بهترین کتاب های سفرنامه جهان برای آشنایی با آداب و رسوم مردم دنیا

سفرنامه های معروف

سیاحت و سفر از زمان‌های کهن جزو مهم‌ترین خواسته‌ها و تمایلات انسان‌های کنجکاو و از راه‌های اولیه شناخت ملل و اقوام دیگر و تعامل و تبادل فرهنگ‌ها بوده است.

سیاحان مختلف، بنا به مقاصد گوناگون اعم از تجارت، تحقیق و کسب معرفت، انجام ماموریت دولتی یا ارضای حس کنجکاوی شخصی و غیره، در زمانی که هنوز سرزمین‌های زیادی برای جهانیان ناشناخته بود، به سفر همت گماشتند و بهترین کتاب های سفرنامه‌ جهان را خلق کردند.

بسیاری از این سیاحان پس از بازگشت به کشورهای خود، به نگارش خاطرات سفر خود در قالب بهترین سفرنامه همت گماشتند که صرف‌نظر از کاستی‌های محتوایی یا روشی، از اسناد معتبر تاریخی به حساب می‌آیند و تصویر روشنی از اوضاع اجتماعی، تشکیلات اداری، آداب و رسوم و سنن مردم  ارائه می‌دهند.

سفرنامه‌ های معروف یکی از منابع مهم و ارزشمند درباره گذشته هر جامعه محسوب می‌شوند که برای مورخان، جامعه‌شناسان و مردم‌شناسان جزو منابع دست‌اول تحقیق و پژوهش به‌شمار می‌روند.

در بهترین سفرنامه های دنیا برخلاف کتاب‌های تاریخ و جغرافیا، به کوچک‌ترین مسائل اجتماع توجه شده و در آنها از توده مردمی، آداب و رسوم، اقتصاد، هنر و غیره سخن رفته است.

 

بر همین اساس لیستی از بهترین کتاب های سفرنامه جهان را در ادامه مطلب برایتان آماده کرده‌ام تا هم با بهترین سفرنامه ها جهان آشنا شوید و از طرفی تصویر روشنی از اوضاع اجتماعی، تشکیلات اداری، آداب و رسوم و سنن مردم آن منطقه یا فرهنگ آن زمان پیدا کنید.

برای آشنایی و مطالعه بهترین سفرنامه های دنیا تا پایان این مطلب همراه من باشید، تا تصویر روشن و جذابی از اوضاع فرهنگی – هنری جهان بدست آورید. 

 

۱-سفرنامه ابن بطوطه

بهترین کتاب های سفرنامه جهان

سفرنامه ابن بطوطه یکی از مشهورترین و بهترین سفرنامه های جالب جفرافیایی است. این کتاب نتیجه سفرهای طولانی ابن بطوطه است که در سال ۷۲۵ هجری قمری آغاز شد و در سال ۷۵۴ هجری قمری پایان یافت و درمجموع ۲۹ سال و نیم به طول انجامید.

به راستی کتاب سفرنامه ابن بطوطه حاصل چندین سفر پی در پی و طولانی نویسنده به دور دنیاست. چنان‌که به بیشترین شهرهای سرشناس دوران خودش سفر کرده و بیشتر کشورهای آسیا و آفریقا و قسمتی از قاره اروپا نیز دیدن کرده ‌است، ولی از دو قاره آمریکای شمالی وجنوبی و استرالیا دیدن نکرده‌است، زیرا در آن زمان جهان به هفت آسمان و هفت دریا و هفت اقلیم تقسیم می‌شد و جهان همانند سینی تصور می‌شد که سلسله کوه قاف آن را احاطه کرده‌است تا آب دریاها از آن به بیرون نریزند.

 

از آنجا که این کتاب یکی از کتاب‌های فراگیر جغرافیایی است و اهمیت تاریخی نیز دارد، به ۴۰ زبان زنده جهان برگردان شده‌است. نخستین برگردان آن به زبان انگلیسی بوده، سپس به زبان فرانسوی و به زبان پرتغالی برگردان شده‌است.

برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید سفرنامه ابن بطوطه در دیجی کالا کلیک کنید.

 

۲- سفرنامه ماژلان اثر پیگافتادی لومبارد

بهترین سفرنامه ها

 

فردیناند ماژلان جهانگرد و دریانوردی پرتغالی بود که به دولت اسپانیا خدمت می‌کرد. او نخستین کسی بود که در جهت غرب از اروپا به آسیا رفت و در اقیانوس آرام کشتی راند. ماژلان همچنین نخستین کسی بود که با هدف دور زدن کره زمین، رهبری یک ناوگان اکتشافی را عهده‌دار شد. اگرچه خود در میانهٔ سفر درگذشت، گروهی از افراد و ناوگانش توانستند در ۱۵۲۲ میلادی کرهٔ زمین را با موفقیت دور بزنند و به اروپا بازگردند.

کتاب سفرنامه ماژلان نام یک کتاب ادبی است که توسط آنتونیو پیگافتا، نویسندهٔ اهل ایتالیا نوشته شده‌است. این کتاب یکی از آثار ادبی برجستهٔ جهان است. سفرنامه ماژلان بی تردید بزرگترین و حیرت انگیزترین ماجرای دریانوردی تاریخ بشر باید نام گیرد و گرفته است. اصل این کتاب در کتابخانه‌ای در واتیکان نگهداری می‌شود.

این کتاب به دو بخش مرتبط به هم تقسیم می شود:تهیه مقدمات و حرکت از اسپانیا به جانب مغرب و گذشتن از تنگه ماژلان و رسیدن به سرزمینهای دور و اغلب ناشناخته تا آن زمان و جزایر ادویه که هدف اصلی سفر هیئت بود.

برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید سفرنامه ماژلان در دیجی کالا کلیک کنید.



۳- سفرنامه چین و ژاپن اثر نیکوس کازانتزاکیس

کتاب در مورد سفرنامه

 

کتاب «چین و ژاپن» نوشته‌ی «نیکوس کازانتزاکیس» و ترجمه‌ی «محمد دهقانی» از بهترین کتاب های سفرنامه جهان است. سفرنامه‌های کازانتزاکیس سهمی بزرگ در گسترش ادبیات نوین داشته است.

نیکوس کازانتزاکیس در سفرنامه روشی جدید بنا نهاد، که ضمن حکایت ادبی سفر، همه‌چیز را، از توصیف مناظر گرفته تا مقاله‌ای فلسفی درباره اندیشه‌مندان بزرگ یک سرزمین، بیان می‌کند. سفرنامه‌های کازانتزاکیس از صمیمیت او تراویده است، کوشش او برای فهم مردمی که با آن‌ها برخورد می‌کرد و سعی در یافتن ریشه و گستره الگوهای رفتار و روش زندگیشان از طریق دنبال کردن تاریخشان تا آن‌جا که دانش او اجازه می‌داد حکایت داشت.

در قسمتی از کتاب می‌خوانیم: «از درهای قرمز شینتو گذشتم و وارد پارک شدم و لرزیدم، اندیشیدم چه قدرت وسیعی نژاد سپید می‌داشت اگر ایمانی بزرگ داشتیم. اکنون یا بیهوده و فاضلانه لبخند می‌زنیم یا دیوانه‌وار در دوزخ فردیت می‌تنیم، ریشه‌کن‌شده، بدون پیوستگی، بدون امید. ژاپنی‌ها شاید به سرابی موهوم ایمان داشته باشند، اما به نتایج بزرگ، پرثمر، و عملی دست می‌یابند؛ حال آن‌که ما که به چیزی ایمان نداریم به‌حقارت زندگی می‌کنیم و تا ابد می‌میریم.» این کتاب را نشر «نی» منتشر کرده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید سفرنامه چین و ژاپن در دیجی کالا کلیک کنید.

 

 

۴- سفرنامه مارکوپولو اثر ایل میلیونه

سفرنامه های جالب

 

سفرهای مارکوپولو از سفرنامه های معروف دنیا است، که توسط روستیکلو دا پیزا براساس داستان سفرهای مارکو پولو در قرن سیزدهم میلادی، نوشته شده بود.

این کتاب حاوی اطلاعاتی دربارهٔ دربار، کاخ‌ها، لشکریان و شکوه امپراتور مغول قوبلای‌خان است و علاوه بر این دارای دانستنی‌هایی از مردم و رسوم آن‌ها، معابد، باغ‌های خیره‌کننده، صحراها و کویرهای آسیا از خاور دور تا خاورمیانه است.

مارکو پولو در هنگام جنگ ونیز و جنوا اسیر شد و به مدت سه سال در زندان بود که داستان سفرهایش را برای هم‌سلولی‌اش، روستیکلو دا پیزا تعریف کرد و او داستان‌های مارکوپولو را می‌نوشت، البته از خودش نیز حکایت‌هایی به آن افزود.

متن این کتاب خیلی زود در سراسر اروپا پخش شد و با نام سفرهای مارکوپولو شناخته شد. این کتاب سفرهای مارکوپولو در سراسر آسیا را در برابر دیدگان خواننده به نمایش می‌گذاشت و نخستین برداشت را دربارهٔ زندگی در خاور دور، چین، هند، ژاپن و ایران و خاورمیانه را در ذهن اروپاییان پدید می‌آورد.

مشخصات کتاب:

 

• قطع:وزیری

• نوع جلد:گالینگور

برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید سفرنامه مارکوپولو در دیجی کالا کلیک کنید.

 



۵- سفرنامه ژان ژاک دمورگان

بهترین سفرنامه های جهان

 

ژان ژاک دمورگان یکی از کسانی بود که همه ی عمر خود را صرف تحصیل و تحقیق کرد . نخستین مسافرت علمی او بلافاصله بعد از پایان تحصیلاتش بود که به انگلستان، بلژیک، آلمان، اتریش و اسکاندیناوی رفت و نتیجه آن دو کتاب بود.

دمورگان پس از آن به کشورهایی همچون هند، مالاکا، قفقاز و چین سفر کرد تا اینکه در سال ۱۸۸۹ میلادی مأمور ایران شد و تا ۱۸۹۱ در ایران ماند. در همین سفر بود که پنج کتاب در ۹ جلد درباره جغرافیا و زمین‌شناسی، باستانشناسی و زبان‌شناسی ایران نوشت که از آن میان دو جلد «مطالعات جغرافیایی» و یک جلد «زمین‌شناسی» مورد توجه پژوهشگران ایرانی قرار گرفت.

دمورگان برای انجام مأموریتی به مصر رفت و تا ۱۸۹۷ در آن کشور ماند و در سمت اداره باستانشناسی، تحقیقات و کشفیات مهمی درباره تمدن و تاریخ مصر فعالیت کرد. او در بازگشت به فرانسه تعداد زیادی شیء را با خود به کشورش برد و بعضی از آن‌ها را به آتلیه سن ژرمن اهدا کرد.

علاقه شخصی دمورگان به دوران ماقبل تاریخ بود و می‌توان او را پدر باستان‌شناسی ماقبل ‌تاریخ مصر دانست.

دمورگان بار دیگر در سال ۱۲۷۴ ه.ق به‌عنوان رئیس هیأت علمی به ایران آمد و بعد از عقد قرارداد با ناصرالدین شاه در شوش مستقر و به تحقیقات باستانشناسی ادامه داد. دمورگان داستان حمل اشیا عتیقه‌ای را که در شوش یافته و به فرانسه برده در جزوه بسیار مختصری منتشر کرد که در ایران با عنوان «سفرنامه دومرگان» منتشر شد.

برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید سفرنامه ژان ژاک دمورگان در دیجی کالا کلیک کنید.

 

۶- سفرنامه علمی به چهار قاره جهان

بهترین سفرنامه های دنیا

کتاب سفرنامه علمی به چهار قاره جهان اثر دکتر علمی شمسا است. دکتر شمسا فوق تخصص و استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستند. ایشان در سفرهایی که به اقصا نقاط دنیا داشته اند، تجارب و مشاهدات ارزشمند خود را به رشته تحریر در آورده اند. این کتاب شامل سفرنامه به چین و ژاپن، کانادا و هلند، ترکیه و مصر، مالزی و تایلند و هند می شود.

مشخصات کتاب:

 

• قطع:وزیری

• نوع جلد:شومیز

• مناسب برای:تمامی گروه های سنی

برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید سفرنامه علمی به چهار قاره جهان در دیجی کالا کلیک کنید.

 

۷- سفرنامه ماهوان اثر فنگ چئنگ چون

معرفی کتاب های سفرنامه ای

 

کتاب «سفرنامه ماهوان» نوشته‌ی «فنگ چئنگ چون» و ترجمه‌ی «سعید کریم‌پور» از بهترین کتاب های سفرنامه جهان است. ناشر درباره‌ی کتاب آورده است: «سفرنامه ماهوان یکی از مهم‌ترین منابع و سفرنامه های جالب تاریخی برای مطالعه اوضاع فرهنگی و اجتماعی جنوب و جنوب شرقی آسیا در قرن پانزدهم میلادی است. این سفرنامه در واقع شرح سفرهای دریایی بزرگی است که چنگ هو، دریاسالار و فرمانده کل ناوگان امپراتوری، به فرمان یونگ او، امپراتور چین، در سرتاسر اقیانوس هند انجام داده است و در نوع خود یکی از آثار کم نظیر تاریخ آن سرزمین به شمار می‌رود.

ماهوان، منشی چنگ هو، در این سفرنامه با ارائه گزارش کاملی از دیده‌ها و شنیده‌های خود ما را با بسیاری از ابعاد فرهنگ و تاریخ ملل آسیایی، آداب و رسوم، عقاید و باورها و شکل حکومت‌داری آن‌ها آشنا می‌سازد و آن‌جا که از پهلو گرفتن کشتی‌های عظیم چینی در جزیره هرمز سخن می‌گوید، گزارش او برای خواننده ایرانی وارد جذاب‌ترین قسمت خود می‌شود.»

در قسمتی از کتاب می‌خوانیم: «در کوه‌ها ببر سیاه پیدا می‌شود که گاهی کوچک‌تر از ببر زرد سرزمین مرکزی است؛ موی آن سیاه است، اما خط‌های تیره هم دارد؛ ببر زرد نیز گاهی پیدا می‌شود. در شهر ببرهایی هستند که شبیه انسان‌ها می‌شوند؛آن‌ها به بازارها می‌آیند و در میان مردم راه می‌روند؛ و چون شناسایی شدند گرفته و کشته می‌شوند.»

این کتاب را انتشارات «ققنوس» منتشر کرده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید سفرنامه ماهوان در دیجی کالا کلیک کنید.



۸- کتاب وحشی اثر شرل استرید

بهترین کتاب های سفرنامه جهان

 

کتاب « وحشی» توصیف زندگی واقعی شرل استرید را به روشی هنرمندانه به زندگی، لذت‌ها و نگرانی‌های دختری جوان می‌پردازد که با همه مشکلات و گرفتاری‌های زندگی، تصمیم به سفری مخاطره‌آمیز می‌گیرد. 

این سفر جذاب و پرخطر را یک سفری زنانه و سرگرم‌کننده به حساب نیاورید. این سفر، از سرگردانی و حیرانی شروع و به ساختن و شدن منتهی می‌گردد، دختری آواره سرگردان بی بندبار به انسانی تابوشکن و خودساخته تبدیل می‌شود. 

کتاب وحشی می‌تواند، همچون آیینه‌ای در زندگی ما باشد، چون‌که هر کدام از ما ممکن است، در شرایطی شبیه زندگی شرل استرید قرار بگیریم، دختری که در ۲۲ سالگی مادرش را از دست می‌دهد و در طی چهارسال زندگی سخت، به دلیل غم مرگ مادر، ازهم پاشیدن خانواده، شکست عشقی، بیکاری به مسیر تجربه‌های مخاطره‌آمیز و اشتباه می‌افتد و … 

شریل استرید با صداقت و جسارتی مثال‌زدنی، داستان سفر خود را از سیر تا پیاز بازگو میکند. هیچ ترس و ابایی از نشان دادن خود واقعی‌اش ندارد. حتی در زمانی که فکرهای پلید و ناپسند به سراغش می‌آید را بازگو می‌کند، و خواننده را قبل از قضاوت کردن همراه با خو به تفکر درونی یا شیطنت محیطی سهیم می کند. و به ما این حس را منتقل می‌کند که تو در تمام مسیر سفر همراه من بودی و دیگر چیزی از دید تو مخفی نمانده است.

بخشی از کتاب: « … سال‌ها قبل‌تر از آن‌که چکمه‌ام را بر فراز آن کوه پرتاب کنم، داشتم خودم را نیز به درون منجلاب ویرانی پرتاب می‌کردم. سرگردان و بی‌بندوبار دل به جاده زده بودم ‌-از مینه‌سوتا به نیویورک، به اورِگُن و سراسر غرب‌- تا این‌که سرانجام در تابستان ۱۹۹۵، بدون چکمه‌هایم، خودم را در دنیا بیشتر پایبند یافتم تا بی‌بندوبار…»

 

 

 

جوایز و افتخارات کتاب وحشی:

 

– ترجمه شده به بیش از۳۱زبان جهان

– انتخاب در فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک تایمز به مدت ۱۲۶ هفته

– بهترین کتاب سرگذشت نامه سال ۲۰۱۲ در سایت گودریدز

– برنده‌ی بهترین کتاب غیرداستانی در جشنواره پادلی

– برنده‌ی بهترین کتاب غیر داستانی بزرگسالان از جشنواره کتاب هندوستان

– فینالیست نویسنده‌ی بهترین کتاب غیر داستانی در جشنواره کتاب اورگن

– انتخاب در فهرست باشگاه کتابخوانی اپرا وینفری

 

 

این کتاب شگفت‌انگیز به چه کسانی پیشنهاد می‌شود

 

 

اگر با تغییرات شدید و گسترده جامعه امروز ایران، احساس سردرگمی، و یا باور پوچی و ناامیدی، و بدتر از آن در انتخاب مسیر زندگی، احساس ناتوان بودن می‌کنی، پیشنهاد من مطالعه عمیق و همراه با تعهد کتاب وحشی است. این کتاب می ‌تواند مسیر زندگی تو را مشخص و دنیای درونت را دگرگون سازد.

کتاب وحشی، سفری درونی در کالبد تو آغاز می‌کند، و خود واقعی تو را به خودت خیلی عریان و بدون ماسک و پوشش‌های کاذب جامعه مدرن نمایان می‌سازد. کافیست جسارت شروع آن را داشته باشی، پایان آن و نمایاندن هویت واقعی تو هدیه شرل استرید به تو است.

برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید کتاب وحشی در دیجی کالا کلیک کنید

 

۹- کتاب مسافر تنها اثر جک کرواک

بهترین کتاب های سفرنامه جهان

 

کتاب مسافر تنها، به قلم رمان‌نویس, شاعر آمریکایی، جک کرواک؛ نوشته و با ترجمه سلماز بهگام و انتشارات ورا منتشر شده است.

من به ۴ دلیل این سفرنامه بداهه‌پرداز و سرشار از هیجان را به شما پیشنهاد می‌دهم:

 – جک کرواک در سفرنامه خود به طور مبسوطی شرح زندگی خود را در سفرهایش در آمریکا، مکزیک و مراکش با زبانی شاعرانه و به سبک بداهه‌پردازی و بسیار پرهیجان نوشته‌است.

– جک کرواک یک نویسنده آوانگارد و جنجالی است. جک همانند سربازان میدان جنگ، جسور و خط‌شکن است. وی بی باک و پرهیجان در صف اول نوآوری‌های ادبی جامعه عصر خودش می‌درخشد، و همین جنجالی بودن او و آثار نوآورانه‌اش مخاطب را به پای مطالعه کتاب میخکوب می‌کند.

– جک کرواک خیلی هوشمندانه به خواننده خود در کتاب « مسافر تنها» جهان بینی و نگرش خاص اجتماعی – مذهبی تزریق می‌کند، که می تواند تجربه بسیار پرهیجان و متفاوت در بر داشته باشد. نگرش‌هایی چون: معنویت کاتولیک، جاز، فقر، نه گفتن، بی توجهی به چارچوب‌های اجتماع و …

– جک کرواک از نسل بیت است، نسلی که بر عکس سایر نسل‌ها برای اعتراض و یا تجارت نمی‌نویسند، آن‌ها در جست‌وجو بودند اما نه در جست‌وجوی زمانی از دست رفته، بلکه به دنبال چیزی فراتر از زمان.

 

بخشی از کتاب مسافر تنها: « … پاریس به‌سان بانویی است اما لندن مردی است مستقل که در میخانه‌ای ایستاده پیپش را چاق می‌کند.»

برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید کتاب مسافر تنها در دیجی کالا کلیک کنید.


خرید کتاب با تخفیف

وضعیت فعلی باعث شده که قیمت کتاب‌ها نیز دچار افزایش شود؛ اگر می‌خواهید که کتاب‌هایتان را با تخفیف تهیه کنید، بدنیست نگاهی به لیست کتابهای تخفیف دار دیجی‌کالا نیز بیاندازید:

 

محبوب‌ترین‌ها در یک نگاه

بعضی از کتاب‌ها به راحتی در قلب آدم جا باز می‌کنند و خواندن این کتاب‌ها قطعا تجربهٔ زیبایی را برایمان رقم خواهد زد.

اگر قصد خرید کتاب‌هایی را دارید که غوغا به پا کرده‌اند، سری به لینک زیر بزنید:

محبوب‌ترین کتاب‌های دنیا در دیجی کالا

به دنبال کتاب جدید هستید؟ این قسمت برای شماست.

به دنبال کتاب جدید هستید؟ کاری ندارد. کافیست سری به لینک زیر بزنید تا با جدیدترین کتاب‌ها آشنا شوید.

در لینک زیر به لیست کاملی از جدیدترین کتاب‌ها دسترسی خواهید داشت. بد نیست که این کتاب‌ها را نیز امتحان کنید.

جدیدترین کتاب‌های دنیا در دیجی کالا



مطالب مرتبط

جهان در تلاطم باورها و عقاید؛ چه کسی پیروز خواهد شد؟

اگر به تاریخ جهان علاقه‌مند هستید و می‌خواهید از سرنوشت جهان آگاهی پیدا کنید حتما سری به کتاب‌هایی که در لیست زیر معرفی شده‌اند بزنید و پاسخ سوال‌های خود را پیدا کنید:

ایرانی نیستی اگر سرگذشت کشور خود را ندانی!

اگر به ایرانی بودن خود افتخار می‌کنیم باید در عمل نیز آن را نشان بدهیم، تاریخ کشورمان جزو اولین چیزهایی است که باید با آن آشنا باشیم. در لیست زیر به معرفی کتاب‌هایی پرداخته‌ام که درست و حسابی ما را با تاریخ کشورمان آشنا خواهند کرد:

تاریخ اسلام؛ یک بار برای همیشه بدانیم که بر ما چه گذشت

در این قسمت به معرفی مطلبی پرداخته‌ام که در آن به بررسی کتاب‌های مناسب برای بررسی تاریخ اسلام پرداخته‌ایم، مطمئن باشید با خواندن این کتاب‌ها پاسخ سوال‌های خود را خواهید گرفت:

بهترین کتاب‌ها برای آشنایی با تاریخ اسلام


 

 

اینها کتابهای پیشنهادی مورد علاقه من بود و شاید از نظر شما بهترین کتاب های سفرنامه جهان کتابهای دیگری باشد.

در قسمت نظرات بگویید که معرفی کتاب های سفرنامه جذاب شما، شامل کدام کتابهاست؟

کتابهایی که اینجا معرفی شد را خوانده‌اید؟ نظرتان در مورد آنها چیست؟


 

 

این مطلب توسط ابراهیم اسدی نوشته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *