معرفی ۷ کتاب افزایش هوش کودکان

معرفی کتاب های تقویت هوش کودکان

دیدن پدر و مادرهای بسیاری که به دنبال اسباب‌بازی و کلاس‌های مختلف و کتاب افزایش هوش کودکان هستند، این روزها برای ما عادی شده است.

به عبارتی موضوع «تربیت کودک باهوش» و «تقویت هوش کودکان» از جمله موضوعاتی است که بیش از پیش مورد توجه والدین امروزی است.

همه والدین می‌خواهند فرزندان باهوش و موفقی داشته باشند، اما در این میان نیازها و حق کودکی کردن را گاهی از آنها می گیرند. گاهی هم استعدادهای واقعی کودکان نادیده گرفته می‌شود.

پدر و مادرها ذهن فرزندانشان را خانه‌ای خالی در نظر می‌گیرند که باید آن را با انواع مختلفی از اطلاعات پر کنند. اما این که آیا این اطلاعات به درد او خواهد خورد یا علاقه و استعداد او چیست سوال مهمی است که گاهی بی‌پاسخ می‌ماند.

هیچ وقت جمله‌ی زیبای انیشتین درباره‌ی هوش و نبوغ را از یاد نبرید! استعدادهای فرزندتان را بشناسید و آنها را پرورش بدهید.کتاب افزایش هوش کودکان

در این مطلب با ما همراه باشید تا ضمن معرفی ۷ کتاب برگزیده برای تقویت و افزایش هوش کودکان، نکاتی را پیرامون هوش و انواع آن با شما در میان بگذاریم.

معرفی ۷تا از بهترین کتاب های افزایش هوش کودکان:

۱-اصول کارکرد مغز در کودکان

کتاب تقویت هوش کودکانقبل از این که به دنبال کتابهای تقویت هوش کودکان باشید، باید راجع به مغز کودک و عملکرد آن بیشتر بدانید تا بدانید چه نیازهایی دارد و شما چه توقعاتی از او می توانید داشته باشید.

با این کتاب می‌توانید فرزندان خود را مطابق با نیازهای متنوع و فزاینده‌ی جامعه‌ی امروز پرورش دهید. برخی از عناوین فصل‌های کتاب “کودک باهوش:دانه” و “کودک  شاد:بستر و خاک” و “کودک با اخلاق” هستند.این کتاب برای کودکان صفر تا ۵ سال طراحی شده است.

این کتاب قبلا در معرفی کتاب های خوب برای تربیت فرزند از دوران نوزادی هم معرفی شده است.

تهیه کتاب اصول کارکرد مغز در کودکان از سایت دیجیکالا:

 

۲-باهوش بار آوردن کودکان به زبان آدمیزاد

کتاب تقویت هوش کودکان

اگر از قبل با سری کتاب های به زبان آدمیزاد آشنا باشید حتما می دانید که این کتاب ها با زبان ساده و کاربردی در مورد موضوع های مختلف توضیح می دهند.(از عنوان این کتاب‌ها به زبان انگلیسی دلگیر نشوید!)

این بار هم قرار است این کتاب با زبانی ساده به شما درباره ی روش هایی برای تربیت کودکانی که عاشق یادگیری هستند،کمک کند. کتاب شامل ۵ بخش اصلی و ۲۲ فصل است.

در کتاب علائم ویژه‌ای هست که مشخص می‌کند در هر صفحه در مورد چه چیزهایی قرار است مطلب بخوانید.

نثر کتاب بسیار جذاب و روان است و راهکارهایی ساده و ارزانی برای باهوش بار آوردن کودکان به شما یاد می‌دهد.

تهیه کتاب باهوش بار آوردن کودکان به زبان آدمیزاد از سایت دیجیکالا:

 

۳-مجموعه ی ۶ جلدی تقویت هوش

کتاب افزایش هوش کودکاناین مجموعه‌ی شش جلدی تصاویر رنگارنگ و زیبایی دارد و با فعالیت‌هایی که دارد دقت و تمرکز کودکانتان را در ارتباط با تصاویر افزایش می‌دهد. این کتاب برای سنین پیش از دبستان مناسب‌تر است.

سه جلد این کتاب درباره‌ی پیدا کردن تفاوت ها و سه جلد آن حل کردن مازها و مارپیچ های مختلف است.

تهیه کتاب مجموعه ی ۶ جلدی تقویت هوش از سایت دیجیکالا:

 

۴-مجموعه ی ۴ جلدی ۳۴۰ بازی موثر در پرورش هوش کودکان

کتاب افزایش هوش کودکان

این که معرفی بازی‌های مختلف را در یک کتاب تقویت هوش کودکان ببینید، جالب است.

نقشِ بازی کردن در رشد مهارت‌های محتلف فردی و اجتماعی کودکان و (حتی بزرگسالان!) غیرقابل انکار است.

هر یک از این کتاب‌ها به پرورش انواع هشت گانه‌ی مختلف هوش (که در ادامه معرفی خواهد شد.) از طریق بازی های انفرادی و جمعی جذاب و سرگرم کننده می‌پردازد. از راه های افزایش هوش کودکان انجام بازی‌های مختلف است.

بازی‌های این کتاب در هر زمان و مکان و موقعیت برای کودکان قابل اجراست و همزمان با مشغول داشتن آنها باعث افزایش هوش آنها هم می شود.

این مجموعه توسط جمعی از روانشناسان کودک و نوجوان گردآوری و تالیف شده است.

تهیه کتاب مجموعه ی ۴ جلدی ۳۴۰ بازی موثر در پرورش هوش کودکان از سایت دیجی کالا:

 

۵- ۱۵۰ شیوه ی تقویت هوش کودککتاب افزایش هوش کودکان

این کتاب برای سنین ۱ تا ۶ سال نوشته شده است و برای هر سن بازی های مختلف با هدف پرورش انواع هوش و توانایی های کودکان تعریف شده است.

تهیه کتاب ۱۵۰ شیوه ی تقویت هوش کودک از سایت دیجیکالا:

 

۶-همه می تونن زرنگ باشن

کتاب تقویت هوش کودکان

این کتابِ ۲ جلدی، برای کودکان پیش دبستانی نوشته شده است و تمرینات ویژه‌ای برای پرورش استعداد های کودکان دارد. کتاب دارای محتوای خوب و کاربردی است که به افزایش دقت و تمرکز کودکان کمک خواهد نمود.

تهیه کتاب همه می تونن زرنگ باشن از سایت دیجیکالا:

 

۷-من و کودکم(پرورش هوش و خلاقیت در کودکان)

کتاب افزایش هوش کودکان

در این کتاب راهکارهایی ارائه شده است تا بتوانید استعداد های کودکتان را کشف کرده و خلاقیت آنها را شکوفا کنید.

نویسنده ی این کتاب خلاقیت مادرزادی و بخشی از ساختار ژنتیکی انسان را بررسی کرده و نشان می دهد ۹۵ درصد مردم می توانند عملکردی استثنایی داشته باشند، به شرطی که در شرایط و محیط مناسب قرار بگیرند.

تهیه کتاب من و کودکم  از سایت کتابراه:


بالاخره هوش چیست؟

بهترین تعریفی که می توان از هوش داشت این است که هوش توانایی سازگاری و انطباق با محیط و یادگیری مهارت های مختلف و توانایی استفاده از مفاهیم مختلف، نمادهای کلامی و عددی است.

۸ نوع هوش انسانی تعریف شده است:

هوش منطقی- ریاضی، هوش زبانی- کلامی، هوش بصری- فضایی ، هوش طبیعت گرایی، هوش موسیقیایی، هوش بدنی، هوش درون فردی، هوش برون فردی.

بنابراین فکر نکنید که کودک شما فقط باید توانایی حل تست های هوش و ریاضی و زیست و  … را داشته باشد!

کتاب افزایش هوش کودکانآیا هوش انسان در دوران زندگیش ثابت است؟

ثابت شده است که هوش و خلاقیت دو توانایی هستند که در همه ی انسان ها وجود دارند. اما نیاز به شناسایی و پرورش دارند.

بیشترین هوش فرد پیش از تولد او تعیین می‌شود. با این حال عوامل “فیزیولوژیکی” و “محیطی” بر رشد ظرفیت هوش و قابلیت هوشمندی او تاثیر دارند.

رشد مغز کودک در طی سال اول زندگی ۲ برابر می شود. دلیل آن افزایش تعداد سلول‌ها و اتصالات بین آنها و قسمت های مختلف مغز است.

مدرسه، خانه و محیط رشد کودک بر رشد توانایی‌های بالقوه‌ی ذهنی او تاثیر می‌گذارند. بر اساس آن چه در کتاب طرز فکر می‌خوانیم “مهارت‌های فکری انسان از طریق تلاش قابل پرورش یافتن است.(البته این موضوع در مورد تمام مهارت های انسانی صدق می کند!)

کسی از آینده خبر ندارد!

همه ی ما داستان نوابغی که در کودکی کودن فرض می‌شدند را شنیده‌ایم. از ادیسون و نامه‌ی معلمش به مادر او، تا اینشتین که دو بار در امتحانات ورودی دانشگاه مردود شد و در کودکی عقب مانده تصور می شد!

اما آینده‌ی این افراد همیشه نتایج غیر منتظره‌ای را نشان داده است. بنابراین اگر از عملکرد تحصیلی فرزندتان راضی نیستید به دنبال یافتن و پرورش توانایی‌های دیگر او باشید و همچنین بدانید که اوضاع تحصیلی او هم امکان بهبود، خواهد داشت.

حتی امروز می‌بینیم بسیاری از افراد تحصیل کرده با وجود داشتن مدرک قادر به انجام کارهایی که افراد با تحصیلات پایین‌تر در رشته‌ی خودشان انجام می‌دهند نیستند!

بسیاری از افراد در رشته‌های مورد علاقه‌ی خودشان بسیار موفق‌تر هستند تا کسانی که به اجبار و به خاطر حرف دیگران در رشته‌هایی که وجهه‌ی اجتماعی بالاتری دارند درس خوانده‌اند و حالا کارامدی لازم و رضایت شغلی را ندارند.

یک باور اشتباه دیگر!

متاسفانه این باور اشتباه نیز وجود دارد که اگر کسی برای کاری زحمت زیادی می‌کشد بی‌استعداد است. افراد نابغه بدون هیچ تلاش و زحمتی به هر چه می‌خواهند می‌رسند!

در حالی که این‌طور نیست  و برای به دست آوردن مهارت‌ها و هر چیز دیگر باید زحمت زیادی کشید.

بنابراین اگر کسی برای یاد گرفتن و به دست آوردن چیزی تلاش کند، ناتوان و کم هوش در نظر گرفته می‌شود. در حالی که این‌طور نیست.

اگر کسی کاری را دوست داشته باشد، انجام آن برای او لذت‌بخش است و از تلاش کردن و زحمت کشیدن برای آن نه تنها خسته نمی‌شود، بلکه یکی از بزرگ‌ترین لذت‌ها و شادی های ممکن در زندگی را هم تجربه خواهد کرد.

 

نکته پایانی: اگر علاقه‌مند به مطالعه کتابها به صورت الکترونیکی باشید، دانلود کتابهای تقویت هوش کودکان از سایت هایی مثل فیدیبو و کتابراه امکان پذیر است.

امیدوارم این ۷ کتاب افزایش هوش کودکان که در این لیست معرفی شده است به شما در شناخت و پرورش استعداد های فرزندانتان کمک کند و بتوانید فرزندانی که شکوفایی علایق و استعداد هایشان باعث شادی و رضایت درونی  آنها باشد،تربیت کنید. 

همچنین نظرتان را در مورد کتاب های معرفی شده برای ما بنویسید و اگر کتاب های خوب دیگری در این زمینه می شناسید به ما و دیگران آنها را معرفی کنید.


لینک های مرتبط:

کودکی و نوجوانی ریشهٔ روانشناسی هر فرد

حتما شما هم مثل من در مراجعه به دکتر با این جمله مواجه شده‌اید که این مشکل ریشه در دوران کودکی شما دارد.

پس این شما و این هم لیست کتاب‌هایی که روانشناسی دورهٔ کودکی و نوجوانی را برای شما می‌شکافد.

باشگاه صفر ساله‌ها

در این لیست نیز کتاب‌هایی را که مسائل چالشی این روز‌ها در مورد نوزادان را بررسی کرده‌اند معرفی کرده‌ام پس به باشگاه صفر‌ساله‌ها بپیوندید.

بهترین‌ها در حوزه‌های دیگر

در این قسمت نیز مطالبی را برایتان قرار داده‌ام که در آن مانند همین مطلب بهترین کتاب‌های حوزه‌های دیگر مانند توسعه فردی، خودشناسی و … را بررسی کرده‌ام:

۸ کتابی که با خواندن آن‌ها عاشق کتاب‌ها می‌شوید (معرفی کتاب برای شروع کتابخوانی)

چگونه کتاب‌خوان شویم و کتابخوان باقی بمانیم؟

بهترین کتابهای توسعه فردی – ۷ کتابی که برای رشد فردی به آنها نیاز دارید

بهترین کتابهای خودشناسی – ۷ کتاب برای شناخت علاقه، استعداد و رسالت فردی


این مطلب توسط المیرا خزاعی نوشته شده است.