رادیو کارنکن، ۲۹: همه میخوان دکتر بشن! – امیرمحمد قربانی، دانشجوی ممتاز پزشکی

متوجه شدین توی این سالها اکثر والدین میخوان که بچه‌هاشون دکتر بشن؟
آیا رشته پزشکی اینقدری که به نظر میرسه جذاب هست؟
میدونستید که یه تحقیقی نشون میده بیش از ۶۰ درصد دانشجوهای پزشکیِ این سالها، بعد از آشنا شدن با واقعیتهای رشته‌شون، نوعی از افسردگی رو تجربه میکنن؟
مهمان این قسمت، یک دانشجوی سال آخر رشته پزشکیه. امیرمحمد قربانی با شغلش کیف میکنه و اصطلاحا اهل کارنکنه. اون دانشجوی ممتاز دانشگاه علوم پزشکی شیرازه و اگر یه سر به بلاگ امیرمحمد بزنید، میبینید که معلم و نویسندۀ بسیار خوبی هم هست.
تا حالا مهمان پزشک توی کارنکن نداشتیم و فکر میکنم لازم بود حداقل یه بار در مورد رشته پزشکی و این تمایل جمعی عجیب برای دکتر شدن حرف بزنیم.
به نظرم نداشتن اطلاعات کافی در مورد این رشته، داره با آینده خیلیها بازی میکنه و ای کاش که دستمون میرسید و صدای امیرمحمد رو به گوش این همه دانش آموز و والدینشون میرسوندیم.
مثل همیشه درخواست من از شما اینه که اگر دیدید این حرفها میتونه برای دیگران مفید باشه، حتما اون رو به دیگران هم معرفی کنید.

 

حامی این قسمت:

ایرانیکارت (کمک‌حال شما در نقد کردن درآمد دلاری و پرداخت‌های ارزی)

 

دیدن ویدئو از لینک زیر در یوتیوب (قندشکن روشن باشه):

 

دانلود صوت این گفتگو از لینک زیر:

 

شنیدن پادکست در اپلیکیشن‌‎ها و دنبال کردن کارنکن در شبکه‌های اجتماعی:

 


مطالب و لینکهای مرتبط 

وبلاگ امیرمحمد قربانی

دیدگاه ها

  1. مبینا

    گوش دادن این پادکست خیلیی برام مفید بود و واقعا حس خوبی بهم تزریق کرد.انشالله که من هم بتونم راه درست رو انتخاب کنم و با عشق به هدفی که مورد علاقمه برسم?

  2. فاطمه

    سلام
    من رشتم پزشکیه سه ساله که دارم تو این رشته درس میخونم و حتی ذره ای علاقه به این رشته ندارم . من متاسفانه افسردگی گرفتم و شجاعت ورود به رشته دلخواهم که همون ریاضیه رو ندارم . و انگار الان دیگه خیلی دیر شده. دیگه از هیچی لذت نمیبرم و درسامم توی این رشته نمیتونم پاس کنم. و از همون روز اولی که نشستم تو کلاسم فهمیدم این رشته مناسب من نیست. خیلی تلاش کردم بهش علاقه مند شم اما نشدم. کاش میشد فقط یه جوری یه راهی پیدا میشد من با شما در مورد یه سری چیزا مشاوره بگیرم اقای ارامش . اتفاقی با سایتتون اشنا شدم . و یه چیز دیگه میخواستم ازتون خیلی تشکر کنم که چشم بچه هارو نسبت به رشته پزشکی باز میکنین . باور کنین اون چیزی که میگن نیست. خواهش میکنم برین دبنال علاقتون قبل از اینکه مثل من دیر بشه . من هم به ریاضی علاقه داشتم هم خیلی استعداد داشتم اما به خاطر اجباره خونوادم مجبورم تو این رشته درس بخونم . با اینکه سه ساله از تحصیل من تو این رشته گذشته ولی هیچوقت این رویا از سرم بیرون نرفته تغییر بدم رشتمو. فقط اقای ارامش کاش به من ایمیلتون رو یا یه راهی برای ارتباط برقرار کردن معرفی کنین. احساس میکنم اخرین کورسوی امید من بود این سایت.

    1. نویسنده
      پست
    2. امیر

      سلام. من دانشجوی سال اول پزشکی هستم، و البته قبلش ارشد مهندسی مکانیک خوندم و شاغل هستم.

      بنظرم اینکه سال سوم فهمیدی رشته ی مورد علاقت نیست، اصلا دیر نشده. همین الان برو به رشته ای که واقعا فکر میکنی دوستش داری. البته حتما قبلش راجع به اون هم تحقیق کن تا دوباره به مشکل نخوری.

      من بعد سال ۸۵ کنکور ریاضی دادم و سال ۱۴۰۰ تجربی…و از مسیرم راضی هستم. پس برای شما نوعی اصلااااا دیر نشده، پس نگران نباش و راهی که دوست داری رو با مشورت و آگاهانه انتخاب کن.

  3. زینب

    سلام آقای قربانی صحبت هاتون واقعا تامل برانگیز هست هیچوقت از خودم نپرسیده بودم دلیل دوست داشتن رشته ی پزشکی برام چیه شاید باید بیشتر تحقیق کنم شما من رو با حقایقی رو به رو کردید که بیشتر اوقات جامعه پزشکی و جو کنکور اونو مخفی نگه میدارن کتاب شغل مورد علاقه رو حتما میخونم ممنون بابت معرفی تون این برای من یه تلنگره که شاید دارم راهو اشتباهی میرم

  4. مهدی

    سلام،خیلی خوبه که دید جدیدی رو به جامعه تزریق میکنی امین.ولی میدونی چیه برای کسانی که از لحاظ مالی وضع خوبی ندارند(منظورم قشر ضعیف جامعه ست )، رفتن به سمت شغل ها وحوزه های جدید،کارخیلی سختیه،این افراد میخوان برن سمت یه کار حتمی ویه رشته حتمی که بعد از فارغ التحصیلی صد درصد شغل داشته باشن واین باعث میشه استعدادشون هدر بره،مثلابرا خود من که جز این افراد هستم،همین موارد صدق میکنه،اما دارم سعی میکنم که اینطور نباشم وبرم سمت کارهای متفاوت وحوزه هایی که تو‌آینده خیلی به دردمیخورن،مثل هوش مصنوعی،تحلیل داده،امنیت سایبری تجارت الکترونیک و…یه چیز دیگه هم بگم، بنظرم نظر قطعی رو نمیگی تو حرفات وبا قاطعیت صحب نمیکنی،بنظرم با قاطعیت صحبت کن ونظرت رو با قطعیت بگو وآخرش هم بگو که این نظر منه ومیتونه اشتباه باشه.ممنون.متاسفانه ایمیلی بهم دادی رو امرپز دیدم وشمارم رو هم برات فرستادم امیدوارم که به دستت رسیده باشه.

  5. میثم تمار

    سلام جناب آرامش عزیز و مهمان محترم آقای قربانی
    از این پادکست فوق العاده ممنون و همه ی خوانندگان این مطلب، شنیدنش را پیشنهاد می کنم چون اتفاق شایع در جامعه ست و بحث تقابل علاقه و درآمد است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *