بهترین کتابهای مدیتیشن

بهترین کتاب های مدیتیشن

اگر به دنبال بهترین کتابهای مدیتیشن هستید، این مطلب به شما اختصاص دارد.

مدیتیشن یا مراقبه، یک‌نوع درون پویی با هدف برقرای ارتباط با ذهن و مراقبت از آن، به منظور دستیابی به شادی آگاهانه و آرامش عمیق و غیروابسته به غیر است.

مدیتیشن امروزه دیگر تنها متعلق به معبدها و صومعه‌های ادیان شرقی مانند آیین هندو و بودا نبوده، و انواع مراقبه از تمرینات مذهبی شرقی به ویژه کشورهای هند، چین و ژاپن به سایر کشورها از جمله کشورهای غربی رفته است.

سه تکنیک رایج مراقبه عبارت است از:

  • مراقبه TM: متمرکز کردن ذهن بر روی یک کلمه، عبارت و یا صوت ساده که مانترا نامیده می‌شود.
  • مدیتیشن تنفسی: تمرکز بر نحوه تنفس و فرآیند دم و بازدم
  • مدیتیشن تمرکزی: تمرکز بر روی زمان حال و آگاهی از خویشتن

تمرینات مدیتیشن آرامش عمیقی در شما ایجاد میکند، و شما را از استرس‌های روزانه‌‌ ناشی از  زندگی در دنیای مدرن و پرتنش امروزی، رهایی می‌بخشد. 

استمرار در انجام تمرینات و تثبیتِ عادت مراقبه، اثرات مثبت بسیار زیادی بر سلامت جسمی و روحی‌تان خواهد داشت.

از جمله فوایدی که مدیتیشن بر کیفیت زندگی شما خواهد داشت: 

  • مدیتیشن با متعادل کردن سطح هورمون‌های کورتیزل و آدرنالین، موجب کاهش استرس شده، و میزان فشار خون و ضربان قلب شما را متعادل میکند. 
  • مدیتیشن با افزایش سطح هورمون‌های سراتونین و اکسی‌توسین موجب ایجاد احساس خوب در شما می‌شود. 
  • مراقبه با افزایش سطح ملاتونین به شما کمک میکند که خواب آرام و بهتری داشته باشید.
  • تمرینات مدیتیشن با افزایش سطح هورمون دوپامین، قدرت مغز شما را افزایش داده و تمرکز شما برای حل مشکلات را زیاد میکند.

این تاثیرات ارزشمند در دنیای پراسترس امروزی، هر فردی را برای امتحان کردن مراقبه برای دستیابی به آرامش ذهنی و بهره‌مندی از فواید آن ترغیب میکند. 

مطالعه کتاب‌های خوب در مورد مدیتیشن می‌تواند نخستین گام برای آشنایی با مراقبه و شروع تمرینات آن باشد. ما در این مطلب کوشیده‌ایم بهترین کتابهای موجود در این زمینه را به شما معرفی نماییم؛ در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

معرفی ۷تا از بهترین کتاب های مدیتیشن:

۱- مدیتیشن (استقرار مراقبه)بهترین کتابهای مدیتیشن

این کتاب نوشته ویل جانسون است که حمیدرضا عامری با ترجمه روان، به فارسی برگردانده است.

ویل جانسون در این کتاب به این نکته اشاره میکند که اغلب افراد، مدیتیشن را به معنای غلط آن یعنی تفکر و تعمق می‌شناسند، و یا آن را با فرقه های عجیب و اسرارآمیز مرتبط می‌دانند که به دنبال دوری از جریان عادی زندگی است.

در حالی که مدیتیشن روشی برای برقراری ارتباط و کنترل ذهن است و مراقبه‌کنندگان افرادی هستند که درصدد زندگی بهتر و دستیابی به سلامتی و تندرستی هستند. مراقبه پیشینه‌ای چندهزار ساله دارد و قدیمی‌ترین روش پرورش ذهن محسوب می‌شود. 

ویل جانسون در این کتاب به طور دقیق مراقبه را از لحاظ فیزیکی مورد بررسی قرار می‌دهد. او معتقد است پایه‌ای‌ترین چالش هر فرد در شروع مدیتیشن، گفتگوهای درونی ذهن او می‌باشد. برای غلبه بر این موضوع و شروع روند واقعی مراقبه، ملزم به رعایت یک‌سری نکات هستید که در کتاب به آن‌ها پرداخته شده است.

اگر به دنبال بهترین کتابهای مدیتیشن هستید، این کتاب را به عنوان یکی از کتاب‌های خوب این لیست به شما پیشنهاد میکنیم.

تهیه کتاب مدیتیشن (استقرار مراقبه) از دیجیکالا:

 

۲- هنر زندگی، مراقبه ویپاسانا 

بهترین کتابهای مدیتیشنپاسانا در زبان هندی قدیم به معنی دیدن و مشاهده کردن است. و «ویپاسانا» یعنی مشاهده‌ هر چیزی همانگونه که واقعا هست نه آنطور که به نظر می‌آید. 

به عبارت دیگر نوعی روشن‌بینیِ درونی است که روش نگاه ما را نسبت به چیزهای اطرافمان و دنیای مادی تغییر می‌دهد.

ویپاسانا یکی از قدیمی‌ترین تکنیک‌های مدیتیشن است. پیشینه آن به ۲۵۰۰ سال پیش بازمی‌گردد و به عنوان دارویی جهان شمول، به انسان‌ها برای رهایی از درد و رنج آموزش داده می‌شود.

این تکنیکِ غیرفرقه‌ای، ارتباطی با مذاهب ندارد، و یک روش کاملاً علمی برای پاکسازی ذهن از تنش‌ها، استرس‌ها و افکار منفی و دستیابی به آرامش ذهنی و شادی درونی است.

کتاب «هنر زندگی، مراقبه ویپاسانا» که توسط انتشارات مثلث منتشر شده است، به طور جامع به تشریح ویپاسانا می‌پردازند. مطالعه این کتاب ارزشمند را به عنوان یکی دیگر از بهترین کتابهای مدیتیشن به شما پیشنهاد میکنم.

تهیه کتاب هنر زندگی مراقبه ویپاسانا از دیجیکالا:



۳- ذهن ذن، ذهن آغازاگر بهترین کتابهای مدیتیشن

این کتاب از آثار محبوب و پرطرفدار در حوزه ذن می‌باشد که براساس آموزه‌های شونریو سوزوکی از اساتید تاثیرگذار معنوی قرن بیستم، گردآوری شده است.

این کتاب به عنوان یکی از آثار برجسته در حوزه ذن، بسیار مطالعه شده و به دیگران توصیه شده است.

فارغ از اینکه به مراقبه علاقه‌مند هستید یا نه، و یا مراقبه انجام می‌دهید یا نه، این کتاب حاوی مطالبی است که برای زندگی در دنیای پراسترس و پرتنش امروزی، بسیار مفید و آگاهی‌بخش خواهد بود.

خواندن این کتاب را به علاقه‌مندان به مراقبه و تمرینات ذهنی و تمام افرادی که به دنبال بهترین کتاب در مورد مدیتیشن هستند، بسیار پیشنهاد می‌شود.

کتاب ذهن ذن ذهن آغازگر توسط انتشارات بیدگل و ترجمه خوب علی ظفر قهرمانی نژاد منتشر شده است.

تهیه کتاب ذهن ذن ذهن آغازگر از دیجیکالا:

 

۴- مراقبه بهترین کتابهای مدیتیشن

کتاب «مراقبه» نوشته جیمز هیت، با ترجمه خوب منوچهر شادان توسط انتشارات ققنوس منتشر شده است.

این کتاب به تشریح فنون ذهنی ساده‌ای پرداخته است که با تمرین کردن آموزه‌های آن، میتوان به اهداف مراقبه یعنی رهایی از استرس‌ها و دغدغه‌های فکری، و رسیدن به آرامش روحی و سلامت جسمی دست یافت.

نکته قابل توجهی که این کتاب به شما می‌گوید این است که مراقبه شاید در ابتدا به نظرتان سخت و بی‌فایده برسد، اما با شروع تمرینات آن و مشاهده‌ی آثار مثبتی که بر ذهن و جسمتان دارد، به انجام آن ترغیب خواهید شد.

همچنین این کتاب به شما پیشنهاد میکند که مراقبه را از روزی دو دقیقه شروع کنید، و با همین مقدار کم آن را به یک عادت دائمی تبدیل کنید. شاید دو دقیقه مدیتیشن اثر قابل توجهی نداشته باشد، اما انجامش را، به یک عادت روزانه تبدیل میکند.

این کتاب خوب هم از جمله بهترین کتاب های مدیتیشن موجود در بازار است که مطالعه آن را به تمامی علاقه‌مندان پیشنهاد می‌کنیم.

تهیه کتاب مراقبه از دیجیکالا:



۵- راه رفتن و مراقبه بهترین کتابهای مدیتیشن

این کتاب نوشته تیک‌نات هان عارف بوداییِ سرشناس، نویسنده و فعال صلح ویتنامی است. تیک‌نات هان در سال ۱۹۶۷ نامزد جایزه صلح نوبل شد. 

«راه رفتن و مراقبه»، یک کتاب کاربردی و کم حجم است که با ارائه نکات ساده و عملی به شما نشان می‌دهد که چگونه می‌توانید در موقعیت‌های دشوار که معمولا شما را تحت فشار قرار می‌دهد، استفاده مثبت کنید.

کتاب دارای نثری ساده، روان و در عین حال پرمعنا است؛ همانطور که گفته شد کتاب حجم کمی دارد و در حدود ۲ ساعت میتوانید کتاب را مطالعه کنید. نکته حائز اهمیت عمل به تمرینات کتاب است که به شما در رسیدن به آرامش درونی کمک خواهد کرد.

این کتاب توسط فرخ سیف بهزاد به فارسی برگردانده شده و از سوی نشر دارینوش منتشر شده است.

تهیه کتاب راه رفتن و مراقبه از دیجیکالا:

 

۶- شعله حضور و مدیتیشن 

بهترین کتابهای مدیتیشن

این کتاب روانشناسی-فلسفی اثر کریشتا مورتی نویسنده و متفکر هندی است.

مورتی بر این باور است که مشکلات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی به عنوان بهانه‌ای برای تلاش نکردن پذیرفته شده نیست و ریشه همه چیز به درون انسان برمی‌گردد.

«شعله حضور و مدیتیشن» شامل دو بخش می‌باشد؛ بخش اول به سخنرانی‌های مورتی درمورد مباحث اخلاقی و انسانی در دنیای امروز می‌پردازد و بخش دوم به آموزش مدیتیشن. 

او از مراقبه به عنوان یک هنر در زندگی نام می‌برد و به ما میگوید مدیتیشن این نیست که به گوشه ای از اتاق رفته و ده دقیقه در سکوت بنشینید بلکه به بیان این نکته می‌پردازد که مراقبه، آگاهی ذهن نسبت به فعل و انفعالات آن است.

این کتاب نیاز به تعمق بیشتری دارد، که البته این جزو ویژگی‌های آثار مورتی است. اگر برای نخستین بار است که می‌خواهید کتابی در این سبک بخوانید، لازم است این کتاب را با دقت و توجه بیشتری مطالعه نمایید.

این کتاب توسط استاد محمد جعفر مصفا به فارسی روان ترجمه شده و توسط نشر قطره منتشر شده است.

تهیه نسخه الکترونیک کتاب شعله‌ی حضور و مدیتیشن از فیدیبو:

 

۷- کتاب صوتی تمرین روحی روانی و مراقبهبهترین کتاب های مدیتیشن

این کتاب اثر آناستازیا نوویک، داستان تاثیرگذار و الهام‌بخش از زندگی دختر جوانی است که به خاطری توموری که در سرش رشد می‌کند، شانس زیادی برای ادامه زندگی ندارد اما آشنایی او با یوگا و مدیتیشن زندگی او را متحول می‌کند.

خواننده کتاب همراه با مطالعه داستان، با تمرینات مدیتیشن و فنون مراقبه و تمرکز آشنا می‌شود.

کتاب صوتی «تمرین روحی و روانی مراقبه» از بهترین کتاب های مدیتیشن است که می‌تواند منبع انگیزه خوبی برای شروع مدیتیشن باشد. گوش سپردن به این کتاب صوتی ارزشمند را به شما بسیار پیشنهاد می‌کنم. این کتاب را سید محمدعلی بهروزی به فارسی ترجمه کرده است. کتاب را با صدای ایمان ساکی می‌توانید‌ از طریق لینک زیر تهیه نمایید.

تهیه کتاب صوتی تمرین روحی روانی و مراقبه از طاقچه:

 

سخن پایانی در مورد بهترین کتابهای مدیتیشن:

کتاب‌هایی که در این لیست به شما معرفی نمودیم گزیده‌ای از بهترین کتاب‌های مدیتیشن موجود در بازار هستند. خواندن کتابهای مدیتیشن می‌تواند نخستین گام برای یادگیری مراقبه و انجام تمرینات مدیتیشن باشد. 

در این روزها که همه‌گیری کووید-۱۹ بسیاری از ما را خانه نشین کرده و یا به دورکاری واداشته است، مطالعه کتاب‌های مدیتیشن و شروعِ یادگیری مراقبه، یکی از بهترین کارهایی است که می‌توانیم انجام دهیم. چرا که آرامش درونی ناشی از تمرینات مراقبه بر سیستم ایمنی بدن نیز تاثیر بسزایی دارد.

برای یادگیری مدیتیشن فقط کافی است قدم نخست را بردارید، بعدها خودتان وقتی به گذشته نگاه کنید، خواهید دید که یکی از بهترین کارهایی که انجام داده‌اید‌، یادگیری مدیتیشن و انجام تمرینات مراقبه بوده است.

یکی از بهترین ابزارها هم برای این منظور، خواندن کتاب‌های مدیتیشن است. کتاب های معرفی شده در اینجا، می‌تواند در این مسیر به شما بسیار کمک نماید.


خرید کتاب با تخفیف

وضعیت فعلی باعث شده که قیمت کتاب‌ها نیز دچار افزایش شود؛ اگر می‌خواهید که کتاب‌هایتان را با تخفیف تهیه کنید، بدنیست نگاهی به لیست کتابهای تخفیف دار دیجی‌کالا نیز بیاندازید:

 

محبوب‌ترین‌ها در یک نگاه

بعضی از کتاب‌ها به راحتی در قلب آدم جا باز می‌کنند و خواندن این کتاب‌ها قطعا تجربهٔ زیبایی را برایمان رقم خواهد زد.

اگر قصد خرید کتاب‌هایی را دارید که غوغا به پا کرده‌اند، سری به لینک زیر بزنید:

محبوب‌ترین کتاب‌های دنیا در دیجی کالا

به دنبال کتاب جدید هستید؟ این قسمت برای شماست.

به دنبال کتاب جدید هستید؟ کاری ندارد. کافیست سری به لینک زیر بزنید تا با جدیدترین کتاب‌ها آشنا شوید.

در لینک زیر به لیست کاملی از جدیدترین کتاب‌ها دسترسی خواهید داشت. بد نیست که این کتاب‌ها را نیز امتحان کنید.

جدیدترین کتاب‌های دنیا در دیجی کالا



مطالب مرتبط:

برای مشاهدهٔ همهٔ مطالب مربوط به روانشناسی می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید:

بهترین کتاب‌های روانشناسی

اگر این مطلب توجه شما را به خود جلب کرده است پس حتما مطالب زیر نیز برایتان جالب خواهد بود:

بهترین کتاب برای آرامش ذهن

بهترین کتاب درباره یوگا


فقط لازم است تاکید کنم اینها کتابهای پیشنهادی من در رابطه با بهترین کتابهای مدیتیشن بود و شاید از نظر شما کتاب‌های خوب دیگری، بهترین کتاب در زمینه مدیتیشن باشد.

در قسمت نظرات بگویید که لیست بهترین کتابها در مورد مدیتیشن از نظر شما شامل کدام کتابهاست؟

کتابهایی که اینجا معرفی شد را خوانده‌اید؟ نظرتان در مورد آنها چیست؟


نوشته شده توسط: محمدرصا لطفی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *