عینکی برای دیدن آسمان شب: نجوم

بهترین کتاب برای شروع یادگیری نجوم

دیوارنگاره‌های روی غارها که متعلق به زمان‌های بسیار دوری است نشان می‌دهد که آسمان شب همواره انسان را مجذوب خود می‌کرده و سؤالات بسیاری را برای انسان به وجود می‌آورده است. سؤالاتی از قبیل:

  • اجرام درخشنده در آسمان چه چیزی هستند و چرا چشمک می‌زنند؟
  • آن جسم پرنور که به سرعت از آسمان گذشت، چه بود؟
  • خورشید، شب‌ها به کجا می‌رود؟

شاید این سؤالات به نظر شما بسیار ساده و ابتدایی باشند ولی نباید فراموش کنیم که روزی این مسائل، مهم‌ترین مسائلی بوده که ذهن نیاکان ما را مشغول خود ساخته است. حال اما ما از لحاظ دانش نجومی و اطلاعات در مورد فضا و کیهان در نقطه بسیار بالاتری قرار داریم. البته که روند رشد دانش در هر زمینه‌ای از جمله  علم نجوم همواره به همین شکل بوده است.

در حال حاضر افراد بسیاری هستند که زندگی خود را وقف تحقیق و پژوهش در حوزه نجوم و فضا و کیهان می‌کنند. از سوی دیگر تعداد کسانی که به صورت تفریحی و برای پاسخ به کنجکاوی خود در مورد آسمان شب و فضا به مطالعه علم نجوم می‌پردازند، کم نیستند.

علم نجوم از آن سری علوم است که علاقه‌مندان بسیاری، فارغ از رشته و کار اصلی خود به مطالعه آن می‌پردازند. شاید شما هم تا به حال علاقه‌مند شده باشید تا یادگیری نجوم را آغاز کنید و در آسمان شب کنجکاوی کنید. اما سؤالی که مطرح می‌شود این است که:

مطالعه و یادگیری نجوم را از کجا آغاز کنم؟

این سؤالی است که در این مطلب قصد دارم به آن پاسخ دهم. سؤالی که اگر تا به حال قصد کرده‌اید تا یادگیری نجوم را آغاز کنید، قطعاً به آن برخورده‌اید و جواب‌های متفاوتی را از افراد مختلف گرفته‌اید.

در این مطلب، ۵ تا از بهترین کتا‌ب‌های نجومی‌ که در آغاز راه یادگیری نجوم و تبدیل شدن به یک منجم آماتور کمکتان می‌کند را معرفی می‌کنم. امیدوارم که این کتاب‌ها برای شما مفید باشند. همچنین اگر نظری در رابطه با کتاب‌های معرفی شده در متن دارید و یا کتاب خوب دیگری در حوزه نجوم می‌شناسید، حتماً آن را در بخش نظرات انتهای همین مطلب به سایرین معرفی کنید.

با هم برویم سراغ معرفی ۵ کتاب برای شروع یادگیری نجوم:

۱- نجوم به زبان ساده

بهترین کتابهای نجومی ( کتاب نجوم به زبان ساده )

وقتی از منجمان آماتور و یا حرفه‌ای می‌پرسی که منجمی را با خواندن کدام کتاب آغاز کردی، در بسیاری از مواقع با این جواب مواجه می‌شوی: کتاب نجوم به زبان ساده.

همان‌طور که از نامش پیداست، کتاب واقعا به زبان ساده‌ای نوشته شده و شاید بهترین کتاب برای شروع یادگیری نجوم باشد. کتاب از جهان و اجزاء جهان شروع می‌کند، سپس رصد آسمان را بدون تلسکوپ و با چشمان غیرمسلح به شما آموزش می‌دهد. 

در ادامه کتاب، رصد با تلسکوپ را تا حدی می‌آموزید و اطلاعات نجومی شما با خواندن مطالبی درباره کهکشان‌ها، ماهواره‌ها، قوانین کپلر و … افزایش پیدا می‌کند.

علاوه بر این موارد، در کتاب تا حدی در رابطه با تاریخچه نجوم خواهید آموخت. از پیدایش منظومه شمسی خواهید خواند تا نحوه شکل‌گیری ستارگانی مانند خورشید.

این کتاب که اثر مایر دگانی است، سال‌هاست که با ترجمه روان محمدرضا خواجه‌پور در انتشارات گیتاشناسی برای علاقه‌مندان چاپ می‌شود. 

آخرین ویرایش از این کتاب خوب برای شروع یادگیری نجوم که برای منجمان آماتور بسیار مناسب است را می‌توانید به کمک لینک زیر خریداری نمایید:

 

۲- کتاب صورت‌های فلکی

تا به حال شده جسمی را در آسمان نگاه کنید و با خود بیاندیشید که به چه چیزی می‌نگرید؟

این سؤال از زمان‌های قدیم با انسان همراه بوده و همیشه کنجکاوی انسان را تحریک می‌کند. یونانیان قدیم برای اینکه ستاره‌ها و سایر اجرام را بتوانند به خوبی به خاطر بسپارند، با خط‌هایی فرضی اجرام آسمانی را به هم وصل می‌کردند و آن را به شکلی مشخص مانند خرس تشبیه می‌کردند. 

بهترین کتاب برای شروع یادگیری نجوم ( کتاب صورتهای فلکی )

تا امروز، در نیمکره شمالی و جنوبی، ۸۸ صورت فلکی به صورت رسمی تعریف شده‌اند که در ایران ما می‌توانیم ۵۵ صورت فلکی را مشاهده کنیم. همان‌طور که می‌بینید تعداد صورت‌های فلکی بسیار زیاد است و هرکدام از این صور نیز، چندین جرم نجومی را دربرمی‌گیرد و به خاطر سپردن این حجم از اطلاعات برای یک منجم آماتور کار ساده‌ای نیست.

به همین دلیل، کتابی جیبی به اسم صورت‌های فلکی ترجمه پروفسور احمد دالکی (پدر نجوم آماتوری ایران)، در انتشارات گیتاشناسی به چاپ رسیده است تا در هنگام دیدن آسمان شب، متوجه این موضوع باشید که در حال نگاه کردن به کدام جرم نجومی هستید؟

اگر بخواهم بیشتر در مورد کتاب توضیح دهم، باید بگویم که کتاب با تعریف صورت فلکی آغاز به کار می‌کند و در ادامه صورت‌های فلکی مختلف را به شما معرفی می‌کند. در کتاب که جلوتر می‌روید، خواهید آموخت تا هر یک از صورت‌های فلکی را چگونه در آسمان پیدا کنید و در انتها هم ۳۳ صورت فلکی که تنها در نیمکره جنوبی زمین قابل رویت هستند، به شما معرفی می‌شود. 

در کل اگر به آسمان شب علاقه دارید و می‌خواهید اطلاعات بیشتری در مورد آن کسب کنید، می‌توانید روی این کتاب حساب باز کنید.

برای خرید این کتاب نجومی می‌توانید روی لینک زیر کلیک کنید:



۳- شگفتی های کیهان

«او بین احساس شگفتی و حیرت کودکانه ما و درک حرفه‌ای واقعیت پلی برقرار می‌سازد».

این جمله‌ای است که نشریه ایندیپندنت در رابطه با کتاب شگفتی‌ های کیهان اثر پروفسور برایان کاکس و اندرو کوئن بیان کرده است. البته که این جمله در مورد کتاب شگفتی‌ های کیهان که هم از پشتوانه علمی قدرتمندی برخوردار است و هم به زیبایی تمام نوشته شده است، پربیراه نیست. انتشارات مازیار که در زمینه چاپ کتاب‌های علمی بسیار شناخته شده است، این کتاب را با ترجمه دکتر محمد اسماعیل فلزی راهی بازار کرده است.

کتاب دارای ۴ فصل است:

  • فصل اول : پیام‌آوران
  • فصل دوم: غبار ستارگان
  • فصل سوم: سقوط
  • فصل چهارم: سرنوشت

شاید نام فصل‌ها در ابتدا برای شما کمی عجیب به نظر برسد اما در مورد هر فصل توضیح کوتاهی می‌دهم تا با کتاب نیز بیشتر آشنا شوید.

نجوم و آسمان شب ( کتاب شگفتی های کیهان )

در فصل‌های کتاب شگفتی‌های کیهان چه می‌خوانیم؟

در فصل اول کتاب با نور آشنا می‌شوید؛ چیزی که ما را به جهان‌های دور و حتی زمان‌های دور پیوند می‌دهد. چیزی که با وجودش فاصله خود با ستارگان و سایر کهکشان‌ها را درمی‌یابیم و حتی می‌توانیم از مواد تشکیل‌دهنده آن ستارگان و کهکشان‌ها مطلع شویم.

در فصل دوم کتاب می‌بینیم که:

  • عناصر سازنده ما و سایر اجرام جهان چگونه به وجود آمده‌اند؟
  • به راستی ستارگان از چه ساخته شده‌اند؟ 
  • خورشید پس از طی چه مراحلی به این غول سرخی که می‌بینیم تبدیل شده است؟

پاسخ این سؤال‌ها و مطالبی مانند قوی‌ترین انفجار روی زمین را در این فصل از کتاب خواهید آموخت.

در فصل سوم کتاب با ضعیف‌ترین نیرو در بین چهار نیروی بنیادین طبیعت یعنی گرانش آشنا خواهید شد و مطالبی را نیز در مورد نظریه نسبیت عام انیشتین خواهید آموخت. 

و در نهایت در فصل چهارم کتاب، با چرخه زندگی در فضا و کیهان کمی آشنا می‌شوید. در این فصل مطالبی در حوزه ترمودینامیک نیز بیان شده است. در این فصل در رابطه با سرنوشت ستارگان و مرگ کیهان نیز مطالب آموزنده‌ای خواهید خواند.

به عنوان ضمیمه کتاب یک CD نیز دریافت خواهید کرد که در آن چند تصویر تهیه شده توسط تلسکوپ هابل و چندین تصویر و گراف با کیفیت درون کتاب را می‌توانید ببینید.

شاید خواندن چند صفحه ابتدایی کتاب برای شما کمک کننده باشد. برای دانلود چند صفحه اول کتاب می‌توانید روی این لینک کلیک کنید.

تهیه کتاب شگفتی‌های کیهان در دیجی‌کالا:

 

۴- نجوم برای همه

به نجوم علاقه دارید اما نمی‌دانید از کجا شروع کنید؟ به دنبال بهترین کتاب درباره نجوم هستید؟

برای بسیاری از کسانی که می‌خواهند یادگیری نجوم را آغاز کنند، این سؤالات پیش می‌آید. یکی از بهترین جواب‌ها این است: کتاب نجوم برای همه.

کتاب، مفاهیم اساسی و مهم علم نجوم را به شما معرفی می‌کند. در کتاب با موضوعات بنیادین علم نجوم مانند ستارگان و کهکشان‌ها، خورشید و سیارات منظومه شمسی و … آشنا می‌شوید. همچنین در پایان فصل ۲ کتاب با منابع نجومی فارسی مانند کتاب‌ها و سایت‌های مرتبط با نجوم و همچنین گروه‌های نجومی فعال در ایران آشنا می‌شوید که در ادامه مسیر نجومی شما می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.

کتاب در اصل ترجمه یکی از کتاب‌های سری for dummies نوشته استفن پی.ماران است که این موضوع خود به خوبی نشان می‌دهد که مطالب بسیار روان بیان شده است و تا جایی که امکان داشته از به کار بردن اصطلاحات فنی خودداری شده است.

عجایب فضا و کیهان ( کتاب نجوم برای همه )

کدام کتاب؟ نجوم برای همه یا ستاره‌ شناسی به زبان آدمیزاد؟؟

ترجمه دیگری از این کتاب نیز با عنوان ستاره ‌‌شناسی به زبان آدمیزاد توسط انتشارات هیرمند و با ترجمه حسین شهرابی به چاپ رسیده است. متأسفانه هیچ‌کدام از این دو ترجمه را نخوانده‌ام اما اگر از من در مورد ترجمه بهتر می‌پرسید شخصا کتاب ستاره‌ شناسی به زبان آدمیزاد را ترجیح می‌دهم چرا که انتشارات هیرمند در زمینه ترجمه سری کتاب‌‌های for dummies تجربه بهتر و بیشتری دارد و احتمال اینکه ترجمه بهتری را ارائه کرده باشد، بیشتر است. همچنین علاقه‌مندان به نجوم بیشتری کتاب ستاره‌شناسی به زبان آدمیزاد را پسندیده‌اند و به دیگران نیز پیشنهاد داده‌اند.

اگر یکی از این ترجمه‌ها را مطالعه کرده‌اید، لطفا نظر خود در مورد ترجمه کتاب را در بخش نظرات انتهای همین مطلب برای سایر علاقه‌مندان به نجوم و فضا بنویسید تا این علاقه‌مندان به نجوم و آسمان شب بتوانند تصمیم بهتری در خرید کتاب بگیرند.

رصد آسمان شب با تلسکوپ ( کتاب ستاره شناسی به زبان آدمیزاد )

برای خرید این دو کتاب از دیجی‌کالا می‌توانید از لینک‌های زیر استفاده کنید:

 

 

۵- کتاب آسمان شب (نجوم)، راهنمای هرروزه برای هر شب

این کتاب، یکی از ساده‌ترین و روان‌ترین کتاب‌ها برای شروع یادگیری نجوم است. کتاب آسمان شب برای تمامی گروه‌های سنی نوشته شده است و برای نوجوانان می‌تواند به عنوان یکی از بهترین منابع و کتاب‌ها معرفی شود.

کتاب های معروف در مورد نجوم و فضا و کیهان ( کتاب آسمان شب نجوم )

کتاب بخش‌های متنوعی دارد که در بخش اول با مسیریابی و تشخیص جهت‌های جغرافیایی به کمک ستارگان و صور فلکی آشنا می‌شوید.

در بخش دوم کتاب، متوجه می‌شوید که ما در کجای فضا و کیهان قرار داریم و اطلاعاتی در مورد نحوه حرکت اجرام در فضا کسب خواهید کرد.

بخش سوم کتاب، مطالب آموزنده‌ای در مورد صور و بروج فلکی، ماه و زمان را به شما عرضه می‌کند. در بخش چهارم و پنجم کتاب هم در رابطه با اندازه‌ منظومه شمسی، مشاهده ستارگان و اجرام نجومی و دیگر مناظر در آسمان شب مطالبی را خواهید آموخت.

برای خرید این کتاب که برای نوجوانان نیز کتاب مناسبی برای شروع یادگیری نجوم است، می‌توانید روی لینک زیر کلیک کنید:

 

حالا برای تو که به سیروسفر میان ستارگان علاقه داری، یک پیشنهاد دارم که فاصله چندسال نوری تو با بازار کار را به ۸ هفته تبدیل می‌کند:



 


خرید کتاب با تخفیف

وضعیت فعلی باعث شده که قیمت کتاب‌ها نیز دچار افزایش شود؛ اگر می‌خواهید که کتاب‌هایتان را با تخفیف تهیه کنید، بدنیست نگاهی به لیست کتابهای تخفیف دار دیجی‌کالا نیز بیاندازید:

 

محبوب‌ترین‌ها در یک نگاه

بعضی از کتاب‌ها به راحتی در قلب آدم جا باز می‌کنند و خواندن این کتاب‌ها قطعا تجربهٔ زیبایی را برایمان رقم خواهد زد.

اگر قصد خرید کتاب‌هایی را دارید که غوغا به پا کرده‌اند، سری به لینک زیر بزنید:

محبوب‌ترین کتاب‌های دنیا در دیجی کالا

به دنبال کتاب جدید هستید؟ این قسمت برای شماست.

به دنبال کتاب جدید هستید؟ کاری ندارد. کافیست سری به لینک زیر بزنید تا با جدیدترین کتاب‌ها آشنا شوید.

در لینک زیر به لیست کاملی از جدیدترین کتاب‌ها دسترسی خواهید داشت. بد نیست که این کتاب‌ها را نیز امتحان کنید.

جدیدترین کتاب‌های دنیا در دیجی کالا



مجددً تأکید میکنم این‌ها کتاب‌های پیشنهادی من بود و شاید از نظر شما بهترین کتاب‌های نجومی کتاب‌های دیگری باشد.

در قسمت نظرات بگویید که لیست بهترین کتاب‌های نجومی شما، شامل کدام کتاب‌هاست؟

کتاب‌هایی که اینجا معرفی شد را خوانده‌اید؟ نظرتان در مورد آنها چیست؟


نوشته شده توسط علیرضا جمالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *