۱۲ کاربرد تلفن هوشمند

با ظهور تلفن هوشمند و سایر ابزارهای هوشمند، جهان فوق متصل (Hyper Connected) در سالهای آتی دور از تصور نیست. چه بهتر که ما با آگاهی از آنها استفاده کنیم و بیشتر از مزایای آن بهره مند شویم.

در این نوشته به تعدادی از کابردهای تلفن های هوشمند که خودم آنها را تجربه کرده ام، خواهم پرداخت.
 
۱- مودم همراه
 اگر در مکانی هستید که نیاز به کار با لپتاپتان دارید و ضمنا نیاز به اینترنت هم دارید، میتوانید از تلفن هوشمندتان به عنوان یک مودم استفاده کنید و بوسیله آن لپتاپتان را به اینترنت وصل کنید. (طریقه انجام این کار)

 

۲- مسیریاب و نقشه خوانی

بر خلاف باور بسیاری از کاربران این تلفنها، برای استفاده از سرویس GPS نیازی به وجود اینترنت نیست. با توجه به استفاده این سرویس از ماهواره ها، ممکن است در جایی حتی تلفن شما آنتن برای مکالمه هم نداشته بشد ولی شما بتوانید از سرویس GPS استفاده کنید.
البته نرم افزارهای ارائه کننده سرویسهای مسیریاب برای تهیه نقشه محل موردنظر شما نیاز به اینترنت دارند تا نقشه های آن منطقه را دانلود نمایند، ولی برای هر حل این مشکل هم یک راه حل وجود دارد.
شما میتوانید پیش از سفر و وقتی دسترسی به اینترنت دارید، نقشه های لازم برای محل مورد نظرتان را یک بار برای همیشه دانلود کنید و در سفر با خیال راحت از این نرم افزارها استفاده کنید.
من از نرم افزار Navigator استفاده میکنم و به همین ترتیب نقشه کلیه شهرهای ایران با جزئیات راه های بین شهری و درون شهری به همراه نقشه کلی از جهان (بدون حزئیات) را زمانی که به اینترنت خوب دسترسی داشته ام تهیه کرده ام و برای همیشه از مزایای این نقشه ها استفاده میکنم.
البته شما میتوانید این نقشه ها را به صورت آفلاین از کس دیگری که آنها را دارد هم تهیه کنید.
این نرم افزارها علاوه بر نشان دادن موقعیت شما، سرویسهای دیگری همچون سرعت شما در حال حرکت، جاده های بین شهری (در حدی که در نقشه های دانلودشده موجود باشد)، فاصله بین نقاط مختلف و همچنین راهنمایی صوتی برای حرکت در سفرهای شهری و بین شهری را هم ارائه می کنند.
 
۳-چک کردن دمای آب و هوا برای چند شهر مختلف
هم اکنون سایتهای معتبری برای ارائه وضعیت آب و هوا وجود دارند، ولی اپلیکیشنهای مخصوصی نیز برای این کار وجو دارد. معمولا این اپلیکیشنها بصورت پیش فرض بر روی تلفنهای همراه هستند. اگر تا حالا از آنها استفاده نکرده اید، بد نیست سری به آنها بزنید.
 
۴- تاکسی یاب
 در مورد اسنپ شاید چیزهایی شنیده باشید، فعلا فقط در تهران سرویس میدهد ولی دیر یا زود به سایر شهرها هم خواهد رسید. اگر صاحب یک آژانس تاکسی هستید بهتر است با توجه به قیمتهای فوق العاده سرویسهای این اپلیکیشنها (به غیر از اسنپ، TAP30 هم هست) حواستان را برای آینده شغلتان جمع کنید. چون با توجه به مزایای این سرویسها، با عمومی شدن استفاده از آنها فضا برای شما تنگ خواهد شد.
بخاطر استفاده از مزایای تکنولوژی دیجیتال، هزینه جابجایی با استفاده از این اپلیکیشنها کمتر از آژانسهاست. اگر تا حالا از آنها استفاده نکرده اید، پیشنهاد میکنم تجربه اش کنید.
 
۵- ثبت زمانهای صرف شده برای کارهای مختلف و مدیریت زمان
توضیحات مفصلی در مورد یکی از این نرم افزارها اینجا داده ام.
 
۶-  دفترچه تلفن، و ما ادراک “دفترچه تلفن”؟
برای یک مخاطب میتوانید علاوه بر ذخیره چندین شماره، آدرس منزل و محل کار، شماره حساب، عکس، آدرس ایمیل و یک عالمه اطلاعات دیگر را ذخیره کنید. این اطلاعات خیلی بدردتان خواهد خورد.
تا حالا نشده که جایی شماره ملی همسرتان یا فرد دیگری از اعضای خانواده تان را نیاز داشته باشید؟ یا نیاز به کد پستی منزل مادرتان داشته باشید؟ همه این اطلاعات را میتوانید در دفترچه تلفن ثبت کنید و همیشه همراهتان باشد.
 
۷- لیست کارهای پیش رو (To do List)
 هنوز هم از حافظه خودتان برای به یاد سپردن کارهای روز بعد استفاده میکنید؟ یا آنها را درون دفترچه ای یا روی کاغذی مینویسید و آنها را با خود حمل میکنید؟
چند مورد از لیست خرید را یادتان میرود و باید به همسرتان جواب پس بدهید؟
یک جلسه مهم در هفته بعد دارید و از همین حالا فکرتان مشغول آن است که یادتان نرود؟
کاری را هر روز سر ساعت مشخص باید انجام دهید؟
همه این کارها را میتوانید با استفاده از تقویم های موجود برای تلفنهای هوشمند برنامه ریزی کنید و مغزتان را با این اطلاعات پُر نکنید. اینگونه هیچ چیز هم از قلم نخواهد افتاد.
 
۸- اسکنر، کپی و حمال مدارک
تا حالا نشده جایی گیر کنید که نیاز به یک کپی از یک مدرک داشته باشید و ضمنا دستگاهی هم برای کپی آن دور و بر نباشد. یا مثلا بخواهید از روی یک بنر اطلاعات مربوط به یک برنامه را بنویسید.
دوربین این تلفنها به غیر از گرفتن عکسهای سلفی، فواید زیاد دیگری هم دارد…
من همیشه اسکن مدارک شناسنامه و کارت ملی خودم را همراه دارم. تا حالا به جایی مراجعه نکرده اید که گفته اند حتما باید آن صفحه سوم دوست داشتنی! شناسنامه تان هم برای انجام آن کار باشد؟
خب چرا یک اسکن از تمام مدارکتان را توی نلفنتان نگه نمیدارید تا با استفاده از مغازه های دور و بر همانجا مدرک لازم را پرینت بگیرید و ماجرا ختم به خیر شود.
 
۹- ارسال مدارک و فکس
قبلا در مورد مضرات شبکه های اجتماعی یک مطلب نوشته ام (اینجا)، اما حالا از فوایدش بگویم.
میتوانید از نرم افزارهایی مثل تلگرام برای ارسال مدارک استفاده کنید. مثلا به دلیلی نیاز به یک سند وکالت در شهرستان دارید و دسترسی به فکس هم ندارید. خب بگویید از آن عگس بگیرند و با تلگرام برایتان بفرستند.
۱۰ -دستور جلسه
تا حالا شده برای جلسه مهم یا یک صحبت مهم با یک نفر نگران باشید که نکند بعضی چیزها یادتان رود؟
خب از چندوقت مانده به آن جلسه یا مذاکره مهم، هرآنچه به ذهنتان میرسد را در تلفنتان وارد کنید و پیش از جلسه یک نگاه سریع به آن بیاندازید. 
 
۱۱- وبلاگ خوانی
اگر به وبلاگخوانی علاقه دارید، میتوانید آن را با تلفن هوشمندتان انجام دهید. مطلبی مستقل برای آن اینجا نوشته ام.
 
۱۲- ضبط مکالمات
نمیدانم داستان اخلاق در این مورد چه میشود. ولی خب حواستان باشد تمامی مکالمات شما میتواند با وجود تلفنهای هوشمند در تلفن همراه طرف مقابلتان ضبط شود.
شاید شما هم دوست داشته باشید به هر دلیلی این کار را انجام دهید. یکی از فوایدش میتواند تحلیل شیوه گفتار خودتان و تلاش برای بهتر شدن آن باشد.
 
امیدوارم با خواندن این مطلب بیشتر از مزایای تلفن هوشمندتان استفاده کنید.

دیدگاه ها

  1. Pingback: یک چیز خوب، قسمت چهارم: لذتِ نشنیدن صدای موبایل - امین آرامش

    1. نویسنده
      پست
      امین آرامش

      سینا جان سالم
      خیلی ممنونم ازت که این مورد رو بهم گفتی. لینکهارو درست کردم.
      لطف بزرگی میکنی بهم اگر احیانا جای دیگه‌ای هم به این مشکل برخوردی، زحمت بکشی و بهم بگی.
      مخلصم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *