بهترین کتاب‌های نجوم برای نوجوانان

بهترین کتابهای نجوم برای نوجوانان

یادگیری همیشه برای ما انسان‌ها دغدغه است. دغدغه‌ای که اگر به درستی هدایت شود، می‌تواند نتایج درخشانی را به وجود آورد. این دغدغه اما در دوران نوجوانی به اوج خود می‌رسد و نوجوانان در اکثر مواقع در پی کنجکاوی و یادگیری هستند. اما گاهی با این سؤال مواجه می‌شوند که:

  • در چه حوزه‌هایی باید به یادگیری پرداخت؟ 
  • بهتر است در چه حوزه‌هایی اطلاعات عمومی خود را تقویت کنیم؟

و سؤالاتی از این قبیل.

پاسخ به این سؤالات اما سخت و دشوار است. البته که یکی از بهترین راه‌ها برای پیدا کردن بهترین حوزه‌ها برای مطالعه، رسیدن به خودشناسی است. اگر هنوز به خودشناسی نرسیده‌اید، می‌توانید از این لینک کمک بگیرید. 

یکی دیگر از بهترین راه‌ها اما استفاده از تجربه دیگران است. این راه حتی در صورتی‌که به خودشناسی هم رسیده باشید، بسیار توصیه می‌شود. یکی از حوزه‌های مطالعه که توسط افراد زیادی توصیه می‌شود، نجوم است. یادگیری نجوم چه به صورت حرفه‌ای و چه صرفاً برای افزایش اطلاعات عمومی، می‌تواند برای شما بسیار مفید باشد. 

در این مطلب سعی کردم تا بهترین کتاب‌های نجوم برای نوجوانان را معرفی کنم تا نوجوانان بتوانند به راحتی به این حوزه مسلط شوند. کتاب‌های معرفی شده در متن، هم برای افزایش اطلاعات عمومی و هم برای شروع مسیر حرفه‌ای در حوره نجوم، می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.

خب هرچه سریع‌تر با هم به سراغ معرفی بهترین کتاب های نجوم برای نوجوانان برویم. برویم تا دیر نشده:


این مطالب نیز شاید برای شما جالب باشد:

بهترین کتاب‌های اطلاعات عمومی برای نوجوانان

بهترین کتاب آموزش زبان انگلیسی برای نوجوانان

بهترین کتاب های فلسفی برای نوجوانان


۱- دانشنامه نجوم و فضا اثر کارولین بینگهام

«فضا، محیط بسیار اسرار‌آمیزی است که اتفاقات عجیبی در آن روی می دهد و مکان‌های شگفت انگیزی دارد که اگر انسان وارد آن‌جا شود، مثل رشته‌های ماکارونی کش می‌آید، می‌سوزد، به جوش می‌آید و یا منجمد می‌شود؛ به همین دلیل است که فضانوردان در ماموریت‌های خود، از پوشش محافظ ویژه‌ای استفاده می‌کنند. آن‌جا، محیطی تیره و تاریک است به این دلیل که چیزی وجود ندارد تا نور را بازتاب کند.»

بهترین کتاب های نجوم برای نوجوانان ( دانشنامه نجوم و فضا )

کتاب دانشنامه نجوم و فضا از بهترین کتاب‌هایی است که در حوزه نجوم برای نوجوانان نوشته شده‌است. کتاب با کمک عناوین و بخش‌های مختلف تلاش کرده تا مطالب مهم‌تر را برای نوجوانان مشخص کند. برخی از این عنوان‌ها عبارتند از “آزمون کنجکاوی“، “عجیب اما واقعی” و … که مطالعه کتاب برای نوجوانان را بسیار مهیج می‌سازد و عطش آموختن در آن‌ها را بیشتر می‌کند.

همراه کتاب یک DVD به عنوان ضمیمه قرار دارد که حاوی مستند نجوم و فضا به همراه دوبله فارسی است. دیدن چنین مستندهایی، نوجوانان را به آموختن تشویق می‌کند و کنجکاوی آن‌ها را بیش از پیش تحریک می‌کند.

برای خرید کتاب دانشنامه نجوم و فضا از دیجی کالا می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید:

 

۲- کتاب آسمان شگفت انگیز، فرهنگ‌نامه دانش‌آموزی نجوم و فضا

بهترین کتابهای نجوم برای نوجوانان ( کتاب آسمان شگفت انگیز )

با این کتاب عجایب فضا و علم نجوم را درخواهید یافت. به صورت بسیار ساده و روان و با کمک تصاویر، یادگیری نجوم را آغاز خواهید کرد.

از تاریخچه نجوم شروع خواهید کرد و هر یک از سیارات منظومه شمسی را جداگانه مورد بررسی قرار خواهید داد. برای مطالعه چند صفحه ابتدایی کتاب می‌توانید از این لینک استفاده کنید.

مسلماً این کتاب برای شروع یادگیری علم نجوم به نوجوانان کمک خواهدکرد اما برای ادامه مسیر کافی نیست. در ادامه مسیر خود خواهید توانست تا به کمک سایر منابع، دانش نجومی خود را افزایش دهید و در انتها شاید حتی تبدیل به یک فضانورد شوید.??

برای خرید این کتاب نجومی از دیجی‌کالا می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید:

 

۳- کتاب راهنمای فضا ترجمه مهندس احمد دالکی

خرید کتاب نجومی برای نوجوانان ( کتاب راهنمای فضا )

شما اکنون نام یکی از بهترین و کم‌حجم‌ترین کتاب‌ها در حوزه نجوم را خواندید. کتابی که برای شروع یادگیری نجوم برای نوجوانان فوق‌العاده عمل می‌کند.

کتاب از ماه شروع می‌کند و در ابتدا در مورد فرود انسان بر روی ماه صحبت می‌کند. سپس منظومه شمسی، کهکشان راه شیری و دنباله‌دارها را به ما معرفی می‌کند. همچنین در این کتاب، در رابطه با تولد و مرگ ستارگان نیز مطالب جالبی خواهید آموخت.

تا یادم نرفته این را هم اضافه کنم که در انتهای کتاب، با ماهواره‌ها بیشتر آشنا خواهید شد و به این سؤال در مورد فضا پاسخ خواهید داد:

آیا کسی آنجا هست؟

این کتاب یکی از بهترین کتاب‌های نجوم برای نوجوانان است که توسط انتشارات گیتاشناسی به چاپ رسیده است. کتاب نوشته پیتر باند است و ترجمه کتاب توسط مهندس احمد دالکی (پدر نجوم آماتوری ایران) صورت گرفته است.

برای خرید کتاب نجومی راهنمای فضا می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید:

 

۴- کتاب آزمایش‌های کاربردی نجوم برای نوجوانان

  • با مقدمات علم نجوم آشنا شده‌اید اما احساس می‌کنید کافی نیست؟
  • نیاز دارید تا در عمل، نجوم را بیاموزید؟

کتاب آزمایش‌های کاربردی نجوم برای نوجوانان اینجاست تا به شما کمک کند که نجوم و ستاره‌شناسی را به راحتی و در عمل یاد بگیرید. کتاب به شما کمک می‌کند تا عجایب فضا را با پوست و استخوان خود حس کنید.

در اصل کتاب شامل ۲۰ فعالیت است که بسیاری از این فعالیت‌ها، آزمایش‌های معروف نجومی هستند که در طول تاریخ توسط بزرگانی همچون اراتوستن، آریستارخوس، کوپرنیک و سایر منجمان بزرگ تاریخ صورت گرفته‌اند و سبب کشف واقعیت‌های بزرگ ستاره‌شناسی و نجوم شدند. 

عجایب فضا و کهکشان ( کتاب آزمایش‌های کاربردی نجوم برای نوجوانان)

برای انجام آزمایش‌ها تجهیزات خاصی مورد نیاز نیست و آزمایش‌ها به کمک یک مداد، یک ماشین حساب معمولی و دانش ریاضی در حد متوسط قابل انجام است.

فعالیت‌هایی مثل محاسبه اندازه خورشید و ماه و فاصله آن‌ها از زمین، آزمایش قانون سوم کپلر و … در این کتاب مطرح شده‌اند که برای نوجوانان می‌تواند بسیار جذاب باشد.

برای تهیه این کتاب که برای آموزش نجوم به نوجوانان می‌تواند بسیار مفید باشد، کافیست روی لینک زیر کلیک کنید:

 

۵- کتاب ۱۰۰ نکته در مورد فضا

کتاب آموزش نجوم به نوجوانان ( کتاب 100 نکته در مورد فضا )

یک کتاب بسیار ساده و دوست داشتنی که در عین روان بودن، کنجکاوی نوجوانان را تحریک می‌کند.

کتاب دارای تصاویر زیبایی است که به واسطه آن‌ها، نوجوانان عاشق کتاب می‌شوند؛ البته اگر عاشق فضا و نجوم و ستارگان باشند.

مانند سایر کتاب‌های حوزه نجوم، این کتاب از جایگاه زمین در فضا آغاز می‌کند و در مورد سیاره حیات‌بخش ما صحبت می‌کند. در این کتاب در مورد سیارک‌ها و ستاره‌های دنباله‌دار نیز مطالب جالبی را خواهید آموخت. 

خرید کتاب نجومی ۱۰۰ نکته در مورد فضا از دیجی‌کالا:


لینک‌های مرتبط

عینکی برای دیدن آسمان شب؛ نجوم

بهترین مجموعه رمان‌های فانتزی تاریخ

بهترین کتاب‌های تئوری موسیقی


در این مطلب سعی کردم تا کتاب‌های معرفی شده، بهترین کتاب‌های نجوم برای نوجوانان باشند. امیدوارم که به این هدف نزدیک شده باشم.

شاید شما کتاب‌های دیگری را خوانده باشید و از آن‌ها رضایت داشته باشید. لطفا تجربه مطالعه سایر کتاب‌ها در زمینه یادگیری نجوم برای نوجوانان را از دیگران دریغ نکنید.

شاید هم نسبت به کتاب‌های معرفی شده در متن انتقادی داشته باشید. اگر انتقادی دارید لطفاً نظر خود را بیان کنید تا در صورت نیاز، مطلب اصلاح شود.

اگر هم قصد بیان موضوع دیگری دارید، خجالت نکشید و راحت آن‌ها را بیان کنید. نظرات شما برای ما کمک‌کننده است.


نوشته شده توسط علیرضا جمالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *