بهترین کتاب برای تقویت حافظه

بهترین کتاب برای تقویت حافظه

خیلی دوست داشتم بدانم دقیقا چه چیزی باعث شده به دنبال بهترین کتاب برای تقویت حافظه بگردید.

شاید داستانی شبیه این برای شما اتفاق افتاده است: در جمعی نشسته‌اید و مثلا صحبت از آخرین فیلمی که باهم دیده بودید می‌شود. یک نفر می پرسد راستی اسم فلان شخصیت چی بود؟ و چالش آغاز می‌شود!

شاید دیگران اسم هنرپیشه را به یاد آورده‌اند و شما نتوانسته‌اید. حتما حس آن لحظه و برق خوشحالی را در چشمان آنها دیده‌اید. پیروزی در این چالش کم‌تر از خبر پیروزی در مسابقات المپیک جهانی نیست! 

شاید شما هم تصمیم گرفته‌اید این حس خوب را تجربه کنید.

کتاب های تقویت حافظه و تمرکز

از شوخی گذشته، داشتن حافظه‌ی خوب در دنیای پر مشغله‌ی امروز گاهی اوقات حیاتی به نظر می‌رسد. مثل وقتی که در جلسه‌ی کاری مهمی باید درباره‌ی دستاوردهای شغلی تان صحبت کنید یا وقتی می‌خواهید به یاد بیاورید کلید‌های خانه را کجا گذاشته‌اید.

ما در زمانه‌ای زندگی می‌کنیم که پرهیاهو و پرمشغله است و اکثر اطرافیانمان را می‌بینیم که از حواس‌پرتی و فراموشکاری‌شان می‌نالند.

برای فهمیدن این موضوع باید بپذیریم شبکه‌های اجتماعی و اینترنت با مغز ما چه میکند. البته باید در نظر بگیریم هر ابزار و تکنولوژی‌ای سودمندی‌ها و ضررهای خاص خودش را دارد.

بسیاری از بزرگان حافظه عقیده دارند مغز مثل ماهیچه است و تحت آموزش قرار دادن آن نوعی تمرین فیزیکی و ورزش است. مانند هر تمرین فیزیکی دیگر باعث چالاکی مغز و سرعت بیشتر پردازش اطلاعات می‌شود. به همین منظور در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا ۷ مورد از بهترین کتاب ها برای تقویت حافظه را به شما معرفی کنم.

بهترین کتاب ها برای تقویت حافظه:

۱- تقویت ذهن و حافظه (مختصر و مفید)

بهترین کتاب تقویت حافظهاین کتاب در ۱۰ فصل تنظیم شده است. در فصل اول ساختار ذهن و حافظه بررسی می‌شود. فصل دوم در مورد شگفتی‌ها و ظرفیت مغز صحبت میکند. فصل سوم درباره‌ی راهکارهای مراقبت بهتر و تغذیه‌ی مناسب است. فصل چهارم حوادث و اتفاقات طبیعی که برای مغز رخ می‌دهد را بررسی میکند. فصل پنجم درباره‌ی یاری رساندن به حافظه است. فصل ششم و هفتم درباره‌ی ارتباط و همکاری مغز و حافظه است. سه فصل دیگر کتاب در مورد روش حافظه برای به یاد آوردن اطلاعات مختلف است.

تهیه کتاب تقویت ذهن وحافظه (مختصر و مفید) از سایت کتابراه:

 

۲- حافظه نامحدود

کتاب تقویت حافظه

نویسنده‌ی این کتاب کوین هرسلی است. کسی در مسابقات جهانی حافظه رکورد دار است. او  توانسته عدد پی را تا ۱۰۰۰ رقم اعشار حفظ کند و رکورد قبلی خود را بشکند. او مقام‌های زیادی را در مسابقات مربوط به حافظه مثل مسابقات تست حافظه‌ی اورست و دیگر مسابقات بین المللی به دست آورده است. او استاد بزرگ حافظه لقب گرفته است.

جالب است بدانید که او به سختی دیپلم گرفته و در دوران مدرسه مشکل خواندن و نوشتن داشته است!

او پس از خواندن چند کتاب در مورد حافظه و یادگیری، به این موضوع علاقه مند شده و تصمیم گرفته در این باره بیشتر بداند. همچنین با افرادی که حافظه‌ی قوی داشته‌اند مصاحبه کرده است و به جایگاه فعلی رسیده است تا یکی از بهترین کتاب‌ها برای تقویت حافظه را بنویسد.

او در این کتاب، پس از حدود ۲۰ سال تحقیق در مورد مغز و حافظه، راه و روش استفاده‌ی حداکثری از آنها را به ما یاد می‌دهد.

تهیه کتاب حافظه نامحدود از سایت کتابراه:



۳- قدم زدن روی ماه با انیشتین

بهارین کتاب در مورد تقویت حافظهاین کتاب یکی از بهترین کتاب ها برای تقویت حافظه است. نویسنده این کتاب جاشوآ فوئر تمام مسابقات حافظه‌ی آمریکا را دنبال کرده است تا بتواند جواب سوالات مهمی در مورد حافظه را بدهد. (او به عنوان ژورنالیست در این مسابقات شرکت کرده است.) این کتاب حقایق جالبی را در مورد قدرت حافظه آشکار میکند و مطالب زیادی را به مخاطب یاد میدهد.

روشی به نام “کاخ ذهنی” در این کتاب تعریف شده است که در ۵ قرن پیش از میلاد طراحی شده است و سخنرانان بزرگ از آن برای به خاطر سپردن متن سخنرانی استفاده می‌کردند.

بیل گیتس این کتاب را “فوق العاده شگفت انگیز” توصیف کرده است.

کتاب تقویت حافظه

تهیه کتاب قدم زدن روی ماه با انیشتین از سایت دیجیکالا:

 

۴- چگونه صاحب حافظه ای برتر شویم؟

کتاب برای تقویت حافظهاین کتاب در ۲۸ فصل و ۶ بخش نوشته شده است و در بخش‌های ابتدایی در مورد چیستی خاطره و حافظه، ارتباط بین جسم و روح، حافظه و حقیقت به صحبت می‌پردازد. ۳ بخش انتهایی هم روش‌های تقویت حافظه و به خاطر سپردن را بررسی میکند.

این کتاب از مجموعه کتاب‌های “توصیه های جادویی برای زندگی بهتر” است.

یکی از نظرات جالبی که برای این کتاب ثبت شده بود این بود که یک نورولوژیست آن را برای تقویت حافظه‌ی یک مرد ۸۵ ساله توصیه کرده است!

تهیه کتاب چگونه صاحب حافظه ای برتر بشویم از سایت دیجیکالا:



۵- درس‌هایی برای تقویت حافظه

کتاب هایی برای تقویت حافظهاین کتاب در مورد این است که حافظه چطور کار میکند، چرا بعضی وقت‌ها درست کار نمی‌کند و برای داشتن حافظه‌ی قوی‌تر چه اقداماتی را می‌توان انجام داد. همچنین از روایت‌های رایج و نادرست درباره حافظه پرده برمی‌دارد.

تهیه کتاب درس هایی برای تقویت حافظه از سایت فیدیبو:

 

۶- باشگاه مغز ۳ (حافظه و یادگیری)

بهترین کتاب ها برای تقویت حافظهبعد از موضوعات توانمندی قسمت‌های مختلف مغز و توجه و تمرکز در جلد اول و دوم، جلد سوم از این مجموعه تمرینات مفیدی را در ۲۴ جلسه برای تقویت ذهن و حافظه در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد.

تمرینات این کتاب برای تقویت حافظه بسیار مفید است.

تهیه کتاب باشگاه مغز۳ (حافظه و یادگیری) از سایت دیجیکالا:

 

۷- چگونه حافظه برتر داشته باشیم؟

کتاب هایی برای تقویت حافظهاین کتاب عوامل فیزیولوژیکی موثر در ضعف و تقویت حافظه را بررسی میکند. پروفسور توکه در این کتاب سیستم مغز را شرح میدهد و از مواد غذایی و معدنی و تاثیر آنها بر کارکرد حافظه صحبت میکند.

اصلاح شیوه‌ی تنفس و بررسی داروها و مواد گیاهی و شیمیایی در فصل‌های بعدی کتاب مورد بررسی قرار می‌گیرند. در پایان هم تمرین‌های عملی برای سرعت بخشیدن به ذهن و حافظه ارائه شده است.

تهیه کتاب صوتی چگونه حافظه برتر داشته باشیم از سایت کتابراه:

امیدوارم در بین این ۷ کتاب، بهترین کتاب برای تقویت حافظه را که مناسب خودتان هست، پیدا کنید و از آن نهایت استفاده را ببرید.

 در مورد تقویت حافظه بیشتر بدانیم

  • خواب کافی و مناسب دو نقش اساسی برای بهبود حافظه دارد. نخست این که در صورت کم‌خوابی نمی‌توانید روی مسائل تمرکز کنید و آنها را به خاطر بسپارید. نقش دوم ایناست که مغز در حین خواب خودش را بازسازی میکند.
  • نقش ورزش و پیاده‌روی را دست‌ِکم نگیرید. تحقیقات نشان داده با بالاتر رفتن سن افرادی که در طول هفته ۶ تا ۱۰ کیلومتر پیاده روی می‌کنند، عملکرد حافظه‌ای بهتری دارند.
  • تغذیه‌ی مناسب با موادی حاوی امگا۳ فراوان مثل ماهی ها و غذاهای دریایی و همچنین خوردن میوه‌ها و سبزیجات تازه و دانه‌های روغنی تاثیر به سزایی در بهبود حافظه دارند.
  • حافظه‌ی ضعیف نشان دهنده‌ی خودانگاره‌ی ضعیف هر فردی از خودش است. قبل از تلاش برای بهبود حافظه روی عزت نفستان کار کنید. ما پیشتر در مطلبی بهترین کتاب‌ها برای افزایش اعتماد به نفس را معرفی کرده‌ایم.
  • قابلیت انعطاف‌پذیری عصبی (Neuroplasticity) را بشناسید و هیچ‌وقت از بهبود حافظه‌تان ناامید نشوید.

           در این مورد ویدیوی زیر را ببینید.

 
  • نقش استرس را هم در بروز فراموشی جدی بگیرید و سعی کنید آرامش خودتان را تا آنجا که ممکن است حفظ کنید. استرس در مرور زمان باعث از بین رفتن و آسیب دیدن سلول‌های هیپوکامپ می‌شود. این قسمت از مغز در شکل‌گیری خاطرات جدید و ذخیره کردن خاطرات قدیمی نقش اساسی دارد.
  • از ذهنتان استفاده کنید: از حل کردن پازل و جدول و سودوکو تا حتی وقتی در خیابان راه می‌روید سعی کنید اسم فروشگاه‌ها و خیابان‌ها را به خاطر بسپارید یا هر روز از مسیر تازه‌ای به خانه یا محل کار بروید.
  • حافظه یعنی تمرکز، تکرار و تلاش. این موضوع را فراموش نکنید!

خرید کتاب با تخفیف

وضعیت فعلی باعث شده که قیمت کتاب‌ها نیز دچار افزایش شود؛ اگر می‌خواهید که کتاب‌هایتان را با تخفیف تهیه کنید، بدنیست نگاهی به لیست کتابهای تخفیف دار دیجی‌کالا نیز بیاندازید:

 

محبوب‌ترین‌ها در یک نگاه

بعضی از کتاب‌ها به راحتی در قلب آدم جا باز می‌کنند و خواندن این کتاب‌ها قطعا تجربهٔ زیبایی را برایمان رقم خواهد زد.

اگر قصد خرید کتاب‌هایی را دارید که غوغا به پا کرده‌اند، سری به لینک زیر بزنید:

محبوب‌ترین کتاب‌های دنیا در دیجی کالا

به دنبال کتاب جدید هستید؟ این قسمت برای شماست.

به دنبال کتاب جدید هستید؟ کاری ندارد. کافیست سری به لینک زیر بزنید تا با جدیدترین کتاب‌ها آشنا شوید.

در لینک زیر به لیست کاملی از جدیدترین کتاب‌ها دسترسی خواهید داشت. بد نیست که این کتاب‌ها را نیز امتحان کنید.

جدیدترین کتاب‌های دنیا در دیجی کالا



مطالب مرتبط

برای دیدن همهٔ مطالب مرتبط با روانشناسی می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید:

بهترین کتاب‌های روانشناسی که خوانده‌ام

در قسمت زیر بهترین کتاب‌های روانشناسی در حوزه‌های مختلف را معرفی کرده‌ام.

در صورتی که علاقه‌مند به حوزهٔ خاصی هستید، می‌توانید از لیست‌های زیر مطلب مورد نیاز خود را پیدا کنید:

نگو من توانایی‌اش را ندارم، بگو مهارتش را ندارم!

برای همهٔ ما اتفاق افتاده که در مورد مسائل مختلف به مشکل خورده‌ایم و نهایتا این واکنش را نشان داده ایم که «بله من نمی‌توانیم و اینطوری هستم!» در صورتی که واکنش بهتر این است که بگوییم مهارت چیزی را نداریم.

ما وظیفه داریم مهارت‌هایی که در زندگی ضروری است را کسب کنیم، در این قسمت به معرفی مطالبی که در آن به بررسی مهارت‌های مختلف پرداخته‌ایم می‌پردازیم.

چگونه حال بهتری داشته باشیم

در این بازهٔ زمانی که درگیری‌های ذهنی زیادی را تجربه می‌کنیم، پیدا کردن یک راه مناسب درمانی که ذهنمان را آزاد و رها کند تا بتوانیم به راحتی به زندگی خود ادامه دهیم بسیار ضروری است.

در این قسمت به معرفی کتاب‌هایی که در این راستا به شما کمک خواهند کرد پرداخته‌ایم:

مطالب مرتبط دیگر


در این مقاله به معرفی کتاب هایی برای تقویت حافظه پرداختیم. امیدوارم این کتاب ها را تهیه کنید و با خواندن آنها و عمل به تمرینات و راهکارها و شناخت ساختار ذهن و مغز بتوانید حافظه ی خود را بهبود ببخشید.

اگر کتاب دیگری را در این زمینه می شناسید یا خوانده اید در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید. همچنین نظرتان در مورد کتاب های معرفی شده را برای ما بنویسید.


نوشته شده توسط: المیرا خزاعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *