۷ کتاب برای تقویت هوش هیجانی

بهترین کتاب برای تقویت هوش هیجانی

این روزها حتما درباره‌ی اهمیت نقش ارتباطات انسانی در مدیریت و کسب و کار و موقعیت‌های استراتژیک سازمانی و دیگر جنبه‌های زندگی زیاد شنیده‌اید و برای همین تعجبی ندارد به دنبال بهترین کتاب برای تقویت هوش هیجانی باشید.

هوش هیجانی از لحاظ علمی پیشینه‌ی طولانی ندارد. (در ادامه به طور دقیق‌تر بررسی خواهد شد.) شاید خیلی از ما قبل از این که این اسم را شنیده باشیم، از نزدیک آدم‌هایی را که هوش هیجانی بالایی دارند، می‌شناسیم.

آدم های با اعتماد به نفسی که عملکرد موفقی در مدیریت روابط و احساساتشان دارند، با دیگران همدلی می‌کنند و تصمیم‌هایشان در بیشتر مواقع درست و منطقی است؛ این افراد در حقیقت از هوش هیجانی بالایی برخوردار هستند.

کتاب برای تقویت هوش هیجانی

هوش هیجانی یکی از کاربردی‌ترین مهارت‌های رفتاری معرفی شده برای قرن بیست و یکم است.

هوش هیجانی یا عاطفی (Emotional Intelligence) توجیه می‌کند که چگونه افراد با آی کیوی متوسط در شغل و روابطشان موفق‌تر از افراد با آی کیوی بالاتر هستند. (اصلا همین موضوع توجه محققان را به یافتن و پروراندن چنین مفهومی سوق داد.)

معمولا رهبران موفق از هوش هیجانی بالایی برخوردار هستند.

از نظر مجله ی هاروارد بیزنس ریویو، هوش هیجانی ایده‌ای ساختارشکن است و از تاثیرگذارترین ایده‌های مربوط به کسب و کار در دهه‌ی اخیر است.

با توجه به نقش هوش هیجانی در موفقیت، به شما ۷ مورد از بهترین کتابهای هوش هیجانی را معرفی خواهیم کرد.

 

۱- هوش هیجانی

بهترین کتاب درباره هوش هیجانی

به جرئت می توان گفت این کتاب، بهترین کتاب درباره هوش هیجانی است. نویسنده ی این کتاب، دانیل گلمن، از جمله افراد کلیدی در ارائه ی مفهوم هوش هیجانی و راهکار های افزایش آن برای مخاطبان عام است.

کتاب با خاطره ای از برخورد گلمن با یک راننده ی اتوبوس آغاز می‌شود که چگونه رفتار او در پایان یک سفر شهری با اتوبوس حال و های مسافران را تغییر می‌دهد.

این کتاب به ما می‌گوید درک ما درباره ی هوش انسانی بسیار محدود است. او با بررسی زندگی افراد با ضریب هوشی معمولی که در شغل و روابط شان موفق هستند، عواملی مثل خودآگاهی، انضباط شخصی و همدلی را در موفقیت این افراد دخیل می‌داند.

نیویورک تایمز این کتاب را اثری جذاب و فریبنده با آینده‌ای درخشان توصیف کرده است. این کتاب قبلا در بهترین کتاب در مورد روابط اجتماعی هم مورد بررسی قرار گرفته است.

تهیه کتاب هوش هیجانی از دیجیکالا:

 

۲- قدرت هوش هیجانی

کتاب درباره هوش هیجانی

 

کتاب دیگری از دانیل گلمن که در آن بیشتر درباره‌ی مولفه‌ی خودآگاهی (یکی از اصلی ترین مولفه‌های هوش هیجانی) صحبت می‌کند. “قدرت هوش هیجانی” می‌تواند به عنوان بهترین کتاب برای تقویت هوش هیجانی خصوصا برای افرادی که قصد مدیریت سازمان یا گروهی را دارند، معرفی شود.

تهیه کتاب قدرت هوش هیجانی از دیجیکالا:

 

۳-هوش هیجانی به زبان آدمیزاد

بهترین کتاب در مورد هوش هیجانی

اگر از قبل با این مجموعه کتاب ها آشنا باشید،می دانید این سری از کتاب ها درباره موضوعات مختلف و جالب به زبان ساده و قابل فهم اطلاعات را در اختیار مخاطبین عام و مبتدی های آن موضوع می گذارد.

این کتاب با کمک تکتیک های اثبات شده و عملی و تمرین های مفید به شما در تقویت هوش هیجانی کمک می کند.

تهیه کتاب هوش هیجانی به زبان آدمیزاد از دیجیکالا:

 

۴- راهنمای به کارگیری هوش هیجانی

بهترین کتاب هوش هیجانی

این کتاب می تواند بهترین کتاب برای افزایش هوش هیجانی باشد. با خواندن این کتاب می توانید مهارت تصمیم‌گیری‌تان در موقعیت‌های حساس را افزایش دهید. تغییرات و بحران ها را بهتر مدیریت کنید و بتوانید مشکلات را ریشه یابی کرده و حل کنید.

نویسنده‌ی این کتاب، خانم کری گویت، بنیانگذار و مدیر گروه شرکت مشاوره‌ی Aperio است. این شرکت مشاور بر اساس تحلیل از محل کار و استراتژی‌های بر مبنای تحقیقات، تیم‌های قوی شغلی را می‌سازد.

تهیه کتاب راهنمای به کارگیری هوش هیجانی از دیجی کالا:

 

۵- درباره‌ی هوش هیجانی: ۱۰ مقاله ای که باید خواند

بهترین کتاب در مورد هوش هیجانی

اگر می‌خواهید به طور خلاصه آن چه در زمینه‌ی هوش هیجانی لازم است را بدانید، این کتاب را از دست ندهید. این ۱۰ مقاله توسط منخصصان هاروارد در این حوزه جمع آوری شده است و مهم‌ترین مواردی را که در تقویت مهارت‌های احساسی تان برای موفقیت حرفه ای نیاز دارید به شما خواهد آموخت.

این ۱۰ مقاله حاصل پژوهش نویسندگان مطرحی همچون دانیل گلمن، اندرو کمپل و ریچارد بویاتزیس و … هست. از مقاله‌های چاپ شده در این کتاب می توان به “ایجاد هوش هیجانی گروه ها” و “چابکی احساسی” و “چرا منصف بودن این قدر سخت است؟” اشاره کرد.

تهیه کتاب درباره هوش هیجانی: ۱۰ مقاله ای که باید خواند از شهرکتاب:

 

۶- پرورش هوش هیجانیبهترین  کتاب برای افزایش هوش هیجانی

این کتاب تئوری روانشناسی انقلابی دانیل گلمن را به یک خودیاری عملی تبدیل می‌کند تا بتوانید آگاهانه احساستان را در هر قسمت از زندگیتان بهبود ببخشید. این کتاب اصول هوش هیجانی را به شما معرفی می‌کند. سپس شیوه های استفاده از این هوش را در حیطه های مختلف زندگیتان (مانند کار، روابط شخصی و..) می‌آموزید.

تهیه کتاب پرورش هوش هیجانی از دیجیکالا:

 

۷- راز های هوش هیجانی

بهترین کتاب برای هوش هیجانی

با مطالعه‌ی این کتاب می‌توانید یاد بگیرید چگونه با به کار انداختن صحیح هوش به خودآگاهی، خود مدیریتی، آگاهی اجتماعی و مدیریت روابط برسید.

اگر می‌خواهید انگیزه‌تان را حفظ کنید و حالات رفتاری‌تان را مدیریت کنید، خواندن این کتاب به شما کمک می کند.

این کتاب ۷ فصل دارد و در ۵ فصل آن به بیان رازهایی برای تقویت ۵ مولفه‌ی هوش هیجانی (که در ادامه معرفی خواهند شد.) می‌پردازد.

تهیه کتاب رازهای هوش هیجانی از کتابراه:

 

به زبان ساده درباره‌ی هوش هیجانی بیشتر بدانیم

اول اینکه همان‌طور که در مقدمه هم اشاره کردیم، هوش هیجانی در گذشته هم وجود داشته است و در دوران امروز در دهه ی ۹۰ میلادی کلمه‌ی هوش اجتماعی توسط دو روانشناس آمریکایی جان مایر و پیتر سالووی مطرح شد.

بعدها دانیل گلمن مقاله‌ی آنها را بررسی کرد و احساس کرد که هوش هیجانی (با توجه به نیاز جامعه و به وجود آمدن کسب و کارها و اهمیت روزافزون مهارت‌های نرم) پتانسیل بالایی دارد و باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

در واقع گلمن هوش هیجانی را به زبان قابل فهم برای همگان درآورد. (همچنین کتاب‌های زیادی در مورد آن نوشت و سمینارها و همایش های زیادی هم درباره‌ی آن برگزار کرد.)

هوش هیجانی در حقیقت یک مهارت است و هنوز راه زیادی را تا تبدیل شدن به یک دانش در پیش دارد. البته همه‌ی کسانی که در این زمینه تحقیق می‌کنند روی این موضوع اتفاق نظر دارند که هوش هیجانی قابلیت تقویت و توسعه را دارد.

هوش هیجانی یعنی احساسات و هیجانات خودتان و دیگران را بشناسید و از آنها استفاده‌ی سازنده کنید.

 

۵ مولفه‌ی  هوش هیجانی را بهتر بشناسید:

  • خود آگاهی: اولین قدم برای داشتن هوش اجتماعی بالا فهمیدن و شناختن خودتان است. خودآگاهی شما را قادر می سازد تا با خودتان صادق باشید و بتوانید نقاط قدرت و نقاط ضعف، خواسته ها و کمبودهایتان را برای داشتن زندگی مناسب و تصمیمات شغلی خوب به کار بگیرید.
  • خود تنظیمی:این مهارت کمک می کند افراد خودشان را از تکانه های احساسی حفظ کنند.
  • مهارت های اجتماعی: در محیط کاری این مهارت ضروری به نظر می رسد(در زندگی شخصی هم همین طور). این ویژگی برای رهبران گروهها و اعضای یک تیم به منظور بهبود عملکرد کار تیمی ضروری به نظر می رسد.
  • درک دیگران و همدلی با آنها: درک احساسات دیگران و مهارت رفتار کردن با آنها بر اساس واکنش های احساسی شان مهارت مهمی است. با داشتن این مهارت می توانیم با افرادی که در طول روز آنها را می بینیم، ارتباط های قوی و محکم برقرار کنیم.
  • انگیزش: انگیزه و محرک افرادی که هوش هیجانی بالایی دارند، چیزی بیشتر از افزایش حقوق و تشویق و شهرت است. آنها معمولا پاداش های درونی را از انجام کارهای دلخواهشان می گیرند. بنابراین نسبت به مسئولیتی که به آنها واگذار می شود، بسیار متعهد هستند.

راه‌های افزایش هوش هیجانی:

  • برای داشتن خودآگاهی بیشتر باید خودتان و احساساتتان و مواردی که باعث به وجود آمدن تکانه‌های احساسی در شما می‌‌شوند را بشناسید و برای آنها اسم بگذارید. همچنین به رفتارهایی که با دیگران دارید توجه کنید.
  • به احساساتتان واکنش نشان دهید. سعی نکنید آنها را کنترل یا سرکوب کنید. احساسات بد یا خوب نیستند. بلکه نحوه‌ی برخورد شما با آنها می‌تواند خوب یا بد باشد.
  • به یاد داشته باشید هوش اجتماعی مهارتی برای تمام طول عمر است و برای افزایش آن نیاز به زمان دارید.
  • ادبیات بخوانید! تحقیقات نشان می دهد مطالعه ی داستان های ادبی با شخصیت های پیچیده باعث به وجود آمدن حس همدلی در شما می شود. همچنین دیدن موضوعات از زوایای مختلف و شخصیت های مخنلف باعث خودآگاهی بیشتر می شود.

 

مطالبی که احتمالا مطالعه آن‌ها هم برایتان جذاب خواهد بود:

 

در این مقاله به دنبال معرفی بهترین کتاب برای تقویت هوش هیجانی بودم و نهایت سعیم را هم کردم. امیدوارم این کتاب ها را بخوانید و نتایج موفقیتتان را با ما در میان بگذارید.

اگر شما هم کتابی در مورد هوش هیجانی می شناسید در قسمت کامنت ها به ما معرفی کنید.


این مطلب توسط المیرا خزاعی نوشته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *