معرفی بهترین کتابهای ادبیات کهن ایران

کتاب ادبیات کهن ایران و جهان

کتابهای ادبیات کهن ایران شامل چه منابع می شود؟ کتابهای ادبیات کهن، به مجموعه از داستان‌های روایی و نوشتاری گویند، که از منابع اصیل دینی، کتیبه‌های قدیمی، و آثاری چون شاهنامه فردوسی، گشتاسب و کتایون ، شیرین و فرهاد و … به دست ما رسیده است.
در ایران باستان انتقال دانش و معرفت معمولا بر نقل گفتاری و سینه به سینه به نسل‌های بعد منتقل می‌شد. مثلا کتاب اوستا قرن‌های متمادی تا اواسط دوره ساسانیان بصورت سینه به سینه به نسل‌های بعدی منتقل، و سرانجام در اواسط دوره ساسانیان بصورت کتابت درآمد.

داستان‌های ادبیات کهن ایران باستان کدامند؟

از معروفترین داستان‌های ادبیات کهن ایران که پیش از سلوکیان برای ما باقی مانده است، می‌توان داستان‌های مادی مثل؛ کوروش و آستیاگ، افسانه سمیرامیس، افسانه اربق، افسانه دوران کودکی کوروش، ستریانگایوس و زرینا، زریادرس واداتیس را نام برد.
از آثار ادبیات فارسی باستان هم آثاری چون؛ زندگانی کوروش، بردیای دروغین، مردهای یک چشم، گریفین‌های محافظ طلا، رستم دستان و جم، جمشید، آبتین را می‌توان نام برد، که مسلما فردوسی بزرگ از این منابع اصیل و گرانمایه در خلق شاهکار اثر خود، شاهنامه بهره برده است.
در این مطلب لیستی از بهترین کتابهای ادبیات کهن ایران را برای آشنایی شما با فرهنگ و تمدن ایران باستان آماده کرده‌ام، لذا اگر مشتاقید تا سفری حتی گذرا بر کتاب ادبیات کهن ایران و جهان داشته باشید، و از لذت این تمدن بزرگ بشری بی‌بهره نمانید، تا پایان مقاله همراه من باشید.

 

۱- کتاب بیژن و منیژه انتشارات کلهر

کتابهای ادبیات کهن ایران

داستان بیژن و منیژه یکی از داستان‌های معروف کتاب حماسی ایرانیان، شاهنامه فردوسی است. این داستان روایت عشق بیژن پسر گیو و منیژه دختر افراسیاب است. کتاب داستان بیژن و منیژه از مجموعه داستانهای شاهنامه فردوسی با مقدمه ،تنظیم و تصحیح دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن و خوشنویسی استاد رسول مرادی و تذهیب مرضیه عرفانی که با ۵ رنگ چاپ توسط انتشارات کلهر به چاپ رسیده است.
مشخصات کتاب:
مولف: حکیم ابوالقاسم فردوسی
مقدمه: محمدعلی اسلامی ندوشن
مترجم: افضل وثوقی
انتشارات: کلهر

شعر با این بیت آغاز می گردد: شبی چون شبح، روی شسته به قیر // نه بهرام پیدا نه کیوان نه تیر
برای اطلاعات بیشتر و خرید کتاب بیژن و منیژه در دیجی کالا کلیک کنید.

 

۲- کتاب قصه های کلیله و دمنه

کتابهای ادبیات کهن ایران

کتاب قصه‌های کلیه و دمنه کتابی‌ اصالتا هندی است. این اثر گرانمایه در دوران ساسانی توسط برزویه طبیب، وزیر انوشیروان پادشاه ساسانی، به زبان پهلوی ترجمه و حکایت هایی از سایر منابع هندی نیز به آن اضافه کرد.
کمتر کسی نام کتاب کلیله ودمنه را نشنیده است. نام آن از نام دو شغال با نام‌ های کلیله و دمنه گرفته شده‌ است. بخش بزرگی از کتاب اختصاص به داستان این دو شغال دارد.
کلیله و دمنه کتابی پندآمیز در قالب زبان حیوانات، که در آن مجموعه ای از تجربه ها و برداشت های انسانی که در قالب تشبیه و تمثیل، چگونه زندگی کردن را به خواننده خویش می آموزد. در اصل جامعه ای که “کلیله و دمنه” در آن شکل گرفته است، استعاره‌ای از جوامع انسانی با نماد های مختلف، که داستان‌های عبرت‌انگیزی را به خوانندگان منتقل می کند.
برای اطلاعات بیشتر و خرید کتاب بیژن و منیژه در دیجی کالا کلیک کنید.

 

۳- کتاب پرسیکا اثر لوید لولین جونز،جیمز رابسون

داستان های ادبیات کهن ایران

«کتزیاس کنیدوسی» در کتاب پرسیکا تاریخ شاهنشاهی پارسیان را به شکل داستان‌گونه و رمانی بلند، در قالب اسطوره های شرقی و البته با برداشت و قضاوت های شخصی بررسی کرده است.
سبک روایی داستان ملودراماتیک و تقریباً شاعرانه است.
نویسنده در این داستان گاها غلو کرده و ضمن داستان گویی، تفاوت های فرهنگ ایران و یونان را خیلی زیرکانه مورد نقد و بررسی قرار داده است.
«کتزیاس کنیدوسی» به عنوان پزشک خاص دربار هخامنشی در قرن چهارم قبل از میلاد حضور داشته است. نتیجه همین نزدیکی به دربار و ارتباط دوطرفه با رجال و مردم عادی موجب تدوین تاریخ عصر هخامنشی در قالب ۲۳ جلد کتاب شده است.
این اثر، برای تخستین بار توسط لوید لولین جونز به طور کامل ترجمه شده است. نگاه باشکوه نویسنده به تاریخ باستان ایران بر جذابیت کتاب افزوده است.
برای اطلاعات بیشتر و خرید کتاب بیژن و منیژه در دیجی کالا کلیک کنید.



۴- کتاب هزار افسان کجاست؟ اثر بهرام بیضایی

کتاب های ادبیات کهن

کتاب هزار افسان کجاست؟ کتابی است درباره ی داستان هزار و یک شب ( و یا به قول غربیان، شب های عربی). بهرام بیضایی در ابتدا به تشریح و بسط وسیع به اصالت ایرانی بودن داستان می پردازد و نشان می دهد که «هزار افسان» به صورت کتاب (به زبان پهلوی) در ایران نگاشته شده و بعدها در طول زمان از بین رفته است.
کتاب قصه‌های هزارافسان پر است از فکر نو و سخن رهایی‌بخش. رهایی‌بخشی سخن بیضایی در همین امیدی است که برمی‌انگیزد با نشان دادن و گشودن این‌همه راه نو در اسطوره‌ها و در قصه‌ها که تا امروز به ما رسیده‌اند.
کتاب بیضایی می‌خواهد خواننده‌اش را شهرزاد کند؛ همین که هر خواننده یکی از راه‌های گشوده‌ی بیضایی را بگیرد و برود تا خودش قصه‌گوی راه تازه باشد .

مشخصات کتاب:
• قطع:رقعی
• نوع جلد:زرکوب
برای اطلاعات بیشتر و خرید کتاب هزار افسان کجاست؟ در دیجی کالا کلیک کنید.

 

۵- کتاب دایره المعارف افسانه های ایران باستان کتاب ادبیات کهن ایران و جهان

ایران سرزمین قهرمان‌پرور و تجلی روح قهرمان هاست. ابرقهرمان های ایرانی در تار‌و‌پود زندگی، باورها، انگیزه ‌ها و آرزوهای ایرانیان ریشه دوانده است. بسیاری از این قهرمان‌ها در کانون وجودی این آب وخاک سربرآورده‌اند، و حماسه آفریده‌اند، و عده‌ای در رویاها و آرزوها دست نیافته جمعی تجلی یافته‌اند. بعضی ها قهرمان هایی هستند که در طول صدها سال توانسته اند بچه های ایرانی را سرگرم کنند و برخی بیانگر اراده ی زندگی در این مرز و بوم هستند.
کتاب دایره‌المعارف افسانه های ایران باستان، مجموعه‌ای است که در آن افسانه‌های کهن ایران زمین با زبانی ساده و روان برای کودکان و نوجوانان معرفی شده است. از نقاط قوت این اثر زبان ساده و قابل فهم آن برای کودکان است؛ به گونه‌ای که از نوشتن واژه‌های غیرقابل فهم و نامأنوس پرهیز شده است.
در این کتاب مصور از افسانه‌هایی مانند: کیومرث، سیامک، تهمورث، جمشید، فریدون، کاوه، ایرج، رستم، بیژن و منیژه، گردآفرید و زال در این کتاب سخن به میان آمده است.

مشخصات کتاب:
نویسنده: مرضیه ازگلی
تصویرگر: رودابه خائف
گروه سنی ج و د
انتشارات محراب قلم
برای اطلاعات بیشتر و خرید کتاب دایره المعارف افسانه های ایرانی در دیجی کالا کلیک کنید.

 

۶- داستان‌های کهن ایران – ‌منطق‌الطیر

کتاب ادبیات کهن ایران و جهان

منطِقُ‌الطَّیِّر یا مقامات‌الطیور منظومه‌ای است از عطار نیشابوری عارف و شاعر پرآوازه قرن ششم و آغاز قرن هفتم که به زبان فارسی و در قالب مثنوی سروده شده‌است. ابیات این مثنوی را حدود ۴۳۰۰ تا ۴۶۰۰ بیت دانسته‌اند.
منطق‌الطیر در زبان عربی به معنی زبان مرغان. این تعبیر در قرآن (سورهٔ نمل، آیهٔ ۱۶) به کار رفته‌است.
عطار برای خودشناسی و کشف رازهای جهان هستی مراحل و منازل هفت‌گانه را طی کرده است، او این هفت منزل را هفت وادی یا هفت شهر عشق می‌نامد. هفت وادی عطار، به ترتیب طی کردن مسیر عابارتست از؛ طلب، عشق، معرفت، استغنا، توحید، حیرت، و فقر که سرانجام به فنا می‌انجامد.

فلسفه و چیستی داستان‌های منطق الطیر؟
در داستان منطق‌الطّیر، گروهی از مرغان برای جستن و یافتن پادشاهشان سیمرغ، سفری طولانی را آغاز می‌کنند. در هر مرحله، عده‌ای از مرغان بخاطر سختی راه و یا عزم جدی نداشتن از راه بازمی‌مانند ، تا این‌که پس از عبور از هفت مرحله، از گروه انبوهی از پرندگان تنها « سیمرغ» باقی می‌ماند و با نگریستن در آینه حق درمی‌یابند که سیمرغ در وجود خود آن‌هاست. در نهایت عطار این برداشت را دارد که هر کدام از ما آدمها می توانیم به سیمرغ خود تبدیل شویم، به شرطی در خودسازی و خودشناسی ثابت قدم باشیم و با شناخت خود به خدا متصل خواهیم شد.
برای اطلاعات بیشتر و خرید کتاب داستان‌های کهن – منطق الطیر- در دیجی کالا کلیک کنید.


خرید کتاب با تخفیف

وضعیت فعلی باعث شده که قیمت کتاب‌ها نیز دچار افزایش شود؛ اگر می‌خواهید که کتاب‌هایتان را با تخفیف تهیه کنید، بدنیست نگاهی به لیست کتابهای تخفیف دار دیجی‌کالا نیز بیاندازید:

 

محبوب‌ترین‌ها در یک نگاه

بعضی از کتاب‌ها به راحتی در قلب آدم جا باز می‌کنند و خواندن این کتاب‌ها قطعا تجربهٔ زیبایی را برایمان رقم خواهد زد.

اگر قصد خرید کتاب‌هایی را دارید که غوغا به پا کرده‌اند، سری به لینک زیر بزنید:

محبوب‌ترین کتاب‌های دنیا در دیجی کالا

به دنبال کتاب جدید هستید؟ این قسمت برای شماست.

به دنبال کتاب جدید هستید؟ کاری ندارد. کافیست سری به لینک زیر بزنید تا با جدیدترین کتاب‌ها آشنا شوید.

در لینک زیر به لیست کاملی از جدیدترین کتاب‌ها دسترسی خواهید داشت. بد نیست که این کتاب‌ها را نیز امتحان کنید.

جدیدترین کتاب‌های دنیا در دیجی کالا



مطالب مرتبط

در این مطلب به معرفی کتاب‌هایی که مرتبط با ادبیات کهن ایران بود پرداختیم، اگر به دنبال کتاب‌های داستان و رمان مناسب می‌گردید خواندن مطالب زیر را به شما توصیه می‌کنیم:

بهترین کتاب‌ها برای کودکان

بهترین کتاب‌ها برای نوجوانان

همچنین اگر علاقه‌مند به مطالعهٔ کتب تاریخی در زمینه‌های دیگر که به عنوان سفرنامه یا کتاب‌های تاریخی نوشته شده‌اند هستید، می‌توانید از لیست مطالب زیر استفاده کنید:

جهان در تلاطم باورها و عقاید؛ چه کسی پیروز خواهد شد؟

اگر به تاریخ جهان علاقه‌مند هستید و می‌خواهید از سرنوشت جهان آگاهی پیدا کنید حتما سری به کتاب‌هایی که در لیست زیر معرفی شده‌اند بزنید و پاسخ سوال‌های خود را پیدا کنید:

ایرانی نیستی اگر تاریخ خود را ندانی!

اگر به ایرانی بودن خود افتخار می‌کنیم باید در عمل نیز آن را نشان بدهیم، تاریخ کشورمان جزو اولین چیزهایی است که باید با آن آشنا باشیم. در لیست زیر به معرفی کتاب‌هایی پرداخته‌ام که درست و حسابی ما را با تاریخ کشورمان آشنا خواهند کرد:

تاریخ اسلام؛ یک بار برای همیشه بدانیم که بر ما چه گذشت

در این قسمت به معرفی مطلبی پرداخته‌ام که در آن به بررسی کتاب‌های مناسب برای بررسی تاریخ اسلام پرداخته‌ایم، مطمئن باشید با خواندن این کتاب‌ها پاسخ سوال‌های خود را خواهید گرفت:

بهترین کتاب‌ها برای آشنایی با تاریخ اسلام

بهترین کتاب‌های دنیا برای بهترین‌ها

اگر به دنبال بهترین کتاب‌های دنیا هستید، با خواندن مطلب زیر حتما چند کتاب مناسب برای خودتان پیدا خواهید کرد:

بهترین کتاب های دنیا 


مجددا تاکید میکنم اینها کتابهای پیشنهادی من بود و شاید از نظر شما بهترین کتابهای ادبیات کهن ایران کتابهای دیگری باشد.
در قسمت نظرات بگویید که لیست بهترین داستان های ادبیات کهن ایران شما، شامل کدام کتابهاست؟
کتابهایی که اینجا معرفی شد را خوانده‌اید؟ نظرتان در مورد آنها چیست؟

این مطلب توسط ابراهیم اسدی نوشته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *