۴ راهکار عملی برای معرفی خود در مصاحبه شغلی‌

در مصاحبه چگونه خود را معرفی کنیم

در جهانی ایده‌آل، کارفرماها در مصاحبه شغلی می‌توانند استعدادهای ما را به‌خوبی تشخیص بدهند و دیگر نیازی به معرفی خود در مصاحبه شغلی و تبلیغ استعداد‌هایمان نخواهیم داشت؛ اما در دنیای واقعی تشخیص استعدادها کار سختی است؛ مخصوصاً در برخوردهایی کوتاه مثل مصاحبه کاری شرکت‌ها.

عملکرد افراد در مصاحبه شغلی فقط ۴ درصد با عملکرد شغلی آن‌ها ارتباط دارد.

یکی از دلایلی که نمی‌شود در مصاحبه شغلی به میزان استعداد افراد پی برد، این است که درباره استعدادهایشان راحت نقش بازی می‌کنند؛ مخصوصاً وقتی که شناخت درستی از استعدادهای خودشان ندارند. در حقیقت وقتی خودمان را گول می‌زنیم، گول زدن دیگران هنگام معرفی خود در مصاحبه شغلی خیلی ساده‌تر خواهد بود.

برای همین اصلاً عجیب نیست که خودشیفته‌ها و بیماران روانی در مصاحبه شغلی عملکردی عالی دارند.

دلیل دیگر این است که مسئولان ارزیابی استعدادها، آنقدر که خودشان فکر می‌کنند بااستعداد نیستند، پس بیش از حد به احساس و دریافت خود اطمینان می‌کنند و تشخیص‌های اشتباه می‌دهند. مثلاً:

• برونگرایی را به جای مهارت‌های اجتماعی می‌گیرند.
• اعتماد به نفس را به جای تخصص می‌گیرند.
• کاریزما را به جای توانایی رهبری کردن می‌گیرند.

[مطلب مرتبط: چرا اصرار داریم ماهی دویدن یاد بگیرد؟]

شغل درست را انتخاب کن، مصاحبه‌ات عالی پیش می‌رود

منظور از شغل درست، این است که علایق، استعداد، رسالت شخصی و عوامل دیگری را در انتخابت لحاظ کنی.

اگر خیالت از بابت انتخابت جمع باشد، قطعاً کارفرما متوجه اشتیاق و توانایی تو خواهد شد. در دورۀ مسیر شغلی کمکت می‌کنیم تا ایده‌آل ترین شغل را با توجه به ویژگی‌های شخصیتی‌ات انتخاب کنی.

با این حساب اگر بخواهیم استعدادهای خود را بدون متهم شدن به خودنمایی به دیگران نشان بدهیم، باید در مصاحبه چگونه خود را معرفی کنیم ؟

در این مقاله ۴ پیشنهاد برای بهتر نشان دادن استعدادها در مصاحبه شغلی نوشته شده است.

برای خواندن این ۴ پیشنهاد، با ادامه متن همراه شوید.

۱. برای معرفی خود در مصاحبه شغلی تجربه‌هایتان را به طور خلاصه بیان کنید

معرفی خود در مصاحبه شغلی

عملکرد گذشته افراد، همیشه عملکرد آن‌ها در آینده را پیش‌بینی نمی‌کند. (به‌ویژه اگر فرد تغییر شغل داده باشد.) ولی کارفرماها دوست دارند مطمئن شوند که شما تجربه آن کار را داشته‌اید.

خوشبختانه وقتی می‌خواهند استعدادهای کسی را ارزیابی کنند، اولین سوال مصاحبه شغلی درباره تجربه کاری است. کسی هم به‌خاطر معرفی خود در مصاحبه شغلی و پاسخ دادن به سوالی که از او پرسیده شده، به خودنمایی متهم نمی‌شود. (برای مطالعه بیشتر در این حوزه می‌توانید مطلب استعدادیابی سایت متمم را بخوانید.)

با این حال کوتاه پاسخ دادن ضروری است، زیرا ما در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که صبر و حوصله افراد کم شده است. اگر پاسختان زیادی طولانی باشد، این امکان وجود دارد که مصاحبه‌کننده خسته شود و به شما توجه نکند و فکر کند که توانایی بیان خلاصه حرف‌هایتان را ندارید.

معرفی خود در مصاحبه شغلی

معرفی خود در مصاحبه شغلی به این صورت، ممکن است به ضررتان تمام شود. افرادی که زیاد درباره خودشان صحبت می‌کنند، در نظر دیگران خودخواه و خودبین و حتی خودشیفته به نظر می‌آیند و اگر کلی‌گویی کنید و دستاوردهایتان را زیادی بزرگ جلوه دهید، شنونده گمان خواهد کرد که اغراق می‌کنید.

پس برای معرفی خود در مصاحبه شغلی بهترین کار این است که تجربه‌های مرتبط خود را سریع بگوییم و بدون درنگ برویم سر اصل مطلب؛ مثلاً:

• من در فلان زمینه یا فلان صنعت ۱۸ سال تجربه‌ی جهانی دارم.
• من یک تیم ۷۵ نفره را مدیریت کرده‌ام.
• ما تجارت شرکتمون رو ۱۵۰ درصد رشد دادیم.
• من مدیر بخشی بودم که ۶۰ درصد درآمد شرکت از اون به دست می‌اومد.

اگر هم نمی‌دانستیم که بهتر است در مصاحبه چگونه خود را معرفی کنیم و چه بگوییم، متن معرفی خود به دیگران را طوری انتخاب می‌کنیم که بیشتر به کار مدنظر مرتبط باشد.

۲. هنگام معرفی خود در مصاحبه شغلی بیشتر از اشتیاقتان بگویید تا از توانایی‌هایتان

متن معرفی خود به دیگران

اینکه اشتیاق خود را به اهداف و علایقتان نشان بدهید، کاملاً به‌جاست؛ اما افتخار کردن به استعدادهایتان، چندان جالب نیست. مثلاً نباید انتظار داشته باشید که وقتی به شوخ‌طبعی یا توانایی مدیریت خود می‌بالید، دیگران هم تحت تاثیر قرار بگیرند.

وقتی به دیگران می‌گویید که بامزه‌ترین آدم روی زمین هستید، بلافاصله به این فکر می‌کنند که شما چیزی نیستید که می‌گویید؛ احتمالاً هم درست فکر می‌کنند! زمانی که می‌گویید «من مدیر فوق‌العاده یا متفکر خلاقی هستم» هم همین اتفاق می‌افتد.

اما اگر بگویید:
• از هدایت گروه لذت می‌برید.
• سعی می‌کنید در انجام کارها از روش‌های خلاقانه استفاده کنید.
• تلاش می‌کنید جنبه‌ی بامزه هر اتفاقی را ببینید.

حداقل به دیگران نشان می‌دهید که ممکن است در این زمینه‌ها استعداد داشته باشید.

۳. در متن معرفی خود به دیگران بیشتر روی توانایی‌های بالقوه تاکید کنید

متن معرفی خود به دیگران

تحقیقات اخیر نشان می‌دهند که وقتی می‌خواهیم کسی را قضاوت کنیم، آینده‌اش برایمان جذاب‌تر از گذشته‌اش است. نقل قولی معروف از اسکار وایلد در کتاب تصویر دوریان گری وجود دارد که می‌گوید بهتر است زنان گذشته درخشان داشته باشند و مردان آینده روشن؛ البته به نظر نمی‌رسد که در دنیای واقعی، این مسئله به جنسیت ارتباطی داشته باشد.

جدای از جنسیت افراد، ما بیشتر به آینده آدم‌ها علاقه داریم تا گذشته‌شان؛ دلیل این مسئله هم این نیست که گذشته تمام شده و دیگر تغییر نمی‌کند. پیش‌بینی آینده به مهارت و تلاش زیادی نیاز دارد که باعث می‌شود برایمان جذاب‌تر باشد.

تاکید بر توانایی‌های بالقوه کمک می‌کند تا دیگران آینده شما را بهتر پیش‌بینی کنند.

بررسی‌های روانشناختی نشان می‌دهند که ۳ زمینه اصلی برای معرفی خود در مصاحبه شغلی وجود دارد:
• توانایی یادگیری
• قدرت هدایت دیگران
• مهارت‌های ارتباطی

خوشبختانه با صحبت کردن درباره این مسائل، به خودنمایی متهم نمی‌شوید؛ کارفرماها هم می‌دانند که این ویژگی‌ها چقدر مهم هستند و بر همین اساس تصمیم می‌گیرند که چه کسی را استخدام کنند یا ترفیع بدهند.

البته راه‌حل، کلی‌گویی و خودنمایی نیست. مثلاً نباید از چنین جمله‌هایی استفاده کنید:

• من همه‌چیز رو سریع یاد می‌گیرم.
• مهارت رهبری من فوق‌العاده است.
• روابط عمومی من حرف نداره.

بهتر است این مسائل را با مثال‌های مشخص و در هنگام مصاحبه کاری نشان دهید.

برای مثال اگر روابط عمومی خوبی دارید، در هنگام مصاحبه کاری نباید:

• حرف مصاحبه‌کننده‌ها را قطع کنید.
• زیاد صحبت کنید.
• خودنمایی کنید.

اگر می‌خواهید به دیگران نشان دهید که در یادگیری توانا هستید، به طور دقیق درباره مشکلات دشواری که موفق به حلشان شده‌اید یا تخصص‌های کوچکی که فرا گرفته‌اید، صحبت کنید.

چنین مثال‌هایی نه تنها دستاوردهای گذشته‌ی شما را برجسته می‌کند، بلکه توانایی‌های بالقوه شما را هم به نمایش می‌گذارد و باعث می‌شود دیگران به عملکرد آینده‌ شما فکر کنند. 

۴. دوستانتان را به حامیان خود تبدیل کنید

در نهایت، اینکه دیگران ( نه خودتان!) درباره شما چه فکری می‌کنند، به شما اعتبار می‌بخشد.

در مصاحبه چگونه خود را به دیگران معرفی کنیم

با این حساب واضح است که تاثیر تعریف و تمجید دیگران از شما بیشتر است تا اینکه بخواهید خودتان این کار را انجام دهید. به همین دلیل است که توصیه‌نامه‌ها، علی‌رغم ناکارآمدی در پیش‌بینی عملکرد آینده افراد، هنوز هم می‌توانند نقش مهمی را در موفقیت شما بازی کنند.

تاثیر حرف‌ مناسبی که یک فرد مناسب در موقعیتی مناسب درباره شما بزند از هر شاخصی که نشانگر استعداد شما باشد، بیشتر خواهد بود. بنابراین بهتر است که قدر حامیان خود را به‌خوبی بدانید؛ در کنار این قدردانی اگر بتوانید استادان و دوستان خود را به حامیانتان تبدیل کنید، دیگر نیازی نخواهد بود تا برای معرفی خودتان به دیگران سخت تلاش کنید.

شهرت هر فردی دو جنبه مثبت و منفی دارد. اگر جنبه‌ی مثبت شهرت خود را به برند شخصی‌تان تبدیل کنید، درهای فرصت به رویتان گشوده خواهد شد؛ به‌خصوص اگر جنبه‌های منفی شهرتتان در میان افراد شناخته‌شده نباشد.

در آخر این نکته را به یاد داشته باشید که تفاوت‌های عمده فرهنگی سبب شده‌اند تا میزان تحمل خودنمایی در افراد، مختلف باشد. حتی در کشورهایی که تا حد زیادی شبیه به هم هستند، رفتاری یکسان می‌تواند واکنش‌های متفاوتی را در پی داشته باشد.

برای مثال رفتاری که در آمریکا نوعی معرفی معمول تلقی می‌شود، در انگلیس به عنوان لاف زدن شناخته می‌شود و روش انگلیسی‌ها برای خودنمایی، معمولاً در آمریکا با ضعف شخصیت اشتباه گرفته می‌شود.

از همه این‌ها که بگذریم، تقریباً در همه‌ی فرهنگ‌ها، افراد به دنبال کسانی می‌گردند که واقعاً بااستعداد هستند.

با استفاده از لینک زیر می‌توانید فایل این مقاله را دریافت کنید:

منبع (+)

مطلبی که خواندید از سری مطالب مربوط به مصاحبه شغلی در کارنکن بود. برای خواندن سایر مطالب مربوط به مصاحبه شغلی به لینک زیر بروید:

در کارنکن مطالب زیادی با موضوع شغل مناسب و نحوه رسیدن به آن وجود دارد. برای خواندن رایگان تمامی این مطالب روی لینک زیر کلیک کنید:

حالا وقت یادگرفتن مهارت و بهبود رزومه کاری شماست.

اگر فکر میکنید یادگیری مهارت کار سختیه و تلاشهای گذشته شما برای یادگیری مهارت (مثل زبان انگلیسی یا یک نرم‌افزار) به شکست منجر شده، باید پیش از هر چیز یادگرفتن رو یاد بگیرید.

[مطلب مرتبط : دوره آنلاین یادگیری اثربخش]

پس از یادگیری یادگرفتن رزومه خود را پربارتر از همیشه کنید؛ در دوره زیر، به صورت عملی تولید محتوا و سئو را فقط در ۸ هفته یاد بگیرید:

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *