اهمیت عزت نفس – بررسی یک نمونه کاملا واقعی

اهمیت عزت نفس در زندگی

عزت نفس یکی از مهم‌ترین ارکان های خوشبختی در زندگی است و به نظر من مهم ترین عامل خوشبختی و رضایت در زندگی می‌باشد.

در این مقاله به برسی عزت نفس می‌پردازیم و دلایل اهمیت آن را بررسی کرده و در آخر یک نمونه واقعی درباره عزت نفس را بازگو می‌کنیم.

عزت نفس یا حرمت نفس که در زبان انگلیسی به آن (self-esteem) گفته می‌شود، به شیو های مختلفی تعریف شده است. اما در یک تعریف جامع عزت نفس به صورت زیر تعریف می‌شود:

عزت نفس، حس ارزشمندی است که فرد از خود دارد. یعنی اینکه فرد به این باور برسد که فارغ از تمامی کارهای درست و نادرستی که انجام می‌دهد، انسان ازشمندی است.

کسانی که عزت نفس پایینی دارند، در زندگی با مشکلات فراوانی روبرو می‌شود و به ندرت کسانی که مشکل عزت نفس دارند، طعم خوشبختی را می‌چشند.

کسانی که فاقد عزت نفس هستند، در زندگی گرفتار اضطراب، افسردگی، نگرانی، ترس های بی مورد و هزاران مورد دیگر می‌شوند.

فرد هر چقدر که روی بهبود و افزایش عزت نفس خود کار کند، کم است و هزینه کردن برای عزت نفس یکی از بهترین سرمایه گذاری های زندگی می‌باشد.

عزت نفس پایین دلایل مختلفی دارد که خیلی از مشهورترین روانشناسان روی آن کار کرده اند و کتاب های زیادی در این زمینه نوشته اند.

کسانی که به دنبال بررسی مسائل مرتبط با عزت نفس هستند، می توانند از سایت هایی که در این مورد هستد، استفاده کنند.

هدف من در این مقاله این است که به کسانی که ارزش عزت نفس را کم می‌داند، با ارائه یک مثال واقعی نشان دهم که چقدر ارزش دارد.

برسی یک نمونه واقعی از کمبود عزت نفس

قبل از هر چیز لازم است یادآور شوم که این موردی که درباره آن می‌نویسم، کاملا واقعی است و در واقع زندگی خودم (نویسنده این مطلب) می‌باشد.

اسم من شورش قادری است و در یکی از روستاهای استان کردستان به دنیا آمدم. در کودکی به دلیل رفتارهایی که با من شده بود، به شدت کمرو بودم و گرفتار لکنت زبان شدیدی بودم اما در درس خواندن استعداد خوبی داشتم و همیشه شاگرد اول مدرسه بودم.

روستای ما تا کلاس پنجم ابتدایی مدرسه داشت و زمانی که برای دوره راهنمایی قبول شدم، خانواده ام مجبور شدند که به شهر مریوان مهاجرت کنند.

پدرم بی سواد بود و وضع مالی خانواده هم خوب نبود و وقتی که به شهر مریوان آمدیم، خانه ای اجاره کردیم و یک سال در آن خانه زندگی کردیم و بعد با کلی سختی یک خانه ساختیم و …

در همان زمان من به دلایلی دچار تشنج شدم و یک ماه در بیمارستان بودم و بعد از آن دست راستم دچار لرزش شد و لکنت زبانم هم بدتر از قبل شده بود و …..

روزگار می گذشت و من خیلی مواقع و در شرایط مختلف به معنای واقعی زجر می‌کشیدم.

حساب کنید که در این جامعه کسی نتواند به درستی حرف بزند و هیکل نحیفی داشته باشد، چطوری زندگی می کند. و در شرایط مختلفی توسط خانواده و جامعه تحقیر می‌ شدم.

خلاصه رسیدم به دوران دبیرستان و انتخاب رشته. چون درسم خوب بود، با تشویق جامعه و معلمان به رشته ریاضی رفتم و در این رشته درس می‌خواندم.

به علت شرایطی که داشتم، تقریبا همیشه تنها بودم و روز به روز هم تنهاتر می‌شدم. در این دوران گرفتار خود ارضایی شدم و به این کار عادت کرده بودم.

خلاصه گذشت و گذشت و بعد از یک سال پشت کنکور ماندن، دانشگاه شهر کوچکی در رشته نرم افزار قبول شدم و همیشه احساس تنفر از خود داشتم که چرا مثل بعضی ها دانشگاه های برتر و مطرح کشور قبول نشدم و در چهار سال دانشگاه همیشه افسرده و ناراحت بودم و دائما خود را سرزنش می کردم و فقط درس ها را پاس می‌کردم.

گرفتاری های بعد از دانشگاه

بعد از چهار سال دانشگاه رفتن، بالاخره در سال ۹۵ از دانشگاه فارغ التحصل شدم و وارد دوره جدیدی از گرفتاری شدم.

من در شهر کوچکی زندگی می کردم و شهرهای کوچک اکثرا فاقد شرکت های نرم افزاری هستند که کسی در آن ها استخدام شود.

به این علت که نمی توانستم شغلی دست و پا کنم، وارد یک دوره افسردگی شدیدی شدم و تحقیرهای خانواده و اطرافیان بیشتر به این افسردگی دامن می زد و آرزو می کردم که ای کاش اتفاقی بیفتد و من بمیرم و از این زندگی نجات پیدا کنم.

در این دوران به دنبال یادگیری خیلی از مهارت ها از سی شارپ گرفته تا اندروید رفتم ولی چون از آن ها نتیجه مالی نمی گرفتم، آن ها را رها می‌کردم و این طوری نبود که بی‌خیال باشم و خوش گذرانی کنم.

در این دوران دور خودم می چرخیدم و در عین حال همیشه درگیری وحشتناک ذهنی و فکری داشتم.

به علت دغدغه ها و نگرانی که داشتم بعضی وقت ها تا صبح بیدار بوم و به نگرانی های مختلف فکر می کردم و استرس زیادی بهم وارد می شد و در یک جهنم واقعی زندگی می‌کردم.

چند بار به تهران برای کار کردن آمدم اما چون مهارت خاصی بلد نبودم و در دوران دانشگاه درس ها را فقط پاس می کردم، کسی به من کار نمی داد و شرایط سخت تر و سخت تر می شد.

تا این که پارسال دوره ای در مورد سئو تهیه کردم و بعد از آن تصمیم گرفتم که برای کارآموزی به تهران بیایم و به صورت عملی این مهارت را یاد بگیرم.

از شانس بد من وقتی که به تهران آمدم، ویروس کرونا در ایران پخش شد و دوباره در گرفتن شغل ناکام ماندم و خانواده هم خیلی فشار می آوردند که حتما باید کاری پیدا کنی و نباید که برگردی.

در همین زمانی که تهران بودم یکی از دوستان برادرم که در تهران بود، به من زنگ زد و گفت که دیروز با برادرت صحبت می کردم و شرایط تو را برام توضیح داد و گفت که من در شرکتی در زمینه لوازم خانگی کار می کنم و ماهیانه ۴ میلیون تومان درآمد دارم و هر ماه این درآمد هم افزایش پیدا می کند و اگر تو هم دوست دارید می توانید بیاید در شرکت ما کار کنی.

من کلی خوشحال بودم و با خود گفتم که از این بهتر نمی شود و قبول کردم و به پیش این آدم رفتم. او مرا به کسی معرفی کرد و گفت که این رئیس ماست و با او حرف بزن تا شاید تو را قبول کند.

من خودم را معرفی کردم و او هم قبول کرد که با آن ها کار کنم اما گفت که برای اینکه به روند کارها آشنا بشی باید چند روزی به صورت آزمایشی کار کنی. من هم قبول کردم و به ساختمانی رفتیم که چند نفر دیگر در آنجا بودند و گفتند که این افراد هم آمده اند تا روند کار را یاد بگیرند.

روز اولی که آنجا بودم کسی آمد درباره بازاریابی شبکه ای حرف می زد و بعد هم درباره درآمد دلاری و درباره شرکتی بین الملی حرف می زد که آن ها با آن شرکت همکاری می کردند و گفتند که اسم این شرکت QNET است که در ایران فقط با ما کار می کند و درآمد خیلی زیادی هم دارد.

یک روز دیگر در آنجا بودم و یک سری توضیحات دیگر دادند و در نهایت فهمیدم که این افراد عضو یک گروه هرمی هستند و داستان شغل و درآمد و پول دروغ است و سعی دارند تا افراد بیشتری را جذب کنند.

در آن زمان به خانواده زنگ زدم و درباره شرکت های هرمی حرف زدم و گفتم که این افراد کلاه بردار هستند و نه شرکتی وجود دارد و نه درآمدی.

اما خانواده ام حرف های مرا باور نمی کردند و گفتند که تو عرضه کار کردن نداری و این حرف ها را می‌زنید که کار نکنید. خانواده گفتند که حتما با آن ها کار کن و حق آمدن به مریوان را نداری.

این حرف ها برام گران تمام شد و باعث شد که همه مشکلات گذشته دوباره برایم مرور شود و تمامی زندگی گذشته و ناکامی هایی که داشتم برام دوباره زنده شد.

بعد از این داستان و صحبت کردن با آن افرادی که در شرکت هرمی کار می کردند و کلی حرف شنیدن از آنها، هر طور که بود آن جا را ترک کردم اما خانواده ام هر چقدر هم که زنگ می زدند، جواب نمی دادم و با آن ها قهر کردم و یک ماه به خانه پدر مادرم در شهر کامیاران رفتم.

افسردگی شدیدی گرفتم و در همان زمان، زندگی دوران کودکی و اتفاقاتی که برام افتاد را به دقت از نظر گذراندم و مثل این که به خود آمدم و گفتم که چرا این زندگی را دارم؟. شب ها و روز ها تمامی زندگیم را موشکافی می کردم و به دنبال دلیل این وضعیت می گشتم.

شروع تغییرات

در کامیاران به اینترنت دسترسی داشتم و شروع کردم به جستجو درباره مشکلم. از هر عباراتی در اینترنت جستجو می کردم؛ از افسردگی و اضطراب گرفته تا دلایل لکنت زبان.

در ویدیوها به دنبال دلایل این مسائل می‌گشتم. هم انگلیسی و هم فارسی جستجو می‌کردم تا بعد از کلی جست و جو و ویدیو نگاه کردن به واژه عزت نفس برخورد کردم.

خیلی از کارشناسانی که درباره گرفتاری های انسان صحبت می‌کردند، می‌گفتند که دلیل اصلی این گرفتاری ها، کمبود عزت نفس می‌باشد و انسان ها تا مشکل عزت نفس را حل نکنند، خوشبختی را تجربه نخواهند کرد.

این بار اینترنت را برای عزت نفس زیرورو کردم و به فایل های صوتی دکتر هلاکویی درباره عزت نفس رسیدم و واقعا از ایشان بی نهایت سپاسگزارم که این فایل ها گران بهای را تهیه کرده بودند.

فایل های عزت نفس دکتر هلاکویی حدود ده ساعت است و همه آن ها را گوش دادم و با مباحث فوق العاده ای آشنا شدم و فهمیدم که کجا ها ضعف دارم  و چه چیزهایی را باید درست کنم.

دکتر هلاکویی

فایل های عزت نفس دکتر هلاکویی را در ادامه می توانید دانلود کنید اما قبل از آن می‌خواهم چند نکته درباره اتفاقاتی که بعد از گوش کردن به این فایل ها برای من اتفاق افتاد را بنویسم.

من بعد از یک ماه که با خانواده ام قهر کرده بودم، به خانه برگشتم و درباره این حوادث هیچ صحبتی نکردم.

چند روزی فقط استراحت کردم و بعد در سایت های استخدامی به دنبال شغل های دورکاری می‌گشتم و همان طور که شغل های مختلف را برسی می‌کردم، به تولید کننده محتوا رسیدم و دیدم که خیلی از شرکت ها و افراد به دنبال تولیدکننده محتوا هستند.

بعد به دنبال وظایف و کارهایی که باید یک تولیدکننده محتوا انجام دهد، گشتم و فهمیدم که تمامی این کارها را می توانم انجام دهم.

خلاصه با شرکت رایا مارکتینگ آشنا شدم و در آزمون آن ها قبول شدم و به عنوان تولید کننده محتوا در آنجا و به صورت دورکاری مشغول کار شدم و وقتی که اولین حقوقم را واریز کردند، احساس کردم که من هم می توانم شغل و درآمد داشته باشم.

از آن موقع به بعد، بهتر می توانستم صحبت کنم و احساس غرور در زندگی می کردم. همچنین در یک باشگاه بدن سازی ثبت نام کردم و وضعیت جسمانی ام هم خیلی بهتر شده و اتفاقات بهتر دیگری هم اتفاق افتاده است.

خوشبختانه اکنون به سئو مسلط هستم و چند مدت دیگر در این حوزه هم فعالیت خواهم کرد.

الان که به گذشته نگاه می کنم و شرایط آن موقع را بررسی می کنم، می فهمم که مهم نیست که انسان چقدر استعداد و توانایی دارد بلکه مهم این است که چقدر عزت نفس دارد و چقدر به خود احترام می گذارد.

در ادامه می توانید فایل ها عزت نفس دکتر هلاکویی را دانلود کنید. اگر واقعا خودتان را دوست دارید این فایل ها را بارها و بارها گوش کنید و به مباحث آن ها عمل کنید.

 

 

در میان صحبت های دکتر هلاکویی، به دو کتاب هم اشاره کردند که اولین کتاب وضعیت آخر است و دومین کتاب ماندن در وضعیت آخر می‌باشد و این کتاب ها را می توانید از سایت دیجی کالا تهیه کنید.

وظیفه هر فرد این است که زندگی را زندگی کند و این اتفاق نمی افتد مگر این که فرد عزت نفس بالایی داشته باشد بنابراین فرد هر قدر که روی عزت نفس خود کار کند و آن را پرورش دهد، خوشبختی بیشتری را تجربه خواهد کرد.

پس تا می توانید روی افزایش عزت نفس خود کار کنید؛ کتاب های روانشناسان مطرح در این زمینه را بخوانید و یکی از معروف ترین روانشناسان این زمینه دکتر ناتانیل براندن می‌باشد.

در پایان مطلب لازم است تا یادآوری کنم که تمامی چیزهایی که نوشتم اتفاق افتاده است و خدا را شاهد می‌گیرم که دروغی در کار نیست و هر چه نوشتم کاملا اتفاق افتاده است.

مطالب مرتبط با عزت نفس :

معرفی کتاب های مناسب برای تقویت اعتماد به نفس نوجوانان

کتاب هایی که منجر به افزایش اعتماد به نفس زنان می‌شود

بهترین کتاب ها برای درمان افسردگی


نوشته شده توسط شورش قادری

دیدگاه ها

  1. فرسام

    دمت گرم بابت دوره عزت نفس دکتر هولاکویی که توی سایتت قرار دادی..امیدوارم تک تک آدما خوشحال باشن از درونشون و روحیه شادی داشته باشن چونکه حال روحی آدم خیلی خیلی مهمه که خوب باشه و اگه حال روحی خوب نباشه هیچ چیزی و هیچکسی نمیتونه باعث شادی و خوشحالی آدم بشه
    امیدوارم حال روحیتون عالی باشه و عاشق خودتون باشبن عاشق همین آدمی که هستین💙

    1. لیلا

      سلام
      کلیپهای دکتر هلاکویی در یوتیوپ به صورت کامل و رایگان قرار داره و به جز یک انتشارات در ایران.

      برنامه ها و مشاوره های دکتر رایگانن…طبیعیه که کلیپهایی که برای دانلود هست بدون مشکل هستند.

    1. مهدی کردستان

      سلام ببخشید این فایل اعتماد به نفس دکتر هلاکویی رو چطور میسه پیدا و دانلود کرد این ۱۰ تا فایل عزت نفس هستش بقیه عنوان هاشو کامل پیدا و دانلود کردم

    1. میم

      سلام. من هم از دکتر هلاکویی چیزهای زیادی یاد گرفتم.یکی از این جملات این بود وقتی کسی بی جهت شما را سرزنش کرد دلیل بر بد بودن شما نیست،میخواهد از شما سواری بگیرد. بقول دکتر ،به این افراد که شما را مورد نقد شدید قرار میدهند باید گفت حالا کجاشو دیدی،بدتر از اون چیزی هستم که فکر میکنی! یکبار شخصی قصد نزدیک شدن به من داشت و من تمایلی نداشتم و حس خوبی به آن فرد نداشتم. به زور و با نقد شدید میخواست بر من مسلط شود. شماره اش را بلاک کردم و اهمیتی ندادم. و با خودم به خنده میگفتم حالا کجاشو دیدی!! چند روز بعد خبر خودکشی آن فرد را شنیدم. فهمیدم خودش مشکل داشت و دنبال کسی میگشت تا ناکامی هایش را با او شریک شود. من این اجازه را به او ندادم. بابت این موضوع خدا را شاکرم.

      1. مصطفی

        سلام
        من هم احساس میکنم شرایط مشابه ای مانند شما دارم چگونه میتوانم صحبت کنم و مشاوره و کمک بگیرم؟

  2. مریم

    حرف هاتون به دلم نشست چون بی شک حرف دل شما بود
    براتون این حال خوش رو آرزو میکنم
    منم یک دختر هستم البته نه به حد و شرایط شما ولی خب خیلی مورد مقایسه و سرزنش قرار میگرفتم ولی خب خدا رو شکر الان شرایط اجتماعی خوبی دارم و با کارشناسی ارشد دبیر هستم خدا رو هزار مرتبه شکر میکنم …ولی هنوزم در زندگیم احساس میکنم حال دلم خوب نیست…و به خیلی چیزها باید برسم و نرسیدم…همیشه تو فکر هستم یا حسرت گذشته …یا ترس از آینده… و بدترین چیز اینکه همیشه در حال مقایسه خودم با بقیه هستم و خیلی عذاب میکشم‌..! مدت ها به این فکر کردم چرا من با توجه به اینکه مشکل حادی در زندگی ندارم اما احساس خوشبختی نمیکنم و نمیتونم شاد باشم …
    انگار حق با شماست ریشه در گذشته داره ..
    از طریق چند تا پیج روان شناسی و علائمی که اونا گفتن فهمیدم عزت نفسم پایین هست و باید اینو حل کنم ک تا زمانی که حل نشه هیچ وقت احساس رضایت نمیکنم ….امروز هم اومدم محتوا و فایل و دوره های عزت نفس رو تو گوگل سرچ کنم که با این سایت آشنا شدم …خیلی حس خوبی دارم خیلللللی …هنوز فایل های دکتر هلاکویی گوش ندادم ولی ممنونم از بابت این فایل ها و حال خوبی که به مردم هدیه میکنید..!
    امیدوارم منم بتونم حس خوشبختی واقعی رو تجربه کنم
    ممنوووووون

  3. جانیار

    دوست عزیز ممنون که این اطلاعات را اینجا گذاشتی و من استفاده کردم و سرگذشت تو قابل لمس و درک بود.
    خوشحالم که نتیجه گرفتی و زندگیت بهتر شده، من تمام فایل های دکتر را را گوش داده بودم و فقط مونده بود این موضوع که با این صفحه آشنا شدم.
    مطلبی که نوشتی جذاب بود ولی آخرین پاراگراف که قسم خوردی بدجوری تو ذوقم زد. اصلا نیاز نبود اون قسمت را بنویسی و امیدوارم ویرایش کنی و حذف کنی.
    تو الان به اندازه ای خوب هستی که نیازی نداشته باشی کسی حرفت را باور کنه که با قسم خوردن آلوده اش کردی.
    همواره بهتر باشی.

  4. TAL

    خیلی ممنون بابت ارشیو کردن دوره حرمت نفس
    و اینکه افرین ک تونستی رو خودت پیاده کنی تحت تاثیر داستانت فرار گرفتم امیدوارم هر روز موفق تر از دیروز باشی

  5. وحید

    واقعا واقعا واقعا دستتون درد نکنه،مدتی بود دنبال چنین آرشیوی با این مضمون از دکتر هلاکویی بودم تا اینکه به این لینک سایت شما بر خوردم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *