چرا خلاصه کتاب؟

این خلاصه های کتاب توی وبلاگ چی هستند؟ چرا تولید شدند؟

مهمترین دلیل تولید این خلاصه ها، کارکردی است که در یادگیری خود من دارند. کتاب خواندن قرار است به افزایش کیفیت زندگی ما کمک کند؛ اگر قرار است چنین اتفاقی بیفتد، باید مطالب خوانده شده، بر جان ما بنشیند. بنظر من خلاصه کردن کتابها، راه خوبی برای رسیدن به این هدف است.

طبیعتا اولین نکته ای که من لحاظ میکنم، انتخاب کتابهایی است که حائز این شرایط باشند، یعنی ذاتا کارکردی موثر در بهبود کیفیت زندگی داشته باشند. پس در کل بنظرم:

اگر قرار باشد، دنیای من، قبل و بعد خواندن یک کتاب تغییر (ولو اندک) نکند،

 یا کتاب اشتباهی بوده یا من اشتباه خوانده ام.

خود من بعد از خواندن هر کتاب و تولید این خلاصه ها، آنها را پرینت میکنم و در یک کاور نگه میدارم، آنها را یکرو پرینت میکنم تا اگر در مراجعات بعدی، چیزی به ذهنم رسید جای کافی برای ثبتشان وجود داشته باشد.

خب چرا انقدر وقت برای تایپ کردن گذاشته شده، بهتر نبود دستی خلاصه برداری می شد؟

اولا با توجه به سرعت نسبتا بالای تایپ کردنم و در نظر گرفتن اثر خستگیِ با دست نوشتن (و نیاز به استراحت بیشتر)، تایپ کردن برایم چندان بیشتر از با دست نوشتن وقت نخواهد گرفت. از طرفی چندان هم نگران بیشتر وقت گذاشتن نیستم. چون به گمانم میزان امید به یادگیری مطالب با وقت بیشتری که برای خواندنشان گذاشته میشود، رابطه مستقیم دارد. 

دوما این خلاصه ها نوشته می شود تا بعدا به آنها رجوع شود، این خط خرچنگ و قورباغه من مانع بزرگی در راه مرور احتمالی است!

خب چرا اینجا روی وبلاگ قرار داده شده؟

چون شاید به درد کس دیگری هم خورد.

سعی من این است که این خلاصه ها به نحوی باشند که فرد از خواندن خود کتاب بی نیاز نشود، فکر میکنم اگر چنین شود به ناشر ظلم کرده ام (هرچند به گمانم کسی که این خلاصه ها را بخواند و با اینها چیزی گیرش بیاید و تصمیم نگیرد کتاب را بخرد، حتی اگر هم اینها نمی خواند هیچوقت کتاب را نمی خرید). ممنون میشوم اگر اشکالات احتمالی را از طریق “تماس با من” تذکر دهید.

خلاصه کتابهای مختلف از منوی اصلی وبلاگ قابل دسترس هستند.

دیدگاه ها

    1. نویسنده
      پست
  1. Pingback: اگر میخواهید کتاب خوان شوید این ده نکته را بدانید - مرکز انتشارات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *