بهترین کتاب های کنترل خشم

بهترین کتاب کنترل خشم

اگر شما هم در برخی موقعیت‌ها کنترل خشم خود را از دست می‌دهید، احتمالاً این سوال برایتان پیش آمده که بهترین کتاب کنترل خشم چیست؟

خشم مثل شادی، غم و اضطراب یکی از احساسات طبیعی انسان است. اما اگر نتوانید به درستی آن را کنترل کنید، می‌تواند نتایج مخربی برای شما داشته‌باشد. از آنجایی که در دنیای امروز، موقعیت‌های پرتنش واسترس‌زا نسبت به گذشته بیشتر شده، مدیریت خشم هم اهمیت زیادتری پیدا کرده‌است.

در این مطلب، ۵ کتاب از بهترین کتابهای کنترل خشم، معرفی شده‌است.

خواندن بهترین کتاب‌ها برای کنترل خشم، می‌‌تواند به شما کمک کند تا دلایل خشم و عصبانیت خود را شناسایی کنید. همچنین راهکارهای موثر برای کنترل خشم را یاد بگیرید. به این ترتیب فرمان این هیجان را دردست می‌گیرید و از اثرات نامطلوب آن در امان می‌مانید. پس تا پایان مطلب با من همراه باشید.

 

معرفی بهترین کتاب برای کنترل خشم

۱- مدیریت خشم

بهترین کتاب کنترل خشم

این کتاب با بیانی ساده و عاری از اصطلاحات پیچیده نوشته شده و از این نظر، بهترین کتاب کنترل خشم است.

به گفته نویسنده، نکته مثبت مربوط به خشم این است که لازم نیست انسان قربانی آن شود. او می‌گوید: “وقتی دنیا آن‌طور که می‌خواهیم با ما سرسازگاری ندارد، می‌توانیم پاسخی را که به خشم می‌دهیم انتخاب کنیم.”

دکتر جنتری معتقد است خشم هم مانند شادی و دیگر احساسات انسانی بخشی از زندگی است. او می‌گوید خشم واکنشی است که در سیستم عصبی ما کار گذاشته شده‌است و یکی از اولین هیجان‌های انسانی است که بعد از تولد بروز پیدا می‌کند. 

خشم هیجانی بسیار فراگیر است و ممکن است برای هر فردی با هر موقعیت سنی یا اجتماعی اتفاق بیفتد. به عقیده نویسنده خشم را نمی‌شود درمان کرد، اما مدیریت آن را می‌توان آموخت.

مدیریت خشم از توصیه‌های ساده مثل شمردن از یک تا ده و کشیدن چند نفس عمیق فراتر رفته‌است. در حال حاضر راهکارهای موثرتری برای کنترل خشم وجود دارد که در این کتاب توضیح داده شده‌اند.

چرا باید کتاب مدیریت خشم را بخوانیم؟

با خواندن راهکارهایی که در این کتاب نوشته شده، یاد می‌گیرید از خشمی که از گذشته به همراه دارید، رها شوید. با خشمی که امروز دارید، برخورد کنید و از خشمی که ممکن است در آینده برای شما پیش بیاید، پیشگیری کنید. 

این کتاب، همه اطلاعاتی که نویسنده طی چهار دهه کار بالینی به همراه پژوهش‌های علمی جمع آوری کرده‌است را به شما ارائه می‌دهد. دکتر جنتری از روانشناسان برجسته در حوزه مدیریت خشم و عضو انجمن روانشناختی آمریکا است.

برای خواندن این کتاب، نیازی نیست که از فصل اول شروع کنید و تا آخر مطالعه کنید. بلکه می‌توانید نگاهی به فهرست کتاب بیندازید و مطالعه را از مطلبی که مناسب شماست، آغاز کنید.  

به عقیده جنتری، لازم نیست همه چیز را درباره خشم و عصبانیت بدانید، فقط لازم است آنچه را برای مدیریت خشم موثر است، بدانید. بنابراین، در این کتاب به قول خودش خبری از مطالب قلمبه سلمبه علمی نیست و تمرکز او بر راهبردهای اثبات شده مدیریت خشم است.

بخش‌های کتاب

کتاب مدیریت خشم در ۷ بخش و ۲۵ فصل تنظیم شده است:

بخش اول: پایه‌های خشم

بخش دوم: مدیریت خشم همین امروز

بخش سوم: پیشگیری از خشم فردا

بخش چهارم: برخورد با خشم از گذشته

بخش پنجم: تغییر شیوه‌ی زندگی برای مدیریت خشم

بخش ششم: مدیریت خشم در رابطه‌های کلیدی

بخش هفتم: بخش ده‌تایی‌ها

برای تهیه کتاب مدیریت خشم می توانید از لینک زیر استفاده کنید.

 

۲- درمان خشم در ۳۰ دقیقه

بهترین کتاب روانشناسی کنترل خشم

اگر به دنبال راهکارهایی ساده و سریع برای کنترل خشم و عصبانیت خود هستید، این کتاب برای شما است.

کتاب درمان خشم در ۳۰ دقیقه توسط دکتر رونالد.تی پاتر افرون و  دکتر پاتریشیا اس. پاتر افرون نوشته شده است و از بهترین کتابهای کنترل خشم است.

چه کسانی باید این کتاب را بخوانند؟

لازم نیست حتما مشکلی اساسی در خصوص خشم داشته باشید تا این کتاب را مطالعه کنید. هر فردی در بعضی شرایط ممکن است دچار فوران خشم شود و این کتاب به شما می آموزد چطور این موقعیت ها را مدیریت کنید. 

بخش های کتاب

کتاب درمان خشم در ۳۰ دقیقه به سه بخش اصلی تقسیم شده است.

بخش اول شامل فصل هایی است که به شما کمک می کند موقعیت هایی که باعث خشم شما می شود را شناسایی کنید.

در بخش دوم به شما کمک می شود اهداف واقع گرایانه برای مقابله با خشم و عصبانیت خود در نظر بگیرید.

در بخش سوم روش های اساسی برای کنترل خشم از جمله روش هایی برای شناسایی عواطف و هیجانات خودتان و دیگران آموزش داده شده است. 

هر فصل به سه بخش تقسیم شده است:

قسمت اول شامل مقدمه ای کوتاه در مورد اهداف آن فصل است و حداقل یک راه حل موثر برای مقابله با مشکلات مربوط به خشم ارائه می دهد. 

در قسمت دوم، به راه حل های مفید و کاربردی بیشتری پرداخته شده است.

در قسمت سوم، راه حل های تکمیلی و مثال هایی از موارد موفق استفاده از این روش ها برای کنترل خشم ارائه شده است.

قسمتی از کتاب درمان خشم در ۳۰ دقیقه

گاهی موقعیت ها بسیار نیرومندتر از این هستند که بتوانید بر آنها غلبه کنید. گاهی شخصی ‏حرفی بسیار ناراحت کننده می زند و شما یک باره منفجر می شوید. این حالت یک الگوی آشنا و قدیمی ترشح آدرنالین در مورد برانگیختگی در افراد است. در ابتدا ماهیچه های شما منقبض می‌شود و سپس به طور ناگهانی حمله خشم را ‏احساس می‌کنید که به انفجار ختم می‌شود. دلیل آن ترشح ناگهانی آدرنالین در خون شماست. این حالت به معنای این نیست که باید کاری کنید بلکه فقط کافی است اجازه دهید آدرنالین از رگ‌های شما عبور کند و مراقب احساساتتان باشید. این حالت را می‌توانید در افراد دیگر نیز مشاهده کنید. زمانی حدود نیم دقیقه یا کمی بیشتر طول می‌کشد تا از پس از غلیان خشم، آدرنالین از رگ‌ها عبور کند و سپس محو شود. آدرنالین درست همانند ظهور لکه ابری در آسمان صاف و آبی می‌آید و دفع می‌شود. در جریان عبور آدرنالین افراد اعمالی انجام می‌دهند یا سخنانی می‌گویند که گذراست. آنچه اهمیت دارد توانایی شما در مهار خودتان در جریان این حمله است و این درست هدف اصلی روش‌های مدیریت خشم است.

برای تهیه کتاب درمان خشم در ۳۰ دقیقه می توانید از لینک زیر استفاده کنید.

 

۳- نمی‌گذارم کسی اعصابم را به‌هم بریزد

کتاب درمان عصبانیت

نمی‌گذارم کسی اعصابم را به‌هم بریزد. این وعده‌ای است که دکتر آرتور لانگ و دکتر آلبرت الیس به خوانندگان کتاب می‌دهند. این کتاب را می‌توان از جمله بهترین کتاب ها برای کنترل خشم در نظر گرفت. زیرا با استفاده از راهکارهای موثر، کنترل واکنش‌هایتان را به شما یاد می‌دهد.

اگر شما هم در برخورد با اعضای خانواده یه همکارانتان مدام در موقعیت‌هایی قرار می‌گیرید که باعث عصبانیت شما می‌شود، مطالعه این کتاب برای شما بسیار مفید خواهد بود.

نویسندگان کتاب می‌گویند: “در این کتاب از حرف‌و‌حدیث‌های نظری و روانشناسی ساده‌انگارانه، روش مثبت‌اندیشی سطحی، خبری نیست. در عوض، به مجموعه‌ای از مهارت‌های بسیار خاص اشاره‌است که وقتی اشخاص و موضوعات دکمه های اعصابتان را فشار می‌دهند، طرز واکنش شما را در جهت درست هدایت می‌کند و این روش کارایی دارد!”

به عقیده نویسندگان، برای اینکه اشخاص و موضوعات را از فشار دادن دکمه‌های اعصابتان بازدارید، در وهله اول باید بدانید چه عواملی باعث واکنش شما می‌شود. بهترین راه برای این منظور، استفاده از روش ABC است که توسط آلبرت الیس توسعه داده‌شده است. 

روش ABC برای مدیریت خشم و کنترل عصبانیت

این روش، یکی از روش های مورد استفاده در رویکرد شناخت درمانی است. A ها اشخاص و موضوعات خاصی را نشان می‌دهد (رخدادهای فعال کننده) که به صورت روزمره با آن‌ها برخورد می‌کنیم و می‌توانند اعصابمان را به‌هم بریزند. این موارد می‌توانند شامل مشکلات شغلی مثل رئیس سخت‌گیر، مسائل خانوادگی، تعارض با همسر و فرزندان و … باشند.

وقتی در نقطه A با موقعیت یا فردی مشکل ساز روبرو می‌شویم، در نقطه B انتخاب می‌کنیم، درک می‌کنیم، انتخاب می کنیم، تصمیم می‌گیریم، تحلیل می‌کنیم، قضاوت می‌کنیم و در یک کلام می توان گفت فکر می‌کنیم. 

نحوه ای که در پاسخ به شخص یا موقعیت خاصی فکر می‌کنیم، واکنش احساسی و رفتاری ما را در نقطه C تعیین می‌کند.

بیشتر مردم دچار اشتباه می‌شوند. آن ها باورد دارند که رخدادهای فعال کننده (A) باعث بروز احساسات (C) می‌شوند و این نادرست است.

در حقیقت، نحوه تفکر ما، برداشت و باورهایمان نسبت به رخدادها است که باعث می‌شود به آنها اجازه می‌دهیم اعصابمان را به هم بریزند یا نه.

برای تهیه کتاب می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید.

 

۴- کتاب غلبه بر خشم

دانلود بهترین کتاب کنترل خشم

راهکارهایی که دکتر رابرت نی در این کتاب ارائه می دهد، موثر، آسان و دارای اثرات بلند مدت هستند. از این جهت، این کتاب یکی از بهترین کتاب های روانشناسی کنترل خشم است.

اگر خشم فرمان زندگی شما را به دست گرفته‌است، روش شش مرحله ای ارائه شده در این کتاب، به شما کمک می‌کند حتی در استرس آورترین شرایط نیز کنترل خود را به دست بگیرید. این کتاب به شما یاد می‌دهد چطور بدون از دست دادن کنترل خود، اختلافات را حل کنید و نظرات و احساسات درونی خود را بیان کنید.

مراحل کنترل خشم از نظر رابرت نی

به گفته نویسنده کتاب، یکی از مهم‌ترین مسائل قبل از پرداختن به مراحل کنترل خشم، خودآگاهی است. از نظر او، خشم به دلیل عدم کنترل احساسات و هیجانات یا زمانی که فرد انتظارات غیر واقع گرایانه از خود دارد، ایجاد می شود.

این شش مرحله شامل مولفه های شناخت عوامل ایجادکننده خشم، شناخت تجربه های برانگیزاننده خشم، کاهش شدت خشم، نحوه استفاده از افکار مثبت در کنترل خشم، شناخت تجربه های برانگیزاننده خشم، یادگیری برقراری ارتباط مناسب در لحظه خشم و نحوه نهادینه کردن مراحل کنترل خشم در خود است.

استراتژی‌هایی که نویسنده ارائه می کند به شما کمک خواهد کرد تا از خشم مخرب رهایی پیدا کنید:

  • دریابید که کدام یک از شش حالت خشم برای شما مشکل ایجاد می کند.
  • نشانه های اولیه خشم در افکار و حالات فیزیکی خود را شناسایی کنید.
  • انتظارات غیر واقع بینانه ای که از خود و دیگران دارید را مشخص کنید.
  • موقع بروز اختلافات با اعضای خانواده، همکاران و دیگران، به شکل موثر ارتباط برقرار کنید.
  • مهارت‌های مدیریت خشم را در خلوت خود و در مکان‌های عمومی تمرین کنید تا زمانی که ملکه ذهن شما شوند.

در پشت جلد کتاب آمده است

«معمولا کسانی که برای خشم خود خروجی پیدا نمی‌کنند، آن را به صورت علائم بیماری جسمی یا روحی نشان می‌دهند و عده‌ای نیز از راه مردم‌آزاری (خشم متقابل) یا پناه بردن به عادت‌های ناسالم (مثل کشیدن سیگار، تند جویدن غذا، پرخوری و غیره) مفری برای بیرون ریختن خشم خود می‌یابند. برخی هم از فرط بیماری به عادات ناسالم و مردم‌آزاری کشیده می‌شوند یا، بر عکس، از فرط مردم‌آزاری و پیروی از عادات ناسالم کارشان به بیماری روانی یا جسمانی می‌کشد. بنابراین در صورت وجود هر نوع علامت بیماری، مردم‌آزاری یا عادات ناسالم در خود یا اطرافیانتان بدانید که به دستورات این کتاب احتیاج دارید. ممکن است از خود بپرسید: چرا اطرافیان؟ جواب این است: زیرا اقیانوس آرام هم که باشید، اگر کوه آتشفشان پیرامون شما فوران کند، در امان نخواهید بود.»

کتاب دیگر این نویسنده که می تواند برای شما مفید باشد:

روش‌های کنترل خشم (چگونه پاسخ‌های مخرب را به رفتار سازنده تبدیل کنیم؟)

برای تهیه کتاب غلبه بر خشم می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید.

 

۵- روانشناسی خشم

بهترین کتاب در مورد کنترل خشم

آیا ابراز خشم همیشه برای شما مفید است؟ آیا سرکوب خشم همیشه مضر است؟ آیا زنان مشکلات به خصوصی در رابطه با خشم دارند که مردان ندارند؟ 

دکتر کارول تاوریس در این کتاب به این سوال و سوالاتی از این دست، پاسخ می‌دهد. او به صورت تخصصی، جنبه های مختلف خشم  از جمله عوامل ژنتیکی، استرس و … را بررسی می کند. همچنین باورهای رایج در خصوص ریشه ها و کاربردهای خشم را به چالش می کشد.

این کتاب را می توان یکی از بهترین کتابهای کنترل خشم دانست و خواندن آن به افرادی که می‌خواهند خشم را کنترل و تبدیل به یک نیروی خلاق کنند، توصیه می‌شود. زیرا به عقیده نویسنده، خشم یک پدیده کاملاً طبیعی است و مانند محبت این قابلیت را دارد که بسیار خوب یا بد باشد.

دکتر تاوریس با اشاره به داستان‌های واقعی، تلاش کرده تا ریشه‌های اصلی خشم را بیابد و راهی اساسی برای جلوگیری از بروز آن ارائه دهد.

این کتاب موارد زیر را بررسی می کند:

  • آیا عوامل هورمونی می‌تواند دلیل یا بهانه ای برای اقدامات پرخاشگرانه و عصبانیت باشد؟
  • ۵ موقعیتی که در آن‌ها خشم ممکن است موثر باشد. همچنین شرایطی که در آنها خشم  مفید و موثر نیست.
  • استراتژی‌هایی برای حل مشکلات مربوط به خشم از جمله خشم مزمن، نحوه برخورد با افرادی که ارتباط با آن ها مشکل است، نزاع‌های خانوادگی همیشگی، خشم پس از طلاق، کودکان پرخاشگر و …

فصل های کتاب

فصل اول: خشم و خرد- دوگانگی دائمی

فصل دوم: آداب وحشیان- قواعد فرهنگی خشم

فصل سوم: کالبدشکافی خشم

فصل چهارم: فشار، بیماری و قلب یا افسانه های خشم سرکوب شده

فصل پنجم: افسانه های خشم ابرازشده

فصل ششم: جلو جشم ها را خون گرفتن

فصل هفتم: جیغ جیغوها، اخموها، لجبازها و غرغروها

فصل هشتم: پیاز زناشویی

فصل نهم: خشم به خاطر عدالت

برای تهیه کتاب روانشناسی خشم می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید.


مطالب مرتبط

بهترین کتاب ها برای درمان افسردگی

بهترین کتاب در مورد روابط اجتماعی

بهترین کتابها برای افزایش اعتماد به نفس

بهترین کتابهای روانشناسی که خوانده‌ام


مجددا تاکید میکنم اینها کتابهای پیشنهادی من بود و شاید از نظر شما بهترین کتاب ها برای کنترل خشم کتابهای دیگری باشد.
در قسمت نظرات بگویید که لیست بهترین کتاب کنترل خشم شما، شامل کدام کتابهاست؟
کتابهایی که اینجا معرفی شد را خوانده‌اید؟ نظرتان در مورد آنها چیست؟

نوشته شده توسط مریم بزرگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *