کتاب‌ آموزش مهارت‌های زندگی ویژه بزرگسالان

کتاب‌های مهارت‌های زندگی ویژه بزرگسالان

تا به حال برایتان پیش آمده که به دنبال احساس نیاز به آموزش مهارت‌های زندگی به دنبال کتابی در جهت رفع این نیاز باشید؟ چطور کتاب مناسب را از لابلای سایر عناوین انتخاب کردید؟ 

سؤال دیگری که در انتخاب کتاب مناسب می‌تواند کمک‌کننده باشد این است که از خودمان بپرسیم، اصولاً ما به دنبال کسب کدام مهارت‌ها هستیم؟ پیاده‌سازی چه نوع آموخته‌هایی را به عنوان مهارت در نظر می‌گیریم؟

شاید این سؤال برای شما مطرح شود که لزوم دانستن درباره انواع مهارت‌های زندگی به چه کار می‌آید و اصلاً چرا نیازی به دسته‌بندی آن‌ها وجود دارد؟

در پاسخ باید گفت که با داشتن دیدی کلی نسبت به دسته‌بندی‌های متنوع مهارت‌های زندگی، در برخورد با عناوین مختلف کتاب،‌ بهتر و حتی راحت‌تر می‌توان دست به گزینش زد. چرا که وقت محدود است و عناوین بسیار!

به منظور بررسی و معرفی کتاب‌های آموزش مهارت‌های زندگی ویژه بزرگسالان لازم است در ابتدا با انواع مهارت‌های زندگی آشنا شویم و بدانیم که آیا اصولاً تفاوتی بین مهارت‌های یک فرد بزرگسال با فردی که هنوز به دنیای بزرگسالی قدم نگذاشته، وجود دارد یا خیر. به نظر می‌رسد مهارت‌های زندگی در چند دسته کلی زیر بتوانند تقسیم‌بندی شوند:

  • مهارت ارتباطی
  • مهارت تصمیم‌گیری و حل مسئله
  • مهارت تفکر انتقادی و تفکر خلاقانه
  • مهارت دفاع از حقوق خود و دیگران
  • مهارت خودآگاهی و همزادپنداری
  • مهارت صبر و بردباری

همانطور که در بالا اشاره کردم، این عناوین بیشتر طیف سنی بزرگسال را مخاطب قرار می‌دهد که دغدغه‌هایش بالغانه‌تر و البته جدی‌تر است.

اگرچه مطالعه این عناوین و عناوین مشابهی که در لینک‌های مرتبط قرار داده شده است برای گروه سنی جوان نیز خالی از لطف نیست. چه بسا جوانان اهل مطالعه با خواندن هر کدام از این عناوین، به نگرشی عمیق‌تر از زندگی دست یابند و بسیار زودتر از افراد بزرگسال اقدام به تغییرات اساسی در زندگی نمایند.



با این توضیحات ۶ عنوان کتاب که شخصاً آن‌ها را خوانده‌ام در ادامه معرفی می‌شوند:

۱- عادت‌های اتمی، جیمز کلییر

اگر شما هم مثل من، در تلاش برای تغییر عادت‌های بدتان، بارها دست به اقدام زدید اما به هر دلیلی از خیر تغییرات گذشتید، خواندن این کتاب را به شما توصیه می‌کنم. یکی از مهارت‌های زندگی، مهارت تغییر عادات بد به عادات خوب است. البته همین که در راه کشف خودتان قدم برداشته‌اید جای تبریک دارد. بسیاری از آدم‌ها آنچنان درگیر روزمرگی شده‌اند که از اندیشیدن در مورد خودشان غافل شده‌اند.

عادت‌های اتمی (atomic habits) که تحت عنوان خرده عادت‌ها نیز ترجمه شده، یکی از بهترین کتاب‌های آموزش مهارت‌های زندگی است که به ویژه مهارت‌های صبوری، استمرار در انجام کارها و دوری از ایده‌آل گرایی را با مثال‌های عملی از زندگی روزمره به ما می‌آموزد. در خلال روایت داستان، به ما گوشزد می‌کند که برای تغییرات اساسی در زندگی باید صبوری به خرج دهیم و برای ایجاد تغییرات بزرگ در زندگی از تغییرات کوچک شروع کنیم.

 

کتاب‌های مهارت‌ های زندگی ویژه بزرگسالان

 

همزادپنداری با کتاب درست از صفحات اول شروع می‌شود؛ وقتی می‌فهمیم نویسنده در اثر ضربه چوب بیس‌بال به سرش، ناخواسته مجبور به ترک ورزش حرفه‌ای می‌شود. سال‌ها طول می‌کشد تا با ممارست و اضافه کردن تدریجی حجم تمرین‌هایش بتواند به خوبی گذشته بازی کند و فرم بدنی‌ گذشته‌اش را بازیابد. داستان زندگی خود نویسنده گواهی بر این موضوع است که تنها تصمیم به تغییر کافی نیست، بلکه نیاز به پیگیری و ممارست دارد. 

برای تهیه یکی از بهترین نمونه‌ کتاب‌های موفق در جهت افزایش مهارت‌های زندگی، می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید.

 

توضیح این که این کتاب قبلاً در بخش توسعه مهارت‌های فردی نیز معرفی شده است. برای مطالعه بیشتر در مورد این کتاب و همینطور سایر عناوین مرتبط با مهارت‌های توسعه فردی می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید:

[لینک مرتبط: عادت‌های اتمی، معرفی کتاب‌های توسعه فردی]

 

لینک‌های مرتبط دیگر

قسمت ۱۳- پادکست مستر کوچ (MrCoach)- خرده‌ عادت‌ها

سو پادکست- مرور کتاب خرده عادت‌ها

فصل ۵ هفته هفدهم – برنامه کتاب‌باز- مجتبی شکوری (خرده عادت‌ها)

 

۲- اثر مرکب، دارن هاردی

اگر به دنبال موفقیت‌های زودهنگام هستید، بهتر است از همین ابتدا به خودتان امید واهی ندهید: هیچ موفقیتی یک شبه به دست نمی‌آید؛ خودمان را گول نزنیم.

صبوری کردن و اراده به خرج دادن دو گونه از مهارت‌های زندگی هستند که همه ما به خوبی از اثرات معجزه‌‌آسای این دو مهارت آگاهیم.

دارن هاردی، سردبیر مجله ماهانه موفقیت در آمریکا، در کتاب اثر مرکب توضیح می‌دهد برای ایجاد تغییرات بزرگ در زندگی بهترین روش کوچک کردن آن به اقدامات کوچک است تا به مرور زمان و با انجام مکرر آن،‌ در نهایت تبدیل به عادتی جدید در زندگی می‌شود.

یکی از بنیادی‌ترین مهارت‌های زندگی ویژه بزرگسالان، مهارت صبوری در پیگیری تغییرات کوچک تا رسیدن به هدف نهایی که ایجاد یک تغییر بزرگ است، می‌باشد. بسیاری از مهارت‌های جدید در زندگی بدون دانستن چگونه صبوری کردن هرگز به دست نخواهند آمد. 

باید بدانیم ماهیت یادگیری، یک روند تدریجی است که نیاز به صرف زمان برای دریافت محتوای جدید دارد.  

 

معرفی کتاب آموزش مهارت های زندگی ویژه بزرگسالان

 

برای خرید کتاب اثر مرکب به عنوان راهی برای آموزش مهارت‌های زندگی می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید.

 

۳- اضطراب موقعیت، آلن دوباتن

 

افزایش مهارت های زندگی با کتاب اضطراب موقعیت

 

 اضطراب، درد مشترک تمام ما انسان‌هایی است که عادت کرده‌ایم خودمان را با دیگران مقایسه کنیم. این مقایسه‌ها اغلب با پرسیدن سؤالاتی از این جنس که «چقدر نسبت به هم سن و سال‌هایم موفق بوده‌ام»، «آن‌ها در حال حاضر چه سمتی دارند»، «کجای این جهان زندگی می‌کنند» یا «سطح درآمدشان در چه حد است» مطرح می‌شود.

این که با این دست سؤالات جایگاه اجتماعی‌ خودمان را پایین‌تر از آن‌ها ببینیم، موجبات اضطراب ما را فراهم می‌کند؛ اضطرابی که آلن دوباتن از آن با عنوان اضطراب موقعیت یا اضطراب منزلت یاد می‌کند.

کنترل اضطراب از جمله مهارت‌های اساسی در زندگی دیجیتالی امروز است. کتاب اضطراب موقعیت با بهره‌مندی از نثری روان و صریح در کنار مثال‌هایی عینی به توضیح چرایی ایجاد حس اضطراب موقعیت و راهکارهای کنترل آن در ارتقای سطح کیفی زندگی می‌پردازد.

دوباتن همچون یک مربی مهربان با کمک ابزار قصه‌گویی با هوشمندی هر چه تمام‌تر مباحث علوم انسانی را در دل مخاطبانش جا می‌کند. همین نوع روایتگری باعث شد تا من را به یکی از خوانندگان پر و پا قرص آثارش بدل کند. 

برای من، احساس نیاز به آموزش مهارت‌های زندگی با عطش نیاز به خودشناسی آغاز شد. بخشی از عطش من به خودشناسی با خوندن آثار دوباتن به خوبی پاسخ داده شد.

اگر تا امروز هیچ یک از کتاب‌های دوباتن را نخوانده‌اید، شاید دیگر وقتش رسیده باشد که حداقل نیم‌نگاهی به مجموعه‌ای با عنوان مدرسه زندگی بیندازید. «مدرسه زندگی» پروژه‌ای است که او راه‌اندازی کرده و مرکز اصلی آن در لندن است.

به احتمال زیاد عناوین برایتان جذابیت خواهند داشت؛ چرا که موضوعاتی را هدف قرار داده که دغدغه مشترک خیلی از ماست.

می‌توانید سری به لینک زیر بزنید و کمی بیشتر با این کتاب‌ها آشنا شوید:

 

[لینک مرتبط: نشر هنوزلیست کتب مدرسه زندگی]

لینک‌های دیگر

لیست کتب نوشته‌شده توسط آلن دو باتن

 

۴- نیمه تاریک وجود، دبی فورد

خاطرم هست که بهانه در دست گرفتن نیمه تاریک وجود، مشکل روحی خودم بود.

مشکلات تلنبار شده روحی من از گذشته با شکستی که در رابطه عاطفی‌ام خورده بودم، به یکباره سر باز کرد. با این اتفاق، تمام ضعف‌های شخصیتی‌ام را به صورت اغراق‌آمیزی بزرگ‌تر می‌دیدم و حتی مشکلاتی را به خودم نسبت می‌دادم که واقعا منشأ آن‌ها من نبودم.

با خواندن این کتاب اما با خودم کمی آشتی کردم و به پذیرش بهتری از ضعف‌هایم آنطور که واقعاً بودند، رسیدم. یونگ می‌گوید: «هیچ‌کس با تصور نور به نور حقیقت نمی‌رسد، ولی به کمک شناخت تاریکی‌ها می‌توان به روشنایی حقیقت دست یافت.»

حقایق تاریک ما می‌تواند به شکل‌های نارضایتی، خشم، حسرت، حسادت، جاه‌طلبی و مجموعه‌ای از پلیدی‌ها وزشتی‌های شخصیتی باشد که چه بسا با نگاهی عمیق به آن‌ها در جهت کسب مهارت خودباوری به عنوان یکی از بنیادی‌ترین مهارت‌های زندگی ویژه بزرگسالان اقدام کنیم.

این کتاب، به ما می‌گوید که هر کدام از ما در کنار چهره‌ای که از خود در اجتماع نشان می‌دهیم، چهره‌های دیگری هم داریم. هر یک از ما تاریکی‌هایی در درونمان داریم که مایل نیستیم بقیه از وجود آن‌ها آگاه باشند، حتی خودمان هم از مواجهه با آن‌ها گریزانیم.

وقتی خودمان را شناختیم و با خودمان آشتی کردیم، راحت‌تر به پذیرش دیگران و عیب‌هایشان می‌پردازیم و کمتر آن‌ها را قضاوت می‌کنیم.

از مزیت‌های کتاب، تمرین‌های پایانی فصل است که مثل چراغ راهنمایی مسیر راه واکاوی درونی را برایمان روشن می‌کند. انبوه آموزه‌های کتاب بدون تمرین و تکرار نمی‌تواند تغییری بنیادین را در ما ایجاد کند. دبی فورد به عنوان یک روانشناس و روان درمانگر که در مقام نویسنده کتاب حاضر است، بی‌شک به این موضوع واقف است.

 

معرفی کتاب‌ افزایش مهارت های زندگی

 

برای تهیه این کتاب به عنوان یکی از بهترین مثال‌های کتاب‌های آموزش مهارت‌های زندگی می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید.

 

[لینک مرتبط: کتاب‌های دبی فورد در دیجی‌کالا]

 

۵- هنر عشق ورزیدن، اریک فروم

آیا مفهومی به نام عشق واقعی وجود دارد؟ آیا عشق انواع مختلف دارد یا تنها یک عشق وجود دارد و دیگر هیچ؟

اریک فروم، روانشناس، جامعه‌شناس و فیلسوف قرن بیستم، در کتاب هنر عشق ورزیدن به این دست سؤالات پاسخ می‌دهد و به بررسی موشکافانه عشق می‌پردازد.

همانطور که از عنوان کتاب برمی‌آید، فروم عشق را هنر می‌داند. هنر به عنوان مهارتی در زندگی شناخته می‌شود که نیاز به تمرین مداوم برای یادگیری دارد. 

 

معرفی کتاب‌های افزایش مهارت‌ های زندگی

 

فروم معتقد است هر فرد در آستانه بزرگسالی نیازمند فراگیری مهارت عشق ورزیدن در زندگی است. اما پیش‌نیاز این مهارت، خودشناسی است.

اگر روابط ناموفق زیادی را پشت سر گذاشته‌اید و هر بار به امید پیدا کردن آدم بهتر وارد رابطه جدید می‌شوید، بهتر است این کتاب را مطالعه کنید؛ چرا که فروم به خوبی توضیح می‌دهد که هر احساسی را نمی‌توان با نام عشق تلقی کرد. 

عشق احساسی نیست که شخص بتواند بدون دستیابی به بلوغ شخصیتی آن را تجربه کند، چه برسد به موفقیت در روابطش.

اگر شخصی نتواند به جهان‌بینی نسبتاً کاملی از خودش برسد، نه تنها در تمام روابطش دچار مشکل می‌شود، بلکه تمام تلاش‌هایش برای رسیدن به عشقی واقعی هم به بن‌بست عاطفی می‌خورد.

اگر احساس می‌کنید شما جزو آن دسته از آدم‌هایی هستید که نیاز دارد مهارت عشق ورزیدن را در خورد تقویت کند، بد نیست برای خرید آن امروز اقدام کنید. لینک زیر به شما در خرید کمک می‌کند.

 

توضیح این که این کتاب قبلاً در بخش توسعه مهارت‌های فردی نیز معرفی شده است. برای مطالعه بیشتر در مورد این کتاب و همینطور سایر عناوین مرتبط با مهارت‌های توسعه فردی می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید:

[لینک مرتبط: هنر عشق ورزیدن، معرفی کتاب‌های توسعه فردی]

 

لینک‌های مرتبط:

این کتاب را در کست باکس دنبال کنید:

هنر عشق ورزیدن

مروری بر بخش‌های مختلف هنر عشق ورزیدن

 

به شخصه آنقدر کتاب‌های اریک فروم را دوست دارم و آن‌ها را آثاری ارزشمند در جهت رشد شخصی می‌دانم که خواندن عناوین ترجمه‌شده را به همه آن‌هایی که به دنبال آموزش مهارت‌های زندگی هستند، توصیه می‌کنم. اگر مایلید به لیست عناوین ترجمه‌شده دسترسی داشته باشید، می‌توانید از لینک دیجی‌کالا وارد شوید: 

 

۶- هنر ظریف بی‌خیالی، مارک منسن

گاهی تنها به یک تلنگر برای این که به خودمان بیاییم نیاز داریم؛ الزامی به یک اتفاق بزرگ نیست، شاید یک جمله هم کافی باشد.

بسیاری از ما به خوبی به این حقیقت واقفیم که راز دستیابی به هدفی که در ذهنمان داریم، اراده است. اما بلد نیستیم چطور از این مهارت در زندگی استفاده کنیم. 

توجه زیاد نشان دادن به جزییات بی‌اهمیت می‌تواند ما را از مسیر موفقیت منحرف کند.

ایده‌آل‌گرایی برخلاف ظاهر گول‌زننده‌اش اصلاً هم ویژگی خوبی نیست. شاید بپرسید چرا؟ 

پاسخ مشخص است؛ توجه بیش از حد نشان دادن به جزئیات. آنقدر به بهانه نتیجه بهتر گرفتن به تمام نکات ریز گیر می‌دهیم تا از فرط کلافگی و خستگی هدف اصلی را گم می‌کنیم.

کتاب‌های مهارت‌های زندگی ویژه بزرگسالان

این کتاب که با عنوان هنر رهایی از دغدغه‌ها نیز به چاپ رسیده است، بر خلاف عنوانش به ما یاد می‌دهد چطور به چیزهایی که آنقدر هم در زندگی اهمیت ندارند دقت نکنیم و وقت و انرژی‌مان را هدر ندهیم. 

تفکیک اولویت‌ها از مسائل پیش‌پاافتاده یکی از مهارت‌های زندگی است که اگر نسبت به آموزش آن همین امروز اقدام نکنیم و فراگیری آن را به تعویق بیندازیم بهای سنگینی را باید برایش بپردازیم: گم شدن در اهدافمان.

گم شدن در هدف، به این معنی که ندانیم کدام دسته از کارها را باید در ابتدا انجام دهیم و برخی دیگر را در ادامه کارهای ابتدایی و همین موجب به تأخیر افتادن در روند رسیدن به اهداف تعیین‌شده در زندگی می‌شود.

دیگر مهارتی که در این راستا باید یاد بگیریم محدود کردن توجهمان به تنها چند اقدام است. این که چطور مواردی را که باید به آن‌ها توجه کنیم را کمتر کرده و به جای آن با انرژی بیشتری روی مسائل مهم‌تر سرمایه‌گذاری کنیم، نیاز به آموزش مهارت‌های زندگی دارد، آن هم از نوع مهارت تمرکز.

اگر احساس می‌کنید شما هم نیاز دارید تا یاد بگیرید چطور بی‌خیال ریزه‌کاری‌ها شوید و به اصل موضوع بچسبید، خرید کتاب هنر ظریف بی‌خیالی را که از لینک زیر برایتان فراهم شده، پیشنهاد می‌کنم.

 

توضیح این که این کتاب قبلاً در بخش توسعه مهارت‌های فردی نیز معرفی شده است. برای مطالعه بیشتر در مورد این کتاب و همینطور سایر عناوین مرتبط با مهارت‌های توسعه فردی جهت ارتقای مهارت‌های زندگی، می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید:

[لینک مرتبط: عادت‌های اتمی، معرفی کتاب‌های توسعه فردی]


نکات پایانی

هنگامی که سخن از معرفی کتاب مناسب می‌شود، ذهن شروع به پرسه‌زنی می‌کند و گاهاً در مسیر کندوکاوهایش ممکن است گم شود. به این معنی که نتواند دست به گزینشی نهایی بزند.

همیشه معیار انتخاب کتاب‌هایم مقدمه مترجم یا سخن نویسنده بوده است. در واقع، بیش از خلاصه کتاب که معمولاً در جلد پشتی کتاب یا در وب‌سایت نشرهای مختلف چاپ می‌شود، نظر مترجم نسبت به کتابی که ترجمه کرده، نحوه انتخاب او و تجربه شخصی‌اش در طول ترجمه و همینطور سخن نویسنده که اصولاً چرا دست به خلق این کتاب زد، برایم اهمیت داشته است.

به میزانی که متن‌های ابتدایی، پیش از شروع داستان اصلی، روان، گیرا و جذاب باشد، شانس انتخاب آن کتاب را برای من بالا می‌برد. با این نگاه، که شاید کمی برای شما جالب باشد، در این مقاله به معرفی ۶ کتاب در جهت آموزش مهارت‌های زندگی که خوانده‌ام، پرداخته‌ام. با این توضیح اضافی که این عناوین تنها انتخاب شخصی من بوده است. 


خرید کتاب با تخفیف

وضعیت فعلی باعث شده که قیمت کتاب‌ها نیز دچار افزایش شود؛ اگر می‌خواهید که کتاب‌هایتان را با تخفیف تهیه کنید، بدنیست نگاهی به لیست کتابهای تخفیف دار دیجی‌کالا نیز بیاندازید:

 

محبوب‌ترین‌ها در یک نگاه

بعضی از کتاب‌ها به راحتی در قلب آدم جا باز می‌کنند و خواندن این کتاب‌ها قطعا تجربهٔ زیبایی را برایمان رقم خواهد زد.

اگر قصد خرید کتاب‌هایی را دارید که غوغا به پا کرده‌اند، سری به لینک زیر بزنید:

محبوب‌ترین کتاب‌های دنیا در دیجی کالا

به دنبال کتاب جدید هستید؟ این قسمت برای شماست.

به دنبال کتاب جدید هستید؟ کاری ندارد. کافیست سری به لینک زیر بزنید تا با جدیدترین کتاب‌ها آشنا شوید.

در لینک زیر به لیست کاملی از جدیدترین کتاب‌ها دسترسی خواهید داشت. بد نیست که این کتاب‌ها را نیز امتحان کنید.

جدیدترین کتاب‌های دنیا در دیجی کالا



لینک‌های مرتبط دیگر:

بهترین کتاب‌ برای زندگی مشترک چه کتابی است؟

بهترین کتاب‌های توسعه فردی

بهترین کتاب روانشناسی روابط زناشویی


من را از نظراتتان بی‌بهره نگذارید.

اگر شما هم این کتاب‌ها را قبلاً خوانده‌اید، از تجربه شخصی خودتان برای من بنویسید. آیا اصلاً هیچ یک از این کتاب‌ها تأثیری روی شما داشته؟ کتابی که خواندید از کدام مترجم و چه انتشاراتی بوده است؟

اگر شما می‌خواستید در زمینه آموزش مهارت‌های زندگی کتاب‌هایی معرفی کنید، دست روی چه عناوینی می‌گذاشتید؟

هیچ چیزی بیشتر از شنیدن تجربه بقیه نمی‌تواند سایرین را به خریدن کتابی ترغیب کند یا آن‌ها را از خریدن بازدارد. 

تأکید می‌کنم که هر کتابی که در بالا معرفی شده تنها بر اساس سلیقه و تجربه شخصی خودم بوده است؛ چه بسا سلایق مختلف، کتاب‌های دیگری را پیشنهاد بدهد. پس من را از نظراتتان بی‌بهره نگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *