کسب و کار اینترنتی موضوعی است که امروزه بدلیل پیشرفت روزافزون اینترنت و دنیای دیجیتال بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.
بدلیل کارایی بالای این نوع کسب و کار در پوشش دادن نیازهای ما، به سرعت به محبوبیت آنها افزوده شده و کمتر کسب و کاری را میتوان پیدا کرد که به نوعی به این کسب و کار ارتباطی نداشته باشد.
به روشنی اهمیت این نوع کسب و کار برای دنیای امروز مشخص است و کسانی که به دنبال این نوع کسب و کارها هستند، آینده را در اختیار خواهند داشت.
ولی باید مراقب بود، چرا که کسب و کارهای اینترنتی نیز همانند دیگر انواع کسب و کارها دارای محیط به شدت رقابتی هستند و نیاز به دانش و مهارت بالا و تخصصی دارند.
ما در این مطلب سعی کردهایم در ابتدا تعریفی از این نوع کسب و کار داشته باشیم تا شما بتوانید بیشتر با آن آشنا شوید.
در ادامه با معرفی بهترین کتاب ها درمورد کسب و کار اینترنتی سعی کرده ایم، شما را در شروع و راهاندازی و همچنین چگونگی بهبود کسب و کار خود، کمکی هرچند کوچک کرده باشیم.
خلاصهای از مطالب عنوان شده در مقالهی بهترین کتاب های کسب و کار اینترنتی:
- کسب و کار اینترنتی
- کتاب هایی برای شروع و راهاندازی کسب و کار اینترنتی
- کتاب راه اندازی کسب و کار اینترنتی (استارتاپها)
- کتاب راه اندازی کسب و کار اینترنتی (شبکههای اجتماعی)
- سخن پایانی در رابطه با بهترین کتاب آموزش کسب و کار اینترنتی
- مطالب مرتبط با کتاب راه اندازی کسب و کار اینترنتی
کسب و کار اینترنتی
اولین سؤالی که به ذهن هر کسی که میخواهد یک کسب و کار اینترنتی راهاندازی کند، میرسد این است که اصلاً کسب و کار اینترنتی چیست؟
اصولاً به هر نوع ارائه خدمات و محصولات که منجر به کسب درآمد از فضای اینترنت و دیجیتال میشوند، کسب و کار اینترنتی میگویند.
در واقع کسب و کار اینترنتی نوعی مدرن از کسب و کار سنتی است که در آن شما صاحب کسب و کار خود هستید.
با این تفاوت که امروزه با استفاده از تکنولوژی و نفوذ بی حد و مرز آن، در دنیای عموم مردم، از طریق گوشیهای همراه و فضای مجازی، میتوانید به سرعت توجه درصد قابل توجهی از مردم را جلب کنید و از این طریق محصولات و خدمات خود را ارائه کنید.
قبل شروع کسب و کار خود آنچه را که باید مورد بررسی قرار دهید به طور خلاصه به شرح زیر است:
- ارزیابی ایده
- انتخاب حوزهی فعالیت و تخصصی خود
- آنلایز دقیق رقبا در آن حوزه
- بررسی بازار مورد هدف
با بهرهمندی حداکثری از شبکههای اجتماعی میتواند برند خود را ایجاد کنید و مشتریان خود را داشته باشید.
از همین راستا در بخشی از این مقاله به معرفی کتابهایی پرداختهایم که چگونگی استفاده از شبکههای اجتماعی را توضیح دادهاند.
کتابهایی برای شروع و راه اندازی کسب و کار اینترنتی
امروزه تعداد کسب و کاهایی که وابسته به اینترنت هستند رو به افزایش است، به این دلیل که هرکسی که اهل خلق ایدههای جدید باشد و از اینترنت سررشته داشته باشد میخواهد کسب و کار اینترنتی خود را راهاندازی کند.
اما برای بالا بردن درصد موفقیت این کسب و کارها باید پیش از شروع، اطلاعات کافی در مورد نحوه و چگونگی راهاندازی و مدیریت این کسب و کارها کسب کنید.
با مطالعهی ۳ کتاب معرفی شده پیش رو میتوانید آنچه را که برای شروع یک کسب و کار موفق نیاز خواهید داشت بدست آورید.
۱.Launch، Jeff Walker
فراهم کردن مقدمات و مهارتهای لازم قبل از شروع هر کاری امری ضروری است و این کار درصد موفقیت را بالا میبرد.
شروع و راهاندازی یک کسب و کار اینترنتی و آنلاین نیز از این قائده مستثنی نیست.
جف والکر از فعالان و متخصصین حوزهی کسب و کار آنلاین در کتاب “راهاندازی کسب و کار” خود به شما کمک خواهد کرد تا آنچه را که برای شروع و راهاندازی کسب و کار خود به آن نیاز خواهید داشت، فرا بگیرید.
نکات کلیدی که از کتاب Launch برداشت میشود:
- فرمول سری برای فروش و عرضه خدمات و محصولات بصورت آنلاین
- چگونگی مدیریت موثر بودجه و زمان
مژده میرنظامی این کتاب را تحت عنوان “راهاندازی کسب و کار” در انتشارات آدینه ترجمه و به چاپ رسانده است.
همچنین میتوانید نسخه الکترونیک این کتاب را تحت عناوین “عرضه” ترجمهی ایمان رهبر و “فرمول راهاندازی کسب و کار” ترجمهی دکتر شعبانعلی کوهستانی از سایت فیدیبو تهیه کنید.
۲.Dotcom Secrets، Russell Brunson
رازهای دات کام یک کتاب بازاریابی آنلاین است، که توسط راسل برونسون یکی از بهترین کارآفرینان کسب و کارهای اینترنتی قرن بیست و یک، منتشر شده است.
او در کتاب خود تجربیات شخصی و درسهایی که در طی راهاندازی کسب و کار آنلاین خود آموخته است، با شما به اشتراک میگذارد.
این کتاب شگفت انگیز میتواند یک مسیر میانبر برای شما باشد تا بتوانید کسب و کار اینترنتی خود را با موفقیت راه اندازی کنید و اگر هم اکنون کسب و کار خود را دارید چگونه بطور جادویی آن را تغییر دهید و از رقبای خود پیشی بگیرید.
نکات کلیدی که از کتاب Dotcom Secrets برداشت میشود:
- چگونگی پیدا کردن و جذب مشتریان خاص و ثابت
- چگونگی راه اندازی، تبلیغ و رشد کسب و کار آنلاین
راسل برونسون علاوه بر این کتاب، دو کتاب فوقالعاده دیگر به نام های “Expert Secret”، “Traffic Secret” دارد که میلیونها نسخه از آنها فروخته شده است. هر یک از کتابها اهداف و استراتژیهای خاص خود را دنبال میکنند.
امید است این کتابهای آموزش کسب و کار اینترنتی در ایران نیز ترجمه و منتشر شود تا بتوانید از این منابع با ارزش استفاده کنید.
ولی پیشنهاد من این است که اگر با زبان انگلیسی آشنایی دارید، مطالعه این کتاب را به زبان اصلی از دست ندهید.
۳.This is Marketing، Seth Godin
این است بازاریابی از جدیدترین آثار نویسنده، سخنران و کارآفرین معروف آمریکایی، ست گادین است.
او کسی است که یک شرکت تبلیغات اینترنتی را در دوران جوانی خود تأسیس کرد و بعد آن را به شرکت یاهو به ارزش ۳۰ میلیون دلار فروخت.
نظریهی ست گادین در این کتاب این است که اگر تلاش نکنید که دیده شوید، هرگز دیده نخواهید شد، در واقع او معتقد است که باید برای پیدا کردن جایگاه مناسب با مشتریان خود، ارتباطی بر مبنای صداقت و درک برقرار کنید.
این تئوری برای کسب و کارهای اینترنتی نیز حائز اهمیت است، از این جهت که در این نوع کسب و کار نیز باید بدانیم که چگونه مشتریان خود را درک کنیم و نحوهی ارتباط با آنها را بیاموزیم.
نکات کلیدی که از کتاب This is Marketingبرداشت میشود:
- اهمیت ایجاد اعتماد به اندازهی توجهی به مشتریان
- چگونگی درک نیاز مشتریان و نحوهی حل مشکلات آنها
- دلیل جایگاه نداشتن روشهای سنتی کسب و کار در دنیای دیجیتال
فاطمه علیپور تنگسیری این کتاب را تحت عنوان “این است بازاریابی” در انتشارات آموخته ترجمه و به چاپ رسانده است.
ست گادین علاوه بر این کتاب ۱۹ عنوان دیگر در حوزهی کسب و کار و بازاریابی نگاشته است که بیشتر این کتاب ها پرفروش بوده و همانند کتاب “این است بازاریابی”، جزو کتابهای پرفروش نیویورک تایمز قرار گرفتهاند.
گاو بنفش دیگر کتاب موفق ست گادین نیز میتواند منبع خوبی برای بهبود و راهاندازی کسب و کار اینترنتی باشد بنابراین خواندن این کتاب نیز میتواند به شما کمک کند.
در مطلب بهترین کتابها برای شروع کسب و کار میتوانید اطلاعات لازم در مورد این کتاب را کسب کنید.
کتابهای راه اندازی کسب و کار اینترنتی (شبکههای اجتماعی)
آیا تا به حال به این موضوع فکر کردهاید که شبکههای اجتماعی میتوانند چه ابزار قدرتمندی برای معرفی و راهاندازی کسب و کار شما باشند؟
بازاریابی در شبکههای اجتماعی و دنیای دیجیتال فرصتهای زیادی را فراهم میکند تا با مخاطبان و مشتریان خود ارتباط مؤثرتری فراهم کنید.
اما بدلیل پیشرفت روزافزون تکنولوژی و به دنبال آن گسترش شبکههای اجتماعی همیشه باید با مطالعهی مطالب جدید خود را بروز نگهدارید.
از همین راستا پیشنهاد میکنم که مطالب را به زبان اصلی بخوانید، چرا که برای ترجمه به زبان فارسی نیاز به زمان است و تا منتشر شدن آن مطالبی دیگری جایگزین آنها میشود.
ما در این مطلب به معرفی ۳، کتاب درباره کسب و کار اینترنتی پرداختهایم تا شما بتوانید حداکثر بهره از شبکههای اجتماعی را برای کسب و کار خود داشته باشید.
۱.Crushing it، Gary Vayerchuk
اگر به دنبال کتابی برای موفقیت در راهاندازی کسب و کار اینترنتی خود از طریق راهنمایی عملی توسط گری واینرچاک، متخصص شبکههای اجتماعی هستید، معرفی این کتاب را از دست ندهید.
گری واینر چاک یا به اختصار گری وی، کسی است که توانسته تجارت ۳ میلیون دلاری خود را با راهاندازی یک مجموعه تلویزیونی در یوتیوب به ۶۰ میلیون دلار افزایش دهد.
حوزهی تخصصی او در برندسازی و بازاریابی دیجیتالی با استفاده از شبکههای اجتماعی نظیر اینستاگرام، یوتیوب، فیسبوک و دهها پلتفرم دیگر است.
کتاب حال حاضر آخرین کتاب منتشر شده از اوست و این کتاب نیز همانند دیگر کتابهای او جزء پرفروشترین کتابهای نیویورک تایمز قرار گرفته است.
نکات کلیدی که ازکتاب Crushing It برداشت میشود:
- چگونه برند خود را ایجاد کنید.
- استفاده از تکنیکهای ظریف و ابتکاری برای تقویت برند
- راهنماییهای عملی برای بهرمندی حداکثری از بسترهای شبکههای اجتماعی
ترجمهای از این کتاب با عنوان “بدستش بیاور” از انتشارات شاملو و با ترجمهی محمود بهبهانی منتشر شده ولی بنابر گفتهی این مترجم، بدلیل بومیسازی، تفاوتهایی با متن اصلی آن وجود دارد.
بنابراین به شما پیشنهاد میکنم برای بهرمندی بهتر از این کتاب، آن را به زبان اصلی مطالعه کنید.
Pdf زبان اصلی کتاب Crushing it را می توانید از این لینک دانلود کنید.
۲.One Million Followers ،Brendan Kane
چگونه میتوانید در دنیای دیجیتال و شبکههای اجتماعی تأثیر قابل توجهی ایجاد کنید و در این دنیای پرسر و صدا برجسته باشید؟
در کتاب یک میلیون دنبالکننده، برندان کین متخصص و استراتژیست دنیای دیجیتال پاسخ این سؤال را به همراه چگونگی آن نشان میدهد.
او کسی است که هماکنون بیش از یک میلیون دنبالکننده در اینستاگرام دارد.
نکات کلیدی که از کتاب One Million Followers برداشت میشود:
- بیان تکنیکها و نکات ظریف دربارهی چگونگی ایجاد محتوای ارزشمند و منحصربهفرد در شبکههای اجتماعی
- پاسخ به سؤالاتی مانند نحوهی ایجاد و تعامل با مخاطبان دنیای دیجیتال
- راهنمای شما برای ایجاد برند شخصی با استفاده از مزایای شبکههای اجتماعی
اگر شما هم میخواهید در دنیای جدید و پر از شگفتی دیجیتال نظیر ایستاگرام فعالیت کنید و برجسته باشید، میتوانید از افرادی مانند برندان کین الگو بگیرید و راهی که آنها طی کردند بررسی کنید.
۳.Building a Storybrand، Donald Miller
شبکههای اجتماعی صدای کسب و کارها هستند و از طریق داستانگویی صدای خود را به گوش مخاطبان خود میرسانند.
از این جهت، تسلط در بیان داستانهای منحصر به فرد و جذاب در شبکههایی اجتماعی امری ضروری است.
در کتاب خلق داستان یک برند، دونالد میلر نویسنده و سخران معروف دنیای بازاریابی اینترنتی، در مورد تکنیکهایی میگوید که با به کارگیری آنها میتوانید ارتباط خود با مشتریان را از طریق شبکههای اجتماعی بهبود ببخشید.
نکات کلیدی که از کتاب Building a Storybrand برداشت میشود:
- مراحل هفتگانهی قصه گویی مؤثر برای معرفی محصول و خدمات
- پاسخ به این سؤال که چرا بیشتر کسب و کار ها با شکست مواجه میشوند؟
- میآموزید که چگونه یک پیام تجاری را ساده کنید تا مردم آن را بهتر درک کنند.
این کتاب جزء بهترین کتاب های کسب و کار اینترنتی و پرفروشترین کتابهای نیویورک تایمز قرار دارد.
کتاب پیش رو تحت عناوین “خلق داستان برند” و “هر برند یک قصه است” توسط انتشارات آدینه و اطراف چاپ و منتشر شده است.
همچنین این کتاب در دست انتشار توسط انتشارات نوین با عنوان “ایجاد یک برند داستانی” قرار دارد و بزودی منتشر میشود.
کتابهای راه اندازی کسب و کار اینترنتی (استارتاپها)
استارتاپ به معنای راهاندازی کسب و کار جدید و نوپا که هدف بیشتر آن، تامین و درک نیازهای جامعه با دادن ایدههای جدید و خلاقانه است.
بیشتر استارتاپها امروزه از تکنولوژی، اینترنت و وب بهره میبرند، در واقع استارتاپ به نوعی کارآفرینی در بستر فناوری محسوب میشود.
ولی برای آنکه در این رقابت تنگاتنگ راهاندازی استارتاپ ها موفق باشید، باید تمامی اطلاعات لازم را از قبل فرا بگیرید.
چرا که شاید به ظاهر راهاندازی یک کسب و کار و استارتاپ آسان باشد ولی درواقع پیچیدگیها و مهارتهای مخصوص خود را میطلبد.
ما در این مطلب ۳ کتاب در زمینهی راهاندازی استارتاپها و به نوعی کسب و کار اینترنتی معرفی کردیم تا با خواندن این کتابها آموزشهای لازم در این حوزه را کسب کنید.
۱.Zero to one، Peter Thiel
تکنولوژی و اختراعات بی حد و مرز باعث میشوند که آینده غیرقابل پیش بینی باشد و این چیزی است که دنیای ما را خاص و چالش برانگیز میکند.
به نظر شما چه استارتاپها و کسب و کارهایی میتوانند در این آینده شریک باشند و دوام بیاورند؟
چرا افرادی کم و خاص نظیر بیل گیتس، ایلان ماسک و استیو جابز توانستند شرکتهای بیلیون دلاری راهاندازی کنند؟ اسرار موفقیت این افراد چیست؟
پیتر تیل اسمی شناخته شده در دنیای استارتاپها، کسی که بنیانگذار شرکت Paybal و از اولین سرمایهگذاران فیسبوک است به شما در کتاب “از صفر به یک” میآموزد که چگونه خلق ایدههای جدید و منحصر به فرد شما را بی رقیب و یکه تاز میکند.
نکات کلیدی که از کتاب Zero to one برداشت میشود:
- آشنایی با اصلاح جهانی سازی
- توصیف رقابت و محصول انحصاری در کسبوکار
- آموزش اصول اصلی و اولیه برای ایجاد یک شرکت
این کتاب بعد از انتشار به سرعت جزو کتابهای پرفروش جهان و نیویورک تایمز قرار گرفت.
ترجمههای بسیار متنوعی توسط انتشارات مختلف در ایران وجود دارد. یکی از روانترین ترجمهها متعلق به حسین راسی و انتشارات هستان است و بسیاری نیز ترجمهی زینب عفتی از انتشارات شمشاد را قابل قبول دانستهاند.
۲.The lean Statup، Eric Ries
چگونه میتوان استارتاپهایی را راهاندازی کرد که بتوانند خود را با دنیا منطبق کنند و شکست نخورند؟
اریک ریس در کتاب نوپای ناب، پیش روی شما مسیری روشن و شفاف برای آینده با آموزش دادن تکنیکها و متدلوژیهای مشخص برای تولید و ارائه محصول، ترسیم میکند.
تا بتوانید در تمام طول مسیر هوشمندانه عمل کنید و بدانید که آیا میشود حول هر ایده یا محصولی سرمایهگذاری کرد و استارتاپی موفق را انداخت؟
اعتقاد ریس به این است که با تجربه و یادگیری در حوزهی کسب و کارها میشود درصد موفقیت آنها را بالا برد.
نکات کلیدی که از کتاب The lean Startup برداشت میشود:
- آموزش اصول کلیدی در راهاندازی استارتاپهای موفق
- یادگیری روش به نام لین استارتاپ، روشی متفاوت از کسبوکارهای سنتی
کتاب The lean startup با عنوان “نوپای ناب” ترجمهی محمد جواد احمدپور و سید علی فاطمی خوراسگانی توسط انتشارات ستکا منتشر شده است.
از دیگر ترجمههای این کتاب میشود به ترجمهی فرخ بافنده اشاره کرد.
۳.The 100$ Startup، Chris Guillebeau
همهی ما در لحظاتی از زندگی، آرزوی یافتن چراغی جادو یا گنجی دفن شده داشتهایم تا زندگی خود را متحول کنیم، ولی آنچه در واقع زندگی ما را تغییر میدهد، به خود ما بستگی دارد.
کریس گیلبو در کتاب استارتاپ ۱۰۰ دلاری به شما میآموزد که چگونه کسب و کار خود را با سرمایهای اندک راهاندازی کنید و رئیس خود باشید.
میتوان این کتاب را از بهترین کتابهای راهاندازی استارتاپها دسته بندی کرد.
نکات کلیدی که ازکتاب The 100$ Startup برداشت میشود:
- آموزش مهارتهای مورد نظر برای ارتباط با مشتریان
- چگونگی راهاندازی یک استارتاپ با سرمایهای اندک
این کتاب توسط محمد نوری زاده و به همت انتشارات رسا چاپ و منتشر شده است.
سخن پایانی در مورد بهترین کتاب های کسب و کار اینترنتی
تنها راهاندازی یک کسب و کار برای موفقیت آن کسب و کار کافی نخواهد بود بلکه آنچه که در ادامه و در طول مسیر انجام میدهید نیز اهمیت به سزایی خواهد داشت.
بنابراین تنها به خواندن یک یا دو کتاب رضایت ندهید و تلاش خود را بکنید تا بطور مستمر و مفید مطالعه داشته باشید.
چرا که آینده در اختیار کسانی خواهد بود که همیشه اطلاعات حوزهی تخصصی خود را به روز نگه میدارند.
اگر برای مدیریت فروش و مشتریان کسب و کار خود نیاز به مطالعهی بیشتری داشتید، حتما به مطلب بهترین کتابهای مدیریت فروش سر بزنید.
خرید کتاب با تخفیف
وضعیت فعلی باعث شده که قیمت کتابها نیز دچار افزایش شود؛ اگر میخواهید که کتابهایتان را با تخفیف تهیه کنید، بدنیست نگاهی به لیست کتابهای تخفیف دار دیجیکالا نیز بیاندازید:
محبوبترینها در یک نگاه
بعضی از کتابها به راحتی در قلب آدم جا باز میکنند و خواندن این کتابها قطعا تجربهٔ زیبایی را برایمان رقم خواهد زد.
اگر قصد خرید کتابهایی را دارید که غوغا به پا کردهاند، سری به لینک زیر بزنید:
محبوبترین کتابهای دنیا در دیجی کالا
به دنبال کتاب جدید هستید؟ این قسمت برای شماست.
به دنبال کتاب جدید هستید؟ کاری ندارد. کافیست سری به لینک زیر بزنید تا با جدیدترین کتابها آشنا شوید.
در لینک زیر به لیست کاملی از جدیدترین کتابها دسترسی خواهید داشت. بد نیست که این کتابها را نیز امتحان کنید.
جدیدترین کتابهای دنیا در دیجی کالا
مطالب مرتبط با کتاب راه اندازی کسب و کار اینترنتی
بهترین کتابها درباره ی کسب وکار
بهترین کتاب کسب و کار اینترنتی از نظر شما
در قسمت نظرات بگویید که لیست بهترین کتاب های کسب و کار اینترنتی شما، شامل کدام کتابهاست؟
کتابهایی که اینجا معرفی شد را خواندهاید؟ نظرتان در مورد آنها چیست؟
(بدون شک نظرات شما برای ما ارزشمند است و ما را برای ارائه کتابهای بهتر یاری میکند.)
این مطلب توسط، عالیه عباسی مود نوشته شده است.