیرمرد و دریا می‌تواند در زمره کتاب‌ های معروف دنیا قرار بگیرد. کتابی که جایزه‌های پولیتزر، بانکارلا و البته نوبل ادبی را برای نویسنده‌اش به ارمغان آورد.

لینک‌های مرتبط:

کتاب‌های ارنست همینگوی

دانلود کتاب‌های صوتی پیرمرد و دریا از نوار و کتابراه



۹-سینوهه – میکا والتاری

کتاب های معروف دنیا

در اوایل دهه ۲۰ زندگی‌ام عادت جالبی داشتم: کنجکاوی در قفسه کتابفروشی‌های مختلف. سرک کشیدن در لابلای قفسه‌های کتاب، بو کشیدن کتاب‌ها و خواندن عناوینی که برایم جذاب بودند به یک عادت برایم تبدیل شده بود.

عناوین را به سرعت از نظر می‌گذراندم تا جایی که یکی از عنوان‌ها بیشتر از سایرین چشم‌ام را می‌گرفت. گاهی بعضی عنوان‌‌ها خودشان یک دنیا حرف برای گفتن دارند. گاهی داستانی فقط پشت همان یک عنوان پنهان شده است که برای خواندن کتاب و فهمیدن چرایی عنوان کنجکاوت می‌کند.

سینوهه را که از میان کتاب‌های دیگر دیدم اولش فکر کردم داستانی واقعی از مصر باستان است. راستش خیلی تعجب کرده بودم. مگر می‌شد دفتر خاطراتی از آن زمان‌های دور باقی مانده باشد که بخواهند کتابی هم از روی آن بنویسند؟

آنقدر کنجکاو شده بودم که بدون لحظه‌ای درنگ کتاب را خریدم تا هرچه زودتر سراغ داستان بروم. بعدتر فهمیدم کتابی که خواندم یکی از کتاب‌های معروف جهان بوده است و عجب کتابی هم بود!

سینوهه را با تمام جزییات دقیق تاریخی‌اش بدون شک می‌توان در زمره یکی از معروف‌ترین کتاب‌های دنیا قرار داد. همین که نویسنده‌ نه مصرشناس و نه حتی تاریخدان بوده است و کتابی تا این حد واقعی را خلق کرده برایم بس است. همینقدر بگویم که نویسنده با تکیه بر علاقه و مطالعه شخصی‌اش در مورد تاریخ مصر باستان تحسین مصرشناسان را برانگیخت.

داستان با ریزبینی خاص خودش در توصیف صحنه‌ها این حس را به خواننده القا می‌کند که وقایع واقعاً اتفاق افتاده‌اند.

همین ریزه‌کاری‌ها خواننده را هرچه بیشتر جذب داستان می‌کند. گویی سینوهه نه ساخته ذهن والتاری بلکه شخصیتی واقعی متعلق به تاریخ مصر باستان بوده است. گویی این خود اوست که با به یادگار گذاشتن خاطراتش با آیندگان لب به صحبت از گذشته می‌پردازد.

با خواندن سینوهه متوجه خواهید شد که یک اثر ماندگار نیازی به استفاده از توصیفات عجیب و غریب ندارد. همین که کلمات ساده آنچنان کنار هم قرار بگیرند که خواننده را مجذوب روایت کنند کفایت می‌کند. شاید وجه مشترک کتاب‌ های معروف دنیا در همین سادگی در روایتگری با بهره‌گیری از خلاقیت نویسنده باشد.

– خصایص انسانی در تمام اعصار یکسان است؛ تنها در تاریخ تکرار می‌شود.

کتاب روایتگر خاطرات پزشک مخصوص فرعون در طول دوران تبعیدش، بعد از مرگ فرعون مصر، آخناتون است.

خواننده هرچه بیشتر جلو می‌رود، بیشتر متوجه لحن تلخ و نگاه شکاک سینوهه نسبت به آدم‌های اطرافش می‌شود. این نگاه طبق آن چه سینوهه در خاطراتش بازگو می‌کند، ناشی از تلخ‌کامی‌هایی است که در زندگی نصیبش شده است.

همین نگاه تلخ به زندگی به خواننده این حس را منتقل می‌کند که خصایص ذاتی انسان در اعصار مختلف بین آن‌ها مشترک بوده است.

سینوهه هنگامی که نوزادی بیشتر نبوده توسط پدرخوانده و مادرخوانده‌اش در سبدی در رود نیل پیدا می‌شود. پدرش، سنموت، پزشک بود و مقدمه آشنایی سینوهه با علم پزشکی از این طریق اتفاق افتاد.

کتاب مملو از فراز و نشیب‌های زندگی سینوهه است. 

در این کتاب اشاره شده است که داشتن قبر برای مصریان باستان تا چه حد حائز اهمیت بوده است. آن‌ها بر این باور بودند که بعد از مرگ دوباره زنده می‌شوند و حیات مجدد خواهند داشت. این اعتقاد باعث می‌شد تا قبر برای مصریان باستان همچون خانه دوم باارزش شمرده شود. آن‌ها قبرهایشان را با اسباب گران‌‌بها می‌آراستند تا در زندگی بعدی خانه‌ای برایشان از پیش فراهم باشد.

خانه دوم والدین سینوهه البته در این میان عمر درازی نداشت.

سینوهه جوان به واسطه دلدادگی به دختری حیله‌گر قبرهای والدینش را به محبوب پیشکش می‌کند تا دلی از او به دست آورد.

داستان‌های عاشقانه سرشار از ناعهدی‌های محبوب است. پس بعید نیست که محبوب دلداده داستان را رها کند.

این کتاب از این رو در لیست کتاب‌های معروف دنیا قرار گرفته است که با دقت هرچه تمام به بیان جزییات مصر باستان می‌پردازد.

با خواندن سینوهه سفری خیالی را به مصر باستان تجربه می‌کنید. پس این سفر را از دست ندهید.

لینک مرتبط:

کلئوپاترا اثر کالین فالکنر

 

۱۰- شازده کوچولو – آنتوان دوسنت اگزوپری

یک کتاب معروف از دنیای کودکانه

 

– هیچ وقت به صحبت‌های کودکان دقت کرده‌اید؟

– هیچ وقت دقت کرده‌اید گاهی کودکان چگونه لابلای دیالوگ‌های کودکانه‌شان حرف‌های فلسفی عجیبی می‌زنند؟ 

– چطور ممکن است یک کودک بی‌تجربه اینقدر نگاه عمیقی به زندگی داشته باشد؟

این حسی است که دقیقا شازده کوچولو در ما ایجاد می‌کند.

غریب نیست اگر بشنویم یا بفهمیم که کتابی به سادگی و کوتاهی شازده کوچولو یکی از کتاب ‌های معروف‌ دنیا است. کتابی با ادبیاتی بسیار کودکانه که جهانی را شیفته همین زبان ساده‌ و داستان‌های خیالی‌اش کرده است.

از جمله کتاب‌‌های معروف دنیا که تا نسل‌ها بعد همچنان هم به عنوان یک کتاب معروف باقی خواهد ماند، شازده کوچولو است. کتابی با زبانی بسیار ساده که یادآور روزهای رنگی کودکانه است. هر صفحه‌اش انگار برگی از روزهای کودکی همه ما است.

چه خوش خیال بودیم و خیالاتمان چقدر واقعی نشان می‌داد!

– کتابی که آیینه تمام‌نمای دوران کودکی همه ماست.

تمام داستان مکالمه بین یک پسربچه ساکن سیاره‌ ب۶۱۲ و خلبانی از جنگ جهانی دوم است.

از طریق خلبان و پرسش‌هایش ما به عنوان خواننده هرچه بیشتر با این موجود کوچولوی دوست داشتنی آشنا می‌شویم. شازده کوچولو از داستان گل سرخش، سیاره‌ای که از آن آمده و داستان سفرهایش حرف می‌زند. تجربه‌های کودکانه‌اش را با ما آدم‌بزرگ‌ها به اشتراک می‌گذارد. 

داستان خیال‌انگیز این کتاب معروف درست از مقدمه روح ما را به تسخیر خودش درمی‌آورد.

نویسنده تنها با چند نقاشی ساده کودکانه و داستانی از دغدغه یک کودک ذهن ما را برای روایت اصلی آماده می‌کند. روایتی که درباره تقابل دنیای عجیب ما آدم بزرگ‌ها و سادگی دنیای کودکانه است.

و داستان این گونه مردی که قطعه‌ای از هواپیمایش خراب شده و مشغول تعمیر است که به نگهان صدایی کودکانه از او می‌خواهد برایش یک بره بکشد!

اگزوپری با استفاده مکرر از لفظ «آدم بزرگ‌ها» از زبان کودک داستان، به ما بزرگ‌ترها طعنه می‌زند. این طعنه با پرمشغله بودن، وقت نداشتن، جدی بودن در طول داستان خودنمایی می‌کند.

اگزوپری با کمک شازده کوچولوی بامزه داستان به بهترین روش ممکن، خصوصیات آدم بزرگ‌ها را در قالب توصیف ساکنان سیاره‌های مختلف به تصویر می‌کشد.

در حین خواندن این ساکنان عجیب و غریب که همگی آدم بزرگ‌هایی با درگیری‌های خاص خودشان هستند، به خودش می‌آید و شاید کمی هم شرمند شود. بالاخره هر چه که باشد ما آدم بزرگ‌ها حتماً خصوصیات مشترکی داریم که با یک عنوان کلی مورد خطاب قرار می‌گیریم.

آنقدر این کتاب دلنشین است و خواندنش روح ما را آرام می‌کند که انگار قرار دادنش در بین کتاب ‌های معروف آنچنان هم حق این کتاب را ادا نکرده است.

 

لینک‌های مرتبط:

شنیدن این کتاب حتی از خواندنش هم جذاب‌تر است. گرچه هیچ نسخه‌ای به اندازه صدای احمد شاملو نیست اما برای تهیه نسخه‌های مجاز لینک‌های کتابراه، نوار، طاقچه و شنوتو موجود است.


نکته پایانی

اما چطور به لیست کتاب‌های معروف رسیدم؟

همه ما بارها و بارها نام نویسندگانی چون تولستوی، داستایوسکی، شکسپیر، بولگاکوف و بسیاری دیگر را شنیده‌ایم.

بازگویی نام کتاب‌های معروف نویسندگانی که همیشه نامشان را می‌شنویم می‌تواند در حکم تکرار مکررات باشد. حجم زیادی از صفحات اینترنتی قبلاً به بازگو کردن آثار این نویسندگان پرداخته‌اند.

بنابراین، تصمیم گرفتم کمی در معرفی کتاب‌های معروف تجدیدنظر کنم و کتاب‌هایی را به خوانندگان بشناسانم که اتفاقاً آثاری بسیار ارزشمند به لحاظ ادبیات نوشتاری، جزیی‌نگری، بیان دقیق اتفاقات، یا ایجاد سبکی جدید در ادبیات هستند.

نام این آثار را احتمالاً قبلاً بارها شنیده‌اید یا حداقل به گوشتان آشناست. اما به دلیل قرار نگرفتن در لیست کتاب‌های معروف که همه‌جا ازشان صحبت می‌شود، آن‌ها را در لیست اولویت‌هایتان قرار نداده‌اید.

با خواندن جمله بالا ممکن است این سؤال در ذهنتان ایجاد شده باشد که آثاری مثل «پیرمرد و دریا» و «صد سال تنهایی» یا حتی «سینوهه» که جزو کتاب‌های معروف هستند و اتفاقاً خیلی‌ها آن‌ها را خوانده‌اند!

حرف شما درست است. اما به این نکته مجدد اشاره می‌کنم که دلیل انتخاب‌هایم پر‌رنگ‌تر کردن نام این آثار و تبدیل آن‌ها به اولویتی برای شما بوده است. این معرفی شاید بهانه‌ای باشد که اگر هنوز این آثار ارزشمند را نخوانده‌اید، نامشان را در لیست بعدیتان قرار دهید.

به طور مثال، شاید «صد سال تنهایی» به واسطه سخت بودن داستان برایتان اولویت خواندن نبوده باشد. شاید هم «پیرمرد و دریا» در بین کتاب‌های دیگر همینگوی جزو اولویت‌های بعدی باشد. حتی «سینوهه» به واسطه قطر زیادش، در نگاه اول برای کتابخوان‌های غیرحرفه‌ای کمی ترسناک باشد

این توضیح را دادم که بگویم گاهی بهترین کتاب‌های دنیا الزاماً آن‌هایی نیستند که نامشان در لیست ۱۰ یا حتی ۲۰ عنوان برتر همه‌جا وجود دارد.

اگر با خواندن این مقاله متقاعد به تهیه هر یک از این کتاب‌ها شدید، امیدوارم شما هم مثل من نهایت لذت را از مطالعه ببرید.


خرید کتاب با تخفیف

وضعیت فعلی باعث شده که قیمت کتاب‌ها نیز دچار افزایش شود؛ اگر می‌خواهید که کتاب‌هایتان را با تخفیف تهیه کنید، بدنیست نگاهی به لیست کتابهای تخفیف دار دیجی‌کالا نیز بیاندازید:

 

محبوب‌ترین‌ها در یک نگاه

بعضی از کتاب‌ها به راحتی در قلب آدم جا باز می‌کنند و خواندن این کتاب‌ها قطعا تجربهٔ زیبایی را برایمان رقم خواهد زد.

اگر قصد خرید کتاب‌هایی را دارید که غوغا به پا کرده‌اند، سری به لینک زیر بزنید:

محبوب‌ترین کتاب‌های دنیا در دیجی کالا

به دنبال کتاب جدید هستید؟ این قسمت برای شماست.

به دنبال کتاب جدید هستید؟ کاری ندارد. کافیست سری به لینک زیر بزنید تا با جدیدترین کتاب‌ها آشنا شوید.

در لینک زیر به لیست کاملی از جدیدترین کتاب‌ها دسترسی خواهید داشت. بد نیست که این کتاب‌ها را نیز امتحان کنید.

جدیدترین کتاب‌های دنیا در دیجی کالا



لینک‌های دیگر

برترین رمان‌های فانتزی بزرگسالان در تاریخ ادبیات

بهترین کتاب‌هایی که بهترین‌ها می‌خوانند

کتاب‌هایی که تا دیر نشده باید بخوانید

۸ کتابی که با خواندن آن‌ها عاشق کتاب‌ها می‌شوید (معرفی کتاب برای شروع کتابخوانی)


من را از نظراتتان بی‌بهره نگذارید.

اگر با خواندن مقاله معرفی کتاب‌های معروف دنیا متقاعد به خواندن هر یک از کتاب‌ها شدید، از تجربه‌تان برایم بنویسید.

این که خواندن این کتاب‌ها تا چه حد توانسته برای شما تجربه‌ای دلچسب را ایجاد کند.

این احتمال هم می‌رود که بسیاری از کتاب‌های بالا آنقدرها هم مورد پسند شما نبوده باشد.

برایم بنویسید که اگر شما می‌خواستید چند کتاب‌ معروف را نام ببرید، چه عناوینی را انتخاب می‌کردید؟

هیچ چیزی بیشتر از شنیدن تجربه بقیه نمی‌تواند ما را به خریدن کتابی ترغیب کند یا آن‌ها را از خریدن بازدارد.

تأکید می‌کنم که هر کتابی که در بالا معرفی شده تنها بر اساس سلیقه و تجربه شخصی خودم بوده است. چه بسا سلایق مختلف، کتاب‌های معروف دیگری را پیشنهاد بدهد. پس من را از نظراتتان بی‌بهره نگذارید.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *