چگونه کمپین #بامابشنو به ۱۰ کودک ناشنوا کمک کرد؟

کمپین بامابشنو

گروهی در تلگرام داریم که پادکسترهای فارسی در آن عضو هستند. امروز که این مطلب را می‌نویسم، این گروه ۱۴۹ عضو دارد. تجربه‌هایمان را در مورد تولید پادکست و مسائل فنی مربوطه با هم به اشتراک می‌گذاریم، از هم ایده می‌گیریم و البته باقی داستان‌های یک گروه تلگرامی هم در آن برقرار است.

چند هفته پیش مِرسِن عرب‌زاده (که خودش پادکست «آن» را تولید میکند) خبر از به راه انداختن کمپینی داد که در آن قرار است به کمک شنوندگان پادکست‌ها، هزینه جراحی کاشت حلزون برای کودکانی که توان پرداخت این هزینه را ندارند، تامین شود.

طبق توضیحات موجود در سایت کمپین بشنو داستان از این قرار است:

«کمپین بشنو توسط جمعی از پادکست‌سازها برای کمک به تهیه هزینه عمل جراحی کاشت حلزون برای کودکان انجام شد. بدین صورت که این پادکست‌سازها یک اپیزود منتشر نشده را در این سایت قرار دادند و شنونده‌ها با پرداخت مبلغ دلخواه به همه این اپیزودها زودتر از دیگران دسترسی پیدا کرند.

بعضی از کودکانی که ناشنوا متولد می‌شوند امکان این را دارند که با یک جراحی و به کمک یک دستگاه بشنوند. هزینه این جراحی و آموزش‌های بعد از آن بالاست و با وجود کمک‌های دولتی پرداخت آن برای بعضی از خانواده‌ها مقدور نیست. همچنین زمان طلایی این جراحی تا زیر چهار سالگی است.

هر خانواده باید برای فرزند خود سه میلیون تومان پرداخت کند. مبالغ پرداختی برای این کمپین نیز برای کمک هزینه جراحی کاشت حلزون به “بنیاد کیش مهر کتایون (کمک)” پرداخت خواهد شد. لازم به ذکر است که این کمپین به طور مستقل توسط جمعی از پادکست‌سازها انجام شد و این بنیاد کیش مهر کتایون (کمک) به عنوان بنیادی که به طور اختصاصی در این زمینه فعال است به عنوان مقصد کمک‌های جمع‌آوری شده در کنار پادکست‌سازهاست.»

لحظه عجیبی است، وقتی حسی در تو فعال شود که پیش از این درکی از آن نداشتی. ویدئوی زیر را حتما ببینید:

 

پادکست کارنکن هم با قسمت ۱۸ در این کمپین حضور داشت و بسیار خوشحالم که نقش بسیار بسیار کوچکی در این حرکت زیبا داشتم. بهانۀ اصلی نوشتن این مطلب هم به اشتراک‌گذاری این حس خوب (در میان اخبار بد این روزها و ماه‌ها) با شماست.

در این کمپین در مدت یک هفته (از ۱۹ تا ۲۵ اسفند) ۶۰۸ نفر شرکت کردند و مجموعا بیش از ۳۲ میلیون تومان جمع‌آوری شد.

اطلاعات بیشتر در مورد این کمپین در شکل زیر:

بامابشنو

زیبا نیست؟ حالا حداقل ۱۰ کودک می‌توانند بشنوند؟

پادکست، رسانۀ مستقلی است، رسانه‌ای که استودیوی آن، درون خانه‌های پادکسترهاست. جمع‎‌آوری این مبلغ نشان از اعتماد شنوندگان این رسانه‌های مستقل به تولیدکنندگان آنها دارد و البته که این کمپین تنها جلوۀ کوچکی از قدرت این اعتماد است. بی‌نیاز از هر واسط دیگری. بی‌نیاز از امکانات عجیب و غریب استودیوهای حرفه‌ای. این یک دنیای جدید است. قدر آن را بدانیم.

دم مرسن عرب‌زاده و همۀ پادکسترها و پادکست‌شنوها گرم.


اطلاعات بیشتر در مورد جراحی کاشت حلزون را از ویکی‌پدیای کاشت حلزون بخوانید.

برای آشنایی بیشتر با مرسن و پادکست آن، این مصاحبه با او را بخوانید. این پادکست ارزش شنیدن دارد. (سایت پادکست آن)

دیدگاه ها

  1. کاوه

    سلام. می شه آدرس کانال تلگرامی گروهی که پادکسترها در آن عضو هستند رو اعلام بفرمایید تا ما هم از نکات فنی آن استفاده ببریم.
    ممنون

    1. نویسنده
      پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *