آینده شغلی و بازار کار : ریاضی یا تجربی ؟ (ده نکته در مورد انتخاب رشته و حرفهای مرتبط)

آینده شغلی و بازار کار : ریاضی یا تجربی ؟ (ده نکته در مورد انتخاب رشته و حرفهای مرتبط)

برای هر دانش‌آموزی در ایران در مقطع خاصی از عمرش که به دنبال انتخاب رشته است، این سوال پیش می‌آید که رشته ریاضی بهتر است یا تجربی ؟ و اصولا تفاوت رشته ریاضی با تجربی چیست ؟. سوالی که به نظر می‌آید بسیار مهم باشد و روی آینده فرد تاثیر بسیار زیادی بگذارد. فارغ از اینکه ماهیت رشته‌ی تجربی یا ریاضی چیست، شاید جالب باشد که بسیاری از ما با پرسیدن همین سوال در مورد رشته ریاضی یا تجربی داریم یکی از گزینه‌های دیگر را حذف می‌کنیم : رشته انسانی! اما در نهایت در پس مقایسه رشته ریاضی و تجربی، چیزی که مهم است این است که بدانیم بازار کار کدام رشته‌ ها بهتر است و آینده شغلی کدام رشته بهتر است . اما شاید ما داریم نگاهمان را به چند گزینه بسیار اندک، محدود می‌کنیم.

چند شب پیش به بهانه انتخاب رشته یکی از بچه‌های فامیل، حرفهایی در آن جمع خانوادگی زدم. دیدم بد نیست آنها را جمع و جور کنم و اینجا هم بیاورم. موضوعِ آن بحث انتخاب رشته ریاضی فیزیک یا تجربی بود و سوال این دانش آموز این بود که «رشته تجربی بهتره یا ریاضی». اما بحث به آینده شغلی و بازار کار رشته ریاضی و بازار کار رشته تجربی هم کشیده شد و به جاهای دیگری هم رفت. چند نکته در این مورد:

۱

اولین نکته‌ای که در چنین بحثی و در پس پرسش «رشته ریاضی بهتر است یا تجربی» به چشم من می آید، کم بودن گزینه های روی میز است. وقتی انتخاب در مورد آینده شغلی ختم میشود به انتخاب بین رشته ریاضی یا تجربی و قرار است در نهایت هم به انتخاب بین مهندس یا دکتر شدن برسد یعنی گزینه های روی میز خیلی کم است. نکته دردناک تر این است که محدود بودن گزینه‌ها به این دو مورد، بصورت یک واقعیت محتوم توسط بچه ها و والدینشان پذیرفته شده است. بنابراین چندان هم عجیب نیست که چنین نصیحت‌هایی را خطاب به فرزند مورد نظر بشنویم: «مهندسی آینده خوبی ندارد، برو دکتر شو، برو تجربی»

پس دفعه بعدی که کسی از شما پرسید «رشته ریاضی بهتره یا تجربی» یا خودتان تنها به انتخاب از میان این دو رشته فکر می‌کردید، بدانید که گزینه‌هایتان را بسیار محدود کرده‌اید.

 

۲

برای پیدا کردن گزینه های بیشتر باید اندکی به خودمان زحمت بدهیم و به دنبال گزینه‌های بیشتر برویم. دیگر پرسیدن این سوال که «بازار کار کدام رشته بهتر است» و «کنکور ریاضی بدم یا تجربی» کافی نیست. آیا واقعا تمام راه‌های کسب درآمد به همین دو مورد میرسد؟ همه مردم ایران از یکی از همین دو پیشه کسب درآمد میکنند؟ یا دکترند یا مهندس؟

قطعا چنین نیست. اما چه شده که والدین و فرزندانشان به گزینه های دیگر فکر نمیکنند و تنها با در نظر داشتن همین دو رشته از مشاوران و معلمان می‌پرسند که بازار کار چه رشته‌ ای خوب است؟ فکر میکنم کمبود آگاهی یکی از دلایل مهم آن است. نبود گزینه های موفق در سایر کسوتها در اطرافیان هم دلیل دیگری است. وقتی همه اطرافیان کارمند دولت و نشسته بر سر سفره نفت هستند، احتمال اینکه گزینه‌ای غیر از آن روی میز تصمیم‌گیری گذاشته شود، کم خواهد بود.

 

۳

روند، روند و روند. باید آینده را دید. نسل قبل که ما را تشویق میکرد که مهندس شویم، چون در سالهای ابتدایی دهه ۸۰ اوضاع مهندسان خوب بود، جایی جلوتر از نوک دماغش را ندید. برای تصمیم‌گیری برای آغاز یک مسیر شغلی، باید روندها را مدنظر قرار دهیم و آینده هر شغلی را ببنیم و نه وضعیت امروزش را و باز هم می‌گویم که منظور من از دیدن روندها بررسی اینکه بازار کار ریاضی بهتر است یا تجربی نیست. 

در همین رشته‌های مهندسی دوستانی دارم که با رتبه‌هایی بهتر، مکانیک و برق خوانده‌اند، اما امروز میانگین درآمدشان به طرز محسوسی کمتر از دوستان کامپیوترخوانده من است. این یعنی آن سالها، باید به فکر امروز و هرچه بیشتر وابسته شدن زندگیها به کامپیوتر می‌بودند، نه اینکه صرفا به رشته‌هایی با وضعیت شغلی نسبتا خوب در آن سالها توجه کنند.

البته اینکه معیار انتخاب صرفا درآمد بیشتر باشد یا نه بحث دیگری است که در ادامه به آن خواهم پرداخت.

 

 

۴

نسل بالاتر اگر میخواهد کمک حال باشد، باید مطلع تر باشد. اینکه به دلیل عدم اطلاعش، گزینه‌های محدودی روی میز بگذارد و نصایح ارزنده‌اش! را در باب ارجحیت یکی بر دیگری (آن هم با توجه به شرایط امروز و نه روندهای موجود و شرایط احتمالی آینده) بگوید ظلم بزرگی در حق فرزندان مرتکب شده است. در این خصوص قبلا مفصل نوشته‌ام:

میخواهم پدر/مادر خوبی باشم! (۲): آینده شغلی فرزندان

در مورد آینده شغلی رشته تجربی و پزشک شدن هم مطلبی نوشته‌ام:

پزشکان، آینده و یک سری حرفها

 

۵

نسل قبل این شانس (یا بدشانسی) را داشته که بخاطر یک کاغذ (همان مدرک دانشگاهی)، توانسته کار کند. (رجوع شود به سری کارنکن و تعریف کار نکردن) امکانش بوده که به دلیل وجود آن کاغذ، یک میز و تضمین سی ساله برای آب باریکه به آنها بدهند، اما امروز خوشبختانه این فرصت مهیا نیست و برای کسب درآمد باید ارزشی برای دیگران خلق کنیم.

 

 

دوران استخدام‌های دولتی به سرآمده (و انشالله برنخواهد گشت)، اگر کارآمدی اقتصادی در کشور میخواهیم، دولت باید بسیار کوچکتر از این شود. کارمندان دولت، اگر منصف باشند، خودشان هم معترفند که بخش اعظمشان در ادارات اضافی هستند و نبودشان هیچ خللی در هیچ جا ایجاد نمیکند!

 

۶

فکر میکنم بر خلاف تصور عامه، اتفاقا موقعیت‌های شغلی بسیار هم زیاد است. فقط مهارت و دانش بدردبخور و البته صبر و پشتکار لازم است. حالا که کسی برای آن کاغذپاره به ما پول نمیدهد، باید بتوانیم ارزش آفرین باشیم، باید مهارت داشته باشیم. دانشِ مفید داشته باشیم. و البته در ابتدای راه باید خاکِ کار را بخوریم و برای رسیدن به موقعیت‌های بهتر شغلی، عجله نداشته باشیم.

همین الان که کارجویان از نبود فرصت شغلی حرف میزنند، کارفرمایان هم از نبود نیروی متخصص حرف میزنند. این یعنی یک نیروی متخصص و با دانش، موقعیتهای شغلی خوبی خواهد داشت.

 

۷

از هر کس بپرسید میگوید وضعیت شغلی برای رشته های فنی خوب نیست و در جواب تجربی بهتر است یا ریاضی گزینه پزشک شدن را به شما پیشنهاد می‌دهد، اما من قبلا به یک مثال عینی برای موقعیت شغلی بسیار خوب برای آدم بامهارت و دانش در یکی از قسمت های کار نکن پرداخته‌ام. بد نیست ببینیدش:

کار نکن، قسمت هجدهم: سلمان قاسمی و زاگرس کمپرسور: مهندسِ مکانیکی که نیازی به تغییر مسیر نداشته!

 

۸

پیدا کردن مقصر برای وضعیت ناخوشایند ما در ده سال آینده هیچ دردی از ما دوا نمیکند. تاوان ندانم‌کاری و کم‌اطلاعی امروزمان را ما با تمام وجودمان در آینده خواهیم داد. حالا اگر به فرض خودمان را قانع کنیم که تقصیر دولت بوده که مثلا شغل برای مهندسین ایجاد نکرده، باز هم تغییری در وضعیت ناخوشایند ما اتفاق نخواهد افتاد.

این والدین و فرزندان هستند که باید با چشمهای باز، گزینه‌های موجود را ببینند و انتخاب‌های درستی انجام دهند.

 

۹ 

تلاش و پشتکار است که شایسته احترام است. کاش فرزندانمان را هیچ‌وقت بخاطر استعداد ذاتی و برتری بدون تلاششان بر دیگران تحسین نکنیم. اما تا میتوانیم آنها را برای تلاش بیشتر تشویق کنیم. در این مورد همانطور که قبلا گفته‌ام:

افتخار کردن به هر چیزی که برای بدست آوردنش زحمتی نکشیده ایم، نوعی حماقت است.

مطلب مستقلی هم در این مورد نوشته‌ام:

پدر پولدار (۱)

 

۱۰

فکر میکنم برای مسئله‌ی انتخاب شغل، تابع هدف مناسبی برای بهینه‌یابی تعریف نشده. اینکه معیارمان برای انتخاب یک شغل و مسیر منتج به آن، تنها میزان درآمد آن باشد، خوب نیست. بنظرم رضایت از مسیر باید اولویت ما در انتخاب آن مسیر شغلی باشد. پیشنهاد مشخص من در این زمینه کارنکردن است. در مورد شرایط کارنکردن و نمونه‌های عینی آن هم فکر میکنم به اندازه کافی در سری کارنکن حرف زده‌ام.

در مورد اهمیت رضایت از مسیر هم قبلا به تفصیل نوشته‌ام:

داستان تکراری “رضایت از مسیرِ زندگی”

مطالب مرتبط

ادامه تحصیل بدهم یا نه؟ (۱): دکترا بخوانم؟

چرا ترجیح میدهم مدرس کنکور و استاد دانشگاه نباشم؟

پزشکان، آینده و یک سری حرفها

دانشگاه، مهندسین بیکار و چیزهای دیگر

دیدگاه ها

  1. sajedeh

    سلام
    من الان دهمم از بچگی همه بهم میگفتن خانم دکتر و من باورم شده بود که میتونم دکتر شم و اصلا به شغلای دیگه فکر نکردم حتی شغلای مربوط به تجربیو هم نمیشناختم فقط میخواستم دکتر شم
    الان اومدم تجربی و تازه فهمیدم چ خبره…من خیلی زیاد به زیست علاقه دارم ولی تعداد داوطلبا واسه کنکور خیلیییی زیاده و تعداد قبولی کم منم میخوام حتما تهران قبول شم اما من تهران زندگی نمیکنم و اونجا دبیرا خیلی بهتر از دبیرای اینجان مشاورا بهترن ١٠٠٪؜ قبولیا اونجا خیلی بیشترن با اینکه مدرسه ی منم جزو بهترین مدارس اینجاست
    حالا بدجور سردرگمم که رشتمو عوض کنم یا نه؟برم ریاضی؟اینده داره؟علاقه ی من تجربیه ولی بعید میدونم بتونم قبول شم
    احتمال اینکه برم دبی درس بخونمم هم هست و اونجا مهندسا موفقتر از پزشکا هستن
    اگه میشه بهم ایمیل بدین راهنمایی کنید ممنون❤️

    1. نویسنده
      پست
  2. Aynaz

    سلام آقای آرامش
    من امسال یازدهم ریاضی هستم.
    از نظر بقیه شاگرد زرنگی هستم که من اینو هیچ وقت قبول نداشتم شاید به خاطر اینکه همیشه خودمو با کسایی تاپ تر از خودم مقایسه کردم.سال نهم که قرار بود یکی از تصمیم های مهم زندگیمو بگیرم اشتباه بزرگی کردم! هنوزم دیر نشده میتونم تغییر رشته بدم اما وقت کمی تا کنکور مونده.قبل از این که انتخاب رشته کنم میدونستم که ریاضی من در حد عالی نیست (به خودم که دیگه نمیتونم دروغ بگم ) با اینکه تمام نمرات من در دوره راهنمایی و دبیرستان در درس ریاضی همیشه ۲۰ بوده اما من ضعفم رو تو تست ها حس میکنم پدر و مادرم هیچ وقت منو مجبور به کاری نکردن و همیشه گفتن که این زندگی توعه و با عقل و فکرت بهترین تصمیم رو بگیر اما خب!اون موقع علایقمو نمیدونستم و با این فکر که استعداد و توانایی مهم نیست مهم تلاش و پشتکاره ریاضی رو انتخاب کردم این رشته رو انتخاب کردم چون فک میکردم نمیتونم تو رشته تجربی موفق بشم (برعکس بقیه همیشه میگفتند که تو درسخون هستی و قطعا میتونی موفق بشی) در اصل اون موقع فک میکردم که قابلیت اینو دارم که تو یکی از زیرشاخه های ریاضی تحصیل کنم اما الان به این نتیجه رسیدم که برای رشته ریاضی توانایی و هوش ذاتی هم درکنار پشتکار خیلی مهم هست (باور کنید!!! )
    برای من مادیات زیاد مهم نیس برام مهمه که از شغلم احساس رضایت کنم از اینکه با کفایت باشم خوشحال باشم و الان واقعا سردرگمم .نمیتونم تغییر رشته بدم وفقط میتونم تو کنکور رشته دیگه ای شرکت کنم خانواده ام پیشنهاد دادن که اگه تغییر رشته بدم (یعنی بخوام برا کنکور رشته دیگه شرکت کنم) تجربی رو انتخاب کنم اما من خودم میدونم که تنش و اضطرابی که بچه های تجربی دارن رو نمیتونم تحمل کنم و حتی ممکنه که تحت استرس دست به خودکشی هم بزنم اما احساس میکنم که میتونم تو کنکور رشته انسانی موفق بشم البته من حفظیاتم زیاد خوب نیس در حد متوسطه (تنها نقاط قوت من تو درس های اختصاصی رشته خودم فقط فیزیک و شیمی هستش) و تو انتخاب رشته هم به خاطر حفظیات زیاد گذاشتم کنار اما الان میبینم که رشته شیرینی هستش
    میدونم که اگه این دوسال رو خوب بخونم میتونم یه دانشگاه خوب قبول بشم ولی این وسط علاقه چی میشه؟من از اول هم با علاقه و شور و شوق زیاد به این رشته نیومدم و فقط با امید اینکه پشتکار زیادی دارم رشته ریاضی رو انتخاب کردم اما الان چون تو درس ریاضی ضعف پیدا کردم علاقم هم کم شده به ادامه این رشته
    نمیدونم واقعا چیکار باید بکنم ؟!

    1. نویسنده
      پست
      امین آرامش

      سلام آیناز
      ببخشید که کامنتت رو با تاخیر دارم تایید میکنم. گذاشته بودم که شاید یه فرصتی پیش بیاد و مفصل برات بنویسم. اما راستش دیدم اگر بخوام منتظر اون باشم، باید چند هفته‌ای احتمالا توی صف انتشار باشه کامنتت. 😉
      امیدوارم فرصت بشه و مفصل برای تو و باقی کسانی که زیر این مطلب سوال پرسیدن بتونم بیشتر بنویسم.
      علی الحساب پیشنهادم اینه که باقی مطالب کارنکن رو بخون.
      بازم ببخشید.
      مخلصم. 🙂

  3. fateme

    سلام آقای آرامش خسته نباشید.
    من متن های شما رو خوندم و با نظر های شما درباره ی انتخاب رشته موافقم و اینکه ما نباید کار کنیم اما من نمیدونم چیکار کنم من دارم میرم کلاس نهم و امسال وقت انتخاب رشتم هست دو تا رشته ی تجربی و هنر مد نظرم هست اما بنابر شنیده هایم که پزشکی در آینده کار نداره نظرم عوض شده و می خوام هنر بخونم.
    اما پدرم میگه که هنر شغل نداره .
    حالا من موندمو یه دو راهی که اصلا تابلویی برای عبور نداره هیچ کسم راه درستو نمیدونه که کمکم کنه و من باید خودم عبور کنم و این برای من در این سن که توانایی تصمیم گیری های بزرگ رو ندارم خیلی سخته .
    حتما شما که تجربه دارید میتونید کمکم کنید درسته؟
    پس ممنون میشم اگه راهنماییم کنید .

    1. نویسنده
      پست
  4. حسین

    سلام من ۱۶ ساله از شهرکرد یه خواهشی داشتم که اقای امین به جیمیل من پیام بدم نمیدونم برم تجربی بخونم یا ریاضیhossein.shervani1342@gmail.com

  5. طاها

    سلام
    من دارم میرم دهم و تا یک هفته دیگه باید مدرسه ثبت نام کنم اما نمیدونم برم ریاضی یا تجربی.
    تا حدود یک ماه پیش تقریبا مطمئن شدم که علاقم توی رشته ریاضیه ولی بعد از اینکه به خودم اومدم دیدم که این نظر واقعی خودم نیست بلکه مدرسه و مشاورا دارن طوری به ما تلقین میکنن که تجربی خیلی بده و داولبانش زیادنو امکان قبولی درش خیلی کمه.اما وقتی بیشتر راجب رشته ی تجربی تحقیق کردم دیدم که درسی مثل تجربی رو دوست دارم و توی ازمون های سمپاد وقتی بقیه میانگین درصدشون حدود ۳۰% هست من ۹۰% میزنم .
    در کل اگر تعداد داوطلب های ریاضی و تجربی برابر بود قطعا میرفتم تجربی ولی حالا واقعا تجربی سخت شده با این تعداد شرکت کننده خیلی قبولی درش سخت شده.
    به نظر شما اینکه تعداد داوطلب های ریاضی کم و قبولی راحته باید توی انتخابم فاکتور مهمی باشه یا اینکه به تجربی علاقه دارم
    ممنون از سایتتون که اینهمه مطلب خوب اماده کردید و به سوال ها پاسخ میدید???

  6. مهدیه

    سلام من امسال انتخاب رشته دارم و شدیدا بین رشته تجربی و انسانی موندم شاید براتون جالب باشه … من معدلم از سال هفتم تا الان نهم ۲۰ شده اما بین دوراهی موندم … پشت کنکوری بودن توی تجربی یا قبولی در رشته شاید کم اهمیت انسانی من فکر میکنم اگه بخوام برم تجربی باید حتما هزینه کنم البته هزینه های میلیونی و میترسم ک زحمات هزینه های پدرو مادرم بی نتیجه باشه و خودمم افسرده شم به خاطر ترس از همین هم ب فکر رشته انسانی افتادم تعریف از خود نباشه حفظیاتم خیلی خوبه ب طوری ک دبیرم اصرار زیادی ب حفظ قران من داشت اما من ب دلیل دوری از دبیرم دیگه پیگیر این قضیه نشدم … ریاضی ام هم خوبه امتحان پایانی مو ۱۹ شدم و *البته خیلی هم بی دقت ام *چون مستمر هام حتی بعضی از مواقع ب ۱۸ هم میرسید و علوم تجربی هم بین ۱۹ و ۲۰ هستش سوال من اینه که ایا میشه با همچین خصوصیاتی که از خودم گفتم توی یک دبیرستان عادی پزشکی قبول شم و مهم برام اینه ک بدونم قبول میشم وگرنه وکالت یا روانشناسی رو ب پشت کنکوری بودن در تجربی ترجیح میدم چون اکثرا میگن حتما باید دبیرستان غیردولتی مشهور بری تا قبول بشی .. البته دبیرستان دولتی ام ک بخوام برم معلم ها و دانش اموزای زرنگی داره ممنون میشم سریع جواب بدین چون بهش نیاز دارم

  7. m

    با سلام
    من رفتم ریاضی … سال ۸۱ کنکور داشتم
    به دلایلی مهندسی شیمی را دوست داشتم اما تو شهر خودم نیاوردم
    رفتم آمار
    راستش تو دانشگاه درسها خیلی محض بود
    البته من درسهایی که پروژه داشت را دوست داشتم
    بعد از فارغ تحصیلی مدتی برای یه شرکت خصوصی کار کردم
    اونجا حقوق خوبی نداشت اما به من یاد داد برای موفقیت باید نرم افزار یاد بگیری
    خیلی از نرم افزارهای رشته ام را با دانلود فایل آن هم به زبان انگلیسی از اینترنت یاد گرفتم
    کنارش برای یه پژوهشکده دولتی ساعتی کار کردم
    اوایل کسی قبولم نداشت ساعتی ۱۵۰۰ میگرفتم
    خب این مقدار حتی برای سال ۸۷ کم بود
    اما کم کم جای خودم را پیدا کردم و استخدام شدم
    البته بعد استخدام هم بیکار نشستم
    هم تحصیلات دانشگاهیم را ادامه دادم هم به یادگیری نرم افزار و روشهای جدید اماری پرداختم

    تازه کسانی را می شناسم که از من وضعشان خیلی بهتر است و فقط تو یه زمینه از امار کار می کنند ..
    هدفم از نوشتن این مطلب اینست که لزومی ندارد مهندس بشین… رشته های دیگری از ریاضیات هستند که می توانند بازار خوبی داشته باشند .. تازه وضعیت رشته ما خارج از ایران خیلی خوبه..
    من فکر می کنم باید تلاش مضاعف داشته باشید و صبر …
    امیدوارم موفق باشین

  8. آرمین

    سلام
    مطالب وب خیلی خوب بود واقعا استفاده کردم
    من تو دوران راهنمایی توی مدرسه تیزهوشان درس می خوندم ولی بخواطر علاقه و اصرار شدید خودم به یه دبیرستان عادی رفتم (چون تو تیزهوشان رشته ریاضی نبود) علاقه خودم به رشته مکانیکه ولی همون طور که تو متن نوشته بودید و خودم هم تحقیق کردم وابستگی داره به کامپیوتر خیلی زیاد میشه دو دل موندم نظر شما چیه؟؟

  9. زهرا

    سلام،من تجربی بودم و رشته شیمی دانشگاه آزاد خوندم،الانم ترم سوم ارشدم ولی کلا ناامیدم از رشته و انتخابم و دلم میخواد کارای عملی انجام بدم،الان موندم چیکار کنم،بخونم دوباره از اول کنکور بدم برای پزشکی و زیر مجموعه ی اون یا اینکه برم کنکور هنر؟؟آدمی هم نیستم یکجا آروم بشینم،زود خسته میشم،الان دنبال هرکدوم که برم چشمم دنبال اونیکی میمونه،از طرفی ترس برداشتن کنکور و معدل.آینده شغلیم برام مهمه.الانم خییییلی کلافه ام اصلا نمیدونم چیکار کنم خسته شدم واقعا لطفا راهنماییم کنید زودتر،خودم هرچی فکر میکنم نتیجه خاصی نمیگیرم.

  10. دلارام

    سلام
    من پایه نهم هستم و امسال اتنخاب رشته دارم خودم به معماری علاقه شدیدی دارم اما به گفته اطرافیان و یک مهندس معمار این شغلی رشته برای دختران اصلا اینده شغلی نداره و به درد دخترا نمی خوره
    من خودم کارهای عملی رو به خوندن درس ترجیح میدم مهندسی که باهاش صحبت کردم گفت حیف معدلت هست بهتره یه چیزه دیگه انتخاب کنی اما خب دیوانه وار این رشته رو دوس دارم ولی بخاطر حرف ها و مشورت هام دو دل شدم میشه شما هم نظر خودتون رو بدید ؟ واقعا بین دو راهی گیر کردم

  11. امیر علی

    سلام دوستان یه سریا کامنت گذاشتم برید دنبال علاقه به هردری میزنی میگن برو دنبال علاقه پیش مشاور میری میگه علاقه!!!!!آخه برادر من عزیز من من الان ۱۰۰ نفر فقط از دوستان و رفقا و بچه محلامون میشناسم که رفتن دنبال علاقه و الان هیچچچچچچ پخی نشدن همه بیکار یکی رفته بناییی یکی رفته راننده آژانس دوستان فقط برید دنبال پول فقط پول علاقه رو بندازید دور علاقه برا خارجه

    یاعلی

  12. متین

    سلام من واقعا از همه دودل تر هستم من تجربی باید برم غیر انتفاعی اما ریاضی میتونم برم نمونه حالا موندم کودومو برم من واقعا دوست دارم دکتر شم از طرف دیگه مهندسام بیکارن؟لطفا جواب منو بدید اقای ارامش

  13. رضا

    سلام خدمت شما
    من مهندسی هوافضا خوندم و در حال حاضر سربازم شرایط کار و محیط بهم این رو فهموند که بری سربازی بهتره البته من کار هم کردم موقع درسم چند مدل کار پاره وقت
    حالا به این نتیجه رسیدم که تجربی بخونم و انقدر دو دلم و ضعف در تصمیم گیری دارم که نمیدونم چه کنم
    بیکاری از یه طرف فشارهای مالی و روحی از طرف دیگه
    علاقه کوذکی من تجربی بود و نمیدونم چرا رفتم ریاضی وقتی رفتم توش ترسم اجازه نداد که عوض کنم حالا خیلیا میگن بهترین تصمیم رو گرفتم اگر ممکنه بهم ایمیلی بزنید و راهنمایی کنید ممنون میشم
    چون این دو راهی منو ول نمیکنه و باعث شده جلوی اطرافیانم سرخورده بشم

  14. مازیار

    با سلام. راستش امسال من میرم پایه دهم و کلاس های اموزشی از همین الان شروع شده و واقعا بین دو رشته تجربی و ریاضی سر در گمم
    مادرم از بچگی اقا دکتر صدام میکرده و خیلی اصرار به این داره که برم رشته تجربی و اینکه همه مهندسا الان بیکارن و اینده شغلی خوبی نداره . علاقه زیادی به رشته تجربی دارم و نسبت به رشته ریاضی علاقه بیشتری دارم درسم خیلی خوبه و معدلم همیشه نزدیک به بیست بوده و از بچگی استعداد زیادی داشتم و تا الان هدفم رشته تجربی بوده ولی از وقتی امار کنکور و تعداد داوطلبان خیلی زیاد و قبولی خیلی کم تجربی رو دیدم خیلی دو دل شدم در حدی که الان در کلاس های مربوط به رشته ریاضی درس میخوانم و فک میکنم رشته ریاضی برای من مناسب تر است و از طرفی دوباره به اینده شغلی بد ریاضی نگاه میکنم و نظرم رو به تجربی بر میگردد و برعکس
    لطفا مقاله مربوطه را زودتر بزارید من و امثال من به همچین مشاوره ای شدیدا نیاز داریم
    با تشکر.

  15. Abolfazl

    سلام. در کامنت ها به آماده کردن یه متن درباره انتخاب رشته و آینده رشته ها اشاره کردین ؛ میخواستم بدونم اون رو میزارین.

    1. نویسنده
      پست
  16. فاطمه

    سلام آقای آرامش من هم امسال میرم دهم ورشته ام هم ریاضی نوشتم از خود ریاضی بدم نمیاد ولی فیزیک رو دوست دارم، ولی اول نظرم روی تجربی بود، ولی بعد که با مادر و پدرم مشورت کردم اونا بهم پیشنهاد دادن برم ریاضی چون تجربی هم رقابت توش زیاده، کنکورش سخته، رشته های انتخابیش محدوده (رشته های خوبش) و رتبه آوردن توش و خوب بودن تو اون جون کندن میخواد تازه اگه پزشکی بخواید بخونید فقط ۷ سال عمومیه و بعد تخصص و… تازه همه اینها خودش سخته که هیچ، برای دخترا سخت تره. ولی من همیشه درسای زیست رو دوست داشتم. و مادر و پدرم و کلا فامیلامون همه ریاضی خوندن و به همین دلیل ریاضی رو به من پیشنهاد میکنن.درضمن من الویتم درشغل آیندمه چون می خوام حتما شغلی خوب با درآمد مناسب داشته باشم ولی اونو هم دوست داشته باشم ولی اونو هم دوست داشته باشم. من درسم خوبه ولی زیاد درسخون نیستم و میدونم برای تجربی باید خیلی خوند.مدرسه ای که میخوامم برم میگن رشته ریاضی خوب کار میکنن و تجربی کمتر و بچه های خیلی قوی ای هم توش هستن. برای ریاضی معماری و برای تجربی پزشکی، داروسازی در نظر دارم فعلا.لطفا کمکم کنید و نظرم رو بخونید و راهنماییم کنید، اصلا نمی دانم چه کنم، و اگه رشته های بهتری میدونید بگید. لطفا پاسخم رو همین جا یا به ایمیلم بفرستید، ممنون میشم :)☺☺?

  17. الهه

    با سلام.
    من امسال میرم یازدهم.رشته ام هم ریاضی هست.ولی خب هنوز بین ریاضی و تجربی موندم.بنظرم آدم تا تجربه نمی تونه بگه به چی علاقه داره.اخه این چندین بار برای خود من اتفاق افتاده که به چیزی علاقه نداشتم اما رفتم تجربه اش کردم و فهمیدم بهش علاقه دارم.
    از طرفی من همیشه دوست داشتم لباس دکتری تنم کنم.ولی خب همین الان داشتم توی یه سایت دیگه میخوندم که تعداد شرکت کننده های رشته تجربی کنکور ۹۷ حدود ۶۴۰ هزار نفر و تعداد شرکت کننده های رشته ریاضی ۱۴۰ هزار نفره.بنظرم خیلی سخته رقابت.ولی خب اگه قرار باشه زندگی و آینده من به کنکور وابسته باشه حاضرم براش سختی بکشم.بابام هم از طرفی میگه اگه بری تجربی احتمالا میفرستیمت یه جای دیگه،شاید مجارستان(البته اگه آلمان و اتریش نشد).ولی خب قطعی نیست. نمی دونم چیکار باید بکنم.توی ریاضی و فیزیک از نظر خودم بد نیستم خوبم.حفظیاتم هم نمی دونم چجوریه.اونم میشه گفت بد نیست خوبه.با این شرایط فقط باید ببینم به چی علاقه دارم که اونم نمی دونم چجوری بفهممش.
    نمره فیزیک سال دهمم هم ۱۶.۲۵ و ریاضی هم ۱۸.۷۵ شد.ولی خب اگه قرار باشه رشته ریاضی باشم حاضرم تلاش کنم تا بهتر بشم.البته مدرسه ای هم که توش درس میخونم عادی نیست و سخت میگیره امتحاناشو.
     اگه جوابتون رو به ایمیلم ارسال کنین خیلی ممنون میشم (:

    1. نویسنده
      پست
  18. مینا

    سلام پسر من نهم را تمام کرده با معدل ۱۹/۵ و درس ریاضی با نمره ۱۸ به ریاضی اصلا علاقه نداره و میخواد دانشگاه رشته کامیپوتر درس بخونه یا باید به هنرستان رشته کامپیوتر بره یا دبیرستان رشته ریاضی نمی دونم چطوری راهنماییش کنم که پشیمان نشوم همه می گویند هنرستان خوب نیست از طرفی می ترسم بره ریاضی جا بزنه لطفا مرا راهنمایی کنید

  19. ریحانه

    سلام
    نوشته هاتون خیلی زیبا بودن
    لطفاً راهنماییم کنین
    من پیش دانشگاهی رشته ریاضی هستم اول با علاقه خانوادم که گفتن دوست دارند پزشک بشم اومدم رشته ریاضی که ریاضی و فیزیک و رو بهتر بزنم و کنکور تجربی بدم ولی با توجه به سختی درسهای دیفرانسیل و.. تصمیم عوض شد که همون کنکور ریاضی بدم با وجود اینکه علاقم همیشه پزشکی دندانپزشکی فیزیوتراپی و … بوده به همین خاطر تصمیم گرفتم مهندسی پزشکی رو به عنوان هدفم انتخاب کنم اما با توجه به این که دیدم بازار کارش اصلا خوب نیست نامید شدم حتی دیگه نتونستم درست درس بخونم الان که چند روز دیگه به کنکور مانده ولی اصلا اماده نیستم
    فکر کردم شاید سال دیگه بتونم کنکور تجربی بدم
    به نظرتون چیکار کنم است میشهربا توجه به این که سال ۹۸سال اخری هست که از نظام قدیم امتحان میگیرن قبول بشم یا همون ریاضی کنکور بدم
    لطفاً کمکم کنید

  20. ٍEli

    من به رشته های ریاضی علاقه ی زیادی دارم اما همه به من میگن که رشته های ریاضی برای خانما بازار کار نداره و میگن برو تجربی به نظرتون چیکار کنم؟

  21. رضا

    سلام.
    با تشکر از انتخاب و پرداختن به این موضوع گرانبهاء. دوستان این مورد رو مد نظر داشته باشید که: انسان موفق کسی هست که تمام ابعاد زندگی خودش رو نگهداره. باید بدونید که کار کردن برای دیگران تقریبا حمالی دیگران حساب میشه فرقی نمی کنه شرکت، ارگان دولتی یا غیر دولتی.. این رو بدونید که برای استارت باید این فعالیت رو که من اسمش رو گزاشتم (حمالی) رو انجام بدیم چراکه برای استارت کار و فعالیت خودمون باید یه پیشنه مالی و تجربی داشته باشیم اما اینکه بخوایم ۳۰ سال از عمرمون رو وقف یه ارگان خاص بکنیم واقعا زجر آوره. این رو بدونید که زیاد مهم نیست چی انتخاب می کنید، مهم اینه: (برای انتخاب هاتون چه کارهایی انجام می دین)

  22. kimiya

    سلام منم یه کلاس نهمی هستم و باید تا چند روز دیگه اولویت هام رو واسه شرکت در آزمون نمونه و تیزهوشان مشخص کنم. من علاقه زیادی به تجربی دارم ولی از اون جایی که تعداد درخواست کنندگان واسه تجربی زیاده نمی خوام ریسک کنم و تجربی رو انتخاب کنم ولی احتمال ۸۰ درصدی هم میدم که تجربی قبول بشم.بعد کلی تحقیق تصمیم گرفتم ریاضی رو انتخاب کنم چون آینده ام برام بیش تر از هر چیز دیگه ای اهمیت داره و توی درس ریاضی هم بد نیستم و توی این سه سالی که توی نمونه درس می خوندم معدلم ۲۰ بود ولی من بازم مردد هستم که آیا می تونم ریاضی بخونم یا نه کشش ریاضی رو دارم یانه به فیزیک هم خیلی علاقه دارم لطفا راهنماییم کنید?

  23. فرزاد

    سلام
    فقط دو-سه روز تا تایین کردن سرنوشتم (انتخاب رشته)وقت دارم.من در طول سال به رشته ی مورد علاقم (ریاضی)فک میکردم.سال رو گذروندم تا اینکه ب مرحله نهایی انتخابم رسیدم.اونجا بود که همه دست به دست هم داده بودن که منو متقاعد به رشته تجربی کنن.من از تجربی بدم نمیاد ولی میخوام بین خوب و بهتر،بهتر رو انتخاب کنم.من نظرم به سمت تجربی جلب شد.توی این چند مدت احساس میکردم این تصمیم رو به من القا کردن.از خودم راضی نبودم.تصمیم گرفتم که یک بار دیگه تصمیم بگیرم و بین این دو تا،گزینه ی بهتر رو انتخاب کنم.الانم دوست دارم برم رشته ی ریاضی اما یه ترسی توی وجودمه که آزارم میده.برا همین نمیتونم خودمو قانع کنم.توی پرانتز بگم که از موفق شدن توی رشته ی ریاضی صد در صد مطمئنم ولی تجربی یکی دو درصد پایین تر.حالا به نظرتون من چیکار کنم؟(ممنون میشم اگه تو این فرصت کم پیش رو نظر شما هم بدونم)

  24. زهرا

    سلام
    من الان ۱۴ سالمه و کلاس نهمم و تا ده روز دیگه باید اولویتامو واسه انتخاب رشته معلوم کنم
    علاقه خاصی به حسابداری دارم ولی با اصرار پدر و مادرم و یه سری دلایل که فکر میکنم منطقیه ریاضی رو انتخاب کردم راستش هوش ریاضیم خوبه و راجع به حسابداری با کسایی که باهاش سروکار دارن و رشته شونه خیییلی مورت کردم و میدونم که ریاضیش متفاوته مثلا کسایی که حسابداری خوندن کلا ۴ تا اتحاد از دوره راهنمایی بلدن ولی بقیه بچه های ریاضی و تجربی و حتی انسانی ریاضیشون پیشرفته تره و من واقعا دوست دارم تو زمینه ریاضی پیشرفت کنم ولی از طرفی حسابداری رو دوست دارم راستش اکثر بچه ها حتی بیشتر به حسابداری تمایل بیشتری دارن و بنظرم حسابداری داره اشباع میشه و واقعا جامعه به مهندسهایی هم نیاز پیدا خواهد کرد و من یه دخترم و نمیدونم چه شغلی میتونم داشته باشم تست شخصیت شناسی mbti رو دادم و تیپ شخصیتم istj هستش
    از طرفی هم دوست ندارم واسه کنکور کل زندگیمو تعطیل کنم و بکوب دررررس بخونم چون واقعا سنگینه و بنظرم کِشِش اش رو ندارم فشار والدینم خیلی اذیتم میکنه البته دلیل اصلی من نظر اونا نبود ولی درکل اذیت میشم وقتی به علایقم احترام نمیذارن یا توهین و مسخره میکنن خیلی خوبه که رشته های مربوط به هنر هن فدهنگ سازی بشه که بچه ها واقعا به مشکل برنخورن..

  25. محمد

    سلام خدمت شما ی سوال برام پیش اومده
    من الان یازدهمم اگه تغییر رشته بدم برم تجربی میشه الان یانه
    اخه من الان دارم معماری میخونم خیلی ناامیدوم کردن از معماری?

    1. نویسنده
      پست
  26. پریناز

    سلام ، خسته نباشید ممنون به خاطر مطلب خوبتون
    من ریاضی میخونم و یازدهم هستم ، کم کم باید برای کنکور شروع کنم ، ولی واقعا به رشته هنر و طراحی علاقه مندم و هیچ وقت به ریاضی علاقه مند نبودم ، حالا هم که ریاضی میخونم باز هم دوستش ندارم فقط نسبتا شیمی رو دوست دارم، به نظرتون من با این علایق کنکور هنر شرکت کنم یا ریاضی؟
    خیلی به راهنماییتون احتیاج دارم مرسی

    1. نویسنده
      پست
  27. M.E

    با سلام …
    مرسی از متن بسیار عالی شما.
    لطفا اگه میشه اسم کتاب بابای پولدار/بابای بی پول رو هم پیوست کنید چون خیلی تخصصی متنتون رو به اثبات میرسونه. با تشکر

  28. مونا

    سلام من رشته ریاضیو انتخاب کردم و دختر هستم‌.واقعن همونطور هست ک میگین ؟ینی اگه دانش داشته باشیم شغل گیر میاریم؟من راجع ب آینده نگرانم.

    1. احسان

      سلام
      لطفا این کار را نکنید. برای موفقیت فقط علاقه کافی نیست. جامعه ای که در آن زندگی میکنید را بشناسید. فرهنگ حاکم بر کشور، سیاست هایی که اون بالا اتخاذ میکنند و …
      ما در کشور عقب افتاده و جهان سوم هستیم. صنعت نداریم. در حقیقت صنایع و کارخانجات ما فقط کارگر و تکنسین میخواهند. صنایع پیشرفته هم که نداریم. پس درس خوان و تحصیل در این رشته توجیهی ندارد.
      از عاقبت زندگی دیگران درس بگیرید و از تجربه دیگران استفاده کنید.
      آزموده را آزمودن خطاست

  29. مینا

    سلام من کنکوریه ۹۷ ام تا حالا هیچی نخوندم (میدونم خراب کردم خواهش میکنم سززنش نکنید) الان نمیدونم این ۵ ۶ ماه ایندرو واسه کنکور تجربی بخونم یا کنکور ریاضی ثبت نام کنم و واسه اون بخونم اصلا به چیز خاصی علاقه ندارم فقط میخوام پول در بیارمو بیکار نباشم
    خوااااش میکنم به من کمک کنید فقط یک هفته وقت دارم واسه ثبت نام هرکسیم یه چیزی میگه واقعا دارم دیوونه میشم

  30. ماهان

    سلام آقای آرامش و دگیر دوستان
    من دانش آموز سال نهم هستم و امسال انتخاب رشته دارم. نمیخوام از خودم تعریف کنم اما درسم خیلی خوبه به طوری که توی آزمون های قلم چی و… رتبه هام بین ۹۰۰ تا ۱۳۰۰ هست. منم مثل بقیه دانش اموزایی که اینجان بین تجربی و ریاضی واقعا موندم . اگه برم ریاضی میتونم توی دانشگاه های خوب و معتبر تحصیل کنم اما در حال حاضر از شرایط فعلی این رشته اصلا راضی نیستم. با درس های ریاضی و فیزیک که پایه های این رشته هستن هیچ مشکلی ندارم اما توی رشته های مهندسی فقط و فقط به مهندسی نفت علاقه دارم از طرف دیگه چون که ریاضیم خوبه خیلیا حتی مشاور ها بهم میگن برو رشته تجربی اینطور چون که پدرم هم معلم ریاضی فیزیک هست میتونم فیزیک رو بهتر کار کنم و زیست رو هم بیشتر بخونم. اینو هم بگم که به تمام شغل هایی که از رشته تجربی حاصل میشن علاقه دارم شاید عجیب باشه ولی مثلا ترجیح میدم یه پرستار باشم تا یه مهندس مکانیک. دو سه نفر از آشناهامون که شرایط مشابه من رو دارن رفتن تجربی و الان پزشک هستن. اما به نظرم آینده رشته تجربی نگران کتنده هست چون که ۵۰ درصد دانش آموز ها توی انتخاب رشته تجربی رو انتخاب میکنن. این نمیتونه تاثیری روی شرایط کاری این رشته بزاره؟ درصورتی که الان عده کمی میرن ریاضی و باز هم میگن کار نیست! این یعنی ممکنه تو اینده کشور با کمبود مهندس ها و زیادی پزشک ها و پرستارها و… رو به رو بشه و یعنی بیکاری توی رشته تجربی و اشتغال توی ریاضی.
    من واقعا گیر کردم و فکر میکنم رشته تجربی توی اینده بخاطر داوطلباش به بحران بیکاری دچار میشه
    اقای ارامش و بقیه دوستای عزیزم که این متنو میخونین لطفا بهم کمک کنید تا بتونم انتخاب درستی بکنم?

  31. شیوا

    سلام…
    من امسال کلاس نهمم و همونطور که میدونید باید انتخاب رشته کنم…
    و مثل خیلی از کسای دیگه بین ریاضی و تجربی موندم..
    در صورتی که هم عاشق زیستم و هم دوستدار ریاضی…
    و فکر میکنم با این اوضاعی که کنکور تجربی داره حداقل تو این سال ها نرفتن به رشته تجربی کار عاقلانه تری هست..
    ولی من این رو در خودم میبیبنم که هر چیزی رو که بخوام به دست بیارم ولی الان واقعا نمیدونم چیکار کنم.
    از چند نفر هم که پرسیدم اون ها مهندسی ITرو معرفی کردند…
    کم و بیش درباره ش میدونم ولی میخوام که شما هم توضیحاتی رو به من در رابطه با بازار کارش و درآمدش و آیا رشته ای هست که بتونم برای ایندم روش حساب باز کنم؟؟
    چون اینده م فوق العاده برام مهمه…واین در صورتی هست که همین الانش هم من رو مهندس کامپیوتر صدا میزنن چون کلا توی کامپیور و رسانه ها زیاد سر در میارم..
    با تشکر از حمایتتون از ما..

  32. حسین میرزاپور

    سلام واقعا مطالب خوبی دارین من امسال نهم را تموم میکنم و باید انتخاب رشته کنم پدرم گیر داده که من باید دکتر شوم یک راه به من پیشنهاد بدهید که باید با پدرم چه کار کنم من هم به رشته ی فنی علاقه دارم. ممنون میشم از راهنماییتون.

  33. حسام

    با سلام من امسال کنکور دارم رشته ریاضی مشکلم این هست که نمی دونم از بین این رشته ها (مهندسی مواد-مهندسی صنایع-مهندسی سیستم-مهندسی دریا-مهندسی رباتیک-شیمی-الکترونیک هواپیمایی) کدوم مد نظر قرار بدم برای رسیدن بهش تلاش کنم که مطمعن باشم بازار کارش وقطی فارغ تحصیل میشم خوب باشه و نمی دونم براش باید چه رتبه ای بدست بیارم که بتونم دانشگاه دولتی قبول شم ؟؟؟؟؟
    لطفا اگه میشه در این مورد مطالبی رو برای من یه جیمیلم بفرستید به خاطر اینکه من زیاد نمی تونم بیام تو سایت با تشکر.

  34. امیرحسین

    سلام,پایهدهم ورشته ریاضی هستم ولی اصلا به این رشته علاقه ندارم ومن علاقم تجربیه ولی ترازاونو نیاوردم(شب امتحان مشکلی پیش اومد)برای اینکه راحتر بتونم تغییررشته بدم اومدم ریاضی ولی متاسفانه همه خانواده واطرافیانم به من میگن بروانسانی ومدرسه نمونه هم قبول شدم ولی من تجربی رودوست دارم الانم کلادارن پشیمونم میکنن برم انسانی به نظرتون چیکارکنم؟خواهشا کمک کنید.

  35. Pingback: شغل مناسب من چیست؟ (بر مبنای مدلی سه‌گانه برای انتخاب شغل) - امین آرامش

  36. امید

    خیلی خوبه که مردم رو تشویق می کنید به دنبال آرزوهاشون باشن.رشته مورد علاقشون رو برند و به حرف مردم کاری نداشته باشن.واقعا هم اگه کسی عاشق چیزی باشه تو اون به مراتب از بقیه بهتره.
    کاش منم میدونستم علاقم چیه و از زندگی چی می‌خوام.حقیقتش من به همه رشته ها علاقه دارم و ترجیح خاصی هم ندارم.از عوارض کمالگراییه که همه چیز رو بخوای و دوست داشته باشی تو همه چیز خوب باشی.
    به هرحال موفق باشید و ممنون که اینو خوندید.

  37. سهیل

    سلام
    من الان در پایه دهم رشته تجربی هستم
    زمانی که باید انتخاب رشته میکردم بسیار سردرگم بودم و نتوانستم علاقه خود را پیدا کنم و الان هم همین شرایط رو دارم.اما با توجه به اینکه مدارس سمپاد درس میخونم و اکثر دوستانم به رشته تجربی رفتن به این رشته وارد شدم.
    میخواستم بدونم مطلبی که به دوستان قول داده بودید منتشرشده؟اگر منتشر شده لطفا عنوانش رو ذکر کنید.من به این مطلب به شدت نیاز دارم مرسی

  38. علی

    سلام ببخشید اون پستتون که میگفتیم مفصل در مورد انتخاب رشته دبیرستان خواهد بود اماده نشد ؟ منظریما

  39. امیرحسین

    دوستان برای انتخاب رشته پایه دهم، به بازار کار الان توجه نکنید. مثلا پرستاران و داروسازها و پرسنل بیمارستان ها و… درحال حاضر درآمد مناسبی دارند اما با هجوم دانش آموزان به رشته تجربی در سال های اخیر(۵۸۰ هزار داوطلب تجربی کنکور ۹۶) و کاهش شدید دانش آموزان رشته ریاضی(۱۴۰ هزار داوطلب ریاضی کنکور ۹۶) مسئولین پیش بینی می کنند که دانش آموزان تجربی در ۱۰ یا ۲۰ سال آینده در اشتغال دچار مشکل شوند. در حالی که کشور درحال توسعه ما در آینده نیاز به مهندسان مختلفی داره.

    حالا خوددانید. من که از تجربی به ریاضی تغییر رشته دادم. بازم میگم به بازارکار الان نگاه نکنید.

    1. مهندس

      شما به این نکته توجه کنید که بااین که شرکت کممدگان تجربی زیادند ولی تعداد پذیرفته شدگان تجربی خیلی کم است
      فکر می کنید در سال چند نفر پزشک دندانپزشک فیزیوتراپ شنوایی سنجی بینایی سنجی و…. پذیرفته می شود؟
      حالا در سال چند نفر مهندس عمران پذیرفته می شود
      الان بازار کار دیپلم بهیاری هم از مهندسی ها بهتر است
      چون تعدادشان کمتر است و جامعه به آنها نیاز دارد
      با پیر شدن نسل جوان کشور (متولدین دهه ۵۰ و ۶۰) نیاز به این رشته ها بیشتر هم می شود
      وزارت بهداشت هم هرگز مجوز پذیرش بالای این رشته ها را نخواهد داد چون با این کار درامد خود مسوولان وزارت بهداشت کم خواهد شد؟!
      بنابراین سرمایه گذاری در رشته تجربی حتما پر سود خواهد بود

  40. @khanoom.__.goli

    سلام من دیپلم افتخار ریاضی دارم به گفته ی مشاورم اومدم رشته ی تجربی اما هرچی زیست میخونم یاد نمیگیرم به این نتجیه رسیدم که تغیر رشته بدم و برم رشته ریاضی‌فیزیک معاون آموزشی مدرسه بهم یک روز وقت داده تصمیم بگیرم نظر شما چیه؟
    اسمی که باهاش پیام دادم اکانت اینستاگراممه چون نمیتونم دوباره بیام و سایت رو چک کنم لطفا اونجا بهم جواب بدین⚘⚘⚘

  41. امیر

    سلام دوستان
    من دانش آموز سال دهم هستم
    من به حل ریاضیات علاقه ی زیادی دارم.
    میخواستم که درمورد کنکور و سال های بعد از کنکور بیشتر اطلاع داشته باشم….
    لطفا کمکم کنید …

    با تشکر.

  42. ابوالفضل

    سلام من امسال میرم تو یازدهم ریاضی و انقدر گیجم که نمیدونم چیکار کنم کنکور تجربی یا ریاضی. علاقه یکسان و مسائل پولی منو به سمت تجربی میکشونه و کنکور اسون تر ریاضی منو به سمت ریاضی اخرشم نمیدونم کدوم یکی رو انتخاب کنم
    تغییر رشته هم نمیتونم بدم چون سمپاد تغییر رشته نداره
    میشه راهنمایی کنید تا ده سال دیگه مهندسی ها پیشرفت میکنن یا نه
    و اخرین غم من حرف های فامیل که منو دیوانه کرده ?

    1. نویسنده
      پست
  43. Samira

    سلام من تازه انتخاب رشته کردم اونم ریاضی ولی قبلا تو نظرم تجربی بود ولی بخاطر کنکور سخت و پرجمعیتش که شانس کمی برای قبولی داره ریاضی رو انتخاب کردم به نظر شما ریاضی آینده شغلی نداره؟

  44. پریسا

    سلام منم مثل گزینه بالای ام و نمی دونم باید چکار کنم . لطفا راهنمایی کنید .

    1. نویسنده
      پست
      امین آرامش

      سلام پریسای عزیز
      سعی میکنم به زودی این مطلب رو آپدیتش کنم و چیزهای دیگه ای هم در این مورد بنویسم.
      اما این رو بدون که با این توضیح یک خطی تو نمیشه چیزی گفت که بدردت بخوره.

  45. N

    سلام
    من هم چنین مشکلی دارم
    دیوانه ریاضی هستم،ولی از اینده شغلیش نگرانم
    نمونه دولتی ریاضی قبول شدم ولی نمیدونم باید بعدا تغییر رشته بدم یا نه
    من برام خیلی مهمه که شاغل بشم
    باتوجه به اینکه دختر هستم هم همه میگن مدرکتو باید قاب بگیری
    به تجربی و زیست هم علاقه بسیار زیادی دارم ولی همانطور که گفتم دیوانه ریاضی هستم
    من چندسال بود نظرم روی رشته ریاضی بود و از بچگی بخاطر استعداد ریاضیم تحسین میشدم
    ولی حالا واقعا نمیدونم چکار بکنم
    لطفا راهنماییم کنین??
    بنظر شما سه سال دوره متوسطه مهم تره یا شغل؟
    ممکنه در اینده کشور با کمبود متقاضی ریاضی رو به رو بشه؟

    1. نویسنده
      پست
  46. معصومه

    سلام من واقعا نمیدونم چیکار کنم…تو دو راهی ریاضی یا تجربی موندم.
    به تجربی علاقه زیادی دارم درسمم خیلی خوبه ولی همش ریاضی سر راهمه پدر و مادرم هم ریاضیو بهم توصیه میکنن..تازه نمونه دولتیم ریاضی قبول شدم اما واقعا علاقه زیادی به ریاضی ندارم فقطم به خاطر آینده شغلیشه…لطفا راهنماییم کنین?

    1. نویسنده
      پست
  47. جواد عزیزان

    امین جان
    با نکته ایی که در مورد “تحلیل روندها” گفتی بسیار موافقم.
    به نظرم شاید یکی از مشکلات جوانان ما در انتخاب رشته استفاده از فرهنگ تعبیتی از یکدیگر باشد. مثلا در یکسالی کشور به مهندس عمران نیاز دارد اغلب جوانان، به این رشته متمایل می شوند تا چهار سال دیگر، دانش آموخته مهندسی عمران شوند. حالا کشور پس از ۴ سال با انبوه مهندسین عمران مواجه می شود و دوباره تب بازار افت می کند.
    نکته دیگری که در باب کار دولتی گفتید مرا یاد توصیه دکتر سریع القلم انداخت:
    آنجایی که در سی ویژگی شهروند مدنی می گویند: او کسی است که اگر می‌خواهد ثروتمند شود، نهاد‌های دولتی و حکومتی را بایستی ترک کند.
    مرسی

    1. نویسنده
      پست
      امین آرامش

      جواد جان، از اینکه بعد از مدتها کامنتت رو اینجا دیدم واقعا خوشحال شدم.
      امیدوارم خوب و خوش باشی.
      بابت لطفت هم ممنون.
      دکتر سریع القلم انسان بسیار بزرگیه و برای من باعث افتخاره که همیشه خواننده مطالب ارزشمند ایشون هستم.

      1. جواد عزیزان

        ممنونم امین جان
        احتمالا می دانی، چند وقتی بشدت مشغول کار بر روی مقاله بودم
        ایشالا بیشتر اینجا میام و یاد می گیرم
        ارادت

        1. نویسنده
          پست
  48. مهشید

    سلام؛ خیلی خوب نوشتید. خانواده من هم امسال درگیر انتخاب رشته داداش کوچیکه بود که امسال میره کلاس دهم. خوشبختانه انقدر درسش خوب نیست که اصرار داشته باشند بفرستنش تجربی. یه جورایی خوشحالم میکنه که در فشار کنکور و … مثه وضعیت گذشته من قرار نمیگیره.
    میتونه تجربه کنه، اگه خواست تغییر رشته بده، علاقه ش رو پیدا کنه تا یه روزی به قول شما بتونه کار نکنه. من سعی میکنم فقط مطالب جدیدی که میدونم براش جالبه مثل کتاب یا پادکست براش بفرستم و به حرفا و نظراتش گوش کنم و در کل امیدوارکننده با ایده هاش برخورد کنم. نتونستم پیشنهادی درباره انتخاب رشته بهش بدم ولی تست های مهارت و علاقه که به عنوان راهنمای انتخاب رشته از طرف مدرسه باید پر می کرد رو کامل براش توضیح دادم و با هم پر کردیم تا کمک کنه خودش و علایقش رو بهتر بشناسه.

    1. نویسنده
      پست

Comments are closed.