مشاوره شغلی چیست و مشاور شغلی خوب کیست؟

مشاوره شغلی | مشاور شغلی

مشاوره شغلی چیست و مشاور شغلی چه کمکی می‌تواند به شما بکند؟ در این مطلب درباره این سوالات حرف خواهیم زد و بعلاوه درباره انتظاراتی که باید از یک مشاور شغلی خوب و جلسه مشاوره داشته باشیم، صحبت میکنیم.

پیش از مراجعه به مشاوره شغلی، حتما این مطلب را بخوانید.

۱- چرا مشاوره شغلی؟

تنوع شغل‌ها بسیار بیشتر از سالهای دور است. پدران ما این همه گزینه برای انتخاب شغل نداشتند، از بین این همه گزینه مختلف، کدامیک مناسب حال من است؟ کدام شغل می‌تواند رضایت شغلی را برای من به ارمغان آورد؟

از طرف دیگر توقع ما از شغل هم بسیار بیشتر از گذشته است. حالا ما انتظار داریم که شغل ما علاوه بر اینکه درآمد خوبی نصیبمان کند، در راستای علایق و استعدادهای ما هم باشد. حرف زدن از پدیده‌هایی مثل استعدادیابی و علاقه‌سنجی شاید ۲۰۰ سال پیش خنده‌دار به نظر میرسید، اما این روزها اوضاع خیلی فرق دارد.

در مسیر رسیدن به شغل مناسب، ما بارها دچار سرگردانی می‌شویم. نمیدانیم از شغل چه می‌خواهیم و کدام شغل، همان شغلِ رویایی ماست؟

در میانه این سردرگمی و پیچیدگی، مشاور شغلی می‌تواند راهنمای ما در رسیدن به شغل مناسب باشد. گاهی یک مشورت شغلی درست‌، می‌تواند منجر به تصمیم‌گیری بسیار بهتری شود و هم باعث صرفه‌جویی در زمان و سایر منابع شود و هم زندگی را برای ما دلنشین‌تر کند.

۲- چه موقع سراغ مشاور شغلی برویم؟

در چنین وضعیت‌هایی بهتر است سراغ یک مشاور شغلی خوب برویم:

۳- دو باور متفاوت در مورد روش رسیدن به شغل مناسب و نقش مشاوره شغلی چیست

چقدر وقت گذاشتیم تا بفهمیم اتم‌ها چطور با هم ترکیب می‌شوند و مولکول‌ها را تشکیل میدهند؟

چقدر برای حل انتگرال‌های دوگانه و سه‌گانه وقت صرف کردیم؟

چقدر برای چیزهایی وقت گذاشتیم که تاثیر مثبت چندانی بر حال امروز ما ندارند؟ چقدر وقت برای آنها تلف کردیم؟

داشتن شغل رضایت‌بخش تاثیر زیادی در احساس رضایت از زندگی دارد، قطعا خیلی بیشتر از فرمول‌های شیمی و انتگرال‌های ریاضی. اما چقدر برای ساختن مسیر شغلی مناسبِ خودمان وقت گذاشته‌ایم؟ جز رفتن در پی مسیری که دیگران میروند کارِ دیگری هم کرده‌ایم؟

جماعت زیادی از ما کمترین وقتی برای شناخت علاقه و استعدادمان و یافتن شغلِ مناسب خودمان صرف نمی‌کنیم. از این جماعت که بگذریم، کسانی که می‌خواهند در این راه قدمی بردارند را هم با کمی اغماض می‌توان در دو دسته جای داد:

  • دسته اول باور دارند برای هر کس تنها یک شغلِ ایده‌آل وجود دارد که باید کشف شود. همینکه کشف کنیم این شغل ایده‌آل چیست، کار تمام است. انگار بین ما و شغلِ ایده‌آل‌مان تنها «حجاب عدم شناخت ما از آن شغل» وجود دارد و این حجاب هم با کشف آن شغل برداشته می‌شود. این گروه احتمالا از مشاور شغلی توقع دارند که به آنها در این کشف مهم کمک کند. لابد آن هم با تست‌های استعدادیابی و علاقه‌سنجی و شخصیت‌شناسی.
  • باور دیگری در مورد فرایند رسیدن به شغل وجود دارد و این باور برپایه تلاش فعالانه ما برای ‌‌‌ساختن شغل مناسب گذاشته شده است. و البته من جزء معتقدان به همین باور هستم.

شرح اشکالاتِ روش‌هایی که تنها به تست‌های شغل‌یابی متکی هستند نیاز به مطلبی مجزا دارد، اما این دو نکته را مختصر عرض کنم و بحث مفصل در این مورد را به بعد موکول میکنم:

  • تست‌های شخصیت‌شناسی اکثرا علمی نیستند. اولین ویژگی یک پدیده علمی قابل تکرار بودن آن است، حال اینکه نتیجه این تست‌ها برای یک فرد ثابت در دو زمان مختلف، لزوما یکسان نخواهد بود. و حالا چطور بر مبنای این تستِ غیرقابل تکرار نسخه‌ای ‌مطمئن و دقیق برای شغل صادر کنیم؟
  • از صحت و دقت این تست‌ها که بگذریم، به سوال مهمتری میرسیم: حالا چطور من به آن شغل برسم؟ بر فرض که نتیجه فلان تست می‌گوید من باید بروم آشپز بشوم، خب چگونه این کار را بکنم؟ از کدام مسیر بروم؟ واقعیت‌ها و محدودیت‌های زندگی‌ام را چه کنم؟

خلاصه که معتقدان به باور دوم (منتقدان به نگاهِ مطلق به تست‌های شغلی) از مشاور شغلی توقع دارند تا در طی زمان و با شنیدن حرف‌های مراجع، او را قدم به قدم در مسیر ساختن شغل مناسب‌ همراهی کند و البته که از تعلق خودم به این باور حرف زده‌ام.

۴- در جلسه مشاوره شغلی و تحصیلی به دنبال چه باشیم؟

جناب مشاور لطفا به من بگویید چطور علائقم را بشناسم؟ آیا همینکه در نگاه اول علاقه‌مند به بازیگر شدن هستم، برای اینکه مهمترین سرمایه زندگیم (عمرم را عرض میکنم) را در این راه خرج کنم کفایت می‌کند؟

مشاورجان من تصمیمم را برای تغییر شغل گرفته‌ام، اما با ترس از تغییر شغل چه کنم؟ خرج و مخارج زندگی را چکار کنم؟ با مخالفت خانواده چطور برخورد کنم؟

جنابِ مشاورِ شغلی و تحصیلی، همه میگویند دکترا داشتن بهتر از نداشتن است، راست میگویند؟ آیا برای من می‌صرفد که چند سالی روی این موضوع وقت بگذارم؟

مشاور شغلی گرامی، لطفا به من بگو چطور شغلِ کنونی‌ام را در راستای اهداف بلندمدتم قرار دهم؟

جلسه مشاوره شغلی جایی برای حرف زدن در مورد سوالهایی این‌چنین است. و البته که بیشتر شما حرف خواهید زد تا مشاور شغلی، اگر اطلاعات کافی در مورد شرایط شغلی و زندگی شما وجود نداشته باشد، چطور مشاوره مفیدی داده شود؟

از مشاور در مورد روش‌های کسب مهارت‌های لازم در مسیر شغلی‌تان راهنمایی بخواهید. در مورد راه‌های شناخت علاقه‌ شغلی و روش‌های بررسی کیفیت این علاقه.

در مورد نحوه نوشتن رزومه و ارسال آن از مشاور کمک بگیرید.

از جلسه مشاوره شغلی با کلی ایده برای اجرا کردن و کلی موضوع برای فکر کردن بیرون بیایید. یادتان باشد مدیر پروژه طراحی مسیر شغلی شما هستید و مشاور شغلی در بهترین حالت، تنها یک مشاور خوب است، مدیر شمایید.

۵- مشاوره شغلی آنلاین و تلفنی

طبیعتا بهترین مشاوره، مشاوره حضوری است. اما در مواردی که شرایط برای مشاوره شغلی حضوری فراهم نباشد، جلسه مشاور شغلی تلفنی و آنلاین هم قابل برگزاری است.

برگزاری جلسات مشاوره آنلاین به لطف نرم‌افزارهایی مثل skype یا imo به راحتی قابل انجام است. در مواردی که امکان مشاوره آنلاین نبود، مشاوره شغلی تلفنی هم میسر است. در این موارد هم مشاور و هم مشورت‌گیرنده باید تمرکز کافی داشته باشند و وجود یک کاغذ و خودکار برای هر دو طرف از ضروریات است.

۶- مراکز مشاوره شغلی

معمولا مراکز مشاوره شغلی در ایران، همان مراکز مشاوره شغلی و کاریابی هستند. جاهایی که صرفا در مورد شغل‌های موجود مشورت می‌دهند! اما مراکز مشاوره شغلی در تهران احتمالا اوضاع بهتری دارند. اگر تهران نیستید، شاید بتوانید از مشاوره شغلی تلفنی یا آنلاین آنها استفاده کنید. شماره تماس مشاوره شغلی را از سایت این موسسات بردارید و در مورد شرایط مشاوره از خودشان بپرسید.


بعد از خواندن این مطلب چه کنم؟

کتاب رایگان ده اشتباه رایج شغلی را دانلود کنید:

ده اشتباه رایج شغلی

مطالب زیادی در مورد شغل با عنوان کارنکن نوشته‌ام. حتما سری به آنها بزنید:

[maxbutton id=”2″ url=”http://bit.ly/2HkNgBV” text=”نقشه راه کارنکن” ]

دیدگاه ها

  1. mostaf

    باسلام
    من مصطفی بیات هستم ۳۳ سال سنمه از بچگی در کار جوشکاری بودم اما به فکر جمع اروری پول نبودم چون تمام پس انداز هامو به خانواده ام می دادم وحالا۵ ساله ازدواج کرده ام وهنوز مستجرم یک بار خواستم شغلمو عوض کنم ۶ ماه بیکار شدم اما هیچی نشد مورد دیگر اینکه من تا کارشناسی معماری خوندم وبر نرم افزارهای مختلف این رشته تسلط دارم ۲ ماه به تهران در سال۹۷ رفتم که کار کنم ولی چون نه پارتی داشتم نه نمونه کار نه سابقه قبولم نکردن یک کتاب هم در زمینه انیمیشن سازی نوشتم چون تبلیغات نداشتم در فروش به شکست برخورد کرد الانم دارم یک کتاب در زمینه مکس می نویسم در ضمن دوبار هم برای نظام مهندسی هم شرکت کردم که موفق نشدم اگه بخوام هم در جوشکاری ادامه بدم برای خودم باید حداقل یک شاگرد داشته باشم در ضمن تا اینکه مردم بفهمند چنین کارگاهی هست حداقل ۶تا ۱۲ ماه طول میکشه ضمنا با این گرانی ها هم هزینه خرید یا کرایه کارگاه وتجهیزاتم هم هست مورد دیپر اینکه دیگه ا این شغل هم خسته شدم در حال حاضر هم که صبح میرم پیش برادرم جوشکاری شبهم میام کتابمو تکمیل کنم نکته آخر اینکه همسرم از محل زندگیمون راضی نیست ودوست داره بره شهرستان ومن موندم با این همه گرانی وکار وبی پولی لطفا راهنماییم کنید

  2. الهام

    سلام
    وقتتون بخیر
    مرکز مشاوره شغلی خوب میشه بهم معرفی کنید؟
    خیلی خسته و کلافه ام از وضعیت شغلی ام

    1. نویسنده
      پست
      امین آرامش

      سلام الهام، راستش جایی رو نمیشناسم، اما پیشنهاد میکنم بری توی صفحۀ کارنکن و مطالبش رو بخونی و پادکستها رو گوش بدی. همه‌اش هم رایگانه.
      یکم وقت بذاری، خودت بهتر از یه مشاور، میتونی به خودت کمک کنی.

  3. الهه

    سلام خسته نباشید من ۳۰ سالمه و تا این سن کارهای زیادی انجام دادم اما هر دفعه هم به بن بست خوردم و مورد سرزنش اطرافیانم قرار گرفتم اما هنوزم که هنوزه دنبال اون رضایت از شغلی میگردم و شرایط برام خیلی سخت شده چون همش احساس میکنم که به یه سنی رسیدم که کار پیدا کردن برام یه معضل بزرگی محسوب میشه مخصوصا وقتی آدم سابقه کاری مفیدی نداشته باشه ولی واقعا دلم میخواد یکی کمکم کنه چون وقتی به اطرافم نگاه میکنم که خیلیا راهشونو پیدا کردن اما من نه شرایط روحیم بهم میریزه و حتی باعث شده که نتونم توی انتخاب آدم زندگیم اعتماد به نفس داشته باشم. خیلی ببخشید سرتونو درد نیارم به طور کلی از تجربیات تا الانم بهتون میگم که حدود سه سال صندوقدار بودم که از سن ۲۰ سالگی این کارو شروع کردم و بعدش که درسم تموم شد و کارشناسی مدیریت جهانگردی رو تموم کردم اولش میخواستم برای ارشد ادامه بدم اما تصمیم گرفتم که با مدرک لیسانسم وارد کار مهمانداری قطار بشم و اینطور شد که حدود یک سالونیم کار مهمانداری انجام بدم ولی اونجا هم به دلیل شب کاری نتونستم ادامه بدم و شروع کردم کارهایی انجام دادم که خودم فکرشو میکنم همش وقت تلف کردن بود و هیچ ربطی به رشته تحصیلیم نداشت یه تجربه دیگه ای که دارم اینه که به زبان استانبولی تسلط کامل دارم اما هنوز نتونستم در رابطه باهاش کاری پیدا کنم خواهش میکنم کمکم کنید از این بلاتکلیفی دربیام

  4. مرضیه

    سلام
    من رشته م کارشناسی علوم تربیتی هست.تا الان شغلم تدریس و مدیریت بخش های مختلف مراکز فرهنگی بوده. ولی الان بدلیل شرایط زندگیم به اتریش مهاجرت میکنم. من از شغل تدریس با وجود حقوق پایین لذت میبردم. ولی این برای مکان جدید زندگیم امکان نداره چون لازمه تدریس تسلط خیلی خوب به زبان همون کشور هست که فعلا برای من زمان بر هست تا به اون نقطه برسم. من ۳۸ سالمه.
    لطفا درباره شغلهایی که میتونم در کشور جدیدم انتخاب کنم یکمقدار اطلاعات بدین.البته درجریان هستید کار زیاد هست ولی چیزی که بتونه یکمقدار حس خوب هم درکنارش باشه برام مهمه.
    متشکرم
    لطفا درصورت امکان جوابتون رو ایمیل کنید.

  5. نیما وهنانی

    ممنون از مقاله خوبتون. مختصر و مفید.
    استفاده از مشاوره شغلی حرکت بسیار هوشمندانه ای هستش. این که فرد با استفاده از مشاوره استخدام از سردرگمی در می‌آد یه طرفه منافع مشاوره شغلی هستش، از اون مهم‌تر انتخاب مسیر درست هستش که با توجه به راهنمایی‌های مشاور شغلی مشخص می‌شه. این که افراد در مسیره درستی حرکت کنند به خودی خود و به صورت درون‌زا باعث علاقه، پیشرفت شخصی و همین‌طور پیشرفت صنعت و اقتصاد هم میشه.
    به نظرم قسمت چهارم مقاله قسمته خیلی مهمی هستش. این که در شرایط مناسبه ذهنی و انتظارات درست به مشاور شغلی مراجعه کنیم از موارده خیلی مهم برای گرفتن نتیجه مطلوب هستش.

  6. مهسا

    سلام
    من نهم هستم و وقت انتخاب رشتمه بین تجربی و ریاضی موندم راستش بین دروس توی ریاضی و محاسبات (چه ریاضی چه فیزیک و شیمی و…) قوی هستم و از وقتی که یادم میاد هم علاقه داشتم شاید به خاطر اینکه به نسبت بقیه دروس توشون بهتر بودم اما الان واقعا نمیدونم که باید واسه انتخاب رشته چه معیار هایی رو در نظر بگیرم از یه طرف اینقدر خانوادم توی گوشم خوندن که تجربی بازار کارش خوبه و ریاضی بازار کار نداره که تمام مغزم پره از این حرفها و از طرف دیگه هم واقعا نمیدونم به چه کاری علاقه دارم و یا اینکه باید برم دنبال علاقم که متاسفانه اون رو هم نمیشناسم درسم خوبه استعداد های درخشانم و میترسم برم رشته ریاضی و کار گیرم نیاد و بعدا حسرت بخورم اگه میشه راهنماییم کنید.

  7. و ح

    باسلام خدمت آقای ارامش مردی ۴۲ساله ام با همسر ودو فرزند از سال۹۳در شغلی که داشتم. ور شکست شدم وهم بدهی بانکی دارم هم اموال منقول و غیرمنقول خود را از دست داده ام ودست به هر کاری میزنم به بم بست میخورم والان در شرایطی هستم که اصلا هیچ شغلی به ذهنم نمی سد که با سرمایه کم یعنی فروش پرایدم ان را انجام دهم برای من با این شرایط چه پیشنهادی دارید ممنونم استاد

    1. نویسنده
      پست
  8. ریحانه

    سلام من ۲۷سالمه و آی تی خوندم اما به کارهای هنری خیلی علاقمند هستم و همه نوع رو کلاس رفتم و یاد گرفتم الان دوست دارم واسه آیندم ۱حرفه ای رو انتخاب کنم و دنبالش کنم به چندتا کار مثل ارایشگری و صنایع دستی فکرکردم اما جدیدا طراحی لباس بنظرم جالب هست و فکرمو مشغول کرده اما نمیدونم باید پیش کی مشاوره کنم و اطلاعات کسب کنم لطفا اگر میدونید راهنمایی کنید.

    1. نویسنده
      پست
  9. seh

    سلام من کارشناسی علوم و مهندسی آب و کارشناسی ارشد آبیاری و زهکشی دارم. تازه فارغ التحصیل شدم. الان خیلی سردرگرمم نمیدونم باید چجوری کار پیدا کنم و از کجا مشغول بکارشم. فکرکردن به اینکه این همه درس خوندم و بیکارم عذابم میده میشه راهنماییم کنید؟ ممنون

    1. نویسنده
      پست
  10. عطا غ

    سلام. راستش من به برنامه نویسی و اینا خیلی علاقه دارم. الان من ۱۷ سالمه. می تونید راهنمایی کنید من باید از کجا شروع کنم؟

  11. فتحی

    سلام من دختر ۲۷ ساله هستم تا حالا به صورت دورکار و حضوری کار طراحی گرافیکی و مدیریت سایت و… انجام دادم ولی دلم میخواد برای خودم کار کنم تو شهری با جمعیت نیم میلیونی که هستم میخوام شرکت برگزاری همایش و سمینار بزنم. به صورت عملی تجربه این کارو دارم ولی برای کار بزرگتر نمیدونم از کجا شروع کنم ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. نویسنده
      پست
  12. امید رمضانی

    با سلام بنده میخوام از شرکت ماشین سازی دز (فیلتر هوا) دستگاه فیلتر بخرم خواستم بپرسم آیا مورد تایید می باشد؟اینا میگن مواد هم بهتون میدیم و محصولات رو هم به حالت کارمزدی با کارمزد ۵۰۰ تومان برای هر فیلتر میخرن. آیا به تعهداتشون عمل میکنن؟ ممنون میشم کسی پاسخ بدهد؟
    ایمیل بنده : ramzani.omid12@gmail.com
    کد استاندارد شرکت : ۶۶۷۶۱۰۴۹۸۵
    شماره ثبت : ۴۹۷۷۴۳
    شناسه ملی : ۱۴۰۰۰۰۲۳۷۱۰
    شرکت اطمینان فیلتر دز

  13. یاسمین

    سلام و خسته نباشید . ازتون خواهش میکنم تا اخر بخونید و منو راهنمایی کنید کل آینده م به نظر کارشناسانه ی شما بستگی داره . من ۱۸ سالمه و تجربی خوندم چند ماه بعد هم کنکور دارم و بعدش بحث زجر آور انتخاب رشته ! والدینم میگن اکه اینجا پزشکی یا دندان قبول نشدی میفرستیمت روسیه تا اونجا بخونی ! آخه کی دوست نداره یه راهی پیدا کنه بره خارج اما آخه علاقه من چی میشه ؟ وقتی خودمو توی یه اتاق سفید تصور میکنم که جلوم یه تخت هست که مریضام میان روش دراز میکشن از همین الان حس میکنم چهاردیواری اتاق داره خفم میکنه ! یا حتی بودن تو یه بیمارستان هم اذیتم میکنه آخه تا کی ؟ من نمیخوام کل جوونیم تو یه ساختمون بگذره بخاطر پولی که میتونم باهاش فوقش هر عید به عید برم مسافرت ! نه ! من میخوام شغلم ایجاب کنه همیشه تو سفر و اکتشاف و مطالعه باشم ! من عاشق فضاهای غیر شهریم عاشق اینم که محیط های صحرایی یا جنگلی اکتشاف کنم . من روحیه ی یک محقق و مکتشف و ماجراجو رو دارم نمیتونم ساعت ها تو یه اتاق باشم و دندون درست کنم من میمیرم ! من مثل دخترای شهری و اتوکشیده نیستم که فکرم همش پیش آرایش و لباسای زرق و برقی و مهمونیا باشه ! من میخوام سروکارم با خلقت زیبای خدا باشه زمینایی که فقط عکساشونو دیدیم…اولش فکرم به رشته هایی مثل زمین شناسی و باستان شناسی و محیط زیست رسید ولی میدونم که خونوادم به هیچ عنوان حمایتم نمیکنن حالا اصلا نمیدونم چیکار کنم چون شنیدم رشته زمین شناسی تو ایران خوب تدریس نمیشه و منم میخوام سوادم جهانی باشه و ثابت کنم که اگه دکتر نشدم لااقل بهترین رشته م هستم ! نمیدونم چجوری این کارا رو بکنم لطفا راهنماییم کنین خیلی سردرگمم …انقدر که حتی نمیدونم این چیزایی که تو ذهنم هست و این نیازایی که روحم داره با رشته زمین شناسی و کلا زمین شناس شدن برطرف میشن یا نه … کمکم کنین

    1. نویسنده
      پست
  14. ع

    سلام.تصادفی با سایت اشنا شدم.راستشو بخواین دارم دیوونه میشم.۲۷ سالمه و هنوز نمیدونم به چی علاقمندم تا برم و در بارش مهارت کسب کنم.هرچقدرم کتابای استعدادیابیو تست شخصیت و روانشناسی خوندم به کارم نمیاد.دانشگاه بزور حقوق خوندم و بعد خدمتم علاف موندم و هرشغلی هم نمیتونه روحمو ارضا کنه و بهم انرژی بده.انگار یه ادم بیخودم.شما چه راهنمایی میتونید بهم بکنید؟ممنون میشم

    1. نویسنده
      پست
      امین آرامش

      سلام
      وضعیت بدیه، سرگردونی واقعا حال آدم رو بد میکنه.
      در حال حاضر من مشاوره فردی نمیدم، یه وقتی میدادم اما دیدم مشاوره کافی نیست و آدمها به کلی مهارت نیاز دارن که نمیشه توی جلسه مشاوره بهشون داد.
      به همین خاطر مدتها دنبال طراحی و برگزاری یه دوره‌ای بودم که هم توش بشه علایق و اهداف رو شناخت و هم مهارتهای لازم برای پیمودن مسیر شغلی رو کسب کرد.
      اسم این دوره طراحی زندگیه، اتفاقا الان هم فرصت ثبت‌نامش بازه. خواستی ثبت نام کن.
      مخلصم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *