بعد از کتاب خواندن چه کنیم؟

بعد از کتاب خواندن چه کنیم؟

معمولا وقتی کتابی را می‌خوانیم یا در یک دوره آموزشی شرکت میکنیم، شعفی ناشی از آموختن چیزهای جدید در ما ایجاد میشود. طبیعتا نباید تنها به این شعف دلخوش باشیم و تازه کارِ ما بعد از خواندن آن کتاب یا اتمام آن دوره شروع میشود. حالا باید آموخته‌هایمان را بکار بگیریم.

معمولا حرصِ اجرا کردن همه‌ی چیزهای جدید باعث میشود هیچ کدام را اجرا نکنیم و تنها لذت کوتاه‌مدتِ دانستنِ چیزهای جدید را بچشیم.

اخیرا کتاب دیوانگان ثروت ساز از دارن هاردی را به اتمام رساندم. هاردی در انتهای کتاب، برای نتیجه‌­بخش کردن آموخته‌های کتابش روشی را ارائه کرده که به نظرم مفید و کاربردی است.

او پیشنهاد میدهد آن قسمت­‌هایی از کتاب که برایمان جالب بوده و زیرش خط کشیده‌ایم یا هایلایت کرده‌ایم را در نظر بگیریم و از هر قسمت یک ایده برای بکارگیری استخراج نماییم. این ایده را روی کاغذی کوچک بنویسیم و پشت آن کاغذ هم، توضیحات لازم در خصوص این ایده را ثبت کنیم.

فرض کنیم مثلا ۲۰ ایده‌ی عملی از یک کتاب در آورده‌ایم. حالا هاردی پیشنهاد میدهد که این ۲۰ کاغذِ ایده را روی میز بگذاریم و تنها ۳ عدد از آنها را انتخاب کنیم. معیار انتخاب را تخمین ما از اثربخشی بیشتر آن ایده در زندگی شخصی یا حرفه‌ایمان قرار دهیم.

به غیر از آن سه عدد، سایر ایده‌ها را رها کنیم. تنها همین سه ایده‌ی برتر که از این کتاب عایدمان شده را در زندگی بکار گیریم و قفط وقتی به سراغ سایر ایده‌ها برویم که آن سه ایده اولیه را کاملا پیاده کرده باشیم.

هاردی اضافه میکند که گاهی تنها یک ایده از یک کتاب یا یک سمینار و یا یک دوره‌ی آموزشی کافی است و اجرا کردن آن میتواند زندگی ما را متحول کند.

او پیشنهاد میدهد کتاب را بعدها باز هم بخوانیم و هر بار ایده‌ها را ثبت کنیم و به همین ترتیب برای اجرا اولویت‌بندی کنیم. هر دفعه ایده‌های جدیدی به ذهنمان خواهد رسید. ایده‌هایی که چراغی در مسیر حل مشکلات حال حاضرمان روشن میکند. او شش بار خواندن یک کتاب را پیشنهاد میکند.

تجربه‌ی شخصی من از شنیدن فایل‌های صوتی آموزشی و یا خواندن مجدد کتابها هم مطابق پیشنهاد دارن هاردی است. با شنیدن مجدد یک فایل آموزشی، انگار همان ایده‌هایی را که در آن لحظه نیاز داشتم به ذهنم رسیده، ایده‌هایی که در نخستین بار که به این فایل گوش میدادم به ذهنم نرسیده بود.

فکر میکنم در نهایت بکار بستن آموخته‌هاست که اهمیت دارد و صرف آموختن چیزهای جدید در شرایطی که تغییری در زندگی ما ایجاد نکند، تنها ما را سرگرم کرده و بس.

این هم ایده‌هایی که من از بعد خواندن کتاب دیوانگان ثروت ساز ثبت کردم:

ایده های کتاب دیوانگان ثروت ساز از دارن هاردی

حالا باید بروم سروقت اولویت‌بندی و اجرای آنها.

مطالب مرتبط

زنبور بی عسل نباشیم

چه کتابی بخوانیم؟ از چه آموزشی استفاده کنیم؟

دیدگاه ها

  1. حسین

    سلام امین عزیز و بزرگوار . من بتازگی باشما و سایتتون آشنا شدم. این مطلب هم مثل سایر مطالب، عالی و اثربخش بود. سپاس از همه تلاشهای موثر شما

  2. وحید

    بعد از خوندن کتاب حداقل تا یک روز بعدش هم نباید کتاب جدیدی بخونین،چون تحقیق کردن که بعد از خوابیدن مطالب توی ذهن میمونه

  3. داوود

    ممنونم از راهنمایی هات امین جان منم کتاب پدر پولدار پدر بی پول رو تازه گرفتم از امشب شروع میکنم به خوندنش ممنونم که بهم گفتی که چجوری بخونمش تا مفید تر باشه

    1. نویسنده
      پست
  4. فائزه

    چه فکر خوبى. 🙂 منم همین کارو با کتابى که الان دارم میخونم میکنم تا ببینم تکنیک مفیدیه و جواب میده یا نه.

    1. نویسنده
      پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *