تلگرام، اینستاگرام، آب شنگولی!

این روزها که استفاده بسیار زیادمون از تلگرام و اینستاگرام رو می بینم، یاد جملات تصویر بالا می افتم. اکثر ما زمانهای زیادی در طول روز رو به استفاده از این دو برنامه اختصاص میدیم. زمانهایی که به دلیل طراحی خاص اونها، موقع استفاده ازشون احتمالا حال خوبی داریم، اما اگر برگردیم و به عواید این رفتار در بلندمدت نگاه کنیم، چیز قابل عرضی نخواهیم داشت. البته با این توضیح که بخشی از عمر گرانبهامون رو هم در راه این لذت کوتاه مدت مصرف کردیم.

واقعا اون همه گروه و کانال تلگرام توی گوشیمون چه کمکی به بهبود کیفیت زندگی ما کرده؟ واقعا این زمانها رو نمی تونستیم به شیوه بهتری استفاده کنیم؟

«ما که وقت زیادی برای استفاده ازشون نمیذاریم»

باید گفت که به دلیل ویژگی های این نوع برنامه ها، ما عموما وقتی رو که براشون میذاریم بیشتر از چیزیه که خودمون تصور میکنیم. اگر قبول ندارید همین الان برآورد خودتون از وقتی رو که براشون میذارید رو در نظر بگیرید و در کنارش با یک تایمر یا با استفاده از ساعت اندازه گیری کنید که چقدر در طول روز واقعا براشون وقت میذارید.

«خب کلی اطلاعات بدست میاریم از طریق این شبکه ها»

حتی به فرض اگر در میان اون همه اطلاعات غیرمفید و بدون سند و اکثرا زرد این شبکه ها، چیز بدردبخوری هم باشه، باز هم شما کلی وقت رو هدر دادید. در ثانی اگر واقعا دغدغه آموزش خودتون رو دارید، راه های خیلی بهتر و موثرتری هم هست.

«خب حالا بر فرض که تعدادی از گروه ها و کانالها توی تلگرام و صفحه های توی اینستاگرام رو حذف کردیم، نمیشه که وقتی نوتیفیکیشن میاد جوابشو ندیم.»

خب کاری کنید که نویتیفیکیشن نیاد! برید توی تنظیمات تلگرام و هشدارها رو غیرفعال کنید، شما تعیین کنید که کی میخواید از این برنامه استفاده کنید، نه اینکه دیگران هر وقت که خواستند بپرن وسط زندگی شما. جالبه که ما اگر “آشنایی” ناگهانی به خونمون مهمونی بیاد دلخور میشیم ولی اجازه ورود وقت و بی وقت هر “غریبه ای” رو به درون وجود خودمون (مغزمون) میدیم.

«یعنی از فردا بذاریمشون کنار، نمیشه که!»

نه، کم کم میزان استفاده ازشون رو کم کنید. وقتی رو که در طول روز برای این شبکه ها میذارید (و اندازش گرفتید و فهمیدید خیلی هم کم نیست) رو ببینید برای چه کارهای مفید دیگه ای میتونید در طول روز بذارید. سعی کنید این عادت رو کم کم با یه عادت خوب جایگزین کنید.

«یعنی از تکنولوژی استفاده نکنیم؟»

منظور من این نیست که از مظاهر تکنولوژی استفاده نکنیم، بلکه بنظرم باید این استفاده بصورت هوشمندانه و بابرنامه باشه. من هیچ وقت صفحه اینستاگرام نداشتم (و بعید میدونم در آینده هم داشته باشم)، ولی برای همین سری “کار نکن!” و کارهای دیگه ای به صفحات اینستاگرام سر میزنم. البته این استفاده رو هم محدود کردم و نمیذارم طوری بشه که یهو سرم رو بالا کنم و ببینم کلی از وقتم رو از این صفحه به اون صفحه هدر دادم.

در مورد تلگرام هم، هونجور که گفتم، نوتیفیکیشنها رو خاموش کردم و خودم تصمیم میگیرم که کی تلگرام رو باز کنم. دو تا کانال و یک گروه هم عضو هستم. کانالهای “دکتر سریع القلم” و “علی میرزاخانی” (سردبیر دنیای اقتصاد). این عزیزان بصورت میانگین شاید هر دوهفته یک پیام بفرستند. یک گروه هم شامل دوستان هم فکرم داریم که آن هم چندان شلوغ نیست.

 

با این توضیحات، اگر باز هم ترجیح دادید که لذت استفاده زیاد از این شبکه ها رو از دست ندید، من پیشنهاد میکنم خودتون رو از بقیه لذات کوتاه مدت هم محروم نکنید، واقعا حیفه که لذت نوشیدن شراب رو از دست بدید، وقتی انقدر به لذت کوتاه مدت علاقه دارید…

پس نوشت:

این سری آموزشی رو از دست ندید:

فایل صوتی مدیریتی توجه و اقتصاد توجه

دیدگاه ها

  1. Pingback: 12 کاربرد تلفن هوشمند - امین آرامش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *